روايات

رواية ليالي فرح الفصل الأول 1 بقلم أسماء صلاح

رواية ليالي فرح الفصل الأول 1 بقلم أسماء صلاح

رواية ليالي فرح البارت الأول

رواية ليالي فرح الجزء الأول

ليالي فرح
ليالي فرح

رواية ليالي فرح الحلقة الأولى

وصحت امال من النوم وبتنظر جانبها ملقتش زوجها ونظرت في الساعة وقالت لنفسها باستغراب : مصطفى راح فين بدري كده وخرجت من الغرفة ونظرت لقيت والدته زوجها خارجه من غرفتها صباح الخير ياماما
هنيه (والدته زوجها ) قالت : صباح الخير ياامال مصطفى صحه
امال قالت : مش عارفة ياماما
هنيه قالت باستغراب : ليه هو مش جوه
امال قالت : لا ياماما انا صحيت ملقتوش
هنيه قالت : امال هيكون راح فين بدري كده
امال قالت : مش عارفه انا هروح اقولهم يحضروا الفطار
هنيه قالت : طيب
وماشيه امال ووقفت وقالت : هي فرح صحت ياماما
هنيه قالت : لا باين لسه نايمة
امال قالت : طيب ونزلت
ونزلت هنيه وراها وقالت لنفسها بتفكير : مصطفى هيكون راح فين ليكون لسه مجاش من امبارح ونظرت لما امال
ووقفت امال وقالت : ايوه ياماما
هنيه قالت : هو مصطفى جيه امبارح اصل نمت ومشفتهوش وهو جاي
امال قالت : ايوه ماما جيه متقلقيش ياماما تلقيه راح المكتب بدري علشان وراها شغل دلوقتي هاتصل بيه وهخليكي تكلميه
هنيه قالت : طيب
ومشت امال
وبتنظر هنيه علي يمينها لقيت مصطفى في غرفة المكتب وراحت له وقالت : انت هنا يا مصطفى
ونظر لها مصطفى وقال :صباح الخير ياماما
والدته قالت : صباح النور وقعدة قصاده انت مانمتش ولا ايه
مصطفى قال : لا ياماما اصل كنت بدرس قضية والوقت سرقني ولقيت النهاردة طلع
والدته قالت : يابني حرام عليك صحتك
مصطفى قال : اصل قضية مهم والجلسة بتاعتها بكرة سيبك من ده دلوقتي المهم بتاخدي دواكي ياماما
والدته قالت : ايوه متقلقش فرح ربنا يحميها بتدهوني والحمد لله انا كويسة
مصطفى قال : طيب الحمد لله
والدته قالت : طيب كفاية كده واطلع نملك شويه
مصطفى قال : لايا ماما انا عندي شغل في المكتب وبعدين لسه مخلصتش القضية
والدته قالت : يابني ان لبدنك عليك حقك انا مش عارفة ايه بس اللي دخلك الحقوق دي من ساعة مادخلتها لغاية ماتخرجت واشغلت فيها وانت تعبان وصحتك دايما في نازل شوف وشك بقي قده القمة
وضحك مصطفى وقال : اولا ياست الكل انا بحبها ثانيا بقي انا ببقي سعيد جدا لما بساعد المظلوم واجبله حقه انتي تكرهي اني اساعد الناس ياماما
والدته قالت : لا مكرهش وربنا ينصرك دايما
بس ده مش علي حساب صحتك يامصطفي
الله يرحمه ابوك هو اللي شجعك علي انك تدخل
الكلية دي علشان كان عاوزك تبقي محامي علشان تجيب للناس حقوقها كان يقول ياهنية انا نفسي الايام تعدي علشان اشوف مصطفى في المحكمة بيترفع وبحزن ومات قبل مايشوف اليوم ده
مصطفى قال بحزن : الله يرحمه
وجاءت امال وقالت : مصطفى انت هنا
مصطفى قال : ايوه يا امال ليه
امال قالت: اصل افتكرتك روحت المكتب
مصطفى قال : لا انا كنت بدرس القضية
امال قالت : طيب وبتنظر لوالدته وباستغراب هو فيه ايه مالها ماما
مصطفى قال : ها لا مافيش حاجه المهم فرح صحت
امال قالت: لا لسه نايمة
مصطفى قال : طيب روحي صاحيها لتتاخر علي شغلها في المستشفى
امال قالت : طيب ونظرت لوالدته انتي كويسة ياماما وحطت ايدها علي كتفها
مصطفى قال : هي كويسة يا امال يلا بقى
امال قالت : طيب يا مصطفي وخرجت من المكتب
ونظر مصطفى لوالدته وقال : ايه ياماما مالك
والدته قالت بحزن : مافيش ياحبيبي بس افتكرت ابوك الله يرحمه
مصطفى قال : الله يرحمه
والدته قالت : انا هروح اقعد شويه في الجنينه وقامت
مصطفى قال : طيب ياست الكل وانا كمان هروح اغسل وشي وهغير هدومي علشان اروح علي المكتب وقام
والدته قالت : ما بلاها مكتب النهارده وتطلع تنام لك شويه
مصطفى قال : مش هينفع ياماما عندي شغل كتير النهاردة في المكتب
والدته قالت : طيب بس حاول ترجع بدري النهاردة علشان ترتاح شويه
مصطفى قال بابتسامة : حاضر ياست الكل انتي تأمري وانا عليه التنفيذ
والدته قالت بابتسامة : ربنا يخليك لي ياحبيبي
مصطفى قال : ويخليك لي ياست الكل
والدته قالت : طيب انا هروح اقعد في الجنينه
مصطفى قال : طيب ياماما
وخرجت والدته من المكتب
وخرج مصطفى وراها وطلع علي غرفته
في غرفة فرح :
وبتنظر امال لفرح وقالت : فرح اصحي النهار طلع وفتحت البلكونه ونظرت لها لقيتها مغطيه وشها بالغطاء وباستغراب انا مش عارفه بتنامي ازاي والغطاء علي وشك كده وراحت وقعدت جانبها علي السرير فرح وشالت الغطاء يلا يافرح اصحي وحطت ايدها علي وشها فرح
وفاقت فرح ونظرت لقيت والداتها وقالت بنعاس : صباح الخير ياماما
والدتها قالت : صباح النور يلا قومي النهار طلع
فرح قالت بنعاس : طيب ياماما وقعدة علي السرير
وقامت والدتها من علي السرير وقالت : يلا قومي اغسلي وشك وحصليني
فرح قالت : طيب
وماشيه والدتها
فرح قالت : ماما
ونظرت لها والدتها وقالت : ايوه
فرح قالت : هو بابا صحي
والدتها قالت : ايوه صحها وجدتك كمان يلا قومي بقي
فرح قالت : حاضر
وخرجت والدتها من الغرفة
وقامت فرح من علي السرير وفتح الدولاب واخذت هدوم وراحت ودخلت علي الحمام
ونزلت امال وراحت علي غرفة المكتب وبتنظر ملقتش حد وقالت لنفسها باستغراب : هو مصطفى وماما راحوا فين
وخرجت الشغالة من المطبخ وبتنظر لقيت امال هانم امام غرفة المكتب فاراحت لها وقالت : الفطار جاهز ياست هانم
امال قالت : طيب روحي انتي
الشغالة قالت : حاضر ومشت
وخرج مصطفى من غرفته ونزل وبينظر لقي امال واقفة وقال باستغراب : واقفة كده ليه امال
ونظرت له امال وقالت : ها لا مافيش انت كنت فين
مصطفى قال : كنت في الغرفة بيغير هدومي صاحيتي فرح
امال قالت : ايوه و بتغسل وشها
مصطفى قال : طيب الفطار جهز ولا لسه
امال قالت : لا جاهز علي السفرة هي ماما فين
مصطفى قال : في الجنينه هروح اقولها ان الفطار جاهز
امال قالت : لا روح افطر انت وانا هقولها
مصطفى قال : طيب ومشى
وراحت امال علي الجنينه وبتنظر لقيت هنيه قعدة فاراحت لها وقالت : ماما
هنيه قالت : ايوه يا امال
امال قالت : يلا علشان تفطري
هنيه قالت : طيب وقامت
ورحوا امال و هنيه علي السفرة
وقعدة هنيه وقالت : امال فين فرح لسه مصحتش
امال قالت : لا ياماما انا صحتها
وشويه وهتنزل وقعدة
هنيه قالت : طيب بسم الله الرحمن الرحيم
و بتاكل
و فرغت امال الشاي وقالت اتفضلي ياماما
هنيه قالت : جوزك الاول ياامال
مصطفى قال : لا ياماما انتي كبيرة العيلة ولازم تاخدي قبل اي حد فين
امال قالت : مصطفى معه حق يا ماما اتفضلي
هنيه قالت : طيب واخذت الفنجان
وقلبت امال الفنجان وقالت : اتفضل يا مصطفى
مصطفى قال : شكرا يا امال واخذ الفنجان
واخذت امال عيش و بتاكل
في غرفة فرح :
خرجت فرح من الحمام ووقفت امام المرايا ومشطت شعرها وحطت برفان وراحت وقعدة علي الكرسي و لبست الكوتشي واخذت شنطتها وقالت لنفسها : فين تليفوني وبتنظر لقيته علي الجزامه اهوه وراحت واخذته وخرجت من الغرفة ونزلت رن تليفونها ونظرت فيه سناء وفتحت الخط الو
سناء قالت : الو صباح الخير يا دكتورة
فرح قالت : صباح النور
سناء قالت : لازم حضرتك تجي المستشفى دلوقتي
فرح قالت : ليه في ايه
سناء قالت : في حالة مستعجلة ولازم حضرتك تشوفيها
فرح قالت : طيب انا جاي سلام
سناء قالت : مع السلامة
وقفلت فرح الخط ونزلت مسرعة ونظرت لوالدها وقالت : سلام يابابا
والدها قال : ايه علي فين مش هتفطري
فرح قالت : لا يابابا سلام ماشيه
والدها قال : استني يافرح
ووقفت فرح وقالت : ايوه يابابا
والدها قال : تعالي
وراحت له فرح وقالت : ايوه يابابا
والدها قال : اقعدي افطري
فرح قالت : مش هلحق يابابا
والدتها قالت باستغراب : ليه
فرح قالت : اصل سناء اتصلت بي من المستشفى وفي حالة مستعجلة لازم اشوفه يلا سلام
جدتها قالت : يعني هتخرجي من غير فطار
فرح قالت : هبقي اكل اي حاجه ياتيته هناك يلا باباي وماشيه
جدتها قالت : استني
فرح قالت : ايوه ياتيته
وعملت جدتها ساندوتش وقالت : امسكي كولي ده وانتي ماشيه
فرح قالت باستعجال : بس
جدتها قالت : مابسش امسكي
فرح قالت : طيب واخذته شكرا ياتيته باباي ومشت
والدتها قالت : مع السلامة
وراحت فرح عندالعربية وركبت وحطت الساندوتش علي شنطتها جانبها علي الكرسي وبتتحرك
وفتح البواب البوابه
وخرجت فرح من الفيلا
جوه الفيلا :
في السفرة :
وبينظر مصطفى لوالدته لقها مش بتاكل وقال : ايه ياماما مش بتاكلي ليه
وسرحت والدته في تفكيرها
ونظروا مصطفى وامال لبعضهم باستغراب
مصطفى قال : ماما وحط ايده علي ايدها
ونظر له والدته وقالت : ها
امال قالت باستغراب : ايه مالك ياماما
هنيه قالت : مافيش يا امال بس بفكر في احوال فرح
مصطفى قال : مالها أحوال فرح ياماما ماهي كويسة اهي والحمد لله
والدته قالت : نفسي اشوفها مستقرة في بيتها
مصطفى قال بابتسامة : اهاااااا كل شئ باوانه يا ماما
والدته قالت : و امتا يامصطفي هيجي اوانه ده اهي اتخرجت من الكلية واشتغلت كمان يا اللي اصغر منها متجوزين وعندهم عيال كمان نفسي اشيل عيالها قبل مااموت
مصطفى قال : بعد الشر عليكي ياماما
امال قالت : ان شاء الله هتشيلي عيالها وعيال عيالها كمان ياماما
هنيه قالت : بس مش لما اشوف عيالها هي الاول يا امال
امال قالت : ياماما فرح لسه صغيرة وبعدين هي مش بتفكر دلوقتي في الموضوع ده
هنيه قالت : امال هتفكر امتا يا امال لما يبقي عندها ٣٠ سنه وبعدين هي مش بتفكر لازم احنا نفكر ونتكلم معها في الموضوع ده مره واتنين وتلاتة دي فرح الف من يتمناها
مصطفى قال : ما انتي شايفها ياماما انها مش فاضية وشغلها واخد كل وقتها
والدته قالت : اهو برده نحاول يامصطفي مش هنخسر حاجة
مصطفى قال : ان شاء الله ياماما وقام
والدته قالت : ايه علي فين ما تكمل فطارك
مصطفى قال : لا الحمد لله ياماما شبعت
والدته قالت : طيب
مصطفى قال : انا رايح المكتب مش عاوزين حاجة
والدته قالت : سلامتك يا حبيبي
امال قالت : مع السلامة
مصطفى قال : الله يسلمك وراح علي غرفة المكتب واخذ ملف القضية وحطه في الشنطة وخرج من المكتب وراح عندها العربية وركب وبيتحرك
ونظر له البواب وفتح البوابة
وخرج مصطفى من الفيلا
في عربية فرح :
وبتنظر فرح جانبها علي الكرسي لقيت الساندوتش وقالت لنفسها : اما اكله علشان تيته متزعلش مني اخذت الساندوتش وبتاكله الله طعمه حلو وبتنظر له و بتاكل فخبطت في العربية اللي قدامها اهاااااااا ______

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليالي فرح

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى