روايات

رواية لن اتخلى عنك الفصل السادس 6 بقلم إسراء أشرف

رواية لن اتخلى عنك الفصل السادس 6 بقلم إسراء أشرف

رواية لن اتخلى عنك البارت السادس

رواية لن اتخلى عنك الجزء السادس

رواية لن اتخلى عنك
رواية لن اتخلى عنك

رواية لن اتخلى عنك الحلقة السادسة

*في نفس المكان علي طرابيزه
ايلا تكون جايه من التويليت تبع المطعم ورايحه باتجاه طرابيزه عز وتلمح قاسم وياسر وتكون ماشيه وتتفزع لما تشوفهم وبعدها تمشي ببطيء لحد ما توصل ل عز وبتشد شنطتها وبتهمس لعز بفزع وخوف وتوتر يلا يا عز بسرعه ابيه قاسم وابيه وياسر هنا يلا بسرعه ويطلعو بسرعه وتقف علي بوابه المطعم من زاويه جانبيه بحيز ان قاسم وياسر محدش يلمحها
عز يلا بسرعه واقفه ليه لسه
ايلا ولسه في صدمه وخوف استنا بس يا عز اشوف مين اللي قعده مع ابيه دي اميره خطيبه ابيه ياسر انا عرفاها بس مين دي وتفضل تركز في ملمحها
عز بنفاذ صبر ويشد ايلا معاه كفايه كده ويفتح العربيه يلا اركبي
ايلا وتبرق بعينه وبتركب وعز يلف ويركب ويطلع بالعربيه
ايلا وبتفكر عز عارف مين دي
عز قصدك علي مين
ايلا البنت الي مع ابيه قاسم دي اخت اميره اسمها ديما جت حفله عيد ميلادي انا افتكرتها اي اللي لمها علي قاسم
عز وهو بيسحب ايد ايلا وبيبوسها اكيد حبيبته زي ما انا وانتي بنحب بعض مش كده يا لولي
ايلا وبصتله بابتسامه مصطنعه كده يا حبيبي
*في اوضه ايلا بعد ما روحت الباب يخبط
ايلا ادخل
الخادمه نعمه يلا يا حبيبتي العشاء جاهز
ايلي تمام يا داده نعمه انزلي وانا نازله وراكي
ايلا ونازله علي السلام وتكون لابسه بجامه صيفي شورت قصير وبدي بحمالات ورافعه شعرها كحكه بعشوائيه وخصلاتها نازله علي وشها كان شكلها قمر
قاسم وبيرفع وشه علي السلم وغرفه الطعام فوش السلم ومتابع عشان يشوف ايلا ف ينصدم ان هيا نازله بالمنظر ده وياسر بايت عندهم ومن غير ما حد يلاحظ قاسم يقف ويتكلم وهو بيرفع تلفونه ورايا مكالمه دقايق وراجع ويطلع برا الغرفه وبحركه سريعه بيكون قصادها علي السلم وبيمسك ايديها بعصبيه وبيشدها لفوق علي اوضتها
ايلا بعصبيه ابيه هقع ياابيه ايدي هقع طب براحه رجلي
قاسم وبيشدها لاوضتها وبيدخلها ويقفل الباب ايه المنظر اللي انتي نازله بيه ده ياسر تحت علي فكره
ايلا اه يا ابيه بجد طب منا عارفه فيها اي يعني منا بلبس شورت دايما واشطا
قاسم بعصبيه ويمسك ايديها لا يا عين امك بتلبسي قدامي انا مش قدام ياسر ومش شورت بالمنظر ده بلاش اقولك الشورت ده فنظري اسمه ايه
ايلا ببرود عيب علي فكره وسيب ايدي يا ابيه بعد اذنك انا متعوده ان البس شورت عادي قدام ياسر ومختش بالي انه قصير
قاسم وبعصبيه زياده ويشدها جامد وتخبط في صدره شورت تحت الركبه مش بكيني
ايلا بتوتر ابيه ابعد لو سمحت
قاسم ويبص في عينيها وبيمسكها جامد وبيفضل بصصلها
ايلا وبتحاول تزق ايده ابيه في ايه ياابيه انت بتوجعني يا ابيه
قاسم وبيقرب منها جامد ويركز علي شفايفها اللي بتتكلم ويكون في ملكوت تاني
ايلا بخوف ابيه انت بتوجعني ايدي ايدي يا ابيه وعيونها تدمع وتبدا دموعها تنزل علي خدودها
قاسم وبيفوق ويزقها وتقع علي الارض بدون قصد هو مش فحالته
ايلا بوجع رجله اه في اي يا ابيه بتزقني ليه
قاسم واقف وباصص ليها
ايلا وهيا بتقوم بصعوبه انا خلاص هغير البجامه بس حضرتك متتعصبش عليا كده تاني انا بجد بخاف منك لما بتتعصب كده
قاسم وعاوز يخرج من الاوضه باي طريقه عشان مش عارف يتحكم في مشاعره يلا غيري وانزلي بسرعه ويطلع من الاوضه ويقفل الباب ويمشي ويسند علي ترانزيت السلم ويتنهد ويقول بصوت براحه جدا الله يخربيتك يا قاسم كنت هتبوسها كنت هتبرر الموقف بايه دلوقتي وبسخريه يا ابيه لا انت بقيت خطر عليها وهيا بقت خطر عليا انا لازم اتصرف وينزل ويدخل غرفه الصالون وبيعمل نفسه بياكل بس هو بيفكر وايده بتلعب بالشوكه وبس وبعد وقت ايلا تنزل وتكون لابسه بجامه بنطلون واسع وبدي نص كم وتقعد وبتاكل
قاسم وبيبص علي ايلا وبعدها يبص لجلال بابا انا عاوز اخطب
ايلا بصدمه وبترفع وشها وتشرق وتفضل تكح جامد
زينب وبحركه سريعه وتناولها المايه مالك يا حبيبتي
ايلي وهيا بتشرب المياه مفيش حاجه يا مامي شرقت بس
جلال انتي كويسه يا حبيبه بابا
ايلا وبتحرك راسها وبتكمل اكل ولسه مصدومه ( ايلا مش متخيله ان حد يشاركها في قاسم ده احساسها مش اكتر غيره علي اخوها)
جلال كمل يا حبيبي كنت عاوز تقول ايه
قاسم وبيبص لياسر وايلا عاوز اخطب يا بابا
ياسر ويبص لقاسم وبيهز راسه بلاش تسرع
زينب ينهار ابيض مين بقي بتحبها ولا ايه احكيلي مين اللي خطفت قلب ابني
جلال موافق طبعا يا حبيبي حد نعرفه
قاسم بنت اللواء رفعت يا بابا
جلال مين فيهم هو عندو ٣ بنات علي قد علمي واميره مخطوبه لياسر مفضلش غير ديما ونور
قاسم ديما يا بابا
ايلا مصدومه وساكته وقلبها وجعها ومش فاهمه ليه المنطق بيقول انها تكون فرحانه اخوها وبيخطب ليه مش فرحانه يمكن عشان مش قابله ان واحده تانيه تشاركها فيه كفايه ياسر اللي واخده منها, وبتفضل تفكر طب ما انا بحب عز اه مش حب بس هحبه كفايه انه هو بيحبني ليه الانانيه دي ليه يا ايلا مش مبسوطه ليه
جلال علي بركه الله يا بني ربنا يسعدك مبروك مقدما
زينب وبتحاول تفتكرها وحاطه ايديها علي دقنها وبتفكر واد يا قاسم مش دي اللي كانت في عيد ميلاد ايلا السنه اللي فاتت
جلال بضحكه ذاكرتك قويه
ياسر بضحكه ايوه يا عمتو هيا يا جامده
زينب بطل بكش يا واد
قاسم ايوه يا ماما هيا بنت عسوله ومحترمه وبقالنا فتره بنتكلم وفي اعجاب ما بينا
كل ده وايلا مش بتنطق وعماله تفكر وتعاتب نفسها
زينب زي اي ام فرحانه لابنها وبتفكر في عروسه ابنها عندها كام سنه يا قاسم
قاسم ٢٣ يا ست الكل
زينب بابتسامه خلاص خد معاد من اللواء رفعت ونروح نعمل زياره ونتقدم
جلال ايلي حبيبي بابا سرحانه في اي
ايلا…
جلال حبيبه بابا ايلي يا ايلي
ايلي بفزع في اي ها
زينب وجلال بضحكه
زينب اي اللي واخد عقلك انتي كمان لتكوني بتحبي زي اخوكي
قاسم بصرامه حب اي وزفت اي دي عيله يا ماما متفتحيش عنيها علي الكلام ده
ايلا بتسرع ومش فاهمه هيا مالها وبتقوم من علي الكرسي انا مش عيله يا ابيه والف مبروك لحضرتك وتقرب منه وتبوسه من خده قاسم فوقتها جسمه يجمد هو اصلا مش قادر يسيطر علي مشاعره ومش قادر علي قربها وولا قادر علي بعدها وبعدها ايلا تقول انا طالعه انام شويه حاسه اني تعبانه
زينب بفزع وبتقوم مالك يا حبيبه ماما
ايلا وطالعه علي السلم مامي انا كويسه مصدعه شويه لان اليوم كان طويل في الدروس
جلال اقعدي يا زوزو سبيها تريح شويه
*في غرفه ايلا بتكلم عز
عز طب مالك ايه اللي مزعلك صوتك في حاجه
ايلا مفيش يا عز عاوزه انام
عز مش هتنامي غير لما اعرف مالك لاما هاجي
ايلا بزهق عز انا هقفل ولو جيت مش هطلع سلام وتقفل السكه
*ويعدي اسبوع وقاسم بيتجاهل ايلا خالص ومبيحاولش يختلط بيها عشان يحاول يبعد عنها ومركز في شغله واتفق مع اللواء رفعت علي اخر الاسبوع هيجي يقراء فاتحه ديما .
*في النايت كلاب ساره وايلا ومايا
مايا بحزن يعني ايه ابيه قاسم هيخطب دانا كنت حاطه امل انك تزبطيني معاه
ايلا بخنقه مايا لو ممشتيش حالا هطلع عليكي كل العصبيه
مايا ده اخوكي وغيرانه عليه انا مالي بقولك معجبه بيه
ايلا بزعيق مايا قدامك اي ولد ملكيش دعوه بقاسم واتهدي بقي خلاص هيخطب ديما
مايا بهدوء خلاص متزعليش مش هفكر فيه بس انتي متزعليش مني
ايلا خلاص مش زعلانه انا مش فاهمه مالي بجد، مايا تحضنها وساره تمسك ايديها
ساره طبيعي انتي متعلقه بابيه قاسم مش عاوزه حد يشاركك فيه طبيعي علي فكره لانك متعلقه بيه اوفر
ايلا وتبص لساره ومايا وبدموع انتو مش فاهمين حاجه مش فاهمين انا حاسه بايه انا بموت حرفيا مش فاهمه مالي ومش بيكلمني خالص بقاله اسبوع متجاهلني خالص انا بجد مش فاهمه في ايه، وتلفونها يرن وتمسكه ترزعه وتحط ايديها علي ودنها اوف اوف عز عز كفايه بقي تعبت
ساره طب وهو ماله دلوقتي انا هرد عليه عشان ميقلقش، ايلا اعملي اللي تعمليه انا رايحه التويليت
مايا استني هاجي معاكي
ساره تر علي عز واول ما ترد
عز بزعيق انتي بتستهبلي صح انتي فين نزلتي من غير ما تعرفيني، لما اشوفك عشان افهم دماغك المتخلفه دي فيها ايه
ساره بهدوء عز انا ساره
عز بتنهيده هيا فين
ساره احنا في النايت كانت زهقانه وكانت هتروح لوحدها فاحنا قابلناها
عز فانهي نايت
ساره وتقوله العنوان
عز طب انا جاي انا قريب منكو
جوه التويليت ايلا بتغسل وشها بالمايه كذا مره لحد ما خصل شعرها اتغرقت من المايه وهدومها بقي عليها مايه
مايا وبتمسكها وبتقفل المياه: كفايه غرقتي نفسك
ايلا وتترمي في حضنها والدموع في عيونها وبصوتها الرقيق عاوزه اعيط يا مايا
مايا بضحكه هزار وتخفيف عيط يا جيمي عيط اهدي ولو في حاجه احكيلي انا اه ابان لاسعه وهبله بس جربيني ممكن الاقيلك حل
ايلا وبترفع راسها وتبوس خد مايا تعرفي بحبك برغم اي حاجه هبله بتعمليها لان مفيش في حنيه قلبك
مايا وبتحضنها انا بحبك اوي مليش غيركوا
ايلا ومايا يخرجوا من التويليت وايلا تكون ماشيه وجنبها ايلا وتبص علي طاوله عليها بنت وولد شكلهم حلوين اوي الولد في شبه من قاسم اوي وتروح ناحيتهم وتضحك انت بتحبها
الولد وبيبص ليها باستغراب في حاجه
ايلا شكلكو حلوين اوي ولايقين علي بعض وتمشي وتسيبهم وهيا ماشيه تحس بدوخه فتسند علي الطرابيزه وتبص علي الكاس اللي علي الطرابيزه وتيجي فكره في دماغها وبدون تفكير وتبص لمايا مايا ساعديني ان قاسم يكلمني وميتجاهلنيش تاني
مايا اعمل اي
ايلا انا هشرب ولما اسكر تكلمي قاسم وملكيش دعوه انا هتحمل بقيه الحوار
مايا انتي بتقولي اي انتي مجنونه
ايلا تسبها وتمشي وتروح ناحيه الولد اللي واقف اللي بتطلب منه
ايلا ازازه وسكي بص عاوزه نوع يدوخني ومش يدوخني
الولد بعدم فهم ويحسبها سكرانه ويمد ايده ويسحب ازازه وسكي ويحطها قدامها وبيحضر الكاس والتلج عشان يصب وبيفتح الازازه عشان يصب ايلا بحركه سريعه تشدها منه وتبدا تشرب اول بوق اااه ايه ده انت مديني مياه نار ولا ايه ااه بوقي بيولع يا مايا
مايا بتعملي ايه الله يحرقك يا ايلا هتودينا فداهيه
ايلا وبترفع الازازه علي بوقها لما ادوخ اتصلي بقاسم
مايا وبتلطم علي وشها يخربيتك انتي مجنونه عاوزه يقتلك وسكي وسكي يا سعديه يخربيتك انا رايحه انادي ساره ساره يا ساره
وايلا ترفع الازازه وتفضل تشرب
مايا وبتجري علي ساره في لحظه وصول عز الحقيني يا ساره مايا بتشرب وسكي دي اتجننت عاوزاني وتسكت لما تلاقي صوت زمجره عز نعم هيا فين
ساره وبتخبط ايديها علي الطرابيزه : الله يخربيتك يا مايا
عز هيا فيين مش وقته
مايا طب تعالو ورايا نلحقها قبل ما تدخل في فقره الرقص وهشك بشك وبتضحك وساره تقوم ويروحوا وعز يبص بقرف لمايا وساره تشدها وتخبطها فايديها ومايا مكمله ضحك وهزار
عز وبيسحب الازازه من ايلا وتكون شربت نصها وبيرزعها علي الطرابيزه وبيمسك ايد ايلا ويمد ايده في جيبه ويطلع الفلوس ويرميها علي الطرابيزه للشاب ويسحبها ويمشي ومايا وساره وراها
ايلا سكرانه ومش شايفه قدامها عز يا عز يا ابن ام عز وتضحك ضحكه مايعه وبعدين تقف ايه ده يا مايا انا مقلتش عز انتي ليه ويجيلها زغطه قلت عاوزه يوجيني مش عز يا متخلفه
مايا بضحك الله يخربيتها دي مجنونه يا ساره
ساره باستهزاء لكلام مايا مجنونه زي صحبتها احمدي ربنا ان عز اللي جه مش قاسم
عز وبيسحبها ويركبها ويقول : ساره مايا اطلعوا يلا اطلعو خلصوني، وساره ومايا يبصوا لبعض ويركبوا
عز سايق وعلي اخره وبيزعق ل ايلا بتسكري من امتا ها وبتنزلي من ورايا ماشي
مايا بتريقه علي كلام عز وبتضحك جامد بتسكري يا سعديه شربتي بانجو ولا لسه يا سعديه ردي يا بت علي عز بيه
ايلا وتبصلها وتضحك الخطوه اللي جايه ويجيلها زغطه انا وانتي سوا بقي
ساره وبتأفف طب دي هتروح ازاي بالمنظر ده
عز مش هينفع تروح كده لازم اجبلها قهوه تفوق
مايا بضحك ايوه قهوه انا لما بشرب مبفوقش غير بقهوه
ساره وتبصلها اسكتي مش وقت هزار يا مايا احنا فمصيبه
مايا الله مش بعرفكو افرض شربت قهوه ومفاقتش لازم يكون في بديل هاتولها ريدبول يديها طاقه
عز بزعيق مايا ممكن تسكتي بدل ما اطلع كل عصبيتي عليكي دلوقتي
مايا الله وانا مالي يا لمبي هيا اللي شربت
عز يارب صبرني مش عاوز اقتل البت دي
ايلا وبتلعب في الموبايل وبدور علي رقم قاسم وبترن عليه وهيا بتقول رد يا يوجين رد بقي يووه مبيردش ليه ده
عز يبص عليها بعد ما سمعها وبيسحب التلفون وقاسم يرد وعز يقفل فوشه ويقفل التلفون خالص الله يخربيتك بتتصلي بقاسم عاوزاه يفرح بحلاوه امك ويركن العربيه بعيد عند the ويقول ساره انزلي هاتي قهوه من هنا مش هعرف اسيبها بحلاتها دي
ساره تمام هنزل اهو وتنزل
عز وبيمسك ايد ايلا وبيكلمها ينفع كده انتي بتعملي ايه طيب نفسي افهم آنا مزعلك طيب
ايلا وتشوفه علي هيئه قاسم وتترمي فحضنه مزعلني جامد رايح تخطب وعاوز تسبني
مايا تعرف انها بتتكلم عن قاسم وتسكت
عز وبيطبطب علي ضهرها اخطب مين انا مش هخطب غيرك يا حبيبي خلصي بس الامتحانات وهاجي اخطبك
ايلا وتبصله وهيا مش فايقه
عز دانتي ضايعه خالص
مايا دي هتروح ازاي القهوه هتجيب مفعول معاها مظنش
عز ربنا يستر وبيمسك دقن ايلا ولسه ماسك ايديها ويرفع وشها فوقي اوعي يغما عليكي
ساره وبتفتح الباب خد يا عز
عز ويمسك القهوه وبيمسكها ل ايلا اشربيها يلا اشربيها كلها وايلا تمسكها بايديها الاتنين زي الاطفال وبتشرب فيها وبعد ما تشربها يغما عليها
مايا وتلطم علي وشها القهوه نيمتها البت ايلا دي غير الكل باردو الكل يفوق من القهوه، اما ايلا تنام مميزه البت دي طول عمرها حتا فلون عنيها لون ولون
عز وبيبص بقرف لمايا هنبطل خفه دم امك دي امتا
مايا وتطلع لسانها وعليك خير يوم السبت
عز وبيسوق العربيه عن ابو زرافتك
مايا وتبص لساره ماله ده
ساره بعصبيه اسكتي يا مايا بالله عليكي اسكتي وبعد شويه عز بيوقفهم قبل الفيلا بشارع
عز ساره خلي بالك عليها
ساره انا هبات معاها انا ومايا متقلقش
عز تمام هبقي اكلمك اطمن عليها
مايا متقلقيش يا برو دي في عنينا
عز بقرف ساره متخلوش البت دي تبات معاكو
ساره بضحكه بسيطه حقك عليا يلا يا مايا اسنديها معايا لما نشوف هنعمل اي لازم نفوقها
مايا ومسكاها لا بالعكس سبيها كده عشان قاسم يكلمها يمكن تفرح دي زعلانه اوي انه مبيكلمهاش
ساره طب يلا وربنا يستر
ساره ومايا وداخلين الفيلا ومسندين ايلا الحراس بيفتحو البوابه وهما بيجروا
حارس يقرب عليهم ويقول مالها الهانم الصغيره
ساره سندها معانا بس الاول
الحارس طب بعد اذنك يا ست البنات انتي وهيا انا هقوم بالمهمه دي ويشيل ايلا ويدخل بيها الفيلا بعد ما رن الجرس، ويكون قاسم وجلال وزينب قعدين علي اعصابهم وقاسم بيتصل بايلا وواقف قصاده الحارس توفيق السواق بتاع ايلا
قاسم اول ما الخدامه تفتح الباب ويشوف الحارس شايل ايلا ويجري لعنده وياخد ايلا لحضنه وجلال مصدوم هو وزينب وبيجروا ورا قاسم وقاسم يحطها علي الكنبه وساره ومايا بيفركوا في ايديهم وخايفين
قاسم يلف وشه بغضب هيا مالها حصلها ايه
ساره بتوتر بس بتحاول تتمالك اعصابها بعد ما خلصنا الدرس قلنا نروح نتغداء
مايا بمقاطعه ايوه ايوه صح نتغدا
قاسم وبيبص لمايا بشك وبعدين
ساره تكمل روحنا نتغدا لان ايلا كانت حاسه بهبوط وكنا رايحين بس ملحقناش
قاسم ومين اللي اتصل بيا وقفل
ساره انا اتصلت بيك من عندها والتلفون فصل شحن
قاسم وبيخبط علي وش ايلا وبيفتح شنطتها ويطلع برقن يرش علي ضهر ايده وبيشمم ايلا وبيبص لزينب ماما خليهم يحضروا الاكل
زينب وبتروح للخدم
وبتبدي ايلا تفوق وهيا ماسكه راسها بوجع اه اه
قاسم بلهفه وجلال يقرب منها
جلال بلهفه وبيسحبها لحضنه مالك يا حبيبه بابا حصلك اي
ايلا بوجع تعبانه يا بابا
قاسم ايلا هو اي اللي حصل
جلال بصرامه قاسم مش وقته البنات حكولك البنت تعبانه مش هنفتحلها محضر وبيسحبها لحضنه
مايا ايوه كلام عمه صح ميه الميه
قاسم ويبصلها بقرف
مايا هو في اي كلو النهارده بيبصلي بقرف انت وع
ساره وتضربها في رجلها
مايا بوجع اه بتضربني ليه
ساره انا مضربتكيش وبتغمزلها
مايا بتغمريلي ليه
قاسم وبيشد مايا من ايديها مايا في اي احكيلي
ايلا بتوتر وتكون خايفه
ساره بتمثيل اه اه بطني بطني
قاسم وبيسيب مايا ويقرب من ساره مالك يا ساره
ساره بطني وجعاني اه اظاهر عشان مكلتش باردو
مايا بغباء وتقلد ساره اه بطني بطني اه اظاهر عشان مكلتش
قاسم وبيبص بقرف ليها انتي تعبانه في عقلك يا مايا ربنا يشفي انا طالع اشوف الزفت هو والتاني اللي برا
*عند قاسم والحراس
قاسم بيكلم الحارس توفيق قسما بالله يا توفيق لو اتكررت تاني ان الهانم الصغيره تمشي كلمها عليا وتمشي من غيرك ملكش اكل عيش عندي ده اول واخر تحذير مبحذرش انا تاني
توفيق انا اسف يا باشا
قاسم طب امشي انت ويبص للحارس التاني بغضب ويجز علي سنانه قوي وتحتك سنانه ببعض والحارس يسمع صوت زمجرته
الحارس بخوف انا عملت اي يا باشا
قاسم وبيقرب عليه وبيمسكه من قميصه بتشيلها ليه يا روح امك احب اقطع ايديك اللي فرحان بيهم دول ارجعك لمراتك وعيالك من غير ايد
الحارس بخوف والكلام بيطلع بالعافيه انا انا اسف يا باشا اخر مره اخر مره والله
قاسم بزمجره وصوت مرتفع قسمًا بالله غلطه كمان ومتعرف انا هعمل فيك ايه لو الهانم سايحه في دمها تيجي تناديني انا ل جلال بيه ونتصرف ايدك متلمسهاش سامع
الحارس بيحرك راسه بخوف
قاسم بزعيق عاوز اسمها فاهم كلامي سمعته ولا اطرش
الحارس وبيحاول ينطق وبراحه ساا ساامع ساعتك
قاسم وبيزقه وبينفض قميصه غور من وشي مش عاوز اشوفك قدامي دلوقتي وافتكر غلطه كمان وهتكون في عداد الموتي
الحارس برعب بيجري وهو مش مصدق انه خلص من ايد قاسم
قاسم وبيدخل وبيلاقي زينب قعده بتاكل ايلا ومايا وساره
قاسم وبيمسح ايده علي وشه بعصبيه وببرود مصطنع انتي كويسه دلوقتي
ايلا وبترفع وشها وتبصله وبوقها مليان اكل بسبب زينب وبتحرك راسها انها كويسه
قاسم ويبص لجلال بابا انا طالع ارتاح عشان بكره اليوم طويل ورايحين نخطب ديما متنساش
جلال تمام يا حبيبي اطلع انت ربنا يسعدك
ايلا وتتنهد وبهمس سديت نفسي
زينب وقفتي اكل ليه
ايلا طالعه انام
زينب طيب اطلعي يا حبيبتي اطلعي نامي ساره قلتي لماما انك هتباتي هنا
ساره اه يا طنط
زينب وانتي يا مايا
مايا بضحكه قلت بس ولا بيفرق انا عارفه
ايلا انا طالعه هتطلعو معايا ولا اي
مايا وساره يقوموا يقفوا ويطلعوا
زينب هبعتلكو لبن مع داده نعمات يتشرب كله مفهوم
ساره ومايا مفهوم يا طنط
زينب ايلا
ايلا بتنهيده مفهوم
*في اوضه ايلا بعد ما شربوا اللبن
التلاته نايمين جمب بعض
ساره اتكلم بصراحه يا ايلا
ايلا اتكلمي
ساره انتي انانيه انتي بتحبي عز فيها اي لاما اخوكي يشوف حياته من حقه ومش بيتجاهلك بس مشغول مع خطيبته طبيعي دي سنه الحياه
ايلا وتبص لساره بوجع خلاص انا مش زعلانه انتي عندك حق انا خلاص هتقبل الامر
ساره بابتسامه كده ص
ايلا تقاطعها عاوزه انام وتاخد المخده وتروح تنام علي الكنبه
ساره انتي بتعملي اي السرير كبير ومتعودين ننام سوا
ايلا بوجع ساره نامي بالله عليكي زي ما مايا نامت وانا كمان هنام مش عاوزه كلام كتير
ساره تمام انا هطلع اكلم حاتم في البرنده ولما اخلص هنام
ايلا متكونش معاها اصلا ودافنه راسها فالمخده وبتتنهد بالم ووجع ودموعها نازله علي المخده وبتردد كلمه واحده بصوت هامس محدش هيفهمني محدش هيفهمني وبعدها تقوم وتروح لاوضه قاسم
*في اوضه قاسم وديما بتكلمه وبتتفق معاه يلبس ايه عشان يكونوا مطقمين مع بعض وقاسم مش مركز ف ولا كلمه من اللي بتقولها اصلا
قاسم بينهي الكلام علي دخله ايلا خلاص يا حبيبتي اتفقنا
ايلا تدخل وتبصله بعنيها النعسانه ونظراتها الطفوليه بعتاب
قاسم اقفلي يا ديما دلوقتي عشان هنام ويقفل وميستناش ردها ويقفل
قاسم في اي يا ايلا انتي تعبانه
ايلا وبتبص ليه
قاسم وبيشاورلها تيجي تقعد جمبه علي السرير تعالي اقعدي يا بابا مالك
ايلا وبتتنهد وهيا بتقعد ابيه هو انا زعلتك في حاجه
قاسم بتقولي لي كده
ايلا بقالك اسبوع مبتكلمنيش بتتجاهلني ليه
قاسم محاوله للبرود وبيحرك ايده علي وشها مشغول بس مع ديما يا حبيبتي
ايلا انت لسه مخطبتهاش وبتتجاهلني امال لما تتجوزوا هترمي ايلا خالص من تفكيرك، انت مبقتش تاخدني في حضنك مبقتش انام في حضنك مبقتش تتكلم معايا انا انا حاسه آني وحيده
قاسم عشان ينهي الحوار وبيحاول ميتاثرش بكلامها لان عارف دماغ ايلا نفس دماغه لانها واخده منه العصبيه والذكاء والعند رد عليها ببرود لازم تتعودي لان بعدين لما اتجوز انا وديما اكيد مش هاخدك في حضني واقول لمراتي معلش مش هعرف اخدك في حضني عشان اختي عاوزه تنام في حضني
ايلا بنبره وجع وبصوتها الطفولي خلاص يا ابيه انا اسفه بس مكنش في داعي تتمسخر علي كلامي
قاسم مش حوار
ايلا تقاطعه وتقوم الف مبروك يا ابيه وتصبح علي خير وتنسحب من الغرفه وتنزل الجنينه
*في اخر الجنينه مكان حواليه اشجار كتير واول ما توصل تقعد علي الارض وتفضل تعيط بصوت مكتوم وتكون مش قادره تتنفس وتفضل تاخد نفسها براحه وتنام فالاخر بعد عياط كتير.
*الصبح علي الفطار
كلهم تحت والداده تطلع اوضه ايلا وتقلهم ان الفطار جاهز
مايا بنعاس امال فين ايلا
ساره تلاقيها تحت يلا قومي اغسلي وشك وغيري عشان ننزل وبعد شويه ينزلوا علي السلم ويدخلوا وقبل ما يقعدوا
زينب امال فين ايلا هي لسه نايمه
ساره وتبص لمايا وبعدها تقول ايلا مش فوق في الاوضه اصلا
زينب بصدمه نعم امال هيا فين
قاسم وبينادي علي الخدم يدورا عليها في الفيلا كلها وبيطلع برا في الجنينه وبينادي علي الحرس وبيسالهم ويقول: توفيييق ايلا مخرجتش
توفيق باحترام: لا يا قاسم باشا مطلعتش البوابه مقفوله
قاسم بصوت عالي للجميع: عاوز تقلبه عليها الجنينه يلاااا والكل يتحرك
ويجي بعد وقت قليل صوت حارس وهو بيقول: قاسم باشا الهانم الصغيره موجوده هنا
قاسم يجري ويروح المكان ويبص للحارس ويقوله: خلاص روح وحد يدخل يطمنهم جوه
الحارس بادب: حاضر يا باشا ويمشي
قاسم وبيبص علي ايلا وهيا نايمه ومنكمشه علي نفسها من البرد وخدودها الحمره وملامحها طفوليه وكلها براءه
وينحني ويبدا يصحيها براحه: ايلا حبيبتي ايلي اصحي يلا
ايلا بنعاس: يا ماما سبيني مش عاوزه اروح المدرسه النهارده
قاسم وبضحكه مكتومه: لا هتروحي المدرسه يلا
ايلا وتستوعب صوت قاسم وتقوم مفزوعه وتقول: ابيه قاسم
قاسم بحنيه: ايه اللي نيمك هنا
ايلا وبتقوم وهيا بتفرك عينيها وبتمشي ومبتردش علي قاسم
قاسم وبيسحبها من ايديها وضهرها يتخبط في صدر قاسم
قاسم بمشاعر ويلف ايده علي وسطها: مبترديش ليه
ايلا ترد بزعل: مسمعتش
قاسم ولسه ايده علي وسطها:مسمعتيش ايه
ايلا تسكت مش عارفه تقول ايه
قاسم وبيقرب وشه من شعرها وبيشمه ومستمتع ويضغط علي وسطها
ايلا تحس ان في حاجه ابدا تقول:ابيه في ايه
قاسم ومشاعره مسيطره عليه: اسكتي خالص دلوقتي
ايلا وتبدا تتحرك:ابييه لو سمحت انت بتوجعني هو انا عملت ايه دلوقتي
قاسم وبيبدا يفوق ويسيبها ويمسك ايديها راحه ويقربها ويبوس راسها بحنيه: حقك عليا يا ضئ عنيا لو اتعصبت عليكي او دايقت
ايلا وتبصله بصدمه ازاي بيكون حنين وبيقلب عليها ف ثانيه
قاسم:ها لسه زعلانه
ايلا تبصله بحيره: و..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لن اتخلى عنك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى