روايات

رواية لنرقص تحت المطر الفصل الثالث 3 بقلم نورهان حلمي

موقع كتابك في سطور

رواية لنرقص تحت المطر الفصل الثالث 3 بقلم نورهان حلمي

رواية لنرقص تحت المطر البارت الثالث

رواية لنرقص تحت المطر الجزء الثالث

رواية لنرقص تحت المطر
رواية لنرقص تحت المطر

رواية لنرقص تحت المطر الحلقة الثالثة

ما خلصتش الكلمه رجلي اتكعبلت في الغطه اللي كنت شايلاه ولسه عادي بيمسكني وقع هو كمان فوقي بصيت له بصدمه وبعدين بصينا لمراه خالي اللي كانت واقفه شايله الصينيه وفاتحه بوقها من الصدمه!!!
سمر
ءء انا قلت اطلع لكم الفطار عشان…
صفاء مقطعه
اي دا!!!
دخلت خالتي صفاء وهي بتبصلنا باستغراب وبعدين قام عز ووقف وهو بيسندني وبعدين اخذت البطانيه بسرعه وحطيتها على السرير
عز
نور كانت بتروق الاوضه وانا كنت في ساعتها بس وقعت فجأه وانا ما لحقتش امسكها
سمر
لا سلامتك يا عروسة
اخذ منها اخد صينيه الفطار وبعدين نحطها على الترابيزه وبعدين طلعت مرات خالي ودخلت خالتي صفاء وقعدت على الكنبه
صفاء
انا خلاص مش قادره استحمل القاعده هنا بابا من امبارح عمال يسألني الجوازه دي حصلت ليه بسرعه قوي كده وانا ما بقيتش عارفه اقول له ايه… واساسا فكره ان كانت في نيه للجواز ومع ذلك كنت عايشين مع بعض عادي دي مقلقه اوي
عز
بسيطه انزل اقول له احنا سمعنا كلامك اهو وجينا نروح بقى
صفاء
مش هينفع بسرعه كده يعني كده المشوار ده كله عشان الليله دي بس
عز
انا ورايا دراسه كتير وكمان محتاج ان انا اشوف يعني مش عارف اتصل عليها ولا اكلمها
نور
ليه مش عارف تكلمها .. هو كلامكم مع بعض سر للدرجه دي لدرجه انك مش عارف تكلمها في نفس الاوضه اللي انا فيها!!
صفاء
لا مش وقت خناق والله خلينا نتعامل مع الموضوع بحكمه عشان نقدر نمشي من هنا على خير تمام
يلا هسيبكم تفطروا دلوقت وهنزل انا ومش عايزه افكرك يا عز لو سمر مرات اخويا حست بأي حاجه هتجري تقول لبابا دي هنا بتشتغل عصفوره البيت
عز
المفروض اعمل ايه يعني
صفاء
يعني تفرد وشك انت وياها كده شويه
نور
ما تخافيش يا خالتو مش هتحس في حاجه ده لسه شايفاني من شويه و هو فوقي…
قطعت الكلمه وانا ببرق عيني وبعدين بصيت لعز اللي حسيته بقى بيبص حوليه عشوائيه ووشه باين عليه انه احمر من الاحراج
صفاء
ءءء طب انا همشي انا بقى وبعد الفطار ابقي خد اخت…خد مراتك وانزل اتمشى تحت في البلد شويه الجو هنا هيعجبك قوي
نفخ بضيق وبعدين قاعد على الكرسي وهو بيحط ايديه على وشه وكان هموم الدنيا كلها على صدره
نور
مالك
عز
يعني مش عارفه مش شايفه الوضع اللي احنا فيه مقرف ازاي
نور
مقرف!!!
عز
جدك بيتحكم فينا بطريقه غريبه مش قادره استحمل ان انا وانت في اوضه لوحدنا وان لازم امثل هنا 24 ساعه انك مراتي… فكره الجواز منك كان في حد ذاتها مقرفه اصلا
وقف كلامه لما حس ان هو يزودها زياده عن اللزوم وبعدين بص لي ووقف
عز
انا ما اقصدش حاجه بس الوضع غريب وانت كمان معترفه بكده صح
نور بدموع
لأ..مش شايفه انه غريب و مع ذلك.. انا اسفه انك خليتك تشيل غلطه انت ما غلطتهاش وكمان خطفتك من حبيبتك فجأه
عز
ايه اللي بتقولي ده يا نور هو انت مفكره ان انا متضايق عشان اللي انت بتقوليه ده هو انتي ليه مش حاسه باللي انا حاسس بيه كل ما بشوفك واقفه قدامي ببقى حاسس اني..
نور
قرفان!!
عز بنفعال
انا مقولتش كده!!!
نور ببكاء
لا انت قلت كده يا عز قلت ان فكره الجواز مني لوحدها كانت مقرفه انا كمان مليش ذنب على فكره انا ما كنتش اعرف ان الحياه هتبقى قاسيه عليا قوي كده واني هتظلم كل الظلم ده ما كنتش اعرف ان في يوم وليله حقي هيروح مني ومش هقدر ان انا اخده ما كنتش اعرف ان انا السبب في دمار حياه اخويا الوحيد واكتر شخص بحب في الدنيا دي كلها، مش هسمح لك تجرحني بالكلام انت وفقت ومحدش ضربك على ايدك عشان كده خليني اقول لك استحمل القرف ده معلش فتره وهتعدي
عز
انتي كده بتدمري علاقتنا بجد
نور
من اللحظه اللي انا اتجوزتك فيها وانا شايفه ان عز اخويا انتهى وحاليا قدامي يبقى جوزي اقتنعت او لا انا شايفك كده دلوقتي
عز بغضب
ما ينفعش تشوفيني كدااا!!!
نور
مش انت اللي تقرر ينفع اشوفك كده او لا كل واحد فينا حر في نظرته وعلى فكره نظرتي انا اللي صح وكتب الكتاب بتاع امبارح يشهد والاوضه اللي احنا فيها لوحدنا برده تشهد
تبص لي بعدم تصديق وانا سكت لثواني وانا مش فاهمه انا بقول ايه انا كمان بس شعوره المقزز تجاهي جرح كرامتي وخليني ارد كبنت وما عملتش حساب لاي حاجه بيني وبين عز!!
تليفونه رن وقطع صوت الصمت اللي كان ما بينا وبعدين طلع تليفونه من جيبه وانا رحت قعدت على الكنبه قدام الصينيه وبدأت ان انا اكل وبعدين راح واقف قدام الشباك وهو بيرد على المكالمه
عز
الو يا ريم
ريم
من امبارح بقول لك عايز اسمع صوتك رن عليا ورد على مكالماتي وانت عمال تتحجج في اي حاجه
عز
معلش يا ريم بس انت عارفه الشبكه هنا مش احسن حاجه
ريم
المهم عملت ايه في موضوع نور اختك
عز
لسه مستنى لما ارجع اسكندريه
ريم
طب هترجع امتى انت وحشتني اوي
عز
هرجع قريب ان شاء الله مش هطول خدي بالك على نفسك دلوقتي هكلمك بعدين
ريم
هو انت في حد جنبك
عز
ليه بتقولي كدا
ريم
حاسه انك مش عارف تكلمني!!
عز
لا انا بس مشغول دلوقتي وهبقى اكلمك بعدين
قفلت المكالمه وبعدين لفيت لقيت نور بتاكل بكل هدوء
عز
يمكن انا كنت قاسي شويه معاكي في الكلام عشان كدا بعتذر
نور
عادي يا عز..من الانهارده احنا الاتنين اتغيرنا
قومت من مكاني و انا بنفض ايدي بلامبالاه و بعدين فتحت الباب بتاع الاوضه و نزلت و انا بحاول اهدي نفسي
#نورهان_حلمي
**********************
فضلت قاعد في الاوضه مش عارف اروح فين مش بعمل حاجه غير انا بفكر في مستقبلي اللي حاليا مجهول بعد ما كنت مخطط لكل حاجه!!
قررت ان انا انزل واتمشى زي ما خالتي قالت يمكن اسهي ولو ثواني عن التفكير
حسن
تعالي يا عز
عز بهمس
يا ريتني كنت فضلت في الاوضه بفكر احسن!!
حسن
اقعد
اتنهدت وبعدين قعدت قدامه وشربت شاي من اللي اتحط قدامي
عز
خير يا جدي
حسن
هو مش كان من المفروض ان قبل ما تاخد الخطوه دي تاخد راي الكبير بتاعها
عز
مش محتاج ان انا اخد رأي من حد لان انا في الاصل كبيرها لما ماما الله يرحمها توفت انا اللي شلت مسؤوليات نور كنت ساعتها لسه طفل عني ١٢ سنه طلعت واشتغلت عشان ما اخليهاش تحتاج لاي حد حتى للمعاش اللي كنت بتاخده منها و هي لسه متعرفش عقلها انا اللي كنت بشيلها على ضهري عشان جزمتها ما تتوسخش في الشتا انا اللي كنت بسرحلها شعرها انا اللي كنت بطبطب عليها كل يوم واصبرها على غياب اهلها انا اللي وقفت جنبها كبرت بين ايدي انا يبقى انا كبيرها
حسن
خليك صريح معايا يا عز انت غلطت مع نور قبل الجواز!!!
عز
نعم!!!
حسن
ايه اللي يخلي شاب لسه ما خلصش الكليه بتاعته يتجوز واحده لسه في اول لحظات ليها في الكليه لكن ايه خدو الموضوع فجأه كدا!!
عز
طالما اخترت انها تبقى مراتي يبقى ليه ااجل عشان لسه مخلصتش جامعه!
حسن
امتى شوفتها زوجه ليك
عز
انا كنت بربيها عشان تكون زوجه ليا انا عملت كل ده عشان ما تشوفش غيري وسواء بقى كنت محافظ عليها ولا في الحالتين بقت مراتي خلاص
حسن
طب يا ترى انت جاهز ومؤهل بقى انك تخلف زي ما اتجوزت كده
عز
ءء موضوع الخلفه هيحتاج شويه وقت لما نخلص شويه تحضيرات في بيتنا وكمان اتوظف
حسن
طب وانت ليه ما عملتش فرح ليه حتى انا قلتلك ان الفرح هيبقى على حسابي ومع ذلك ما كنتش موافق
عز
كل ده بيبقى اتفاق بيني وبينه واحنا كنا متكلمين فيه و مخطاطين لكل حاجه.. كمان اهل العماره عندنا لما يعرفوا جوازنا هيستغربوا جدا ومش كلهم هيفهموا الوضع ماشي ازاي
حسن
واضح انك محضر جواب لكل سؤال خلي بالك من نور عشان لو زعلتها في يوم انا هحاسبك حساب كبير طبعا هي بقت مراتك و في عهدتك العمر كله!
هزيت راسي وبعدين وقفت مكاني ولسه همشي وقفتي
حسن
وعشان انا ما بحبش اكون راجل منافق انا كنت مستخسرها فيك كنت شايف ان ابن خالها عمر يستحقها اكثر لو لقيتك في يوم من الايام شخص حقير معاها انا هاخدها منك ومش هتقدر توصل لها مهما عملت
بصيت من غير ما ارد عليه وبعدين مشيت من قدامه وطلعت بره لقيت نور انا على كرسي وقدامها ابن خالها عمر
عمر ضاحكاً
مش مش هو دراسه بجد ازاي الايام جريت بينا كده وانت كفرت فجاه واتجوزتي كل ما افتكر شكلك وانت صغيره لما كنت تنزلي تجري تحت الشتا وترجعي بالبيت وانت هدومك في وشك مليانين ب الطين عمري ما انسى شكلي بجد
نور
كنت باخد كميه ضرب بسبب الموضوع ده!!
كنت مبتسم على شكلها وهي بتحكي بحماس قدام ابن خالها كان واحشني شكلها وهي بتبتسم وبعدين افتكرت كلامها و اني جرحتها بالكلام وبعدين قربت ناحيتها
عز مبتسم
صباح الخير
عمر
اذيك يا عريس صباحيه مبركه
عز
متشكر
عمر
هسيبك انا بقا و اروح الشغل
هزت راسها ليه وهي بتبتسم وبعدين انا قعدت قدامها
عز
روحي قولي لجدك انك مش مرتاحه في المكان لو عايزه تروحي لان انا مش قادره استحمل ثانيه واحده كمان هنا
نور
بس انا مرتاحه في المكان هنا
عز
انت بتهزري بجد هو انت بتعملي ده عند فيا يعني ولا ايه
نور
مش بعند فيك انا بجد مرتاحه هنا وكمان كنت محتاجه ان انا اغير جو
عز
طب مش كفايه تغيير جو لحد كده
نور
لأ
ضغطت على اسناني ولسه هعلي صوتي لقيت مرات خالها سمر واقفه في البلكونه و بصلنا بصيت لنور وانا مبتسم وبعدين مسكت ايديها
عز مبتسم
انا مش عايزه اعلي صوتي عليك لان مش متعود اعمل كده وكمان مش متعود انك انت تتمردي عليا وما تسمعيش كلامي
نور
الحوار مش لايق على طريقه السرد خالص!!
عز
مرات خالك واقفه
نور
هو انت بعد كده مش هتعملني كويس غير قدام الناس
عز
واجب عليكي انك انت تستحملي عدم تأقلمي مع الوضع الجديد
نور
ممكن اكون صريحه معاك
عز
ياريت
نور
من وانا صغيره وانا بتمنى في زوج زيك.. بتمنى شخص يكون انت في كل حاجه
عز
……….
نور
كلامك حنيتك طبعك صبرك وهدوك
حتى شكلك ونظرتك ليا كل ده كنت بتمناه في الشخص اللي هيكون جوزي ودلوقتي انا عايزه اسأل سؤال…. هو انا ما فيش حاجه فيا واحده بس علي الاقل تتمناها في البنت اللي هتكون مراتك!!!
عز
………..
نور
بتمنى ان عدم جوابك ما يكونش اجابه على سؤالي!!
عز
انت مش حاسه بيا بجد انا كنت لما بمشي في الشارع ولما اشوف شاب كويس و ذو شأن عظيم كنت بتمنى يكون في يوم من الايام جوز اختي فجأة….
اتنهد بقوه وبعدين بصيت للارض وهي ابتسمت بسخريه
نور
كلامك ده بيحسسني ان انا ساذجه و ابقي ضيف كلمه ساذجه جنب كلمه مقرفه في قاموسك!!
شدت ايديها من ايدي وبعدين قامت من قدامي ودخلت جوه وانا فضلت قاعد مكاني وانا مش فاهم ايه السر غضب نور وليه هي مش بتواجه اللي انا بواجهه!!
قومت من مكاني وبدات ان انا اتمشى وسط الاراضي الزراعيه اللي كانت حوالين البيت كان في هدوء رهيب مثالي جدا ان الانسان يجي يسترخي هنا كنت بتمشى لحد ما الدنيا بقت ليل وقررت ان انا اروح وبعد ما روحت لقيتهم اتعشوا بدري و نامو بس كانت خالتي صفاء لسه صاحيه حضرت لي العشاء وبعدين طلعت الاوضه
اول ما دخلت من الباب لقيتها قاعده على الكنبه بتيشرت ابيض وهوت شورت اسود ومربعه ايديها ومغمضه وفي ودنها هاند فري
عز
ايه اللي انت لابساه ده!!
ما كانتش سامعاني بسبب اللي كان في ودنها وبعدين قربت عليها وانا بنتش الهاند فري من ودانها
نور
اي دا في ايه!!
عز
أنتي اللي في ايه ايه اللي انت لابساه ده!!
نور
ماله اللي انا لابساه هو انا قاعده في الشارع!!
عز
ءء..انتي..انتي اول مره تقعدوا قدامي باللبس ده!!
نور
مش فاهمه فين الغلط دلوقتي
بصيت للارض وانا مش عارف ارد عليها وبعدين بدات اقلع الجاكيت
عز
لو سمحتي روحي اقعدي على سريرك لاني محتاج انام دلوقتي
نور
من امتى وانت بتنام بدري كدا
عز
هنام بدري عشان بكره ورايا سفر طويل راجع اسكندريه وهرجع تاني البلد بالليل
نور
راجع اسكندريه ليه فجأه كده
عز
شويه ورق لازم اجيبه من ريم يخص الكليه
نور
ما ينفعش الورق ده يتأجل لما نرجع كلنا!!
عز بسخرية
ما ينفعش يتأجل وانا طبعا ما ينفعش اقطع انسجامك بالجو هنا!!
نور
انت عاملها حجه على فكره علشان تروح تشوف ريم!!
عز
حتى لو ده حقيقي ده يزعلك في ايه
نور
مش هيزعلني في حاجه بس جدي هيضيق و يعمل مشكله لما تسيبني تلت يوم جواز وتسافر
عز بنفعال
يعمل الي يعمله دا ميهمنيش
نور
هو انت بتتكلم معايا كدا ليه..لدرجه دي بقيت بتكرهني!!!
عز بغضب
لا بقى انا خلاص ما بقتش قادره استحمل الوضع ده انا تعبت من الخناق معاكي
نور
انت بتعلي صوتك عليا يا عز!!
عز
اه بعاالي صوتي!!!!!
بص لي بعد ما كان حط راسه في الارض وبعدين انا ربعت ايدي وقربت وقفت قدامه بمسافه قريبة
نور
طب ايه رأيك اني مش هسمحلك تسافر بكره!!!
عز بسخرية
و الله!! هتمنعيني ازاي!
نور
لو سفرت بكرا…وعد ان ايامنا الجايه هخليك تستغرب الوضع اكتر…و هتعامل بدون اي حدود لدرجه هتجننك اكتر و تخليك تقرف اكتر!
عز بتحدي
هسافر يا نور..و مفيش حاجه هتقدر تمنعني وريني هتعملي ايه!!
ضغطت على سناني بغضب وبعدين حطيت ايدي على كتفه وقربته ناحيتي بعد ما خليته يوصل لمستوى طولي وبعدين قربت على وشه وانا ببوسه!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لنرقص تحت المطر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى