رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء شاكر
رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني الجزء الرابع عشر
رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني البارت الرابع عشر
رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني الحلقة الرابعة عشر
فاطمه ونور ووائل نزلو من عند مالك…وهمس جهزت الاكل اللى وائل جابه…وأكلت مالك وكلت معاه…
مالك مسك أيد همس وبسهم بحب….وبصلها : انا عارف أنى جيت عليكي أووي…عارف أنك شوفتي حاجات صعبه…وأستحملتي عشاني كتير…انا بجد أسف يا همس…انت مكنتيش مطره تشوفي ده كله ولا تستحملي كل ده…انا أسف أوي…
همس هزت رسها لاء : مالك…. انا عشانك أستحمل أكتر من كده…متقولش كده تاني….انا وانت واحد…منقدرش نبعد عن بعض….انا بس كنت بشوف جزء من اللى أنت بتشوفه…
مالك بص في الارض : أهيب مات…
همس بستغراب : مش ده أبن عمك…
مالك هز راسه…وحكي لهمس كل حاجه…عن موت أهيب وخطته في أكتشاف الحقيقه وأكمين وأبين…
همس دموعها نزلو على حزن مالك وحضنته : خلاص يامالك أنسي…أنسي كل حاجه…وأبدأ حياتك من جديد…أبعد بقا عن الدم…وأبعد عن المملكه…
مالك بحزن : خلاص….انا مش هنزل المملكه تاني…..كفايه بقا…
همس حطت أديها على خدود مالك ومسحت دموعه : خلاص بقا أرجوك…
مالك دموعه نزلت : انا خسرت كل حاجه…حتى خسرت بابا يا همس….خلاص مفضلش غيرك في حياتي….أنت بس….خسرت كل حاجه…أرجوكي متسبنيش….انا لو خسرتك….مش هقدر أعيش…هموت…
همس حطت أديها على شفايف مالك ودموعها نزلو : متقولش كده يا مالك…انا مقدرش أبعد عنك…أنا..أنا بحبك…
همس قربت من مالك وباست خدوده وعيونه الاتنين : بحبك يا بابا ويا حبيبي ويا جوزي وأخويا وكل ما أملك في دنيتي…
مالك قرب من همس جامد وحط أيده الاتنين على خدودها….. وشفايفهم أتقبلو في بوسه عميقه…. بتحكي عن كل الاوجاع اللى شافوها….بتحكي عن كل الالم واللحظات الحزينه اللى مرو بيها…عن الضغط والصبر اللى تعبو منه..
وقضو مع بعض أوقات ولحظات بتنسيهم واحده واحده ألامهم وأحزنهم….
…………………………………….
ياسين بضيق بيتكلم في التلفون : يعنى أي أختفي….
الطرف التاني : ______________
ياسين بضيق : تقلبو عليه الدنيا….أزاي خالد يختفي كده مره واحده…..أمال هيسيب العز والفلوس والشركات دي لمين….عايز في ظرف ٢٤ ساعه أعرف أخبار عن خالد
الطرف التاني : _______________
ياسين قفل التلفون : طيب يا خالد…..انا هوريك لما أشوفك….
ياسين كمل بضيق : كده انا هكمل أنتقامي بنفسي….حاضر يامالك….انا هدمر الغابه وبأيدي……
…………………………………….
الشمس نورت دُنيت أبطلنا…….
مالك فتح عيونه بنعاس…وبص لهمس اللى في حضنه وأبتسم بعشق…وقرب من خدها وطبع بوسه رقيقه عليه…..فضل بصصلها ويتأمل ملامحها الجميله..ملامحها اللى محفوره في عقلة وقلبه….
همس فتحت عيونها بنعاس…وبصت لمالك بأبتسامه ونعاس : صباح الخير…
مالك بعشق : صباح النور يا همسة قلبي…
همس بصت لمالك بأبتسامه حب : أحسن دلوقتي…
مالك باس أديها بحب : أحسن كتير أووي…خلاص ميهمنيش في الدنيا دي كلها غيرك…انا عايش دلوقتي عشانك…
همس بسته من خده : خلاص ننسي بقا اللى فات ونبدآ من جديد…
مالك هز راسه بأبتسامه : طيب يلا بقا قومي جهزيلي الحمام…وأخرج ألاقي الفطار جاهز….
همس بغيظ : لاء بص مش ننسي أووي يعني…ننسي اللى ربع
مالك رفع حاجه : قومي يابت جهزيلي الحمام…..
همس بغيظ : انت عارف…انا منى لله…
مالك ضحك بحب وحضن همس : كلنا مننا لله ياقلبي…
همس ضحكت بحب…
…………………………….
ياسين بيتكلم في الفون بصدمه : أي…..مات…
الطرف التاني : _____________
ياسين بستغراب : وأخته فين دلوقتي…..
الطرف التاني : _______________
ياسين قفل : ميهمنيش كتير أذا ميت أو عايش…اللى أنا عايزه هيتنفذ….
بعد كام ساعه………
ياسين ورجالته وقفو قدام للغابه…..
ياسين نزل من عربيته هو ورجالته…
ياسين بصلهم : أبدأو….
الرجاله بقت تاخد جراكن بنزين…وترش على حدود الغابه والاشجار كلها اللى على الحدود…
ياسين رن على رقم : أبدأو….
طيرتين هيليكوبتر بقو يطيرو فوق الغابه ويرمو في قلبها متفجرات وبنزين…لغايط ما أتأكد ان الغابه كلها بقا فيها متفجرات وبنزين…..
في المملكه….
الحراس جريو لأبين : أيها الملك…أيها الملك……
أبين بصلهم بقاق : ماذا يوجد…
الحراس بقلق : البشريون يقومون بقذف ماء رائحتها غريبه…وأدوات أغرب….لا نعرف ما تلك الأدوات….
أبين بجمود : جميع حراس المملكه يأتون خلفي…
أبين قام بسرعه وهو وحراس المملكه كلهم وخرجو من المملكه وطلعو على أرض البشر….
ياسين بأبتسامة شر ركب عربيته ومشي هو ورجالته…
الهيليكوبتر رمت في الغابه قنبله….
وفاجئه بوووووووم💥💥🔥
والنار بقت تاكل في كل الغابه والمتفجرات بقت تنفجر في الغابه…
وأبين والحراس اللى معاه ماتو بسبب النار والمتفجرات اللى في كل مكان…
بعد كام ساعه……
الغابه كلها صفيت..الاشجار بقت عباره عن فحم…مبقاش فيه ولا ورقه خضره واحده ……الغابه كلها بقت سوده كل حاجه النار كلتها…….
…………………………………
مالك وقف قدام شركته بعربيته وهمس معاه…
مالك نزل هو وهمس وأديهم في أيد بعض
وطلعوا الشركه تحت تحيات الموظفين اللى أستغربو وجود مالك وبقو يسلمو عليه بحراره…
مالك دخل مكتبه هو وهمس…
همس بفرحه وضحك : يااااه….الشركه وحشتني بشكل…..
مالك أعد على مكتبه بأبتسامه : مش أكتر مني….
الباب خبط ووائل دخل بأبتسامه : نورت شركتك يا مستر مالك…
مالك بأبتسامه : شكرآ يا وائل….وياريت مالك بس…أنت زي أخويا الصغير….
وائل بأبتسامه : وأنت زي أخويا الكبير بظبط….ربنا يعلم انا بعز حضرتك قد أي…
مالك هز راسه : شكرآ ياوائل….زي ما قولتلك….مالك بس…
وائل بتأكيد : أكيد حاضر…
نور خبطت ودخلت بضحك : وانا بقول الشركه منوره كده لي….
همس ضحكت : انا عارفه أن نوري غط على الكل….
فاجئه النور قطع…
مالك لف عيونه بغيظ : باين….
الكل ضحك…
همس بغيظ : أنتو بتضحكو على أي….دي مجرد صدفه…
فاطمه فتحت النور تاني وضحكت…
همس بغيظ : كده يا فاطمه…
فاطمه بضحك : أصل لقيتك واثقه في نفسك أووي…
فاطمه بتذكر : صحيح…عرفتو أخر الاخبار….
الكل بص لفاطمه بتركيز….
فاطمه كملت : الغابه كلها ولعت….
مالك وقف بصدمه : أي….
همس بصتلها بصدمه : الغابه؟!!!!
مالك خرج من مكتبه بسرعه ونزل من الشركه تحت أستغراب نور وفاطمه ووائل…..
همس نزلت جري ورا مالك…
مالك ركب عربيته ولسه هيتحرك..لقا همس ركبت جانبه وبصتله….
مالك أتحرك بسرعت العربيه كلها وأتجه للغابه..
في ظرف نص ساعه وقف قدام الغابه….ونزل بصدمه…
همس نزلت ورا مالك والصدمه مرسومه على وشها….
مالك دخل الغابه هو وهمس تحت صدمتهم….كل حاجه متفحمه….كل حاجه النار كلتها….حتى الشجره المسؤوله عن فتح سرداب المملكه أتحرقت وبقت عباره عن فحم…
مالك مسك الغصن المسؤول عن السرداب….أول ما لمسه الشجره كلها وقعت على الارض……
مالك نزل على ركبته بصدمه وقال بخفوت : بابا…
همس حطت أديها على كتف مالك وعيونها لمعو بدموع….
مالك دموعه نزلو : بابا….
همس دموعها نزلو…
مالك بصوت هز المكام كله وبعياط : بااااااااابااااااااااا
همس حطت أديها على بؤها بدموع ونزلت على ركبتها جنب مالك…ومسكت أيده جامد….
مالك عيط بكل صوته…وكل شريط حياته مع أبوه وعيلة أبوه بيمر قدام عيونه….حتى شريط حياته مع سلمى بيمر قدامه…أهيب وأكمين وأرار وهامين وراميم….كل واحد من عيلة باباه بيمر قدام عيونه….
عياط مالك ذاد…..
همس حضنت مالك بعياط : أرجوك يا مالك أهدي…أبوس أيدك…أهدي عشاني…
مالك رفع راسه وعيونه محمره…والغضب مرسوم على وشه : مين المسؤول عن موتهم….
مالك بعد عن همس ووقف : مين المسؤول عن موتهم…
مالك بص لهمس بغضب : المسؤول عن موتهم البشر….انتو المسؤولين عن موت عالتي…أنتو…
همس بصه لمالك بصدمه : ما…مالك…
مالك بيقرب من همس بخطوات بطيئه والغضب مالي وشه وعيونه أتحولت للأسود : أيوا…البشر…أنتم….بابا وعالتي ماتو بسببكو…
همس بترجع لورا بخوف : مالك…انت بتقول أي….فوق يامالك وأرجع لوعيك…عارفه ان الصدمه مسيطره عليك….بس لازم تتخطاها…
مالك في لحظه كان قدام همس…ومسكها من رقبتها : أنتو السبب في موت عالتي….
همس حطت أديها على أيد مالك بخنقه ووشها أحمر : ما…مالك…لاااء…
مالك داس على سنانه بغضب…وشاف عربيه ماشيه من بعيد على طريق الغابه…
رمي همس على الارض وفي لحظه راح للعربيه دي….
همس وقعت على الارض وفضلت تكح جامد…وبتحاول تتنفس..وقفت بصعوبه وبتدور بعيونها على مالك…أتصدمت لما لقت مالك واقف قدام عربيه…
العربيه لقت واحد واقف على الطريق قدمهم أطرت توقف…
مالك في لحظه طلع اللى سايقها ومسكه من رقبته : أنتم البشر السبب في موت عالتي….
الاطفال ولاد الراجل نزلو برعب وبيعيطو على باباهم…ومرات الراجل نزلت تحت رجل مالك وبتترجاه يسب جوزها…..
همس جريت وراحت لمالك بعياط : لاء يمالك…لاء…فوق يمالك….أنت بتعمل أي…
مالك دايس على سنانه وعيونه مسوده…وماسك الراجل من رقبته اللى وشه أحمر جامد ومش قادر يتنفس…
همس بعياط : يماااالك…..حرام عليك…أرحمه…أفتكر ربنا يماالك…الراجل ده ذنبو أي….حرام عليك يامالك….هما اللى كانو بيقتلو في البشر…..شوف هما موتو كام واحد مننا…كان مصريهم الموت…أكيد ده كان أخرتهم….يمالك حرام عليك….الراجل عنده أطفال وعيله بتحبه وبتخاف عليه…ولو مات هما هيتيتمو…..
مالك بدموع : هما مولدين كده…ده غريزتهم….
همس بدموع : طيب وأحنا ذنبنا أي….حرام عليك يا مالك سيب الراجل…هما قتلو ألميأت مننا…بل الاف مننا يا مالك….مش ربنا قال من قتل يُقتل ولو بعد حين…..يمااالك ابوس أيدك سيب الراجل…
مالك دموعه نزلو…وأيده أرتخت وساب الراجل…
الراجل وقع على الارض وفضل يكح جامد…وبيتنفس بصعوبه….مراته وعياله جريو عليه بعياط….
الراجل بص لمالك بخوف وخد عياله ومراته في حضنه…
همس بعياط : بسرعه أمشو من هنا…يلا خد عيلتك وأهربو….
مراته وعياله سندوه بسرعه وركبو عربيتهم..الراجل ساق عربيته وجري بيها….
مالك نزل على ركبته ودموعه بتنزل….
همس قربت من مالك بخوف…لغايط موقفت قدامه وحضنته بعياط
مالك عيط في حضنها جامد….بيعيط بصمت…
همس حضناه جامد ودموعها بتنزل جامد….
……………………………………
ياسين أعد في شقته وبيضحك وبيحتفل مع رجالته وبيشرب خمره….
فاجئه الباب خبط جامد…
راجل من الرجاله فتح الباب…
شاب دخل جري لياسين وهو بيتنفس بصعوبه : ياسين بيه…البوليس في المنطقه وبيدور عليك…حد بلغ من المنطقه أنك الظابط الهربان
ياسين قام بصدمه وبغضب : مين بلغ عليا…
ياسين نزل بسرعه…ولسه هيركب عربيه…
الظابط رفع السلاح عليه : أي حركه هتموت فيها…
ياسين حط أيده في جيبه..وبسرعه طلع سلاحه وضرب الظابط بنار…
الظابط خد الطلقه في كتفه وبسرعه ضرب بنار على ياسين…
الرصاصه جت في نص راسه ووقع على الارض ومات…
………………………………
عدي شهرين….
مالك فتح عيونه واحده واحده وهو على سريره…بقاله شهرين في أوضته ومش بيخرج منها…ولا بيروح الشركه ولا بيتحرك من أوضته….وائل ونور وفاطمه بيزوروه من الفتره للتانيه…ولاكن هو مبيخرجش من الحاله اللى هو فيها
لقي همس دخلت الاوضه بأبتسامه واسعه : صباح الخير…
مالك هز راسه بهدوء…
همس أتنهدت بحزن…وقربت منه بصنية الاكل وأعدت جنبه بأبتسامه حزينه : عملالك فطار هتاكل صوابعك وراه…
مالك دموعه نزلو ومسك أيد همس وبصوت مهزوز : أنا…أنا أسف…سامحيني يا همس…
همس دموعها نزلو ومسحت دموع مالك : لاء يمالك متقولش كده…انا مسمحاك…انا مستحيل أزعل منك…
مالك دموعه بتنزل جامد : كنت مصدوم…مصدوم من موت أهلي…دول أهلي وعالتي يا همس….فاجئه كده خسرتهم…..أنا أسف…سامحيني..أرجوكي سامحيني….
همس هزت رسها لاء بدموع : أهدي أرجوك…انا مسمحاك…انت حبيبي يا مالك…أنت كل حاجه في حياتي…
مالك حضن همس بعياط… اوعدك…بوعدك أنى هنسي أنى نصي منهم….انا بحبك ياهمس…بحبك ومستحيل أءذيكي…خلاص انا من البشر….مش عالمي يا همس……العالم بتعهم…خلاص مش عالمي…انا من البشر..
همس بتهز رسها بأبتسامه وسط دموعها وبتمسح دموعه…
مالك بدموع : خلاص انت كل حياتي….أنت عالتي..أنت أهلي…
همس بتهز رسها بدموع وأبتسامه : أحنا الاتنين عيلتك يا مالك…
مالك بصلها بستغراب وسط دموعها…
همس أبتسمت وحطت أديها على بطنها….
مالك بصلها بصدمه وحط أيده على بطنها ساعتها حس بنبض الجنين بسبب قوته وقال بأبتسامه وسط دموعه : حامل….
همس هزت رسها بدموع..
مالك براحه مسح دموعها وحضنها : انتو عالتي…أنتو أهلي…كنت على طول بقولك…مش عالمي يا همس…لازم تتأكده…أنه مش عالمي…..لم يكن عالمي……….
كانت قصه مختلفه بنسبالي….حبتها وكنت بعيش كل أحدثها…أتمنى تكونو بتحسو نفس أحساسي…في رعاية الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني)