رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم شيماء شاكر
رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني الجزء الثالث عشر
رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني البارت الثالث عشر
رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني الحلقة الثالثة عشر
نور راحه جايه بقلق في شقة وائل…
فاطمه بخوف : صدقيني…الغابه مسكونه… اللى معاكي كده بيموت نفسه…
نور أعدت بضيق : أسكتى بقا متقلقنيش أكتر ما أنا قلقانه…
فاطمه بدموع : طيب سبوني بقا في حالي….انا قولت كل اللى أعرفه…
نور لسه هترد بضيق…لقت تلفونها بيرن…بسرعه ردت لما لقت الأسم وائل…
نور بسرعه : ألو… أيوا يا وائل…. انت كويس….
وائل بهدوء : أيوا انا بخير…أنا لقيت مستر مالك ومدام همس…
نور وقفت بفرحه : بجد…الحمد لله يارب…عايزه أكلمه…خليني أكلمه يا وائل….
وائل بأبتسامه خفيفه : هو تعبان شويه…
نور بقلق : أنتو فين…
وائل : في شقته…
نور هزت رسها : طيب سلام…
نور قفلت ولسه هتخرج من الشقه…
فاطمه بسرعه : انت هتسبيني لوحدي…مش خلاص لقيتو مالك الحديدي….سبونى بقا…
نور بصتلها بتفكير شويه وبعدها فكتها وخدتها ونزلت…
……………………………………
همس حطت أديها على راس مالك ورجعت شعره لورا…ودموعها نزلو…
وائل بص لهمس : أنا هستني بره عبل متغيري لبسه…
همس هزت رسها..ووائل خرج…
همس قلعت لمالك التي شيرت بتاعه..وجابت طبق فيه مايه وفوته…وبقت تمسح صدر مالك بلمايه..وبتمسح وشه…وبتمسح دراعه مكان أنياب أكمين…لغايط مخلصت…وجابت الاسعافات الاوليه وطهرت مكان جرحه..وحطت كريم عليه وربطته بشاش…
همس بصت لمالك وعيونها مليانه دموع…: أنت أزاي كده…ازاي بتقدر تكمل وتعدي…أنت أزاي بلقوه دي…انا تعبت يامالك…تعبت من زمان…تعبت من ساعت تهديد محمود ليا…أنت أزاي لسه متعبتش…أنت أزاي بتكمل وبتقف على رجلك تاني…
همس سندت رسها على صدر مالك وعيطت بوجع وتعب…عيطت من كل حاجه شافتها في حياتها…عيطت بألم من الايام اللى بتعلم عليها وعلى مالك…عياطها خارج من قلبها اللى حاسه ان كل دقه منه بتحس بيها بوجع….
وائل دخل من باب الشقه وهو معاه أكل لهمس ومالك..ولسه هيخبط على الباب…سمع صوت عياط همس…نزل أيده وأتنهد..وقرر يسبها لوحدها مع مالك شويه لغايط ما تهده…
مالك فتح عيونه واحده واحده بتوهان….غمض عيونه تاني وفتحهم..لقي همس رسها على صدره بتعيط…
مالك رفع أيده وحطها على راس همس…
همس فتحت عيونها وبعدت عن صدره وبصتله…وهى عيونها مليانه دموع ووشها أحمر من عياطها…
أبتسامه خفيفه ظهرت على شفايف مالك…وأتعدل وأعد قصاد همس…
همس حضنت مالك بعياط : خلاص يامالك….انا مش قادره أستحمل تاني…انا تعبت أووي…تعبت ليك..وتعبت ليا…تعبت من الايام..ومن كل حاجه…تعبت من السنتين اللى فقدت فيهم الذاكره…تعبت من توهاني وجهلي عن الماضي بتاعي….تعبت من الفراق اللى كان بنا…تعبت من عدم فهمي ليك…تعبت أنك مش فاهمني ولا فاهم كلامي……والله تعبت…..
مالك حضنها جامد بحزن ودموعه لمعه في عيونه : طيب أهدي…
همس بعياط : لاء…مش قادره أهدي…عايزه أعيط لغايط ما أرتاح…
مالك طبطب عليها بحنيه..وحضنها بحب : خلاص انا معاكي…..مفيش فراق تاني….أنا مقدرش اعيش وانت بعيده عني…ياهمس لازم تتأكدي أنك أغلي مني عندي….
همس بدموع : وانا كمان بحبك أو…
همس سكتت بصدمه…وبتراجع الكلام تاني في دماغها…بعدت عن مالك وبصتله بصدمه : مااالك ؟!!!..
مالك بأبتسامة عشق : قلب مالك…
همس ضحكت بصدمه و وحطت أديها الاتنين على خدود مالك وعيونها مليانه دموع : أنت..أنت…أنت بتتكلم..أنت فاهمني…أنت أفتكرت…
مالك حط أيده على أديها الاتنين..وباسهم بعشق : انا مقدرش أنساكي…
همس حضنت مالك بدموع وضحك : مش مصدقه…حاسه أنى بحلم…..حاسه أني مخبوطه على راسي وبيتهيألي….وحشتني أووي يا مالك…أنت..أنت أفتكرت أمتي…أزاي..انا..أنا مش فاهمه…
مالك حضن همس جامد بأبتسامه… حاسس أنه عايز يدخلها جوه ضلوعه وجنب قلبه….
مالك نزل شفايفه على رقبتها وطبع بوسه خفيفه عليها وبيتنفس رحتها اللى بيعشقها…..بعد عنها وحط أيده الاتنين على خدودها وباصص في عيونها : خلاص…مفيش تعب تاني…أنا معاكي…محدش هيقدر يمس منك شعره وأنا موجود…خلاص ياهمس…
همس هزت رسها بدموع وأبتسامه : أنا بحبك أوووي…بحبك جامد أووي..كنت بتقولي كلمه كده…مكنتش فاهماها…كنت بتقولي حبك يا همس بيتعبني…وبيوجع قلبي…قولتلي حبك وصل عندي للوجع….مكنتش فاهمه كلامك…لاكن دلوقتي فهمت…انا بحبك لدرجة الوجع يامالك…
مالك أبتسم بعشق : يااااه ياهمس… أخيرآ حسيتي بيا…..أخيرآ وصلتي لجزء صغير من اللى بحس بيه…..حمدلله على السلامه…..
قطع كلامهم خبط الباب
همس بصت على الباب : حاضر ثانيه واحده…
همس قامت جابت قميص لمالك من دولابه…
مالك لبس قميصه وزرره أي كلام…
همس فتحت الباب…
وائل دخل بأبتسامه واسعه : حمدلله على السلامه يا مستر مالك…
مالك أبتسم : الله يسلمك…..
وائل أعد جنب مالك : كده يا مستر مالك تبعد عنا الوقت ده كله…..
مالك هز راسه : معلش…الحكايه كانت محتاجه صبر…
وائل أبتسم : كويس أن حضرتك بخير…
قاطع كلامهم خبط باب الشقه…
همس : هفتح أنا…
همس خرجت وفتحت الباب..أتفجئت بنور وفاطمه….
فاطمه بصت لهمس بصدمه…
نور بصدمه : همس…
نور ضحكت وحضنت همس : همس انت كويسه ومموتيش…
همس طبطبت على نور : انا بخير الحمد لله…
همس بصت لفاطمه بأبتسامه…
فاطمه قربت من همس بعد ما نور بعدت عنها : أنت..أنت مموتيش…خالد قال أنك موتي…
فاطمه حضنت همس جامد بدموع : مكنتش مصدقه أنك موتي…كنت مصدومه وقلبي رافض يصدق أنك خلاص مش موجوده…
همس دموعها نزلو : لاء…انا مموتش يا فاطمه…خالد حاول يموتني…بس مموتش..
فاطمه بعدت عن همس بصدمه : خالد؟!!!…
همس هزت رسها بدموع…
فاطمه بدموع وعدم تصديق : أزاي..ده بيحبك..هو قال كده…لاء..
همس أبتسمت : تعالي هفهمك كل حاجه…
همس خدت فاطمه ونور ودخلو أوضة مالك…
فاطمه بصت لمالك برعب وبصدمه وقالت بصوت عالي خض الكل : ااالعفريت…
مالك بص لفاطمه… وحط أيده على وشه بيأس…
همس بسرعه : لاء لاء…
فاطمه بترجع لورا برعب : لاء هو…ده قتل فارس قدام عيوني..
همس مسكت أديها : لاء مش هو…مش هو ده….
فاطمه بخوف : لاء هو..
همس بتوتر : يابنتي انا كنت معاكي….مش هو…هو شبهو شويه لاكن مش هو…ده جوزي يا فاطمه..
فاطمه بصت لهمس بصدمه : جوزك…انت متجوزه….
همس هزت رسها بأبتسامه : انا أفتكرت كل حاجه…
فاطمه أبتسمت بفرحه…وبعدها بصت لمالك بخوف : ده شبهو اووي…هو ده مالك الحديدي…
وائل أبتسم : بظبط…سوري يا فاطمه..انا بهدلتك معايا…
مالك بأبتسامه : أنا بجد بشكركو كلكم…
مالك بص لوائل : انا بشكرك يا وائل على أنك خدت بالك من شركتي..وحافظت على شغلي في وقت غيابي….ومكنش شهر او شهرين…دول كانو سنتين….
وائل أبتسم…
مالك بص لنور : بشكرك يانور على وقفتك جنب وائل…وعلى أهتمامك بشركه في غيابي…
نور أبتسمت
مالك بص لفاطمه : وانت كمان بشكرك على أنك حافظتي على همس…وخدتي بالك منها…بجد لولاكي انا مش عارف كان
ممكن أي اللى يحصل…
فاطمه أبتسمت بكسوف : همس أختى….
وائل بص لفاطمه بأبتسامه على خدودها اللى أحمرت بسبب كسوفها….رجع شعره لورا بأبتسامه وبص لمالك تاني..
وائل أبتسم براحه : كده الورق اللى مع خالد يبله ويشرب مايته…
مالك بستغراب : ورق أي…
وائل حكي كل حاجه من ساعت ما خالد راح الشركه…لغايط ما قبلو فاطمه وحكتله عن همس والغابه المسكونه..
مالك قبض أيده بضيق وبص لهمس : أزاي خد أمضتك على القسيمه؟!…
همس بحزن حكت كل حاجه حصلت في السفينه اللى خالد خطفها فيها..
مالك قبض أيده بضيق
وائل هز راسه : كده ظهور حضرتك تاني..هيزور شهادة الوفاه…وبكده مدام همس مراتك…كده القسيمه مش معترف بيها…معنا كده ان أملاك حضرتك لسه بأسمك…ومدام همس مش هتقدر تتنازل عن حاجه…وبكده أوراق خالد كلها مزوره..
مالك أتنهد بضيق : خالد الشافعي مات…
فاطمه شهقت بصدمه وحطت أديها على بؤها ودموعها نزلو…
مالك بص لفاطمه بضيق : انا أسف يا فاطمه….
الصدمه أترسمت على وش الكل حتى همس…
وائل : أزاي؟!…
مالك بضيق : دخل الغابه..وأكيد مش هيخرج منها…
فاطمه عيطت جامد : عارفه أنه أزاكو جامد….ولاكن كان سندي…..مليش في الدنيا دي غيره…خلاص مات؟!…
همس طبطبت على كتف فاطمه بحزن…
نور طبطبت على كتف فاطمه التاني : أحنا كلنا معاكي…وتقدري تعتبريني أخت ليكي….انا كده كده عايشه لوحدي…تعالي عيشي معايا ونبقا أقرب من الأخوات….
وائل راح لفاطمه بحزن عليها : أنا أسف أووي يا فاطمه على اللى عاملته معاكي…تقدري تعتبريني صديق مقرب…وكلنا هنكون معاكي…وأعدي مع نور في شقتها….وأي حاجه تطلبيها انا موجود…
نور هزت رسها بأبتسامه : أيوا كلام وائل صح….انت هتعدي معايا…وهنبقا أكتر من أخوات…
مالك أبتسم : وكمان شغلك عندي…
فاطمه بصت في الارض : انا مش عارفه أقول أي….أكتر ناس أخويا أذاهم….بيساعدوني..وبيقفو جنبي…
همس بأبتسامه : متقوليش كده يا فاطمه…انا عارفه أنك طيبه أووي…وجدعه…وغير أخوكي خالص…
وائل بص لمالك : هستأذن أنا يا مستر مالك…هاخد فاطمه ونور أوصلهم…وهرجع الشركه عشان سايبها لوحدها…
…………………………..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن عالمي الجزء الثاني)