رواية لم يكن ذنبي يا أبي الفصل السادس 6 بقلم يارا علاء
رواية لم يكن ذنبي يا أبي الجزء السادس
رواية لم يكن ذنبي يا أبي البارت السادس
رواية لم يكن ذنبي يا أبي الحلقة السادسة
يامن بهدوء: انت روح فهمه انك مش ابن ال بيكلم عليه واحكيله.
هيثم بحزن: مش عارف.
يامن: هتعرف متخسرش ال بتحبها مهما حصل.
وبص لهدي هدي لفت وشها لاخوها وراحت. حضنته وقالت: اهدي يا حبيبي ان شاء الله خير.
هيثم: طب استاذن انا.
يامن: لا خليك هنا النهارده حالتك وح*شه وانا مش مطمن.
هدي: خليك يا هيثم النهارده انا خايفه عليك انا مليش غيرك بعد بابا الله ير*حمه.
هيثم ضمها لحضنه وهي عيط*ت في حضنه ويامن سابهم شويه مع بعض.
________
(في بيت وائل)
كانت طيف قاعده تعي*ط ف دخل عليها وائل بحز*ن وخدها في حضنه.
طيف ببكا*ء: ليه يا بابا تعمل كده انا ذنبي اي انها تسبني ذنبي اي اشوف العيال ما امهتهم وانا لا ليه تعمل كده.
وائل بحز*ن: اهدي يا حببتي عارف انك مجروحه بس ربنا بيقول ﷽ (وعسي ان تكرهوا شيء وهو خيرا لكم وعسي ان تحبوا شيء وهو شرا لكم) صدق الله العظيم.
طيف بدات تهدي ونامت في حضن ابوها.
(عدا شهر علي اليوم ده)
وطيف مبقتش تشوف هيثم اما يامن عرف ان هدي حامل ف بدا يعاملها كويس عشان الحمل. وائل بقا كان بيحزن* لما يشوف حزن بنته ف قرر انه يقابل هيثم.
(في كافيه)
كان قاعد وائل ومستني هيثم.
هيثم :خير يا عمي في حاجه.
وائل بحزن:انا بنتي مدمره ومعدتش زي الاول وانتم مش ينفع تجوزوا.
هيثم :لا ينفع .
هيثم:مش هينفع انت اخوها .
هيثم:لا ماما انا مش انا دي بابا لاقها في الشارع وجابها واحنا كنا صغيرين ساعتها وهي ال ربتنا وبابا مات وهي كان ممكن تسبنا بس معملتش كده واحنا اعتبرتها مامتنا وبيقنا نقولها ماما بعد موت امنا.
وائل بصدمه:يعني انتم مش ولادها.
هيثم:اه.
وائل بتنهيده:طب يا ابني انت بتحب طيف ولا لا.
هيثم: بحبها وياريت توافق علي جوزانا اوعدك اني مش هزعلها .
وائل:خلاص ماشي موافق
وبعدين حددوا الموعد وقاله يجي هو وامل .
______
(بعد اسبوع )
هيثم جه هو وامل وامل لما دخلت وائل يصلها وقال:اتمني ننسي كل ال فات ونبدء صفحه جديده.
امل بفرحه:تمام.
المهم قعدوا واتفقوا و وائل راح جاب طيف وامل بصتلها راحت طيف قربت منها وحضنتها وعيطت.
امل بدموع:ياه يا طيف كان نفسي احضنك كده يا بنتي وحشاني اوي سامحيني يا حببتي .
طيف بدموع:مسمحاكي يا ماما.
امل بفرحه: ماما.
طيف باست راسها وايديها وقالت:اه هقولها علي طول يا ماما بحبك.
امل:وانا بحبك.
المهم امل ووائل طلعوا وسابوا هيثم وطيف.
هيثم:اذيك.
طيف بكسوف:الحمدلله.
هيثم:عندك اي أسأله.
طيف:اه هو انت حبيت قبل كده.
هيثم:اه اول وحده شافتها عنيا وكانت انتي ومجبتش قبل كده.
طيف وشها احمر.
هيثم:حابه اشتري فيلا نقعد فيها
طيف:لا انا هقعد في الفيلا بتاعتك بلاش نشتري .
هيثم:ال يريحك.
طيف:في اساله عاوز تسألها.
هيثم:لا لاني عارف كل حاجه عنك.
طيف:تمام.
وائل جه وقال:ها اتفقتوا.
هيثم ببتسامه:اه يا عمي وياريت الفرح يكون بعد ٧شهور.
وائل: تمام يا ابني موافقه يا طيف
طيف بكسوف:ال تشوفه يا بابا.
وئل:خلاص علي بركة الله
هيثم:طب استأذن انا.
وائل:اذنك معاك يا ابني
هيثم وامل مشيوا وطيف كانت فرحانه
(وبعد مرور ٩ شهور)
ولدت هدي وجابت بنت وولد ويامن كان فرحان بيهم ومش راضي يديهم لحد خالص.
امل بضحك: يا ابني ادي الولاد لمامتهم عشان تشوفهم.
يامن: خلاص ماشي. وقرب من هدي وحط واحد في حضنها واخذ واحد وبص في عنيها وقال: بحبك ❤
هدي بصدمه: ها.
يامن بضحك: بحبك يا ام ولادي.
هدي بشك: اممم تمام.
يامن ادا الاولاد لي امل و وائل وخرجوا.
يامن وهو بيقعد جنب هدي ومسك ايديها قال: تعرفي النهارده اسعد يوم في حياتي عارفه ليه.
هدي هزت رأسها ب اه.
يامن: ليه.
هدي وعميها مدمعه: عشان بقا عندك ولاد.
يامن: بس كده.
هدي هزت راسها.
يامن بص في عنيها وقال بكل صدق: عارفه لما اتجوزنا مكنتش بحبك اتجوزتك عشان مراتي الاولي طلبت كده بس مع الوقت بدات اتعود عليكي بقيت بحب قربك بحب حركاتك المجنونه عارفه لما كنت في العمليات كنت مرعوب عليكي كنت خايف تروحي مني فضلت ادي كتير ان ربنا يقومك ليا بسلامه عارفه ليه اسعد يوم عشان انتي في حياتي عشان بقيتي ام ولادي عشان عرفت ان انا بحبك وعاوز اعترفلك بحبي واعتذرلك علي كل حاجه موافقه تسامحيني ونبدا صفحه جديده انا وانتي وولادنا.
هدي بدموع: اه موافقه متعرفش بحبك قد ايه حتي لما قولتلي انك بتحبها انا حسيت بكسرة قلبي كنت عارفه انك عاوزني اخلف عشان تسمي بنتنا علي اسمها.
يامن بحزن: انا اسف ولو مش عاوزه اسميه خلاص.
هدي: انا مواقفه بس اتمني متكسرش قلبي.
يامن: وعد ان عمري ما هكسرك وهكون سندك وضهرك وكل حاجه. وبعدين حضانها.
بس لما سمع صوت اوش وهو بيضحك قاله بغيظ بتضحك: علي اي.
هيثم: عليك لان محدش عرف يوقعك الا هدي.
يامن وهو بيبتسم لهدي: دي تعمل اي حاجه عاوزها.
هيثم: طبعا مش اخت هيثم.
يامن: اممم
الباب اتفتح ودخلت طيف وهي شايله بنت هدي و وائل الولد.
طيف بحب: الف مبروك ليكم يتربي في عزكم.
هدي: الله يسلمك يا حببتي اعقبالك.
هيثم وهو بيفتكر: اه انا نسيت اقولكم ان طيف حامل في شهرين.
الكل فرح وبارك لي طيف وهيثم.
وائل يلا ناخذ صوره للذكره.
الكل اتجمع حوالين هدي واوس قال: قولوا بطيخ.
الكل بطيخ.
تمت بحمدلله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن ذنبي يا أبي)