رواية لم يكن ذنبي يا أبي الفصل الثالث 3 بقلم يارا علاء
رواية لم يكن ذنبي يا أبي الجزء الثالث
رواية لم يكن ذنبي يا أبي البارت الثالث
رواية لم يكن ذنبي يا أبي الحلقة الثالثة
هيثم: الاستاذه وال جنبها يتفضلوا يقوموا هيتحطوا تحت المراقبه.
الكل بدا يبص علي بعض ومش فاهمين مين ال يقوم.
هيثم: مش هعدها الاستاذه هدي والاستاذه طيف يقفوا.
هدي بصدمه شورت علي نفسها
هيثم: اه وال جنبك.
طيف قامت وهي هتعي*ط من الاحرا*ج وهدي من الامتحان (احسن يلا عشان متتكلموش) 😂
طبعا هيثم قال انه هيراقب عليهم وهيدخل الاستاذ يامن.
الكل كان عاوز يعي*ط عشان اصعب اتنين في الجامعه استاذ هيثم والاستاذ يامن.
اوي اخذ هدي وطيف وراحوا اوضت مراقبه.
ولاستاذ يامن راح يراقب بداله.
عند طيف وهدي ال قعدين مش عارفين يبصوا لبعض بسبب هيثم.
هيثم: انا عارفكم هو يعني اول مره انجزوا يلا
عشان تحرموا تفتحوا الكتاب وانتم في الامتحان.
هدي و طيف اتصدموا انه ازاي عرف.
هدي وهي بتمثل التع*ب: استاذ هو ممكن استأذن عشان اروح احسن تعبا*نه.
هيثم بسخريه: اممم طب حلي يا هدي احسن ليكي بدل ما اخذ الورقه منك.
هدي بهزار: انا اصلا مش عارفه حاجه يسطا.
طيف كتمت ضحكتها اما هيثم اتعص*ب وقال طب هاتي الورقه ومش هتخديها.
هدي بدهشه: لا خلاص يا ابو حسن اخر مره.
اوس بستغراب: هو انا جبت حسن من غير ما اعرف.
هدي: لا بس عقبال عندك انت وصاحبة الناصيب.
هيثم بص لي طيف وابتسم وطيف اتكسفت ووشها احمر.
هدي: ضحكت يبقي قلبها مال 😂
هيثم وهو بيستوعب ال حصل دلوقتي بس لاقي يامن داخل وبيقول: العيال ال جوا دول مش بيحلوا بس سكت لما ملاقش جواب.
يامن بأستغراب: هيثم مالك وبص علي هدي و طيف لاقي ان طيف مكسوفه.
يامن بتفهم: اممم ضحكت يبقي قلبك مال 😂
هيثم بصدمه: وانت عرفت ازاي اني ضحكت.
يامن: لما عينك بتلمع يبقي ضحكت.
هيثم بجديه: بطل انت وهي مفيش من الكلام ده.
طيف زعلت وهي مش عارفه زعلا*نه ليه.
طيف لنفسها: انا اه معحبه بيه بس مش بحبه.
هدي: طب خلاص يا استاذ هات الورق واخر مره.
هيثم بعناد: لا ويلا اطلعي برا.
هدي: تمام مع السلامه والقلب دعيلك.
هب مبعصبيه: خدي يا ز*فته هنا احسن ليكي.
هدي بضيق: نعم.
اوس: يلا خذي حلي الورقه.
هدي: ما كان من الاول وراحت قعدت وبصت لطيف وقالت: مكنتش ضحكه ال تعمل كده
طيف بغيظ: اسكتي
يامن وهو متابع ال حصل قال: هيثم انا جيت اقولك ان العيال ال جوا دول مش عارفين يحلوا وقفشتهم بورق ذي ما كان اتنين بيعملوا كده.
هيثم وهو فهم قصده مين قال: متخفش اهم متعاقبين.
هدي: استاذ خذ الورقه انا مش عاوزه اغش 😂
هيثم: هدي معنديش وقت انجزي والا قسم بالله لو ما حليتي الورق هتكوني محرومه من الرحله.
يامن بضيق: انا همشي.
ومشي وعدا ساعه والامتحان خلص وكل واحد روح بيته.
_______
(يامن منصور الدسوقي شاب ذكي ووسيم عنده٢٧ سنه من نفس عمر اوس اصدقاء من الطفوله مدرس في الجامعه كان متجوز بس مراته ما*تت في حاد*ثه هو وابنه واهله)
_______
عند هدي ال كانت بتكلم طيف: شوفتي مكنش مهتم انا غلطا*نه اني بحبه.
طيف: انتي عارفه ان مراته وابنه واهله مايت*ين وهو من وقت موته*م وهو كده مش ذي الاول.
هدي بحز*ن: اممم معاكي حق ولسه بيحبها.
طيف بحز*ن: ربنا يعوضك يا حببتي انا هقفل عشان بابا جاي ولازم احضرله الاكل.
هدي: تمام مع السلامه.
طيف: مع السلامه يا قلبي.
بعد ما قفلت طيف قامت تحضر الاكل لبابها
وبعد ما خلصت راحت تحطه علي السفره في الوقت ده ابوها جه وقعدوا ياكلوا.
وائل: اخبار الجامعه اي.
طيف: كويسه يا بابا.
وائل تمام يا حببتي انا شبعت وقام اما طيف شالت الاكل ودخلت تنام.
————-
المهم يامن طلب ايد هدي وهيثم وافق وكان موعد الفرح بعد
ثلاث شهور
________
(بعد مرور ثلاث شهور)
كان الكل متجمع لان النهارده فرح هدي ويامن
هدي كانت مبسوطه عكس يامن ال كان حز*ين كانوا كلهم بيرقصوا ويغنوا.
وبعد انتهاء الفرح هيثم قرب من اخته وباس راسها وقال لي يامن : خلي بالك منها.
يامن: متلقش يا صاحبي دي مراتي انت هتوصيني عليها.
هيثم: ربنا يسعدكم.
قربت طيف وحضنت هدي ببكا*ء.
طيف ببكا*ء: هتوحشيني اوي.
هدي ببكا*ء: وانتي اكثر بس متخافيش احنا هنقابل بعض في الجامعه ونكلم بعض.
طيف هزت راسها وقالت: بطلي عيا*ط النهارده فرحك ف لازما تكوني مبسوطه.
هدي هزت راسها.
يامن يلا احنا هنمشي ومشيوا.
(في بيت يامن)
اول ما وصلوا قالها: ادخلي ف دخلت بكسوف وبعدين قال: روحي غيري عشان نصلي.
هدي راحت غيرت وراحت تصلي معاه وبعد. ما خلصوا الصلاه.
يامن قال: بصي يا هدي انتي عارفه ان انا كنت متجوز صح وعارفه ان انا كنت بحب مراتي وابني.
ف انا مش هقدر اعتبرك زوجه ليا ولا هقدر احبك.
هدي وهي عينه*ا مدمعه: ت تمام 💔.
وقامت عشان تخش راح قالها: مش هتاكلي.
هدي ودمو*عها نزله: مليش نفس. ودخلت.
بعد ما دخلت يامن راح اوضته القديمه بتاعته هو ومراته وشال صورتها بين ايده ودمو*عه نازله.
يامن بد*موع:……..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن ذنبي يا أبي)