رواية لم تكن حبيبتي الفصل السادس عشر 16 بقلم همس كاتبة
رواية لم تكن حبيبتي الجزء السادس عشر
رواية لم تكن حبيبتي البارت السادس عشر
رواية لم تكن حبيبتي الحلقة السادسة عشر
رعد : ما تبطلي غيرة بقى .. دي بقت حاجة تخنق بجد
شمي بحدة : قول يخويا عايز تلعب بديلك و مش عايزني احس .. اه يا خاين .. انا الغلطانة الي رجعت لواحد معفن زيك
مسكها من تلابيبها و قال : مش قولنا هنبطل دبش يا بت .. و بعدين ايه ؟؟مشغلالي الكل عندك مش مخلية سكرتيرة تعتب عليكي حتى الامن ما سيبتيش حد الا و شغلتيه جاسوس ليكي يا بت
شمس : بت لما تبتك .. سيبني بقا و مالكش دعوة انا عايزة اطمن .. اتلم بقا
رعد : الولاد بقو يسمعوكي و يتعلمو منك يا ولية هتبوظيهم بالفاظك دي
شمس بتريقة : ع اساس ما بيتعلموش من سفا..لتك و قلة ادبك يا خاين
رعد بضحكة : ايوة بس انا مش ببين لحد .. انتي ايه على عنيهم
شمس بتريقة :والله ما…
سكتت شوية بعدين بصتله بصدمة و قالت بجنون : اعااااا .. يعني بتخوني تعالا هنا
هرب رعد من قدامها و هي شمرت الكم و بقت تجري وراه
رعد بضحك : بس يا بت هتولدي .. مش شايفة نفسك زي البطيخة
شمس : و بتتريق عليا طب انا هوريك
خلعت الشبشب و بقت تجري و راه و هو يضحك عليها
حست بوجع خفيف فوقفت
رعد قلق عليها مع انه عارف حركاتها قرب منها و حضنتها و قال : مالك يقلبي ؟
شمس : العيل الي ببطني ده بيضرب … و الله لاوريه بس اولده
رعد بضحك : يا بت ده ابنك
شمس بابتسامة حب : انت مش عارف قد ايه مستنيه اشوفه
قرب منها و اخدها بحضنه و هو بيحسس عل بطنها المنتفخة زي البطيخة
رعد بهدوء : شمس حببتي خدي بالك من صحتك شوية .. ما تكتريش اكل من برة ده كله زيوت مش صحية
سشمس بردح : لا يعنيا لحد هنا و كفاية ايه يسطا هتوقفلي ع اللقمة كمان
شدها رعد و قال بضحك : يا ولية بقولك علشان صحتك يا بت اتلمي ع الاقل عشان صحة الواد الي ببطنك مش كفاية عليا سيلا هتشلني
شمس بدلع : ما تقلقش ع البيبي .. خد بالك بس من امه
ابتسم بعشق و قرب عشان يبوسها
قاطعهم صوت اغاني عالي جدا اغنية ” يا بنت السلطان ”
رعد باستغراب : ايه ده .. هنزل اشوف
في اوضة مالك
دخل الاوضة تعبان جداً من الشغل كانت واقفة قباله و فاردة شعرها و لابسة فستان محتشم باللون بني فاتح واقفة بتبصله بابتسامة
مالك بابتسامة : مراتي حببتي الي مستنياني
.. قربت منه بهدوء و هي بتضحك
شدها من اكتافها و حضنها بقوة .. و بدا يطبع قبلات على عنقها
بعد شوية خدت منه الجاكيت و خلعته الكرفتة
منار بنعومة : جهزتلك الحمام يبيبي و هدومك كمان جاهزة
مالك استنشق عبيرها و قال بعشق : ياه يا منار لو تعرفي قد ايه بحبك
ابتسمت بخجل و قالت : و انا بمو..ت فيك يا حبيبي .. هروح اجهز العشا
مالك بضحك : يا منار انا جوزك يا بت اتجوزنا و خلفنا و ابنك بقا عنده ست سنين و لسا بتتكسفي مني
منار بضحكة : خلاااص بقاا
اخدها بحضنه و قال : وحشتني النومة بحضنك يا منمن
منار بسعادة : منت لسا امبارح كنت بحضني
قرب منها باسها بحب و قال : بقالي 11 ساعة مش شايفك يقلبي يعني اكيد هتوحشيني
منار بخجل : طب خلاص بقا هنزل احط العشا .. انت خلص و الحقني
حطت حجابها و نزلت
نزل رعد يشوف ايه الصوت ده و نزلت وراه شمس
وقف مبلم من المشهد الي قدامه
كان كريم( 13 سنة )و اخوه مازن و قصي ابن مالك واقفين بيزقفو .. قصي بيطبل
و سيلا بنت رعد لابسة بدله رقص على قدها و بترقصلهم
رعد بجنون : انتووو بتعملووو ايييه .. حد يطفي الزفت ده
طفى كريم الاغاني و سيلا اتخبت ورا ضهره
كريم بخشونة : مالك ؟؟في ايييه ؟
رعد بحدة: تعالي يا بت انا هنفخك
سيلا بدموع : ليه بث يا بابي
رعد بجنون : بترقصيلهم يا بت .. هتشليني انتي و امك
شمس و هي بتاكل ساندوتش : ما تلم نفسك و ما تطبش بيا
شد رعد سيلا من تلابيبها
كريم بحدة : سيبها يا خالو عشان ما ازعلكش
رعد برفعة حاجب : والله
كريم بحدة : اه والله .. و بس تكبر شوية هتجوزها و اخدها منك و ابقا قابلني لو شوفت وشها تاني
دلف كرم و امل ..كان كرم يحمل بنته ايليان ( 3 سنوات )
قرب منه قصي فكرم نزلها و امسك قصي ايد ايليان و اخذها منه
حمل رعد سيلا و قال بصوت عال: كرم تعال شوف ابنك
كرم : ماله
رعد بحدة: سافل ما شافش يوم تربيه .. لمه بدل ما اشلفطهولك
كرم بهدوء : ليه يكرم تزعل خالو
كريم بعدم رضا : مش عايز يخلي سيلا ترقصلي
كرم بضحك و صدمة : يخربيتك .. بس كدة ؟؟
سيلا : بابييي انا عايزة كريم .. انا بحبه
باسها رعد من خدها وقال : لا انتي مش هتروحي معاه و لما تكبري مش هجوزك
سيلا بعبوس طفولي : ليه يا بابي عايذني اخلل عندك
رعد بصدمة : ايييه ده مين علمك الكلام ده
سيلا بضحكة : مامييي
اتت منار و قالت : انا حضرت العشا يلا تعالو
اجتمعو كلهم على السفرة
عايدة ( متجوزة فيصل ) : تسلم ايدك يا منار طبيخك يجنن
منار بابتسامة : بالهنا و الشفا يحببتي
فيصل : يا ستي انا عندي كناين يتاقلو بالدهب …و ايه بعد الاكل ده ناكل صنية بسبوسة تحفة من ايدين شموسة
شمس و هي بتاكل : اه اه عملت اتنين بس اكلت وحدة و انا بعملها
رعد بضحكة : بالهنا و الشفا يقلبي المهم تتغذي
نزل مالك و قال من وراهم : افضل قولها كدة لغاية ما تبقى برميل
شمس بحدة : طب اتلم بدل ما افضحك قدام مراتك
مالك بصدمة : تفضحيني ؟ ليه انا عملت ايه ؟
شمس بخبث : اممم .. يعني ما كنتش تتكلم مع العميلة و انت بتضحك و مبسووط ؟
نظرت له منار بصدمة و تجمعت الدموع بعينيها
مالك بتوتر : لا مهو .. والله ابتسامة عمل
شمس : والله
منار بحدة : خلص عشا و بعدها نتفاهم
مسك مالك الشوكة و قال : انا هفضل اكل للفجر .. اصل الدكتور قالي اهتم بصحتك كويس
شمس بسخرية : ليه حامل
امل بضحك : بس يا بت شعللتيها بينهم
شمس : مهو المستفز
في المساء
دلف رعد الاوضة و شمس كانت قاعدة فقامت له و ايدها على بطنها
رعد بخوف : مالك يقلبي انتي تعبانة
شمس بهدوء : لا بس الولد شقي اوي بيضرب جامد
رعد بحب : معلش يقلبي كلها كام يوم و تولدي
حضنته شمس بقوة و قالت : رعد .. ما تسيبنيش تاني … انا بحبك اوي
رعد بعشق : هو انا عمري سبتك ؟ مش انتي الي بعدتي عني شهر كامل حرمتيني منك
شمس بدموع : كنت فاكرة اني مش هشوفك تاني .. كنت كل يوم بعيط و نفسي ارجع لحضنك
رعد بضحك : بس ايه كسبتي خمسة مليون دولار
شمس بضحكة : ولا فلوس الدنيا كلها تسوى حضن منك او بوسه
وقربت منه بحب و باسته بخجل
رعد بخبث : مش كدة
شدها ليه و باسها بقوة لغاية ما سحب الاكسجين كله
بعدت عنه و قالت بخجل : بس بقا عييب
قبلها على جبينها و بدا يوزع قبلاته عليها
رعد بخبث : بقولك ايه .. العيال نامو و الدنيا ليل … ما تيجي نلعب عريس و عروسة
خبطته كف ناعم و قالت بضحك : اتلم
ضيق عنيه وهو بيبصلها و قال بتحدي : بقت كدة.. طب تعالي
وقرب منها و هي بتهرب منه و بتضحك لحد ما تعبت و قعدت على السرير
قعد على الجهة الاخرى و سحبها ليه
عند مالك
كانو قاعدين على السرير و كل واخد بيبص قدامه بسرحان
منار بزعل : بس انت ضحكتلها
مالك بحب : عمري ما هبص لغيرك يقلبي .. ما تخليش غيرة شمس ع رعد تاثر عليكي .. قولتلك قبل كدة مليون مرة .. عقلية شمس مش بتمشي معايا .. ما تخلينيش ازعل منك يحببتي
منار بدموع : بس ده ما يمنعش اني بغير عليك .. ولا انت فاكر عشان كنت قبل بسكت خلاص معناها هفضل ساكته
مالك بزعل : لا ما قولتش كدة .. بس انا فعلا ضحكت عشان البقف جوزها قال نكته .. انا مش خاين يا منار و لو عايزة اتكلم بطريقتك عادي …. انا مش خاين و مش عشان كنت بعرف بنات قبل ما احبك هفضل خاين لاخر عمري .. انا بحبك انتي و عقلي و قلبي معاكي .. بس عارفة انا لازم اشكر شمس لانها بينتلي قد ايه مراتي مش بتثق بيا
منار بعياط : مش كدة قصدي والله العظيم مش كدة .. بالعكس انا واثقة بيك .. بس انا بحبك و الي بيحب بيغير .. مش عايزة اشوفك مع غيري .. ارجوك افهمني
قرب منها و حضنها بحب وقال : عارف يحببتي ..، انا اسف و اوعدك مش هتتكرر .. انتي احلى حاجة بحياتي يا منار .. مستحيل اعمل حاجة تخسرني اياكي بعد ما لاقيتك … دموعك دي غالية اوي مش لازم تنزل
منار بعشق : انت مش عارف بحبك ازاي .. انا ما اقدرش اتخيل بعدك عني يا مالك انا بحبك اوي
باسها على جبينها و بعدين بعد و حط رأسه على حجرها
دخلت اصابيها بشعره و بدأت تعمله مساج خفيف
مالك بعشق : ما تعرفيش كمية الامان و الدفا الي بحسها لما انام بحضنك .. بحس اني في الجنة
منار بحب : الحمدلله الي جمعنا مع بعض و ما كسرش قلوبنا و ادانا احلى هديه قصي حبيبي
مالك بعبوس : ما تقوليش حبيبي
منار بضحكة : حرام عليك الواد بقا عنده جفاف عاطفي من قلة الاهتمام .. بجد انت واخد كل وقتي .. و غير الطبيخ و البيت
مالك : انا مش فاهم ليه بتطبخي لوحدك ؟؟ في شغالين خليهم يساعدوكي و دادة عايدة و كمان شمس و امل دايما هنا
منار : لا يحبيبي مستحيل اخلي الشغالين يقربو على الاكل .. و دادة عايدة كبرت ع المطبخ .. و شمس حرام تعبانة اوي من الحمل
مالك : اومال تشتغلي لوحدك
منار : حبيبي امل موجوده و ايام هيا الي بتطبخ لما تنام هنا و بتساعدني كتير ححتى شمس بتنزل بس انت عارف المطبخ من اختصاصي
مالك بحب : هو فعلا ما فيش الذ من اكلك .. الس..م من تحت ايدك عسل
عند كرم في فيلته
كرم : حلو الاصفر ده جربيه
امل : مبلاش قلك ادب اتلم
كرم : طب الابيض حلو برضو ..بيفكرني بليلة الدخلة
امل بتبرق : خلاص يا كرم عييب اوي
كرم : جرا ايه يا امل .. هو انا شاقطك من محطة مصر ولا واخدك تحت كوبري
امل بضحك : و بعدين بقاا
قرب منها و حضنها بحب و قال بخبث : معاكي عشر دقايق .. هتلبسي الابيض و توضبي الاوضة يعني اتماي حركات و اجواء …. و انا هحضر العشا و اجيب شوية شيبسات .. الاولاد هينامو عند اهلك
امل عضت شفايفها بدلع : كرررم عيييب
كرم بعشق : يا لهوييي ياماااا
بعد فترة
امل بتوتر : بنات عندي ليكو خبر
شمس بتحذير : اوعي يكون الي ببالي
منار بصدمة : معقولة
امل بابتسامة خوف : بصراحة اه انا حامل
شمس بفزع : يا بت انتي بقيتي ارنبة كل شوية تخلفي ارحمي نفسك شوية هيبقو اربعة
امل بابتسامة : مش يمكن تيجي بنت بعدها خلاص هوقف .. ولدين و بنتين كفاية
منار : الفكرة مش انك توقفي ولا لا بس المهم تهتمي بنفسك شوية .. انتي مضيعة وقتك بالشغل و الاولاد .. بكرا كرم هيزهق
امل بخوف : لا كرم حبيبي مستحيل يخوني
شمس بتريقة و تقليد : كرم حبيبي مستحيل يخوني .. اتلمي يا بت ما فيش راجل عينه مش زايغة .. سيبك من كلام جدتك …خلفي عشان تربطيه لا دلوقتي العلم تطور راقبيه عشان تربيه
امل بضحك : و الله لو اراقب كرم زي ما بتراقبي رعد زمانه طلقني
شمس بغرور : طبعا عشان انتو هبايل ..انا جوزي ما بستجريش يعمل حاجة .. اصله بيموو..ت فياااا
منار بسخرية : يا عم العاشق انا
رعد : شمس
شمس بفزع : في ايييه خضتني
رعد بضحكة : مرات باباكي بالمستشفى
شمس بصدمة : ما.تت
رعد بضحك : يخربيتك لااا … خلفت و جابت ولد .. بقا عندك اخ
شمس بصدمة : يا لهوتيني
امل بضحك : ايه ده سيلا خالها اصغر منها
شمس بعدم رضا : اععععع كان لازم بابا يتجوز يعني ؟
منار : طب قومي يا حببتي نروح نطمن عليهم مهما كان ده اخوكي
شمس بضيق : منا عارفة يلا هقوم
في المستشفى
وصل رعد و شمس و منار
ليلي : شموسة حببتي ازيك
حضنتها شمس و قالت بتعب : فين بابا ؟ و ازاي صحة البيبي ؟
ليلي : تعالي بابا جوة و الولد صحته ممتازة
دلفت شمس و سلمت على باباها بس كشرت بوش مراته و قالت بصوت حاد : الحمدلله على سلامتك
نادية : ربنا يسلمك
منار بحنية : الله يا شمس البيبي حلو اوي
قربت شمس من البيبي و ابتسمت بحب و باسته على دماغه و فضلت تبصله و تبتسم
فجأة حست بوجع شديد
شمس بالم : رعد انا تعبانة اوي … شكلي هولد
رعد قرب منها و قال بخوف : طب تعالي هاخدك للدكتورة تكشف عليكي
منار بانفعال : انا هروح انده للدكتورة
بعد وقت
خرجت الدكتورة و قالت : الحمدلله ولدت بس اطرينا نعمل عملية قيصرية ..
رعد بخوف: طب هي كويسة ؟
الدكتورة : ما تقلقش عليها هي كويسة
منار : ما تخافش عليها يا رعد عادي امل ولدت كريم كدة و قالت عادي مش خطي.رة
رعد كان واقف و متوتر بشكل رهيب و مالك قرب منه عشان يطمنه
رعد بصوت مبحوح : كنت متاكد انها هتتعب اوي بالولادة .. قضت فترة الحمل كلها تعبانة
مالك : رعد ما تبقاش اوفر كدة .. عادي هي بقت كويسة ادخل شوفها .. اه صحيح هتسمو البيبي ايه
رعد بابتسامة : محمد .. هدخل اشوفها بقا
في اليوم التالي
رعد بابتسامة : ارتاحي يا حببتي انا هغيرله
شمس بضحكة : و انت تعرف تغير لبيبي
رعد بحب : اتعلم عشانك يحببتي
دلفت سيلا الي لابسة بدلة رقص الزي الرسمي لها بالبيت و عندها الف وحدة
سيلا : هو النونة ده هيفضل عندنا كتير
شمس بضحك : لا هنبيعه للسيرك
سيلا : يعني ايه ؟
كان رعد بيغير للبيبي و خلعه هدومه الي تحت فجأه اتعبأ وش رعد كله ميه ( مش مية )
شمس بضحكة : ههه عملها عليك
سيلا : افيييي ريحة بيبي
رعد بضحك : يا ابن الكااااالب
تمت 🤝
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم تكن حبيبتي)