روايات

رواية لم تكن البداية سعيدة الفصل التاسع 9 بقلم رودي عبدالحميد

رواية لم تكن البداية سعيدة الفصل التاسع 9 بقلم رودي عبدالحميد

رواية لم تكن البداية سعيدة الجزء التاسع

رواية لم تكن البداية سعيدة البارت التاسع

رواية لم تكن البداية سعيدة
رواية لم تكن البداية سعيدة

رواية لم تكن البداية سعيدة الحلقة التاسعة

الظابط ببرود : مطلوب القبض عليك وتفتيش البيت

عيسي ببرود : ما هو يا تفتشو البيت يا تاخدوني إنما الإتنين صعبة شوية

الظابط بصرامة : إنت هتهزر ولا إيه ؟

نيهال بقلق : طب أفهم بس إنتم عايزين تاخدوه ليه ؟

الظابط ببرود : مُتهم بقضية خطـ”ـف بنت إسمها زينة

زينة ضحكت بصوت عالي وقالت : طب معاك صورة لزينة دي ؟

الظابط ببرود : لأ بس معايا أوامر القبض علي عيسي وناخد زينة علشان أهلها ييجو ياخدوها

عيسي ببرود : القضية با”طلة لإن زينة شخصياً واقفة قصادك أهي

الظابط بص للبيت وقال : هنفتش البيت

عيسي بضحك : يا باشا إنت مش مصدق ليه إن اللي واقفة قُصادك دي زينة! وبعدين هو فيه حد يخـ”ـطف بنت عمو ومراتو ؟

نيهال بصدمة وبصوت همس : مراتو!!

الظابط ببرود : معاك دليل ؟

عيسي دخل أوضة المكتب وطلع وفي إيده قسيمة جوازو هو وزينة

مد إيده للظابط وقال : قسيمة الجواز أهيه

زينة طلعت أوضتها ونزلت تاني ومدت إيديها للظابط وقالت : و أدي بطاقتي أهيه نفس الخلقة والسحنة اللي في البطاقة واقفة قُصادك أهو

الظابط كان ماسك البطاقة وقسيمة الجواز وعمال يبصلهم كل شوية

مد إيدة لعيسي بالحاجة وقال : تمام إحنا أسفين علي الإزعاج

عيسي بإبتسامة : ولا إزعاج ولا حاجة دا إنتو جيتو في وقت فطار ما تتفضلو معانا

الظابط بإبتسامة : نستأذن إحنا بقا

الظابط مشي وعيسي قعد علي الكُرسي ببرود

نيهال قعدت جمبو وقالت : ممكن أفهم زينة مراتك إزاي والكلام دا من غير علمي إزاي برضوا

عيسي بهدوء : تاني يوم الهانم جات فيه مضتها علي ورقة جوازنا علشان أقدر أعمل فيها اللي أنا عايزو من غير ما حد يقولي بتعمل إيه

نيهال بصدمة : إنت إزاي كدة أنا أمك ومصدومة فيك للدرجادي الإنتقام عماك

عيسي ببرود : ما أهي قدامك صاغ سليم مجيتش جمبها غير إنها كانت بتعملي القهوة وتخلص كام حاجة كدة

زينة بسرعة : مرات عمي عيسي مأذنيش متقلقيش وأنا أهو قدامك بخير

بصت نيهال لزينة بشك وقالت : متأكدة

زينة بتأكيد : جداً كمان أنا بخير متقلقيش والله

نيهال أخدت نفس عميق وقالت : طلقها

عيسي ضحك بصوت عالي وقال : قولي تاني كدة

نيهال بغيظ : طلقها إيه مش سامع

عيسي ببرود : لأ

زينة بإبتسامة وصوت همس : أكيد بيحبني أكيد

نيهال بعصبية : هو إيه اللي لأ

عيسي بإبتسامة مستفزة : لما ألقي اللي أتجوزها ساعتها هطلقها

زينة كانت بتشرب شاي بالنعناع بس شرقت لما سمعتو بيقول كدة

قامت وقفت وقالت بعصبية : نعم يخويا! فاكرني بديل ولا إيه

عيسي بهدوء : صوتك ميعلاش علشان ملبسش وشك في السفرة

زينة بشهقة : حوش حوش وكمان بجـ”ـح لأ بقولك إيه طلقني أنا مش بديل لحد يدلعادي

عيسي قام من علي الكُرسي ومشي ناحيتها قامت زينة وجريت وإستخبت ورا نيهال

عيسي بسخرية : علي أساس مش هعرف أجيبك أنا كدة يعني ؟

زينة وهي ماسكه في نيهال ومستخبيه : لأ متقدرش لإنك لو قربت تبقي متر”بتش

با”ست نيهال وقالت : لامؤخذة يا مرات عمي

نيهال بتريقة : خدي راحتك أحبيبتي إنتي خليتي فيها مرات عمك أصلاً

نيهال بخبث : حبيبي إنت بتقول مش مش هتطلقها غير لما تتجوز ؟

عيسي هز راسه وهو ساند بإيده علي السُفرة ومستنيها تكمل

قالت ببرود : لو عريس جه بقا لزينة قبلها وهو ميترفضش بصراحة نعمل إيه؟

عيسي ببساطة : هنرفض ومش هتتجوز سهلة

شوحت زينة بإيديها وهي مازالت ورا نيهال : نعم يخوياا ليه هخلل جمبك إنت وأمك ولا إيه

با”ست نيهال وقالت : لامؤخذة يا مرات عمي

وطت نيهال وجابت الشبـ”ـشب وقالت : ولا يهمك أحبيبتي خدي راحتك

طلعت زينة من وراها وجريت وإستخبت ورا عيسي وقالت : عيب كدة إحنا اهل

رمت نيهال الشبـ”ـشب علي الأرض ولبستو وقالت : مش بتيجي غير بالعين الحمرا

عيسي بصلها وقال لزينة بهمس : مش خايفة أمسكك أرنك علـ”ـقة

با”ست كتفه وقالت : إبن عمي قُرة عيني وزوجي عيب كدة ولم الليلة بقا

نيهال بصوت عالي : طب أنا عندي حل حلو

زينة وعيسي بصولها بإهتمام

نيهال بخبث :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم تكن البداية سعيدة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى