روايات

رواية لمة عيلة الفصل الخامس 5 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل الخامس 5 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الجزء الخامس

رواية لمة عيلة البارت الخامس

رواية لمة عيلة
رواية لمة عيلة

رواية لمة عيلة الحلقة الخامسة

تسنيم: بدهشة بس لية ي إسراء خالك يعمل كده!!!

يمني : علشان مراته الحرباية دى أكيد

إسراء : لا ي حلوة أنتِ و هي دا علشان..

فرح : انا مبسوطة اووي أننا هنسافر هقوم أحضر شنطتي لولووووي أخيراً هبعد عن العيال الرخمة إللي فى المدرسة

يمني : بعصبية اتنيلي ادخلي جو ي فرح

فرح : داخلة اها

يمني : ليه ي إسراء خالك يعمل كده و ليه يظلمنا !!!!!!

إسراء: حاسه ماما مكسورة اووي ي بنات بسبب كل إللى بيحصل ده

يمني : بحزن هي الناس ليه بتتغير كده !؟

تسنيم : بس أكيد فيه حاجه حصلت بين ماما و خالى ؟؟

إسراء: اه خالك جايب عريس ل يمني

يمني : بتهزري صح!!؟؟؟

إسراء : لا والله بتكلم جد

تسنيم: مبروك ي يمني

يمني : بعصبية بس انتوا عارفين إنى عايزة أكون دكتوره

إسراء : علشان كده ماما هتمشي من هنا ، علشان نكمل تعليم

تسنيم : بس هو مين العريس؟!!

يمني : بصوت عالى و عصبية تسنيم ادخلي جوه أنا مش ناقصكي والله

تسنيم : بس بجد هو إزاى حد يطلب من ماما طلب زي ده و هم عارفين إنها مصممة على تعليمنا كلنا

إسراء: البيه خالك ، لا و كمان إبنة العريس

يمني : و كمان أيه ؟؟

تسنيم: الحقوا ماماااا جاءت ي بنات

إسراء : كنتِ فين ي ماما

ماما : مش مهم

إسراء : ..

ماما : ي بنات اعرفوا إنى همشي من هنا علشانكم ، علشان تكملوا تعليم هتكونوا قد إنكم تكملوا ولا ..

يمني : طبعاً ي ماما و هكون دكتوره

ماما : ربنا معاكم

يمني : بس ليه هنمشي ي ماما

ماما: بعصبية مش مهم

فرح : طلعت من الاوضة وأنا بقول ,أنا عارفة إحنا هنمشي ليه ي ماما

ماما : ضحكت و هي بتقولي اسكتي ي فرح

فرح : طب والله بقا أنا عارفة علشان يمني كانت هتتجوز

ماما: بصت ل إسراء بدهشة إللى هو إزاى فرح عرفت

( مكنتش أعرف ان المفروض مقولش لكن أنا صغيرة و زعلت أكتر لما ماما زعلت من إسراء إنها قالت ، ماما فضلت ساكته و هى عماله تبص ل إسراء بزعل لحد ما إسراء قالت

إسراء: والله ي ماما أنا كأن هدفى إنهم يعرفوا علشان يذكروا و يحققوا حلمك

ماما : ( فضلت ساكته و بعدين قالت ، مش ده السبب بس ي بنات دا كمان علشان خالكم عايز ولأ أقولكم بلاش تعرفوا

إسراء : عايز أيه تانى !!

ماما: خالكم عايزكم كلكم تنزلوا تشتغلوا فى الغيط و..

يمني : هو عبيط ولا إيه

ماما : بعصبية عيب ي يمني

يمني : آسفة ي ماما بس هو إزاى يقول كده

فرح : بجددد بقا أكيد مرات خالى وراءه الموضوع ده

ماما : مش مهم ، المهم هتكملوا علام يلا حضروا الشنط ملكمش دعوه بكلام حد

( فضلنا اليوم ده كلنا صاحيين ظاهر علينا الخوف و التوتر و أكتر حد باين عليه القلق هى ماما ، ماما إللى هتروح بلد تانى ب أربع بنات المفروض ترجع بيهم رأسها مرفوعه و مكملين تعليم … حاولت أضيع التوتر شوية ف قولت

فرح : ماما عارفة إحنا كلنا مبسوطين أننا هنمشي من هنا

يمني : بضحك علشان مرات خالى الحرباية دى

فرح : أنا مبسوطة علشان مش هشوف العيال الرخمة إللي فى المدرسة

يمني : بضحك وأنا علشان مش هتجوز إبن خالكم

إسراء : وأنا كمان ما أنا كان إبن خالكم الصغير هيتجوزني بقا ، ما هو فرح العمدة

ماما : فضلت تضحك معانا

فرح : و أنتِ بقا ي تسنيم ساكته ليه؟؛!

تسنيم: هاا

ماما : مالك ي تسنيم

تسنيم : خائفه اووي من الغربة و كمان لأنى بحب هنا اووى و لأننا بنات

يمني : ضحكت و قالت خلاص ممكن نخليكِ هنا عند الحرباية مرات خالك

ماما : ديما بحس أنك أكتر حد عاقِله فيهم ي تسنيم

( فضلنا نتكلم لحد الفجر و بعد الفجر ماما قالت

ماما : يلا ي بنات

تسنيم : خلاص هنمشي؟!!!

يمني : هنرجع بس وأنتِ رأسك مرفوعة ي ماما ان شاء الله

ماما : واثقة فيكم ي بنات يلا

يمني : بس إحنا هنروح فين!!

ماما : أرض الله واسعة ي بنتي

تسنيم: اه برضو هنروح فين؟

ماما : بعصبية عند خالكم إللي هناك

تسنيم: بس ده ..

ماما : مش عايزة إسمع صوتكم خالص

فرح : عارفة ي ماما بيقولوا نتيجة الثانويه هتبان بعد بكره

ماما : بصدمة مين قالك كده ي فرح

فرح : أصحابي فى الدرس

يمني : متخافيش ي ماما اكيد هجيب مجموع كويس

ماما : أنتِ عملتي إللي عليكِ ي يمني

يمني : حضنت ماما و كلنا كمان حضنا ماما

( ومشينا حاولنا طول الطريق نهون على بعض إللى تقول حاجه من زمان بتضحك و إللي تفتكر كلام بابا و نضحك عليه و إللى تقول حكايات عرفتها من أصحابها علشان نضحك )

^^

ماما : يااها أخيرا وصلنا

فرح : هو خالى هنا!!؟

ماما: اه

فرح : المكان وحش اوي

إسراء : تعرفي تسكتي ي فرح؟!!

تسنيم: إحنا جايين نتعلم و هنرجع ي بنات نستحمل بقا

فرح : بس أاا

يمني : أمشي ي فرح وأنتِ ساكتة

( أول لما دخلنا عند خالى كأن مستغرب اووي لكن بعد كده فرح بينا اووي )

خالى : تعرفي ي أختي أنا عندي بنتين ،النهاردة بقا عند ست بنات

ماما : ربنا يخليك ي أخويا

( بدأنا نحس بالأمان عند خالى و حب خالى و عياله لينا كان مطمنا اوووى)

^^^ بعد يومين و إحنا عند خالى^^^

خالى : بيقولوا نتيجة الثانويه العامة هتظهر النهاردة

ماما : ي ساتر استر يارب

فرح : ماماااااا الحقي

ماما : أيه ..

فرح:…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لمة عيلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى