روايات

رواية لمة عيلة الفصل الثامن 8 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل الثامن 8 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الجزء الثامن

رواية لمة عيلة البارت الثامن

رواية لمة عيلة
رواية لمة عيلة

رواية لمة عيلة الحلقة الثامنة

 

يمني : إحنا قررنا نشتغل

ماما : ( بصت لنا إحنا الثلاثة إللي هو مش مستوعبة الكلام و بعدها قالت بضحك طب و ماله خدوا فرح معاكم بقا …)

تسنيم: بفرح يعني إنتِ موافقة ي ماما

ماما : آه وماله انزلوا اشتغلوا

( كلنا كنا مستغربين من رد فعل ماما و فضلنا ساكتين لحد ما قالت بصوت عالي و بعصبية

ماما : أنا جيباكم هنا علشان تشتغلوا !! ؟

يمني : بس إحنا عرفنا إن بابا مش هيدفع مصاريف تعليمنا و خالى كمان

ماما : إياك أسمع حد فيكم بيتكلم فى حاجات متخصوش لو وصلت إنى أنزل أشتغل فى البيوت لكن انتوا ملكمش دعوة

( فضلنا ساكتين إحنا كنا واثقين من إنها هتقول كده لكن قلنا نحاول معاها )

ماما : بعصبية لما واحدة فيكم ي هوانم تطلب فلوس درس و متلاقيش يبقا يومها قولوا نشتغل لكن أنا طول ما أنا عايشة تعليمكم ده فى رقبتي

تسنيم: بدأت تعيط و الغريب إن تسنيم مش بتعيط بسرعة لكن كلام ماما و هى بتتكلم إللى كان ما بين الخوف علينا و الضغط عليها خلى تسنيم قالت بس ي ماما مش ذنبك إننا بنات

ماما : بس ذنبي إنكم لازم تتعلموا و مسؤوليتكم إنكم ترفعوا رأسي

( كلنا حضنا ماما و إحنا بنقولها ربنا مش هيضيعنا )

^^ بعد أسبوعين^^

خالى : جاي من برة و متعصب و بيسأل فين يمني

ماما : يمني جوا ، ليه ؟!

خالى : بصوت عالى محدش ليه دعوة أنا عايزها هى

ماما : عموماً هى جوا

( خالى دخل عند يمني و طلعنا كلنا برة ، وبدأ القلق علينا هو عايز يمني ليه و ليه متعصب كده ، لحد ما سمعنا صوت يمني و هى منهارة فى العياط و دخلنا نشوف فيه إيه لكن خالى طلب من ماما تطلع برة )

خالى : ي بنات أنتوا جايين هنا علشان تتعلموا صح؟؟؟

فرح : آه

خالى : يبقا تحافظوا على كرامة أمكم

(تسنيم بصت ل إسراء إللى هو كأنهم عارفين فيه إيه ، و عرفوا إن خالى عرف إللي يمني بتعمله وإنها بتحب فى الكلية )

إسراء: حطت إيديها على بوقها وهى بتقول يالهوووووي إللى كنت خايفة منه حصل!!

فرح : فيه إيه!! و إيه إللى حصل!!؟

إسراء: ملكيش دعوة ي فرح

خالى : واضح كدة إن إسراء و تسنيم عارفين فيه إيه

يمني : بتعيط و مش عارفة ترد لكن بعدها تنهدت وقالت بسرعة لا لا مش عارفين حاجه دى غلطتي أنا وهم ملهمش ذنب

تسنيم: آه عارفين و … لكن هى قالت مش هعمل كده تاني

يمني : بعياط جامد أووي، لكن بجد والله هي آخر مرة وعد

خالى : بعصبية هى آخر مرة إجباري مش بمزاجك لأني هبدأ أتابع حركتكم كلكم

إسراء: المهم بقا ي خالى كنت عايزة أقولكم حاجه حلوة

تسنيم : ي مااااما ي مااما

يمني : بتنادي على ماما ليه ؟؟

تسنيم: علشان لازم تفرح معانا

يمني : بجدددددد أخيراً فيه حاجة تفرح

ماما : إيه ي بنات فيه إيه و خالكم بيكلمكوا فى إيه وليه قالى أطلع بره؟؟!!!

إسراء: عارفه ي ماما

( ماما بصت لينا و هى متعصبة اتوقعت إننا عملنا حاجة غلط و قبل ما تتكلم تسنيم قالت)

تسنيم: مااااما إسراء…

ماما : رفعت حاجبها إللى هو لسه هتضرب إسراء لأنها اتوقعت إنها عملت حاجة غلط

تسنيم : زغرطوا ي ولاد ، لولووووي، إسراء طلعت من أوائل الجمهورية

فرح : نطت ل فوق ده بجد ، عملتيها إزاى ي بنت اللعيبة

ماما : بدأت تعيط جامد أوووي

يمني : ماما هو انتِ تفرحي تعيطي تزعل تعيطي

تسنيم: آه ي ماما سيبينا نفرح بقا بدون عياط الله يخليكِ

ماما : فضلت تحضن فى إسراء و عمالة تقول اللهم لك الحمد اللهم لك الحمد

خالى : بجدد مبسوطة بيكم أوووي وحضنتنا كلنا فرحنا بيكم ي ولادي

ماما : بس أنت كنت بتسأل على يمني ليه و كمان كنت متعصب أوووي فى الأول

( كلنا فضلنا ساكتين مش عارفين نرد دى لو ماما عرفت .. هترجع بينا كلنا البلد و كمان رأسها هتكون فى الأرض لحد ما تسنيم أتكلمت وقالت )

تسنيم: هتجبيلي اللبس إللى قولتي عليه صح مش إسراء نجحت وأنتِ وعدتني

فرح : هييي كلنا هنجيب لبس جديد

ماما : بضحك هى إسراء بس علشان هي إللى داخلة الكلية جديد

خالى : نسيت أقولكم خبر حلو تانى

يمني : إيه وأنا كمان عندى ليكم خبر قمر

خالى : بضحك ..أشك إنه نفس الخبر إللى هقول عليه ف قولى أنت ِ بقا ي ست يمني

يمني : أنا نجحت بتقدير جيد جداً مرتفع

إسراء: بجد عاااش أوووي

ماما : لا بقا أنا زعلانة فين الإمتياز إللى قولتيلي عليه

يمني : بعصبية,محدش جاب امتياز فى الكلية كلها ي ماما

ماما : بس إحنا لازم نجيب الإمتياز ، أنتِ مش زي أى حد

يمني : السنة الجاية أجيب امتياز

ماما : حضنت يمني كدة أقدر أقول ألف مبرووووووك ي حبيبتي و عقبال التخرج و عقبال تسنيم و فرح ياارب

فرح : أنا كبرت خلاص و داخلة ثانوية

تسنيم: الصغنن عندنا كبر ي ولاد و داخل ثانوية

مرات خالى: جاية من برة بسرعة ي بناات

يمني : إيه ي مرات خالى

مرات خالى : إسراء عملت إيه

ماما : نجحت و جابت الأوائل

(فرح ضحكت هى و تسنيم)

فرح : إسمها طالعة من الأوائل

مرات خالى: ضحكت هى دى آخر التربية

خالى : فضلنا نضحك و كلنا مبسوطين

( ونزلنا بالليل علشان نخرج لكن ..)

خالى : مين ده ي إسراء؟؟

إسراء: بدهشة مين!!

خالى : يعنى دا على أساس إنى مش واخد بالى

يمني : ب استغراب واخد بالك من إيه!!؟؟

خالى: البيه عمال يبص عليكِ و كأنه عارفك و كمان و إحنا داخلين قالك إزيك ي إسراء

يمني : ما كله بيبص ي خالى

خالى: طب أنا هقوم أعلمه الأدب بقا علشان يبص حلو

ماما : طب استني

( كان خالى قام يضرب الولد إبن… لكن إللى حصل كان أغرب ما يكون)

خالى : بعصبية بتبص على بناتي ليه

الولد: دى إسراء صحبتي

خالى : بصدمة إيه ؟؟ صحبتك!

إسراء: والله مش عارفه أصلاً

الولد : اعملي محترمة بقا

إسراء: زقت الواد و قالت والله معرفوش

خالى : بدأ يهدى و قال صحبتك إزاى؟!

الولد : بكلمها فى الفون

فرح : ضحكت بصوت عالى أوووي ي كدبك ي أخى

الولد : …

خالى : إحنا أساساً البنات عندنا مش معاها تليفون غير فى الجامعة

الولد : بصراحة بقا أنا بحب إسراء بس هى فعلاً مش عارفاني و..

خالى : لسه هيضربه ، ماما قالتله الدنيا دواره حسبي الله ونعم الوكيل فيك

( و عرفنا بعدها إن الولد ده كان مع إسراء فى الدروس وكان متابع تحركاتها لكن هى مش عارفه )

* فى البيت بعد ما رجعنا*

يمني : خلاص بقا ي ماما أنتِ هتفضلي زعلانه كده كتير

ماما : ساكته…

تسنيم: دا ولد محتاج تربية من أول وجديد والله

فرح : فعلاً محتاج يتعدم فى ميدان عام

تسنيم : ضحكت و هى بتقول مش للدرجة دى ي فرح

ماما : أنتوا تسكتوا خالص سمعتوا مش عايزه إسمع صوت حد منكم

إسراء: بدأت تعيط

( كلنا كنا بدأنا نزعل لأن ماما مش عارفة تفهمنا المره دي ، إحنا عارفين إنها زعلانه من الموقف إللي حصل لكن مش ذنبنا إن فيه ناس قليلة تربية..)

خالى : ما خلاص بقا ي أم البنات

ماما : أهم حاجة إنكم تتعلموا و تكملوا وإياكم تفكروا فى الإرتباط و الحب دلوقتى

يمني و إسراء : أكيد ي ماما هنكمل إن شاء الله

ماما : بدأت تهدى

إسراء: ماما تلفونك بيرن

يمني : مين !

إسراء: رقم غريب..

( ماما ردت على الرقم الغريب لكن أول ما ردت طلبت مننا كلنا نطلع برة إلا خالى ،استغربنا أوووي و بعد شوية يمني دخلت و طلعت وشها متغير …)

تسنيم: إيه مالك

إسراء: مين بيكلم ماما

يمني : دااا….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لمة عيلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى