روايات

رواية لماذا انا الفصل السادس 6 بقلم حنين محمود

رواية لماذا انا الفصل السادس 6 بقلم حنين محمود

رواية لماذا انا الجزء السادس

رواية لماذا انا البارت السادس

رواية لماذا انا الحلقة السادسة

💚💚💚💚صلو علي النبي و يلا نبدا💚💚💚💚
ميرو ميته علي نفسها من كتر الضحك وبتقول
ميرو بضحك: اي يا مريوم اوام كده حضن طيب اهدي علي الواد شويه
مريم بكسوف : انا انا مكنش قصدي انا بس فرحت شويه و و ومش عارفة عملت كده ازاي انا انا اسفه
ميرو: اهدي يا بنتي و بعدين الواد شكله مبسوط مش زعلان
وضحكت وقالت يلا بقي علي غرفتك ارتاحي شويه
مريم: حاضر
اتجهت مريم اللي الغرفه لتجد من يقف امامها وطبعا كان خبيث القصر و كان يقول
خبيث القصر (محمود) اهلا اهلا باللي ضحكت علي البيه و الهانم
مريم: بس انا مضحكتش علي حد انت تقصد اي
محمود: انتي هتستهبلي يا بت انتي انا شايفك وانتي بتحضنيه و كمان اللي حصل في الاوضه يلا انجري ادامي
مريم بخوف :علي فين و بعدين الحضن ده كان من غير قصدي و حاجه متخصكش
محمود مسكها من ايديها وقال
محمود: انتي هتيجي معايا و من غير ما اسمع نفسك سامعه علشان لو سمعتلك صوت هقتلك قدامي
مريم مشيت معاه بخوف وبتقوله
مريم: انت عايز مني اي حرام عليك دا انا قد بنتك بالله سبني في حالي علشان خاطري يا بيه
محمود :قدامي من غير نفس سامعه
مريم بعياط : حاضر حاضر
—————————–تسريع الاحداث————————–
محمود اخدها علي مستودع قديم بس قريب من القصر بس محدش يعرف عنه حاجه لان المستودع مهجور
وصلو المستودع و محمود ربط مريم و وضع قطعة من القماش علي فمها و اخذ يضحك و يضحك و قال
محمود: سنين وانا بستني سنين وانا بفكر هنتقم ازاي سنين كتير عدت عليا ضيعت عمري انتي عارفه يا بت انتي عارفه القصر الكبير ده ده بتاعي انا انا اللي بنيته انا بفلوسي بس ابو ادم اخد كل حاجه مني بس انا انتقمت منه بس لسه ابنه ابنه رجع و اخد كل حاجه بس انا هرجع فلوسي
مريم بتعيط و بتحاول تتكلم هو شال القماش من علي فمها و قال
محمود : عايزه تقولي ايييييه قولي يلا
مريم بعياط طيب انا ذنبي اي ابوس ايدك سبني امشي انا مليش ذنب انا انا مجرد خدامه
محمود ضحك و قال
محمود: انتي مش خدامه من اول ما جيتي و الهانم عايزه تزوجك ل ابنها و اصلا ابنها بدا يحبك و معني كده انك لو اتجوزتيه هيكون في واريث و انا انا اللي هفضل خدام لاااااااااا انا لازم ارجع فلوسي لاااااازم مش هسمح انك تتجوزيه ابدااا انتي هتفضلي هنا و بكري هقرر اعمل فيكي اي تعالي اخدها
مريم بتقول بعياط لا ونبي علشان خاطري والله هو مش هيقبل يتجوز خدامه سبني ونبي بالله عليك سبني
محمود : اخرسي و حط قطعة القماش علي فمها و ربط ايديها و رجليها و اخدها اخر المستودع و كان في باب سري في الارض عباره عن حفره كبيره و رماها فيها و قفل الباب و رجع علي القصر ليجد الصدمه
ميرو بعياط: اهو اهو جه يلا يا ادم قوله وادي بنتي فين
كان ادم لا يصدق ما قاله حراس القصر
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°فلاش باك°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
ادم : نعم يا ماما عيزاني في اي
ميرو بضحك: اقعد يا دومه
ادم: قعد بس طالما دومه يبقي الموضوع كبير اتفضلي يا ست الكل
ميرو: الموضوع مش كبير ولا حاجه بس انا كنت عايزه اسالك سؤال بس جاوب بصراحه
ادم: اتفضلي يا امي خير سؤال اي
ميرو: اي رايك في مريوم
ادم: معلش مفهمتش طيب و انا مالي بيها
ميرو : ادم علشان خاطري انت اخترت و طلع اختيارك غلط سيب امك تختارلك بقي والله انا شايفه ان هي مناسبه ليك
ادم: نعم انتي عايزاني اتجوز من خدامه عايزه ادم الزبجي صاحب اكبر شركات في الشرق الأوسط يتجوز خدامه
ميرو بغضب: ادم احترم نفسك انا مش مصدقه انك ابني يا خسارة تربيتي فيك وبعدين ابوك اتجوزني وانا بطبخ في مطعم مش بنت الباشا اللي ساكنه في قصر انت اهنتني قبل ما تهين مريم و مريم بنتي مسمحلكش تتكلم عليها كده ودلوقتي امشي من وشي حالا
ادم: انا اسف يا ماما بس انا انا مش عايز اعيد التجربه تاني
ميرو بحزن : يا ادم افهم مش كلهم واحد علشان خاطري جرب معاها و حاول تفتح قلبك ليها وبعدين انت لسه هتكتب كتابك عليها بعد اربع سنين تكون بلغت يعني دي كلها خطوبه
ادم: حاضر يا ماما قولي ليها اني هروح اتقدم ل امها بكري
ميرو بفرحه : بجد طيب انا هروح افرحها بالخبر الجميل ده
اتجهت ميرو ل غرفت مريم و طرقت الباب طق طق طق ولاكن لم تسمع من مريم شيء قالت
ميرو: ممكن يكون نومها ثقيل فتحت الباب و لاكن لم تجد احد في الغرفه فتشت القصر و لاكن بدون فايدة لم تجد مريم في اي مكان ذهبت عند ادم تبكي وتقول
ميرو بعياط: ادم انا مش لاقيه مريم ملهاش اثر في القصر دورت عليها في كل مكان بس ملقتهاش
ادم : اهدي يا ماما هنلاقيها باذن الله
ميرو: يارب يارب
ادم: استريحي و انا هدور عليها
ميرو: انا مش هرتاح غير اما بنتي ترجع
ادم نده علي حراس القصر اللي علي بوابة القصر الرئيسيه
دخل كل من الحارس علي و الحارس رجب
ادم بغضب: حد منكم شاف الانسه مريم و هي خارجه من القصر
الحارس رجب بثقه : لا يا ادم بيه انا لسه جاي انا زي ما انت عارف كانت الاجازه بتاعتي امبارح
الحارس علي بخوف : لا يا ادم بيه
ادم بغضب : حارس رجب اتفضل اخرج انت
خرج رجب و علي كان هيخرج معاه لاكن اوقفه صوت ادم و كان يقول في منتهي الغضب
ادم بغضب: استني عندك يا حاااارس علي
حارس علي : نعم يا بيه
ادم بغضب : انا هقول مره واحده فين مريم و لو مش قولت الحقيقه انت عارف هعمل فيك اي
الحارس علي : ونبي يا ادم بيه انا مش ليا ذنب ده محمود بيه قالي ان هو هيخليها تشوف امها و اداني الفلوس دي
ادم كان ينظر اللي الفلوس و يضحك و يقول
ادم: يعني هيديك كل الفلوس دي علشان هيخدها تشوف امها انطق يلا بدل ما
علي : اه والله يا بيه هو ده اللي حصل بس قالي مش اقول حاجه قالي كانك مش شوفت اصلا
•••••••••••••••••••••••••••باك••••••••••••••••••••••••••••••
محمود : في اي يا ادم بيه
ادم :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لماذا انا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى