روايات

رواية للقدر راي اخر الفصل الأول 1 بقلم جنة فردوس

رواية للقدر راي اخر الفصل الأول 1 بقلم جنة فردوس

رواية للقدر راي اخر الجزء الأول

رواية للقدر راي اخر البارت الأول

للقدر راي اخر
للقدر راي اخر

رواية للقدر راي اخر الحلقة الأولى

محمد التهامى ٣٥ عام ضابط فى المخابرات العامه ملتزم بالدين ذو وجه بشوش دايما على وجهه الابتسامه وذو لحيه حفيفه وعيون بالوان الاخضر و ذو بشره خمريه متزوج من خديجه حب الطفله وابنه عمه وعنده طفلين ادم و يقين
خديجه ٣٠ عام خريجة كلية طب تعمل فى المستشفى الخاصه باوالدها هى ذات عيوان تشبه السماء فى نقاءها وشعر طول واسود كسود الليل حرير وبشره بيضاء كبيض الثلج تغطى جمالها بحجابها الكامل وهو الخمار والنقاب وهى حنونها الطبع وهديها وتحب زواجها واولادها حد الجنون
مراد صديق محمد منذ الصغر
نغم اختى خديجه الصغيره ٢٥ عام ذات عيون عسلى فاتح وبشره بيضاء وشعر بنى ناعم وتغطى جمالها بالحجاب الكامل وهو النقاب والخمار متزوجه من مراد ولديها طفل
احمد اخو خديجه التؤم مرح خريج تجارة انجلش قسم إدارة اعمال يمسك شغل والده و دكتور جامعى ودائما فى نقر مع زوج اخته محمد لانه يغار على اخته بشده
مصطفى والد خديجه ونغم ومحمد رجل على رغم من انه صارم فى عمله الا انه حنون على اولاده واحفاده ذات عمر ٦٠ عام الا انه لم يظهر عليه السن لانه يهتم بصحه وليقاته البدنيه وهو الذى قام بتربية ابن اخيه الوحيد الذى هو الان زوج ابنته الغاليه محمد لان ووالده ووالدته موت فى حادث حينما كان عمر ٣سنوات
إيمان والدة خديجه و محمد ونغم سيدتها طيبة وحنونه خديجه تشبها فى كل شى فى الجمال والهدوء وهى متخمره فقط وتحب اولاده كثر وتعتبر ازواج اولادها نغم وخديجه اودلاها وخاصه محمد لانها كانت داىما تقول
هذا ابنى الاول
أدم طفل ذات التاسعة اعوام اخذ عيون والدته الزرقاء و ملاح والده يتميز بالهدوء والعقل والحكمه فى تصرفه واخذ غمازات جده مصطفى
يقين طفلة ذات ست سنوات ذات عيون خليط بين والدتها و والده لتصبح بالوان الزيتونى والبشره البيضاء والشعر الاسود الطويل الناعم وهى فتاه شقيه قليل تحب المرح المتعلقه بوالدها كثير لا تنام الا فى حضنه وهى دلوعة بابا وهى رقيقة جدا ولا تختلط ب الناس التى لا تعرفهم فهى تخشى الغراب
اسر ابن نغم ذات الثامنة سنوات يبحب يقين ويخاف عليها كانها ابنته عيون بنى كحبه القهوه وشعر كيرلى بالون الدهبى وبشره خمريه
وباقى الاشخاص سنتعرف عليهم عند سرد القصة

محمدددددد لااااا
يستيقظ بخوف وفزع فيه ايه يا حبيبتي
ببكاء وهى تحضنه بشدة وبصوت متقطع ك اب و س يا م ح م د كابوس بشع بالله عليك مش تسبنى انا من غيرك اموت
يقبل فوق راسه ويهتف ب حنان اهدى ياديجه يا حبيبتي واستعيذى بالله من الشيطان الرجيم دا اضغث احلام بس علشان خايفه ان اسافر
نظرت له برجاء علشان خاطرى يا محمد مش تسفر انا لما انت بتروح الشغل بحس ان قلبى هيقف لحد ما ترجع
يمسك وجهها بين يده ويهتف حبيبتي ما انتى عارفه ان بادى واجب اتجاه بلاد وطنى وبعدين ياروحى انا برجع من مهام اصعب منها بفضل دعائك لى وبعدين قال تعالى: “قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ” وبعدين لو حصل لى حاجه هكون شهيد
لم يكمل لتقاطعه بحده وهلع لا مش تجيب سيره الموت تانى وببكى يقطع القلب بالله عليك انا من غيرك اموت وانا وعيالك وبعدين انتى عارف يقين مش بتنام غير فى حضنك والفتره اللى انتى مش معنا فيها بتعب معاها قوى عبقال ما تنام
يحاول ان يهديها وهو يمسح دموعها اهدى يا ديجه واستغفرى ربنا وقومى يلا علشان نلحق نصلى ركعتين قبل الفجر
فضل ربع ساعه على الفجر
لتهدا قليلا وتنهض وهى تستغفر ربها وتدعى الله ان يحفظ زوجها وتهم فى الدخول الى المرحاض تتوضاء وبعد ان اتمت الوضوء ذهبت لتسقل الى الصلاة وهو ايضا توضاء ليهتف بمرح
ايه يا ديجه نسيتى دعاء بعد الفرغ من الوضوء هتروحى تصلى قبل ان تفتح ليكى ابواب الجنه ال ٨
تبتسم بهدوء انا مش مركزه بس هقول حاضر
ليبتسم ويهتف ياه انا واخد عقلك اوى كده
لتنظره له بهيام انتى واخد عقلى وقلبى وروحى وكل حاجه
يبتسم طب يلا نقول الدعاه سوى بعد الوضوء “أشْهَدُ أن لا إله إلا الله وحْدَهُ لا شريكَ لهُ ، وأشْهَدُ أنَّ محمداً عَبدُهُ ورسُولُه”. “اللَّهُمَّ اجْعَلْني مِنَ التَّوَّابينَ واجْعَلْنِي من المُتَطَهِّرِينَ”. “سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وبَحَمْدكَ أشْهدُ أنْ لا إلهَ إلا أنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وأتُوبُ إِلَيْكَ”.
بعد الانتهاء من صلاة القيام اذن الفجر لينهض هو يصحى اولاده حتى يصلوا
يدخل اوضة ادم بهدوء ويمسح على شعر طفله الصغير الذي لم يتم التاسعه من عمره ويهتف بحنان ابوى أدم حبيبى قوم يلا علشان صلاة الفجر حضرت
لهتف بصوت نعاس حاضر يا بابا قايم اهو
يلا ياحبيبى علشان ننهض الجماعه
ليقوم الطفل بثقل ويذهب الى المرحاض حتى يتوضاء وذهب الاخر الى طفلته المدلله بنسب له وما ان دخل حتى ضحك على منظر ال هو نامه فى منتصف السرير على بطنها وشعرها الطويل يغطى وجههاليذهب اليها وياخذها على رجليه ويمسح على شعرها ويحاول ايقظها لتهتف بضيق بس بأا يا بابى سبنى انام
ليهتف ببتسمه يلا يا حبيبتي علشان الفجر اذن
لتحضنه اكثر وتكمل نوم ثم يقوم باخذها اتجاه المرحاض الخاص بالغرفه ويقوم بغسل وجهها لتفزع حرم عليك يا بابى مش كل مره
ليضحك على طفلته الصغيرة ذات السابع اعوام ويهتف يلا يا كسوله هانم اتوضاى
تنظر له وتقبله من خده ببرءة اطفال حاضر يا بابى بس انا عاوزه انام بجد
يلا يا حبيبتي صلى واقرىء وردك مع مامه ونامى براحتك
حاضر
ليذهب هو ادم الى المسجد لكى يصلوا وخديجه ويقين صلوا ايضا فى البيت وقراء كل واحدا منهم ورده ثم ناموا
فى الساعه ال ١٠ ص
محمد يجلس نصف جالسه امام ادم ويهتف له كانه رجل كبير ادم انا مش هوصيك على ماما ويقين انت دلوقتى مكانى انت راجل البيت
أدم بهدوء حاضر يا بابا انا ابن النقيب محمد التهامى واوعدك اخالى بالى منهم بس انت اوعدنا انك تحاول ترجع لينا سليم
محمد وهو يغمض عيناه بالم لانه يعلم انه صعب ان يرجع لهم سليم إن شاء الله ياحبيبى
ثم ينظر إلى الذى تبكى بركن بعيد وهى تنظر له وهى تكره هذه اللحظه ليذهب إليها وهو ياخذها فى حضنه
يقين وهى تتعلق ب رقبته وتبكى بابى بليز مش تروح انا مش بحب الشغل دا علشان بيبعدك عنى
بيمسح دموعها حبيبتي بابى الشاطرة اللى مش هتتعب مامى فى النوم ولا فى الاكل ومش تعب مامى فى حفظ القرآن علشان هى مامى وبابى يدخلوا الجنه وتصح تصلى الفجر لوحده
لتهتف ببرءة وادم كمان يدخل الجنه معنا
ليبتسم بوجع وادم كمان هيدخل علشان هو شاطر وحفظ القرآن
ها حبيبتي بابى مش هتعب مامى
تهز راسه بالموافقه مش هتعب مامى ابدا وعد لحد ما تيجى بس تعال بسرعه و اضرب الحرميه الوحشين
ليهتف بوجع حاضر يا روحى بس مش تنسى تدعى ل بابى وانت بتصلى
حلضر هدعى ليكى كتير زى مامى
ثم ينظر إلى الذى تنظر له بدموع ويذهب ليمسح دموعها ليهتف بمرح حد يخرجه من وجعها ايه غيران من يقين دا حد زى بنتك
تهز جامد بالنفى لا
ليحضنها بشده ليدحلها بين ضلوعه ويتهف بحزن ادعى لى يا ديجه وبعدين دى مش اول مرة
لتنظر له بدموع وتهتف ربنا يحفظك وينجيك من كل سوء ويبعد عنك ولاد الحرام يارب يا حبيبي
يقبل فوق راسه اللهم آمين هو دا الكلام ويحمل حقبيته ويذهب وهو لم ينظر خلفه حتى لا يضعف ويترك كل شى ويباقى معهم واخذ ادم يقين وامه فى حضنه كانه شخص بالغ
وبعد مر شهرين بعد ذلك اليوم
اتى مراد صديق زواجها المقرب ومعه حقيبة زواجها وعندما تراه تغمض عينها تتذكر ذلك الكابوس البشع وتهتف قبل ان يتكلم مراد محمد حاصلوا ايه يا مراد
نظر لها بشفق لم يستطيع الكلام ثم اخفض راسه بائس
لتصراخ به بقولك محمد حاصلوا ايه رد عليا
ليهتف بحزن على صديق عمره ام ادم انتى مومنه وعارفه ان كلنا مشاريع الشهادة
لتصراخ اكتر حتى خروج ولاده بقول فين محمد
ينظر اولادها الى امهم و مراد فهم ادم حينما رات حقيبه والده انه استشهد ليغمض عيناه بضعف ودموع بينما ذلك الصغير تجرى على مراد وهى تهتف بفرح حينما رات حقيبة والده اونكل مراد بابى جاى صح طب هو فين اكيد بيجب لى شكولاته جاى صح
لينظر إليها مراد بدموع لم تنزل من قبل ويهتف كى يفهم الصغيره ووالدها بابى فى مكان احسن من هنا هو دلوقتىعند ربنا فوق فى السماء
وفجاه ادم يبصرخ بشده مامااااااا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية للقدر راي اخر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى