رواية للقدر رأي اخر الفصل السادس 6 بقلم سندس محمد
رواية للقدر رأي اخر البارت السادس
رواية للقدر رأي اخر الجزء السادس
رواية للقدر رأي اخر الحلقة السادسة
في بيت مروان ويارا
كان مروان يجلس في غرفته يتذكر كلام عصام (زوج والدته)
flash back……….
عصام : ووالدتك مقلتلكش انها باعت كل اسهم شركتها ليا قبل سفرها
مروان بصدمه : اي
ضحك عصام بأستفزاز ثم تابع : انا ربتكو وانا مش مجبر علي ده ف عشان كدد انا عايز حقي دلوقتي يا اختك تتجوز الولد ده يا اما تمشي انت وهي وتسيبو البيت
مروان بتشتت : اا انت بتقول اي ازاي يعني نمشي ده بيتي
عصام : كاان بيتك
مروان : اكيد انت بتقولي كدد وخلاص
وقف عصام متجها لغرفته وخرج بعد ثواني وهو بيده ورق يثبت أن ما يقوله صحيح
عصام بحزم: يا اختك تتجوز يا تمشو من البيت
back……….
مروان بعصبيه : اااااااه ازااي كنت غبي كدد ازاي مخدتش بالي انوووو انسان مستغل وحقييييير
كانت يرا تبكي في الخراج لاتعرف ماذا تفعل هل توافق علي ذالك الشخص ام لا
فتح مالك باب غرفته وجد يارا تبكي بخوف
هدأ مروان من نفسه قليلا ثم ضمها إليه بشده
يارا بدموع : مروان انا مش عايزه اتجوز
مروان : يارا جهزي نفسك احنا هنمشي من البيت
………………………..
عند اسيل
تدخل مالك بسرعه قبل أن تفعل مي شيئ
ولاكن قاطه صوت الدكتور رؤوف
رؤوف : ايه الي بيحصل هنا
مي بتصنع: يا دكتور فعلا انا معملتش حاجه هي اسيل من ساعه م شفتني بتتعامل معايا بطريقه وحشه معرفش اي سببها
اسيل : محصلش يا دكتور
مالك متدخلا : ده سوء تفاهم يا دكتور رؤوف
رؤوف : اتفضلي يا مي وبكرا انا ليا كلام تاني معاكي
مي : هو حضرتك لي مش شايف انها غلطت
مالك :مي خلاص حصل خير روحي شوفي حاجه تعمليها…يلااااا
(رؤوف هو الدكتور الخاص ب مالك ومي أيضا )
هنا اتت رساله علي الواتس اب لأسيل من اسر يخبرها انهو في الخارج ينتظرها
اعتذرت اسيل للدكتور علي أسلوبها
رؤوف بابتسامه : حصل خير يا اسيل واتمني متتكرش تاني
اسيل اكيد يادكتور
مالك بأنزعاج : اسيل يلا
اسيل : عن اذنك يا دكتور
ثم تحركت تحت نظرات رؤوف الغاضبه من مالك
………………………..
عند مي قابلت احد الاشخاص قائله
مي : ها عملت اي ي يزن
يزن : مفيش انا طلبت منها اني اقعد جمبها المحاضره الي فاتت وهي وفقت بس لسه مفيش اي حوار حصل بنا
مي بكره : ياريت تخلص الموضوعه فأسرع وقت
(يزن صديق مي في الصف الثاني بنفس عمرها ولاكن يحضر في الصف الأول احيانا للتقرب من اسيل كما تخبره مي يزن يحب مي كثيرا ولاكن هي تعتبره صديق لها فقط )
………………………….
عند اسيل
مالك بعصبيه : شوفتي الي حصل بسببك وطريقه دكتور دكتور رؤوف مع مي علي فكره مي هتتضر بسببك
اسيل بمرح: علي فكره دكتور رؤوف شخصيه عسل ومستحيل يعمل كدد
مالك بنرفزه : اي الي بتقوليه ده يعني اي عسل دي وبعدين انتي غلطتي ….ولا انتي مش شايفه ده
اسيل: بقولك اي اسر بعتلي وقلي اطلعيلي غير كدد انا مكنتش مشيت معاك ف متكلمنيش تاني بالاسلوب ده
ثم تركته ورحلت
هدأ مالك من نفسه لأنها حقا تضايقه دائما بالكلام وتتجاهله
اتصل به صديق
ياسر : اي يا صحبي فينك بقالك فتره مش معانا
مالك : معاك حق تعالي نتقابل انهارده
ياسر : خلاص زي الفل وهكلم عمار ومي
مالك : بلاش تكلم مي اصلا العلاقه بنا متوتره شويه
ياسر : لا بقا لما تجيلي تحكي
مالك : تمام مع السلامه
………………………….
في سياره اسر
اسيل : ساااموعليكووو
اسر : وعليكوووو ثم ضربها علي وجهها بخفه
اسيل : اي يسطا كل ماتشوف وشي تلطشني هو انا مهزقه للدرجه
اسر وهو ينظر لها بفكير: …..ااااه
اسيل : الله يسامحك …….بقولك عايزه اروح ليارا
اسر بتذكر : ايوه صح مروان من امبارح مبيردش عليا مش فاهم في اي
اسيل بقلق : طب بص يلا نروحلهم
تحرك اسر بالسيارة حتي وصل الي بيت مروان ويارا
نزل اسر وآسيل ودق اسر الباب
اسيل : مبيفتحوش لي اكيد في حاجه
فتح عصام باب المنزل
عصام : اتفضلو متقفوش ع الباب
اسيل : لا يا عمو شكرا بس كنا بنسأل علي مروان واسيل
عصام ببرود : سابو البيت ومشيو
اسر وآسيل : اي
………………………………..
في الفيلا الخاصه بمنصور والد مالك
منصور : مالك مكلمكيش يا ماجده
ماجده (والده مالك) : لا مكلمنيش من اخر مره
منصور : طيب كلميه تاني شوفيه لو كويس محتاج حاجه
ماجده : هو انت لي يا منصور بتيجي عليه اوي كنت سيبه يدرس الحاجه الي بيحبها
منصور : يا ماجده افهمي ده الاحسن ليه كمستقبل انا مش هسمح أن الشركه الي انا بنيتها بتعبي تروح كدد
ماجده : بس هو مش عايز ده
منصور : يبقا لازم يعوز غصب عنو والاستهتار الي هو في ده مينفعش
قاطعه منصور رنين هاتفه
منصور : لقيت جديد
الشخص : منصور بيه مالك قدم في اكاديميه طيران
اغلق الخط في وجه ذالك الشخص
منصور بغضب شديد: اتصليييي بمااالك وخليه يجي دلوقتييي حااالا
……………………………….
عند مالك
كان يجلس مع اصدقائه في أحدي الكافيهات
عمار : اي يا صحبي غايب ليه بقالك كام يوم
مالك : مفيش والله مشاغل بس انتو اي الاخبار
ياسر وهو يبتسم : والله شكلي وقعت يا مالك
مالك بمرح : دي الكام ياياسر بس
ياسر : لا دي الاخيره بجد
عمار : يا بني هتتصدم لما تعرف مين
مالك بترقب : مين
عمار : فاكر البنت الي شوفناها في الكافيه وبعديها في الكليه
مالك وهو علي وشك ضرب الاثنين : لاا بجد ….اسيل!!!ه
ياسر : انا من ساعه مشوفتها في الكليه وانا مش قادر انساها يامالك اناااا.
مالك مقاطعا بغضب: لا يا ياسر دي لااا
ياسر بأستغراب : انت اتضايقت لي هي تبعك
مالك : اه تبعي اخت صاحبي وانا عارفك بتاع بنات اصلا ف دي لا
رفع ياسر حاجه : طب علي فكره انا المره دي بتكلم جد وانا بحبها وهيجي يوم واقولها
كاد مالك أن يرد ولاكن وجد والدته تتصل
مالك : ايوه يا ماما اتفضلي
ماجده بخوف : مالك تعالي بسرعه بباك عايزك
…………………………………
في طريق عوده اسر وآسيل
كان اسر يفكر اين ذهب صديقه كيف له أن لا يخبره عند وقوعه في مأزق
اين ذهب واخته معه ع ذكر أخته كان يشعر بشيئ غريب هو لم يراها إلا قليلا ولاكن هناك شيئ يجذبه لها ولكن اين هي عند فكره جائت له أنه لن يستطيع رأيتها مره اخري حقا شعر بأن قلبه يؤلمه
علي الجانب الآخر كانت اسيل تفكر في يارا كان صوتها سيئ اين من الممكن أن تكون ولماذا لم تتحدث معها في الهاتف
لامن نفسها كان يجب أن تذهب لها مباشره في الصباح بدلا من المحاضره
نزل من السياره كل منهما وصعدو الي المنزل
………………………..
عند دخولهم المنزل
اسيل : تفتكر يا اسر راحو فين
اسر بتفكير : مش عارف بجد طب ليه مكلمنيش وبعدين استاذ عصام ده مرداش يقولنا حاجه
اسيل بغضب : ده بني ادم معندوش دم ازاي يهون عليه انو
يسيب عياله
اسر بحزن : عشان مش عياله يا اسيل
اسيل بأستغراب : ازاي ده
حكا لها اسر القصه
اسيل : انا مكنتش اعرف …….. بس اخر مره لما روحتلها شوفت من معاملته انو كويس
بعدها سمعو طرقات علي الباب
ذهب اسر ليفتح
اسر بسعاده ودهشه : مروااان!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية للقدر رأي اخر)