رواية للقدر رأي آخر الفصل الأول 1 بقلم نهال أحمد
رواية للقدر رأي آخر الجزء الأول
رواية للقدر رأي آخر البارت الأول
رواية للقدر رأي آخر الحلقة الأولى
أحمد: يعني ايه ياماما؟
فيروز (الأم): يعني زي مابقولك يا أنا يا مراتك اللي واقفة في الفرح برة أو اللي لسه هتبقى مراتك
أحمد بدموع: أرجوك يا أمي بلاش تعملي فيا كده أنتي عارفة إن أنتوا الأتنين بحبكم أكتر من نفسي
فيروز: براحتك القرار قرارك
في اللحظة دي قلبي كان هيقف أصعب حاجة في الدنيا لما يخيروك مابين روحك ومابين قلبك ساعتها بتبقى مش عارف تعمل ايه…..
أحمد ببكاء: يا أمي بلاش علشان خاطري
فيروز بلامبالاة لبكاء إبنها: ها قولت ايه أنا ولا هي
أحمد بعد وقت مسح دموعه: أنتي يا أمي
فيروز بإبتسامة نصر: يبقى تعمل اللي هقولك عليه….
بقلمي: Nehal Ahmed✍️
كيان: أحمد اتأخرت كده ليه وطنط ومالها متضايقة ليه؟
يوسف (أبو كيان): أحمد يابني مامتك مالها من ساعة ماجت؟
لميس (مامت كيان): مالك يا أحمد وشك مخطوف كده ليه؟
أحمد ببرود: آسف ياعمي بس مش هقدر أكمل مع واحدة زي بنتك
كيان بصدمة من اللي أحمد قاله: أحمدددد أنت بتقول ايه؟
يوسف بزعيق: ايه اللي أنت بتقوله ده؟
أحمد بنفس البرود: زي ماقولتلك كده ياعمي مستحيل أكمل مع واحدة متوحدة ومريضة نفسيا زي بنتك
وهنا محستش بحاجة غير بصفعة قوية نزلت عليا زي الصاعقة وأتصدمت لما لقيتها من خالتي لميس اللي يعتبر هي اللي ربتني
لميس بدموع: مكنتش متوقعة ده منك أنت؛ أنت يا أحمد ده أنا اللي مربياك مش أمك وأكملت بقوة وشجاعة وطلاما عارف من الأول إنها متوحدة ومريضة ليه قبلت إنك تتجوزها
أحمد: بصراحة كنت شفقان على حالتها
كيان بدموع: كنت شفقان عليا ولا علشان عاوز تفضح”ني والناس تقول عليا أو”سخ الكلام يقولوا سابها يوم فرحها علشان….. ومكملتش ولقيتها أغمى عليها من كتر صدمتها
لميس: كل اللي هقدر أقولهولك منك لله وصدقيني هيجي اليوم اللي ساعتها هتندم فيه
بقلمي: Nehal Ahmed✍️
بعد مرور ٣شهور………
لميس: يابنتي حرام عليكي نفسك كده هو دلوقتي تلاقيه عايش حياته ولا همه كفاية بقى أفتحي الباب ياكيان
يوسف: علشان خاطري أنا ياكيان قومي وأفتحي الباب ياحبيبتي
كيان مقدرتش وضعفت قدام باباها لإنها بتحبه أوي وبالفعل قامت وفتحت الباب وأترمت في حضن باباها
كيان: بحبه أوي يابابا بحبه ومش قادرة أنساه
يوسف: متقوليش مش قادرة أنساه هتنسيه صدقيني لو فعلاً مكونتيش هتنسيه مكنش ده هيبقى حال الدنيا يابنتي صح؟
كيان وهي بتمسح دموعها: صح
يوسف: يبقى خلاص عاوزك تقومي كده وتاخدي دش علشان هنخرج أنا وأنتي وماماتك النهارده ايه رأيك؟
كيان بإبتسامة: لاء والله مش قادرة أنزل
لميس: مفيش حاجة اسمها مش قادرة يلا قومي
كيان: حاضر
صلوا على النبي♥
أستغفروا ♥
فيروز: يلا قوم وجهز نفسك علشان هنقابل أهلها النهارده في الكافية ونتفق على الجواز
أحمد: أمي أرجوك كفاية إنك دمرتي حياتي بلاش تدمريها أكتر من كده لإني خلاص تعبت بجد
فيروز بتمثيل: اه اه مش قادرة
أحمد بلهفة: ماما مالك؟
فيروز: لو عاوزني بجد أرجع زي الأول وأخف يبقى تسمع كلامي وبلاش تتعبني أكتر من كده
أحمد بخوف على أمه: حاضر حاضر بس بلاش تتعبي نفسك
بقلمي: Nehal Ahmed✍️
في الكافية………
أمير (أبو البنت اللي هتتخطب لأحمد): ها تحبوا تشربوا ايه؟
أحمد: لاء شكراً بلاش تتعب نفسك
رانيا(مامت البنت): لاء يا أحمد مينفعش تتكسف مش أحنا في مقام أهلك برضه
أحمد: أكيد بس…..
ميرنا بمياعة(البنت اللي المفروض هيخطبها): مفيش بس يابيبي خلاص يابابا اطلب لينا برتقان فريش وخلاص
شربوا العصير وفضلوا يتكلموا ويتفقوا وفجأة
أحمد بصدمة: كياااااان
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول اضغط هنا : (رواية للقدر رأي آخر)