روايات

رواية للعشق جنون الفصل الثالث 3 بقلم نورا فريد

موقع كتابك في سطور

رواية للعشق جنون الفصل الثالث 3 بقلم نورا فريد

رواية للعشق جنون الجزء الثالث

رواية للعشق جنون البارت الثالث

للعشق جنون
للعشق جنون

رواية للعشق جنون الحلقة الثالثة

سيليا حطت ايديها على فمهم بصدمة و الدموع في عينيها: يعني ايه يعني ايه خطب طب و انا يعني هو خطب واحدة عليا معقول يا مصطفى طب ليه انا عملت ايه لكل ده ليه يا مصطفى ليه
سيليا جريت بره القصر زياد نظر ليها باستغراب و راح وراه بعد وقت في قاعة الخطوبة بتتقدم ليه و الجميع بينظر ليها و يتهمسو تقدمت ليهم
سيليا بابتسامة: مبروك يا عريس مش كنت تعزمني تو ملكش حق حقيقي زعلانه اوى ده انا حتي خطيبتك يعني اهل كنت قولتلي حتي هفرحلك بس ملحوقة
مصطفى بغضب: امشي و كفاية فض..ايح لحد كده
سيليا ببرود: و لسه يا روحي ( و قالت بعلو صوتها) اعرفكم بنفسي سيليا لؤي المغفلة اللى عرفت بالصدفة ان خطيبها و حب عمرها خطب النهاردة و انا خطيبته خطيبته اللى وقفت جانبه اتحديد الكل علشانو في الاخر يخطب عليا هههه جديدة دى ( قلعت الدبلة و رمتها في وشه) اشبع بيها انتوا الاتنين شبه بعض كتكم الارف انتوا عجينة واحدة مبروك يا روحي لووووووووووووووووولى لوووووووووووووووووووولي طب والله فرحتلك و بالنسبة دى هغني و ارقص كمان
سيليا مسكت المايك و قعدت تغني خلصت الأغنية اتجهت ليه بزقت على وجهو و خرجت من القاعة كل ده تحت صدمة زياد خرج وراها سيليا ماشية و اكنه في عالم تاني ل عارفه تبكي ولا عارفه تعبر عن ألمها حتي الدموع مش بتنزل ماشية فى وصت العربيات و هى في عالم تاني وووو
يا تري سيليا ها تموت ولا ها تعيش
فتحت عيونها و نظرت ليه بصدمة و من الوضع
سيليا بتعب:-انت بتعمل ايه
زياد نظر ليها بغضب قام و مد ايده ليها:-قومي يا سيليا الناس بتبص علينا هاتي ايدك متخفيش
سيليا نظرت ليه و حطت ايديها في كف ايده و قامت
مش تخدي بالك يا بنتي افرد كان جرلك حاجة
ازاي تمشي في وقت زي ده لوحدك يا استاذ يا محترم زعلان مع مراتك تتفهمو في البيت مش تخليه تمشي في وقت زى ده افرد كانت العربية خبتطها
سيليا:- انا كويسة و بعتذر جدا على قطع الطريق سوري
زياد قل.ع الجاكيت و حطه على كتفها:-يلا يا بنتى يلا و نتفاهم في البيت
سيليا هزت راسها فتح الباب ليها ركبت جانبه و بعدين ركب و اتحرك بالسيارة
سيليا نظرت لى الفراغ::-ليه انتقذتني ليه حد قالك انقذني ياخي ياريتك كنت سبتني موت على الأقل كنت ارتاحت مبسوط دلوقتي اه قولت يا واد ارمي نفسك قدام العربية علشان تبان بطل و الناس تسقفلك مش كده
زياد ببرود:-بالظبط انا لو عليا مش عايزكم في الدنيا دى فعلا المفروض كنت سبتك تموتي و اخلص منك بس لو كان ده حصل كنتي ها تقولي ييييه لى ربنا معلش يا رب اصلي خطيبي ضحك عليا و راح لى غيري ولا ها تقولي معرفتش ابوظ موضوع امي لان ها دمر مستقبلي لان خطيبي سبني بسببها المشكلة فيكي يا سيليا مش في امك و بصراحة كده انتي أنانية أيوة انانية اللى تقف في طريق سعادت امها تبقا أنانية انتي متعرفيش امك استحملت ايه علشانكم مش يمكن خير
سيليا بعصبية و انهيار:-ايه الخير في كده انت مش فاهم ولا حاسس بالنار اللى جوايا مصطفى سبني بعد ما وقفت قدم الدنيا كلها علشانه كنت ها قطع امي و اخواتي بسببو مصطفى حب عمري معرفتش و معرفش حد غيرو بعد خمس سنين خطوبة يسبني هههههه ده خطب عليا خطب قبل ما يقولي عمل كل حاجة منو لى نفسو
زياد وقف السيارة و نزل:- انزلي يا سيليا متخفيش
سيليا بقوة مزيفة:-مش انا اللي تخاف يا روحي.. بتضحك على ايه
زياد:-ولا حاجة انزلي
سيليا نزلت اتجهوا لى شاطئ البحر و نظرو ليه
زياد:-انا حاسس بيكي مش لازم يكون نفس اللي حصل يكون حصلي بس احنا فينا من بعض مش سهل عليا انى اشوف ابويا مع واحدة غير امي بس مانا ها تجوز و يكون ليا حياتي ليه احرمو من حب عمور امي كانت جميله جدا مصدر الامان اللى كنت بجري عليها
سيليا نظرت ليه:-بابا دائما يقولي انتي الكبيرة بعدي و لازم تتحملي مسؤلية اخواتك و اهم حاجه الناس لازم مغلطش علشان ميتكلموش عليا..كنت خايفه من كلام الناس و مذلة خايفه من دلوقتي هيسيبو امي و يمسكو سيرتي انا اللي محدش يعرفو ان مفيش حد وقف جانب مصطفى قدي..بتهبب ايه يا زفت انت انت يالا
زياد:-الجزمة خنقتني مش معقول يعني ايه الزهق ده
سيليا ابتسمت و عملت زيه و فضلوا يتمشو لحد ما المطر مطر عليهم
سيليا شهقت:-دى مطرت ها نعمل ايه شعري اتبهدل انت السبب مش مسامحك يا زياد ولا هنسا انك السبب في ان شعري اتبهدل
زياد:-هو انا كلمتك ياختي و بعدين ده احلي شعور هو حد يطول يتمشي تحت المطر اوفر اوى
زياد مد ايده ليها:-تقبلي ترقصي معايا و نستمتع بالمنظر الجميل ده
سيليا نظرت ليه بشك و بعدين مدت ايديها ليه : موافقة بس علشان صعبت عليا
زياد و سيليا فضلوا يرقصوا تحت المطر بين الهزار و الضحك و اللعب بالماية سيليا اول مرة تعمل حاجة و هى مش خايفه من حد أما زياد ف اول مرة يكون فرحان من قلبو و بعد وقت طويل جدا اخيرا زياد و سيليا روحوا و برضو بيهزرو
سيليا بضحك:-انت مشكلة تنفع تقدم في ساتر اكاديمي
زياد بغرور مصتنع:-علشان تعرفي بس
ما بدري بهوات كل ده كنتو اتاخرتو شوية حتي الفجر على ادان يعني متاخرتوش خالص
يا تري مين اللي بيتكلم و ايه ها يكون رد فعلهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية للعشق جنون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى