روايات

رواية للعشق جنون الفصل الأول 1 بقلم نورا فريد

موقع كتابك في سطور

رواية للعشق جنون الفصل الأول 1 بقلم نورا فريد

رواية للعشق جنون الجزء الأول

رواية للعشق جنون البارت الأول

للعشق جنون
للعشق جنون

رواية للعشق جنون الحلقة الأولى

قصدك ان نتجوز انت بتهزر يا منير
منير:-ههزر ليه انا عايز اتجوزك ( اتنهد و قال) انا عارف ان صعب جدا و خصوصا ان اولادنا كبار الموضوع صعب جدا عليهم بس كفاية كده كفايه فراق و بعدا كفاية بعدا القدر و الزمن
ماجدة:- كان نفسي نحقك احلامنا زمان بس الظروف كانت اصعب مني و منك كان نفسي اتجوزك انت و تكون ابو بناتي مش نراقب و نعرف اخبار بعض من بعيد يا منير افهمني انا بحبك اوى و كل حاجة بس بناتي مينفعش اسيبهم خصوصا ان لو حد من عائلة ابوهم عرف بكده ممكن لا اكيد ها يخدوهم مني عارفه ان البنات كبار بس روحهم في ابوهم الله يرحمه
منير بهدوء و حب:-اهدي و اتأكدى ان مفيش اي حاجة من مخوفك دى ها تحصل انتي نسيتي انا ابقا مين و ابني مين و بعدين عائلة لؤي كويسين و محترمين
ماجدة:-متهيالك كله تمثيل انا مش خايفه على بناتي الا منهم و خصوصا بعد ما زورو الاوراق اللي تثبت حق البنات في ورث ابوهم
منير بهدوء:-بكرا نتقابل فى القصر و نحطهم قدام الامر الواقع بس قولي ليهم برضو ها نتجوز الاسبوع ده ده كلام نهاي عايزك تتاكدي ان بناتك هما بناتي ها يفضلو في امان
ماجدة ابتسمت بهدوء و في قصر الالفي
مروان:-ده عندها
زيادة بغيظ:-ما تحسن مالفظك يا زفت انت و بعدين حقو انه يتجوز دى حياتو و هو حر فيها طلامة في الحلال احسن ما يعملها من ورانا
مروان نظر لى اخو :-و حضرت الظابظ ايه رايه ما تتكلم يا جاسر بدل ما سيبنا ناكل في بعض ايه رايك لو نلبس طنط الجديدة قضية محترمة متطلعش منها و يبخت من فارق اتنين في الحلال برضو
جاسر ساب الملاكمة قعد و هو مسك ازازة الماية: يعمل اللى يعملو براحتو خالص مش عايز يتجوز تمام بس ميزعلش من اللي ها يحصل في مراتو مننا
زيادة بغيظ:- والله بتكلم مع المجانين و بعدين بابا دائما جانبا حرام يعني يعمل حاجه بيحبها الله رايح الشركة لان اتاخرت سلام
مروان:-اروح كمان الجامعة اذاكر انا اشوفك بالليل يا حضرت الظابظ
جاسر: يارب تنجح و تتخرج
مروان خرج و راح غرفته و هو بيفكر ها يفركش الجوازة ازاي و في المساء فى منزل ماجدة
مريم بعصبية: يعني ايه تتجوزي ااازاى تقولي كده مش مكسوفة من نفسك ست كبيرة بناتها على وش جواز و عايزة تتجوز احترمي سنك
سيلينا:-مريمم اهدي من فضلك حضرتك بتهزري صح طب و احنا انتي كده بضيعي مستقبلنا بجوزتك دى هقول ايه لى مصطفى طب ها بص وش اهلو ازاي يعني انا بدل ما اخطط لى فرحي اروح اعزمهم على فرح امي هههههه حااا هههههههه
عشق قامت حضنت امها بفرح:_ الف مبروك يا مامي انا مبسوطه جدا حضرتك ده حقك انكي تتجوزي كفاية انكي اتعذبتي لم بابي الله يرحمه طلاقك و سبنا الف مبروك يا روحي
ماجدة حضنت عشق بسعادة:-حبيبت قلب مامي من جوه انا مش ها سيبك يا حبيبتي ولا هسيبكم لوحدكم انا عارفه ان الموضوع صعب جدا عليكم بس ها تتعودو مع الوقت انا مش بعمل حاجة غلط يا سيلينا علشان تتكسفي من اهل حبيب القلب انا اتعذبت في حياتي كتير اوى و ساكتة و مستحملة بلاوى علشانكم خلوني على الاقل اتجوز البنادم اللى حبيتو و بس اهلي و القدر كان ليهم راي تانى مفيش ام تزعل من عيالها مهما حصل و انتوا مش عيال انتوا روحي و اغلي ما ليا انا بقوي بيكم
سيلينا و مريم نظرو لبعض بحيارة و جريو يحضنو ماجدة و الدموع في عيونهم و عشق نفس الكلام عشق سابتهم و دخلت غرفتها
عشق ولعت سج.ارة :-و مالوا يا مامي اتجوزي حقك بس انا حقي ك مواطنة ان محدش يشاركني فيكي نشوف بقا الجوازة ها تم ازاي
و في اليوم التالي في المساء كانت حفلة خطوبة ماجدة و منير كان كل اللى فى الحفلة فرحان ليهم معادة عيالهم اللى بيمثلو
سيلينا بحزن: يا مصطفى اسمعنييي بقولك انت فاهم غلط مش زى ما انت فاكر
مصطفى: يعني ايه فاهم غلط امك بتتجوز و بتقولي فاهم غلط مش مكسوفة من نفسك يا سيلينا انا غلطان رخصت نفسي و اختارت واحدة زيك ام لعيالي صحيح ما ام سيدك بتتجوز دلوقتي على كده بقا مش ها كمل اسبوع متجوزك و تخونين.ي
سيلينا بعصبية: فعلا رخصت نفسي لم افتكرتك راجل بس انت مش راجل لم تسمع من هنا و هنا و تحكم عليا تبقا مش راجل قولت بقا ياريتك سمعت كلام امك طب عليك على ابو امك يا ابن الجزمة مش عايزة اشوف وشك تاني يا حيوان
سيلينا رمت حدفت التلفون بعصبية و مشيت زياد كان بينظر ليها و هو فاتح بوقا من الصدمة و كلامها
مروان بى ابتسامة مستفزة:- مبروك يا نسيتبي بقينا اهل
مريم دلقت عليه العصير بغيظ و قالت ببرود: الله يبارك فيك عقبال يا روحي لم تشوف اولادهم
مريم قالت كده و مشيت مروان بعصبية:- والله ل تدفعي التمن غالي انتي و اخواتك يا حيوانية
مروان طالع يغير هدومه أما في سطح القصر عشق واقفة
عشق:- ارجوكم اقفو بعيد علشان انط ميصحش كده مش عارفه انط منكم
سيلينا بخوف: عشق اهدي. كل حاجة ها تتحل بلاش يا عشق ابوس ايدك
عشق بدموع:- انتي عايزة تتجوزي و ده حقك بس انا حقي اعمل اللي يريحني اعيش ليه و لمين مانتي مش عايشة لينا و ها تتجوزي واحد غير بابي انا عايزة اموت و ارتاح
ماجدة بخوف و دموع: لا لا عشق ابوس ايدك بلاش انزلي و نتفاهم اوعدك هعملك اللى تعوزيه مش ها تجوز لو ده ها يبعدني عنكم مش ها عملو بس انزلي
زياد :- يا بت المجانين بس يلا ابقا خلصت من واحدة كتكم الارف
عشق:-وعد انكي مش ها تتجوزي اوعدني قدام الناس دى انكي مش ها ترجعي في كلامك
ماجدة بدموع: وعد يا قلبي بس انزلي ارجوكي
مريم و سيلينا واقفين خايفين و حطين أيديهم على فمهم
عشق:- لو كده اوكيه خمس ثواني و اكون عندك
عشق جت تنزل من على السور لكن فقدت توازنها وو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية للعشق جنون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى