رواية لكنها إبنتي الفصل الثالث 3 بقلم هاجر حسين
رواية لكنها إبنتي الجزء الثالث
رواية لكنها إبنتي البارت الثالث
رواية لكنها إبنتي الحلقة الثالثة
الأم بتطلع من الحمام بتلاقي الجزمه مكسور وريم مسكها
وبرضو ملك بتخلي ريم هي الغلطانه بتمر السنين وبيجي يوم التخرج
فريد… انا جاي الغداء بتعرفي تعملي اكل بقا ولا شكلي هدبس في الجوازه دي
ريم… لا هتتدبس
فريد.. مش مهم المهم ان دبلتي هتكون في ايدك انهارده
في الوقت ده ملك بتبقي بتسمع كلام ريم وفريد
وبترجع علي البيت وهي بتعيط
الأم… ملك ملك مالك ياحبيبتي قوليلي في اي
ملك..ملكيش دعوه بيا روحي حضري الغداء والشربات عشان حبيتك ريم خطوبتها انهارده زمانها علي وصول
الأم…في اي ياملك انتي عارفه ان حتي لو ريم معنا وانا بعملها كويس فاعشان هي بنت اختي لكن انتي بنتي الوحيده ومهما حبيت ريم وخليتها تقولي ياماما هتفضلي لكي المعزه والمكانه الخاصه في قلبي وده حقك ياروحي
ملك…بس انتي مبتعمليش كده للأسف انتي ديما مع ريم
الأم..بحده ملك في اي انتي عارفه ان طول عمري مابجيش علي واحده فيكم واللي غلط بيتحاسب
الأم…قوليلي بس مالك
ملك لوقولتلك هتعمليلي اللي انا عايزه
الأم…قولي ياحبيبتي هو انا ليا غيرك
ملك…فريد انا بحب فريد ياماما
الأم..ملك انتي اتجننتي ده هيبقي خطيب اختك انهارده
ملك بس انا بحبه من ساعة مادخلنا الجامعه
انا بحبه ياماما انا لو متجوزتوش هموت نفسي
الأم…انتي عارفه انتي بتطلبي مني اي انتي عايزني اروح اقول لاختك تتخلي عن حبها ليكي
ملك…لو عايزه تثبتيلي حبك ليا واني فعلا انا اللي بنتك كنتي هتعملي كده عشان خاطر سعادتي
الأم…انتي عارفه انتي بتطلبي اي اقولها اتخلي عن حبك لأختك
ملك..متقوليش حاجه واتفضلي اطلعي من اوضتي لو سمحتي
الأم..بتطلع وبيبقا علي ملامحها القلق والخوف علي ملك لتعمل في نفسها حاجه
ريم…ماما انا رجعت…ريم بتجري علي أمل وبتروح حضنها
ريم….مش عارفه اقولك انا فرحانه ازاي مش قادره اصدق ان فريد جاى انهارده وهلبس دبلتو ياه ياماما انا فرحانه اوي
الأم…ريم ممكن تيجي معايا شويه
الأم بتاخد ريم وبيدخلو الأوضه بتاعت امها
الأم.. ريم لو طلبت منك طلب تعمليه
ريم…مالك ياماما حساكي فيكي حاجه انتي كويسه
الأم..سيبك مني دلوقتي وردي عليا
ريم…اكيد ياأمي اللي انتي عايزاه
الأم…حتي لو طلبت منك انك تتخلي عن خطيبك
ريم…اتخلي عن فريد طب ليه هو فريد وحش ياماما سمعتي عنه حاجه وحشه
الأم..بالعكس فريد بني ادم مسقف ومحترم وعنده شركه ويعتمد عليه
ريم…اومال بتقولي ليه اني اتخلي عنه ماتقولي ياماما في اي
الأم..انا طلبت منك طلب ولحد دلوقتي انتي مجوبتنيش تقدري تتخلي عن حبك عشان عشان
ريم..عشان اي ياماما
الأم..عشان ملك
ريم انتي بتقولي اي بعدين اتخلي عن فريد لملك ليه
الأم…ملك بتحب فريد من قبل انتي ماتحبيه ياريم من ساعة مادخلتو الجامعه
ريم..بس فريد بيحبيني انا
الأم…بس الأحق بيه هي ملك هي اللي حبيته قبليكي
ريم..انتي سامعه نفسك بتقوليلي اي عايزني اتخلي عن حبي لأختي
الأم…عشان خطري يابنتي ده رجاء ام انا مش هقدر اشوف ملك بتموت قصاد عنيا
ريم..بتموت…
الأم…ملك قالت ان هي هتموت نفسها لو مبقاش فريد معاها
ريم..بنهيار…وانا انا اي المفروض اسيبه عشان ست ملك بتحبه طب انا معاكي هي بتحبه بس فريد مبيحبهاش
الأم…مع الوقت فريد هيحبها
ريم…شيفاكي مقراره كل حاجه
الأم…انا طلبت منك طلب عايزه تعمليه ماشي مش عايزة اوعدك اني مش هقف في طريقك
فجأة الباب بيخبط وبيقطع حديث الأم وريم
الأم..بتروح تفتح الباب
وأهل فريد بيدخلو وبيقعدو مع الأم
أم فريد…مكنتش متوقعه في يوم من الأيام اني هدخل اخطب لأبني بنت من أمها بس مع اللي شفته مع الوقت وتربيتك لملك والأسلوب الراقي بتاعها حقيقي فعلا عرفتي تربي انا بحيكي علي التربيه العظيمه دي
الأم…بتبقي قاعده مش فاهمه هي ليه بتكلم عن ملك مع انهم جاين لريم
فريد وهو بيقرب علي أمه….
فريد…ماما احنا جاين عشان ريم انا عارف انك بتحبي ملك وودها ليكي وانها بتسأل عنك لكن احنا جين هنا عشان ريم
أم فريد…متفهمنيش غلط انا عارفه ان ابني جاي انهارده يطلب ايد ريم
بس انا بتكلم عن ملك من اللي شفته منها وسؤلها عني بستمرار فا بصراحه انا متشوقه اشوف ريم اكيد هي بنفس أدب وزوق ملك
فريد…انا عارف اني جاي انا وأمي بس عشان ولدي مسافر الأيام دي بره
الأم…كفايه زوق ولدتك يابني بعدين انتو تشرفو اي حد
فريد…طب حيث كده اسمحيلي اطلب ايد ريم
ريم بتطلع من الأوضه وبتقف في قصدهم
ريم…انا مش موافقه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لكنها إبنتي)