روايات

رواية لقد كان حنونا على اخطائي الفصل السابع 7 بقلم زينا أحمد

رواية لقد كان حنونا على اخطائي الفصل السابع 7 بقلم زينا أحمد

رواية لقد كان حنونا على اخطائي الجزء السابع

رواية لقد كان حنونا على اخطائي البارت السابع

رواية لقد كان حنونا على اخطائي الحلقة السابعة

كنت بعدي الطريق وبعيط وبسبب دموعي مكنتش شايفه حاجه واوبااااااا لقيت عربيه جايه عليا وكانت هتخبطني بس الحمدلله ربنا ستر ووقف علي اخر لحظه
مسحت دموعي وكنت لسه هتخانق مع الحيوان ده
لقيته بينزل من العربيه واحم الحيوان ده طلع اخويا عمر
يخربيتك ي ريم
اي ده انتي معيطه
عمر تعالا بس نركب لحسن العربيات عماله تزمر وهتشلنا احنا الاتنين
ركبنا ووداني في كافيه
وقعد حكتله كل حاجه انا عملت اي في حماتي وحصلها اي وادم قالي ايه وانه ضربني
نعممممممم ازاييي يمد ايده عليكي الحيوان ده انا هوريه
مسكته من ايده بسرعه وقالتله وانا بعيط (حرفيا انا اول مره اعيط قدام حد اصلا عمري م ظهرت ضعفي قدام حد حتي عيلتي بس المره ديه صعبت عليا نفسي)
استنا ي عمر بالله عليك اقعد ووطي صوتك الناس بتتفرج علينا متخلنيش اندم اني قولتلك
اديني قعدت اهو وهديت
مسك ايدي وقالي
طب قوليلي البسه اي قضيه صغيره كده ياخد شهر حبس ولا حاجه انتي عارفه ي ريم اني معنديش اغلي منك
ضحكت الصراحه
هههههههه واللهي ي عموري انا عارفه بس فكك من الحبس خالص انا هحل مشاكلي مع جوزي قالت بخبث
في حاجه كده في دماغي، بس بالله عليك متقول حاجه لماما او لبابا انا مش عوزاهم يبصوله نظره مش كويسه
وديني البيت اخد طقمين كده لاني هعقد عندكوا يومين
صح البيت عامل اي من غيري بقالي اسبوع متجوزه ومعبرتنيش ي ندل
والله ي بت ريم البيت فله من غيرك علي الاقل محدش عاملنا صداع
طب ياله بقا احسلك
……..
ادخلي برجلك اليمين ي ثريا
ادخل برجلي اليمين اي بس هو انا عروسه جديده ولا اي ي حج
هاتها ي بابا تعالي ي امي اسندك انا
تسلملي ي مصطفي ي حبيبي
فين هبه وايمن ي حبيبه
ماما تعبت وهما راحولها وهيجوا بليل عشان يطمنوا عليكي ويسافروا عشان ايمن
يكمل شغل عمي بره عشان الثفقه وكده ي ماما
ماشي ي بنتي كوبايه شاي بلمون كده
من عنيا
طب والله زوقكك قمر ي واد ي مصطفي
…………..
طلعت بسرعه جبت طقمين وكنت سامعه صوتهم وهما عمالين يتكلموا ويضحكوا
قولت في سري
الله ما هي زيي القرده اهي اومال في اي بقا
روحت مع عمر وطبعا مسلمتش من اساله ماما وبابا اني اجي البيت يعني بعد اسبوع من جوازي بس حاولت اسكتهم فقولتلهم اني وحشني البيت ومش عارفه اتعود علي البيت الجديد وكده المهم حاولت اقنعهم وطبعا ي جماعه بعت لادم رساله اني هعقد عند بابا يومين وقفلت الفون (انا قولت في الاصول معنديش ي ما ارحميني)
عمر بقولك
نعم ي ريم عوزه اي ارغي
بوص احنا هنعمل كده……………..
يخربيت عقلك
هزيت كتافي وقولت
هو الغلطان محدش قاله يزعلني انا زعلي وحش المهم هنعمل كده الساعه ٥ الفجر ماشي
ماشي ي فقريه الحمدلله اني اجازه الايام ديه
بس لو كشفنا انا مش معاكي ربنا يكون في عونك لان عصبيه ادم صعبه
هو اللي جابه لنفسه
عند ادم
غبي ي ادم ليه مسمعتهاش افرض كان عندها حق
لالالاحق اي مينفعش تعمل كده في امي ي يزن
هو اه تصرف طايش بس بردو يعني كنت المفروض تسمعها
هي بعتلي رساله وقالت انها هتقعد يومين عند ابوها
طب سبها اليومين دول وحاول تعمل حاجه تصالحها
شكرا ي يزن انا بجد كنت محتاج حد اتكلم مع حد شكرا ليك انا هروح بقا سلام
…………..
روحت وفضلت ابعتلها رسايل كتير بس مفيش رد خالص فنمت وبجد كانت نومه صعبه مع ان كل واحد في اوضه بس وجودها في البيت كان بيريحني كده فضلت اتقلب ومكنتش عارف انام نهائي بس حاولت وبعد ساعات كتير نمت
ياله ي عمر فوق
بت حلي عن دماغي عاوز انام
طب قوم وانا هشوفلك موضوع سلسبيل
نط من مكانه
بجد ي ريم
حضني وقال
هي ديه اختي والله ي سلام لو كل الناس عندها اخوات زيكك
بس انت هتدخل البيت من بابو انت فاهم، انا هقول لسلسبيل وهشوف رايها ولو كده هخليك تحدد معاد مع ابوها انت عارف اني عندي صحاب كتير بس اقربهم سلسبيل وانا استحاله افرط فيها لواحد طايش زيك
ضربني علي دماغي بخفه
وانا موافق هدخل البيت من بابو وبعدين اي طايش ديه انتي بتكلمي ضابط احترمي نفسك
اديته تحيه وقولت
حاضر ي حضره الظابط بس ممكن بقا ياله عشان انتقم من ادم
بعد ساعه بالضبط وصلنا الجراچ
احم ايوه ي جماعه هكسره عربيته اللي لسه شاريها قبل فرحنا بيوم وديه عربيه اي فخمه وغاليه بس متجيش حاجه جمب زعلي
كنت جايبه معايا مضرب الهوكي وداخله الجراچ بقلب جامد واكني داخله احارب ووقفت قدام العربيه
اي مش هتشارك معايا
احم لا احب اكون متفرج انا مش حمل عصبيه ادم الصراحه
اتكلمت بسخريه
يجدع اللي يشوفك الصبح وانت فارد
عضلاتك وعمال تقول انا هوريه وازاي يمد ايده عليكي ميشوفكش دلوقتي وانت خايف
طب ياله شوفي هتكسريله اي لحسن ناقص كام ساعه ويقوم عشان يروح الجامعه
ايوه معاك حق حاضر شمرت كمي
وقولت استعنا علي الشقا بالله
وفضلت اضرب علي كل ازاز العربيه واقول
بقا انا تمد ايدك عليا ي ادم
انا تقولي انك غلطانه انك اتكلمت معايا بهدوء
وفضلت ابرطم كتير اوي مع نفسي لحد ما خلصت تكسير كل ازاز العربيه وكسرتله الكشافات كمان عشان يعرف اني انا الوحيده اللي كنت منوراره حياته (جماعه الجراچ ده عازل للصوت يعني مهما كان في صوت جوه استحاله يطلع بره وكمان اصلا الجراچ ده خاص ببيت العيله)
طب والله صدق اللي قال ان كيدهن عظيم انتي ي بنتي ضميرك مش مآنبك
مش عارفه ي عمر والله زعلت الصراحه مع اني استريحت لما عملت كده في عرببته بس صعبان عليا
تفتكر هيرجعني بعد ما عملت كل ده
انتي بتحبيه ولا اي ي ريم
بصيت للفراغ وضحكت ضحكه غبيه كده وقولت
مش عارفه ي عمر بس بحس معاه بالامان وبحب ديما اكون معاه وضحكته عسل كده وعيونه العسلي الجمر ديه بحبها اوي طب انت عارف انا كنت مبسوطه اوي انه هيكون الدكتور بتاعي علي الاقل هشوفه كل يوم طب تصدق اني قولت اني هنتظم وهروح الجامعه كل يوم عشانه انا حاسه كده والله واعلم ان حب الطفوله اللي كنت بحبهوله اتجدد
ي بنتي ده انتي واقعه ومحدش سمي عليكي
يالهوي للدرجه ديه ي عمر
للدرجه ونص كمان ي بت انتي عينك كانت شويه وهطلع قلوب وانتي بتتكلمي عليه
احم طب ياله بقا نلحق نروح بدل ما يجي يعلقنا انا وانت هنا
……………
صحي ادم مع انو اصلا منمش غير ساعه بس اصلا ولبس واستعد عشان يروح الجامعه وبعتلها رساله بس بردو مفيش رد
…………….
ي نهار اسود مين اللي عمل كده
عم محمددددددددددددد
نعم ي باشا
ميننننننن اللليييي عمللللل كده فاهمنيييييييي
والله ي باشا معرفش انا بنتي تعبت امبارح وودتها الدكتور من الساعه ٨ وانا سايب الجراچ اصلا ولسه جاي من ساعه ومدخلتش اصلا
وريني الكاميرات
…………..
ريمممممممممممممممم
…………. عند ريم
صحيت منشكحه الصراحه كل ما بعمل حاجه تدايق العيله ديه بكون مبسوطه المشكله بقا اني انا من العيله ديه وقفت قدام المرايا بعد ما لبست فستان اسود عسل كده وعملت شعري كعكه كيوت كده ولبست كوتشي ابيض وفضلت اكلم نفسي قدام المرايا
طب والله سكره ي بت ي ريم ده انتي قمر ي ريمو شكلك تحفه النهارده
بتعملي اي ي بنت الهبله
بكلم نفسي في المرايا ي بابا
لاحول ولاقوة الابالله
متاكده ي ريم انك متخانقتيش مع ادم
لا ي بابا ادم طيب بجد وحنين اوي ومبيزعلنيش خالص
طب عماتك او عمك اومرات عمك حد من دول اتكلموا خلوكي تزعلي
محدش يقدر ي بابا ده انا ازعل بلد
هههههههه ايوه هي ديه بنتي البكاشه ربنا يكملك بعقلك ي حبيبه قلب بابا
بوسته من خده وقولته
انا مش هعلق علي كلامك ي بابا لاني مستعجله بايييييي
……….
الو اي ي مازن ده انت فاتك حجات امبارح انما اي اورجنك
انجز ي عمرو اي اللي حصل
مش ادم صحبك بقا دكتور عندنا بدل دكتور ياسين
وريم اتخانقت مع بنات وضربتهم بس مش عارف السبب
عاده ريم مش جديده بس ادم بقا دكتور انا اعرف انو كان في جامعه تانيه
معرفش المهم واه صح بعد ما كل اللي كانوا موجودين في المحاضره خرجوا كنت راجع اجيب الفون بتاعي لاني نسيته وكده فشوفت دكتور ادم وريم كانوا بيتكلموا في حاجه ومره واحده الدكتور ضر، ب ريم بالقلم
اوبااااااا ده اي الكلام النار ده ليك عندي مكافاه انا هلبس وهجي عشان كده الفار حط لنفسه الجبنه واحنا هنخليه يقع في المصيده هننفذ النهارده الخطه b تمام
تمام ي مازن سلام
هتبقي بتاعتي ي ريم انتي من حقي انا انا اللي حبيتك من اول شوفتك في الجامعه صح ادم صحبي وانا بحبه بس بحبك اكتر ليه كل حاجه حلوه بتبقي لادم ليه ام واب كويسين وعنده شغلنتين دكتور في الجامعه الصبح وبليل مدير شركه وغير كده ي بخته عاش حياته في امريكا انما انا اهل منفصلين طالب ساقط عدت السنه ٤مرات وعايش في بيت صغير وعمري ما سفرت عشان كده انا هاخد منك ريم كده كده انت عندك حجات كتير مجتش علي اني اخد ريم
…………. بقولك ي سلسبيل اي رايك في عمر
من ناحيه اي يعني لو الشكل فهو قمر لو علي الشغل فهو ظابط شخص مكمل يعني
انا حساكي فهماني
ايوه فهماكي هيجي نكتب الكتاب امته بقا
ده انتي واقعه خالص ي سلسبيل مش مصدقه هتبقي مرات اخويا يييييييح علي اليوم السكر ده اشطا هخليه يكلم ابوكي بكره ونحدد الخطوبه
كتب كتاب بقا
هههههههه ماشي يختي ده انا بحسبك هتتقلي بقا وكده و
ريم دكتور ادم عوزك في مكتبه
ماشي ي مريم انا جايه
انا راحه اشوفه عاوز اي ادعيلي بس
عملتي اي ي مصيبه
هبقي احكيلك بس لو جيت سليمه
………
ادخل
اه ريم نورتي ممكن افهم اي اللي انتي عملتيه ده
ريم بتوتر
انا معملتش حاجه هكون عملت اي يعني
لا طبعا معملتيش حاجه دشدشتي عربيتي لحد ما انا جيت في مواصلات
ومالها المواصلات ي عنيا حس بالغلابه
ريممممم متعصبيش عملتي كده ليهههههه
اتكلمت ريم والدموع اتجمعت في عنيها
عشان انت ضربتني ازاي تتضربني انت حتي مسمعتنيش محاولتش تفهمني
اتكلم ادم بحنان مفرط وحضن وشها بايده
انا بجد اسف حقكك علي عيني ي عيون ادم انا بجد اتعصبت شويه ومقدرتش امسك نفسي والله ي ريم انو امبارح كان يوم صعب عليا اوي حسيت نفس الاحساس اللي حسيته وانا صغير لما سافرت مع خالو وسبتك
انت كنت واعدني انك متسبنيش وسيبتني
والله كان غصب عني خالو معندهوش حد غير امي وهو كان مريض واضطر يسافر عشان يكمل علاجه وامي بعتتني معاه وقضيت حياتي معاه
وبعدين انا رجعت ونفذت وعدي
وعدك انك هتتجوزني
فلاش باك
ريم انا اوعدك اني لما هرجع هتجوزك هاجي اقول لعمي اني بحبك وهتجوزك
وانا موافقه ي دومي ارجعلي بسرعه بقا
حاضر
عوده من الفلاش
هههههههه ياااه ي ادم ده انا كان عندي ٥سنين وانت ٨سنين كنا ااطفال هبله اوي هههههه
ريم بس انا بحبك بجد
بحبك ي عيون ادم
ياااه ده انت واقع علي بوزك خالص ومحدش مسمي عليك ي ابني
بس علفكره وانا كمان
ها وانتي كمان اي بقا
ااتكلمت بمرح وصوت عالي نسبيا
بحبكككك ي دوميييي
احم طب والعربيه
هههههه فداكي مليون عربيه انا اصلا مكنتش هعملك حاجه انتي اغلي من اي عربيه المهم يعني فشيتي غلك وزعلك فيها
الصراحه اه ممكن بقا توعدني انك عمرك ما هتمد ايدك عليا تاني بس علفكره لو مديت ايدك عليا تاني هكسرلك دماغك مش عربيتك
ههههههههه صدقيني اني عمري ما هعمل كده تاني وعمري ما هزعلك
واوعدني كمان انك عمرك ما هتنيمني زعلانه وقت ما هنزعل من بعض هنشرب كوبايتن شاي بنعناع ونقعد في البلكونه ونتفاهم وتسمعني ديما قبل اي حاجه
اوعدك
انا هقولك عملت كده ليه في امك
وحكتله كل اللي هي عملته في امي وكده
انا اسف بجد ي قلب ادم مكنتش اعرف انها عملت كده
المهم عرفت ياله بقا لاننا ضيعنا وقت كتير
تسريع الاحداث
خرجنا وانا مدخلتش المحاضره فضلت مستنيه سلسبيل لانو مكنش ليا نفس ادخل احضر
جيه واحد معانا في الدفعه قالي انو ادم تعبان وعاوزك قومت جريت وراه
دخلني اوضه كده مقفوله
لحظه بس انت مدخلني فين هو ادم اصلا كان في المحاضره
ايوه فعلا مش ادم اللي عايزك ده انا
(الخطه عباره عن اي بقا انو الشخص اللي جابها هنا هيصورها مع مازن ومازن هيمسك ايدها وحاطط حبل كمان عشان توقع ويمسكها ويبقي الصوره شكلها كده )
الخطه نجحت ووراها لادم وادم مصدقش وسال ريم وحكتله علي اليوم اللي ضر،بت مازن فيه وعلي انه فضل يتكلم معها ومسك ايدها وواحد زقها واتكعبلت في حبل ف وقعت وهو مسكها وانها خطه منه فضر،به ادم وكان بيضر،به بغل وعصبيه مجرد ما يفتكر انه مسك ايد ريم بيتحول جت الشرطه لانها كانت خناقه عنيفه وسلكوا بينهم وخدوا مازن علي السجن بتهمه التعرض لريم
ورجعت مع ادم البيت وسلسبيل وعمر اتجوزوا وثريا طول الوقت تسلط ادم عليا ولسه مبتحبنيش بس انا مش فارقلي الصراحه اهم حاجه انو جوزي في صفي ويعتبر البيت تفكك عمتي جوزت بناتها وسلايفي وجوازهم كل واحد استقر في بيت
كل ده حصل في سنتين ي جودعان متخيلين ولحد اخر شهر في السنتين حماتي مكنتش طيقاني وقررت انها هتحج هي وعمي (واه صح لسه حماتي وامي مش بيتكلموا بس احسن بردو بس علاقه عمي وبابا زي اللوز بجد احلي اخوات وادم عامل زي عمي من النوع اللي محدش بيمشيهم علي كيفه يعني ياما ثريا كانت تقول لعمي انو ميكلمش بابا بس عمو ديما كان بيطنش زي ما دومي جوزي بيعمل كده لما تقومه عليا)
في الصباح
ياله ي ادم عشان حماتي وعمي هيروحوا يحجوا ياله عشان نوصلهم المطار
صحينا ولبسنا
في المطار قالتلي حماتي قبل ما تمشي
بصتلي بقرف
علفكره انا لسه متقبلتكيش حاولت افرق مبنكوا بس انتوا لازقين في بعض بس طالما ابني بيحبك ومتمسك بيكي اوي كده هدعلكوا ربنا يخليكوا لبعض انا عاوزه اجي من الحج الاقي احفادي بيتنططوا قدامي كده ماشي
حاضر ي حماتي ان شاءلله سلام
وودعناهم وروحنا وعملنا اكل جميل كده وكلنا وقعدنا اتفرجنا علي فلم سكر كده وعشنا حياتنا فرحانين
بحبك ي عيون ادم
وانا كمان
قالي بغمزه
ها وانتي كمان اي بقا
اتكلمت بمرح وبصوت عالي نسبيا
بحبكككك ي دومييبي
في الخلفيه
«قابلتك لقيتك بتغيرلي كل حياتي معرفش ازاي حبيتك ي حياتي🦋»
ايوه كان البارت الاخير

تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقد كان حنونا على اخطائي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى