رواية لقاء القدر الجزء الثاني الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم لمياء نبيه
رواية لقاء القدر الجزء الثاني الجزء الرابع والعشرون
رواية لقاء القدر الجزء الثاني البارت الرابع والعشرون
رواية لقاء القدر الجزء الثاني الحلقة الرابعة والعشرون
تخرج احد الممرضات ليجري عليها الجميع
الممرضه :محتاجين دم بسرعه ليهم وياريت والدهم يجي
أسر :حاضر بابا ويااستاذ مراد
ممرضه :حضرتك بتعمل اي
أسر :بنادي ابوهم
ممرضه :تمام يبقا تنادي واحد بس
مراد :تقصدي اي
ممرضه :هو اي اللي اقصد اي محتاجين دم للاتنين الأخوات اللي جوه الجميع ينظر بصدمه وتقع هذه الجمله على حور الام بمثابه أن حد يقوم بخنقها
يزن ينظر لحور التي بدأ عليها الشعور بـ التوتر الممزوج بالخوف ثم ينظر لنرمين
عز الكبير :انتم بتبصوا لبعض العيال جوه والأصابه يلا وانتي يا انسه خودي دم من مراد والد البنت اللي جوه ومن يزن علشان ابنه
الممرضه جت تقاطعه ولكن عز نظر لها
عز :يلا يامراد يذهب مراد
يزن :يلا ياحور
تنظر له حور الام وتمسح دموعها
يزن :يلا علشان ممكن يكون الدم زي فصيله الأم
تبدأ علامات الرعب بالظهور عليها يذهبوا أمام الجميع في حاله صدمه وينظروا اولاد يزن جميعهم لبعض و الاء وهي تضم حبيبه تنظر بغرابه تلحقهم نرمين
يزن يجد نرمين أتت ينظر للمرضه
يزن :قومي بعمل التحاليل للأمهات في البدايه ينظر له الاثنين في صدمه
الممرضه :تمام تأخذ عينه دم من حور ثم من نرمين
يزن :يلا ياحور خدي نرمين و أخرجوا
حور الام تنظر بخوف وتخرج و نرمين أيضا
الممرضه :يلا ياأستاذ يزن
يزن :الأول استاذ مراد وبعدها أنا
تقوم بأخذ عينه من مراد ويخرج هو الآخر
تنظر حور لمراد وهو خارج وتنتظر يزن حتى يخرج ليخرج أخيراً بعد مده كبيره يخرج الدكتور يذهب له الجميع
الدكتور :حاله الشاب استقرت الحمد لله ولكن البنت ليه و هيفصلوا ٢٤ ساعه وبعدين هننقل الشاب غرفه عاديه والبنت تحت الملاحظه
ليهدئ الجميع اسره يزن و عز
حبيبه :طب نقدر ندخل نشوفه
الدكتور :ممكن لما يفوق عن أذنكم
يزن ينظر لأسر :أسر انت وعدي خد الحريم روحهم يلا و متخليش حد يجي غير اما ارن عليك
حبيبه والاء: بس ياعموا
يزن يقاطعهم:كله يروح وانا هفضل هنا مع حور والأستاذ مراد وحرمه
عز الأكبر :لو كدا هفضل معاكم انا وحور
يزن :لا ياحبيبي تسلم روح ارتاح
حبيبه :انا ياعموا مش عاوزه اسيب تميم
يزن يقرب لها:ياحبيبه عمو روحي ارتاحي وصلي يلا يا أسر بعد مناهدات كثيره تم تنفيذ كلام يزن
بعد مرور عده ساعات حور الام كانت مرعوبه هل سرها هينكشف بعد كل هذه السنوات هل سيأخذ مراد ابنها هل سيكرها يزن و تميم تساؤلات كثيره يقطع هذه التساؤلات صوت يزن
يزن :حور انا عمري خوفتك
حور الام :لا يا حبيبي دانت أماني
يزن :طب انتي في حاجه مخبياها عليا
حور الأم تقع هذه الجمله ك الصاعقه لتبلع ريقها:لا ياحبيبي هخبي عليك اي
يزن بأبتسامه :ربنا يخليكي ليا
نرمين بهمس لمراد اللي كان ساند رأسه على الجدار :شوف رايقين واحنا هنموت على بنتنا طبعا مهو مش مهم عندهم غير ابنهم ولكن تنظر لمراد لتجده في وداي آخر
لتصمت تخرج ممرضه وتنادي على يزن
يزن ينظر لحور الأم ويمشي
وفي هذا الوقت يفوق تميم
تلاحظ هذا احد الممرضين وتخرج لتنادي احد الدكاتره ليأتي ويفحصه
تميم بصوت خافت :فين اهلي
الدكتور :حمدلله على السلامه يابطل لا انت بطل فعلا قدرت تفوق في وقت قياسي اهلك في الخارج
تميم يبتسم
الدكتور :تقدري تنقليه لغرفه العاديه وحمد الله على السلامة مره تانيه
يقوم الممرضين بإخراجه تجري عليه حور الام عند رأيته
تميم :حبيبه واخواتي وبابا
حور الام :حاضر وتدخل معه للغرفه
يقوم مراد عندما يرى الطبيب :بنتي يادكتور
دكتور :حالتها مش مستقره ادعوا ان الساعات دي تمر بخير
نرمين تبكي ويضمها مراد
حور الام تجلس بجوار تميم :حمدالله على السلامه يا حبيبي
تميم :هو الباقي فين
حور الام :بابا الممرضه نادته و الباقي بابا قال إنهم يروحوا ويجوا بكره
تميم :حبيبه جت
حور الام تقترب بكرسي :ايوا ياقلب ماما جت ومكنتش عاوزه تروح ربنا يخليكم لبعض
تميم :يارب
يدخل يزن وعيونه يملأها الدموع
تميم :بابا يهم ليعدل نفسه في الجلوس
يزن :لا ارتاح ياحبيب بابا
حور الام تنظر له وتقرب منه :مالك
يزن :مفيش يا حور ويبتعد حمد لله على السلامة ياحبيبي انا خارج الدكتور طلبنا ياحور برا وانا رنيت على حبيبه وقولتلها انك فوقت زمان هي على وصول مع العيله
تميم يبتسم :تمام يابابا
يخرج يزن ومعه حور لنذهب الي غرفه لتجد نرمين ويظهر عليها ملامح الخوف ومراد
مراد :في اي يا يزن الموضوع المهم
تنظر حور الأم الي يزن اللي خانته اخد الدموع وسقطت كانت تريد انت تكذب نفسها
يزن:اتفضل الورق دا وهتفهم
نرمين :ورق اي
يزن :خد اقرأه
حور الام :دا ورق اي يا يزن ولكن لا يجيب يزن ولا ينظر لها يزن بصلي
يزن لا يرد
يبدأ يقرأه مراد ليظهر عليه ملامح الصدمه :مستحيل
يعني اي
حور الام :يزن قولي في اي
مراد :يعني طول العمر دا وانا ليا ابن
نرمين :ابن
تسمع هذه الجمله حورالام الجمله التي خافت ان تسمعها كل هذه السنين شعرت بشيء انفجر
مراد يتجه لحور الأم :ابني مش مات مش المستشفى قالت كدا وانتي قولتي كدا طب ازاي ردي عليا
نرمين كانت تريد أن تتكلم و لكن خافت ان يفضح يزن سرها هي أيضا فظلت صامته
مراد :ردي عليا مش من ٣١سنه لما رحنا المستشفى قولتوا ابني مات
حور الام كانت دموعها تنزل
مراد يتجه ليزن :وانت ازاي قولت للكل ان دا ابنك ازاي انا مشكتش ازاي ابنكم يبقا في في سن بنتي وانا مشكش ازاي
يزن يحاول ان يكون قوي :وانا قولتلك اهو تميم دا ابنك يا مراد مش أبني
حور الام تنظر له وتمسح دموعها وتقف :لا يا يزن دا ابنك انت انت اللي كبرته وربيته انت اللي قالك بابا اللي لما كان بيتعب يجيلك انت اللي سند عليه انت ابوه يا يزن الاب اللي بيكبر ويعلم
يزن :انا عمري ما كنت ابوه ياحور ازاي اكون ابوه وابوه اهوه
مراد :كنتي السبب في حرماني من ابني كل السنين دي ياشيخه اي القسوه دي انتي مصنوعه من اي ازاي قدرتي تعملي كدا
حور الام :ازاي والوقتي ابوه انت اول ما عرفت رمتني في الشارع بوست ايدك كتير وقولتلك اني بحبك و انك ابوه ولكن وقتها مصدقتش كنت كل مره اقولك انك والده وكنت بتصد فاكر لما وقعت بسببك وقتها انا حكيت للمرضه كل اللي حصلي وأنه بسببك واتفقت معاها انها تقولك انه مات ولكنك بردوا انت مرتحتش ولا حنيت عليا واتجوزت عليا صحبتي و مش بس كده وشغلتني عندها خدامه لحد ما لقيت يزن طوق النجاه وسافرت وعملت عيله ورجعت وجاي دلوقتي وتقولي اني انا الاقاسيه ووحشه
مراد : وقتها دورت كتير لما عرفت انك كنتي حامل في ابني وندمت وروحت ليزن ولكن هو رفض انا حاولت أصلح غلطي لكن انتي غلطي وغلطك كبير
حور مراد :الحاجه الوحيده اللي غلطت فيها هو في حق ابني ويزن لكن اتجاهك انا مغلطش كنت عاوزني اقولك انا والبيبي بخير اللي انت شايف انه مش ابنك لكن يزن طول عمره كان بيعامل تميم على أنه ابنه
مراد :انا ابني لازم يعرف ويعيش بقيه عمره معايا ومع اخته والست اللي مغلطتش اللي حبتني طول عمرها
يزن ينظر له ويحاول اظهار جموده :علشان كمان كل حاجه تكون على نور فاكر قضيه القتل اللي حصلت من ٣١سنه اللي اتقتل فيها شخص
نرمين تشاور بالرفض برأسها
ينظر لها يزن : نرمين اللي قتلته
تحب اقولك حور حملت ازاي ولا نرمين تحكيلك ثم يرجع إلى الوراء ليجلس على الكرسي ليسند رأسه بيده و ليتذكر كل ذكرياته مع تميم وحور وعائلته
مراد ينظر لنرمين :قتل وحمل اي
حور الام :حملت انتي السبب طب ازاي
تبكي نرمين مراد يقرب لها ومسكها من معصم يدها :قولي انه بيضحك عليا قولي انك الوحيده اللي حبتيني و أنها الوحيد اللي احتىمت ثقتي فيها لكن لا ترد عليه نرمين حتى انتي يانرمين وانا اللي فاكرك انك بتحبيني طلعتي انك طول عمرك بتخدعيني لا ومش بس كده وقاتله وياتري حور تبقى بنتي ولا لم يكمل حتى تصرخ نرمين : انا عمري ما خدعتك انا كنت دايما بحبك حبيتك قبلها بكتير لكن اخترتها هيا وهيا كانت عارفه بحبي انا مكنتش صحبه وحشه انا قولتلها اني بحبك قولتلها متوافقش لكن هيا قالت إنها مجبره كان فيه مليون طريقه ترفض ولكن هيا كانت بتتحج ان أهلها جبرنها حاولت كتير افرقكم معرفتش لحد ما في يوم
فلاش باك للماضي
نرمين :انا مش عارفه هعمل اي انا تعبت وهو ولا بيحس انا عملت كل اللي اقدر عليه
محسن :واللي يحلهالك
نرمين :انا اديله اللي هو عاوزه
محسن :أرنب تنظر له نرمين بغرابه يعني مليون جنيه
نرمين :موافقه
محسن :وهو كذلك انتي قولتي ان صحبتك قالتلك انهم مقربوش لبعض صح
نرمين :ايوه
محسن :حلها نقربهم
نرمين :مش فهمه اقولك نبعدهم تقول نقربهم
محسن :يعني هتعزميهم عندك و هتحطي لهم الحبايه دي في العصير اقولك روحي انتي عندهم وحطي لهم الحبايه دي في عصير واقعدي والحبايه هتشتغل والصبح هاجي انتي تلبسي صحبتك البس وانا هلبس الراجل وهنضبط الدنيا وانتي قولتي انه بينام في اوضه تانيه نخده ننيمه هناك وهما هيصحوا مش فاكرين حاجه وتحمل وطبعا هيطلقها لانه مقربلهاش
نرمين :ياولا ياجامد متأكد هتحمل
محسن :لا دي مش حاجه بإيدينا بس احتمال كبير اه
باك
وعملنا كل اللي اتفقنا عليه وحصل زي ما خططنا
حور الام :يعني انتب كنتي سبب ف اني اسافر واني اخفي حملي تعرفي انا فكرت كام مره انبت نفسي كام مره عارف احساس خوفي ان حد يعرف أن تميم مش ابن يزن لي تعيشيني دا كله
مراد بصدمه من كل هذا وعقله لا يستوعب :طب والقتل ازاي
نرمين :رجع طلب فلوس لما عرف اننا اتجوزنا ولما رفضت رن عليك سعتها خفت واضطريت اني اقتله
مراد :قتلتيه انتي ازاي جالك قلب تعملي كل دا ازاي تقدر تبصي في وشي كل يوم وانا كنت بشكيلك من اللي حصل واني مكنتش قادر ازاي تقولي نفس طب ازاي كنتي بتقدري تشوفي حور وانتي عارفه اللي عملتيه فيها ازاي كنت بتقدر تصلي وتصومي وانتي قاتله مكنتيش خايفه لي
عند تميم
كان يجلس وحوله الجميع
حبيبه :حمدالله على السلامه
تميم :الله يسلمك ياحبيبتي
عدي :حتى وانت تعبان روميو
تميم:ملكش دعوه.
عز الصغير :جامده دي
تميم :عز باشا مضبط الدنيا
عز صغير ينظر لسامر أخيه :حدوته
تميم :مش فاهم
حور الصغيره :ولا حاجه الفهم غلط عليك
يضحك الجميع
سامر :روق بسرعه احنا اتفقنا انك ترجع من العمليه نتجوز
تميم :حقا ياحبيبه
حبيبه بضحك:حصل اتفقنا
تميم :فلل نروق واشهد على عقد جوازكم كمان ي
سامر :لا تخرج بس من المستشفي
عز الاب :مالك يالا مستعجل كدا لي
سامر :الاه مش دا اخويا
أسر بصوت مسموع وعالي :الواد دا عدي نفسه يشوف البلكونه دي تاني وينظر للجميع
تميم :انا بقول كدا بردوا يا آسر
عز الأصغر :ان لن اسمح.
عدي :يا راجل
عز الأصغر :بهزر ممكن اسمح عادي
يضحك الجميع
الممرضه تأتي بالطعام :المفروض تاكل دلوقتي
حبيبه :هاتي الأكل
شدت العربيه
عز الأكبر: يلا كله يطلع برا علشان يتغدي
حور الصغيره :طب بابا فين هو وماما
تميم :مع الدكتور ويمكن راحوا يتغدوا
حور :طب تمام
سامر ينظر لـ اخته حور الصغيرن :انا برضوا جعان
عدي :جعان امك تأكلك يا عسل
سامر :طب لي الغلط ما خطيبتي حبيبتي
أسر :شش ح اي تميم أي رأيك نخلص الخطوبه
سامر :اي هتجوزوني
أسر :لا هنفشكل
ليضحك الجميع
عز الكبير :يلا والباقي هنروح نأكل في مطعم قريب ومنها ارن اشوف يزن فين
عز الصغير :طب حلو والله يلا
يخرج الجميع ويتبقي حبيبه لتهمس الاء:ربنا معاكي تضحك حبيبه
تميم ينظر لها وهي تنظر له لترفع الغطاء عن الطعام
تميم : فراخ
حبيبه :معلش هتاكل برضوا
تميم :مدام من ايدك اكل التراب
حبيبه :طب يلا تبدأ حبيبه تأكله
تميم :حبيبه مش عاوز كفايه
حبيبه :اخر معلقه يلا يأكلها تميم
حبيبه :بالهنا والشفاء ياحبيبي
تميم :حبيبك بجد
حبيبه تنظر للجهه الأخرى
تميم بإبتسامه خفيفه : طب بصي هنا دنا النظره في عينك بالدنيا
حبيبه تبتسم تميم :بصيلي للدرجادي اي دا اااه
تنظر له حبيبه بخضه :مالك
تميم :مش عارف في وجع صعب
حبيبه :فين طب اجيب الدكتور
تميم :لا أصل الدكتور مش هيعرف اااه
حبيبه :مالك طب اهدي قولي مالك
تميم بإبتسامه:حبك وجعني تخبطه حور على كتفه ليتألم تميم حبيبه :انا اسفه
تميم :انا اللي اسف سامحيني علشان خاطر صوفي ومروان
حبيبه :من دول
تميم :أولادنا بقولك ويقرب لها تميم
حبيبه تضحك :تميم ارتاح انتا تعبان واحنا في مستشفى
تميم :الطلقه في كتفي
حبيبه :ارتاح يا تميم
تميم :مسمحاني
حبيبه :افكر
تميم :بحبك اووي بجد و مروان بحبك
حبيبه :وانا كمان
تميم :اخيرا هاتي حضن بقا
حبيبه :بس بقا عيب
تميم يضحك :نروح بتنا بس
عند حور ويزن
يزن :عاوزه اي ياحور
حور الام :كلمني انا حور حبيبتك
يزن :حبيبتي خلتني اتحط في موقف محسدش عليه
حور الام :سامحني انت مش بس حبيبي وابو عيالي انت بابا بنتك غلطت يا يزن زعقلها حاول تعقبها
يزن :تتوقعي اقدر اعاقبها
حور الام تشعر بالدوار :يزن تمسك يده وتسقط ليقوم يزن ويحملها ويرى مراد يقرب
يزن :هاتوا دكتوره
حبيبه :مش دا صوت اونكل يزن
تميم :اونكل
حبيبه :بس بقا بجد
تميم :اه تقريبا
تأتي احد الدكاتره وتكشف عليها
مراد :هي بخير
ينظر يزن بحده وتنظر نرمين أيضا بغيظ وزعل
الممرضه :عاوزين الدوا دا
مراد :هاتي
يزن يحاول يسيطر على غضبه ويقرب من الممرضه ويأخذ الورقه ويسحب مراد
يزن :بص انا ممكن استحمل اي حاجه الا حور دي مراتي وحبيبتي
مراد :بس دي ام ابني
يزن :دا لو حب انه يبقى ابنك دا أبني وإياك تحاول تقرب لعائلتي اللي بنتها من اول مراتي لحد اخر حد في عائلتي ويتركه
مراد :هنشوف يلف ليري نرمين ينظر لها ويدخل لحور
نرمين يسقط دموعها مره اخرى
عند تميم
عدي :شوفت كلنا سيبناك وجينا
تميم :مكنتش تيجي
يدخل الجميع
حور الصغيره:هي ماما وبابا مجوش
حبيبه :كنا سامعين صوت عمو يزن بره زمانه جاي مع طنط حور
حور الصغيره :تمام
بعد فتره تستيقظ حور الام
حور الام :يزن
يزن بجمود :نعم
مراد :انا هروح اشوف ابني
حور الام تنظر ل يزن لا يجيب
حور الام :طب استني اما يروق واوعدك اني هقوله
مراد :لا دلوقتي انا مش هعيش كمان ثانيه وابني مش جمبي
يخرج مراد لتلحقه نرمين و حور الام تنظر ليزن ثم تلحق مراد هي و يزن
ويدخل مراد وتليه نرمين ليتفاجئ بوجود الجميع يقرب من تميم
مراد :انت بقيت كويس
تميم :الحمد لله
تدخل حور الام مع يزن لتفأجي بوجود الجميع أيضا
حور الصغيره :ماما
تضمها حور الام
حور الصغير :وحشتوني اوي انتي وبابا كنتم فين
حور الأم :وانتي اكتر
أسر :اي يا يزون ما صدقت الجو خلي
يزن :بس يلا
عز الأكبر يقترب :مالك
يزن :مفيش حاجه
وعد تقترب هيا أيضا من حور الصغيره :مالك يا حور
حور :هقولك برا استنى أو تنظر لمراد هتعرفي دلوقتي
مراد :متأكد انك بخير يا أبني
تميم أبتسم :ابنك مقبوله ايوا بخير ياعمو
مراد :لا بابا
تميم يضحك :لو يزون يرضيها فنا تمام
مراد بإبتسامه :لكن يزن بصراحه مش ابـ يقاطعه دخول
الممرضه للغرفه :حضرتكم المريضه اللي جت مع تميم
نرمين :بنتي مالها
مراد :ايوا بنتي في اي
الممرضه :للأسف يا فندم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاء القدر الجزء الثاني)