روايات

رواية لقاء القدر الجزء الثاني الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم لمياء نبيه

رواية لقاء القدر الجزء الثاني الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم لمياء نبيه

رواية لقاء القدر الجزء الثاني الجزء الحادي والعشرون

رواية لقاء القدر الجزء الثاني البارت الحادي والعشرون

رواية لقاء القدر
رواية لقاء القدر

رواية لقاء القدر الجزء الثاني الحلقة الحادية والعشرون

اكيد فكرني مش عارفه اعتذر ازاي بس بجد كنت كل اما انزل بأخد ح\ظر
فنا مش عارفه المشكله فين فنا هلخص اللي فات
حبيبه وافقت وعلي الجواز من تميم والدنيا مشت تمام وتميم عمل كدا علشان أسر و يزن اتفق معاهم أن كتب كتاب أسر وتميم في يوم واحد و بعدها الاء جون خط-فها و لكن أسر رجعها وعرفت أن جون هو اللي ق/تل كلمتها وباباها وان كلمتها مخا/نتش عمرو والعائله كلها عرفت ويزن زعل علي أن طول المده دي فاكر أن الاء خا/نت صحبه وعز عرف أن جميله مش مرتبطه وأنه فعلا بيحبها وسامر كان في حاله حرب مش عارف يعمل اي و نرمين ومراد خايفين من حور بنتهم وتميم اتفق مع حور أنه هيفضل مع حبيبه لكن مش هيقرب ليها لحد يوم المهمه بعدها يجوزها وبسبب حبيبه
وجينا ليوم كتب الكتاب
ويبدأ كتب الكتاب كلا من حبيبه وتميم و أسر والاء
ليأتي صوت من بعيد :وقفوا الجواز دا لينظر الكل بصدمه ليجدوا عز الصغير
أسر يقف :في اي الواد دا ماله شوفي اخوكي ياحبيبه
حبيبه :مش عارفه في اي ماله تميم روح شوفه
تميم :حاضر
عز مسك الميك :عارف انكم كلكم نفسكم تعرفوا اي اللي حصل
عز الاب :روح للـ كلب دا هاته
سامر يقرب من عز الصغير فينا ي عليه يزن :تعالى يا سامر
يروح سامر عند يزن
عز:تقريبا كدا حاسس اني وبخت الدنيا بس كنت عاوزه اقول شكرا يمشي عز بالميكروفون ويقرب من تميم شكرا لاخويا وحبيبي وصحبي تميم اللي لما عرف اني مدمن مرحش قال لحد بالعكس كمل بإبتسامه خطفني من بيتي
وعد بصت لعز :ابنك كان مدمن
عز :استنى اما افهم بس
كمل عز الصغير :خطفني ومن غير ما حد يعرف كان بيعالجني من الإدمان وبص لحبيبه اكيد بساعده اختي حبيبتي حبيبه ومنساش سامر اللي كان ليه فضل كبير ولا اي يادكتور وعدي طبعا اللي دايما كان بيوصي عليا بصراحه كل دا مكنش هيتم غير بساعده حد وهو
ابتسمت جميله فاقترب منها عز ثم تخاطها اكيد عمو يزن اللي وفر المكان واللي كان طبعا بيضلل بابا كتير يضحك يزن ويخده في حضنه تمشي جميله
عز الصغير شافها :واه صح مكنتش هفطر عسل اسود ولا عمري هحبه ولا عمري هسمع ام كلثوم تقف جميله عند الباب وتبتسم وتدور لتجد عز يقترب منها و يكمل :ولا حد كل ساعتين يعيط ولا شخص يتحملني ولا يحكيلي حدوته ولا ينكد عليا ولا يتقبلني بشكلي الباهت ويفضل جمبي ولا كل خميس
أسر في الخلفيه :اخلص احنا بنام بدري ليضحك الجميع من في القاعه
عز بص لجميله وابتسم :بحبك يا لقاء قدري
جميله :بتقول اي
عدي وسامر يقفوا خلفها :انتي لسه هتفكري
جميله تضحك
عز ينزل على احد ركبتيه ويفتح العلبه ليظر خاتمين ويبتسم : تتجوزيني
جميله :امبارح قولتلي عمري ما هحبك والنهارده بتقول بتحبنى كل دا علشان كنت السبب في علاجك
عز :جميله لا انا بحبك بجد بحبك من اول ما شوفتك
جميله افتكرت كلامه ليها؛ انا اسفه مش هقدر
عدي بص لسامر وسامر بصله وتميم بص لحبيبه
جميله تمشي عز مسكها من ايديها :انا قبل كدا سبتك تمشي من باب بس المرادي لاء اقترب وهمس في اذونيها : مش هتقدرى دي مش هنا انتي جميله العز ها قولتيلي هتبقي تيلا ولا ايلين
تكمل بضحكه و بهمس :هي مين
عز بإبتسامه:موضوع يطول شرحه بعد المؤذون
جميله تنظر له بإستفهام: اشمعنا
أسر :يجماعه عاوزين نخلص ومال على حبيبه اخوكي دا الفرح يخلص و هزعله جامد علشان المحن دا فيه حاجه اسمها كافيه مش في فرح
حبيبه تضحك ليراها تميم فيمسك يدها وينظر لها بحده
وعد :شكل ابنك مش هيجبها لبر روح لم الليله
عز بص لوعد ولابنه:عندك حق
عز رأي عز الأكبر بيقترب :هقولها لآخر مره موافقه تتجوزيني
تضحك جميله :موافقه ليضحك عز ويقف عز الأكبر ويبتسم
يحملها عز ويلف بيها عز :خلاص يجماعه كملوا انتم الجوازه و حضن كفها و اتجه لـ وعد اللي كان ملامحها كلها استفهام
ورجع ابيه عز لوعد أيضا ووقفوا جميعا ينظرون الي كتب الكتاب الي ان نطق المؤذون جملته الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
لتذهب وعد لتحضن حبيبه فتنظر الاء لهما فتتجه حور لتحضنها
حور الام :مبروك يابنتي شوفتك عروسه
أسر :بالنسبه لأبنك
تلتفت حور وتضع يدها على كتف الاء:شش انا ام العروسه دلوقتي
أسر :عروسه عريس يبص لـ الاء انا عاوز الفرح يخلص مش كتبنا الكتاب نروح بقا
يزن يقرب :الواد دا مش عارف طالع لمين
أسر يخبطه في كتفه :ليك يابابا
عدي يقترب منهم :متبقاش مدلوق اوي كدا
يزن :مبروك ياحبايبي
الاء :مبروك ياعمو
أسر :طب بص للي جاي
ليجد حور الصغيره و رحمه
تميم يقترب منه ويهمس :عدي شكلك واقع اوي
عدي :امشي امشي
رحمه تسلم على الاء :مبروك يا الاء
الاء :الله يبارك فيكي عقبالك ياقمر
رحمه تتجه ناحيه أسر لتسلم عليه فيقوم عدي بزقها ويسليم على أخيه وبدخل في حضنه :مبروك ياحبيب قلب اخوك
أسر بهمس في اذن اخيه:يا شيخ كل دا علشان متسلمش عليا
عدي :اسكااات
وبعد
رحمه :عن اذنكم اروح اسلم على تميم وحبيبه
أسر ينظر لعدي ويضحك الجميع ينظر لهم
عدي :يلا ياجماعه كلنا صحيح نسلم
حور الام :مبروح ياحبيبه
حبيبه بفرحه:الله يبارك فيكي ياطنط
يزن :مبروك ياحبيبي ويتجه ناحيه عز :العيال كبروا ياعز
عز الأكبر :اه والله هنا دول اللي كنا بنجري وراهم
حور الام :مبروك ياتيموا
تميم :الله يبارك فيكي ياماما ثم يدور بعينيه على حور مراد ولكن لن يجدها تلاحظه حبيبه
حبيبه :في حاجه ياحبيبي
تميم :لا ياحبيبه
ابراهيم ينظر له سامر ويأتي ليسلم على العرسان ثم اتجه ناحيه سامر
ابراهيم :عقبالك يا سامر
يبتسم سامر :قريب ياحبيبي
ينظر ابراهيم ليجد حور الصغيره واقفه مع رحمه
فيقترب منهم
ابراهيم :اخباركم
حور الصغيره :تمام يا دكتور
ابراهيم ينظر لها ويبتسم لأنها كانت جميله ويتكلموا يراه سامر فيتجه نحوهم ترى رحمه قدوم سامر فتغمز لحور
بيقف سامر بجوار حور الصغيره
سامر :نسيت اقولك يادكتور ابراهيم فيلقط يد حور بتنظر له هيا ورحمه
سامر بإبتسامه :انا وحور هنتخطب قريب
ينظر حور ورحمه لبعض ثم تنطر حور الي سامر
وإبراهيم ينطر بصدمه
سامر :اي ياجماعه انا قولتلكم حد مات بقولكم هنتخطب
ابراهيم بإبتسامه :مبروك يا سامر
سامر :الله يبارك فيك يا حبيبي
ابراهيم :طب استأذن انا
وبمشي متجها ناحيه الباب
حور الصغيره :انت اي اللي قولته دا انت فاهم انت قولت اي دا ممكـ يقطعها سامر بهمس في اذنيها
سامر :بحبك يا خطيبه الروح تبتسم حور ويمشي
تقرب منها رحمه :قالك اي الواد دا هو بت تهز حور
حور الصغيره بإبتسامه :اي في اي
رحمه :هو بقت اي وفي أي
حور الصغيره :قالي بحبك
رحمه بفرحه :بتهزري صح
حور :لا قالها بجد
رحمه تحضن حور :مبروك
ابراهيم نظر لسامر :لي مقلتش انك بتحبها من الاول
سامر :مش جايز لسه حبيبها
ابراهيم :دنا صحبك من اول يوم جت فيه وانت معاها وبتراقبها من بعيد نظراتك كل حاجه فيك كانت غريبه بس انا كنت بكدب نفسي
سامر:بمعني
ابراهيم :يعني كان باين عليك اوي
يرى ابراهيم والدته تشاور له فيذهب لها
ابراهيم :نعم ياماما
والدته تشاور بعنيها ناحيه حور مراد ابراهيم يراها تخرج
ابراهيم :تمام ياماما
ليخرج ورائها حتى يلحقها
ابراهيم :الجو مش لطيف
حور مراد تنظر ورائها وتأخذ تنهيده :انت
ابراهيم :لو مش هيضيقك ممكن نتمشي
حور مراد :لا انا واقفه شويه وهدخل تاني
ابراهيم :تمام يلا بينا يسحبها من ايديها ويتمشوا
حور مراد تكسر الهدوء:انت مملتش
ابراهيم :مش فاهم
حور مراد :مملتس من الرفض
ابراهيم أدرك ما تريد الوصول ليه فأبتسم :مش لو كنت انا
حور مراد بعدم فهم :ازاي يعني
ابراهيم :يعني انا منكرش اني أعجبت بشخصيتك بس انا متقدمتش ولا مره كل اللي عملته ان ماما قالتلي عليكي قبل كدا فقولت انا معجب بشخصيتها لقتها اتقدمت قولت فرصه اعرفك بس وقتها وصلني رفضك فقولت خير
حور مراد تقاطعه:ابراهيم انت معجب بس
ابراهيم :حتى لو حبيتك الإنسان مينفعش يفرض نفسه على حد
وصلوا لحد الكبرى وقف ابراهيم واكمل
ابراهيم :لو لسه بتسألي فعرفي ان الانسان لما بيحس ان الحاجه مش بتاعته ولا حباه لازم يسيبها ياحور
حور مراد تذكرت تميم :مش يمكن الحاجه دي حباه بس الظروف مش معاه
إبراهيم اخد تنهيده وبص للبحر :لو حباه مكنش وقتها هيبقى فيه حاجه اسمها ظروف
حور بتنهيده وتنظر أيضا للبحر :عندك حق
في القاعه
حور الام تقف بجوار بنتها:مبروك ياحبيبتي
عدي :سامر ياترى بتحبها ولا صالونات
ينظر سامر ليها :شوفوا اللي تشوفه حوري يقرب منه عدي :ولا أتلم
سامر:ياعم دي خطيبتي
عدي :مين قال لسه يابا
يزن :اهدوا بقا ولا انت رايك ايه ياعز
عز :انا رأي اني مش عارف حاجه دا كل واحد من العيال طلع بيحب
حور الام :بأساس طالعين لمين
عز ينظر لوعد يجدها تضحك
يزن يميل الي حور :بجد ولادك دول كبرونا اوي
حور الام:مبروك انت
الـ دى جي :ياريت كل الكابل يتفضلوا يشاركوا العريس والعروسه في رقصه السلو
سامر :تسمحيلي
عدي:ولا أتلم كدا هو اي
سامر ينظر ليزن ليشاور بالموافقه يأخذ حور ويطلع لسانه بيضحك الجميع
يزن :صحبه الصون تسمحيلي برقصه
حور الام تبتسم وتروح معاه
وكذلك عز ووعد
عدي لا يجد احد
عدي :وانت يا حزين مين يرقص معاك ينظر بعينه ليجد رحمه واقفه لوحدها
يذهب لها عدي:تسمحيلي ارخم شويه
رحمه :لا اتفضل امشي
عدي :هحرمك من الامتحانات
رحمه:خلاص رخم يضحك عدي
أسر وهو بيرقص مع الاء:الاه عدي بقا لذوذ
الاء:م فهمه
أسر :بصي وراكي تنظر الاء خلفها وتضحك
سامر يلاحظ أيضا
سامر بضحك :تقريبا عدي وقع
حور بخوف :عدي
سامر يضحك:اهدي اقصد وقع في حب رحمه ويشاور لها براسه ناحيه عدي بتضحك :كنت عارفه اصل معروف اكتر اتنين بيكرهوا بعض بيحبوا بعض
سامر :بس انا حبيتك من غير ما اكرهك
بتضحك حور
عند حور مراد وإبراهيم
فتنظر حور مراد الي الساعه :يالهوي لازم نمشي نلحق حتى نروح معاهم
ابراهيم ضحك ومشوا لحد القاعه ودخلوا
ابراهيم :شوفتي ياستي اهو وصلنا على اخر فقره ورقصه السلو
نرمين بصت لبنتها لقتها مع ابراهيم
نرمين :شوفي ياحبيبتي
تنظر ام إبراهيم :والله ليقين على بعض اوي
نرمين في سرها :ياريتك تفوقي يابنتي
ينظر ابراهيم ليجد سامر يرقص مع حبيبه
ابراهيم غمز لحور:شكلهم بيكلموا علينا
حور كانت عنيها على تميم اللي بيضحك وهو بيرقص مع حبيبه كأنهم وخدين بعض عن حب وعصبيتها تزداد مع كل رقصه وضحكه ليهم
ابراهيم نادي عليها لحد ما فاقت :إبراهيم ترقص
ابراهيم باستغراب :نعم
حور شدته وإبراهيم كان مستغرب وبدأت ترقص سلو معاه
إبراهيم وهما بيرقصوا :هو في حاجه جتلك
حور :ازاي
ابراهيم :اصل شدتيني علشان نرقص
ترى تميم بيشيل حبيبه ويلف بيها هو وأخوه شال الاء ويصفق لهم الجميع
حور تنظر لإبراهيم في عينيه :انت بتحبني صح
ابراهيم بأستغراب :لي السؤال دا
حور مراد وهي تأمل ان يخبرها بحبه :بتحبنى اه ولا لا
ابراهيم :اه
حور مراد:تمام اوي يعني انت بتحبني وفي سرها والله ياتميم لنشوف مدام انت م بتيجي بالذوق اما نشوف هتختار مين
لاتأخذ الميكرفون وتنظر لتميم اللي باصلها بإستغراب
تميم :هتعمل اي المجنونه دي يقرب منه أسر
حور تنظر لتميم :جماعه ممكن دقيقه علشان هقول حاجه مهمه ولازم دلوقتي
نرمين تقف وتنظر لمراد بقلق وهو الاخر
حور مراد :الحاجه المهمه اللي عاوزه اقولها اني مهما كنت مديقه بس لازم افرح دلوقتي وتنظر لتميم اللي يحرك راسه بالرفض
حور مراد تأخذ تنهيده :اللي عاوزه اقوله اني

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاء القدر الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى