روايات

رواية لقاءنا المستحيل الفصل السابع عشر 17 بقلم صفاء حسني

رواية لقاءنا المستحيل الفصل السابع عشر 17 بقلم صفاء حسني

رواية لقاءنا المستحيل البارت السابع عشر

رواية لقاءنا المستحيل الجزء السابع عشر

رواية لقاءنا المستحيل
رواية لقاءنا المستحيل

رواية لقاءنا المستحيل الحلقة السابعة عشر

سال جاسر عمر بلهفة:
انت شفوتها قبل الحادثه
هز راسه عمر :
اه ركبت عربيتى وكنت وراها علشان شفوت جون من بعيد بيتكلم فى تليفون استغربت حسيت بخطر عليها
لما العربية فقدت توازنها بعت ليها رساله
وطلبت منها تنزل من العربيه
ردت سجى عليا:
ازى وهى ماشيه
بعت عمر رساله تانى :
جون ملحقك وممكن شك في حاجة
ردت سجى :
متخافش الأوراق في مكان محدش هيقدر يوصل ليه اللي جاسر
انصدم عمر وسالها :
هو جاسر عرف حاجه عن الموضوع
بعتت سجى رسالة :
لا ميعرفش لكن يعرف كل مكان بحبه اوعى تنسي جاسر بس اللي يعرف مكانهم عشان لو حصل لي حاجه
كتب عمر
بعد الشر اوعى تقولي كده
باك
انصدم جاسر ونزلت دمعة منه يا حبيبتي يا سجى طب اي اللي حصل
اتنهد عمر :
اقتربت من العربية ونزلت عشان احول انقذهم مرة واحدة حد خبطني على راسي محسيتش بنفسي الا وانا محبوس ومربوط
شهق جاسر :
طيب ازاى عرفت ان ابويا مشترك في كل ده؟
رد مروان :
انا اللي كشفت دى وحضرت اللواء إيهاب
بعد اخر مرة اتصلت سجى بي مكنش فى اي تواصل
وكان عندى تدريبات فى الكلية الحربية
استمرت الدوارة ٣شهور كاملين
وانقسمنا الي مجموعات كل مجموعة من طلبة الكلية الحربية عرض تدريب علي السباحة وقفزة الثقة التي تعكس مدى ما اكتسبناه من مهارات رياضية وبدنية وقوة تحمل عالية باعتبارها إحدى الركائز الأساسية لبناء الكفاءة القتالية للفرد المقاتل القادر على تنفيذ كافة المهام بشجاعة و إقدام.
تدريبات المشاة ثم على المدرعات والمدفعية و التي تمكنه فور التخرج من العمل ضمن المنظومة المتكاملة للقوات المسلحة.
ثم التدريب علي تنفيذ الرماية باستخدام أحدث الأجهزة
كانت فترتين كل فترة مدتها ٣شهور متواصلة لا يسمح لنا بالنزول الي اهالينا الي بعد انتهاء المدة باسبوع ثم العودة مجددا اول مرة عرفت ما حدث لسجى
ولما رجعت سالتى صديقى شهاب ويكون بالصدفة ابن عم اللواء إيهاب وبعد انتهاء الفترة التانيه ذهبنا الى مقابلته
……،،،،،،،……….
ساله شهاب :
هى البنت دى مهمة قوى عندك لدرجة بتدور عليها
ابتسم مروان :
تقصد اي يا ابن اللذين دى تعتبر اختى من سن اختى عبير، ويتيمة من الأب والأم ، واستنجدت بيا ولما رجعت كانت اختفيت
رد شهاب :
مقصدش يا صاحبى عشان الموضوع مش سهل
انا عارف انك مكتوب كتابك
ابتسم مروان وقال :
متخفش تقدر تساعدنى البنت مختفية وطلعوا إشاعة ب البطال وكل اهلها اتخلوا عنها
اتنهد شهاب :
لا حول ولا قوة الا بالله هى الحادثة حصلت فين
رد مروان :
فى أسوان
طلب شهاب يحكى :
براحة كدة واحكى كل حاجة بالتفصيل عشان توهت منك
وبعد ساعة
هز شهاب رأسه :
تمام كدة
انا ابن عمى ضابط شرطة اللواء إيهاب مدحت وممكن يكون سمع حاجة عنها
باك
اتكلم ايهاب :
وقتها كان جيه أوامر نقفل القضية ولما صممت اكشف السر اترقيت واتنقلت راس البر عندى عمى
وبعد القضية ب شهور دخل عليا مروان وشهاب
وحكى لى كل حاجة وبدأت اربط الخيوط مع بعضها بس كانت مجرد صورة هى اللي مكتوب عليها اسم والدك اما الاصلي مش عارفين مكانهم
أسبوعين بحث عثرنا علي عمر مرمى في ضواحي البلد بعد
قطعهم عمر وقال
بعد ما صدقت هربت منهم وفضلت اجري هربنا علي الطريق وقعت قصاد العربيه و تم نقلي على هنا
وكان كريم هو اللى موجود في البلد بعد زواجه
كمل كريم
كانت وصية سجى ان مفيش حاجه تتقفل ل سبب
ولم كرهت المكان وسافرت على القاهر وخصوصا بعد جوزي من منال مكنتش راضي المهم
انا بشيرت العمل هنا وجالى اتصال من المستشفى
ولما جيت لقيت عمر وطلب ينكتب اسمه ب اسم حد تانى وبلغنا بكل حاجة يعرفها
انصدم جاسر :
ليه مبلغتنيش يا كريم
اتنهد كريم :
انت اتغيرت كتير، او كنت كدة في الاول ووجود معنا مجرد حلم عيشته ورجعت تانى ل حقيقتك
وبعد عن الكل وبقيت تبقي مستهتر وعندك استعداد تقتل بنتك قبل ما تيجى لمجرد انك صدقت صورة مزيفة
قطع ايهاب كلامهم وقال :
المهم مع مراقبة كريم عرفنا انه بيزور شخص في المستشفى مع التحريات عرفنا انه عمر وعرفنا ان الاوراق الأصليه انت الوحيد الى تعرف مكانها علي كلام سجى
كان جاسر خجلان :
للدرجة دى كنت اعمى القلب وكنت بتهم محمد انه قلبه حجر طلعت انا نسخه منه
رد كريم :
الوقت فات واختفاء سجى ده غلط لازم نعرف مكان الوراق ممكن نعرف هى فين
اتنهد جاسر :
يا ترى يكون يا فين
ويرجع بالذكرى
لم جاسر طلب منها لعبة الصراحة سالها :
اكتر الاماكن اللي بتحب تقضى وقتك فيها فين
ابتسمت سجى :
دى لعبة واللي استجواب
ضحك جاسر :
اه لعبه الصراحه شفتها في مسلسل تركي جوابى بقي
ابتسمت سجى :
٣امكان
قبر جدي، وقدام الزهرة البنفسجي اللى فى الحديقة دى عشان كانت وخجلت ما بين نفسها
عشان عيونى جات في عيونك وحسيت انك بتحضنى وفاقات من شروده
ضحك جاسر
انتى بسيط اوى طيب اخر مكان ايه
ابتسمت سجى
فى دمياط علي السطح زارعة فوق زرعة كنت كل يوم برويها
جاسر يرجع عرفت فين الدليل هى ممكن تكون احتفظت بيهم فين
رد ايهاب :
بسرعة عشان نقدر نقبض علي جون
قال جاسر هم ٣ اماكن اثنين هنا والاخير في دمياط
ساله مروان :
فين بالظبط عندنا
رد جاسر :
اعتقد في بيتها القديم
انصدم مروان :
بس خالتها سابت البلد وباعو كل حاجة
رد كريم :
دور هنا الأول بعد كده نروح هناك
هز جاسر راسه :
تمام
قبل ما يخرج
هو عمو عبده مات؟
رد كريم :
لا فاق بعد الحادثة بشهر وحكى لي ازاى انقذته سجى وضحت بنفسها بس ميعرفش مين ساعدها وسحب العربيه قبل وقوعها
بس هو رجله اتأثرت بعد الحادثة وزي ما سجى لو كانت موجودة كانت هتعمل عملت وخليت راتبه ماشي وعرفت بعد كدة ان عنده اولاد شباب متخرجين ومش كانوا لاقين شغل وهى عينت كل واحد علي حسب تخصصه
في واحد في مصنع الجرانيت او التانى في المنتجع او ٣ في المزرعة
وحكى ليا وقال
فلاش باك
احداث حصلت قبل الحادثه بيومين
كان فى قلب الفوج
شابا في عمر ٢٧
عيونه خضراء شعره اصفر
بشره بيضاء صاحب اكبر شركات في أوروبا تتخصص في كل شيء معمارية سياحيه ازياء ده المعروف امام الجميع
اما في الخفاء تجارة الآثار والسلاح وغسيل اموال اخذ هذه الشركات ورث من والده
وبدا ينظف شركته من كل شيء خطأ بعد معرفته بكل اعمال ابوه
وتأتي امرأة من الخلف في عمر ٥٠
بتتكلم مع مين؟
ابتسم ماكس :
بتكلم في ااعمل يا اختى العزيزة ماريا
شعرت ماريا بحزن :
كنت اعتقدت انك تتحدث مع Salik متى سوف تعود انا غاضبة من يوسف لانه هو من ارسالها بعيد وسافرها
يحتضن ماكس ماريا وهو أسف على ما حدث لها هى وابنتها من خلف هذا العمل المشبوه
وتذكر يوم تخرج Salik
Salik سوف تحضر حفلة تخرجى م
رد ماكس :
لا استطيع سلكيا انا مشغول جدا
كشرت سليكا :
لا تتحدث مع تانى انا مخصماك 😭😭
اعتذر ماكس :
انتى تعلم ان جدك رمى كل العمل على وهو هرب اليك حبيبته
قالتها سليكا ب امر :
سوف تاتى انت ايضا واهرب مع حبيبي لك ، وجيبها معاك الفتاة الحورية الذي تحبها
ابتسم ماكس :
انتى تعلمى ان لا يوجد لي حبيبي
قالتها سليكا وهى واثقة :
لا انت تريد فتاة من الجنه وانا اعلم سوف تاتى يوم و تدخل قلبك
ابتسم ماكس :
لا انا اريد نسخه منك يا سليكا هل يوجد
ابتسمت سليكا : تو تو سليكا واحدة فقط لا تتكرر
……،،،،،،……..
في المساء كانت توجد سيارات كثيرة تطاردهم بعد انتهاء الحفل ولا يستطيع ماكس الحضور
اطلقوا النار علي السيارات اصابت سيارة سيلكا وتوماس الجدى
والأخرى أصابات بسيطه ماتت الفتاة وجدها وقامت ماريا وهي لا تتذكر ما حدث وكأن هذا اليوم اتمحى من ذاكرت ماريا
عندما علما ماكس كره كل الحياة وصمم ان ينهى كل اعمال ابوه
وعمل صفقة مع المافيا التى كانت السبب في كل هذا انه سوف ينسحب والمقابل يعطيهم شركة السياحة الخاصة بهم
……،،،،،…..،
اعترض يوسف :
انا لم اوافقك الري هذه الشركة، انا ليا فيها الحصة الكبيرة لماذا هذه تحديداً؟
بدا ماكس يشرح له:
هشرح كل شيء ان هذه الشركة كانت السبب في موت ابنتك وابي
سالها يوسف وقال :
هل تريد أن تنتقم من صاحب المنتجع الذي لم ينفذ كلامك
ظهر على وجه ماكس الغضب
نعم وهذهب الي الرحلة لكى اقابله
وكان معهم وماريا والطبيب ولكن ماكس لحقيهم
مارك بعدها بيوم
ولكن عندما ذهبوا وروا سجى انصدموا كثيرا
ام ماكس لم يصدق نفسه ووقع في عشقها لأنه كان يحب بنت اخته كانوا مثل التوأم الفرق بسيط جدا بينهم وايضا يوسف شعر ان ابنته عادت من جديد للحياة
كان ماكس يراقبها من بعيد ضحكتها صوتها في قراءة القرآن جمالها
الفاتن البسيط الذي زادها الايمان ولكن جون كان بدا بالخطة المرسومة دون علم أحد
……،،،،،،،……..،،
ليلة الحادثة
اتصل يوسف ب ماكس:
انا يا ماكس قررت ان هذه الفتاة سوف تاتى معي
ساله ماكس :
وهل هى ستوافق علي هذا
رد يوسف :
اتحدثت مع عمتها وسوف اتكلم معها
اليوم وخرج مسرعا مع مارك كان ماكس يراقب من بعيد استقل سيارة اخرى وهو في الطريقة
علما ان التى اكتشفت سر عمر هى سجى وهى خارجة من المقابر وبعد قليل وجد سيارة النقل تاتى من خلف سيارة سجى وتبدأ في مضايقتها
كانت سجى وصلت ليها رسالة من عمر وهى فوق الجبل ان تقفز من السيارة
طلبت سجى من السواق :
عمى عبده حاسب احنا فوق الجبل افتح الباب بسيط وحاول تخرج
رد عبدو :
يا بنتى الفرامل مقطوعة مش عارف اسيطر علي العربيه انقذي نفسك انتى وافتح الباب
رفضت سجى :
لا يا عمو احنا مع بعض
وبدأت تتحرك داخل السيارة ببطء وفتحت باب السائق وهو يمسك دركسيون السيارة لان هذا اخر امل في التحكم فتحت الباب وفكت الحزم وقالت انزل يا عمى عبده
انت عندك اولادك من غيرك مش هيقدروا يعيشوا
اما انا لو ربنا اراد لي الحياة سوف اعيش وإذا أراد لي الموت سوف اموت انا اشتقت ل بابا وماما واخوى ياسر اشتقت لجدو وربنا عارف
رد السواق بغضب
اوعى تقول كدة ربنا كمان قال لا ترموا بيدكيم اللي التهلكو
طلبت سجى منه
طب اسمع كلامى مش تضيع وقت وانا انزل وراءك
نزل عبده وهو نازل اتزحلق من فوق الجبل ، والجبل صغير مش مرتفعة فحدث له كسور ودخل في غيبوبة بسبب انه انخبط في رأسه
اما سجى قاعدت مكان السواق و بدأت تتحكم في السيارة وهى تقرء ايات من القرآن وفجاءة قبل وقوع السيارة كان يوسف وماكس بدوا يسحبون السيارة بواسطة حبل
ونجحوا في ذلك الوقت كانت سجى من الخوف مع بدايه حريق الزيت وبدء اشتعال السيارة
وكانت مستسلم شايفة ياسر وسحر ومحمود اقدمها والنار والناس وهما بحترقون امامها سابت الدركسيون بتاع السيارة واتسمرت مكانها ومش عاوزة تتحرك
بدأ الحريق في السيارة من كل جانب و مع سحب السيارة انصدمت دماغها فى الدركسون
وفقدت سجى وعيها واترمت علي كرسي السيارة
كان ماكس ويوسف قد نجحوا بمساعدة مارك فى ربط السيارة بحبل الي السيارة الاخرى
حتى اصبحت السيارة في أمان ولكن كانت الحريق وصل لوجه سجى كانت لسعات بسيطة في أجزاء من الوجه لكن لها اثر عميق اخرجوها
من السيارة وبعد دقائق انفجرت السيارة ووقعت
حمل ماكس ويوسف سجى بالسيارة
متجهين الى مستشفى ولكن جاءت فكر في ذهن
ماكس في هذه اللحظة اتصل بجون
طلب ماكس منه :
اريد طائرة خاصة في الحال دون نقاش
رد جون :
وكيف اجد هذه الطائرة
اتكلم ماكس بغضب:
لا يخصنى تصرف مش انت نفذت كل ما تريده دون الرجوع لي رغم انى طلبت منك لا تضر الفتاة وحسابك معى
كان جون مزهول
انا ليس لي علاقة وتذكر طائرة محمد الاسيوطي الخاصة تمام دقائق
ذهب الى المطار وطلب من الطيار القدوم هو والمساعد بالطائرة في امر هام
كانت في غضون ربع ساعة كانت الطيارة وصلت اخذ ماكس سجى فى حضنه وطلع على الطايرة قرب منه الطيار واستلمهم المساعد
وعندما رآها
قال سجى
نظر ماكس له نظرة غضب ليست هى ولا أحد ينطق اسمها انت والطيار سوف اجعلكم روؤساء فى مطار بألمانيا سوف نقوم بإنشائه وسوف تاخذون رواتب فوق الخيال مفهوم
فسكت الاثنين اما يوسف لم يتكلم فهم كل ما فعله ماكس يريد تعويض ماريا عن ابنتها فرجع هو ومارك الي المنتجع
اما ماكس :
استمر في ضم سجى في حضنه في غضون ساعات كانت وصلت الي مطار المانيا كانت منتظرة سيارة إسعاف مجهزة وذهبوا الي المستشفي
.،،،،،،،…………،،،
تكلم ماكس ما بين نفسه :
نعم كان هذا المفروض ما افعله لكى تصبحين معنا وتتركي هؤلاء الناس الذين قاموا بتشويه سمعتك وصدقوا كل شيء عنك
ويفتح صورة سيليكا سوف تكون
نسخة منSalik يا سجى
هي كانت تؤامى اما انتى سوف تكون حبيبتي
…….،،،،،،،…….ّ…
امام مستشفى في ألمانيا تصل سيارة الإسعاف وياتى صف من التمريض والأطباء بحملها الى العناية
بدأوا يعوضوها بجهاز تنفس وضبط ضربات القلب والضغط
استمرت ٤٨ ساعة فاقدة للوعى
كان ماكس غاضب :
ما السبب في فقدان وعيها؟
رد الطبيب :
هناك اصابة خلف راسها وسوف نقوم ب اشعة مقطعيّة
رد ماكس :
وهذا يؤثر عليها هكذا ؟
رد الطبيب نعم
ممكن يكون ضغطت على مركز المخ
لكن نحن نريد ان نعمل لها عملية تجميلية للحروق التي بوجهها يوجد بعد الحريق واذ ترك فترة طويلة فقد يتسبب لها تشوه في وجهها
صرخ ماكس فيه :
ولماذا سكت كل هذه الفترة ؟
رد الطبيب :
هى ضعيفة وتعاني من روماتيزم على القلب بسبب الإهمال في الصغر كان لابد من ظبط ضربات القلب والتنفس بسبب الاختناق الذي سببه الحريق
ساله ماكس :
هل قلبها في خطر ؟
رد الطبيب :
لا هذه الحالة تستطيع العيش معها فترة كبيرة مع تجنب الحركة المفرطة والالتزام بالحقن المضادة الروماتيزمية وهى أيضا مازالت صغيرة علي تحديد اي خطر
رد ماكس :
اذا انت منتظر ان تفوق لتقوم بالعملية التجميلية
رد الطبيب :
لا ليس دعى سوف نقوم بها غدا لأنها اذا استعادت وعيها ورأت وجهها هكذا سوف يؤثر علي نفسيتها
ماكس :اكيد انا موافق امضى علي التقرير والموافقة على العملية
طلب الطبيب :
احتاج الى صورة لها لكى نتوصل الى نفس الشكل
ابتسم ماكس :
بالتأكيد وفتح بطاقته وأخرج صورة salik
بعد أسبوع بدأت تستعيد وعيها وكان وجهها متلثم بشاش كتير
في هذا الوقت قد تم إنهاء رحلة يوسف وعاد الى ألمانيا مع المتابعة مع ماكس فى حالة سجى وترك الانتقام من محمد الذي سمح لنفسه يخون بلده الى الله
سوف يعاقبه أشد العقاب وايضا الشكوك بعدت كلياً عنه وعن زوجته
كانت سجى تتكلم بصوت ضعيفة
وكلام مش مفهوم
اقترب ماكس :
انتى بخير يا
ثم انتظر خاف ان يوضح رغبته ان تكون البنت البديلة ل اخته قبل ان يتم الشفاء
سالته سجى باللغة المصريا :
انا فين وانت مين
ابتسم ماكس :
انتى كنت هتقعى من فوق جبل وانا انقذتك
سالته سجى :
جبل ايه انا مين مش فاكره حاجه
جاء الطبيب فى هذه اللحظة
ورم الطبيب الصباح :
Good morning beautiful Salik صباح الخير سليكا الجميلة
ردت سجى :Good morning
طلب الطبيب منها :
ممكن أسألك بعض الاسئلة
ردت سجى :
انا مش فاكرة حاجة
ابتسم الطبيب :
لا يخص الحادثة اسئله روتيني
اسمك وسنك
لم ترد سجى :……….
سالها الطبيب :
مكان السكن ودراستك
عم الصمت ل سجى :………….
سالها الطبيب :ايام الاسبوع
ردت سجى :٧
سالها الطبيب :شهور السنه
ردت سجى ١٢ شهر
سالها الطبيب :دينك
ردت سجى :الاسلام
سالها الطبيب :كام جزء في الكتاب المقدس
ردت سجى :٣٠جزء ١١٤ صورة واسمه القرآن الكريم
انتهى الطبيب بعد الردود علي كل ما يخص التفكير اما الاب و الام الاهل الأصدقاء لا تجاوب مع تعجب شديد
وخرج خلفه ماكس
قال الطبيب :
هذه الحالة نادرة جدا المريضة فقدت الذاكرة لكن كل شيء يتعلق بالتعلم في الصغر لا تنساه
ساله ماكس :
كيف هذا اريد توضيح؟!
رد الطبيب :
مثلما رأيت لا تتذكر اسمها او اسم والدها او والدتها او احد من افراد عائلتها ولكن تتذكر كل ما اكتسبته من مراحل التعليم وكل شئ حفظته في الماضى اما الاشخاص لا
ولكن هذه الحالة مؤقتة بسبب ضغطة الخبطة علي مركز المخ ولكن اذا رأت أحد يتعلق به قلبها وعقلها سوف تتذكر
سوف اخلع الشاش عن وجهها
ومن الممكن عندما ترى وجها تتذكر اسمها
كتم ماكس السر في داخله لانه يعلم ان ملامحها تغيرت بعض الشي
فلن تتعرف على نفسها والآن مهمة وجودها اصبحت سهلة
…..
رجع كريم وقال
هو ده الا قاله طلبت منه يخرج الاول وهى بعده
اتنهد جاسر :
حتى وهى بين ايدين ربنا كانت بتفكر في الناس الغلبانة
رد كريم :
دى سجى يا جاسر حفيدة الشيخ السيد
كان جاسر يشعر بندم
اه فعلا مش انا ابن الخائن لبلده
خرج من الغرفة و علي وجهه الخذلان والخجل
…..
عند عزيزة تركت ابنتها وهى مصدومة وشريط حياتها اقدم
عيونها وتتذكر ما حدث
فى الحلقة الجايه معذرتنى هتكون نبذة عن حيات عزيزة فى الماضي والحمد الله اتحل اللغز وعرفنى سجى فين وياترى رد فعلا عزيزة بعد معرفة حقيقه زوجها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاءنا المستحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى