رواية لقاءنا المستحيل الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم صفاء حسني
رواية لقاءنا المستحيل البارت الثامن والعشرون
رواية لقاءنا المستحيل الجزء الثامن والعشرون
رواية لقاءنا المستحيل الحلقة الثامنة والعشرون
كان يشعر جاسر ان الاسم مش غريب عليه وقال
ده مش غريب عليا يا تري سمعته فين ؟
وكان يفكر في الاسم خلص اجراءاته واخد الحقائب وذهب الي خارج المطار هو وحنان وسجى الصغيرة وعصام الا كان عقله مع كوشي لم شافها زعلانة على صديقتها
وركبو السيارة التي تنتظره امام مطار القاهرة وبعد اقلاع السيارة بربع ساعة
بدا يستوعب جاسر الاسم
سليكا يوسف البيومى وابتسم وقال
سجى انتي رجعتى اخيراً رجعتي بلدك يا تري شكلك ايه؟ انا ازاى منتبهتش للاسم ثم ابتسم ابتسامة جميلة المهم رجعتي وان شاء الله هوصلك ثم بدأ في اتصالاته
(حبيبتي كنت اتمنى ان نتقابل ولكن عندما تقابلنا لم تشعري بي ولم أشعر بك هل يوجد كثير من الصدف حتى تتقابل أرواحنا )
………،،، ………..
اول ما يوسف سمع الصوت اتجه نحو غرفة الطبيب وانتظر حتي استعادت سليكا وعيها ثم قامت من علي سرير الكشف وخرجت من عند الطبيب وذهبت مع يوسف وكوشي
كانت سيارة تتنظرهم في الخارج
فضلت كوشي تعتذر ل سجي
اسفة يا حبيبتي والله مكنتش عارفه ان كل ده يحصل
ابتسمت سجي وقالت
انا كويسه يا حبيبتي متقلقيش عليا بس مين الشاب الحلوى الا كان معاكي
ضحكت كوشي وقالت
ده عصام الا هشتغل معه
سالته سجى
انتى مصممة تسبنى لوحدى مع ماكس
ضحكت كوشي
متخفيش مش بعبو
ثم اتجهوا الي منزل رشا
موجود في مدينة جديدة في مجمع سكني اسمه الرحاب
دخلت السيارة من باب الاستقبال الموجود في بداية المدينة امن موجودين يتحققوا من هويه الدخول الي اي شخص
بعد ربع ساعة من انتهاء فحص الهوية والاتصال ب الطرف المراد الذهاب اليه
بدات السيارة تتجول في المدينه الهادئه الرائعه المباني المبني علي طراز واحد مع اختلاف المساحة وبراكن في كل مكان وحدائق شوارع نظيفه جدا تشعر انك في
مكان خارج البلد
انبهر يوسف وقال :
الله علي المدينة الجميلة اوى عمرى ما اتصورت تتبني حاجه بالفخامة دى فى مصر
ابتسم السواق :
حضرتك اول مرة تنزل مصر من فترة صح؟
رد يوسف :
صح ولكن انبهرت من هذا المجمع السكنى
رد السواق :
اسمها مدينة الرحاب ويوجد مدن تانيه غيرها في كل مكان لكن تخص الناس الا معها فلوس
وعايزة تعيش في هدوء
ساله يوسف :
هي الشقة بكام تقريبا هنا؟
رد السواق :
علي حسب المساحة وفيه بيوت زى الفيلا ولكن صغيرة
ابتسم يوسف لكن المدينة رائعة
….
ابتسم ايهاب ابتسامه بسيطه ويتذكر اول لقاء مع فرح وزى دخلت حياته
……..،،،،،……
طلب مروان :
محتاجين فرح تشهد في القضية يا فريدة تشهد لحق سجى
ردت فريدة :
ليه هي أساسا ضحية مش مجرمة
هز مروان راسه :
عارف عشان هي اقرب واحدة ليها وتعرفها من وقت الطفولة
كانت فريدة مستغربة وقالت :
تمام هتصل ببابا يخليها تيجي تقعد معايا يومين هنا
ابتسم مروان :
تمام علي الاقل تتفسح شويه
ابتسمت فريدة :
احلى حاجة عملتها يا حبيبي انك اشتريت شقة هنا في رأس البر الجو حلو صيف وشتاء وطول الدراسة هدوء وفي الاجازة تحس انك في مولد انا بحب الاحساس ده
يقترب مروان منها ويسحبها الي حضنه وانا بعشقك بجنون ويحملها الي غرفة النوم
كان اسامة بيتصل ببنته :
قامت فريدة من حضن حبيبها وردت وهى بتعتذر :
معلش يا حبيبي بابا بيتصل هرد عليه
اتفف مروان وقال
ابوك ده دايما عزول على فكرة وبيجى عليا على طول
ضحكت فريده وقالت
معلش اسكت بقي عشان ارد علي
وفتحت التليفون وقالت
الو يا بابا
رد الاب
الو يا فريدة وحشتني يابنتي
كان مروان بيمسح بيده علي كتفها وهى بتتكلم بحنان وهى مش على بعضها وبترد على ابوها
وانت اكتر يا بابا ماتيجي انت وماما وفرح الجو هنا حلو جدا وتصيفوا معانا
وقف مروان وبحلق لم سمعها بتزعم اهلها
ضحكت فريدة عشان كانت قاصدة مكنتش على اعصابها
رد اسامه :
عندنا مراقبة وتصحيح انا ووالدتك ممكن ابعتلك فرح خلصت الامتحانات وعلي اعصابها من بعد الامتحانات
ردت فريدة وهى بتضحك وقالت :
ياريت يا بابا مروان طول الوقت في شغله وانا محتاجاها معايا
بحلق مروان عيونه وكان يموت من الغيظ وقال
مين انا ومين دلوقتي الا سايبنى
كتمت فريده التليفون واقتربت من مرون واعطته قبله
كمل اسامه كلامه :
طيب هحجز لها يوم الخميس خلي بالك منها
ردت فريدة :
دي في عيوني يا بابا
اغلقت الهاتف
وخطفها مروان وقال
انا مش هعتيك من النهارده الخميس لازم اخد حقي منك
و تسكت شهرزاد عن الكلام المباح.
….. ،،
….
يوم الخميس وصلت فرح
نورتي يا قمر راس البر
ابتسمت فرح :
جميلة قوى بيتك وكمان المكان جميل
زي ما وصفتها سجي بالظبط
اتنهدت فريدة :
انتى لسه فاكراها انا قلت انك نسيتيها
كان في دموع بتهدد النزول من فرح
كانت صديقة عمري
ربنا ينصرها يارب
ردت فريدة :
لو احتاجت ليك تساعديها ؟
ردت فرح بلهفة اكيد :
عرفتوا حاجة عنها
ردت فريدة :
في ضابط بيحقق في قضية اختفائها وعايز يعرف معلومات منك عن حياتها وسلوكها و ازاي راحت علي اسوان كل حاجه واحساسها كان ايه وهى مسافرة وهل اشتيكت من حد هناك
ردت فرح :
انا موافقة
وجيه يوم مقابله فرح مع إيهاب
………،،، …………
ذهبت فرح مع مروان عند ايهاب
بدا ايهاب يرحب ب مروان ثم رحب بفرح
وبدا بفتح المحضر وكان يخطف منها نظرات الاعجاب اسلوبها يدل علي الرقي وليس مثل باقي الفتيات في الكفر وهذا الاسلوب انعكس من تربيه مستر اسامة وزوجته
بعد قليل تم الانتهاء من التحقيق
وخلال هذه الفترة التي كانت فرح موجودة في راس البر كان يختلق صدف كثيرة ايهاب عشان يشوفها
…
فى يوم أسامة قرار يفجاءة بناته :
الحمدالله احنا خلصنا تصحيح ممكن نروح نقعد شويه عند فريدة ونجيب فرح معانا يفرحو اوي
ابتسمت سماح:
وانا كمان عاوزة اخد نفسى شويه من التصحيح والدروس
وكمان في خبر حلو عند فريدة عايزة تقولهولنا
ابتسم أسامة :
انا حجزت عربية خاصة هتاخدنا علي هناك
ابتسمت سماح:
وانا هجهز الشنطة ولا اقولك نستني للصبح
ابتسم أسامة :
انا بحب السفر في الليل بيكون متعة تانيه
ردت سماح :
اللي تشوفه
وجهزت الحقيبة وطلعوا مع السواق كانت الساعه العاشرة
بعد من الوقت وقبل الوصول
جات عربية نقل ولم يستطع السائق الرؤيه في الظلام وحب يتخطها فنقلبت السيارة
……،،،،،…
تستقيظ فريدة وفرح ومروان علي الهاتف
فريدة الو مين مع؟
المتصل :
ده رقم فريدة اسامة مكرم
ردت فريدة :
اه خير فيه حاجة؟
رد المتصل :
حضرتك بنت الاستاذ اسامة مكرم؟
ظهرت على فريدة ملامح الخوف :
ايوة؟مين حضرتك؟
رد المتصل :
انا دكتور حصلت حادثة في الطريق وانصدمت عربيه الا كان ركبها السيد اسامة والسيدة سماح بسيارة نقل واتنقلوا الي المستشفي العامة في جمصة
صرخت فريدة :
بابا ماماااا
ورمت الهاتف
جرو على المستشفى لكن كانو وصلو ابوها وامها ميتين
مرات ايام الدفنة والعزاء فى البلد
خلال شهر كان المفروض هترجع فريدة بيتها عشان شغل جوزها قالت
فريدة :
فرح حبيبتي انتي هتعيشي،معايا انا ومروان
اتكلمت فرح بحزن وهى مصدومة
انا مش مصدقة نفسي بابا وماما في وقت واحد ماتوا وسابوني
حضنتها فريدة وهى بتعيط
الموت علينا حق يا فرح
واحنا دلوقتي كبار
فاكرة سجي كانت طفلة وعاشت حياة اصعب مننا علي الاقل احنا في حضن بعض
عيطت فرح وضمتها عندك حق
بعد فترة اتنقل مروان للقاهرة
ونقلت اوراقها الي كلية في القاهرة
ايهاب كان عايش مع ولده وولدته لكن انفصلو الام اخدت البنت والولد عاش مع ابوه
لكن بعد وفاة امه وكانت لينا خارجة من تجربة فشله وهى شغلها مضيفة فرجع الاب القاهره نقل ايهاب نفسه هناك
….
وخلال 3 سنين كان بيتابع فرح
وهى خارجة من الجامعة وفى يوم قرار يعترف بحبه ناد عليه
انسه فرح ممكن اتكلم معاكي من فضلك
تتجه فرح نحو الصوت وهى مسك شنطتها ويدوب كانت هتضربه وهى بتقول
كلمتك عقرابة
رجع ايهاب من شكلها ثم ابتسم
انت ايه حوالك ل دريكور،
ابتسمت فرح بخجل وقالت
اسفة جدا حضرة المقدم ايهاب خير في حاجة؟ بخصوص سجي
طلب ايهاب منها
ممكن اخد من وقتك دقيقة نقعد في كافية الجامعة ونتكلم
ردت فرح :
اكيد اتفضل
وبعد جلسوهم بدا الحديث
:للاسف اخر اخبار لقينا الطيار، وقال انها فقدت الذاكرة وفى ناس استغلت ده واخدوها
اتكلمت فرح بحزن :
حبيبتي يا سجي انا محسيتش باللي هي مرت بيه ألا لما جربته وكأن ربنا عاقبني عشان فتحت التليفزيون وشافت الحريق وانكسر قلبها اقدمى
وبدأت تعسط
مسك ايهاب ايديها :
وحدي الله ربنا يرحمهم ويصبرك انتي ملكيش دعوة ده تصرف عادي وكنتي صغيرة وهي كدة كدة كانت هتعرف بموت اهلها
ردت فرح بحزن امين يارب العالمين
اسفة حضرتك كنت عاوزني في حاجة؟ عشان هتاخر
بدا ايهاب يبلع ريقه ويبدا في الكلام انا عاوز اخد رأيك في شخص
استغربت فرح وسالته :
شخص مين حضرتك ؟
رد ايهاب بحرج :
ايهاب مدحت عايز رأيك بصراحة
ابتسمت فرح :
رأيي في حضرتك ازاي بس؟
اتسمر ايهاب لم شاف ضحكتها وبعد دقائق
:انا بتكلم بجد
اتكلمت فرح بخجل وقالت :
ظابط محترم عادل، ومش بيحب يظلم حد
ابتسم ايهاب :
طيب ده من الناحيه المهنية طيب والصفات الشخصية
ردت فرح :
صفات العمل بتطلع من صفات الشخص يعني لو واحد عصبي بيكون متعصب في شغله، هادي بيكون هادي، امين بيحافظ علي الامانه، يحافظ على اسرته وحضرتك ان شفوت صفاتك فى العمل
واكيد هتكون من طبعك
ابتسم ايهاب
وفرتي عليا الموضوع مسح عرقه وبلع ريقه:
تقبلي تتجوزني يا فرح؟
انصدم فرح من الخبر ومن الخجل مسكت كوب ماء وشربته
حس ايهاب بتوترها وقال :
انا مش مستعجل خدي وقتك
انا ظابط شرطه مش بعرف اعبر عن المشاعر ولكن بحترم المشاعر وممكن اخسر جوهرة غاليه بس مش عاوز اخسر صديقة
كلامه اعطى فرح ثقة ترد وابتسمت
وبدأت في الكلام :
هى دى الصفة الاخيرة انك
صريحة ،انا موافقة كلم ابيه مروان جوز ابلة فريدة
وقامت بخجل
انصدم ايهاب من موافقتها :
انتى بتتكلمي بجد؟
هزت فرح راسها :
اكيد
وجريت بسرعه
وبالفعل اتقدم ليها اخد والاده وولدته وكمان اخته لينا
وكان مروان عازم اخته عبير وامه وابوه عشان متحسش فرح انها وحيدة او يتيم
وفعلا تم زفاف فرح وايهاب بعد تخرجها وعاشت هى وايهاب ولينا مع حماها
باك
ابتسم ايهاب لم افتكر كل الذكريات دى وخدها وضمها في حضنه:
فعلا القضية كانت السبب ان اشفوك ودخلت حياتى واتعرفت على مروان عن طريق، فارس وكمان اتعرفت علي اجمل جوهرة
ابتسمت فرح :
بكسوف واستحياء فعلا وعبير كمان اتجوزت
فارس بس
ايه رأيك في جاسر؟
رد ايهاب :
رجل اعمال شاطر وقدر يجمع عائلة سجى حواليه بس اعتقد لسه بيحبها وكل الفتره دى بيدور
عليها
اتنهدت فرح :
مش عارفة هي والدته اللي طلبت مني بطريقة غير مباشرة اقترح عليكم ان نتقدم ل لينا
رد ايهاب ‘:
بس ازى جاسر موافق هو شافها فين
ردت فرح الصراحة
هما يشوف بعض النهارده عرفت مواعيد لينا في المطار وحجزت في نفس الطيارة اللي رياح ورجع فيها علشان جاسر يشوفها ويعرف ظروف شغلها كمان انت عارف لينا استحالة تتنازل عن شغلها
اتنهد ايهاب :
ولينا عندها خلفية عن الموضوع
ردت فرح :
لا بس اتفقت مع صديقتها تقي هي خطيبة وليد صديق جاسر ورتبت معانا
ضحك ايهاب :
انا مراتى بقت خبيرة في التخطيط والهجوم
ابتسم الاب مدحت :
من عاشر القوم اربعين يوم
……،،،،،……
…..
كانت ايه قاعدة بتذكر مع نور وسالتها
انتى اتعرفتى ازاى على ملك؟
وهى اصلا مش معانا في المدرسة الثانوية
ضحكت نورا :
اتعرفت عليها في سنتر كنت رايحه انا ومسك صديقتى اجرب درس مع مدرسة انجليزي
ا
تكلمت ايه بهيام
مسك الا اخواتها محمد وحمزة
ضحكت نورا وقالت
اه هما يستى مين فيهم الا عينك عليه
توهت ايه الموضوع وقالت
احكيلي الاول
…….،،،،،…….
ابتسمت نور وقالت
بس يا ستى فى يوم مسك طلبت منى اروح معاها درس
ف
لاش
اتصلت مسك :
تعالى معايا في مدرس ممتاز في سنتر في مصر الجديدة
ردت نورا :
ياه بعيدة قوي يا بنتى ما نروح درس خاص انا وانتى
ردت مسك :
مفيش هنا للاسف في اكتوبر مدرس حلو واحنا ثانوي عامة
ردت نورا :
اه والله انا خايفة جدا بالذات الانجليزي
ردت مسك :
وانا كمان انجليزي وعربي
ردت نورا :
طيب استنى هاخد راي ماما
ونادت على مامتها
ماما ماما
ردت عزيزة
نعم يا نورا خير يا قلبي
ردت نورا :
صديقتى مسك بتقول في مدرس شاطر في سنتر في مصر الجديد
ردت عزيزة :
يا بنتى ده بعيد ما تشوفى حد تانى هنا
فتحت نورا الاسبيكر واتكلمت مسك :
يا طنط جربنا كتير هنا كل واحد في مشكلة في حاجة مرة المواعيد ومرة شرح الجرامر Grammar تعبنى يا طنط
سالتها عزيزة :
يعنى موثوق فيه
ردت مسك :
جدا يا طنط
سالتها عزيزة :
هو ميعاده امتى؟
ردت مسك:
يوم الخميس
هزت عزيزة راسها :
تمام تعالى على هنا يا مسك السواق هياخدكم ويجيبكم
ا
بتسمت ومسك:
شكرا جدا ياطنط مع السلامة يا نورا هكلم محمد يحجزلنى وهو جاى
…
في الميعاد راحت نورا ومسك حضروا المحضرة مدتها كانت ٣ ساعات ولما خلصوا خرجوا
اتنهدت مسك:
انا تعبت بس شاطر اوي
ردت نورا وهى بنفس الحال :
جدا مش خساره المشوار عليه هو اليوم كله ينفرم معها بس استفدت جدا
ردت مسك :
انا هروح اشترى عصير وحاجة اكلها قبل ما السواق يجى
ردت نورا :
تمام
كانت ملك :
بتتكلم في الهاتف
:حاضر يا ماما متقلقيش
دعت رشا لها :
ربنا ينجحك يا بنتى
ابتسمت ملك :
يارب
وهى ماشيه سرحانه خبطت في نورا
اعتذرت ملك :اسفة جدا
رفعت نورا راسها
ولا يهمك
انصدمت ملك :
سيليكا
سالتها نورا:
مين سيليكا
بتنادى علي حد
كانت ملك مصدومة :
اسفة انتى شبه بنت خالي بالظبط بس العيون مختلفة اتشرفت بيك انا ملك منصور
ابتسمت نورا :
اكيد انا نورا محمد الاسيوطى
انت في ثانوي معانا
ردت ملك
اه
،،،،……..،
،،،،باك
كملت نورا ومن ساعتها بقينا اصدقاء
ابتسمت ايه وقالت :
خالى محمد السنه الجايه يحجز لي مع نفس المدرس
اوكى
ضحكت نورا :
عيوني يا اجمل اخت
………،،،،،،…..
وصلت سليكا
بدأ الترحيب بها من طرف منصور ورشا وملك
ولكن هى كانت مريضة فشعرت بها رشا اخذتها علي الغرفة الخاصة بها
كانت ملك فرحانة بيه :
اتصلت بنورا وبلغته ان اخرين سيليكا جاءت وبعتت ليها صورة مع بعض
فتحت نورا الصورة وحسيت انها سجى وعيونها دمعت ملامحها قريبة جدا
ردت نورا على ملك
هى دى بنت خالك متاكده
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاءنا المستحيل)