روايات

رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل السابع والخمسون 57 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل السابع والخمسون 57 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة 2 الجزء السابع والخمسون

رواية لعنة الفراعنة 2 البارت السابع والخمسون

لعنة الفراعنة
لعنة الفراعنة

رواية لعنة الفراعنة 2 الحلقة السابعة والخمسون

_ يا بنيتي لا تطيلي النظر كثيرا؛ ف رب نظرة عابرة تكن بمثابة الطرقة الأولى على باب الفتن والمعاصي.
يا بنيتي اجعلي مر كلامك سكر، ولا تخرجي الكلمة من جوفك قبل أن تفكري في شعور سامعها؛ فبعض الكلمات كسور.
يا بنيتي إذا رأيتي الفتيات يتعطرن ب أفخم العطور؛ فتعطري أنت بحيائك.
يا بنيتي لو تطاول عليك البشر بالحديث، فتطاولي عليهم أنت بالدعاء بأن يصرفهم الله عنك في خير لهم.
يا بنيتي لو زارتك فتنة الهوى يوما؛ ف اضربي على قلبك بمطرقة الصبر، وتزودي بالدعاء في جوف الليل، يأتيك مجرورا من قلبه بحبال الصبر وكأن الدنيا خلت من النساء الاك.
يا بنيتي لو اغرقتك الهموم والأحزان؛ ف راجعي حساباتك اليومية مع الله؛ ف رب ذنب صغير جاءك على هيئة هم كبير؛ ف استغفري.
ولتعلمي يا روح فؤاد أمك أن الدنيا ليست جنة، وأننا ما جئنا فيها للهناء والسعادة؛ ف احرصي يا عزيزتي على ترك أثر طيب من بعدك حتى إذا تذكرك الناس دعوا لك وابتسموا.💙
صلوا علي رسول الرحمة
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وعافية
صدحت هذه الكلمة من فم المأذون سارقًة معها دقات قلب سامر الذي كان يضع يده في يد ابراهيم بعد أن اقنعوا بدور بصعوبه ان يكون والدها هو الوكيل
نهض سامر بسرعه وبحث بعينه عنها حتي وجدها تقف بجانب نيرة وهي تبكي وتبتسم في نفس الوقت ركض اليها وامسك يدها وسحبها لممر جانبي بجانب الصالون بعيدا عن الأعين وضمها بشده وهو يرفعها عن الأرض بينما هي لفت يدها علي رقبته و تهمس له / بحبك يا سامر والله بحبك يا ابن حسام
ضحك سامر وهو يضمها بشده يكاد يكسر عظامها / اهلا بنيرة الصغيره
ضحكت بدور وهي تشدد احتضان رقبته اكثر بينما هو دفن رأسه بالقرب من قلبها وهو يهمس / تعبت اوي يا بدور ومش مصدق اني واخيرا لقيت مكافأتي كنت خايف خايف انك ترفضيني كنت خايف اخسر البنت الوحيده اللي خطفت قلبي من اول مره شوفتك فيها لفتي انتباهي يمكن عشان شبه نيره في ايدها الطويله
ضحكت بخفوت فاكمل هو / او عشان لمعة عينك وقوتك رغم كل اللي كان جواكي حبيتك من غير ما احس وبقيت كل يوم اجي الحاره افضل واقف ابص عليكي واراقبك من بعيد وقتها حبيتك آكتر واكتر وانا بشوف طيبة قلبك مع العيال الصغيره وحنيتك ونقاء قلبك ده عشقتك مش عشان شبه نيرة لا عشان انتي رضا وعشقتك آكتر واكتر وانتي بدور باختصار قلبي بقي اسيرك يا بدور
ضمته بدور اكثر وهي تجذب رأسه لاحضانها وتبتسم ولكن فجأه شعرت بدموعه تهبط عليها فحاولت أبعاد رأسه بتعجب وهي تهمس / سامر انت بتعيط! ؟؟
بكي سامر بخفوت وهو يضمها اكثر ويهمس / كنت خايف متكونش ليا مش مصدق انك دلوقتي بين احضاني يا بدور
دمعت عين بدور وهي تقبل رأسه بحنان / صدق يا قلب بدور ولحد النهاية انا معاك ودايما ياقلبي ماشي؟؟
هز رأسه في احاضنها وهو يبتسم بشده
ضمته هي أكثر وهي تهمس له / بحبك ياحظابط
سامر ببسمه / وحظابط بقي اسيرك يا بدور حياتي
اقترب معتز من كريمة وهو يقول بدارميه / يا اعدل الناس الا في مخاصمتي
نظرت كريمة له بحاجب مرفوع / نعم ياضنايا عايز ايه
معتز بلهفه / ابا انا عايز ادوز ( ابا انا عايز اتجوز)
كريمة وهي تنظر له من أعلي لاسفل / اما تكبر يا حبيبي هجوزك
معتز بتذمر / هو انتي شيفاني بمص في صباعي ولا لابس بمبرز
كريمة بفزع مصطنع / ينيلك هو إنت مش لابس بامبرز
تحدث معتز بغضب / يا كريمة اسمعيني بس انا جايلك عشان عارف انك لو قولتي اتجوز محدش بيعرف يوقفك فانصريني يا شيخه نفسي ابوس البت ولو بوسه واحده
نظرت له كريمة / لا طالما فيها بوس يبقي نجوزكم اهم حاجه البوس أمال ايه
ثم ضربته علي كتفه وهي تتحدث بجديه / انت اهبل يا ابني انت لسه تانيه جامعه وهي لسه أولي هتعملوا ايه
معتز وهو يفرك ذراعه بألم / ايدك تقيله يا كريمة بعدين هو انا بقولك هتجوزها حالا واخدها اطلع علي بيتنا لا انا بس عايز اكتب الكتاب لحد ما نخلص علي الاقل لما أوصلها معايا يبقي اسمها جوزها مش ابن عمها
نظرت له كريمة بتفكير / موافقة مش عشان انت اقنعتني لا ابسلوتلي عشان اخلص من زنك
ثم نظرت للجميع وتحدثت بلمأذون الذي كان محمد يمسك بيده ليوصله / استني يا شيخنا
تحدث الشيخ بتذمر / كان قلبي حاسس اني مش هروح بالسهولة دي والله ارغي مين تاني عايز يتجوز
كريمة وهي تشير لاثنين / هنجوز معتز ومحمد عايز استتهم
محمد بفرحه وهو ينظر لمروة / بغض النظر عن استتهم بس والله انت أجدع من ابويا
ضربه مراد بحده علي رقبته / بس يا حيوان انت هتمشي ورا كريمة
نيرة باعتراض / بس شروق لسه صغيره يا كريمة واحنا متفقناش علي كده
تحدثت كريمة / اسمعي بس يا نيرة خلاص السنه الجاية شروق هتروح الجامعه يعني اختلاط ومشاكل وبلاوي بس لما اللي معاها يعرفوا انها متجوزه ويشوفوا معتز معاها في الرايحه والجاية محدش هيفكر ان يقرب منها او يضايقها وكمان عشان لما معتز يوصلها محدش يتكلم ابدا
فكرت نيره والجميع ثم تحدث حسام بهدوء / وانا موافق
نظرت له نيره فهز لها رأسه ببسمة فتحدثت نيرة / تمام يا كريمة اهم حاجه ميأثرش علي دراستها
تدخل معتز بلهفة / أبدا يا نيرة والله ده انا هذاكر لها بنفسي
ضحك صلاح بصخب وهو يقول / نفس الكلام اللي كنت بقوله لعمي وانا صغير عشان انفرد بكريمة
ضحكت كريمه وهي تضربه علي كتفه / بس فضحتنا يا عم كنا أطفال والله والبراءة كانت عاملة عمايلها
نظر محمد لايهاب وهو يتحدث / عندك مانع يا إيهاب نكتب دلوقتي هو كده كده كنا هنكتب اخر الاسبوع او مش حابب تمام
نظر إيهاب لمروة التي ابتسمت بسعادة فضمها وهو يتحدث بحنان / طالما مروة هتكون سعيده فأكيد مفيش اي اعتراض أبدا
أطلقت والده مروه زغرودة عالية هي ونسرين وانشرت السعادة والبهجه بين الجميع
انهي المأذون عقد قران كلا من محمد ومعتز علي مروة وشروق
نهض المأذون وهو يتحدث بحنق/ يلا يا ابني روحني عايز اريح شوية انا مش فاهم ايه العيلة اللي بتتجوز بالجملة دي
ضحك محمد ثم امسك يده ونظر لمروة وتحدث/ تعالي معايا هنوصله ونقعد في اي كافيه
بعدها نظر لايهاب / عندك مشكلة في كده يا إيهاب
كاد إيهاب يتحدث فابتسم محمد / قبل أي اجابه احب اقولك أعمال السنة بتسلم عليك
امسك إيهاب اخته ودفعها / اتفضلها اهي والله ما هي راجعه
ضحكت مروة بشده وهي تسير خلف محمد الذي يستند عليه المأذون وخرجوا بينما امسك معتز يد شروق وقبلها واخذ يهمس لها بكلمات العشق
ولكن قاطع هذه السعادة نهوض عائلة بدور فتحدث ابراهيم / يلا يابدور لمي هدومك وتعالي هنرجع البلد
تحدثت بدور بحاجب مرفوع / ده ازاي ده
حامد باندفاع / زي الناس انتي دلوقتي كتبتي كتابك هتيجي عندنا لغايه ما جوزك يجي ياخدك بزفه قدام اهل البلد كلهم زيك زي اي واحده
بدور وهي تكتف يدها ببسمه / بجد ومين اللي قال كده
حامد بحده / أنا اللي قولت كده
بدور بغضب لوالدها / هو أنا عشان وافقت تكون وكيلي هتفتكر نفسك ابويا بجد ولا إيه
صرخ بها ابراهيم وكاد يصفعها لولا يد سامر التي منعته وهو يقول بحده / أنا سكت الأول وقولت مشاكل عائلية ميصحش أتدخل بس انها توصل لان حضرتك تمد ايدك علي مراتي فده اللي لا يمكن اسكت عليه
ثم انزل يد ابراهيم وهو يتحدث بحسم / بدور مش هتتحرك من هنا
تحدث ابريس وهو ينظر للجميع ببسمه / حسنا بالنسبه للسم فهو له لقاح وهذا ما اكتشفته عندما دخلت لغرفه السموم الخاصة بملك الافاعي وجدت ان كل سم يوجد بجانبه لقاحه الخاص وعندما وجدت زجاجه سم ملكه الافاعي تعجبت كثيرا لرؤيتي قارورة ترياق لها وعندها أدركت ان ملك الافاعي بطريقه او باخري تمكن من الوصول لترياق لهذا السم ولم يشارك احد هذا السر لذا اعتبر الجميع حتي يومنا هذا ان ذلك السم لا علاج له وعندما رأيت القارورة احضرتها لأجل احمس
بيك بتعجب / احضرتها لأجل احمس هل ما حدث كان خطة ام ماذا
ابريس بضحك / حقا يا بيك لقد كدت اموت بجانبه وتقول انها خطة ألم تري انهياري ثم انني لم أكن لاخاطر بصديقي أبدا حتي لو كان هذا يضمن لي تنفيذ ما أريده
بيك بتعجب / ولكنك قلت انك احضرتها لأجل احمس
ابريس بتوضيح / اقصد انني احضرتها لأجل ان يفحصها احمس ويتواصل لطريقه عمل الترياق ولكن انظر الي حكمة الله الحمدلله انني احضرته
تحدث سيف بتعجب / والخنجر ماذا عنه لقد كنا نظن ان السم هو الحل للتخلص من امنحتب
ابتسم ابريس وهو ينظر لاحمس وميسرة
فتحدث احمس ببسمة خبيثه / امنحتب كان معلمي سابقا لذا فور ظهروه علمت انه يراقبنا بطريقه او باخري فهو يراقبنا كأنه بيننا لذا عملت علي تضليله بأمر سم ملكة الافاعي حتي نكتسب وقت لإحضار الخنجر
تحدثت ميسره ببسمة / عندما أخبرنا احمس بأمر السم أعطانا ورقه واخبرنا انها تحتوي علي مكان وجود السم لا أعلم لما لم ينتبه احد ولكن انا وابريس نعرف الطريق جيدا وهذه الورقه كان بها رساله من احمس ولكن بلغتي الأصلية حتي لا يتمكن امنحتب من معرفة ما تحتويه
ابريس وهو يكمل / حينما أعطاني احمس الورق واخبرني انه يحتوي اسم وشكل السم وايضا كيفية الوصول اليه تعجبت كثيرا وعندما فتحته وجدت به رساله تخبرنا ان سم الافعي ليس هو المطلوب أبدا وانه مجرد تمويه لامنحتب حتي لا يعلم ما ننتوي عليه وان خنجر الموت هو المطلوب
عدي بتفكير / هذا يعني ان رحلتكم لمملكة الافاعي لم تكن سوي تمويه
هزت ميسرة رأسها / تقريبا فخنجر الموت يوجد في نفس طريق مملكة الافاعي لذا تعمد احمس تضليله بالسم واخبرنا ان نحضر خنجر الموت والذي كان موجود مع ملك الافاعي أيضا
تحدث سيف ببسمة / هذا يعني ان كلا من السم والخنجر كان لدي الملك وموضوع السم كان للتضليل وايضا لتبرروا ذهابكم لمملكة الافاعي دون أن يعلم امنحتب انكم تسعون وراء الخنجر
ابتسمت ميسرة/ بالضبط كده
مصعب وهو يغمز لاحمس / طلعت صايع والله
ضحك احمس بشده وهو يغمز له / مش لوحدك اللي صايع هنا يابابا ده احنا صايعين آوي
ضحكت تيتي بشده عليه / لا بس مش هتعرف توصل لمستوي صياعته يا احمس
تحدث تاج بتعجب / بس إزاي جبتوا الخنجر من غير ما ما ياخد باله مش المفروض انه كان مراقبكم
ابريس بخبث / حسنا لقد استغلينا انه يركز معنا نحن واخبرت سمارا بطريقه بدون أن يشعر احد اننا نريد هذا الخنجر فذهبت هي واستاطعت احضاره في وقت تعطلينا للملك حيث أننا جعلنا ميسرة تتنكر للدخول وانا اصنع بعض الضجيج حتي ينتبه الملك علي ويهمل اي شئ اخر وهكذا نقنع امنحتب اننا نحضر السم ونعطل الملك حتي تحصل سمارا علي الخنجر وتضعه في حقيبتي علي الحصان هذا كل شئ
صفق مصعب / دماغ شيطاني بجد
نظر ابريس لميسرة وهو يغمز لها / البركة في ميسرة
تحدث ست وهو يضم نانيس اليه ويغمز لها بمشاكسة / هل اخبرتك انني اشتاق لكي بشده
نانيس ببسمة / لا لم تخبرني
اقترب ست وهو يهمس / آه يالي من قاسي القلب كيف لم ااا…..
قاطع حديثهم ميسرة وهي تضع رأسها بينهم / في أطفال هنا احترموا سنكم حتي اخييه عليكم
ضحك اخمس وهو يضم ايانا اكثر ويدفع سماريا / هيا هيا اذهبوا من هنا اريد ان اختلي بزوجتي قليلا
أشارت ميسره لهم ببسمة / اهو الأشكال دي هي اللي تفرع منها سلالة حمدي الوزير
ثم تحدثت وهي تبتسم / ده جناحي انا يا عنيا يلا خد ايانا وروح بوسها في جناحكم لان الجناح ده طاهر وهيفضل طول عمره طاهر ويلا بقي من هنا عشان هنرش الملح سبع مرات
ضحك سيف بشده وهو يغمز لتيتي / تعالي معي سأخبرك بشئ
ثم نظر لعدي الذي ابتسم وتحدث لسماريا / احم سماريا تعالي هنشوف فوفو عشان كان قلقان عليكي
نهضت سماريا بسرعه وهي تركض / فوفو لقد نسيته تماما
ثم خرجت وخلفها عدي وايضا مصعب الذي سحب نازيا للخارج ومعهم تيتي وسيف الذي نظر لتاج قبل خروجه وهمس له بكلمة واحد / فكر
بمجرد خروجهم نظر تاج للجميع ببسمة وهمس بهدوء / اسمحوا لي
ثم خرج متجها للحديقه حيث يجلس دائما وجلس وهو يشرد في السماء ويفكر فيما سيحدث
تحدث حامد بعنف / انت بتقول ايه اختي هترجع معانا قدام الكل وتيجي تاخدها من عندنا
نظر له سامر قليلا ثم قال ببرود / لا
زمجر حامد وتقدم منه وهو يكاد يفتك به لولا احمد الذي وقف امامه بجسده الذي يماثل جسد حامد قليلا وهتف ببرود وهو يدفع حامد للخلف / أعصابك يا وحش اهدي بس خلينا نتكلم بعقل بدل الدراع
تحدث حامد باندفاع وغضب / عايز تجرسنا وسط الناس لما نسيب بنتنا لوحدها هنا
صرخت بدور وقد فاض بها الأمر / الناس الناس الناس عمرك ما فكرت فيا او باحساسي كل تفكيرك في الناس وانا بقولك لا يا حامد مش راجعه البلد لو علي جثتي واعلي ما في خيلك اركبه
كاد حامد يقترب منها بغضب لولا احمد الذي دفعه للخلف وتحدث بفحيح / فكر تقرب منها تآني بأذي وانا هخليك تكمل اللي باقي من عمرك منور السجن
تدخل سامر وهو ينظر لحامد / ملوش لزوم اللي بتعمله ده يا حامد ولو علي الناس اللي هما اخر همي فأنا قبل الفرح هبعت دعوه ليهم كلهم وعربيات تنقلهم وهبعت معاهم كريمة أظن الكل بقي عارفها وعارفني
هزت كريمة رأسها / من الناحيه دي متقلقش هلم اهل البلد في ثانيه جوا العربيات
ضحك سامر وهو يتخيل اقتحام كريمة للمنازل
تحدث سمير وهو ينظر لوالده / أظن كفايه آوي اللي عاشته بسببنا وبسبب الناس اللي انتم خايفين منهم خليها تعيش زي ما هي حابه وكفايه آوي وجع ليها لحد كده
نظر ابراهيم لبدور التي عادت للخلف وامسكت يد سامر وهي تنظر لهم بجمود
ثم نظر لزوجته وتحدث/ يلا عشان هنرجع
كاد حامد يتحدث فصرخ به ابراهيم / أظن كفايه آوي كده احنا هنرجع لبيتنا ولبلدنا واختك خلاص لقت اللي يكون ليها سند وحماية مبقتش محتاجه حد مننا مع اني اشك اننا كنا السند او الحماية دي
ثم رحل بعدما نظر لبدور نظره مجروحه ومعتذره وهمس / الف مبروك يابنتي واخيرا بقي ليكي سند انا مكنتش عارف اكونه ليكي
ثم رحل سريعا وهو يخفي دموعه فنظرت بدور لسامر الذي ابتسم لها لحنان فلحقت بوالدها وخلفها اخوتها و والدتها
هبطت بدور بسرعه وهي تمسك فستانها وهتفت / بابا
توقف ابراهيم وهو يستدير بينما دموعه تهبط بشدة فركضت له وهي تبكي وتعانقه بشده وتهمس / من وقت اللي حصل وانا عمري ما كرهتك ويمكن ده سبب غضبي اني مهما حصل لسه مش عارفه ازعل حتي منكم انا بحبك يابابا كنت مهما قسيت عليا عمري ما زعلت منك بي غصب عني مجروحه نفسي صعبانه عليا اوي غصب عني يابابا
ضمها ابراهيم وهو يبكي بحده ويتحدث / سامحيني يا بنتي سامحيني ظلمتك وقسيت عليكي بس والله انا بحبك والله ربنا اللي عالم حرقة قلبي بعد اللي حصل ربنا اللي عالم أن قسوتي دي كنت بداري بيها وجعي لغيابك وكنت بمنع اي حد يتكلم عليكي عشان كنت مجروح من بعدك يا قلبي وقسوتي عليكي وانتي صغيره كنت فاكر اني كده تخليكي تقدري تحمي نفسك ربيتك زي اخواتك ونسيت انك بنت وليكي متطلبات عايزه الحنان عمري ما كنت ليكي سند يا بنتي سامحيني
بكت بدور وهي تعانقه بشده بينما سمير يبكي عليهم وكذلك عيد ووالدتهم بينما حامد كان ينظر أرضا بخجل من الجميع هو سئ يعترف بذلك ولكن غضب كثيرا من فكره ان اخته تحتمي بغيره ابتسم بسخريه وهو يحدث نفسه وهل كنت تنتظر ان تحتمي بك انت يا حامد
نظر سامر من النافذه بالاعلي وهو يبتسم انها تجاوزت هذا فشعر بأحد يربت علي كتفه نظر وجدها كريمة وهي تهمس له / خير ما عملت يا بسكوته باشا
ضحك سامر بخفوت ثم أعاد نظره للنافذه وهمس / الحمدلله… الحمدلله
ركض تاج في الممر بسرعه كبيره ثم دخل للجناح الخاص بها واقترب من الفراش وهو يجذبها لاحضانه بسرعه وحنان شديد ويهمس لها أن كل شئ بخير بينما هي استمرت بالبكاء والتشنج من الرعب وهي تتحدث / لقد قطع رأسه أمامي يا تاج لقد قتله بعنف لقد
ضمها تاج اكثر لاحضانه وهو يقبل رأسها / اششششش كل شئ انتهي الان انتي بخير والجميع بخير اهدئي
بدأت نونيا بالهدوء بيننا تاج يضمها وهو يهمس لها بكلمات حنونه ويتذكر رعبه حينما سمع صوت صراخها وبكائها أثناء عودته لجناحه ضمها اكثر وهو يهتف بتصميم / لن اتركك يا نونيا لن اتركك أبدا
نظرت له نونيا بعدم فهم فاقترب منها وهمس امام وجهها بحنان / حاولت كثيرا وفكرت كثيرا ولم أصل لأي حل سوي ان تاج لن يستطيع العيش بدون طفلته الصغيره
ابتسمت له بخجل وهي تهمس / لم افهمك
ابتسم تاج وقبل رأسها بحنان وهو ينهض ويضع الغطاء عليها بحنان / غدا ستفهمين كل شئ والأن يا صغيرتي اغمضى عينيكي الجميلة تلك
نظرت له نونيا بخجل ثم اغمضت عينها بسرعة فابتسم وانحني لها وهمس في اذنها / تصبحين علي خير يا مالكة قلبي تصبحين علي خير يا حبيبتي
ثم تركها وخرج وهو يتمتم ببسمة / فكرت يا سيف فكرت
بينما نونيا كادت تنصهر وهي تتذكر همسه وفكرت هل كانت تحلم نعم لابد انه كان حلم جميل ودافئ
نظرت تيتي لسيف بصدمة /ولكن انا.. انا
تقدم منها سيف وجلس علي ركبتيه امامها بينما هي تجلس علي احد المقاعد وهمس لها / هل تثقين بي
نظرت له تيتي وهزت رأسها بشرود فاكمل / هل تحبيني
تيتي
نظرت تيتي لعينه وهي تهمس / تؤ تؤ بل اذوب بك عشقا
ابتسم سيف بعشق / اذن ما رأيك فيما قلته انا
نظرت تيتي لعيونه بتردد فابتسم لها وابتسمت له وهي تنهض وتفرد يدها في الهواء بحماسه وتهتف / معك دائما يا سيف حتي اذا ذهبت للجحيم سأتبعك يارجل لن تترك يدي حتي اموت
ثم اقتربت وامسكت يده ونظرت له بعشق / هذه اليد لن تفارق يدي طالما حييت سأكون بجاورك في مكان
ابتسم سيف وانحني لها وهمس / وهذا مايريده قلبي تماما سوف تكونين معي دائما وفي أي مكان يا حبيبتي
ابتسمت تيتي له وهزت رأسها بفرحه
نظر عدي بقلق لسماريا التي هتفت بقلق / ولكن انا خائفة يا عدي
اقترب منها عدي وقال بحنان سأكون معك دائما في كل خطوة تخطينها لن اترك يدك دائما ستكونين معي يا جميلتي الغبيه
ابتسمت له وقالت / حسنا انت تعدني انك دائما لن تتركني صحيح
هز عدي رأسه ببسمه
ابتسمت هي ولكن فجأه بتذمر وهي تقول بعدها بتفكير / ماذا عن فوفو
زفر عدي بضيق ثم نهض وتركها وهو ينظر للسماء / يا الله حقا تعبت اقسم انني تعبت
ثم نظر للخلف / اسحب كلامي يا سماريا اعتبري انني لم أخبرك شئ
نهضه سماريا وهي تركض خلفه / استني بس مالك قفوش كده يا عم طب اصبر طيب يا جدع
ضحك عدي وهو يضرب كف علي كف ويسير مبتعدا
ابتسمت نازيا وتحدثت / عندما كنت أحاول الاقتراب منك كان هدفي هو أن اريك ماذا يفعل قربك بي يا مصعب
تحدث مصعب بتوتر وهو يبتلع ريقه / هذا يعني أنك….
هزت نازيا رأسها واقتربت منه ووقفت أمامه ثم صرخت بصوت عالي / احبببببببببببببببببك
ابتسم مصعب بشده ثم صرخ وهو يفتح ذراعه ويصرخ / وانا احبببببببببببببببببك
خرجت ميسره من النافذه التي تعلوهم والقت بحذائها فجاء في ظهر مصعب الذي صرخ بألم فهتفت بهم ميسره / بس يا ابن الكلب انت عايزين ننام
نظر لها مصعب بتذمر وصرخ / اي يا ميسرة دي لحظه تيجي فيها
ألقت ميسره خفها الاخر ولكن تفاداه مصعب وقالت / غور ياض يا زبالة انت من هنا
سحب مصعب يد نازيا وركض وهو يضحك وخلفه نازيا تكاد تنقطع أنفاسها من كثره الضحك توقف مصعب حينما ابتعد وتحدث بصعوبه وهو يتنفس بعنف / هل انتي موافقه يا نازيا
نظرت نازيا لعيونه وغمزت له / معك حتي الجحيم يا رجل
ضحك مصعب وهو يتحدث / هل تصدقين لم اتوقع يوما ان يكون اعترافي بالحب بهذا الصحب والجنون والاغرب انك شاركتني هذا الجنون
ضحكت نازيا وهي تهتف بانفاس لاهثه / لم ارد ان يكون اعتارفا عاديا
ابتسم مصعب واقترب منها وهمس / لم يكن عاديا يا جميلتي
ثم غمز لها بمشاكسه / واخيرا اقترب اليوم الذي سأنزع به هذا الحبل عن جسدك بيدي تلك
نظرت له نازيا بيأس ثم رحلت وهي تتمتم / لن تتوقف عن وقاحتك هذه أبدا يبدو انني سأغير رأيي
تحرك خلفها وهو يضحك / انتي تحلمين ان اتركك أبدا
عاد الجميع لمنازله والفرحة تملئ القلوب ولكن لم يعد احمد مع الجميع وانتظر حتي ذهب الجميع للنوم واقترب من نافذه فاطمة وابتسم بخبث ثم امسك بعض الحجارة واخذ يلقيها علي النافذه حتي خرجت فاطمة بانزعاج فوجدت احمد بالأسفل همست بصدمه / انت لسه هنا بتعمل ايه
احمد بغمزة / بقي يرضيكي يا بطتي كله يحتفل انهاردة ماعدا انا
ضحكت فاطمة بخفوت / والله انت بقيت مجنون
احمد وهو يضع يده علي قلبه بدرامية /مجنون بيكي يا حبة الجلب
ضحكت فاطمة بشده ثم تحدثت بمشاغبة / والمطلوب من حبه الجلب يا استاذ احمد
احمد بوقاحة/ بوسة
شهقت فاطمة بغيظ / واضح ان مش مصعب بس إللي سافل هنا
ضحك احمد وهو يشير لها / طب انزلي عشان عايزك
تحدثت هي بقلق / الوقت متأخر يا احمد
احمد ببسمة / انزلي بس انا معاكي متخافيش
هزت فاطمة رأسها بايجاب ثم وضعت شال علي بجامتها المحتشمة ووضعت حجاب علي رأسها وهبطت للاسفل واتجهت حيث نافذتها ووقفت تتطلع لأحمد بعشق وهي تتحدث / ايه يا احمد فيه حاجة
امسك احمد يدها وهو يجذبها خلفه للحديقه الخلفيه ويتحدث /فيه انك وحشتيني يا قلب أحمد
ابتسمت هي بسعادة كبيرة وسارت خلفه ولكن صدمت حينما وجدت الحديقه الخلفية مليئة بالاضواء والشموع وطاولة مليئة بكل ما تحبه نظرت له بصدمه / أنت عملت كل ده أمتي
احمد ببسمة / لما سامر اتصل بينا عشان نروح كنت بجهز فيها وخليت شروق تعطلك شويه
فاطمة بتذكر / وانا اقول البت شروق جنت ولا إيه
ضحك احمد وهو يضمها من الخلف ويهمس لها / حبيت نقضي الليله سوا انا وانتي والنجوم وبس
ابتسمت له فاطمة وهمست / وحبنا
همس احمد في اذنها / وحبنا يا بطتي
في الصباح توافد الجميع للقاعة بسبب اوامر ست الذي جمعهم لأمر هام لا يعلمه سوا الرجال وفقط وايضا الفتيات
جلس الجميع في انتظار دخول ست بينما كان احمس يستند علي ايانا ببسمه متعبه وقد أصر علي الحضور
ونانيس تتنفس بملل / آه يارجل اين ذهب والدك يا حوني
كاد حوني يجيب لولا فتح باب القاعة ودخول ست الذي قاطعهم تقدم ست بخيلاء وهو ينظر لميسره التي تزفر بضيق وهمس باستفزاز / كفي عن ذلك فأنا الملك ويحق لي التأخر كما أشاء
نظرت ميسرة لابريس وتحدثت / اخوك مش هيجبها لبر غير لما اقوم الشعب عليه ونخلعه زي الضرس المسوس
جلس ست علي عرشه وهو يبتسم باستفزاز / لا أفهم ماذا تقولين ولكن عامة في أحلامك
ضحكت ميسرة بشده وهي تتحدث لست / شايف الغزالة رايقه إزاي تلاقي البت ننوسه روقت عليه امبارح
ضربها ابريس وهو يهمس / مش قلنا هنبطل قلة أدب شوية
ميسرة وهي تفرك ذراعها / بحاول الله
تحدث ست بصوت جهوري / انتبهوا رجاءا لقد جمعتكم اليوم لأجل خبر هام جدا سوف يتحدد علي أساسه مستقبل كمت
نظر للوجوه التي انتبهت لحديثه بتركيز واكمل / عندما قمنا بالتحدي الأول انسحب منه ازي واوناس بكامل ارادتهم وهذا يعني انه لم يتبقي سوي الاربعه وحوني
صمت الجميع ليستمع لكلماته التاليه التي جعلتهم يفتحون اعينهم بشدة / لذا وبموجب سلطتي علي كمت اعلن بأن حوني هو الوريث القادم لعرش كمت
نهض حوني بفزع وكأن افعي لدغته وهتف باعتراض / هذا ليس عدلا يا مولاي لم تنتهي المنافسه بعد كما أن سيف أحق مني بهذا الأمر
ابتسم ست بشدة لرؤية متامة العلاقة بين حوني وأبناء أخيه
ونهض ازي ايضا وهو يتحدث / اسمح لي يا مولاي ان اعترض علي هذا فلم ننتهي بعد من المنافسه كما قلت لقد خاضنا تحدي واحد فقط وتبقي خمس منافسين
نظر لهم ست وأشار لهم بالجلوس وتحدث / هل تعتقدون انني سأفرق بين ابنائي وأبناء اخوتي او انني قد اتخذ قرارا لصالح ابني متناسيا أبناء ابريس وأبناء بيك أيضا
ثم نظر للجميع وهو يلقي قنبلته / ولكن علي ملك كمت ان يكون في كمت لحكمها وأبناء ابريس لن يكونوا موجودين لذلك لقد انسحب الجميع من المسابقه وبهذا نعلن ان حوني هو الفائز بالعرش
تحدثت نانيس بتعجب / انسحبوا كيف؟؟؟ وماذا تقصد انهم لن يكونوا موجودين
نظر ست للجميع وتحدث / ابريس سوف يعود من حيث جاء هو وابناءه الاربعه وايضا زوجاتهم
علت المهمات القاعة والجميع يستنكر ذلك القرار فتحدث سيف / سنعود انا واخوتي ووالدي وتيتي ونازيا وسماريا
اندفع تاج وهو ينهض ويهتف / ونونيا
نظر له الجميع بصدمه بينما ابتسم سيف بشده انه لم يضيع حبه فاكمل تاج وهو ينظر لبيك / عمي بيك انا وأمام الجميع اقول انه يشرفني ان اتجوزك بابنتك نونيا لذا هلا أنرت حياتي واعطيتني جوهرتي الصغيره
صدمت نونيا واخفت وجهها في اسينات التي بكت بفرحه لأجل طفلتها الصغيرة بينما تحدث بيك بتذمر / جوهرتك؟؟؟
تاج ببسمة ساحرة / نعم جوهرتي الثمينه والتي اقسم لك انني سأحفظها بروحي
صمت عم القاعة قاطعه ست وهو يتحدث / بعد طلب سيف ومصعب وعدي للفتيات في القاعة اجتمع معنا سيف واخبرنا برغبته في العودة بهم لعالمه لأجل أمور في دينهم يجب أن تتم قبل الزواج وايضا اجتمع ابريس بنا واخبرنا كل شئ
F. B
اقترب ابريس من ست وعانقه / ارجوك لا تحزن يا أخي صدقني سنعود دائما سنأتي لهنا بصفه دائمة أليس كذلك يا احمس
هز احمس رأسه / نعم طالما سمحت القلادة لهم بالدخول اول مرة فهذا يعني ان باب الأبعاد أصبح مفتوحا أمامهم في أي وقت
نظر ابريس لست وهمس / أرأيت سوف نعود هنا دائما سوف نكون هنا كل يوم اذا اردت ولكن ارجوك لا تؤلم قلبي بحزنك هذا يا أخي أنا افعل هذا لأجل أولادي وحبهم صدقني
نظر له ست بتعجب / وهل نحن من نمنع حب أبنائك
هز ابريس رأسه برفض / يا أخي يجب أن يتم زواج ابنائي في عالمي لان هناك أمور واجرائات كثيره لعمل هذا الشئ وفقا لديني
هز ست رأسه بتفهم / يمكنك أن تزوجهم والعودة الي هنا سوف نكمل منافسات العرش وربما يصبح سيف هو الملك
ابريس ببسمه وهو يمسك يده ويقبلها باحترام / ولكن يا أخي ابنائي تربوا بعيدا عن هنا وعاشوا في بيئة مختلفه تماما كما أن ملك كمت يجب أن يكون عالما بشعبها وكل شئ بها وابنائي لا يفقهون في أي من هذه الأمور
صدقني لن نتأخر أبدا وسوف نترك معكم قلادة وعندنا توأمتها في عالمنا وعندما تريدون شئ فقط تواصل معنا وسنكون عندك مباشرة سوف نأتي كل أسبوع وقتما تشاء صدقني
هز ست رأسه باقتناع ثم قال بحزن يشبه حزن الطفل / حسنا ولكن لا تتأخر
ابتسم ابريس ونظر لبيك الذي ابتسم له / سأشتاق لك يا أخي ارجوك لا تغب كثيرا
ابتسم له ابريس
B
نظر الجميع لبعضهم البعض ثم تحدث حوني بحزن / اذن ومتي العودة
‏نظر ابريس للجميع وهتف / الليلة…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى