روايات

رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحمة نبيل

موقع كتابك في سطور

رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة 2 الجزء الرابع والثلاثون

رواية لعنة الفراعنة 2 البارت الرابع والثلاثون

لعنة الفراعنة
لعنة الفراعنة

رواية لعنة الفراعنة 2 الحلقة الرابعة والثلاثون

الفرق بين العاصي والمُلتزم مش إن ده بيعصي وده مبيعصيش ؛ الفرق بين العاصي والمُلتزم إن ده بيعصي ومبيتوبش وده بيعصي وبيجدد التوبة💙))”
د/حازم شومان

..وفيك تسيل المحابر شوقا وتهفو النفوسُ حنينا إليك تطيب الحياة بذكرك دوما ويُشرحُ قلب يُصلّي عليك.ﷺ

RAHMA NABIL 美心

نظر الجميع لمصعب بتعجب بينما هو توقف عن الضحك / معلش يا جماعه بعتذر اسف والله بس مقدرتش امسك نفسي
ثم اخذ نفس ليهدأ / ها حضرتك كنت بتقول اغتصبت مين بقي
أشار المدير بتعجب لدينا / الانسه دينا يا استاذ مصعب مالك انت مستهتر بالمصيبه اللي عملتها
مصعب وهو يشير لدينا / طب بزمتك يا شيخ بزمتك بقي انا ادخل النار في دي اعقل الكلمه طيب يوم ما يطلع عليا اني مغتصب يتهموني في دي
نهض الشاب بغضب جحيمي وصرخ به/انت واحد قليل الادب مترتبتش مالها دي يا روح امك مش….
لم يكمل كلامه بسبب لكمه مصعب الذي نظر له بغضب مخيف / سيره حد من اهلي تعدي علي لسانك ال*** ده تاني انا هخليك تطلع علي نقاله فاهم ولا لا
ثم نظر للمدير وتحدث بنفاذ صبر / حضرتك عارف كويس انا مين وشغلي ايه انا بشتغل هنا تقريبا من وقت ما اتخرجت عمر حضرتك شوفت مني تصرف لا يليق بيا او بالشركة او حد اشتكي لحضرتك مني قبل كده انا الحمدلله يمكن بتكلم بهزار بس عمري في حياتي ما لمست بنت ويوم ما ألمس المس دي وكمان غصب ايه القرف ده بعدين حضرتك يوم ما رجعت الشركه عشان اكمل شغل انا خرجت في مواعيد العمل وكان كمان فيه موظفين لسه ممشيوش يعني إزاي هغتصبها وفي نص الشركه وفيها موظفين
زفر المدير / منكرش ان أخلاقك طول السنين دي انا كنت شاهد عليها رغم عبثك بس عمرك ما اتخطيت حدودك مع أي حد بس إللي موضحاه كاميرات المراقبه غير كده حضرتك قبل ما تمشي بساعه دخلت اوضه الأرشيف وفضلت فيها ما يعادل ساعه بعدين خرجت وبعدها دخل عامل النظافه عشان يخلص شغله ولقي الانسه دينا مرميه ومتبهدله تماما
مصعب وهو ينظر لدينا بشر ثم أعاد نظره للمدير / وياتري بقي الاستاذه دينا اخدتها طيران ولا حفرت نفق للارشيف إزاي الكاميرا متجبهاش يعني وهي بتدخل وبعدين حضرتك راجع كاميرا الأرشيف وشوف اللي حصل
المدير وهو يزفر بتعب وإرهاق / الكاميرا بايظه من فتره بعدين الكاميرا جايبه والإنسه بتدخل قبلك للارشيف وبعدها انت بتدخل بربع ساعه وبتطلع
نظر مصعب بتعجب / بس انا لما دخلت مكنش في حد موجود حضرتك إزاي بتقول انها كانت جوا
المدير بسخريه / والله ده اللي ظهرته كاميرات المراقبه
نظر مصعب لدينا واقترب منها وهمس لها / لعبتيها صح يا*** مكنتش اعرف انك و**** آوي كده بس حاضر انا هوريكي إزاي تلعبي معايا
ثم ابتعد عنها بعدما سمع زمجره الشاب بغضب فتحدث مصعب وهو ينظر ببرود للمدير/ ممكن حضرتك تطلب العامل اللي لقي الانسه لاحول لها ولا قوه في الأرشيف
هز المدير رأسه ورفع سماعه هاتفه وتحدث لاحد ما ثم نظر لمصعب بحزن وهو يتمني ان يكون مظلوم فمصعب ليس فقط موظف عنده بل هو صديق ورفيق رغم الفرق في العمر بينهم قاطع تفكير الجميع طرق الباب ودخول العامل نظر له مصعب وابتسم بخبث

RAHMA NABIL 美心

عدي بغباء / نعم؟؟؟
تحدث احد الرجال والذي كان يبدو من ثيابه انه صعيدي وايضا من لهجته / مهتسمعش إياك عم نجولك ان اليوم فرحك علي بتنا فاهم ولا نفهمك بطريجتنا
قال آخر كلماته وهو يدفع المسدس لوجهه اكثر بينما نظر عدي للسلاح ثم تحدث / أنا المأذون يا جدعان انتم غلطوا يمكن عشان انا قمور وعسل ومفيش مني ومسمسم كده بس مش انا العريس لو قصدكم عشان البدله وكده فدي أساسا انا مأجرها من عند المكوجي اللي علي أول شارعنا وهرجعها في طريقي وانا مروح فنصلي علي النبي كده ونستعيذ بالله من الشيطان ونشرب كوب نعناع يهدي اعصابنا ونقعد قعده صفا كده ونستني العريس وانا مش عايز اي فلوس اعتبروه هديه للعرسان
تحدث احد الرجال الذين يرتدون بذله حديثه/ هو إنت مش فاهم ولا إيه ماقولنا انت العريس اخلص ادخل عشان تكتب علي بنتنا
عدي وهو يلقي حقيبته ارضا ويصرخ ببلطجه / الظاهر انكم اتغريتوا في البدله والكارفاته لا يا روح امك انت وهو ده انا صايع وبلطجي مش عشان بنهزر ونضحك يبقي نسوق فيها لا فوق كده ده انا اصيع من بلدكم يا خويا ده انا جايبها من تحت آوي قسما بالله اللي هيقرب مني لهنفخه سامع ياض منك ليه انا مش الطيب الأهبل التاني ده يبقي اخويا الصغير اما انا متربتش أساسا فاللي مستغني عن خلقه اهله الزباله دي يقرب عشان هشرحه هنا قال جواز قال
كاد أحدهم يجيب عليه ولكن قاطعهم صوت فتاه تصرخ وهي تركض تجاه عدي وتعانقه بقوه / عدي حبيبي اخيرا جيت انقذني منهم
عدي وهو يدفعها بسرعه كمن لدغه عقرب وصرخ بها / جرا ايه يا ختي هي دكيه ولا إيه جايه جري وتحضنيني ايه بجاحه اهلك دي
ثم نظر للرجال / عيب علي شنبك منه له
ثم نظر للفتاه / بعدين انتي تعرفيني منين أساسا وايه انقذك منهم ده هو فيه إيه ما حد يتنيل ينطق عشان افهم
وجهه أحدهم سلاحه لرأس عدي وهو يتحدث بغلظه / انت دلوقتي هتتجوز البنت دي وتصلح غلطك االي عملته معاه يا حق***
عدي وهو يمسح وجهه بعصبيه / بغض النظر عن الشتيمه دي اللي هعديها بمزاجي بس تمام خليك مع الكداب لحد الباب قولي بقي غلطة ايه اللي اصلحها منك ليه
تحدث أحدهم بلهجه غليظه / غلطه ايه معتعرفش إياك شرفنا اللي لوثته في الطين انت وبنت المركوب دي هي جات واعترفت بكل شئ حصل معاك وانك ضيعت شرفها وشرف العيله كلها وبعدين اتخليت عنها يا عديم التربيه
زفر عدي بضيق وصرخ به / احترم نفسك وامسك لسانك زي ما انا ماسك نفسي بالعافيه عنكم
ثم نظر للجميع / واسمع منك ليه انا لا اعرف بنتكم ولا اعرف هي مين أساسا واول مره اشوفها دلوقتي شوفوا بقي بنتكم غلطت مع مين وعايزين تلبسوها ليا
صاحت الفتاه ببكاء / انت بتعمل ايه يا عدي انت هتبعني ليه ده انا سلمتك نفسي إزاي تعمل كده
عدي بصراخ / بت انتي مهبوله بروح اهلك ده انا اول مره اشوفك أساسا هي دلوقتي هنستهبل
ثم نظر للرجال بسخريه / شوفوا بنتكم غلطت مع مين بعيد عني انا واحد عمري ما لمست ست أبدا ولا عمري هغضب ربنا في أي حاجه زي دي انتم فاهمين وبنتكم دي بتضحك عليكم عايزين تصدقوا كلامي صدقوا مش عايزين انتم احرار
ثم اخذ حقيبته وكاد يخرج لولا صوت ضرب النار وصراخ الفتاه الذي جعله يتصنم مكانه بصدمه……….

RAHMA NABIL 美心

خرج سيف من العمليات وهو لايري من التعب زفر بارهاق وكالعاده اتجه لمكتب تاج وتسطح علي الاريكه هناك ونظر لتاج بتعب / عدي مكلمكش يا تاج
تاج بتعجب / لا مشفتوش من الصبح أساسا بس ليه يعني
سيف بقلق / أصله راح لكتب كتاب في قريه جنبنا ومن وقتها متصلش بيا كالعاده افتكرت هخرج من العمليات هلاقي اتصالات منه هو او مصعب زي كل يوم بس ولا حاجه مفيش اي حاجه
تاج ببسمه وهو يعطيه عصيره / خد اشرب بس وروق أعصابك يا سيف اكيد انشغلوا ونسيوا بطل دايما تشغل نفسك بينا وتقلق نفسك كده يا سيف احنا كبرنا عيش حياتك يابني ده انت داخل علي ٣١ سنه ومشوفتكش مع بنت حتي ولو بالغلط عيش حياتك وبطل تشيل همنا يابني ده انا بتشيل همنا آكتر من ميسره وبابا نفسهم
ابتسم سيف وسحبه لاحضانه وهو يلعب في خصلات شعره / أبدا يا تاجي أبدا عمري ما هبطل اقلق عليكم لأنكم عيالي يا تاج مش اخواتي فاهم
ابتسم له تاج وهز رأسه ولكن قاطع حديثهم رنين هاتف سيف فتحه ونظر للهاتف بتعجب
تاج / مالك مين ده
سيف بتعجب / رقم مش متسجل
تاج / طب افتح شوف مين
ثم تركه تاج واتجه لمكتبه بينما أجاب سيف / الو ايوه انا سيف ….. نعمممممممم طب تمام أنا جاي بسرعه سلام
نظر له تاج بقلق / فيه إيه يا سيف حد حصله حاجه
سيف وهو يرتدي حذائه / واحد زميل مصعب اتصل يقولي ان مصعب في مصيبه وان فيه بنت متهماه بالاغتصاب والشركه كلها مقلوبه علي الحكايه دي واحنا نايمين هنا
خرج سيف بسرعه وخلفه تاج / استني جاي معاك استني
خرج سيف للاستقبال / اعملي اذن ليا انا ودكتور تاج لأمر ضروري
ولك ينتظر ردها فخرج سريعا وخلفه تاج وهو يفكر ان مصعب مستحيل ان يفعل ذلك مهما قال وفعل لن تصل لحد الاغتصاب

RAHMA NABIL 美心

دخل محمد المدرج ونظر للجميع ببسمه ولكن بدون وعي اتجه بنظره لمروه التي تجلس في الصف الأول كما قال لها سابقا بدأ محمد في شرح المحاضره بكل عمليه وجديه وبعد انتهاءه منها نظر لهم وابتسم / تمام جدا يا شباب بجد احسنتم بسبب تفاعلكم وتركيزكم خلصنا بسرعه دلوقتي باقي نص ساعه من المحاضره فاللي واجهته اي مشكله لو عنده اي سؤال يتفضل يسأل
صمت الجميع ورفعت مروه يدها فابتسم محمد وأشار لها / مروه اتفضلي
وقفت مروه وطرحت سؤالها علي محمد الذي فكر وهز رأسه بابتسامه وتحدث / حلو جدا يامروه سؤالك، كل مره بتبهريني بسؤال
ابتسمت مروه بخجل بينما كامي تكاد تموت من الغيظ
نظر محمد للجميع / حد عنده اجابه علي سؤال مروه ياشباب
رفع احد الشباب يده واخذ يتحدث ويتناقش مع محمد في الاجابه فهز محمد رأسه / ده فعلا قريب من الصح اسمك ايه
الشاب ببسمه / إيهاب يا دكتور
محمد ببسمه / برافو يا إيهاب قربت من الصح اتفضل
ثم نظر للجميع / ها حد عنده اجابه للسؤال
رفعت مروه يدها فاشار محمد / اتفضلي يا مروه
مروه وهي تنظر للكشكول امامها / حضرتك يا دكتور انا كنت في البيت وصلت تقريبا لجزء من الحل وكمان الجزء بتاع إيهاب لو ضيفناه لكلامي ممكن تكون هي دي الاجابه
جلس محمد ونظر لها بانتباه / طب سمعيني كده الاجابه
أمسكت مروه الكشكول الخاص بها وأخذت تقرأ ما دونته وبعدما انتهت نظرت لمحمد الذي نظر لها بغموض وابهام فابتعلت ريقها بقلق وتوتر سرعان ما تحول لخجل وسعاده وهي تسمع تصفيق محمد لها / برافو بجد يا مروه انتي عبقريه انك عرفتي تربطي بين الاجابتين بالطريقه دي وتوصلي للحل السؤال ده مش سهل علي فكره ومحتاج شغل كبير وانتي قدرتي تحليه طبعا بمساعده إيهاب فتقديرا لتعبك ومجهودك ليكي مني جايزه انتي وإيهاب علي الاجابه دي
ثم نظر لساعته / تمام خلصت المحاضره يا شباب اشوفكم الاسبوع الجاي
ثم حمل حقيبته وخرج وهو يبتسم بينما اتجه إيهاب لمروه وضربها علي رأسها /بت انتي بتاخدي اجابتي ليه ها
نظرت له مروه بغيظ وضربته هي أيضا علي رأسه بحده / ايدك لو اتمدت تآني هقطعها انت فاهم بعدين يا أخي اتنيل ده انا اللي عملت لاجابتك قيمه يا معفن
إيهاب بتوعد / بقي هو كده
كادت مروه تجيب لولا صوت محمد / هو فيه إيه
انتبه الجميع الذين كانوا علي وشك الخروج لصوته فنظرت مروه بحرج لمحمد وهي تعدل نظارتها وتحدثت بتوتر / أصل أصل هو إيهاب كان
صمتت وهي تنظر لايهاب بشر ثم ضربته في خصره / انطق ياض
ضحك إيهاب بخفوت / مفيش يا دكتور بس كنا بنتناقش في السؤال
محمد بحاجب مرفوع / بنتناقش في السؤال بايدك
ابتسم إيهاب بحرج / لا بس
قاطعه محمد وهو يخرج ويأخذ كتابه الذي عاد لأجله / الموضوع ميتكررش يا إيهاب تتكلم مع زمايلك باحترام مش بايدك
ثم نظر لمروه نظره غامضه وخرج سريعا
بينما مروه ضربته مجددا وهي تصرخ بخفوت / هنفخك يا أخي اول يوم ليك هنا وتعمل بلاوي ياريتك ما حولت يا خويا
ركض إيهاب خلفها وهو يضحك / خدي يا مجنونه هفهمك طيب اسف يابنتي اصبري بقي
بينما هي كانت تسير بعصبيه وهي تتذكر نظرته لها ماذا كان يقصد بها
بينما محمد دخل لمكتبه والقي حقيبته بعصبيه وهو يتذكر منظرها وهي تمزح معه فك الكرافات الخاص به بعصبيه وجلس علي مكتبه وهو يتحدث لنفسه / وانت مالك ان شالله يقتلها متدخلش

RAHMA NABIL 美心

رفع سامر نظره وهو يزفر بضيق ويصرخ بالجميع / بس يا خويا بس يا حبيبي مش فرح هو بطلوا دوشه خلاص قولت هنشوف الحكايه
ثم أشار لأحدهم / قول انت حصل ايه
الرجل وهو يضع يده علي رأسه وهو ينزف / ياباشا احنا كنا قاعدين علي القهوه في امان الله ومعملناش حاجه ومره واحده الواد بليه صبي القهوه جه ودلق الشاي السخن علي صاحبي فهو اتعصب عليه قام ضرب بليه ضربه خفيفه يعني لقينا المعلم رضا جه ونزل ضرب فينا ولا اكننا مخدات وزي ما حضرتك شايف حصل فينا اتدغدغنا ياباشا مخلاش حته واحده سلميه ياباشا
ثم تحدث ببكاء / احنا عايزين حقنا ياباشا
هاج الجميع معه وهم يتحدثون / آه ياباشا عايزين حقنا
صرخ سامر بنفاذ صبر / فين الزفت رضا ده
احد الرجال / بره ياباشا
سامر بصراخ / دخله خلينا نخلص من الحكايه دي
خرج العسكري ونادي / رضا الظابط طالبك
نظر سامر بتعب للورق امامه ورفع رأسه علي كلمه العسكري وهو يتحدث / رضا ياباشا
رفع سامر نظره وكاد يصرخ ولكن لم يجد احد فكشر قليلا وهو يبحث حتي وقع نظره علي فتاه تبدو مراهقه وقصيره فتحدث بضيق / مين اللي جايب بنته معاه وفين اللي اسمه رضا ده خلينا نخلص
تحدث احد الرجال الذي قامت رضا بضربهم / هي دي المعلم رضا ياباشا
نظر له سامر بصدمه وكأنه بمائه رأس ثم نظر للفتاه وأعاد نظره للرجل مجددا / رضا مين
الرجل / رضا اللي ضربتنا ياباشا
اغمض سامر عينه وفتحها مجددا وهو لا يستوعب مايري / نعم يا خويا
ثم نهض وهو يضرب علي المكتب بجده ويصرخ / بقي العيله دي هي اللي ضربت التيران دول انتم هتجنوني ياض منك ليه
تحدثت رضا بطريقه اشبه بالرجال / إيه ياباشا بس متستهونش بالبنت دي لا مؤاخذه انا أسد في أي حاجه
نظر لها سامر بغيظ وهمس / نيره صغيره قدامي
ثم نظر وتحدث للعسكري / مشي الناس دي وانا هتصرف مع المعلم رضا
قال آخر كلمه بسخريه وهو ينظر لها بينما هي نظرت للرجال بشر فركضوا بخوف للخارج
بينما أشار سامر للعسكري / اخرج واقفل الباب وراك
خرج العسكرى بينما نظر سامر لرضا ونهض من مكتبه واقترب منها وهو يشمر يد القميص الخاص به بينما هي تنظر له بحاحب مرفوع وهو ظل يقترب حتي وصل امامها وتحدث / بقي انتي يا آتنين سنتي الا ربع اللي عملتي في الجتت دي كده
رفعت رضا نظرها من أسفل الكاب الذي ترتديه وتحدثت ببلطجة / آيوه ياباشا فيه ناس قلت ادبها وكنت بربيها
امسكها سامر من ثيابها ورفعها بشده حتي أصبحت قدمها لا تلامس للارض وساعد في ذلك قصر طولها وتحدث وهو يجز علي أسنانه / ليه مفيش قانون يا ختي
رضا وهو تحاول أن تبعد يده / علي فكره مفيش حد ابدا اتجرأ يعمل كده قبل كده ياباشا انا ليا هيبتي في المنطقه فلو سمحت احترم برستيجي ونزلني
نظر لها سامر بشر وتركها ثم اقترب منها وهمس / أنا بقي هوريكي البرستيج علي أصوله….. يا عسكررررررري
دخل العسكري / اؤمر ياباشا
سامر وهي ينظر لها بتسليه / وري الانسه رضا الحجز بتاعنا وفرجها عليه كده وخليها تاخد راحتها في زنزانه تلاته
اخذ العسكري رضا / امرك ياباشا….. انجري قدامي يابت انتي
نظرت له رضا بشر فابتلع ريقه وأشار لها / اتفضلي قدامي
ذهبت رضا بكل كبرياء وهي لاتهتم لنظرات ذلك الذي يكاد يحرقها بنظراته بينما هي دخلت للزنزانه ونظرت للعسكري الذي يغلق الباب بسخريه ثم أعادت نظرها للنساء وتحدثت ببسمه بارده / منورين يا نسوان
نهضت السيدات وهن يهتفن / معلم رضا الزنزانه منوره يا معلمي
رضا ببسمه / تسلمي يا ست منك ليها كل واحده ترجع مكانها انا هرقد شويه عالله اسمع همسه جنبي عشان هصحي اعلقكم واحده واحده فاهمين
ثم ذهبت لاحد الأركان وتسطحت بها بكل برود وهي تبتسم لنيلها من هؤلاء الرجال الذين كانوا يضربون طفلا فأكثر ما يغضبها هو أن يضرب احد طفل صغير تجن كليا من هذا الفكره

RAHMA NABIL 美心

نظر مصعب للعامل وتحدث بسخريه / عادل يااااه يا جدع علي الصدف مش انت برضو يا دولا اللي قفشتك بتسرق من المكاتب من اسبوع وقعدت تتحايل عليا اني استر عليك وتيجي انت تتهمني آه يا خلبوص
ابتلع عادل ريقه / سرقه ليه يامصعب باشا هو إنت عايز تلبسني بلوه عشان بس بقول الحق وبقول اللي حصل
مصعب ببرود / حصل ايه
نظر له عادل بتوتر / ها!؟؟؟
مصعب ببسمه ساخره / ها ايه بس بقولك حصل ايه
عادل وهو يبتلع ريقه / معرفش هو أنا دخلت اوضه الأرشيف لقيت الانسه واقعه ومغمي عليها و….
مصعب وهو يقاطعه / شوفتني وانا بعمل فيها حاجه
عادل بتوتر / آه انت كنت معاها وهي كانت..
قاطعه مصعب وهو يدعي التفكير / إزاي آه وانت بتقول انك دخلت الاوضه وشوفت الانسه واقعه علي الارض عرفن منين بقي اني انا اللي عملت كده
ازداد توتر عادل / هو إنت جريت لما دخلت
مصعب / يعني شوفتني
هز عادل رأسه فابتسم مصعب وهو يتحدث / طب وقتها انا كنت لابس ايه
عادل بتهتهه / كنت لابس هدوم
مصعب وهو يصفق / اوووه برافو يا عادل كنت فاكر اني لابس شوال والله حماده هلال فخور بيك…… قصدي يا دولا انا كنت لابس ايه بالظبط
عادل وعو ينظر بتوتر لدينا التي كانت تحذره بعينها فتحدث / كنت لابس بدله
مصعب وهو ينظر له بحاحب مرفوع / بجد ومن أمتي وانا بلبس بدل يا دولا انا مش بحب البدل
عادل وعو يغير حديثه / آه صحيح كنت لابس تيشرت وبنطلون افتكرت
مصعب ببسمه بارده / بس انا فعلا كنت لابس بدله وقتها
توتر عادل وتصبب العرق من وجهه ولكن قاطع حديثهم اقتحام سيف وتاج للمكتب نظر مصعب لاخيه الذي يبدو علي وجهه البرود ولكن هو يعرف تماما البركان أسفل هذا البرود
تحدث سيف وهو ينظر لمصعب / حصل ايه واغتصاب ايه اللي صاحبك قال عليه
مصعب بسخريه / ياباشا ده لعب عيال أساسا
ثم نظر لعادل ورضع يده علي كتفه / بس دولا جدع وابن بلد ويقول االي حصل بالضبط صح ولا إيه يا دولا
سيف بنظره مرعبه / اكيد لأنه عارف اللي بيكدب بيروح فين ولا إيه
تحدث عادل برعب / ياباشا انا معرفش حاجه أبدا دي هي الانسه دي اللي قالتلي اعمل كده
مصعب وهو ينظر لدينا بقرف / آيوه بقي يا دولا قالتلك ايه
حكي عادل كل ماحدث لهم / وبعدين ياباشا قالتلي انى استني لما حضرتك تخرج وادخل انا عشان الكاميرات تصورني علي أساسا اني شوفتها وكده وهي كانت مستخبيه ورا المكتبه جوا الأرشيف عشان يظهر انك دخلت وراها وخرجت وهي لسه جوا وانت أساسا متعرفش انها جوا وبعدين اعمل نفسي لقيتها مصابه وكده والحوار ده كله من تدبيرها هي واخوها اللي معاها ده
نظر مصعب لدينا ببسمه بارده وهمس / مكنتش اعرف ان ممكن بنت توصل للمستوي القذر ده
ثم رفع نظره للمدير / اعتبر استقالتي وصلت لحضرتك لاني مش هشتغل هنا ثانيه زياده
ثم خرج سريعا قبل أن يسمع كلمه من المدير بينما خلفه كان يسير سيف وتاج بعد أن رمق سيف دينا بنظره جعلتها ترعتش في مكانها
نظر المدير بقرف لدينا / اتفضلي يا انسه تلمي حاجتك انتي مطروده وانا هتأكد بنفسي ان مفيش شركه تآني
هتوظفك انتي بسببك خسرت اهم موظف عندي اتفضلي برره
خرجت دينا بغضب وخلفها اخوها الذي نظر لها بلوم
بينما خرج الثلاثه من الشركه فنظر مصعب لسيف بتعجب / مالك ياسيف شكلك مش علي بعضك
سيف بتوتر / اخوك يا مصعب من الصبح سافر قريه جنبنا ومن ساعتها ما مكلمنيش
نظر له مصعب بقلق / يعني إيه هو ممكن يكون حصله حاجه.
سيف بتوتر / معرفش معرفش يا مصعب

RAHMA NABIL 美心

استدار عدي برعب وهو ينظر لتلك الفتاه وهي تمسك يد احد الرجال وترفعها عاليا بينما هو كان يصوب عليه ولولا فعلتها لكان عدي قد اصيب الان
القي عدي حقيبته وصاح بغضب / لا ده الاحترام مش نافع بقي تعالي ياخويا منك ليه
وما كاد يهجم عليهم حتي سمع صوت عالي يصيح/ جرا ايه منك ليه هو مبقاش فيه احترام للكبير هنا ولا إيه
ثم نظر لعدي بتقييم وتحدث بغموض / انت بقي عدي
عدي بضيق / آيوه انا هو وبقولك اهو انا معملتش حاجه لبنتكم
ابتسم الرجل وتحدث بهدوء / عارف انك معملتش حاجه
فتحت الفتاه عينها بصدمه كبيره بينما نظر لها الرجل الكبير بغموض / اصل ام هيام الدايه بلغتني انك سليمه يابنت ابني وانك قولتي لها تكدب علينا وتقول انك مش سليمه مش قادر أصدق انك وصلتي باخلاقك للدرجه دي عايزه تجبري راجل يتجوزك
صرخت الفتاه بجنون / آيوه يا جدي عايزه أجبره يتجوزني اعمل ايه من وقت ما شوفته وانا مش عارفه اشيله من بالي حتي انه مش حاسس بيا خالص ده مايعرفنيش وانا اللي دايما بروح اي حته هو فيها واي فرح هو بيروحه يمكن ياخد باله بس لا طلع ابرد من القطبين
الرجل بصياح وغضب / هو عشان محترم وبيتقي الله يبقي بارد الظاهر انك متعرفيش يعني إيه احترام يا عديمه الكرامه
ثم نظر لرجل كبير / ربي بنتك يا محمد لاني شايف ان عيارها فلت والا اقسم باللي خلقني لاخدها الباد واجوزها غصب عنها لابن عمها
ثم حول نظره لعدي الذي كان ينظر لهم ببرود / بعتذر ليك يابني بس انا معرفتش الموضوع ده غير من شويه لما الدايه جات قالتلي انها كدبت علينا
ثم نظر لابنه / خد بنتك يا محمد واخفيها من وشي بدل ما اغسل عارها بأيدي
زفر عدي براحه كبيره وتحدث وهو يحمل حقيبته / أظن كده الموضوع خلص فاسمحلي انا امشي لان قدامي سفر طويل ومش هينفع يتأخر
تحدث الرجل / والله ما حصل مش هتمشي من هنا قبل ما نضايفك
ثم صاح بصوت عالي / جهزي الاكل يابت منك ليها
وضع عدي حقيبته / وانا ميهونش عليا اكسر كلمتك يا كبير عيب عليا برضو انت في عمر جدي
ضحك الرجل بشده وأشار له/ تعالي ياولدي معايا نقعد في المضيفه لغايه ما يجهزوا الاكل لينا

عاد الجميع للمنزل وهم قلقون علي عدي ولكن أثناء دخولهم للمنزل وصلت رساله لسيف من عدي ( معلش ياسيف مقدرتش اتصل بيك بسبب موضوع هحكيه ليك لما ارجع بس اطمن انا كويس عارف اني قلقتك معلش ياكبير حقك عليا انا الحمدلله كويس ومستني حته وليمه اكل فلاحي معتبر سلام بقي عشان الاكل وصل) ابتسم سيف براحه ويأس من تفكير أخيه هذا ثم نظر للاثنان الذان ينظران له بلهفه / اطمنوا الاستاذ قاعد بياكل ومتمزج
زفر الاثنان براحه ودخلوا المنزل ولكن بمجرد دخولهم سمعوا صوت صراخ ميسره فركض الجميع برعب لغرفه الضيوف وجدوا ميسره تقف اعلي الطاوله وامامها ابريس يحاول تهدئتها وامامها فتاه يبدو عليها الرعب
‏ضربت ميسره يد بيد وهي تردح / مين ده اللي قمور يا قموره ده انا اقلعلك ملط هنا يابت
‏تحدثت الفتاه برعب / مكنش قصدي والله مكنش قصدي اسفه اسفه
‏ ميسره وهي تبعد يد ابريس الذي يمسكها / اوعي يا عم ايدك دي بتقولك قمور وكيوت
‏ثم نظرت لها / كيوت مين يابت بقي الجته دي كيوت انتي اتعميتي
‏ الفتاه بخوف وهي تحمل حقيبتها/ بعتذر والله
‏ثم ركضت بسرعه بينما نظر ابريس لميسره بتذمر وهو يضع يده في خصره / عجبك كده
‏ ميسره وهي تهزر رأسها / عجبني ونص وتلات اربع وكيلو كمان نزلني
‏امسك ابريس خصرها وانزلها بينما هي نظرت لابنائها وتحدثت وهي تحرك رقبتها / لازم تعصبوا الواحد علي اخر النهار كده شويه عرر عايزين الحرق
‏ثم تركتهم وخرجت وهي تتحدث بسخريه وتقلد الفتاه / بس انت قمر آوي يا مستر ابريس مكنتش اعرف انك قمر كده بنت المعفنه حرقت دمي الكلبه
‏ثم أشارت لابريس بغضب / كله منك مسبتنيش اعيد تشكيلها
‏ثم خرجت من الغرفه بغضب بينما نظر الثلاثه بتعجب لوالدهم فجلس بتعب / مش عايز اتكلم في الموضوع
‏ ابتسم سيف وصعد لغرفته ليرتاح حتي موعد الطعام ولحق به تاج بينما جلس مصعب بجانب ابريس وتحدث / احم احم هي…
‏ولم يكمل كلامه فوجد ابريس يقاطعه / معرفش عنها حاجه يا مصعب
‏مصعب برجاء / طب حتي الفيس او الرقم يا أخي ان شاءالله حتي عنوانها اي حاجه
‏نظر له ابريس بشر فنهض/ احم هطلع اغير لحد ما ميسره تجهز الاكل
‏خرج مصعب بينما نظر ابريس في اثره بتعب ولم يكد يغمض عينه حتي سمع رنين هاتفه فاجاب/ الو يا عدي انت فين
عدي من علي الجانب الاخر / حبيبي يا ابو الاباريس انا حاليا في طريقي للبيت نصايه واوصل بس بالله عليك يا شيخ محدش ياكل لغايه لما اجي ماشي عشان الحق حاجه من عيالك الطفسين ود…..
‏لم يكمل حتي وجد المكالمه انتهت نظر لهاتفه بتعجب / ماله ده
‏ بينما ابريس تحدث بغيظ بعدما أغلق المكالمه بوجهه / هما برضو اللي طفسين

مر الوقت حتي جلس الجميع ماعدا عدي علي الطاوله الخاصه بالطعام وميسره التي كانت في الغرفه تبدل ثيابها التي اتسخت أثناء اعداد الطعام ولكن لم تكد تخرج حتي رأت ما جعلها تفتح عينها بصدمه وهي تصرخ / ابررررررييييسسسسس
فزع ابريس والجميع فنهضوا سريعا من علي الطاوله واتجهوا لها بسرعه وصدم الجميع عندما رأوا ان القلاده تضئ بشده هذا يعني ان البوابه علي وشك ان تفتح نظر الجميع لبعضهم البعض برعب بينما صرخ ابريس / بسرعه للمقبره بسرعه
نظرت ميسره للجميع بصدمه وهي تري الجميع يتحرك بسرعه مرعبه
فقد ذهب كل شخص واحضر الحقيبه التي كانوا يجهزونها لهذه اللحظة بينما ابريس امسك يد ميسره وحمل حقيبتهم وخرج بسرعه
وسيف ركض لغرفه عدي واخذ حقيبته ثم اجري مكالمة وهو يركض خلف الجميع / الو عدي انت فين
عدي بتعجب من صوته / خمس دقايق واوصل فيه إيه
سيف وهو يخرج من المنزل بسرعه / تعالي للمقبره يا عدي مش البيت بسرعه القلاده هتفتح البوابه يا عدي بسرعه ارجوك
عدي بصدمه وهو يزيد من سرعته بجنون / إزاي إزاي هتفتح ده لسه باقي ايام عشان القمر يكتمل
سيف وهو يرجع شعره بعنف /معرفش معرفش بسرعه بس يا عدي ارجوك بسرعه قبل ما البوابه تفتح وانت مش هنا
عدي / متقلقش خمس دقايق واكون هناك
بينما كان الجميع قد وصلوا للمقبره هبطوا من السيارات بسرعه كبيره وركضوا للداخل فتعاون كلا من سيف وابريس لازاحه الصخره من علي المقبره المدفونه وهبط الجميع للأسفل وبمجرد ان وصلوا لآخر المقبره ودخول ضوء القمر الشبه مكتمل علي القلاده حتي اهتزت وبقوه في يد ميسره وفجأه وكأن الزمان يعيد نفسه شعر الجميع بدوامه كبيره تحيط بهم وبشئ يسحبهم بينما سيف يصرخ برعب / عدددددددي لاااا عدددددددي
في نفس الوقت كان عدي يهبط من الدرج لداخل المقبره وركض بسرعه قبل اختفاء الدوامه وفي آخر اللحظات تم سحبه هو أيضا لتبدأ رحلتنا في عالم آخر وزمن آخر

RAHMA NABIL 美心

في نفس الوقت كانت تتسحب ببطئ وهي تنظر حولها ثم نظرت لسماريا وهمست / يابنت انتي متخلفه بقولك رايحين نسرق وانتي ماشيه عادي كده
زفرت سماريا / نسرق في عز النهار ايه العبقريه دي
تيتي بغباء وفرحه / حركه مش متوقعه صح هنغفل الحرس
سماريا بسخريه / هو حد يتوقع دماغك عايزه تسرقي سيف الملك ابريس عشان تلعبي بيه ياقادره
تيتي وهي تلوي شفتيها بتذمر / دي مش سرقه دي استعاره وهرجعه تآني ثم اني مش هلعب بيه ده انا بس هتكبر بيه علي الواد الرخم اللي بيدرب الرجاله في الساحه اسكتي بقي شويه ممكن
ثم اختبئت كلا منهم خلف احد العمدان في الساحه الكبير وهم ينتظرون خلو الساحه حتي أشارت تيتي لسماريا فتقدمت سماريا مع تيتي لاحد الحوائط التي تتعلق عليها سيوف ودروع لملوك كثر وامسكت تيتي السيف الخاص بابريس بفرحه وما كادت تنزعه حتي شعرت بضوء قوي يصدر من منتصف الساحه رأت سماريا ماحدث فركضت وهي تصرخ برعب / اااااااااه النيران تشعل الساحه النيران تشعل الساحه
تيتي وهي تنظر لاثر سماريا / آه يابنت الهبله
ولكن لم تكد تنهي كلماتها حتي وجدت امامها خمس رجال اقوياء البنيه وسيده اخري تبدو جميله تعرفت تيتي علي شخص واحد منهم بسبب تمثاله الموجود في غرفه الملك وهو ابريس مدت تيتي يدها برعب وهي تحمل سيف ابريس / أظن أن هذا لك يا سيدي كنت فقط انظفه لأجلك صدقني لم أكن أنوي ان أخذه لأجل ان استفز به الفتي الأحمق عامل الساحه او لكي استفز به الأحمق اوناس أبدا أبدا
ابتسم ابريس بشده وهو يهمس / اوووه يبدو أن لدينا ميسره صغيره هنا……….
………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى