روايات

رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة 2 الجزء الخامس والثلاثون

رواية لعنة الفراعنة 2 البارت الخامس والثلاثون

لعنة الفراعنة
لعنة الفراعنة

رواية لعنة الفراعنة 2 الحلقة الخامسة والثلاثون

‏رسالة إلى قلبك :

في يوم قريب لا تتوقعه ، ستجد نفسك وسط حلمك الذي طالما أردته وتمنيته ، لا تفقد الأمل بالله أبداً ، ابشر بالفرج القريب واطمئن.♥️🌍

RAHMA NABIL 美心

“‏روحي فداؤك يا من جاء بالفلقِ
ودلّنا وهدانا أيسرَ الطرقِ

صلَّى عليك إلهي كلّما شرَقتْ
شمسٌ وما غربتْ في لحظة الغسقِ..”.💛

RAHMA NABIL 美心

نظر جاسر لأحمد الذي يبدو شارد منذ الصباح فابتسم وهو يتحدث / مالك يا احمد ياحبيبي اللي يشوفك كده يفتكر انك عاشق جديد اشحال دافنينه سوا والكل عارف انك واقع للبت عديمه النظر فاطمه
ابتسم احمد عندما تذكرها ولكنه أجاب / لا يا جاسر مش حكايه عشق بس…..
صمت وهو يحاول التفكير فيما سيقول فتحدث معتز بقلق / مالك يا احمد شكلك مش طبيعي خالص
زفر احمد بتعب / سيف موعد رجوعه قرب آوي
نظر الجميع بعدم فهم لثواني حتي اتسعت أعين نسرين وجاسر بشده
تحدث جاسر بصدمه / إزاي ده احنا قلنا ان الموضوع اتنسي وخلاص مفيش رجعه تآني إزاي كده
هز جاسر رأسه بوجع / من فتره القلاده رجعت تشتغل تآني وسيف قالي ان المفروض النهارده في التجمع عمي ابريس هيبلغ الكل باللي حصل
جاسر بتفكير/ يعني المفروض نص الشهر كده يرجعوا تآني
هز جاسر رأسه بحزن
فربت جاسر علي كتفه / متخافش هتعدي وتعرف تكلمه كمان
نظر له جاسر بتعجب / إزاي ده
جاسر وهو يبتسم / إزاي دي مش متأكد منها بس هقولك عليها في وقتها دلوقتي خلصوا اكلكم عشان تروحوا تشوفوا عندكم ايه قبل التجمع
هز جاسر رأسه ونهض/ طب الحق اخلص الشغل قبل التجمع سلام عليكم
‏ ابتسم جاسر ورد الجميع التحيه بينما معتز نظر لجاسر بغباء / طبعا انا مفهمتش كلمه من اللي اتقال هنا
‏ضحك جاسر وبدأ يقص له ما يحدث بينما معتز فتح عينه وصمت طويلا فتحدث جاسر بقلق / مالك يابني قطعت النطق ليه
‏معتز بصدمه تكاد تشله / يعني كده عيله عمي ابريس أصلها فرعوني أساسا ماعدا عمتي ميسره يعني سيف وعدي ومصعب وتاج المفروض أجدادي ولا إيه مش فاهم انا مش فاهم
‏ضحك جاسر بشده ونهض / روح جامعتك وكفايه عليك دلوقتي ولما تستوعب هكملك الحكايه
‏ثم تركه بعدما قبل يد نسرين بحب وخرج لعمله مع حسام الذي قابله بالخارج

RAHMA NABIL 美心

فتح ابريس فمه ولم يكد يقول كلمه واحده حتي قاطعه صراخ تلك الفتاه وهي تركض خارج الساحه وتصرخ بصخب / يا ستتتتتت لقد عاد المللك يا ستتتتتت لقد عاد الملك
نظر ابريس لاثرها بتعجب ثم تحدث لابنائه / هل تناديني انا بالملك وتنادي أخي باسمه
ضحك عدي بشده بينما مصعب تحدث وهو يعض علي شفتيه / دي البت حته بونانبي محلي محطوط عليه كريمه يخربيت كده يارب تكون بنت عمي وتجبروها تتجوزني
ضربه سيف بحده / اهدي شويه مش اول ما رجلك تدب البلد تبدأ بقرفك ده
لوي مصعب شفتيه بتذمر
بينما نظرت ميسره للساحه وهي تبتسم بحنين ثم أمسكت يد ابريس وقالت بضحك / اول مره ادخل هنا كان حراس حورس ومن ضمنهم ست ماسكني مسكه حرامي الغسيل بعد ما جروني نص البلد
ضحك ابريس بشده وهو يضمها ويقبل رأسها بحنان / حبيبتي انتي علي طول كان الحرس بيجري وراكي مش حاجه جديده
ضربته ميسره بتذمر بينما تحدث عدي / نأسف لقطع هذا المشهد الحميمي بس الواحد جاي من سفر وهفتان فياريت يا ابريس لو تعملنا وليمه علي القد كده وعايز اكل بتاع الملوك زي اللي بشوفه في التلفزيون ورك الفرخه بيبقي آتنين متر تقريبا
هز ابريس رأسه بيأس ثم نظر لسيف وتاج / مش عايزين تضيفوا حاجه ولا ايه
سيف وهو ينظر حوله بتقييم / فين اوضتي
فتح ابريس فمه ليجيب ولكن صمت وتحدث / مش هتكلم تعالوا نشوف حد هنا غير المجنونه اللي كانت هنا

RAHMA NABIL 美心

بينما تيتي كانت تركض في الممر المؤدي لغرفه ست وهي تصرخ / يا ستتتتتت يا ستتتتتت عاد الملك ابريس ياستتت
ثم اخذت تطرق علي باب ست بحده وعنف ففتح ست بفزع وجزعه العالي عاري فتحدث تيتي / يا ست….
ثم صمتت وهي تري حالته فابتسمت بخبث / ماذا كنت تفعل في وضح النهار يا ست ها هيا أخبر عزيزتك تيتي
ست بملل وهو يدفع وجهها / آه يا فتاه الن تتأدبي يوما في التعامل معي وقاحتك تخطت الحدود
ابتسمت تيتي ببرود / ماذا ليس ذنبي انت من تدع الجميع يظنون بك الظنون اعني اي ملك هذا الذي يخرج لفتاه بريئه مثلي ولا تعرف شئ بدون ثياب علويه ها هكذا ستفسد أخلاقي يارجل ولن يقبل بي أحد زوجته من سيقبل ان تكون زوجته وقحه آه يا ست سوف تتحمل ذنبي وتضطر لتزوجي احد ابنيك او اسمع زوجني احد أبناء الملك ابريس فهم وسيمون جدا ياجل وعضلاتهم كبيره هكذا وايضا الجميع بلا استثناء عينه لونها رائع و…
اوقفها ست عن الحديث / توقفي توقفي متي رأيتي أبناء أخي يا تيتي لتصفيهم هكذا ثم كيف عرفتي انهم أبناء وليس ابن واحد
ثم صمت وضيق عينه / هل شربتي شئ من عند احمس مجددا هيا يا فتاه اعترفي ولا تكذبي ماذا اخذتي من احمس
قوست تيتي شفتيها بتذمر / أنا لم اخذ شئ انتم دائما تظنون بي الظنون
ست بملل / اذا كيف علمتي كل ذلك عن ابريس وأبنائه يا فتاه
فتحت تيتي فمها بصدمه /ياويلي الم أخبرك
ست بسخريه / لا فقط اخذتي تتحدثين بثرثارات لا فائده لها
تيتي ببساطه وكأن الأمر يتكرر يوميا / لقد عاد الملك ابريس مع أبنائه والملكه ميسره
فتح ست عينه بصدمه كبيره وتصنم جسده وهو لا يشعر بأطرافه ونظر لها وهو يبتلع ريقه / تيتي اقسم ان كانت هذه أحدي مزحاتك سوف اعلقكي هذه المره يوما كاملا في الساحه هل د……
لم يكمل حتي سمعها تتحدث / اقسم لا اكذب لقد ظهر هكذا من العدم في الساحه الري….
لم تكمل كلامها حتي دفعها ست بحده وركض ونسي حتي ان يرتدي شئ علي جذعه وهو يشعر ان الطريق طويل جدا يركض مثل المجنون حتي ان جميع من بالقصر نظر له بصدمه وتعجب بينما هو لم يهتم لاحد كل ما كان يهتم به هو أن يصل لاخيه والان ركض وركض وهو يلعن الطريق وفجأه وجد نفسه علي بدايه الساحه فتوقف وقلبه يخفق بشده وقدمه تتحرك بصعوبه عكس ما كان يفعل منذ قليل تقدم بجسد يرتجف ودخل للساحه فوجد أشخاص تقف في منتصف الساحه اربع شباب ضخام الجسد ومعهم فتاه وجسد لم يخطئه أبدا رغم مرور السنين
ارتجف جسده بقوه وهو ينطق بحروف متقطعه وصوت يرتجف من هول المشاعر / أخي
استدار ابريس بسرعه وعنف حينما وصل صوت لاذانه مهما مرت السنين لم ينمحي من ذاكرته نظر ابريس لاخيه بقلب يدق بسرعه وثواني وكان يركض له بلهفه طفل عاد لأمه بعد غياب سنين ارتمي ابريس في أحضان أخيه وضمه بقوه وهو ينتحب / ست يا أخي ست اشتقت اليك كثيرا اشتقت اليك
بينما ست لم يتحدث فقط اكتفي بضمه بشده وهو لا يصدق انه الان بين ذراعيه لا يصدق تحدث ست بعد صمت طويل وهو يهمس بصوت اجش ودموع شديده / فقدت الأمل يا أخي فقدت الأمل في عودتك كل يوم كنت استيقظ علي امل ان يكون يوم عودتك اشتقت لك يا ابريس اشتقت لك يا اخي اشتقت لك حد الموت يا أخي
ابتسم ابريس من بين دموعه / اشتقت لك أيضا يا أخي اشتقت لك كثيرا
ابتعد ست عنه وهو يبتسم ويسمح دموعه وينظر خلفه وهو يفكر ان تيتي كانت محقه في وصفها ابتسم بفخر شديد وأشار لهم ورفع يده / تعالوا تعالوا لهنا
نظر له الجميع بتردد فنظر ست لاخيه بتعجب / ابريس هم لا يفهمون حديثي؟
هز ابريس رأسه برفض / بل يفهمون يا أخي هم يتحدثون لغتنا فقد علمتهم انا وميسره منذ الصغر كل شئ عن هنا
ابتسم ست بفخر وتحدث / هيا تقدموا تعالوا لعمكم
كان أول من تقدم هو تاج الذي ذهب له وعانقه ببسمه وتحدث بهدوء / سررت برؤيتك عماه سمعت عنك الكثير من ابي وتطلعت لرؤيتك والان فقط علمت انك أفضل مما قال ابي
ابتسم ست بحنان شديد وربت علي ظهره / آه يا صغيري حديثك الهادئ والرزين هذا يذكرني بالعزيز ازي حقا تشبهه في طريقه حديثه
ابتسم تاج وابتعد عنه فتقدم له عدي بلهفه وهو يعانقه بشده / سررت برؤيتك يا عمي
ابتسم ست بشده / وانا ايضا يا بني
تقدم مصعب وهو يغمز لست / ماذا كنت تفعل قبل مجيئك لهنا
فتح ست عينه بصدمه / آه ماذا؟؟؟
ضربه ابريس علي رأسه / بطل يا مصعب واتكلم كويس
ضحك مصعب بصخب وعانق ست بشده حتي كاد يخنقه / حبيبي يا عمو حبيبي حبيبي حبيبي
ضحك ست بشده / هذا الصبي مشاغب حقا
ثم نظر لسيف ومد يده وتحدث بحنان / تعالي يا بني الا تريد أن تعانق عمك
ابتسم سيف وركض له وعانقه بحب واحترام شديد فلطالما حدثه والده عنه وشبهه به كثيرا ابتسم ست بشده وهمس له / مرحبا بالملك المستقبلي
ابتعد عنه سيف وهو يبتسم بتعجب فهز ست رأسه بفخر ونظر لابريس / آه يا أخي كنت اتطلع حقا لرؤيه أمير واحد والان لدي اربعه أمراء اقوياء
ضحك ابريس بشده وتحدث / دعني اعرفك عليهم هذا الكبير سيف وهذا عدي ومصعب وتاج بالتربيت هكذا
ابتسم ست بفخر ونظر لميسره التي كانت تبتسم بحنان فتحدث بفرحه وشوق/ ميسره مرحبا بعودتك يا فتاه اشتقنا لمشاكلك هنا كثيرا حسنا ليس كثيرا فهناك من ينوب عنكي هنا
غمزت له ميسره / اخبار البت ننوسه ايه لسه سافل زي ما انت ولا احترمت نفسك
ضحك ست بشده / لم افهمك ولكن اجزم انكي الان تقولين شئ عني
ضحكت ميسره بشده ثم تحدثت بجديه / اشتقت للجميع هنا يا ست حقا….
لم تكمل كلامها حتي سمعت صوت صاخب يدخل للساحه نظر الجميع وجدوا تلك الصغيره التي قابلوها منذ قليل تسحب بعض الشباب وهي تصرخ بهم /هيا يا رجل قلت لكم لا امزح مابكم يا حمقي
زفر حوني بملل / تيتي انتي مزعجه حقا اخبرتك ان لدي عمل
تيتي وهي تضع يدها بخصرها / هاها عمل… انظروا لملك الملوك المشغول دائما اتشششش توقف عن برودك هذا حتي لا تتجمد أعصابك يا احمق والان هيا اتبعوني لتروا الملك وأبنائه هيا بسرعه قبل أن يختفوا مجددا
زفر الجميع بملل بينما كان يتبعهم اوناس وهو لا يستطع فتح عينه فهذه المجنونه دخلت وسحبته من فراشه وافسدت نومه ثم ركضت بعدها لحوني وازي واحضرتهم بالاجبار وايضا احضرت نونيا ونازيا التي كانت في ساحه التدريب تدرب الجنود… حسنا بل تقتل الجنود
نظرت تيتي بشر لاوناس / لا تغلق عينك يا كسول انا أراك هيا اسرعوا يا حمقي
نظر حوني لازي / اعطني سبب واحد لتحملنا لاختك الغبيه تلك
ابتسم ازي بهدوء/ في الحقيقه لا أعلم لما يتحملها الجميع انا اخاها ولا اتحملها دقيقه واحده بجواري
صرخت تيتي بعنف / هيا لن اسحبكم بهذه الأجساد فاجسادكم ضخمه مثل الثيران هيا انت
جز حوني علي أسنانه وكاد يتقدم منها ولكن توقف علي صرختها / ها هم اخبرتكم انني لم اكذب ها هم يقفون مع ست العاري
زفر ست بشده وهمس / تيتي الغبيه سوف تتعلقين في منتصف الساحه اليوم
نظر لهم وابتسم وأشار لهم بينما الجميع فقط ينظرون لهم بصدمه وتعجب شديد
اول من تقدم كان حوني الذي ذهب لهم باشاره من والده وتحدث بطاعه / مولاي
ابتسم ست وضمه بيده وباليد الاخري كان يضم سيف تحدث لابريس بفخر / هذا ابني الكبير حوني
ابتسم ابريس بشده واتجه له وسحبه من احضانه أخيه وعانقه بقوه وهو يهتف / ابن أخي العزيز تسرني رؤيتك أصبحت رجل كبير
ثم ابتعد وهو يبتسم / تبدو في عمر سيف ابني تقريبا
نظر حوني لسيف الجامد فهز رأسه ببرود وبسمه بارده بينما تقدم اوناس الذي مازال بثياب نومه وعانق ابريس بطريقه مفاجأه جعلت ابريس يضحك بشده ويبادله العناق
اوناس بفرحه / آه كنت متشوق جدا لرؤيتك عمي تبدو أجمل من التمثال بكثير
ثم نظر لجسد ابريس / وتبدو اقوي بكثير
ضحك ابريس ونظر لمصعب / شكلك هتلاقي حد في جنونك
غمز له مصعب /حبيته ودخل قلبي
ثم فتح يده / تعالي في حضني يا ضنايا خش في لحم اخوك يافواز
ابتسم اوناس بتعجب وهو لا يفهمه فتحدث مصعب / هيا يارجل تعالي لاحضاني يا صغير
ضحك اوناس بشده ثم عانق مصعب بقوه وهو يخبره / من الصغير يا رجل بل تبدو انت الصغير
مصعب بحتجب مرفوع / كم عمرك انت يا صغير
ضحك اوناس وتحدث / ٢٩ عام
مصعب / احم احم نعم نفس العمر
ضحك هدي وهو يبعد مصعب ويعانق اوناس / هو يكذب فأنا ٢٩ عام اما هو ف٢٨ عام
ضحك اوناس كثيرا وذهب وعانق تاج / اوووه تبدو لطيف جدا
ابتسم تاج / نعم ولكن احذر هذا اللطيف
ضحك اوناس ثم نظر لسيف وجده في نفس جمود وبرود أخيه فخاف ان يتقدم منه فابتسم سيف وتفهم تفكيره فمد يده بحنان / هيا لقد عانقت الجميع تقدم يا أخي
ابتسم اوناس بشده وركض لاحضانه وهو يهمس له / سررت بعودتكم كثيرا
ربت سيف بحنان علي ظهره / وانا أيضا
نظر اوناس لميسره التي تقف بتذمر وهمس / هذه زوجه عمي
كبت سيف ضحكته / نعم هي هيا اذهب وحيي زوجه عمك
ابتسم اوناس ببراءه واتجه لميسره وتحدث ببسمه / مرحبا بعودتك زوجه عمي
كانت ميسره مبتسمه له وفجأه اختفت بسمتها وهي تسمع كلمه زوجه عمي فصرخت بهياج / نعم يا ابن ننوسه مرات عمك مين يا خويا ده انت حتي شكلك اكبر مني اسمع ياض اسمي ميسره انت فاهم اسمع بس عمتو ولا مرات عمي هنزل القصر باللي فيه علي دماغك امين
نظر لها اوناس بصدمه وهو لا يعرف لما تصرخ
فتحدث تاج من بين ضحكاته / ناديها فقط ميسره هي لا تحب هذه الالقاب
هز اوناس رأسه بتفهم وركض بعيدا بخوف من ملامح ميسره
تقدم ازي وهو يبتسم للجميع بهدوء شديد وهز رأسه وهو يحيهم ثم تحدث / مرحبا بعودتك مولاي
ابتسم ابريس بتعجب ونظر لست الذي قال معرفا / هذا ازي ابن بيك الكبير
ابتسم ابريس بشده وجذبه لاحضانه / لا تقل مولاي يا بني فقط ناديني ابريس او حتي عمي فأنت ابن أخي هل تفهم
ابتسم ازي بشده وهز رأسه بينما أشار ست لابنته فتقدمت نازيا من الجميع بملامح جامده قليلا
فضرب مصعب عدي / بص دي المزه اللي كانت في القلاده
نظر له عدي بتعجب فابتسم مصعب وهو يراقبها تتقدم من والده / ياض البت اللي شحورت الراجل اللي طلعت السيف دي وكانت هتطير رقبه اللي خلفوه
عدي بهمس/ آه مالها
أشار مصعب بعينه لنازيا /هي بقي الوحش ده
ضحك عدي علي تشبيه أخيه
بينما اتجهت نازيا ببسمه لابريس / مرحبا بعودتك يا عمي
ابتسم ابريس وتحدث لست وهو يعانق نازيا / هذه ابنتك
هز ابريس رأسه وهو ينظر لها بفخر فتحدثت ميسره بتعجب / الوحش اللي كانت في القلاده تبقي بنت البت ننوسه السهتانه علي روحها صحيح ويخلق ما لا تعلمون
ضحك الجميع علي حديثها فاتجه لها حوني ونازيا والقوا عليها التحيه
نظر ابريس للباقي فلم يجد سوي تلك المجنونه التي كانت هنا في البدايه وبجانبها فتاه اخري أصغر سن فابتسم بحنان وأشار لهم بالتقدم فنظرت تيتي للاسفل وتقدمت بخجل بينما كاد فك ست يصل للارض مما يري وهو يهمس / مابكي عزيزتي تيتي هل فقدتي شيئا
نظرت تيتي له بتذمر / مابك ياست انا اتظاهر بالخجل يارجل لذا لا تتدخل ارجوك
ست بغيظ / أنا الملك يا فتاه تأدبي قليلا معي
رفعت تيتي حاجبها وغمزت له / وهل هناك ملك يسير في أنحاء قصره عاري الجذع
صدحت ضحكه مصعب بشده/ مش معقول البت دي أسفل مني
نظرت له تيتي بشر فانصدم هو ولكن تذكر انها لا تفهمه
بينما أعادت تيتي نظرها لابريس ومدت يدها / مرحبا بعودتك يا مولاي
ضحك ابريس بشده / هل تنادين الملك باسمه وتناديني انا مولاي هيا ناديني باسمي
ابتسمت تيتي / حسنا يا ابريس مرحبا بعودتك يارجل
ضحك ابريس بشده وهو لا يستطيع التحدث / ابنه من تلك المشاكسه اكيد ابنه احمس
لوت تيتي فمها وهي تربع يدها / لست مشاكسه
تحدث ست بسخريه / بل ابنه بيك يا أخي
صدم ابريس كيف يمكن أن تكون تلك ابنه بيك البارد والجامد وابنه اسينات الهادئه كالملاك
ضحك ست بسخريه / نعم لا أحد حتي الان يصدق انها ابنه بيك ولكن هذا أمر واقع تقبله هذه المجنونه ابنه عزيزنا بيك
ثواني وكان صوت الاخري يصدح في الساحه وهي تركض / هيا ياقوم احضروا الماء بسرعه هيا
نظر الجميع بتعجب لجنود القصر وهم يحملون الماء وخلفهم يركض كلا من احمس وبيك واسينات وامرأه اخري
تحدث ست بحزم / ماذا يحدث هنا
تحدث احد الجنود / سيدي اخبرتنا الاميره سماريا ان هناك حريق في الساحه
نظر ست لسماريا فتحدثت هي بدفاع / اقسم لك يا مولاي كان هناك ضوء شديد يشبه الحريق ينبع من منتصف الساحه
ثم نظرت لتيتي / أليس كذلك يا تيتي لقد رأيناه سويا أثناء سرقه سيف الملك ابريس
رفع ابريس حاجبه بينما همست ميسره بتسليه / الظاهر ان القعده هنا مش هتفرق كتير عن هناك فيه هنا نيره وكريمه ونسرين كمان وطمطم ده احنا هنتسلي آوي
نظرت تيتي بشر لسماريا ثم أعادت نظرها لست / انها حمقاء يا ست لا تستمع لها
لم يعي احد مايحدث فخلال ثواني شعر الجميع بأحد يركض بسرعه مرعبه ويتجه لابريس وهو يصرخ ببكاء / ابريس
نظر ابريس لمن بين احضانه بحب شديد وهمس له / بيك يا عزيزي اشتقت لك كثيرا
بكي بيك بشده وهو يهمس له / واخيرا عدت يا أخي واخيرا عدت آه يا ابريس اشتقت لك وبشده والان فقط أشعر بعوده روحي الي اشتقت لك كثيرا يا ابريس اشتقت لك كثيرا يا أخي
ابتسم ابريس بشده وهو يشدد علي احضانه / وانا ايضا يا أخي
ابتعد بيك ونظر لابنائه / هل رحبتم بعوده عمكم
ابتسمت تيتي / نعم فعلنا لا تقلق يابيك فقط نونيا لم تفعل
نظر بيك لنونيا وأشار لها فاقتربت بخجل شديد بينما همس حوني في اذن تيتي / انظري هذا يسمي خجل اما ما فعلتيه انتي كان عرضا كوميديا
نظرت له تيتي بتذمر وتركته وخرجت من الساحه دون أن تجيبه ولكن لحقت بها أنظار اخري لم تُرفع من عليها منذ دخول الساحه
حيت نونيا ابريس وكذلك فعلت مع ميسره اقتربت اسينات وحيت الجميع وكذلك فعل احمس الذي عانق ابريس بشده ونظر لايانا زوجته وتحدث/ ابريس هذه زوجتي وشريكه حياتي ايانا
ابتسم ابريس بشده / حمدلله انك تزوجت ولم تنتظرني لأنك كما تري لا أملك فتاه
ضحك احمس بشده ونظر لميسره وحياها / ميسره يا مجنونه كيف حالك
ميسره بسخريه / احسن منك يا حكيم نص كم انت
رفع احمس حاجبه وتحدث بسخريه / مازلتي كما انتي
بيك ببرود واستفزاز / يا أخي لن تتغير ميسره ولو مرت قرون كامله
ميسره بسخريه / آه انظروا من يتحدث انه بيك التي يبدو أن ابنته مجنونه اكثر مني
ثم ضحكت بصخب / ياااااه يا جدع فرحانه فيك آوي يعني
زفر بيك بضيق / فقط اصمتي
ضحكت ميسره اكثر / آه يارجل من كان يتخيل ان من كان يسخر مني سيرزقه الله بفتاه مثلي بل وتتخطاني في الجنون
ثم همست بشماته / يمهل ولا يهمل
تذمر بيك وكاد يجيب لولا صوت اسينات / هيا يا بيك انت لست صغير لن تعود لاغاظه الفتاه المسكينه
ميسره وهي تنظر لهم ببراءه / اه ياباربي قوليله اني مسكينه ده انا حتي يا أخي كنت بفكر اناسبك واخد البت بنتك واعمل فيك ثواب
بيك ببسمه مستفزه / أبدا لن اجمع ابنتي معك في مكان واحد لا ينقصنا الغبيه تيتي حتي تختلط بكي وتصبع اسوء مما هي
ضحكت ميسره بسخريه / يا أخي اتنيل يا معفن انت تطول
تحدث مصعب / أنا ممكن اتجوزها عادي علي فكره
ضحك ابريس بشده / حسنا توقفوا عن هذا جميعا هذا يكفي
دخلت نانيس للساحه وهي تتعجب هذا الصخب / ماذا يحدث هنا
ولكن توقفت وهي تري ابريس وميسره فصرخت بفرحه وهي تركض لميسره / ميسررررررره
ركضت لها ميسره وعانقتها بشده / قولتلك هرجع يا ننوسه
‏ ابتسمت نانيس بشده / لا افهمك ولكن اشتقت إليكي أيضا
‏ضحك الجميع عليهم وتحدث ست / حسنا حسنا بما ان الجميع رحب بهم اذا ليرتاحوا اولا ثم نعرف الأمراء علي القصر
‏نظر لحوني / حوني انت من ستأخذ اخوتك وتعرفهم علي كل شئ هنا
‏هز حوني رأسه بطاعه / امرك يا مولاي
‏ ابتسم ست ونادي للحرس / خذوا الأمراء للغرف التي اعددتها لهم
‏ثم نظر لابريس / تعالي انت وميسره معي يا أخي أنا سأرشدكم لغرفتكم
‏دخلت تيتي وهي تحمل طبق حلوي / ماذا ياست هل نسيت ماذا ترتدي اذهب وارتدي شئ اولا ثم افعل ماشئت هناك نساء في هذا القصر يا رجل
‏ست بسخريه / وطبعا انتي لستي منهم
‏فتحت تيتي فمها بصدمه ولم تكد تجيب حتي شعرت بطبق الحلوي يسحب من يدها
‏عدي / هاتي ده بس عشان تتصدمي براحتك
‏ثم اخذ يأكل به بتلذذ / امممممم جميل اوي
‏تيتي بغضب وحنق / هذا لي يا فتي اذهب واحصل علي واحد لك ولا تأخذ حلوي غيرك
‏نظر لها عدي ببرود ثم اقترب منها بشر وهمس لها / أين هو المطبخ
‏اشارت تيتي بيدها / في آخر الممر علي اليسار
‏ذهب عدي بسرعه بينما صرخت به تيتي / علي الاقل اعطني الحلوي الخاصه بي واحضر لك غيرها
‏عدي وهو يأكل / سوف انسلي بها في الطريق لا تقلقي سأحضر لكي حلوي عندما أعود
‏زفرت تيتي بملل /يا احمق كيف سأفرغ غضبي الان
‏شعرت بأحد يحملها من الخلف ويرفعها / أنا سأخبرك كيف

RAHMA NABIL 美心

ضمت تيتي يدها بتذمر وهي تنظر لست / هيا ياست انزلني هذا غير لائق بك كملك
نظر ست لها وهي معلقه في منتصف الساحه / حقا اوليس سيري هكذا هو غير اللائق ام ماذا
ثم نظر لابريس الذي يضحك بشده / هيا يا أخي الحقني
ضحك ابريس بشده / ماذا تفعل ياست انزل الفتاه
ست وهو يسير / لا تقلق هي معتاده علي ذلك لنذهب
نظرت لهم تيتي بصدمه وهم يرحلون وصرخت / لن انسي لك هذا يا ست صدقني لن انساه انت ملك ظالم سوف اقود ثوره ضدك يا ست وتذكر حديثي هذا
ثم همست لنفسها وهي تقرر ما ستفعله / سأجعل الشعب ينقلب عليه واكون انا الملكه الجديده
ثم تذمرت / اللعنه عليك ياست تركتني هكذا
ثم رأت الحرس ينظرون لها فصرخت بهم / فيه إيه هي اول مره ولا إيه
ولم تكد تنتهي من توبيخهم حتي سمعت صوت بجانبها /……..

RAHMA NABIL 美心

نظر محمد للجميع وجد حاله من الهرج والمرج تعم المكان والصوت عالي جدا فذهب للمنصه ووقف عليها وامسك المايك وتحدث / فيه إيه ليه الدوشه دي احنا في حضانه ولا إيه
تحدث احد الشباب بسخريه / هو حضرتك متعرفش اللي بيحصل مشوفتش التريند اللي لسه طالع
جلس محمد علي مقعده وابتسم بهدوء رغم سخريه الفتي / لا شوفت الترند
تحدثت فتاه اخري / طب وايه رأي حضرتك في الموضوع ده
محمد بتعجب / وهو الموضوع ده فيه أراء هو شئ واحد اللي المفروض يكون رأينا وهو ان اللي حصل مش مجرد تريند هيستمر ليومين ويخلص اللي حصل ده يمس دينا واحد واحد ده استهزاء بالرسول صلي الله عليه وسلم وليس استهزاء بإنسان عادي بس تعرفوا انا شويه عاذرهم ومشفق عليهم
تحدثت مروه بصدمه / بتعذرهم ومشفق عليهم إزاي يا دكتور بس
محمد ببسمه / لان ببساطه يا مروة ميعرفوش مين هو محمد ميعرفوش مين هو رسول التسامح ميعرفوش مين هو قائدنا محمد ليس رسول فقط بل هو رسول وقائد ومعلم صلي الله عليه وسلم لو عرفوا بجد مين هو الرسول مكنوش نطقوا كلمه واحده علي الرسول
احد الشباب / بس يا دكتور حاليا أساسا في مقاطعه كبيره لفرنسا ومنتجاتها ودي خطوه كبيره اوي
ابتسم محمد باستهزاء / بالعكس ده أقل واضعف شئ ممكن نعمله وهو اننا نقاطع منتجاتهم آو غيرها ده أقل شئ نعمله يا كرم مش حاجه عظيمه آوي
إيهاب بتعجب / إزاي يا دكتور فيه إيه يتعمل غير كده
نظر لهم محمد باسف / المفروض يكون فيه رد قوي من الدول نفسها علي الموضوع ده هي خطوه ايجابيه بس مينفعش تطلع بالدور الثاني والاساس بتاعك متاكل ومحتاج ترميم احنا هوّنا وبقينا مستضعفين من وقت ما تركنا سنه حبيبنا الكل استهان بينا وبدينا اكثر من مره مثلا زمان حصلت حاجه شبه كده وهي ان أوكرانيا جسدت الرسول في الصحف الخاصه بيها عملنا ايه وقتها خرجنا وهتفنا الا رسول الله وفداك يارسول الله وعملنا مقاطعه لاوكرنيا وخسرت شويه فلوس كده من الموضوع وبعدين اي حصل……..
صمت قليلا وهو ينظر لهم ثم اكمل / ولا حاجه محصلش ولا حاجه الناس نسيت والنار بردت وبقت رماد ورجعت أوكرانيا زي الاول والناس رجعت تعاملها والناس رجعت تسافر ليها والدنيا بقت عادي جدا طب بلاش ده حادثه برج التجاره العالمي واضطهاد المسلمين في الغرب وقتها المسلمين اتعرضوا لاسوء انواع الاضطهاد في الغرب لدرجه ان النساء بقت تخلع حجابها خوفا من الاذي هناك شوفت وصلت لايه طب وقتها حد اتحرك وقال لا ووقف ودافع عنهم محصلش وعدت الحادثه وبقي المسلمين في الغرب دايما يتعرضو لاسوء معامله يكفي بس يعرفوا انك مسلم عشان تشوف اسوء تعامل حتي الحيوان هناك بيحترموه اكثر من المسلم مش اهانه للمسلم معاذ الله بس حابب اوصلكم مكانتنا هناك واوريكم ان دينا ببساطه بقي من السهل يتم الاستهزاء به وباقدس شئ فيه وهو الرسول صلي الله عليه وسلم طب تعرفوا ده كله ليه
صمت الجميع فاكمل / بسببنا احنا جعلنا ديننا اهون شئ علينا فاستهونه الباقي طالما احنا مش بنقدر ديننا ليه تطلب من غيرك يحترمه طالما خالفنا سنه رسولنا اللي احنا عارفينه واللي احنا حافظين سيرته ليه مستني من غيرك ان يقدس الرسول….. الرسول صلي الله عليه وسلم لا ينتظر منا شئ فهو صلي الله عليه وسلم مُعظم من الله بس علي الاقل نتبع سنته للأسف الغرب رغم كرهمهم لينا لكن مازالو بينا هما محتلوش ارضنا بس احتلوا نفوسنا فرطنا في ديننا حتي أصبح عرضه للسخريه من بعض الكلاب ممن لا دين ولا مله لهم يعني تخيلوا معايا كده فرنسا اللي اتعرفت في التاريخ بأكثر شعب معفن بتستهزأ بسيد الخلق محمد تخيلوا ان الدوله دي بشعبها مكنوش يعرفوا يعني اي استحمام اساسا عاشوا حياتهم قذرين لا بيستحموا ولا بيغتسلوا ولا بيعملوا اي شئ يدل علي التحضر وبيوصفوا نفسهم من الدول المتحضره وهما دوله اخترعت البرفيوم عشان تداري قرفها وريحتها النتنه مسألتوش نفسكم ليه فرنسا هي الدوله الاولي في صناعة العطور ده لأنهم اشتهروا علي مر السنين انهم اكثر شعب عفن تخيلوا معايا كده شعب بهذه القذاره يستهزأ بخير الخلق شوفوا وصلنا فين….. فرنسا لما احتلت الشرق خدوا صدمه حياتهم واتفأجوا ان فيه حاجه اسمها استحمام يعني تخيلوا معايا كده دوله بالنتانه دي بتستهزأ باقدس المقدسات في دينك
انا شوفت الترند اللي ظهر وشايف الفيسبوك اللي كله صلاه علي الرسول وبصراحه حاجه مبهجه جدا بس محدش وقف مع نفسه كده شويه وسأل ليه منكونش كده دايما ليه بنستني يحصل حاجه عشان نفتكر ديننا وسنه الصلاه علي الرسول يعني لو فرنسا دي كانت عارفه عقوبه الاساءه لرسولنا عمرها ما كانت تجرأت انها تمس الرسول صلى الله عليه وسلم بس لا هما شايفين اننا احنا نفسنا استهونا بديننا فليه نخاف منهم ونعمل ليهم حساب…….. يعني تخيلوا انهم أساسا محتلين نفوسنا بالأغاني والفيديوهات الخارجه والمخدرات يقدروا يعملوا اي حاجه يعني لنفترض ان مغني مشهور نزل اغنيه ولنقل عمرو دياب هيبقي تريند ويتشهر زي الترند اللي احنا طلعنا بيه ده طب بلاش نبعد فيديو الراقصه اللي ظهر من فتره مش عايز اقول اني مكنتش عارف افتح فيس بسببه لاني كنت كل ما افتحه اشوف الفيديو في وشي عشان كده بقول نعمل تريند ماشي ونصلي علي الرسول بس واحنا بنعمل كده مننساش نرمم الشروخ اللي حصلت في دينا مننساش سنه نبينا مننساش نبعد عن المعاصي اصلحوا نفوسكم الأول قربوا من ربنا دافعو وبأستماته عن رسولكم دافعوا عنه رسولكم اللي تعرض لاسوء انواع العذاب عشان الدين يوصلكم رسولكم اللي بكي شوقا لرؤيتكم رسولكم اللي وصفكم بأنكم احبابه وقال اشتقت لاحبابي رسولكم اللي دعي علي فراش الموت وقال اللهم ثقل سكرات الموت علي وخففها عن أمتي رسولكم اللي جثي علي ركبتيه عشان يواسي طفل مات عصفوره حلو تدافعوا عنه بس اتمني ميكونش الكلام ده ليومين وبعدين ننسي بلاش نرجع من غفلتنا مؤقتا بعدين نرجعلها تآني
استقيموا يرحمكم الله……..

نظرت تيتي للأسفل وجدت عدي يقف وهو يحمل طبق كبير ملئ بالطعام / من الذي فعل هذا بكي يا فتاه
تيتي بمزاح/ لا شئ فقط كنت أسير في القصر قليلا وفكرت لما لا اري القصر من الاعلي لذا تعلقت هكذا
عدي وهو ينظر لها ببرود / وكيف هو القصر من الأعلي
نظرت تيتي لبعيد / رائع جدا هل تريد أن تأتي وتري بنفسك
أشار عدي للطعام بيده /شكرا ولكن لا استطيع الصعود بالطعام
هزت تيتي رأسها بتفهم / حسنا فأنا لا احب ان يشاركني احد في جلستي الرائعة تلك
عدي بخبث / اذا لا تريدين مني مساعده
هتفت تيتي بسرعه / لا لا هيا انزلني هيا ارجوك
ضحك عدي بشده عليها ثم نظر حوله وجد صناديق كبيره جدا فقام بجر أحدهم ووضعه اسفلها / هيا اهبطي
نظرت تيتي للصندوق ومدت يدها وحاولت جذب ثيابها من الجذع الذي تتعلق به وفجٱه فلتت ثيابها فسقطت بحده علي الصندوق وهي تصرخ / اااااه
نظر لها عدي بخوف / هل انتي بخير
نظرت له تيتي ونهضت ونفضت ثيابها / نعم نعم لا تقلق انا معتاده علي هذا
ثم هبطت ونظرت له ببسمه/ سأعتبر مساعدتك مقابل طبق الحلوي الخاص بي حسنا
ثم تركته وركضت بينما همس عدي / البت دي هبله آوي والله
ثم هز كتفه بعدم اهتمام وذهب لغرفته بيننا تيتي كانت تسير في الممر وهي تتمتم بغيظ ولكن فجأه وجدت الجناح المجاور لغرفتها مفتوح فهمست / تري من فتح هذا الجناح فهو غير مسكون
ثم اقتربت منه بفضول فوجدته واسع جدا / يا ختي أمال مقعدني في علبه كبريت ليه بلا نيله هكذا تكون الغرف والله لاقدم شكوي لست
ثم اخذت تلعب في محتويات الجناح وهي تبتسم وجدت تمثال غريب في زاويه الحجره فاتجهت له ببسمه / ايه ده آول مره اخد بالي منه
امسكته وهي تحاول أن تعلم لمن هذا التمثال ولكن فجأه سمعت صوت خلفها جعلها تنتفض برعب وتسقط التمثال ليتهشم لقطع صغيره / اووبس ست هيعلقني شهر علي العمله دي
بينما كان سيف ينظر لها بشر فهو لا يحب أن يدخل احد غرفته ابدا همس بشر / سوف اقتلك يا صغيره
استدارت تيتي لتري من دخل
اقترب منها سيف وعيونه تطلق شرار بينما هي كانت تنظر له بتركيز بينما هو انحني لمستواها وهمس لها / ما اللعنه التي أتت بكي لغرفتي يا صغيرة
رفعت هي عينها له وتحدثت بتمرد كعادتها / وهل أصبحت غرفتك محرمه ام ماذا
ابتسم سيف بسمه مرعبه / تؤ تؤ بل اكثر من ذلك والان لا اريد سماع كلمه اضافيه واخرجي من هنا برأسك قبل أن تخرجي بدونها
فتحت فمها وعينها بشده وهي تصرخ به مما افزعه / مااااااذااااا هل هددتني للتو
اغمض سيف عينه ببرود وصرخ بها / اخرجي يا مزعجه انتي ولا تدخلي لغرفتي مجددا هل سمعتي
نظرت له بعناد ثم ركضت لفراشه وتسطحت عليه بعناد وأخذت تتقلب عليه / طب اهو اهو بالعند فيك
حدث سيف نفسه بتعجب وصدمه / طب اهو؟؟؟ دي بتتكلم مصري و….
قاطعته وهي تقف علي فراشه بحذائها وتفرك حذائها في الفراش بعند / اهو اهو اهو
صرخ بها سيف وقد تفتت بروده المعروف / انتي يا بهيمه انتي انزلي من علي سريري
أخرجت لسانها له وأكملت إفساد في غرفته فركض لها بينما هي صرخت وهي تراه يتجه لها فصرخت بحده/ قسما بالله لو قربت لاكون مصرخ …..
انقض عليها سيف بسرعه وكتف يدها فكان الوضع كالتالي هي مسطحه علي الفراش وهو فوقها بثقله
تحدثت وهي تصف سقوطه عليها / سقوط ناطحه سحاب علي كشك سجاير مما ادي لمصرع بائع السجاير وطفل كان بيشتري سجاير فرط بعد ما هرب من مدرسته ورمي كراسته وراح جر شكلها
نظر لها سيف بغضب / بت بت اسكتي يخربيتك افصلي انتي عرفتي الكلام ده منين يابت انتي، ده انتي اسود من ميسره
رفعت حاجبها / من احمس البركه بتاعتنا آه صحيح هو أنا مقولتش ليك مش انا ااا……… امممممممم
كتم فمها وهو يهمس لها بغيظ / اشششش اكتمي اكتمي يخربيتك اكتمي
كاد يتحدث ولكن سمع الباب يفتح وميسره تصرخ / واد اسيف ماتلم اخوك الحيوان اللي ماشي يعاكس في كل واحده تقابله و……
صمتت وهي تري الوضع امامها فتحدث بصراخ / احيييييه هو إنت منهم يا سيف
ثم تحدثت بخبث / آه يا خلبوص طب مش تقول لمامي حبيبتك يا جدع ده انا هفرحلك حتي يا راجل
نظر سيف لميسره وتمتم بغضب / كملت
ثم زفر بضيق / ميسره الموضوع مش زي ما انتي فاهمه دي بس
قاطعته تيتي وهي تتحدث ببراءه / ياويلي الملكه هنا لقد اخبرتك ان تغلق غرفتك اولا ولكن انت قلت لي أن لا احد يجرأ علي الدخول لغرفتك والان انظر والدتك علمت بالأمر
ميسره بخبث / آيوه بقي هو الأمر ده هتسموا اول عيل ايه
نظر سيف بشر لهم ثم نهض عنها ووقف بجانب الفراش وتحدث بغضب / يا ميسره افهمي البت دي هبله أساسا دخلت اوضتي و…
قاطعته تيتي وهي تضع يدها في خصرها / نعم يا خويا م انت اللي غمزتلي بره وقولتلي مستنيكي في اوضتي وانا رفضت ومرضتش اعبرك أساسا وجيت داخله اوضتي االي هي جنبك دي روحت حسيت بحد بيشدني للجناح هنا
ثم نظرت لميسره وهمست / شدني يا ميسره وحاول ي….
ابتسمت ميسره بشده / ي.. ايه ها قولي اخيرا يا سيف اتحركت
ضحكت تيتي بشده واخفت وجهها بخجل مصطنع وركضت للخارج بسرعه بينما نظر سيف بشر لميسره / انتي مصدقه الهبل دي
ميسره بحاجب مرفوع / ومصدقش ليه البت قمر.
زفر سيف / ياستي قمر مقولتش حاجه بس انا عمري ما اعمل زي ما هي بتقول
ابتسمت ميسره وغمزت له / عارفه انها بتهزر وده كان باين آوي من ضحكها بس انت عشان متعصب ما اخدتش بالك بس ليه متخليش ده حقيقي
ثم غمزت وخرجت بينما نظر سيف بغموض لاثرها والقي جسده علي الفراش واغمض عينه بتعب وتذكر احمد فهمس / يارب يا احمد تلاقي اللي سبته ليك

RAHMA NABIL 美心

كان أحمد ينظر للرساله في يده بصدمه كبيره شلت جسده وهو يهمس /…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى