رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة 2 الجزء الحادي والثلاثون
رواية لعنة الفراعنة 2 البارت الحادي والثلاثون
رواية لعنة الفراعنة 2 الحلقة الحادية والثلاثون
صلوا علي من جلس علي ركبتيه يواسي طفل مات عصفوره صلوا علي شفيعنا صلوا علي رسول المحبه والتسامح ❤️🕋🌏
RAHMA NABIL 美心
كان يسير في الشركه وهو يعدل من ثيابه وساعته التي يرتديها فجأه اصطدم في احد ما فرفع رأسه بسرعه وابتعد عنها بسرعه حتي لا يتلامس معها ثم تحدث باعتذار / اسف ما اخدتش بالي
كاد يذهب لولا حديثها الذي اوقفه / وانا معنديش مانع حتي لو قاصد
رفع مصعب حاجبه وابتسم بسخريه ثم اقترب وتحدث بعبثه المعروف / وانا لما اخبط بقصد مش بخبط في أي حد بس إللي علي مزاجي
ثم غمز لها وتركها تميز من الغيظ من هو حتي يسخر منها هكذا لقد اهانها هذا الحقير هل يظن لان جميع الفتيات تركض خلفه اذن فهو وسيم حسنا هو فعلا وسيم جدا ولكن لا يحق له ان يتحدث معه هكذا نظرت لظهر مصعب بغيظ / واحد متكبر
ثم ابتسمت وهي ترحل / يحق ليك التكبر يا وسيم وقريب هتكون في حضني
بينما كان مصعب يسير بسخريه كبيره فهذه الفتاه المعروفه بعبثها في الشركه وكلما أعجبت بأحد ترمي الاخر وتركض خلفه وحينما تحصل عليه ترميه كخرقه باليه وهو ليس ممن يلهثون خلفها فهو مصعب ابريس وليس احد الرجال الذين يسيل لعابهم علي النساء بل هو من تسيل لعاب النساء عليه
عدل لياقه ثيابه ثم طرق المكتب ودخل وتحدث بجديه ورسميه / آيوه يافندم حضرتك طلبتني
رفع المدير نظره وابتسم / اهلا بكازانوفا الشركه
ابتسم مصعب وغمز له / ده أقل شئ
ضحك المدير بشده وتحدث / سونيا طلبتك معاها في صفقه مهمه اصلك عجبتها في آخر مره
قال آخر كلماته بغمزه فضحك مصعب بشده وتحدث ببراءه / حب الناس نعمه يافندم
المدير بعبث / الناس ولا النساء
ضحك مصعب وتحدث بجديه / أمتي الصفقه وفين
المدير وهو ينظر امامه / كل التفاصيل هتوصل ليك علي الايميل واه صحيح المره دي الصفقه روسيه
ابتسم مصعب بخبث / روسيا وحلويات روسيا ده شكلها ليله سكر آوي
ضحك المدير وأشار له فخرج مصعب وهو يتصفح هاتفه باهتمام بينما المدير يضحك بشده عليه فهو اكثر من يتم طلبه في هذا المكتب الخاص بالترجمه رغم غبثه هذا إلا أنه متمرس حقا في عمله فهو من القليلن الذين يتقنون لغات كثيره جدا
RAHMA NABIL 美心
ضرب علي مكتبه بعصبيه وهو يصرخ / يابنتي اقفي عدل هو أنا هحايل في اهلك ولا إيه هتنطقي علي إللي كانوا معاكي ولا تشيلي الليله لوحدك اخلصي
تحدثت الفتاه بخوف /ياباشا انا معرفش حاجه
ابتسم بسخريه ونادي / صبحي
مخل المدعو صبحي / اوامرك ياباشا
أشار احمد للفتاه وتحدث بسخريه / عايزك تاخد الانسه
ثم صمت قليلا ونظر لها / ولا مدام
ابتلعت للفتاه ريقها فاكمل احمد / خدها وفرجها علي السجن الجميل بتاعنا عايزك تاخد لفه كده علي كل حجز شويه لحد ما تفتكر اللي كانوا معاهم
امسكها العسكري وخرج بها تحت صراخ الفتاه /ياباشا معرفش ياباشا انا مشوفتش حد ياباشا
زفر احمد بضيق وفك ازرار ثيابه الرسميه وهو يهتف / يارب ايه اليوم الطويل ده
نظر لهاتفه ثم أخذه ونظر له بصمت وشرود قليلا ثم اجري المكالمه وتحدث بعد فتره / الو يا فاطمه
من علي الجانب الاخر تحدثت فاطمه بعدم اهتمام وهي تبحث بين الكتب في مكتبه الجامعه / آه اهلا يا احمد اخبارك
احمد بحنان / الحمدلله انتي عامله ايه
فاطمه وهي تزفر قليلا / الحمدلله بخير انت متصل ليه
بهت احمد من حديثها فعاد لجموده وبروده وتحدث بحزم / اولا لما اتكلم معاكي بعد كده تتكلمي باحترام ماشي ثانيا بقي اول ما حضرتك تخلصي تتصلي بيا تقولي وعارفه يا فاطمه لو عرفت انك روحتي من غير ما تقولي مش هقولك هعمل ايه انتي عارفه لوحدك
ثم أغلق الهاتف بعنف لم يدع لها الفرصه لكي تجيبه حتي نظرت فاطمه للهاتف وشتمت بغيظ / يا أخي أبو ام اليوم اللي اتخطبت فيه ليك يارب اولا قلبي الغبي ده اللي حبك بس ماشي يا احمد انا هوريك هخليك تعترف بحبك ليا والايام بينا
بينما احمد نظر امامه بغضب شديد هو يعرف انها لا تحبه ولكن ماذا يفعل بهذا القلب الغبي الذي يهيم بها عشقا ولكن عذرا يا عزيزتي فسوف اجعلك تعشقيني اكثر مما اعشقك انا ابتسم بتصميم ففاطمه له منذ ولادتها له وحده وملك له وحده ليس تملك كما تعتقد هي بل عشق
ثواني ووجد الكتب يفتح ويدخل هو بصخبه / باشا البشوات اجهز يلا عشان طالعين غاره علي وكر مخدرات محترم كده
احمد وهو ينهض ويمسك سلاحه بسخريه / مالك بتقولها بفرح كده كأننا رايحين نزف عروسه
ضحك سامر بشده / وأكثر ياباشا يلا بس عشان عايز اخلص الحوار بدري بدري
نظر له احمد بتعجب واقترب منه ووضع يده علي كتف سامر / رايح فين ياض انت
ضحك سامر بشده وغمز له / أصل مرات عمك نيره عامله صينيه بطاطس في الفرن ودي متتاكلش غير وهي سخنه نار
ضحك احمد بشده علي ابن عمه ثم خرج / طب يلا عشان هاجي اكل معاكم بطاطس
سامر بضحك / منا قلت لنيره تعمل حسابكم انت ومعتز وأكيد عدي عشان ميعرفش اننا اكلنا من غيره ويولع في البيت وفينا وفي نيره وفي البطاطس
ضحك احمد بيأس علي ابن عمه عدي فهو حقا مرعب فيما يخص الطعام
RAHMA NABIL 美心
مد عدي الدفتر للعريس / أتفضل امضي هنا
العريس / فين يا شيخنا
عدي بتذمر / شيخنا ايه يابني اعمل ايه اكتر من اني البس بدله يعني بزمتك واحد قمور زي كده يتقاله شيخنا آه يتقالي شيخ كاحترام ولكن كسن لا
ضحك العريس بشده / الله مش انت المأذون واحنا بنقول للمأذون يا شيخنا بعدين هعمل حساب السن يا عجوز
عدي بحنق / طب امضي ياخويا خلينا نلحق البوفيه
مضي العريس واعطي عدي العروس الورقه لتمضي ثم نظر لهم / بالرفاء والبنين ان شاء الله
ثم نهض وأغلق زر البدله / البوفيه منين أخي في الله
ضحك العريس وأشار علي مكان البوفيه فذهب له عدي بينما نظرت للعروس لعدي باعجاب شديد / أنا شوفت قبل كده كتير مأذون صغير في السن بس عمري ما شوفت مأذون شيك وقمر كده
تحدث العريس بسخط / طب اعملي حساب كتب الكتاب اللي لسه القمر كاتبه من شويه
ضحكت العروس ونظرت لزوجها / انت بتغير ولا إيه يابني ده انت قلبي انا بس بقول مجرد رأي
النسم العريس بحب / عارف ياباشا بس هقولك ده عدي صاحبي كان معايا في كليه الشريعه والقانون واخد الدكتوراه منها ومتخرج بامتياز والأول علي الدفعه وبعد ده كله قرر يشتغل مأذون شرعي وفعلا قدم كل الوثائق اللي ممكن تخليه مأذون شرعي وتمت الموافقه عليه وحاليا زي ما انت شايفه كده ماشاء الله مأذون قد الدنيا ومشهور في كل حته رغم سنه الصغير ده أصغر حتي مني بسنه
العروس بتعجب / إزاي ٢٩ سنه ده شكله أصغر من كده بكتير
العريس بضحكه / شوفي ياستي بقي ورغم كل اكله ده الا انه زي ما انتي شايفه كده
ضحكت العروس بشده عليه فتحدث العريس بخبث / ما نسيبنا من الشيخ عدي وخلينا في الشيخ عمرو اللي تعب عشان يتجوزك
ابتسمت العروس بخجل وحب / وماله نخلينا في عمرو
بينما كان عدي يحمل طبقا كبير يضع به الطعام وهو يتحدث بسخريه /قال شيخنا العجوز قال عبيط الواد ده
ثم تحدث بغرور مضحك/هو فيه عجوز قمر كده
سمع صوت من خلفه / ده اللي بقوله فعلا هو فيه مأذون قمر كده
امسك عدي الطعام وهو يأكل وينظر لها بحاجب مرفوع / نعم
الفتاه بنظرات إعجاب / لا بس كنت حابه اخد من حضرتك ميعاد
عدي وهو يأكل ببرود / جواز
الفتاه بضحكه رقيعه / لا طلاق
نظر لها عدي بقرف ثم تركها وذهب وهو يتحدث / تقدري تروح لأي حد يطلقك اصلي مشغول عن اذنك
ثم تركها وهو يتمتم بضيق / استغفر الله عايزه تشيلنا ذنوب بضحكتها والمسخره بتاعتها دي
ثم نظر للطعام / عمرو الحيوان قولتله يجيب توميه بدل الطحينه والله لاعلقه
RAHMA NABIL 美心
ابتسم تاج للطفل امامه وهو يلعب في شعره ثم اخرج له مصاصه وتحدث بحنان شديد لا يليق سوي به / انت بطل والله شوفت محستش إزاي بالحقنه يلا بقي أقف كده وخلي ماما تشوف انت بطل قد ايه
ابتسم الطفل ووقف ونظر لوالدته / شوفتي ياماما انا مخوفتش إزاي
ابتسمت والدته ونظرت لتاج / متشكره جدا يا دكتور لولاك كان طلع عيني عشان الكشف والحنقه بس هو بيحبك عشان كده رضي يجي معايا
ابتسم تاج للطفل بحنان وتحدث بهدوء / وانا بحبه
ثم نظر للطفل / صح يابطل
هز الطفل نظره بإيجاب فتحدثت والدته ببسمه وهي تحمل الطفل / متشكره جدا يادكتور وأكيد هنحضر في معاد الاستشاره
هز تاج رأسه ببسمه ثم جلس علي مكتبه وكاد يرفع سماعه الهاتف ليطلب الشخص التالي ولكن وجد سيف يدخل عنده ويجلس علي الكنبه المقابله له بتعب شديد فابتسم تاج فهو دائما ما يأتي عنده كلما نال منه التعب
رفع سماعته وتحدث للممرضه / حولي الباقيين للدكتور تامر
ثم أغلق سمعاته ونهض واقترب من الاريكه وركع بقدمه امامها وتحدث ببسمه / صداع ولا وجع عضلات زي اخر مره
فتح سيف عينه بارهاق وبسمه ولعب بشعر تاج / لا بس إرهاق شويه وعايز ارتاح
ضحك تاج وهو يتجه لثلاجه في غرفته / وانت لما تتعب تيجي تعطل الدنيا عندي ياكبير
فتح سيف عين واحده / عندك مانع ولا ايه
ضحك تاج وهو يمد يده بعصير / لا استغفر الله أتفضل اشرب العصير ده عشان تفوق كده
نهض سيف وامسك من العصير وشربه وهو يتحدث /هما هيتجمعوا فين انهارده متعرفش
تاج بجهل/ معرفش بس تلاقي عدي عارف
هز سيف رأسه وصمت قليلا فتحدث تاج ببسمه / فيه إيه
نظر له سيف بغموض لثواني / حاسس ان معاد العوده قرب وقرب آوي كمان
نظر له تاج بتركيز وهو يفكر في كلامه هل حقا كان الموعد للعوده جاء وقت اللقاء واخيرا بعد انتظار دام لسنين وسنين
RAHMA NABIL 美心
دخل مصعب المطعم وهو ينظر حوله حتي وقع نظره علي سونيا فاتجه لها بكل جديه وماكاد يتحدث حتي زفر بضيق وهو يهمس بسره / ناقصه هي اسماعيل معانا
نظر للرجل الذي يجلس بجانب سونيا بملل فهو المحامي الخاص بسونيا دائما ما يتدخل في أي شئ بطريقه فجه ودائما ما يعلق علي أي شئ سواء يخصه او لا باختصار شخص مزعج درجه أولي ذهب مصعب اليهم وخلع نظارته وحيي الجميع دون أن يسلم عليهم فنظرت له سونيا بضحك / هل حقا لا تسلم علي الفتيات باليد
ابتسم مصعب بعمليه / لا
سونيا بتعجب/ من يري عبثك وحديثك لا يتوقع منك هذا
ابتسم مصعب ببرود ثم أعاد نظره للعملاء وكانوا عباره عن فتاه ورجلان ابتسم للفتاه وهي ابتسمت له
ثم بدأت الجلسه بكل جديه يقطعها تدخل اسماعيل بشكل فج وبطريقه مزعجه يحاول إظهار انه مسيطر وانه يعلم كل شئ
كان مصعب يترجم ما يحدث بين الطرفين فقاطعه اسماعيل للمره المائه / هو أنا ليه حاسس انك بترجم غلط وعايز تطلع بسبوبه من الموضوع
رجع مصعب بظهره للخلف وعدل كارفاته بدلته وتحدث وهو يجز علي أسنانه / كلمه كمان وهخلي منظرك زباله بين الكل انت فاهم بكرشك ده
نظر اسماعيل لبطنه الكبيره بغضب وكاد يصرخ به لولا نظرات مصعب المرعبه التي رمقه بها ثم عاد للصفقه مجددا حتي انتهوا من كل شئ تحت سخط اسماعيل الذي يبدو فقط انه يفعل كل شئ لمجرد اغضاب مصعب لا غير
جلس الجميع لتناول الطعام فشعر مصعب باقتراب الفتاه الروسيه منه فابتسم لها وغمز لها بعبث فابتسمت هي له واقتربت منه بشده وهمست له بشئ جعله يبتسم فتحدث / اعتذر ولكن انا لا أفعل هذا الشئ ربما استمتع فقط نخرج سويا او نتحدث سويا ولكن لا اقوم باي علاقه خارجه او اذهب لشقه اي فتاه
تحدثت الفتاه بتعجب / ومن تحدث عنك انا لا اقصدك بحديثي
نظر لها مصعب بحاجب مرفوع وصدمه /نعم ياروح امك
الفتاه بتعجب / لم افهمك ماذا قلت
مصعب وهو ينظر لها بتعجب / من كنتي تقصدين بعرضك للذهاب اشقتك اذا
نظرت الفتاه امامها وهي تعض علي شفاهها باثاره / اقصد هذا الوسيم
نظر مصعب لما تنظر وفوجئ باسماعيل / اسماعيل
هزت الفتاه رأسها ببسمه / نعم اقصد هذا الوسيم
نظر مصعب مجددا ولكن لم يعرف عمن تتحدث لربما تقصد احد اخر غيره ولكن لا أحد سواه
فهمس بعدم تصديق / اسماعيل مين اسماعيل بتاعنا بقي وسيم
نظرت له الفتاه بجهل فضرب كف علي كف ونهض وهو يمسك سترته / صحيح الحلو ميكملش حلوه بس هبله
ثم نظر لاسماعيل وضرب علي كتفه / كلم يا كازانوفا البت عايزاك ليله يا باشا
نظر له اسماعيل ببسمه فخوره ثم نظر للفتاه وغمز لها فابتسمت الفتاه بخجل فاستأذن مصعب ورحل سريعا / الله يحرقكم قلبتوا معدتي هرجع منكم صحيح لايقين علي بعض معفنين
ثم صعد لسيارته وهو يهاتف عدي / الو عدي انت فين
عدي/ رايح لبيت حسام
مصعب بتعجب / ليه فيه حاجه ولا ايه
عدي ببسمه سعيده / نيره عامله بطاطس اللي بحبها
ضحك مصعب / اشطا هجيلكم علي هناك
ثم أغلق هاتفه وانطلق بسيارته حتي وقف في اشاره المرور ونظر بجانبه وجد فتاه تنظر له ببسمه فهمها جيدا فهز رأسه بلا وغمز لها وانطلق بسيارته وهو يهمس / صنف عايز الحرق زي الرجاله بالضبط تقريبا البشريه كلها ههههههههههه
هبط من سيارته امام منزل حسام وهو يري كلا من سيف وتاج يهبطون من سيارتهم فتحدث وهو يفتح ذراعه / الدكاتره اللي مشرفين العيله اللي كلها دخلت ادبي
ضحك تاج بشده وهو يضمه بينما سيف ضربه علي رأسه وهو يدخل للداخل / بطل رغي
ثواني وكان عدي يهبط من سيارته وهو يقترب منهم / إيه أحضان العشاق دي من ورا بابا عدي كده يا اولاد يانوتي
ضحك تاج واتجه له وعانقه فابتسم عدي بشده وهو يقبل رأسه بحنان ثم ذهب لمصعب ووضع يده علي كتفه وهم يدخلون / إيه الباشا ماله كأن واحده منفضه ليك
مصعب وهو يعض علي شفتيه / واي واحده صاروخ لا صاروخ ايه دي قاعده صواريخ يا جدع
ضحك عدي بشده / طب وايه اللي حصل
مصعب وهو يجلس ويضرب بيده علي قدمه مثل النساء ويولول / زحلقتني بنت المقشفه لا وايه مكتفتش انها تزحلقني كده جايه تطلب مني اني أشقطلها اسماعيل ابو كرش عايزه تشقط اسماعيل الاقرع يا خساره البرفيوم الجديد فيكي يابنت المعفنه انتي
ثم القي نفسه في أحضان عدي وهو يدعي البكاء / أنا اتزحلق بسبب اسماعيل يا عدي آه يانا يا وجع قلبي البت فرسه بس غبيه بنت الهبله ده اسماعيل ده راجل سمج وبخيل جلده وطماع المعفنه شافت فيه إيه
ثم رفع رأسه ونظر له وأشار لنفسه / أنا اتزحلق يا عدي آآآآآآه يا ناري ياما نفسي امسكها واولع فيهم سوا هي وابو كرش ده
عدي وهو يضمه بتأثر / متزعلش نفسك ياحبيبي بكره تشقط ست ستها هو إنت شويه ولا إيه ميت بنت غيرها تتمني تتشقط منك
رفع مصعب نظره / بجد ولا بتراضيني عشان قلبي المجروح ده
عدي وهو يضمه ويضحك / لا يا حبيبي ده انت قمر انت مش شايف نفسك كفايه عيونك الملونه دي يا قمر
ضحك مصعب وهو يضمه بشده / حبيبي يا عدي يارافع معنوياتي يا كبير
آتي صوت نيره من بعيد / يلا يا شباب الاكل جهز
ابعد عدي وجه مصعب عنه وهو يدفعه من وجهه / طب يا فرج يا خويا اتكل انت بقي
ثم تركه ورحل بينما بصق مصعب / عيل حيوان فصلتني
ضحك عدي بشده من بعيد وهو يتحدث / هتيجي ولا اكل منابك
نهض مصعب سريعا / لا جاي يا طفس انت جاي
ضحك تاج علي إخوته وجلس الجميع يأكل في جو من البهجه والضحكه بينما نيره تنظر لمصعب بتحفز لأي مشاجره
تحدث مصعب وهو يأكل / كلي يا نيره ياقلبي مفيش خناق انهارده اصلي مجروح شويه
نيره بتأثر / يا ضنايا مجروح من ايه
ضحك عدي بشده ثم حاول التماسك وهو يقول / احم احم متخزوق
نظر له مصعب بشر ثم تحدث بكبرياء / أنا محدش يخزوقني انا بس اللي اخزوق صح يا نيرو
نيره وكأنها تراضي طفل صغير / أمال يا قلب نيرو احنا ابننا مش شويه برضو ميت واحده تتمناه
ابتسم مصعب وهو يأكل / لا ثبتيني والله
ضربه عدي علي كتفه / واد هو مش ده نفس الكلام اللي انا قولته من شويه
مصعب بضحكه / هي مقنعه آكتر علي فكره
هز سيف رأسه بيأس ثم تحدث وهو ينهض / اجهزوا عشان في تدريب انهارده
ابتسم مصعب وكاد يجيب فاكمل سيف ببسمه بارده / وانا اللي هدربكم
اختفت بسمه مصعب وعدي واخذ تاج يكح بعنف حتي كاد يختنق
اقترب منه سيف واخذ يربت علي ظهره بحنان وهو يتحدث / اجهز يا تاج عشان انت اول واحد هواجهه
كاد تاج يجيب الا ان سيف اكمل حديثه / بايدك مش بالسيف
القي تاج رأسه علي السفره وهو يدعي الموت
بينما ضحك مصعب بشده وهو يشير عليه / اوووه يا خساره وشك يا صغنن
سيف وهو يرحل / كلكم يا مصعب انا محددتش حد انا قولت كلكم وبما ان الموضوع بيضحكك آوي كده يبقي نبدأ بيك انت
ضحك تاج بشده وعدي علي ملامح مصعب المصدومه
بينما تحدث سيف ببسمه / متشكر علي الاكله يا نيرو تسلم ايدك
ابتسمت نيره / تسلملي من كل شر يا حبيبي
غمز لها سامر / فينك يا حسام تشوف زوجتك وهي بتعاكس وتتعاكس
ضربه سيف علي رأسه / دي امي يا حيوان
ضحك سامر بشده / تسلم ايدك يا سيد المعلمين بعدين منا عارف يا خويا انا بهزر
نظر سيف لأحمد وتحدث / بعد التمرين هنتقابل عندك حاجه
هز احمد رأسه برفض / لا هستناك في مكانا
ابتسم سيف وخرج وهو يستأذن من الجميع
بينما عاد الجميع للأكل والحديث
RAHMA NABIL 美心
دخل المدرج وهو ينظر حوله بعدم رضا عن أي شئ امسك الميكرفون وهو يتحدث فيه / معلش انتباه معايا شويه
صمت الجميع وهم ينظرون لهذا الشاب بتعجب بينما هو اخذ نفس وتحدث بهدوء / متشكر لانتباهكم احب اعرفكم بنفسي انا الدكتور محمد مراد اللي هدرسلكم السنه دي ماده التاريخ الإسلامي بدل الدكتور رأفت بسبب ظروفه
عم الصمت المكان والكل ينظر بتعجب لهذا الشاب الذي يقاربهم بالعمر تقريبا رفعت فتاه ما يدها فنظر لها / آيوه اتفضلي
تحدثت الفتاه ببسمه ودلال / معلش يا دكتور هو سؤال ممكن يكون سخيف بس هو حضرتك كام سنه
محمد ببسمه بارده / هيفيدك في إيه تعرفي عمري
الفتاه ببسمه / أصل حضرتك شكلك صغير في السن عشان كده يعني بسأل
اشار لها محمد لتجلس ثم بدأ التحدث / عندك حق انا يمكن صغير في السن وده افضل بكتير ممكن تعتبروني اخ او صديق بس ارجو محدش يتخطي حدوده بزياده معايا وانا ياستي ٢٥ سنه اي سؤال تاني
رفعت فتاه اخري يدها فنظر لها ولكن لم يلحظها جيدا لأنها قصيره نوعا ما وامامها تلك الفتاه التي سألت منذ قليل
تحدث محمد وهو يخبرها / معلش يا انسه ممكن تقومي عشان مش شايفك
ضحك الجميع فنظر لهم محمد بتعجب / آيوه اتفضلوا ليه الكل بيضحك كده
تحدث شاب يبدو عليه العبث / أصل حضرتك دي فطوطه
رفع محمد حاجبه / اسمها فطوطه
كاد الشاب يجيب لولا صوت فتاه اخري تتحدث بضحك / لا ده لقب
هز محمد رأسه وصمت لثواني ثم نظر للفتاه التي اختفت تماما ويبدو انها خجلت من حديثهم فوضع المايك الخاص به واقترب من المدرجات حتي وصل المدرج الخاص بها ونظر لمكان الفتاه فوجدها كما توقع تخفض رأسها وتحاول ان تمسح دموعها من خلف النظاره الخاصه بها فاخرج محمد منديل ومد يده بها / اتفضلي
اخذت الفتاه المنديل وهي لا تعرف من أعطاه لها وهمست بصوت منخفض / بشكرك
ابتسم محمد وهمس لها / العفو يا انسه…..
رفعت الفتاه وجهها دون أن تعي انها تحدث الدكتور الخاص بها / مروه اسمي مروه
ثواني وتجمدت ملامحها واعتدلت في جلستها / دكتور انا اسفه والله فكرت……
ابتسم محمد ليخفف توترها / اهدي بس ولا يهمك ياستي بعدين لما تحبي تسألي سؤال تقف وتسألي وملكيش دعوه بحد تمام يا انسه مروه
ابتسمت مروه وهزت رأسها بسعاده فابتسم محمد عليها تبدو طفله صغيره بجديلتها تلك ونظارتها الكبيره جدا وتقويم أسنانها ليست مثل تلك الفتيات اللاتي تهتم بكل شئ وكل سنتي من جسدها بل تبدو عاديه جدا بثيابها الواسعه ابتسم محمد وامرها / بعد كده حضرتك تقعدي قدام علي الاقل في محاضرتي عشان اقدر اشوفك
خجلت مروه بشده وهزت رأسها فاشار لها محمد
فخرجت من البنش الذي تجلس به واتجهت لأول بنش بينما محمد عاد لمكانه وهو يتحدث / آيوه اتفضلي يا انسه مروه كنتي عايزه تسألي ايه
مروه وهي تنظر حولها بخجل فهي لم تعتاد ان تجلس في مكان ظاهر هكذا بل اعتادت الاختبار خلف الاشخاص ساعدها قصر قامتها في ذلك والذي أيضا سبب للسخريه منها من اصدقائها وتلقيبها بفطوطه
نظرت مروه فوجدت محمد ينتظر سؤالها فطرحت سؤالها فابتسم محمد / حلو السؤال واظن انه مدخل كويس اوي لمنهجنا برافو يا انسه مروه
ابتسمت مروه ولأول مره بفرحه وفخر بينما محمد ابتسم لقدرته علي بث الثقه بها وبدأ يجيب علي سؤال مروه وهو يدخل في الدرس الاول بينما كانت الفتاه التي سألت محمد عن عمره تنظر بقرف لمروه
تحدث الشاب بجانبها والذي يدعي (كرم) / مالك يا كاميليا هتاكلي البت بعيونك
نظرت له كاميليا بشر / اسمي كامي مش كاميليا بعدين انت مشوفتش البت السهنه دي بتعمل ايه
نظر شريف بتعجب لمروه التي فقط تهتم لتدوين الملاحظات / عملت ايه مش فاهم
ضربته كامي في كتفه / عماله تتمسكن عشان تبان المغلوبه علي أمرها قدام الدكتور واحنا نبان الاشرار
نظو لها شريف بعدم اهتمام / انت مأفوره آوي البنت معملتش حاجه أساسا بقولك ايه ركزي لأحسن الدكتور بدأ ياخد باله مننا
زفرت كاميليا بضيق ونظرت لمحمد الذي كان يشرح باهتمام ولا يهتم لاحد أبدا
RAHMA NABIL 美心
كان الجميع يجلس في المنزل ويتحدثون بهدوء ولكن قطع ذلك الهدوء زوبعه تدخل للمنزل
وخلفها هو الذي يصرخ بها توقفت شروق ونظرت له وهي تهمس من بين أسنانها / بقولك ايه ياجدع أنت فكك مني امين عشان موضوع فرض العضلات ده مش عليا أنت فاهم انا زهقت في كل مكان لازق فيا كأني بنتك اللي خايف انها تتوه
احمرت عين معتز بشده وهو يهمس بفحيح/ قسما بربي يا شروق اشوفك ماشيه مع شاب تآني هولع فيكي وفيه فاهمه واه هفضل لازق فيكي ايه رأيك
شروق بسخريه / وانتي تمشي مع بنات عادي صح
صرخ معتز بنفاذ صبر / أنا غيرك انتي هبله يابت ولا بتستهبلي انا في الاول والاخر ولد واخرهم هيقولوا شاب طايش اما حضرتك بنت يعني هتبقي لبانه في بق اي حيوان
شروق بعصبيه / بنت بنت بنت هتكرهوني في اني بنت
صرخ بها معتز بهياج / لأنك عايشه في مجتمع متخلف شايف البنت عار اي حاجه البنت اللي بتتلام والولد لا يغلط زي ما هو عايز بس البنت لا دي بنت *** مش متربيه عشان تعمل كده انتي متخيله انتي عايشه فين انتي عايشه في مجتمع بيبرر للشاب المغتصب بيبرر ليه ويقولك البنت هي لابسه وهي اللي عامله انتي مش مستوعبه انتي عايشه فين ولا إيه
نظرت له شروق بعيون حمراء / يعني إيه نتحبس عشان كلام الناس
معتز وهو يقترب منها وينظر لها بتركيز وهو يضغط علي كل كلمه يخرجها / لا تمشي عدل تمشي زي ما دينك قالك تلبسي زي ما دينك قالك
شروق بغضب / ماانت اهو متحكم زيك زي الناس اللي بتقول عليها بتحكم علي البنت من لبسها
نظر لها معتز لثواني / البنت اللي تلبس ضيق غلطانه يا شروق لأنها مش بس بتلفت النظر ليها لا وبتغضب ربها ربك خلقك محفوظه زي الجوهره فوجب عليكي انك تحفظي نفسك من اي عين ممكن تلوثك ولو حتي بنظره انا قولت من شويه انهم بيبرروا للولد انه اغتصب البنت بلبس البنت مش معني كده ان البنت معصومه من الذنب لا ده جزء من الذنب عليها آه فيه بنات بتغتصب وبتكون منتقبه كمان بس انتي كبنت مسلمه يجب عليكي تستري نفسك
شروق وهي تنظر لعينه بقوه / لو البنت متكفنه يا معتز وحصلل اي مشكله هيقولك برضو هي اللي غلطانه لان ببساطه البنت بقت حاليا سلعه ارخص من الرخص بقت البنات نازله من بيتها مش عارف هترجع ولا هتتخطف ولا هيتحرش بيها ولا هتغتصب بقت نازله وحاطه احتمال انها مترجعش تآني بقت تنزل وأهلها حاطين ايدهم علي قلبهم وهما مرعوبين انها مترجعش تآني بقينا عايشين خايفين علي البنات ايه نتحبس عشان نرتاح ونريح
تحدث معتز بهدوء / الموضوع ده لا ليه علاقه بلبس ولا بأي قرف آه اللبس احد الأسباب بس مش كل الأسباب السبب الأول والأخير هو انعدام الدين اللي استوطن النفوس بقينا نستبدل القرآن بالمهرجانات بقينا نسمع الاذان ونقول بعدين بعدين دلوقتي بقينا نشرب مخدرات ونبيعها ولا كأنها مايه واي حد يقدر يشتريها ويشربها بقي نص الشباب بيشرب والنص التاني مش معاه يشرب بس لو معاه هيشرب بقي نص الشباب بيتحرشوا بالبنت والنص التاني خايف يدافع عنها ليتأذي ويحصلوا حاجه زي محمود البنا يموت وفي الاخر الموضوع يرسي علي كام سنه عشان ايه عشان الشاب قاصر دلوقتي اي حد يقدر يتحرش ويقتل ويغتصب وميقلقش يزور كام شهاده انه لسه مبلغش السن القانوني وهيطلع منها او يقضي كام سنه كده وأهل الشاب اللي مات عشان يدافع عن بنت قلبهم يتحرق ويعلموا عيالهم ان بعد كده لو شوفت بنت في الشارع بتتسحل قدامك سيبها اياكش تولع أصل لو دافعت عنها مش بعيد تتقتل زي اللي انقتلوا قبلك
تنفس معتز ليهدأ واغمض عينه بألم ثم تحدث بهدوء / أنا خايف عليكي يا شروق والله ما تحكم زي ما بتقولي ولا فرض سيطره انتي مش بتسمعي اللي بيحصل في البلد أقربها البنت اللي كانت من المعادي من كام يوم وماتت بسبب شويه شباب لادين لهم خايف في يوم تتأذي يا شروق انتي بتتخنقي من تحكماتي وغيره انا عارف وبعتذر منك ياستي علي كده بس…..
صمت قليلا / بس مقدرش امنع خوفي ده
شروق بدموع / لحد امتي هنفضل كده لحد امتي مفيش دين بيقول كده هي دي القوارير اللي وصاكوا عليها الرسول ده احنا المؤنسات الغاليات يا معتز ده الرسول شبهنا بالقوارير اللي هي أرق شئ تيجي مش بس تكسروه لا وتدوسوا علي لحد
أمتي هتفضل البنت مرعوبه انها تنزل من بيتها لحد امتي هتودع كل ام بنتها وهي خارجه كأنها بتودعها للأبد
لحد امتي هنفضل نحط اي ذنب او اي حاجه بتحصل علي شماعه ( لأنك بنت) لاحد أمتي هنبرر لأي شاب مصيبته ان البنت هي اللي غلطانه البنت اللي انت بتقول عليها دي ( فتاه المعادي) زي ما الناس سموها ويا عالم بعدها هتكون فتاه ايه انا شوفت بعيني بيتقال عليها ايه واحد يقول ايه اللي يخليها تشتغل والتاني يقول بسبب لبسها وواحد يقولهم آه عندكم حق فعلا ايه اللي ينزلها كده وللعلم بقي في ناس حضروا الواقعه وبيقولوا ان اللي حصل للبنت دي حصل وهي مع والدها يا معتز قدام عيون ابوها يا معتز انت متخيل وصلنا لفين فرضا ده كان بجد والدها كان معاها
صرخت وهي تبكي بشده / البنت كانت ماشيه مع والدها قام جم الشباب اللي دول شدوا شنطتها وهي مسكت في الشنطه من حظها الزفت واتفرمت تحت عجله العربيه ومكتفوش بكده لا دول سحلوها علي الاسفلت وجروها وراهم ٣ متر وهي كانت لسه عايشه وحاسه بكل وجع بكل عظمه بتحتك بالاسفلت بكل جرح جديد بينضاف لجسمها متخيل الوجع متخيل العذاب اللي عاشته والاسوء انت متخيل ابوها حالته ايه متخيل عجزه ووجعه وهو شايف بنته اللي رباها وتعب عليها وطلع عينه في تربيتها بيحصل فيها كده شاف بنته بتدمر شاف بنته بتتعذب وتصرخ من الوجع دي بنته……. بنته اللي كان فرحها كمان شهر بنته اللي كان بيجهزها وهو بيتخيل وهو بيسلمها لعريسها دلوقتي بقي شايل كفنها علي اكتافه ولبست الأبيض بس
اختنق صوتها بالبكاء وهي تهتف / بس لبست كفنها يا معتز بدل ما يزفها لعريسها بيزفها لقبرها ايه مش كفايه كده عشان الناس تفوق ولا مستنين اما كل بيت يخسر بنت عشان الناس تفوق وكل ده ليه لأننا عايشين في مجتمع زي الزفت مش عارف حتي يضمن ابسط حاجه للبنت وهي امانها مش عارف يخلي البنت تحس بأبسط شعور للبني ادم وهو الأمان هيحصل فينا ايه تاني ناقص يتعمل ايه ومتعملش احنا وصلنا لمرحله هتخلي كل بنت تلعن اليوم اللي اتولدت فيه
اغمضت عينها ببكاء وهي تستغفر ربها وهمست بتعب / لامتي يا معتز لأمتي هنعيش كده لأمتي هنخاف كده
صمت معتز ولم يعرف ماذا يقول فتدخل جاسر الذي كان يستمع مع الجميع بكل انتباه لهذا النقاش
جاسر / لحد ما الدين يصحي في قلوبنا احنا في غفله ووقت ما نصحي من الغفله دي هينتهي كل اللي بيحصل ده باختصار احنا اللي بعدنا عن دينا لا عاد فيه نخوه ولا رجوله ولا احترام للدين بقي اهون شئ علينا هو دينا احنا بينطبق علينا ( جعلنا الله اهون الناظرين إلينا) والعياذ بالله يعني نخاف نعمل اي حاجه قدام الناس اما لو لوحدنا فتمام نعملها عادي ونسينا ان فيه مطلع علي ذنوبنا دي وهو اللي المفروض نخاف منه مش من الناس بقينا نعمل حساب العباد ونسينا رب العباد بقينا نخاف رأي الناس ونسينا قول ربنا والقرآن غفلنا عن سنه نبينا عشنا في غفله طويله ولحد دلوقتي لسه فيها ومش هنفوق منها غير لما نرجع ديننا لمكانه الأصلي” لقلوبنا ”
نظرت له شروق ببكاء وركضت لاحضان والدتها التي همست لها / مكنش لازم تزعقي كده معتز ابن عمك وخايف عليكي يا شروق وكل اللي قاله لمصلحتك
شروق وهي تنظر لمعتز الذي ينظر لها بحزن / عارفه يا ماما عارفه غضب عني
نظر معتز للجميع / عن اذنكم هطلع اغير
ثم صعد للاعلي ولحق به احمد الذي تحدث بمجرود دخوله للغرفه / مكنش لازم تزعق في شروق كده هي لسه صغيره مش عارفه حاجه غير انك مكتفها
نظر له معتز بتعب وجلس علي فراشه وهو يضع رأسه بين يديه / كان فيه ميني باص بيقرب منها وهي مروحه بطريقه مريبه جدا واول ما ناديت عليها لقيت العربيه زودت سرعه وجريت كأنها كانت هتعمل بلوه متعرفش اي الي حصل فيا وقتها قلبي كان هيتخلع من مكانه لو كنت اتأخرت دقيقه بس دقيقه كان الله اعلم هيحصل ايه.
جلس احمد بجانبه وهمس له / بتحبها
رفع معتز رأسه ونظر له بصمت ولم يجيب فاكمل احمد / عاملها بحنيه بلاش العصبيه بتاعتك دي كان ممكن تفهمها بحنان وبراحه آكتر
ثم نهض وتحدث/ خلص وانزل عشان تتغدي معاها وياريت لو اعتذرت منها علي إللي عملته
نظر له معتز وابتسم له
RAHMA NABIL 美心
كان سيف يقف في منتصف الساحه وهو يشير لمصعب بالتقدم بينما كان ابريس يقف بعيدا ويقيمهم بدقه وبدأت المعركه والجميع ينتبه للقتال كان مصعب منافس قوي لسيف وند له وليس بالهين كان سيف يقاتل بقوه وقسوه وبداخله فخر لما وصل اليه إخوته استمر القتال ولا فائز حتي الآن فمستوي الاثنان متقارب ولثواني فقط شرد مصعب فجائت اللكمه من سيف القته أرضا
نظرت له ميسره بألم / ضنايا يابني ده مش بيدربك ده بيعيد تشكليك يا غالي
ضحك عدي وهو يأكل فشار ويصرخ / آيوه كده بقي اخيرا المتعه بدأت
نظر له سيف ببسمه وأشار له ليأتي
فاشار عدي لنفسه وهو يأكل الفشار / أنا يابني….
ابتسم سيف ببرود وهز رأسه فابتلع عدي الفشار برعب واعطاه لميسره / خلي ده معاكي احتمال يبقي ذكري
ثم نظر لابريس الذي يدقق النظر بهم / مستمتع انت صح شايف ابنك بيسففنا التراب وساكت
أشار ابريس بعينه للساحه بمعني ( اذهب)
عدي بتذمر / رايح يا خويا مستعجل آوي هو يكسر وانت تجبس ده انتم عيله دمويه
دخل عدي للساحه في نفس الوقت الذي كان يخرج به مصعب فتحدث عدي / بتوجع ياض يامصعب
مصعب وهو يضع يده علي عينه التي احمرت وتورمت / أبدا ولا هتحس بيها كأن قطر فرمك بس
ربت عدي علي كتفه / ربنا يطمنك ياحبيبي روح يا خويا حط تلج
كاد يذهب فاوقفه تدي/ بقولك ايه طلعلي كيس تلج معاك
ذهب مصعب ولكن اوقفه عدي / وطلع لتاج معاك ده عيل يتيم برضو يا عيني وصغير اقولك طلع أكياس التلج كلها انا كنت عامل حسابي وحطيت امبارح اكياس تلج كتير
هز مصعب رأسه وخرج وذهب واحضر وعاء ملئ باكياس الثلج وامسك أحدهم ووضعه علي وجهه وهو يصرخ / حسبي الله فيكم يا ظلمه ده مبقاش تدريب ده بقي خرا علي دماغكم
ضحكت ميسره بشده وهي تضرب علي كتفه / اجمد كده ياض متبقاش خرع
نظر لها مصعب بجانب عينه / والنبي تسكتي انتي اللي جبتينا للهم ده ياختي يعني ضافت بيكي الدنيا وتروحي تتجوزي فرعون
ابتسمت ميسره / كل ده عشان كام بوكس من سيف امال لو شوفت اللي انا وابوك شوفناه
نظر لها مصعب من أسفل كيس الثلج / شوفتوا ايه
ميسره ببسمه / هحكيلك بعدين اتفرج بس علي عدي وهو بيتهان
ضحك مصعب ونظر لعدي الذي كان جاد جدا في القتال
عدي وهو يصد ضربات سيف / اتقي الله يا اخ سيف تغلب علي شيطانك يابني مينفعش كده
ضحك سيف بشده وهو يزيد ضرباته وعدي يصد ضربات سيف بل ويوجه له ضربات أيضا واستمر القتال بينهم حتي سمع الجميع صراخ تاج العالي الذي هز جدران المنزل توقف الجميع برعب وركضوا للداخل حيث تاج وصعدوا سريعا وهم يبحثون عنه فسمعوا صوته مجددا وهو يصرخ / مامااااااااااااا باباااااااااا
ركض سيف مثل المجنون وهو يهتف بزعر / تاااج
وخلفه الجميع وقد بلغ رعبهم عنان السماء اتجه سيف للغرفه التي آتي منها الصوت ولكن توقف بصدمه جمدته وخلفه الجميع ينظر برعب وصدمه لما يحدث
ابريس بصدمه شديده /………..
RAHMA NABIL 美心
حبيت في فصل انهارده أعرض بس الحادثه اللي وجعت الكل حادثه( فتاه المعادي) اللي تم قتلها بطريقه بشعه جدا عشان كل شخص يقرأ البارت يدعو ليها بالرحمه وعشان محدش ينساها مريم بنت من ضمن مئات البنات اللي تم قتلها بدون ذنب……..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)