روايات

رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم رحمة نبيل

موقع كتابك في سطور

رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة 2 الجزء الثالث والثلاثون

رواية لعنة الفراعنة 2 البارت الثالث والثلاثون

لعنة الفراعنة
لعنة الفراعنة

رواية لعنة الفراعنة 2 الحلقة الثالثة والثلاثون

كل المدائح والمحامد تبتغي
شرف الوقوف على جناب المصطفى

صلى عليك الله يا عَلم الهدى
وعلى الصحاب ومن أطاعك واقتفى

RAHMA NABIL 美心

رفعت ميسره نظرها لابريس وصمتت لدقائق طويله وهي تفكر بينما توتر جسد ابريس كليا هل يمكن أن ترفض وماذا سيفعل ان رفضت هل يجبرها علي المجئ معه… نعم نعم سيجربها هذا هو الحل فهو من المستحيل ان يتركها تبعد عنه ولو ثانيه واحده قاطع تفكيره حديث ميسره / لو وانت جاي هنا كان احمس قالك ان ذهابك بدون عوده وانك مش هتقدر ترجع ليهم تآني وان بمجرد ما تدخل العالم ده عشاني هتخسرهم كلهم ومش هتعرف توصلهم تآني
زفرت أنفاسها لتهدأ / كنت هتتردد انك تيجي ليا
مدت يدها وامسكت وجهه ونظرت في عينه / جاوبني يا ابريس كنت هتتردد انك تيجي هنا ليا وتعيش معايا هل كنت هتفكر انك تتراجع
بدون تردد هز ابريس رأسه برفض فابتسمت ميسره بشده واقترب منه وقبلت خده بحنان شديد / كده وصلك ردي يا ابريس
ثم تركته وهبطت للاسفل بينما هو نظر في اثرها ببسمه كبيره وهمس / اعشقك يا شمسي لا بل أصبحت اهيم بكي يا جميلتي
ثم ذهب خلفها بينما ميسره كانت تهبط الدرج ببسمه حتي وصلت للطابق الأرضي فانمحت الابتسامه تلقائيا عن وجهها وهي تري مطبخها تعمه الفوضي وعدي يقف به وهو يعد الطعام وخلفه فوق الطاوله يجلس مصعب وهو يضع اللاب توب علي قدمه ويتصفحه و تاج يجلس علي مقعد امام الطاوله وهو يحمل كتابه بينما كان سيف يتمسك بحامل الباب وهو يقوم بعمل تمارين رفع الجسد
نظرت ميسره في المطبخ بجنون وثواني وكانت تصرخ / مطبخيييييييييييي

RAHMA NABIL 美心

كان أحمد يتسطح علي فراشه وهو ينظر للسقف لم يتخطي الصدمه بعد لم يستوعب فقدان أخيه زفر بضيق وهو يحمل هاتفه وبدون وعي ضرب بعض الأرقام ووضع الهاتف علي اذنه في انتظار الرد ثواني وكان صوتها يبرد نيران قلبه عندما سمعها تهمس باسمه متعجبه / احمد
اغمض احمد عينه بتعب وتحدث بصوت مثقل / تعبان يا فاطمه خليكي معايا لحد ما انام مش عارف انام وانا بفكر كده مش عايز افكر أساسا يا فاطمه خليكي معايا
فاطمه بصوت مدهوش / مالك يا احمد وصوتك ماله انت تعبان
زفر احمد بارهاق / تعبان اوي خليكي معايا ارجوكي عارف انك مش طيقاني أساسا بس….
لم يكمل حديثه حتي وجدها تقاطعه / أنا معاك يا احمد انا معاك انت بس قول اللي انت عايزه وانا معاك بس بالله عليك متزعلش نفسك صوتك زعلان اوي
همس احمد /هيكسرني يا فاطمه غيابه هيكسرني
فاطمه بتعجب / مش فاهماك يا احمد هو مين ده وغياب مين
هنا هبطت دموع احمد وهو يتحدث بصوت مخنوق /مخنوق اوي يا فاطمه هيسيبني لوحدي ومش هشوفه تآني طب لما ازعل هروح لمين واحكيله ولما اتخانق معاكي هروح لمين يهديني لما الدنيا تضيق بيا مين اللي هياخدني في حضنه ويقولي انا جنبك ها طب انتم بلاش انا ده ده كان سندكم كلكم مره واحده بكل انانيه يمشي كده ويسيبكم ها مش بيقول انكم أولاده هيسيبكم…. هيسيبني انا انكسرت يا فاطمه كسرني
تركته فاطمه يفرغ شحنه حزنه كلها ومن حديثه فهمت انه يتحدث عن سيف ولكن الي اين سيرحل سيف هي لم تفهم لم تقاطعه وهي تسمعه يبكي من يصدق انه سيأتي اليوم الذي تستمع فيه لبكاءه احمد الجبل كما تسميه ولكن يبدو أن الجبل تصدع وعلي وشك الانهيار تحدثت فاطمه عندما شعرت ان بكاءه يزداد فهو لم يبكي سابقا ويبدو انه وجد السبب ليفرغ شحناته كلها فهو في النهايه بشر مثلنا تحدثت فاطمه بحنان / لو هو سابك انا جنبك ومعاك علي طول يا احمد ومش هسيبك أبدا لآخر العمر جنبك كلنا جنبك وكلنا معاك وانت هتبقي الكبير بتاعنا ها سامع يا احمد كلنا مع بعض دايما ومحدش هيسيب حد لان كلنا اخوات من صغرنا
مسح احمد دموعه وتحدث بسخريه/ وحيات امك اخوات مين يا اختي هو فيه اخ هيبوس اخته
صدمت فاطمه من حديثه الوقح وصرخت به / يبوس مين انت عمرك مابوستني
ابتسم احمد بعبث وهو يحاول ان ينسي ما حدث / باعتبار ماسيكون ده انا هه…..
لم يكمل كلامه حتي سمع صوت إغلاق المكالمه فضحك وهو يهز رأسه بيأس وهمس لنفسه / برضو هبوسك يا بطوط
بينما فاطمه من الجانب الاخر كانت تحدق في الجدار بصدمه وهي تفكر / ده أحمد اللي كنت بكلمه ولا حد تاني يكون رديت علي مصعب وانا مفكراه احمد آه صحيح
ثم أمسكت الهاتف بكل غباء وهي تنظر للاسم / لا أحمد اهو أمال ايه يكونش احمد اتعدي من مصعب
زفرت بضيق وهي تلقي نفسها علي الفراش وتنظر للسقف وعلي الجانب الاخر كان احمد يفعل نفس الشئ وهو يبتسم بحب

RAHMA NABIL 美心

كان محمد يجلس علي فراشه وهو يتصفح الهاتف الخاص به ويبتسم علي بعض المنشورات التي يقرأها علي صفحته الشخصيه فجأه وجد طلب محادثه دخل وجده طلب من فتاه ورساله محتواها ( هاي، ممكن ترد بس عايزاك في أمر ضروري جدا) عقد محمد حاجبيه بتعجب من تلك وماذا تريد منه هنا هز رأسه وهو يلقي هاتفه بجانبه فهي أكيد فتاه فقط مزعجه لا غير
أغلق محمد أضواء غرفته ثم نام سريعا من الإرهاق والتعب

بينما في ذلك المنزل حيث لا نوم ولا هدوء ولا راحه
كان الاربعه شباب ينظرون بتعجب لصراخ ميسره وكلا منهم أوقف مايفعله
ميسر بجنون / الساعه ٢ الصبح بتعملوا ايه في ام المطبخ
تحدث عدي وهو يعود للطبخ / أبدا يا ميسو بس كل الحكايه اني جوعت شويه فجيت اعمل حاجه خفيفه كده بس تسد جوعي لحد الفطار
تشنج وجه ميسره وهي علي وشك الاصابه بجلطه /حاجه خفيفه تسد جوعك
ثم صرخت بجنون / صينيه جلاش وصينيه بشاميل وصينيه بسبوسه حاجه خفيفه تسد جوعك انت ياض ايه مثلث برمودا يخربيتك الا ما بيبان علي جتتك دي
عدي وهو يعود لصينيه الجلاش / شوفي عشان تعرفي انك دايما ظلماني علي فكره انا مش عامل صينيه البسبوسه ليا لوحدي عامل حسابكم معايا
ميسره وهي تكاد تصاب بالجنون / يا حنين
عدي وهو يهز رأسه / شوفتي
ميسره بسخريه / هتوقع ايه من واحد بقي مأذون عشان الاكل
نظر لها عدي بتذمر / انتي هتفضحيني ولا إيه يا ميسو بعدين مش عشان الاكل بس علي فكره
ميسره ببسمه ساخرة / أمال عشان ايه ياروح امك
عدي وهو يضحك بشده / عشان الهيبه يا والدتي عارفه الهيبه المأذون مننا كده بعد ما يخلص يلاقي الكل عايز يخدمه يجيبله الاكل لحد عنده
ميسر وهي تهز رأسها / لها علاقه بالأكل برضو مبعدناش طالما انت يا أخي بتحب الاكل كده وبسم الله ماشاء الله عملت جلاش وبشاميل وبسبوسه بسرعه كده ولا اجدعها شيف ليه مبقتش طباخ مثلا
عدي وهو يأكل معلقه من اللحم المفروم المتبقي من البشاميل/ الطباخ بيطبخ مش بياكل يا والدتي ويمكن لو اكل يكون في الاخر خالص بعد مايخلص طبخ وتعب اما المأذون فلا بياكل الاكل اللي الطباخ ده عمله
ميسره / معلش استفسار تآني عارفه اني تقلت عليك طب ليه مبقتش متذوق زي الناس اللي بتدوق دي وخلاص
عدي بصدمه / ليه هو انا كسول اكل وماشتغلش ولا إيه لا يا ميسو ده مش من مبادئي أبدا أنا اكل بعد الشغل آه أمال يبقي شغلي هو الاكل ليه طفس
ميسره وهي تخلع خفها / لا إزاي استغفر الله
وفي الثانيه التاليه كان عدي يركض بعيدا وهو يصرخ / خلي بالكم من الصواني يا عيال
بينما ميسره نظرت لباقي أبنائها وضربت مصعب بالخف الخاص بها فصرخ باعتراض / ايه يا ميسره اصبري المزه هتطير
صرخت ميسره فيهم / انتم هتجنوني يخربيتكم ارحموووني
شعرت ميسره بأحد يعانقها من الخلف ويقبل رقبتها بحنان / قلبي متعصب ليه بس متسيبيهم وبعدها هما االي هينظموا كل ده لوحدهم
نظرت له ميسره وزفرت بضيق وهي تربع يدها امام صدرها بتذمر فتحدث مصعب بضحكه / اتبلفت بكلمتين
فكت ميسره يد ابريس وركضت لمصعب الذي نظر لها بتعجب / في إيه
بينما ميسره هجمت عليه وهي تعضه في ذراعه ومصعب يصرخ بتعجب / اي اي اي دراعي يا ميسره انا عملتلك ايه آه
ضحك تاج بشده / عشان قولت اتبلفت بكلمتين
مصعب بصراخ / مش انتي والله ما انتي دي البت اللي بكلمها آه يا عم ابريس شد الخفاش اللي لزق ده
ضحك ابريس بشده وذهب لميسره وامسكها من خصرها وهو يضحك
بينما سيف استمر في تمارينه وهو يضحك عليهم
دخل عدي بسرعه وهو يركض للفرن ويخرج منه الطعام ويزفر براحه / الحمدلله لسه متحرقش
تحدث تاج له بسخريه / يا اخويا فك امك اللي اكلت دراع الواد وبعدين فكر في الأكل
عدي وهو ينظر لما تفعله ميسره / وانت ليه متفكهوش
تاج بغمزه /انت عارف مليش في الاكشن
ضحك عدي وهو يتجه ويجذب مصعب بينما ابريس يجذب ميسره
ابريس / يابنتي ايه مالك كده متسيبي ايده
فكت ميسره أسنانها من ذراع مصعب وهي تنظر له بتشفي / ده عقاب عن كل بلوه عملتها
ثم أمسكت ذراعه ونظرت للعلامه التي سبيتها وتحدثت بمزاح / وريني كده الساعه كام
جذب مصعب يده بتذمر وهبط من الطاوله وخرج من المطبخ
بينما نظر الجميع لعدي فتحدث عدي بتعجب / إيه بتبصوا كده ليه
ابتسمت ميسره وهي تنظر للطعام ولم تكد تتحدث حتي سمع الجميع صراخ عدي / اللي هيقرب من أكلي هشقه نصين امين

RAHMA NABIL 美心

ابتسمت طمطم بشده وتحدثت بضحك / خلاص والله يا مراد مش هعمل كده تاني كفايه هموووت
توقف مراد عن زغزغتها وهو يدفن وجهه في عنقها بعشق / اسمعك مره تانيه تقولي انك تعبتيني هموت من الزغزغه
ضحكت طمطم بشده وضمته لاحضانها بعشق وهمست له /بس انت فعلا تعبت يا مراد معايا
كاد يتحدث فاوقفته وهي تضع اصبعها علي فمه / متتكلمش يا مراد خليني اتكلم صدقني يا مراد عشقك في قلبي كبير اوي اوي مش هنسي ليك وقفتك جنبي ولا تعبك معايا
صمتت وهي تضم وجهه بحنان شديد وتقبل عينه بعشق / انت مفكر اني مكنتش باخد بالي بس انا كنت عارفه انت ليه بتخرج في نص الجلسه
ابتسمت ودموعها تهبط / كان صوت عياطك بيوصلي يا مراد كنت بسمع صوت شهقاتك كنت بسمع صوت دعواتك كنت بسمع كل نفس منك متعرفش انا كنت ببقي عامله ازاي لما اسمع صوتك وانت بتعيط بحس ان في جبل تقيل علي صدري في الوقت ده كنت بنسي تعب الكيماوي وبنسي تعب اي حاجه وافتكر وجع قلبي بسبب دموعك دي
نظر مراد لعيونها وهمس بكل ذره عشق لاول من دق لها القلب/حياتي من غيرك متتسماش حياه أبدا يا طمطم قلبي آنتي نبضي وكل دمعه نزلت من عيني كنت بصبر نفسي ان بعد ده كله هنقعد وتفتكر اللي مرينا بيه ونقول يااااه عدينا كتير اوي وحبنا عدي كتير اوي
ضمته طمطم وهي تهمس له بعشق/ عدينا كتير اوي وفي الاخر فزنا ببعض يا مراد

RAHMA NABIL 美心

ميسره وهي تنظر لابريس الذي لم ينم بعد / مالك يا ابو الاباريس
ابريس وهو ينظر لها ويهز رأسه / لا شئ ولكن فقط
صمت قليلا ثم تنهد بتعب / ماذا اذا كنت أظلم ابنائي اعني انني هكذا اغير حياتهم كليا هم تربوا وعاشوا هنا عائلتهم هنا
ميسره وهي تضع يدها علي يده / وعائلتهم أيضا هناك ابريس
ابريس وهو يضع يده الاخري علي يدها / دعينا لا نخدع أنفسنا ميسره هم لا يعرفون احد هناك
ميسره ببسمه وهي ترفع غطائها ثم جلست علي ركبتها امامه وتحدثت بمشاكسه ميسره المعتاده وهي تضربه في صدره بمزاح / جرا ايه يا ابو الاباريس يا أخي اشحال منت قارف العيال بقصصهم من صغرهم دول العيال حافظينهم صم يا جدع هما آه عاشوا هنا ولكن بتقاليد هناك فهمت
ابتسم ابريس يجذبها فسقطت علي قدمه وغمز لها / اللي فهمته هو انك زيدتي وبقيتي قمر
خرجت شهقه عاليه من ميسره وهي تدفعه وتنهض وتضع يدها في وسطها / نعم يا خويا مين دي اللي زادت ان شاء الله ده انا رشيقه وعود فرنسي وجسمي جسم منكان
ضحك ابريس الي غضبها الشديد وتحدث / بزمتك ده جسم منكان دول بيبقوا معصصين علي الاخر وانتي
ثم غمز لها بمشاكسه فصدحت ضحكتها بشده / علي رأي مصعب بلفتني بكلمتين
ضحك ابريس وجذبها مجددا ثم تحدث / ياباشا آنتي في أي وضع بحبك وعجباني
غمزت له ميسره / غضب عنك ياباشا
ضحك ابريس ثم أعاد خصلاتها للخلف / آه يا ميسره مهما كبرتي ستظلي تلك الميسره التي تسبب لي المشاكل دائما هل تتذكرين رحله البحث عن الحكيم احمس
ميسره بتذمر / قطيعه بقي يا خويا احنا طلع عين اللي خلوفونا عشان الواد احمس ده…. انا قولت ان الحكيم هو راجل كبير مش بيقدر يتحرك فوجب علينا نروح ليه احنا إذ فجأه ألاقي الواد التافهه اللي اسمه احمس ده
ضحك ابريس ضحكه رن صداها في جميع أنحاء المنزل ثم تحدث وهو لا يمكنه التحمل / آه يا اللهي ليت احمس يسمعكي الان سوف يموت بالقلب انا متأكد
ميسره ببسمه خبيثه / يا سلام لما نروح اقولها قدامه هو أنا هخاف ولا الواد السيس اللي اسمه بيك ده خساره في أهله البت باربي والله
ازدادت ضحكات ابريس بشده / حسنا توقفي سأموت يا فتاه لقد دمرتي هيبه الجميع
ميسره وهي تلوح بيدها / هيبه هيبه ايه يارجل طب ده حتي اخوك اللي مفروض ملك وهيبه بقي والكلام ده اول ما يشوف البت ننوسه بيتحول لمراهق فاسد ويبقي الود وده يتحرش بيها قدامنا يلا بلاش نتكلم عنهم بقي الله حليم ستار
ضحك ابريس بشده وجذبها اكثر لاحضانه / اصمتي ونامي ارجوكي اصمتي سوف تقتليني في يوم بما تفعلينه الا يمكنك يا فتاه ان تكون جديه يوما
ميسره / مينفعش ده انا اتحرق
ضحك ابريس عليها وضمها وهي تنهد / ربنا يديمك لقلبي يا ميسره انتي وفرساني الاربعه
ابتسمت ميسره بشده وقبلت خده / ويديمك لينا يا ابو الاباريس يارب

RAHMA NABIL 美心

في الصباح حوالي الساعه العاشره كان يتوقف بسيارته امام منزل كبير وهو ينظر له بانبهار / إيه الحلويات دي دول تلاقي الاكل عندهم عظمه
ابتسم عدي وهبط من سيارته ودخل المنزل المزين وهو ينظر الحركه حوله ولكن فجأه وجد فتاه تتوقف امامه وقد ظهرت من العدم وتحدثت بدلال / اهلا انت تايه هنا ولا إيه
عدي / افندم
الفتاه / لا اصل لقيتك بتتلفت حواليك كتير فقولت تلاقيك تايه
عدي بجديه / احم احم انا المأذون
فتحت الفتاه عينها بصدمه ومرت بنظرها علي جسد عدي ببسمه عابثه ثم أشارت له لجهه الغرفه الكبيره / اتفضل الكل مستنيك جوه
هز عدي رأس واتجه معها للغرفه وهو يتعجب هذا الصمت حوله وهذا الهدوء اي زفاف الذي يكون بهذا الهدوء امسك مقبض الباب وفتحه وما ان دخل للغرفه حتي وجد اسلحه تتوجه لرأسه فنظر عدي لهم بغباء وتحدث / نعم؟؟

اما علي الجانب الاخر حيث مصر في ازهي عصورها في عصرها الذهبي
كان يقف هو في منتصف الساحه وينظر للجمع حوله بكل هيبه وكبرياء ثم نظر امامه للخيول والذين ينتظرون اشاره منه لبدء المسابقه الشهريه بين أبناء العائلة الحاكمة
صدح صوته الجهوري وهو يهتف / فلتبدأ المنافسه
ولم تمر ثانيه اضافيه حتي كانت تلك الخيول تنطلق بسرعه مرعبه وكل منهم فقط يوجه نظره علي طريقه
ابتسمت تلك الفتاه ونادت / هيييييه ازي
نظر ازي لها بحاجب مرفوع فالقت له قبله في الهواء فابتسم بسخريه بينما هي غمزت له وأخرجت حامل السهام الخاص بها وأطلقت سهم تجاهه فانحي هو سريعا وتفادي السهم بينما هي ابتسمت فكل غايتها هو تعطيله ثم ضحكت وزادت من سرعتها ولكن شعرت بأحد جانبها نظرت وجدتها تلك المشاكسه هتفت تلك الفتاه بتذمر / آه نازيا يا عزيزتي لم يكن عليكي فعل ذلك
نازيا بحاجب مرفوع / فعل ماذا يا تيتي
تيتي ببسمه خبيثه وهي تخرج سهم وتطلقه عليها / هذا
ثم زادت في السرعه وهي تضحك بشده وتغمز لازي الذي ابتسم لها والقي لها قبله في الهواء
بينما كانت سماريا تزيد من سرعتها وهي تنظر امامها ولكن فجأه وجدت خيل يقترب منها بشده نظرت خلفها وجدته حوني فابتعدت بالفرس الخاص بها فحوني لا يمزح أبدا
بينما حوني ابتسم بسخريه عليها وانطلق بفرسه ولكن وجد من يقترب منه وصوتها العالي يصرخ / هيييييه حوني هل رأيت هذا
نظر حوني لتيتي ببرود / رأيت ماذا تيتي
تيتي بسخريه وهي تزيد سرعتها / ظهر فرسي وهو يسبقك
ثم سبقته وهي تضحك بصخب حتي أصبحت بجانب اخر وهمست له / اوناس عزيزي دع صغيرتك تيتي تكسب ولو لمره واحده
نظر له اوناس ببسمه ساخره / حقا يا تيتي
تيتي وهي تنظر له ببراءه / حقا يا اوناس
ابتسم اوناس وضحك بصخب ثم تحدث وهو يزيد من السرعه / حاولي اذن يا نارية الشعر
سبته تيتي وهي تتحدث / ابو اشكالكم واحد واحد يا جدع
ثم نظرت خلفها فوجدت اختها الصغيره نونيا وصرخت / أيتها الصغيره اسرعي سيتغلبون علينا يا كسوله
تحدثت نونيا بتذمر / آه تيتي انا لا احب هذا السباق أبدا ولا اطمح في الفوز أيضا لذا دعكي مني وانتبهي لنازيا التي تقترب منك تلك
نظرت تيتي لنازيا فوجدتها تبتسم لها بشماته وهي تسبقها
تيتي بغيظ / آه يا شويه عرر طب هوريكم يا جذم
اقتربت منها سمارا وهي تضحك / حبيبي خلينا كده دايما في المؤخره
نظرت لها تيتي بتصميم / بت انتي هي واحده بس إللي هتفوز المره دي والواحده دي اني
سمارا بسخريه وهي تشير بيدها / اتفضلي يا ختي وريني شطارتك
أمسكت تيتي بلجامها بقوه وهي تنطلق وتهتف / جيالكم يا شويه اوائل
ثم انطلقت بسرعه كبيره فتخطت اوناس ثم نازيا والجميع حتي أصبحت بجواره هو فنظر هو لها بجانبيه وهمس لها / لا تلعبي معي يا صغيرتي حتي لاتبكي
تيتي بسخريه / اوووه ياللهي جسدي يرتعش خوفا من حديثك
ثم تحدثت بجديه / اسمع يا حوني يابني
رفع حوني حاجبه بسخريه فاكملت هي / ماذا لن اقول مولاي وبلا بلا بلا اسمع يا حوني يا صغيري هذا السباق انا من ستفوز به
نظر حوني امامه ورأي نقطه النهايه فتحدث بتحدث / اذا يا تيتي القاكي عند نقطه النهايه يا عزيزتي
نظرت له تيتي بشر وانطلقت بسرعه تنافسه واقتربت نقطه النهايه اكثر واكثر نظرت تيتي وجدت حوني يركز بصره علي نقطه النهايه فهتفت تيتي / انظر حوني الملك يشير لك
نظر حوني خلفه فاستغلت تيتي ذلك وانطلقت هي لنقطه النهايه اسرع منه بينما هو نظر لها بتعجب ولكن فتح عينه بصدمه وهمس / يا مخادعه
ولكن لم يكمل حتي وجد تيتي تقطع نقطه النهايه وهي تصيح بصخب وترقص بمشاكسه / انظروا من فازت يا حمقي
ضحك ازي علي اخته الصغيره وجنونها بينما اوناس ابتسم عليها وسماريا تصفر وتصفق / تيتي يا عظمه ايوه يابت كده وريهم
نظر لها حوني بشر فصمتت بخوف
بينما ابتسم حوني ونظر لتيتي وصفق لها وهمس / تستحقي الفوز صغيرتي المشاكسة
اقترب ست ببسمه وهو يحمل درع كبير منقوش عليه بعض الكلمات وهتف بصوت جهوري / في هذا السباق فازت ابنتي الصغيره تيتي وجائزه هذا الشهر هي درع أخي الملك ابريس
ثم نظر لتيتي وهو يعطيه لها / هذا الدرع غالي جدا علي قلبي يا تيتي لذا احفظيه يا بنيتي جيدا
نظرت تيتي بفخر للدرع وهمست /اكيد يا عمي اكيد
ابتسم ست ولم يكد يتحدث حتي وجد تيتي تبعده برفق / لا مؤاخذه كده ياملك الملوك
نظر لها ست بتعجب بينما هي وقفت في المنتصف وتحدثت بتأثر / احم احم أود في البدايه ان اشكر مولاي الملك ست علي هذه الجائزه التي تعني لي الكثير ثم اشكر ابي هذا الرجل المسكين بيك وهذه السيده التي تدعي اسينات واختي الصغيره نونيا وأخي الكبير ازي وايضا اشكر سماريا العزيزه واوناس ونازيا وحوني ونانيس وشكر خاص من قلبي لاحمس العزيز فهو خير معلم لي وايضا اشكر ايانا زوجته الجميله واشكر عم اسمت عامل المطبخ الملكي علي طعامه الجميل وعم سورا عامل الاصطبل علي اعتنائه بالخيل وشكر خاص من اعماق أعماق قلبي لعم فريس حارس الباب الرئيسي
ثم صمتت قليلا / احب اشكر كل واحد ساعدني في أي بلوه في حياتي عمي فريس اللي كان بيفتحلي البوابه دايما من ورا الملك وبابا اما باقي الحرس فمحدش ليه جمايل عليا واح…..
لم تكمل حتي سمعت صوت ست الذي يهتم بملل/ عزيزتي تيتي لما لا تأخذي الجائزه وحسب اعني فالشعب قد احترق في الشمس عزيزتي
تيتي / ولكن ست هم يحبون خطابي
ثم نظرت تيتي للجميع الذي ينظر لها بغباء ثم تحدث بصراخ / مابكم يا شعب انا اعبر عن حبي لكم هنا كنت سأذكركم جميعا ولكن انتم دائما هكذا مستعجلون
رفعت رأسها بشموخ وهتفت بكبرياء / من لا يود ان يستمع لخطبتي فليرحل اما من يود….
لم تكمل حديثها حتي كان الكل يخرج بسرعه من الساحه بينما هي همست / آه يا جذم
ثم رفعت رأسها بكبرياء / حب الناس ده نعمه كبيره اوي
ورحلت وهي تكاد تسقط بالدرع الثقيل والكبير عليها والجميع يضحك علي هذه المشاكسه بينما بيك يضع يده علي وجهه وهو يزفر بضيق فتحدث احمس بضحكه/ مابك يارجل
بيك وهو يشير للطريق الذي ذهبت منه تيتي وهمس / سوف تكون نهايتي علي يدها يا احمس حقا سوف اموت بسببها وبسبب أفعالها
ضحك احمس بشده / هيا لا تكبر الأمور هي لم تفعل شئ بل كانت تعبر عن فرحتها و….
قاطعه بيك بسخريه / حقا والبارحه عندما أطلقت سراح الخيول جميعآ هل كانت تعبر عن فرحتها وذلك اليوم عندما قامت بتوزيع طعام القصر علي الشعب وبقي جميع من بالقصر جائع ليوم ونصف آه هذه الفتاه ستقتلني حقا لم ألوم ست ان اعدمها في يوم ما
ضحك احمس بصخب عليه وهمس له / انت لست وحدك يارفيقي انظر لسماريا هي مثل ابنتك ولمن الفرق هنا هو أن سماريا اغبي من ابنتك
ضحك بيك بشده وهو ينظر للجميع ويهمس لنفسه / آه يا ابنتي متي يأتي ذلك اليوم الذي تتوقفي عن فعل هذه الأشياء هل سيأتي اليوم وتجدي من يحبك ويتحملك

RAHMA NABIL 美心

كان يركض في الطريقه وخلفه الممرضه وهي تتحدث/ حادثه علي المحور وخرجوه بصعوبه من العربيه واللي للأسف اتضح ان فيه حديده غرزت في جانبه اليمين وغير اصطدامه العنيف في الرأس الحاله صعبه يادكتور
دخل سيف غرفه العمليات بسرعه وهي خلفه ثم نظر للحاله وتحدث بجديه / خدرتوا الحاله
تحدث احد الموجودين / اتخدرت
نظر سيف بجديه لهم / خلينا نبدأ

في الخارج كان تاج يتحرك لمكتبه وهو يحمل احد الاوراق فاصطدم بشده في احد ما فرفع عينه وتحدث / اسف ما اخدتش بالي
نظرت هي له بتذمر / لا انت اخدت بالك علي فكره وعاملها عند
ابتسم تاج وانحني لاسفل لتلك الصغيره/ طب ورأيك المفروض اتعاقب ولا لا
فكرت الطفله لثواني ثم ابتسمت وهي تنظر له / لا مش هعقابك عشان انت قمور بس
ضحك تاج بصخب ثم انحني اكثر وحملها وقبل خدها بحنان / انتي اللي قمر
نظرت له الفتاه بتذمر / لا انت كداب انا مش قموره انا وحشه.
صدم تاج من حديثها وسار بها / مين قالك كده ده انتي قموره
تحدثت الفتاه بحنق / كل البنات في المدرسه بتقولي كده عشان انا سوده زي البومه
صدم تاج من حديثها كيف يكون ذلك حديث فتيات صغيره وهمس بعدم تصديق / سوده زي البومه، إيه الكلام ده
ثم نظر لها بدقه فوحد بالفعل بشرتها غامقه بعض الشئ فابتسم بحنان / طب ده انتي قمر وبشرتك دي قمرين وهي اللي مخلياكي قمر كده
نظرت له الفتاه بشك / انت بتقول كده عشان مزعلش صح بس انا اتعودت مش زعلانه متخافش
تاج وهو يهز رأسه برفض/ لا انا مش بكدب ابدا انتي قمر وبشرتك قمر برضو عارفه انا بحب البنات اللي بشرتها نفس اللون القمر ده يابنتي السمار نص الجمال يا اسمراني يا قمر انت
ضحك الفتاه الصغيره بصخب وهي تعانقه / انت حلو اوي اول حد يقولي اني حلوه كده شكرا
حزن تاج بشده عليها طفله في عمرها لم تسمع من قبل كلمة( انتي جميله)
سمع هتاف الفتاه / ماما هناك اهي
اقتربت سيده بسرعه من الفتاه وتحدث بخوف / مريم مش قولتلك متتحركيش من جنبي ها ايه مبقتيش تسمعي الكلام ليه
نظرت لها الفتاه باسف / اسفه ياماما كنت عايزه اروح الحمام
ثم ابتمست واشارت لتاج وهمست بسعاده / عارفه ياماما الدكتور بيقولي اني حلوه اوي واني مش زي البومه وان لوني حلو اوي
ثم نظرت لتاج بعيون لامعه بسعاده / صح مش انت قولت كده
انزلها تاج وهو يبتسم / آيوه انا قولت كده لأنك فعلا قمر وعسل ولونك ده قمرين يا قلبي.
نظرت السيده ببسمه لتاج / تعبتك يا دكتور معلش
تاج وهو ينظر للطفله / لا ولايهمك بنتك قمر آوي ربنا يديمها ليكي بس معلش اذا كنت بتدخل ولا حاجه اتمني تروحي مدرسه البنت وتشوفي اللي بيحصل هناك اصحابها بيتنمروا عليها وده سئ لنفسيه طفله في عمرها اتمني تعالجي الموضوع ده عشان نفسيتها علي الاقل عن اذنك عشان عندي مرور
ثم انحني وأخرج حلوي من البالطو الخاص به واعطاها للفتاه وقبل خدها بحنان وانصرف وهو يهز رأسه باسف لما يحدث لفتاه بهذا العمر تتعرض لهذا النوع القبيح من الأفكار كيف يمكن لاطفال مثلهم ان يتحدثوا هكذا كيف أصبحت فتاه صغيره مثلها متلهفه لاصغر كلمه تسعدها وتخبرها انها جميله لهذه الدرجه ابتعدنا عن الدين لهذه الدرجه أصبحنا تسخر من بعضنا البعض هل وصل الأمر لطفله…… طفله؟؟؟ في اسوء أحلامه لم يتوقع ذلك كيف يهمل الآباء أبنائهم حتي يصلوا لذلك المستوي المتدني من الأخلاق ويتنمرون علي بعضهم البعض ويتحدثون هكذا لبعضهم
هز رأسه بأسف وهمس /عايزين البلد تخرج لشط التقدم ولسه نفوسهم بتغرز في الجهل آكتر واكتر

RAHMA NABIL 美心

كان يجلس علي مكتبه وهو يترجم بعض الاوراق المهمه ولكن قاطعه صوت احد زملائه / مصعب المدير عايزك بسرعه في مكتبه
مصعب وهو يبعد نظره عن الاوراق امامه وهمس بضيق / طيب قوله جاي
هز زميله رأسه بايجاب وخرج وخلفه مصعب الذي هز رأسه بتعب / مصعب مصعب مصعب مفيش حد هنا غير مصعب
زفر بضيق واقترب من مكتب المدير ولكن وجد الجميع يجتمع امام المكتب وينظرون له بنظرات مختلفه منهم الشامت ومنهم المشفق ومنهم غير المهتم ولكن اتي ليشاهد فقط
هز رأسه بعدم اهتمام ودخل
للمكتب بعدما استأذن من المدير وعندما دخل تعجب من وجود أحدي الفتيات والتي تبين انها تلك الفتاه المزعجه التي اوقفته سابقا ومعها المدير وشخص اخر يبدو عليه الغضب
تحدث المدير وهو ينظر له بخيبه امل / لما كنت بشوفك بتعاكس وتتكلم بطريقتك العابثه دي كنت بفكرك أنك بس بتهزر ومش ليك أبدا في الطرق الشمال بس للاسف أملي فيك خاب
تحدث مصعب بعدم فهم / امل ايه وخاب ايه حضرتك اتكلم بوضوح هو فيه إيه والإنسه دي بتعيط ليه ماتلها حد ولا إيه
نهض الرجل الاخر بغضب واقترب منه وهو يصرخ / انت كمان بتبجح يا……
نظر له مصعب بغضب / لو مكانك مش هقول كلمه زياده فاتقي شري واسكت
ثم حول نظره للمدير وهمس / لو سمحت حضرتك قولي فيه إيه عشان مش هضمن اعصابي آكتر من كده
تحدث المدير / اليوم اللي كنت فيه مع سونيا في الصفقه بتاعتها بعدنا روحت فين
مصعب وهو يمسح وجعه بضيق / رجعت البيت عشان اتغدي فيها مشكله
المدير بنفاذ صبر / وبعدها حضرتك روحت فين
مصعب / رجعت الشركه عشان اشتغل علي الورق اللي قولت عليه
المدير وهو يضرب علي مكتبه / استاذ مصعب الانسه دينا متهماك بالاغتصاب
صمت عم المكان بعد الكلام الذي القاه المدير
ولكن قاطع هذا الصمت ضحكات مصعب التي ملئت المكان
نظر له الجميع بصدمه فتحدث مصعب /………

عدي وهو يبعد السلاح عن وجهه / صلوا علي النبي كده هو فيه إيه مش فاهم
تحدث احد الرجال بغلاظه / اليوم فرحك انت وبنتنا
نظر لهم عدي بغباء /……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى