رواية لعنة الفراعنة الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة الجزء السادس عشر
رواية لعنة الفراعنة البارت السادس عشر
رواية لعنة الفراعنة الحلقة السادسة عشر
نظرت طمطم له بصدمه/ تتجوزني انا قصدك نتجوز يعني انا هكون مراتك
ابتسم وهز رأسه بعشق / آيوه هتكوني مراتي وحبيبتي وكل حاجه ليا
ابتسمت بعشق وسعاده ثم تحدثت بقلق قليلا / بس بس المرض اللي…
قاطعها ببسمه حنونه وعشق خالص / اششششش هتتعالجي ياقلبي وترجعي احسن من الاول انا هحدد ليكي جلسات عشان نبدأ بس وانتي مراتي وحبيبتي وحياتي كلها يا طمطم
طمطم بدموع / جلسات؟؟ كده….. كده شعري ورموشي هيقعوا وهبقي وحشه وانت…..
نظر لها بعشق وابتسم وعيناه تلمع بالدموع واشار لقلبه / لو كنتي خايفه من الوجع فأنا دايما جانبك يا قلبي ولو كنتي خايفه ان شكلك يكون مش حلو وانك هتقلي في نظري فاحب اقلك ان ده طول عمره عايش علي فكره وآحده بس طمطم لمراد ومراد لطمطم حتي لما كنت شاكك انك بتعملي حاجه غلط كنت دايما حاطط في بالي فكره وآحده مهما مرت الايام في الاخر هتبقي ليا ومعايا القلب ده مش شايف غيرك واكتفي بيكي عن العالم كله وحتي لو شعرك وقع هتبقي في عيني أجمل النساء في الدنيا دي كلها وحياتي كمان بعدين انا بحب الستات القرعه انتي ايش فهمك بس
ضحكت طمطم بشده من بين دموعها علي حديثه بينما هو نظر لها بعشق كبير / آآآآآآه يارب صبرني عايز دلوقتي اشدك في حضني يا طمطم بس هستني لحد ماتكوني حلالي ووقتها مش هتخرجي منه وهتكون جنب ده دايما (قال حديثه وهو يشير لقلبه)
طمطم بعشق / ربنا يديمك ليا دايما يامراد
مراد وهو يخرج لها شوكولاته اخري / عشان الكلمه الحلوه دي خدي دي كمان
نظرت طمطم لها بحب وأخذتها ثم ابتسمت له فهذه عادته منذ كان صغيرا كان يحضر للجميع وآحده ويعطيها هو خاصته ويقول انه يستمتع اكثر وهو يري فرحتها بها وانها مميزه له عن الكل نظرت له بعشق فاض كل هذه السنين ثم فتحت الشوكولاتة وقسمتها نصفين كما كانت تفعل واعطته النصف فابتسم بحب واخذه منها وهو ينظر لها بعشق وقد قرر إنه سيخرج من هنا لعمه مهران ليطلبها منه فبسبب ان والدها متوفي فيجب طلبها من الكبير هنا
بينما عند كريمة كانت تأكل الشوكولاته بنهم وصلاح يجاهد ليفتح عينه فيسرق لحظات معها لحظات حرم منها بسبب قرار غبي أخذه في الماضي بينما هي لا تشعر بنظراته وتستمر في الاكل نظر لها ببسمه واغمض عينه وهذه الحادثه تكاد تقتله مثل الصخره التي تستقر علي قلبه حتي بعد تخلصه منها مازالت تعيقه
F. B
صلاح وهو ينظر لها بصدمه ويصرخ / انتي اتجنيتي يا إسراء ها انطقي يعني إيه محستيش بنفسك يا غبيه ضيعتي نفسك وضيعتي اهلك مفكرتيش ولو للحظه في عيلتك ابوكي اللي تعب عشان يبعتك تتعلمي هنا
إسراء ببكاء وهي تضع يدها علي وجهه / غصب عني هو اللي ضحك عليا يا صلاح والله ارجوك ساعدني ارجوك
صلاح بصراخ وقد جن حنونه / يعني إيه غصب عنك سلمتيله نفسك وسلمتي رقبة عيلتك ليه بغبائك وتقولي غصب عنك انتي اتجنيتي ولا إيه بعدين اساعدك إزاي ها اساعدك إزاي
إسراء وهي تنظر له برجاء / تتجوزني يا صلاح ولو لفتره صغيره بس فتره صغيره وبعدها طلقني والله ما هنطق بكلمه وآحده بس عشان اهلي ميوطوش رأسهم وبعدين انت عيلتك معروفه في البلد عندنا وابويا لا يمكن يرفضك
صلاح بصدمه / اتجوزك انتي اتجنيتي انا بحب بنت عمي ووعدتها اني اول اجازه هنزلها هطلب ايدها وانتي عايزاني ارجع واقولهم معلش اصل غيرت رأي عايزاني اكسر قلب الوحيده اللي حبيتها
اسراء وهي تبكي اكثر / ابوس ايدك يا صلاح ابويا هيموت فيها ابوس ايدك تساعدني والله وطلقني بعد كام شهر بس قولهم ان متفقناش
صلاح وهو يعطيها ظهره ويمسح علي وجهه بغضب والم ويحدث نفسه بوجع / سامحيني يا كريمة سامحيني يا قلبي
B
استفاق صلاح علي حديث كريمة / فيه إيه يا جدع انت عينك هتطلع علي الشوكلاته بتاعتي ليه ها
ابتسم صلاح بحب / بالهنا والشفا يا كرميلتي اقوم بس وهجبلك شوكلاته تكفيكي سنه
احمرت خدود كريمة بشده وتحدثت بتلعثم / طب ارتاح انت هروح اشوف مرات عمي خلصت الاكل ولا لا
ثم خرجت بسرعه بينما هو ابتسم وتنهد بتعب / أمتي يا كريمة أمتي ترجعي تآني وتصدقي اني بحبك يا حياتي
بينما كريمة كانت تسير وهي تشعر بأن وجهها يشتعل بشده سمعت جرس الباب فانطلقت لتفتح / جايه يا حيوان ياللي علي الباب
فتحت الباب فتغيرت ملامحها / هو إنت؟؟؟؟
ميسرة بتعجب / والدك هو الملك ولكن حورس اعني كيف
جلس ابريس ونظر إليها ثم تنفس ليهدأ نفسه / والدي هو ملك مصر الاحق قبل تقريبا ٢٠ عام كان والدي هو حاكم كمت وكنت انا مازلت في مرحله المراهقه اي في ١١ او ١٢ وكان وقتها والديكِ هم المساعدين للملك بسبب علمهم الذي يسبق عصرنا هذا فقد كانوا يعرفون اشياء كثيره ساعدت والدي في تطوير المعيشه ولذلك كلفهم بالاعتناء بي بل وطلب منهم ان يعلموني كل مايعرفونه
امتلئت عينه بالدموع / كان فقط يتمني ان يراني عالما مثلهم وفي ذلك الوقت كان ست مع تقريبا نصف الجيش في معركه حيث انه تولي أمور الجيش منذ كان ١٩ من عمره وكان في معركه وفي ذلك الوقت استغل حورس كل هذا وكان تقريبا بالعشرين من عمره استغل عدم اكتمال صفوف الجيش وهجم علينا في الوقت الذي كنت به في غرفتي سمعت صراخ ابي ان هناك اقتحام خرجت من غرفتي وانا احاول الوصول لأبي وفي طريقي قابلت ازي كان مازال طفل في الخامسه كان يبكي في ركن وحده ذهبت اليه وأخذته ثم ركضنا بسرعه كنت أبحث عن نانيس ولكن لم أجدها وجدت بيك يصرخ باسمها وهو يبكي وعندها عرفت انهم اخذوها اخذت يد بيك وركضنا حتي وصلنا للقاعه الرئيسيه كان الوضع متأزم كثيرا وقتها كان أبي……
منعته غصه من الكلام كلامه / كان أبي يلفظ أنفاسه الاخيره ولكن قبلها أخبرني علي باب سري لاهرب منه رفضت الأمر بدونه وبدون ابويكي ونانيس ولكنه صرخ بي بأن الوقت قد فات وان والديكي أصبحوا اسري له هربت وانا لا أعرف أين اذهب كنت انا مع طفلين في الخامسه لا أعرف أين اذهب او مع من
بعد مرور اسبوع تقريبا علي تجولنا في الشوراع بدون طعام ولا شراب سمعنا خبر ان الجيش الذي كان مع اخي عاد منتصرا ولكن هذا الحقير حورس كان قد سبقه بخطوه وانتظره علي أبواب المدينه وقام بمحاصره الجيش ولأن الجيش لم يكن كاملا بالاضافه الموتي الذين فقدناهم في الحرب كانت قوتهم أضعف بكثير عندما أدرك الجميع أن كفتنا هي الخاسره قاموا بتهريب ست لانه هو الملك المقدر للعرش بعد موت ابي لذا قاموا بتهريبه رغم رفضه الأمر الا انهم اجبروه لمصلحه البلد ذهب ست وبحث عنا لسنين وسنين حتي عثر علينا بعد فتره طويله وقتها باع اخر ما كان يمتلك واشتري لنا منزل ثم ذهب للقصر حتي يكون مع نانيس وايضا يكون مطلع علي كل شئ تدرب اكثر واكثر حتي أصبح قائد الحرس ولحسن حظنا ان حورس لم يتعرف علي ست وهكذا استمرت الحياه علي هذا الوضع حتي سمعنا خبر ان حورس يسجن شخصان في سجن الظلام هذا السجن الذي لا يعلم عنه احد ابدا وبعد فتره من البحث تأكدنا انهم والديكي للأسف حتي الآن لم نستطع الوصول إليهم باي طريقه اقسم اانا حاولنا كثيرا ولكن لم نفلح وفي ذلك الوقت كان حورس يتعامل بالسحر لكي تسير جميع أموره وملك ايضا صولجان-هرمس وهو مازاده قوه وأصبح من المستحيل قتله الا بواسطه الشمس وعين اوزريس انتظرنا كثيرا ولم نعل شئ عن الأمر وعندما بدأت اقرأ في كتب والدك وجدت مذكراته وكانت تتحدث عن الشمس وهذه النبوءه ومنها علمت ان والدك سلمك مسئوليه الشمس
نظرت له ابريس بتعجب / كيف سلمني لا أفهم
ابريس وهو يشير للقلاده / هذه معني ان هذه القلاده معك إذا انتي هي الشمس المختاره الوحيده التي يمكنها تدمير الصولجان وعند تدميره تختفي قوه حورس تماما لذا عندما جئتي الي هنا ووجدتيني في السجن لم تكن صدفه بل علمت بذلك من خلال الحكيم احمس فقد نبئنا انه في أي وقت خلال أسبوع ستظهر الشمس وعندها رآكي ازي لذا ذهبنا للقصر وراقبنا كل شئ حدث واتفقنا مع ست علي وضعك في السجن الذي أدخلني اياه سابقا ووقتها كان سهل ان نهربك فقد تولي ست وازي وبيك امر الحرس واتيتي معنا والباقي انتي تعرفيه جيدا
ميسره بحيره / واين هي عين اوزريس التي تتحدث عنها
ابريس بتعجب/ عين اوزريس هي التي احضرتك لهنا هي التي فتحت لكي البوابه لهذا العالم
تذكرت ميسرة هذا الحجر الذي فعل بها كل هذا وهزت رأسها بايجاب
تحدث بيك / الحكيم احمس الان في أرض الموتي لذا اري ان ننتظر حتي ينتهي من زيارته ويعود لطيبه او منف او اي مكان حتي يمكننا الذهاب اليه
ميسره / ولما لا نراه في ارض الموتي هذه
نظر الجميع لبعضه بخوف / انها ارض مليئه بالسحره والشر في كل مكان صعب أن يدخلها احد ويعود كما كان
ميسره / ولكن الحكيم يمكن أن يظل لها وقت طويل لذا من الأفضل أن نذهب نحن
نظر لها ابريس بحزن قد حان الوقت واقترب كثيرا وقت ظهور الشمس / ميسره محقه سنذهب معا للحكيم ولن يحدث شئ سبق وذهبت هناك لننهي الأمر وحسب
ثم تركهم وخرج وهو غاضب ومتألم
نظرت ميسره له بحزن ثم صمتت وهي تفكر بما ستئول اليه الأمور
تحدث ازي بمزاح ليخفف حده الجو / اظن ان ابريس متشوق كثيرا ليلاقي عزيزتنا
انتبهت ميسرة له وتحدثت بحده / ماذا تقصد
ضحك ست وهو يضم نانيس له / يقصد ساحرة الجنوب
ميسره بدهشه / حورية فرغلي؟؟؟
نظر لها الجميع بتعجب فتحدثت / من هي تلك الساحره
وضع ست يده علي اذن نانيس وكذلك بيك علي اسينات
ميسرة بتعجب / لما فعلتم ذلك
ست بضحكه / يا عزيزتي هذا كلام رجال لا ينبغي أن تسمعه هذه الفتيات
نظرت ميسرة لنفسها بتعجب كبير وبقيت ثواني حتي استوعبت الأمر فصرخت بحده / أنتم ايها الأغبياء هل تقولون انني رجل هل اصابكم العمي ام ماذا
ضحك الجميع بصخب عليها بينما بيك تحدث بسخريه كالعاده / يا فتاه انظري لنفسك لااري ولو ذره انوثه بكي لا أعلم كيف تحملكي ابريس لا وعلاوه علي ذلك وقع بحبك
ست بضحك / مرآة الحب يارجل
ضحك الجميع بصخب
بينما ميسره نهضت وهجمت علي بيك / شكل الساعه اللي عملتها ليك اول يوم راحت تعالي اعملك غيرها
نظر لها بتعجب / لا أفهم ما… اااااااااااه ابعدوها عني هذه المتوحش ااااااااه ابتعدي أسنانك هذه ام سكاكين اااااه
بينما هي تغرز أسنانها بزراعه بعنف ثم تركته بعنف ونظرت إليهم نظره جعلتهم يعودون للخلف خوفا منها / والان أخبروني من هي ساحره الجنوب اللعينه تلك
تحدث ازي بخوف / انها ساحره توجد في بدايه مدينه الموتي كل ما تفعله هو هو…
نظرت له نظره مرعبه فاكمل وهو يبتلع ريقه بحرج / تقوم بجذب الرجال لتقضي معهم ليله عن طريق التنكر في شكل أمرأه جميله ومهما كان الرجل صبورا لا يتحمل جمالها ولا يسيطر علي نفسه الا اذا كان هذا الشخص مخلصا لامرأه اخري بمعني أصح يحب أمرأه وليس اي حب بل حب عظيم فقط وقتها لن يراها جميله أبدا لان حبيبته هي الأجمل عنده
نظرت له ميسره بحاجب مرفوع /هذا اذا…….
.
تحدثت كريمه بملل / هو إنت اهلا
تحدث محسن بجديه / ازيك يا كريمة عامله ايه
كريمة وهي تهز رأسها / الحمدلله بخير اخبارك انت
نظر لها ببسمه واشار بعينه / هنتكلم علي الباب.
كريمة وهي تنظر للداخل ثم تنهدت بتعب / أتفضل هنادي مراد لان بابا مش هنا
امسك يدها فنظرت له بحده فتركها وهو ينظر بحرج / اسف بس ممكن نتكلم لوحدنا يعني اقصد
كريمة وهي ترفع حاجبها / لوحدنا انت بتهزر صح
جلس محسن واشار لها فجلست علي مضض ونظرت له / أتفضل قول اللي عندك عشان مينفعش كده
محسن بسخريه / هو أنا واخدك في شقه ولا اي انتي في بيتك بعدين اظن يعني أنك بتقعدي مع عيال عمك عادي اعتبريني واحد منهم
نظرت له بصدمه من وقاحته ثم ماذا يقصد بذكره لابناء عمها هل يقصد صلاح نظرت له بحده / حضرتك هتتكلم باحترام ولا منتكلمش أساسا
اخذ نفس ليهدأ نفسه / اسف بس انتي لازم تقدري موقفي من يوم خطوبتنا وانتي لحد دلوقتي مقعدتيش معايا مره واحده ويوم ما جتيلك ابن عمك تقريبا طردني وبعدها كان عندي سفريه لبورسعيد ولسه راجع حتي مشوفتش اهلي وجتلك احنا عاملين فتره الخطوبه عشان نقرب لبعض وانا شايف ان مفيش اي خطوه منك لكده
نظرت له كريمة وشعرت بالذنب تجاهه ثم تحدثت / بص يا محسن انا عارفه اني مقصره معاك بس لازم تحط في اعتبارك اني معرفكش فمش متعوده عليك أبدا عشان كده في حساسيه بينا ومش فاهمين بعض و…..
قاطع كلامهم دخول كلا من نسرين ونيرة
نيرة بقرف / يا شيخه ده انسان سمج ورخم وبارد وغلس وعيل سيس كده و…. مين الأخ
قطعت نيرة سيل السباب وهي تنظر لمحسن بتعجب
كريمة وهي تعرفهم / ده الاستاذ محسن خطيبي
نيره بحاجب مرفوع / خطيبك إزاي
محسن بسخريه/ هو اي اللي إزاي خطيبها زي بقيت الناس يا أخ
نظرت له نيرة بقرف هو يسخر منها الان نيره وهي تقترب منه / علي الاقل الاخ ده فيه رجوله عنك يا حبيب بابا وماما يللي معندكش شهامه ولا رجوله انك تهين ست
محسن بسخريه / وفين الست دي لا مؤاخذه
نيرة وهي تبتسم ثم ارجعت رأسها للخلف واعادته ثانيه بقوه وهي تضرب في رأسه فارتد للخلف بالم / اهي الست يا روح امك
نظر لها محسن بغضب ولكن سمعوا صوت الباب وطرق عنيف عليه فركضت نسرين لتري من وهبك كلا من مراد وطمطم وجدوا الشرطه تحيط المنزل تحدث مراد وهو ينظر لذلك الذي جاء مع الشرطه / في إيه يا اسر جايب دول وجاي ليه
أسر ببسمه شريره وهو ينظر لنيرة / جاي للقبض علي الاستاذ ده أو الأنسه معرفش بتهمه التعدي علي ظابط شرطه
نيرة بسخريه / انتي كلبة صغنونه يتعدوا عليكي يا كميلة خلاصي يا ناس
ثم تحدثت بجديه / آيوه بقي وياتري اتعديت إزاي ضربتك بوكس ولا مسحت بكرامتك الأرض مثلا يعني أصل نفسي الصراحه
غضب أسر بشده وصرخ برجاله / هاتوها انتم بتتفرجوا
اقترب منها العساكر ولكنها صرخت / قسما بالله اللي هيقرب مني لكون معلقاه سامعييييييين
اقتربت ميسره من ابريس وهو يجلس علي حافه التله وينظر للامام بشرود جلست بجانبه وهي تتحدث بتذمر / هي ساحرة الجنوب دي حلوه اوي يعني
نظر إليها بدهشه فتحدثت هي بغضب يستعر بين نظراتها / متبصش كده انا عرفت كل حاجه
رفع حاجبه ثم ابتسم بسخريه وادار وجهه للحافه بينما هي استشاطت من غضبه وامسكت ثيابه بحده وجذبته لها / اسمع بقي لما اقولك عارف طول الرحله عينك تروح يمين ولا شمال هقلعهم ليك واسمع همسه منك عارف همسه بس لأي ست تانيه هقتلهالك وياسلام بقي لو ضحكت لواحده هولعلك فيها حيه انت سامعني اي همسه غمزه نظره ابتسامه ممنوع تتكلم مع حد مفيش واحده تقرب منك
توقفت لتأخذ أنفاسها وهي تقول / غيري
نظر لها بصدمه علي حديثها ورمش بعدم استوعاب / ماذا قلتي للتو
ميسره بدردحه / لا جو رمسيس الأول ده ميخلش عليا كلمني مصري كده عشان نعرف ناخد وندي بشكل ودي هي كلمه واحده لو شوفتك بتقرب عارف تفكر حتي هفرمها االي قربت منها
هز ابريس رأسه بتجاهل وهمس وهو يمسك بحصي ويلقيها بينما هي اشتعلت / هو إنت بتنفضلي ولا إيه اه والله شكلك كده
لم ينظر لتا فصرخت بحده / ابريس
نظر ابريس لها بملل وصرخ / ماذا ميسره ماذا بكي اتركيني لحالي ارجوكي انا لا احتمل اي حديث مع أي أحد ارجوكي
نظرت له ميسرة بتعجب والم علي الحزن الذي يظهر في عيونه فحاولت ان تلطف الجو / ابريس ابريس
ولكن هو يتجاهلها كليا وينظر بشرود أمامه فقط بينما هي لم تصمت / ابريس ابريس طب باشا باشا باشا باشا باشا باشا باشا باشا باشا
لم تسمع منه رد أبدا فاستدارت لتواجهه وهي تصرخ / الله يا جدع م………. ابريس انت بتعيط ليه
رفع عيونه بدموع لها وهز رأس برفض بينما هي سقطت دموعها دون أن تعي وامسكت يده وقالت وهي تبكي / طب قولي مالك حاسس بتعب ابريس حرام عليك ليه بتعيط كده
تحدث ابريس بألم يقتله / حاسس بتعب هنا يا ميسره
وكان يشير لقلبه
نظر لها وهي تبكي وجذبها لاحضانه بشده وذكرياته معها تمر امام اعينه ودموعه تتساقط اكثر واكثر واول لقاء لهم كان يضمها مثل الان كان يبكي لانه لن يراها بعد انتهاء كل هذا قديما هو كان يريد أن ينتهي من هذا كله ويعود لمكانه في الحكم ولكن الآن لا يريد حكم ولا يريد مُلك ولا اي شئ هي فقط يريدها هي فقط يريد أن تكون معه وهو علي أتم الاستعداد للتخلي عن كل شئ يملكه فقط يظل طوال حياته يضمها هكذا وسيكون اكثر من سعيد لذلك اخذ بكاءه يزداد وهي تبكي اكثر لا تعرف لماذا يبكي ولكن تشعر بألم في قلبها، قلبها يؤلمها وبشده عليه اخذت تبكي وهي تربت علي ظهره وهو لا يريد أن يخرجها من احضانه ما يفعله خطأ وخطأ كبير ولكن ماذا يفعل هو يمكن أن يفقدها ستعود لعالمها وتنساه ويمكن أيضا ان تري شخص غيره وتحب…..
قطع أفكاره وهو يبعدها عنه ويصرخ بألم هل يمكن أن يحدث هذا سوف تحب غيره وتنساه هذه الفكره أشعلت بقلبه النيران لذا تركها وذهب سريعا وهو يعلم ماذا سيفعل بينما هي تلحقه بخوف ذهب وجد الجميع في المنزل فصرخ / ست انسي ما كنا سنفعله لن افعل هذا لن افقدها يا أخي سأموت اقسم ان روحي الان ترتجف من الخوف والألم لا أرجوك دعنا ننسي الأمر فقط دعنا ننسي الأمر ارجوك يا أخي ارجووووك
كان يبكي بشده مثل الأطفال وهو يترجي ست ويجلس علي ركبته ويبكي بشده / ارجوك اخي ارجوك
نهض ست بفزع من حالته وذهب اليه وجذبه بعنف لصدره وهو يضمه بشده بينما ميسرة دخلت وجدت الجميع يبكي بما فيهم ست، نعم صدقوا بأن ست الملقب بالقلب الحجري يبكي وبشده علي أخيه هو كان يشعر بالأمر كان يشعر بالمه منذ فتره وهو دائما يبدو عليه الالم
اقتربت ميسرة منهم وهي تبكي / مابه ابريس يا ست مابه ارجوكم أخبروني
ضم ست أخيه اكثر ثم جذبه للخارج معه بينما ميسرة كادت تلحق بهم ولكن نانيس امسكت يدها وقالت بالم علي رفيقها واخيها / دعيه الان ميسره ست سوف يجد حل لهذه المشكله
ميسره وهي تنظر لها من بين دموعها / اي مشكله يا نانيس انا لا أفهم شئ ارجوكي مابه ابريس ارجوكي
ضمتها نانيس بحنان / اهدئي الان جميلتي كل شئ سيكون بخير
ثم همست بخفوت / اتمني ذلك
بينما ست اخذ ابريس وابتعد عن المنزل وهو مازال يضمه فبكي ابريس بشده بكي وهو فقط يردد كلمه واحده / لا أريد اخي ارجوك لا أريد ذلك سأموت يا أخي سأموت
تحدث ست بعقل بعدما ابعده عنه وامسك وجهه / اذا هل ستحتمل رؤيه حورس كل يوم يقوم بصنع مشكله جديده لها حتي الآن هي كانت بطريقه او باخري تتخلص من أعماله ولكن ماذا اذا بقيت هنا هذا ليس عالمها لا أحد هنا يفهمها نعم هي تفهمنا ولكن في النهايه هي هذا ليس مكانها هل تريد أن ينجح حورس في أحدي المرات ويتخلص منها تماما ها أخبرني هل ستتحمل رؤيتها تموت امام عينك
نظر له ابريس بدموع وهز رأسه برفض والم / اقسم سأحميها بروحي اخي لن يمسها شئ
ست وهو يتنهد بألم / وماذا عن أبي وجميع من قتلوا بسبب هذا الحق…. حورس ماذا عنهم هل بعد كل هذه السنين تتخلي عنهم
رفع ابريس له عيونه والتي كانت حمراء بشده وصرخ بألم / وماذا عني انا ماذا عن قلبي يا أخي سأموت
ضمه ست له ونظر أمامه بشرود واغمض عينه بالم شديد علي وجع أخيه واخذ قراره يعلم أن هذا القرار سيؤلمه ولكن لابد منه
كانت تجلس في ذلك السجن وهي تنظر امامها بغضب وتتذكر عندما هددتهم وسارت معهم دون أن يلمسها احد شعرت بأحد يجلس بجانبها نظرت وجدتها أمرأه سمينه وتنظر لها نظره جعلتها تقرف وتقترب منها وتظر لثيابها بدقه يبدو أنها تنوي احذ ثيابها مثلما يحدث دائما نيرة بحده / فيه إيه يا ختي بتشبهي عليا ولا إيه ياروح امك ابعدي كده
تحدثت السيده بعنف / روح مين يا بنت…… انتي متعرفيش انا مين يا…….. ده انا انفخك هنا يا حيوانه
تحدثت أحدي للفتيات والتي يبدو أنها فتاه ليل من طريقه مضغها للعلكه بقذاره وحديثها وثيابها / حد مزعلك يا أبلتي نروقه
السيده بعنف / البت دي تتروق حالا يا ستات
اقترب الجميع من نيره بينما هي وقفت وصرخت / عندك انتي وهي لو مفكرني نايتي وهسكتلكم يبقوا غلطوا آوي ده انا صايعه واطلع عين اللي خلفوكم هنا ده انا رد سجون يا روح امك منك ليها ميغركوش النضارة دي ده انا مسجله خطر
صرخت السيده بعنف / هاتولي البت دي يا حرمه منك ليها
اقتربت النساء من نيرة بينما نيره شمرت عن يدها / تعاليلي منك ليها بقي
كانت كريمة تسير ذهابا وايابا في المنزل وهي تصرخ / وبعدين هنسيب البت دي كده يعني في السجن
مراد وهو ينهض /خلاص انا كلمت صاحبي هو محامي هيحصلنا علي هناك ربنا يتوب علينا منك يا كريمة انتي وأصحابك
نظرت له كريمة بتذمر بينما نسرين تدمع عينها / كله بسببي انا اسفه
اقترب منها مراد وضمها اليه / قلب اخوكي ليه البكي كده خلاص مش انتي قولتي انه متعدتش عليه بالضرب الموضوع كله سب وقذف هي اللي لسانها أطول منها
نسرين ببكاء / لا هي عملت كده عشاني لانه مسك ايدي فهي هزأته
ابعدها مراد عنه ونظر لها بحده / يمسك ايدك إزاي يعني صدقي بقي البت دي جدعه ويستاهل اللي حصله الكلب ده وانا ليا حساب معاه بعدين
اقتربت كريمة منه وهمست / متتحمقش كده مانت نازل مسك في ايد البت طمطم
مراد / احم احم علي فكره بطلت من زمان عشان ربنا يكرمنا في ام الجوازة النكد علي دماغ اللي خلفوكو دي جتم البلي عيله نحس اللي بيحصل في العيله دي لا يمكن يكون حسد أبدا كل ما نطلع من مشكله نقع في واحده اسود منها ده اكيد عمل سفلي او سحر اسود حاجه في الرنج ده لايمكن اللي بيحصل ده يكون حسد
مراد وهو يقبل رأسه أخته وينظر لطمطم بحب وهو يتحدث / مش عايزه حاجه يا قلبي
كريمه وهي تقف بينه وبين طمطم / لا ينحنوح مش عايزين روح بس طلع البت المسكينه دي وهات وانت جاي كيلو جوافس
مراد بقرف / جوافس
كريمة بتذاكي / آه حطتهلها اس الجمع
مراد بقرف / الله يسامحه اللي نجحك في أولي ابتدائي
نظرت له كريمة ببسمه مستفزه بينما هو ذهب ليري نيرة
بعد ذهابه جلست الثلاث فتيات
فتحدثت نسرين / صحيح يا كريمة صلاح عامل ايه دلوقتي
كريمة / ببسمه بخير الحمدلله هو اكل واخد العلاج ونام
هزت نسرين رأسها وشكرتها سمع الجميع رنين هاتف نظروا لبعضهم
كريمة بملل / اللي زفتها بيرن ترد بعدين ايه ام النغمه دي
فقد كانت النغمه اغنيه راب اجنبيه وصاخبه جدا
نسرين / مش بتاعي
طمطم وهي ترفع هاتفها / بتاعي معايا اهو
كريمة بسخريه / طبعا وانتي هتسبيه من حضنك يا شيخه
ثم نظرت حولها / طب هو بتاع مين ده
نظرت نسرين لاتجاه الصوت وجدته علي طاوله بجانب الباي ذهبت واحضرته وقرأت الاسم /يفيد بايه البوح لو كان البعيد لوح
كريمة / ده إسم ولا عنوان كتاب ده
نسرين وهي تضحك / معرفش بس بتاع مين ده
توقف الهاتف عن الرنين فذهبت نسرين وجلست مكانها مجددا
كريمة وهي تنظر للهاتف وتذكرت / ده بتاع البت نيرة صح انا شوفته معاها قبل كده حتي الكاڤر بتاعها انا فاكراه
نسرين بتعجب / هي نسيته هنا
كريمة بضحك / تلاقيها رمته وهي بتتخانق مع محسن
الكلب اللي اول ما شاف البوليس هرب ولا اكنه في شقه مفروشه
أرتفع رنين الهاتف مجددا فحذبته كريمة وفتحت المكالمه والمكبر فسمعت صراخ جعل اذنهم تصدر طنين
حسام بصراخ / انتي يا حيووووانه بقاله قد ايييييييه برن علييبيكي مششسسش بترديييي لييييييه
نظرت نسرين للهاتف برعب / يا ستير يارب تلاقي ده المدير الشرير اللي بيخليها تعمل قهوه وشاي
كريمه وهي تجيبه ببرود / أنا مش نيرة
حسام بتعجب وهو يقف بفزع / هي فين نيرة حصل ليها حاجه انطقي ساكته ليه
كريمة ببرود / تؤ تؤلما تتكلم بهدوء الأول وتقولي لو سمحتي
كانت أعصاب حسام تحترق كليا يشعر بدمائه تغلي منها / لو سمحتي فين نيرة
كريمة ببرود جعله يكاد يصيب بجلطه / لا متقلقش دي حكايه بسيطه هي بس دخلت السجن
حسام بصراخ شديد جعل الهاتف يهتز / اييييييييييييه
كريمة / يخرببتك طرشتني
حسام بصراخ / تدخل السجن ليه حصل ايه اتزفتي احكي
كريمة بملل / قولت باحترا….
حسام / احككككككككي
قصت له كريمة كل ما حدث معهم ومع نيره وأسر فتحدث حسام وهو يجمع اشياءه ويخرج وهو يصطدم في الجميع دون أن يهتم / ليله عيلته كلها سودة ابن ال….. ده
ثم اغلق الهاتف نظرت نسرين لكريمة / يا ماما ده مرعب آوي
طمطم وهي تنظر لها بغباء / انتي أخدتي بالك انه مرعب ومخدتي بالك انه نقح خطيبك كلمتين +18 دلوقتي
ضحكت نسرين / لسانه متبري منه بعدين يا ستي في ستين داهيه انا اساسا مش بطيق امه وهفسخ الخطوبه دي مش جايبه همها والصراحه تعبنا كريمة ونيرة معانا بعدين سيبك منه وخليني نفطر المرعب ده هيعمل ايه عايزه اتفرج
كريمة بضحك / اهو انتي عارفه المرعب ده هو النوع الوحيد اللي بيمشي مع نيره
نظرت طمطم لهم بارهاق / طب هطلع انا ارتاح شويه
نظرت كريمة لها بتعجب وخوف / مالها طمطم متغيرة من فتره
نسرين / وانا برضو لاحظت كده دلوقتي نخلص من حوار نيرة وبعدين نشوف مالها
هزت كريمة رأسها وهي تنظر امامها وتدعو الله أن يكون كل شئ علي مايرام
لاحظ بيك شرود وحزن اسينات فاقترب منها وضمها له بحنان ثم أخذها للباحه الخلفيه واجلسها بجانبه وتحدث بحنان شديد / مالها جميلتي حزينه هكذا
ثم تحدث بتوتر / اذا كنتي تريدين التراجع لأجل أخيك…
قاطعته وهي تتحدث بعنفه جعله يفتح فمه من الصدمه فصغيرته بريئه وليست عنيفه هكذا صرخت اسينات / لا لا حورس يجب أن يموت وانا من سأقتله بيدي يا بيك سوف اقتله هذا الحقير
نظر لها بيك بصدمه وجذبها له بشده / ماذا حدث جميلتي ماذا بكي ولما هذا الحزن
بكت اسينات بشده / لقد قتلهم لقد قتلهم هذا المجرم
بيك وهو لا يفهم شئ / من قتل من لا أفهم شئ
رفعت اسينات رأسها ونظرت له بحزن / حورس هو من قتل والدي قديما لقد سمعته باذني وهو يقول بأنه لايهمه احد سواها هي لقد قتلت والدي ولا اهتم لاحد أبدا سواها
ضمها بيك بقوه / اهدئ حبيبتي سوف يموت هذا الحقير وبابشع طريقه فقط اهدئي
بينما هي تبكي بشده في احضانه ولكن بيك انتبه ونظر لها بتعجب / اسينات قلتي انه لا يهمه احد سواها من تلك التي كان يقصدها
نظرت له اسينات بتعجب وهزت رأسها بجهل / لا أعلم حقا
نظر بيك أمامه بشرود تري من تلك الفتاه التي يقصدها يمكن أن تساعدهم فعلي ما يبدو أنها نقطه ضعف حورس استفاق من شريده علي صوت ازي فنهض وعاد للداخل مع اسينات وجد الجميع ينظر لابريس
فتحدث بتعجب / هل ستذهب الان ابريس
نظر ابريس بالم لاخيه /نعم سوف ننطلق الان فقط لننتهي من هذا
كان يقود سيارته بغضب شديد وهو يصرخ / هقتله الحيوان إزاي يتجرأ ويلمسها ويسجنها كمان قسما بالله لاندمه الكلب
نظر جاسر له بملل فهو لحق به عندما رأي غضبه / اهدي يا زفت انت مش يمكن هي غلطت منت عارف نيرة بلوه متنقله
حسام بصراخ / برضو ميسجنهاش
جاسر بسخريه / طب خليك تقيل كده عشان انت مقفوش آوي يعني
حسام بتوتر / مقفوش إزاي مش فاهم
جاسر وهو يرجع مقعده الخلف باسترخاء ويضع سماعه في اذنه ويتحدث ببرود شديد / يعني باين آوي انك بتحبها يا شق
نظر له حسام وصمت وهو يكمل طريقه ويفكر بها حبيبته نعم هو يحبها بل يعشقها منذ اول يوم جاءت للتقدم بالوظيفه وتشاجرت مع نصف الشركه وقتها كان في البدايه ينظر إليها كزميل له وينظر بسخريه لثيابها تلك ولكن مع الوقت وتعامله معها بدون ارادته غرق في بحور عشقها رغم كل مابها ورغم كل ما تفعله فهو يعشقها كما هي يشكر ربه دائما انها ترتدي مثل الفتيان حتي لا ينظر لها رجل اخر ولكن سيكذب ان قال انه لا يتمني رؤيتها ترتدي فستانا وجد نفسه امام المنزل الذي جاء اليه مع جاسر سابقا بعد 12 ساعه من القياده المتواصلة حتي يصل سريعا واخيرا وصل ايقظ جاسر وهبط ومعه جاسر وطرق الباب ففتحت نسرين وهي تنظر له بتعجب وهي تشعر انها رأته من قبل أين لا تتذكر /نعم أتفضل
حسام / اهلا انا كنت بس عايز اعرف نيرة في قسم ايه وايه اللي حصل
دفعه جاسر جانبا وهو يخلع نظارته / أبعد كده ياباشا وروح اسأل كريمة هي هتقولك
كان يتحدث وعينه لا تفارق حبيبته التي تكاد الصدمه تشلها نظر له حسام بقرف وتخطاهم ودخل المنزل بينما هو اقترب منها وهمس في اذنها بعشق/ وحشتيني يا قطتي هو جاسر مش وحش نسرين ولا إيه
بينما هي كانت تتنفس بسرعه ولا تستطيع التحكم بضربات قلبها
دخل حسام للمنزل ونظر كان هناك شابين وفتاتين ورجل كبير
نظر لهم بحرج / احم السلام عليكم
رد الجميع السلام
مهران بتعجب / اهلا يابني مش إنت برضو اللي كنت مع جاسر بيه هنا من فتره
هز حسام رأسه بايجاب ثم نظر لهم / لو سمحت عايز بس تعرف نيرة في قسم ايه
نهضت كريمه وهي تصفر / واخيرا الباشا وصل يلا يابني ورايا خلينا نشوف المسكينه إللي زمانها حمضت في السجن دي
نظر لها حسام بسخريه / ولما هي مسكينه محاولتيش تخرجيها ليه
كريمة بسخريه اكثر / والله بعتنا محامي بس معرفش يعمل حاجه قولت يمكن الاستاذ هولاكو يعرف
حسام بملل/ طب آتنيلي قدامي خلينا نخلص
نهض صلاح بحده ضعيفه بسبب مرضه / اتكلم معاها كويس يا استاذ
كاد حسام يرد ولكن قاطعهم مراد وهو ينهض / مش وقته خلينا نخرج المسكينه إللي في السجن دي
حسام بتعجب / هو ايه اللي كل نازل مسكينه مسكينه انتم متأكدين ان اللي اتحبس هي نيرة.
ضحكت كريمة / يلا بس بعدين نتكلم
طمطم وهي تنهض / وانا كمان هاجي اتفرج
حسام بسخريه / يلا ماهي رحله وانت يا حاج مش عايز تيجي
ضحك مهران بشده / لا معلش السن بقي استمتعوا انتم
ذهب حسام وهو يضرب كف علي كف من هذه العائله وخرج وجد أخيه يقترب من نسرين التي تكاد تبكي من الخجل فجذبه من بدلته / يلا موحني مش وقته خلينا نشوف البلوه اللي اسمها نيرة
ركب الحنيه السيارات واتجهوا للقسم الذي يعمل به أسر ودخلوا الي مكتبه بحده
نهض أسر بعنف /فيه إيه يا بهايم انتم دخلين زريبه
انطلق له حسام واشار له / هو ده اللي اتبلي عليها
كريمه بتأكيد وشماته / آيوه هو ومش بس كده كان دايما في الرايحه والجايه يدايقها
نظر له حسام بغضب بينما أسر صرخ بالعساكر / شوفوا المجانين اللي اقتحموا المكتب دول
نظر جاسر لهم ببرود ثم اقترب من أخيه وجذبه الي جواره / عايزين نشوف نيرة
ااسر وهو يجلس وينظر لهم بغضب / لا و اتفضلوا بره المكتب بدل ما ابيتكم هنا
جلس جاسر ببرود / واحنا مش هنتحرك من غير نيرة
نسرين بحزن / ياتري حصل ليها ايه الزنزانه مليانه مجرمين يارب تكون بخير
نيره وهي تمسك خرطوم مكسور وتمر امام صف النساء الذين يعطون وجههم للحائط ويرفعون يدهم مثل التلاميذ المذنبون / شفتك يا ام سلام ارفعي ايدك كويس ياوليه منك لها
ثم تحدثت بسخريه / بقي انا تتكاترو عليا يا جذم ده انا نيرة اللي كنت موقفه بولاق كلها علي رجل وآحده مفكرني عيله تافهه بتاعت بابي ومامي
تحدثت السيده التي تشاجرت معها في البدايه / اسفين يا معلمه اللي ميعرفك يجهلك
نيره بحده وهي تضرب الخرطوم علي الارض / ايدك فوق يا ختي بعدين حذرتك يا ننوسه بس لا دماغك جذمه وحيل الله عينك في القميص بتاعي يا جذمه اذا كانت الحكومه معلمتكوش الأدب نيرة هتعلمكم يا حيلتها منك ليها
ايدك يا ام ربيع فوق عشان همدك والله لو نزلت
فتح الباب وسمعت العسكري ينادي / نيره فؤاد
نيرة بغضب / افندم قطعت الدرس ليه
نظر العسكري للنساء التي ترفع يدها ووجها للحائط / يا قادره ايه اللي عملتيه ده
نيرة / فيه إيه لو سمحتم سيبني اربيهم علي مزاجي
العسكري / هو انتي هتعيشي هنا ولا إيه يلا تعالي عندك زياره
نيرة وهي تنظر له بعيون ضيقه / جايبين عيش وحلاوه ولا شندوشتات لانشون
العسكري بقرف / شندوشتات انتي ليه محسساني انك في سجن القناطر ده انتي في زنزانه في قسم انجري يلا
نيرة وهي تضرب بالخرطوم علي الارض بحده فتوتر العسكري /قصدي اتفضلي
نظرت نيرة لهم / ياوليها اللي هاجي الاقيها نزلت ايدها
ثم نادت / بت يا دواهي
داوهي وهي تنظر / تؤمري يا معلمتي
نيرة وهي تنظر لهم بحده / اقفي علي الزنزانه واللي تنزل ايدها اكتبي اسمها مش هتأخر انا هربيكم يا جذم انتم
ثم ذهبت للعسكري / ورايا
العسكري ببلاهه / أنا إللي وراكي
ثم ذهب خلفها فتح الباب لها وهي تخبره / روح اطمن علي النسوان وقولهم اني مش هتأخر
العسكري / متدخلي بقي
نظرت له نيره بحده ثم نظرت للغرفه وجدت الجميع ينظر لها بلهفه وأسر بغضب شديد في ثواني تبدلت ملامحها وهي تدعي البكاء / اععععععععععععععع شوفت يابوص عملوا فيا ايه عذبوني يا بوووص اععععععععع معندهمش قلب اعععععععععع
صرخ حسام بهياج وغضب جحيمي في أسر / أنتم عملتوا في اييييييييييييييييييييييييه
انطلق كل من ميسره وابريس في رحلتهم التي لا يعرف احد نتيجتها نظرت ميسره لابريس الذي يركب علي الخيل بجانبها / ابريس اقولك نكته
نظر لها ابريس بملل وقلب عينه ولم يجيبها
فقالت / هقولك هقولك اسمع يا سيدي بيقولك مره شيطان فتح فرن سماه الخبز والخبائز هههههههههههه
بينما هو ينظر لها بحاجب مرفوع
ميسرة / إيه مضحكتش ليه طب اسمع دي بيقولك مره واحد بدل مايقعد علي القهوه قعد علي الشاي ههههههههههه
أيضا لا رد فعل / انت مش بتضحك ليه ده شويه نكت من اجود ما قال الخليل كوميدي راع المرارة المفقوعه في مصر
نظر لها ابريس وتحدث بهدوء / آه يا ميسره لما لا تهدئين قليلا ارجوكي
ميسره وهي تنظر له بملل /كئيب
مرت دقائق فتأوهت ميسره /تعبت تعبت خلينا نرتاح شويه
نظر لها بدهشه هم انطلقوا فقط من نصف ساعه كما انهم يمتطون احصنه / تعبتي من أيه يا ختي ما آنتي راكبه حصان اهو
ميسره بتذمر / الله يا أخي ضهري وجعني تعالي نركن هنا
نظر لها بملل ثم أوقف حصانه وهبط منه وجلس أرضا وتنهد بتعب بينما هي هبطت بجانبه وامسكت يده نظر لها بتعجب فابتسمت وهي تخبره / اغني ليك
ابتسم لها بتعجب بينما ميسره اكملت / يعني نجوم وقمر وليل وجو حلو ناقص ايه غني طبعا وانا فونه تاله يكرمه فاصل شحن يبقي اغني انا ليك
ضحك ابريس بخفوت / بتعرفي تغني
ميسرة بفرحه لضحكته التي افتقدتها / امال ياباشا اي نعم تمري ما غنيت غير وانا لوحدي بس انت انا يا ابريس
ابتسم لها بحب وهز رأسه بينما هي نظرت للسماء وهي تغني اغنيه لام كلثوم /الليل سماه ونجومه وقمره، قمره وسهره وانت وانا امممم يا حبيبي انا، يا حياتي أنا، كلنا كلنا، في الحب سوا، والهوا اه منه الهوا، اه منه الهوا، اااااااااااه منه الهوا، سهران الهوا، يسقينا الهوا، ويقول بالهنا امممممم، يا حبيبي اه يلا نعيش في عيون الليل يلا نعيش في عيون الليل ونقول للشمس تعالي تعالي يا شمس تعالي تعالي تعالي يا شمس تعالي، بعد سنه، مش قبل سنه، اااااااه في ليله حب حلوه، امممم في الف ليله وليله، الف ليله وليله، الف ليله ولييييييييله، بكل العممممممر هو العمر ايه غير ليله، زي الليله زي الليله اللللللليييييله، زي الليله.
كانت تنظر له طوال الاغنيه وتبتسم وكأنها توجه له كل كلمه بينما هو ابتسم لها بعشق ونظر للقمر ثم لها / حتي هذا القمر المكتمل لا ينافسكِ جمالا يا ميسرة
ابتسمت له بعشق /احبك ابريس
نظر لها ببسمه كبيره وفرحه لسماعها منها وتحدث وهو يسند جبينه علي خاصتها / وابريس يعشقك للنهايه يا ميسرتي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)