روايات

رواية لعنة الفراعنة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة نبيل

موقع كتابك في سطور

رواية لعنة الفراعنة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة الجزء السابع عشر

رواية لعنة الفراعنة البارت السابع عشر

لعنة الفراعنة
لعنة الفراعنة

رواية لعنة الفراعنة الحلقة السابعة عشر

كان جاسر ينظر بتحدي لأسر / واحنا مش هنمشي من غير نيرة
أسر وهو يعود للخلف ويشير للعساكر للخروج ثم تحدث وهو يبتسم بسخريه / وايه اللي يجبرني اني اعمل كده
نظر اليه جاسر بحاجب مرفوع ثم أشار لهاتفه نظر أسر للهاتف بسخريه وتعجب ولكن سرعان ما صدح رنين الهاتف في المكتب فابتسم جاسر بجانبيه بينما أسر امسك الهاتف واجاب بسخريه / الو…. مين
نهض أسر بفزع / آه آه يا فندم لا لا الحكايه مش مستاهله حضرتك ده بس سوء تفاهم ايوه لا يا فندم انا متنازل عن حقي اكيد يا فندم تمام يا فندم
ثم اغلق الهاتف ونظر لجاسر بغل وحقد / خليت وزير الداخليه يكلمني عشان موضوع زي ده
جاسر وهو ينظر ببراءه / لا هو انا بس قولتله ان فيه قسم في الاقصر عامل معايا مشاكل وفي لبس في الموضوع وهو كتر خيره أصر وبشده انه يتدخل
أسر وهو ينظر له بحيره ثم نادي للعسكري / عسكري خيرت
جاء العسكري خيرت / افندم يا باشا
أسر وهو يتنهد بضيق / هات المتهمه……
قاطعه حسام بحده / هي مش متهمه
نظر له أسر بحده / المتهمه نيرة فؤاد
كاد حسام يتحدث ولكن جاسر نظر له بحده
تحدث أسر بسخريه لجاسر / طبعا انت قاعد ومرتاح اني مقدرش امسّك عشان معاك الحصانه
جاسر وهو يبتسم ببرود / مش بحب التكبر يا عزيزي
سمع الجميع صوت الباب يفتح وتدخل نيره التي تغيرت ملامحها بسرعه وتحدثت ببكاء / اععععععععععععععع شوفت يابوص عملوا فيا ايه عذبوني يا بوووص اععععععععع معندهمش قلب اعععععععععع
صرخ حسام بهياج وغضب جحيمي في أسر / أنتم عملتوا في اييييييييييييييييييييييييه
نظر أسر لنيرة بتعجب/ هو حد لمسك يابنتي
بينما هي لعبت له بحاجبها ثم تحدثت / كداااب يا حسام متصدقهوش دول عذبوني زي الاستاذه ناديه الجندي في فيلم الكرنك
نظر لها حسام بصدمه فهزت هي رأسها وتحدثت بدراميه / آيوه صدق ياابن الذوات انا عشان طيبه ومسكينه استغلوا ده اسوء استغلال قعدوا يعذبوا فيا اسبوع كامل
كريمة بسخريه / انتي مكملتيش يوم مسجونه
نيرة وهي تلتفت بحده / بس عدوا كأنهم اسبوع بعدين متقطعنيش لو سمحتي
نيرة بدراميه / قعدوا يطفوا السجاير تحت في جسمي
شهقت الفتيات برعب ليكملن هذا المسلسل
نيرة وهي تنظر ارضا / ومش بس كده لا ده مسكوا دماغي وحطوها في جردل مايه وانا قعدت اعمل برولوق برولوق برولوق
حسام وهو يلوي فمه / برولوق برولوق
هزت نيرة رأسها وهي تغمض عينها بتأثر
فجأه صفقت كريمة بشده / الله الله عليكي ياست ايه يابت الحلاوه دي ده انا عيني دمعت يخربيتك
نيرة وهي تغمض عينها بدراميه / اللهم لا تجعلنا من المشهورين في الأرض ومجهولين في السماء
دي أقل حاجه يابنتي
أسر بملل / اتفضلو عشان نقفل ام المحضر ونخلص من مسلسل وادي الذئاب ده
هز جاسر رأسه ثم انهي المحضر المقدم ضد نيرة
دخل العسكري خيرت وهو يستأذن أسر
‏اسر بملل / في إيه إنت التاني
‏ العسكري خيرت / مفيش يافندم بس دواهي كانت بتستأذن الاستاذه نيره ان الستات تعبت وعايزين ينزلوا أيدهم شويه
‏نظر حسام لنيره بحاجب مرفوع / خربيتك عملتي ايه في الزنزانه
‏نيرة وهي ترمش ببراءه / ولا حاجه خالص هما اللي كانوا وحشين وحابين يتكاتروا عليا
‏نظر أسر لخيرت بضيق / ينزلوا أيدهم إزاي انت التاني ايه اللي حصل في الزنزانه
‏خيرت ببسمه بلهاء / الست نيرة ربنا يكرمها يارب
‏كانت نيره تضع يدها علي رأسها علامه التحيه
‏اكمل خيرت / الستات الدوشه اللي في الزنزانة حبوا يعملوا النمرتين اللي بيتعملوا مع أي نزيل جديد بس الست نيره عطتهم العلقة اللي هي وربتهم ياباشا وخلتهم يرفعوا أيدهم
‏نظر حسام لها وهو يكاد يصاب بجلطه ثم رفع يده / اشكو إليك يا رب اشكوا اليك
‏ثم خرج وهو يردد هذه الكلمه فركضت خلفه نيرة وهي تصرخ / ياباشا اصبر بس والله انا طيبه هفهمك والله اصبر مش ذنبي هما اللي اتكتروا
‏نظر أسر لخيرت واشار له بالخروج / رجع الستات زي الاول وأخرج
‏ثم نظر لنسرين وتحدثت بهدوء / نسرين حابب اتكلم معاكي شويه علي انفراد لو سمحتي
‏كاد جاسر يعترض لولا أن سبقته نسرين وهي تخلع دبلتها تحت نظرات جاسر السعيده / بعتذر يا اسر بس أظن مفيش مجال نكمل مع بعض
‏تسر وهو ينظر الدبله بحده / اللي حصل ملوش علاقه بينا يا نسرين
‏نسرين ببسمه هادئه / قراري ملوش علاقه باللي حصل بس انا حسيت اني مش لاقيه نفسي معاك يا اسر مش بحس بنفسي وياك عشان كده بقولك كل شئ قسمه ونصيب عن اذنك
‏ثم تركته ورحلت بينما جاسر نظر له ببسمه بارده ثم تبعها ومعه الباقي وكريمه تزغرد بشده ضربها صلاح / اهدي هو احنا في فرح
‏ كريمة بضحكه / ده انا كنت ندراها يابني يوم ما يفسخوا الخطوبه هزغرط
‏ضحك صلاح عليها بينما في الداخل كان أسر ينظر بشر للباب / سيبتيني عشانه يا نسرين وعشان هو اغني مني ماشي يا نسرين انا هوريكي اللي هعمله فيكي هخليه يكره يبص في وشك وهترجعيلي راكعه

بعد أن استيقظ كلا من ابريس وميسره اكملو رحلتهم تحدث أبريس بجديه وهو ينظر امامه / مدينه الموتي خطيرة جدا اوعي يا ميسره تصدقي اي حاجه بتحصل فيها لأنها مليانه سحره وشغلهم يخدعوا العقول ويعملوا اللي يقدروا عليه عشان يخدعوكي وبعدين تستسلمي ليهم ويستخدموكي في مصلحتهم وسحرهم
نظر الي ميسره الصامته بشكل اثار تعجبه /مالك ليه ساكته
ميسره وهي تبتلع ريقها / لا ولا حاجه بس أظن اني شايفه ذئب بيبصلنا بصه الجعان لسنداوتش الشاورما
نظر لها ابريس بتعجب ثم سمع عواء ذئب نظر للامام وجد احد الذئاب تعترض طريقه نظر إليها وهمس بقلق / وها قد بدأت الرحله عزيزتي
ميسرة وهي تضحك بغباء / الله يبشرك بالخير يا بني
اخرج ابريس سيفه وتحدث بخفوت / الذئب واقف مكانه ومهجمش علينا ده معناه انه بيستني الدعم
ميسره وهي تنظر له ببسمه خائفه / دعم ؟؟؟؟؟ اسمحلي اقول كلمه كده واقفه في زوري وهتموتني
نظر لها بتعجب وضيق / ميسره هذا ليس وقته
ميسره وهي تنظر له برعب / معلش ده وقته ونص يا احييييييييييييه

كان ست يسير في رواق القصر وهو يفكر في سبب اختفاء حورس لفتره طويله جدا فجأه شعر بأحد يجذبه للممر جانبي كاد يصرخ بهذا الشخص بعنف ولكن وجدها نانيس تقترب منه بدلال وتعانقه / اوووه عزيزي اشتقت لك كثيرا يا حبيبي
ست وهو يتبسم بخبث ويضمها اكثر / ماذا حبيبتي لقد كنتي برفقتي البارحه هل اشتقت لي بهذه السرعه
ضحكت نانيس بدلال وهي تتحدث / اوووه وأكثر مما تظن عزيزي
ابتسم ست عليها وكاد يجيب الا انه سمع صوت شخصين يتحاوران في الغرفه التي يقفون بجانبها أشار ست لها بالهدوء فسمع حديث الشخصين
أحدهم / اخبرتك ان تذهب لتعطي الملك ما طلبه فقط وتعود لا ان تتدخل بما لا يعنيك
الشخص الثاني /وانا لم أتدخل فقط أتعجب لما طلب اشياء نساء وكما يعرف الجميع الملك لا يسمح لاحد الجواري بدخول قلعه الظلام اذا لما أراد هذه الأشياء
تحدث الأول بعنف / اخبرتك لا علاقه لنا به أو باي شئ نحن فقط ننفذ الأوامر التي أعطاها لنا الملك وهو طلب هذه الأشياء واحضرناها اذا كف فقط عن الكلام فهمت ام ماذا
تحدث الثاني / حسنا حسنا لا تغضب هيا لنخرج ونري ماذا سنفعل اليوم
جذب ست نانيس اليه واختبئ بها بعد ذهابهم نظر ست لنانيس / ماذا يحدث في قلعة الظلام هناك شئ غريب يحدث واظن ان ذلك الشئ سيفيدنا كثيرا
يجب أن اتواصل مع ازي وبيك فهناك قلعه يحب أن نستكشفها

عوده الي ابريس وميسره وهذا الذئب الذي ولحظ ميسره السئ قد احضر قطيع
ميسره بصراخ كالمجانين / هنمووووت يا ختي يا ختي ياختي ياختي
نظر لها ابريس بحده وصرخ / اقسم بالله اسمع كلمة تانيه منك هرميكي ليهم واخلص انتي سامعه انا اللي جبته لنفسي عشان أجيبك معايا
نظرت له ميسره بتذمر وتحدثت بحنق / اتغيرت آوي يا ابريس اتغيرت آوي
هبط ابريس من علي حصانه ثم اتجه لهم كان يعلم أن الخلاص منهم مستحيل ولكن ليس لديه خيار اخر اما هذا أو أن يهجموا عليهم وجد ابريس رئيس القطيع يتقدم منه ببطئ شديد وينظر له بشر
بينما ميسره تنظر لهاتفها الذي فرغت بطاريته / يعني كان لازم تفصل دلوقتي المشهد ده كان هيبجيب ليكات كتير شاهد فرعون في مواجهه الذئاب
كان ابريس يسمعها ويضغط علي قبضه سيفه بعنف سوف يقتلها عندما ينتهي منهم هكذا حدث نفسه اقترب قائد القطيع وهو يركض من ابريس بينما ابريس ركض أيضا تجاهه وهو يصوب سيفه له هجم الذئب علي ابريس فرفع ابريس سيفه وضربه في جنبه فسقط الذئب بألم ونظر لابريس ثم نهض وانطلق له ودفعه بحده فسقط ابريس أرضا وهجم عليه الذئب بينما ابريس يمنعه وهو يحاول دفعه عنه وابعاد انيابه عن وجهه وهو يحاول الوصول لسيفه واخيرا امسك ابريس سيفه وطعن بها هذا الذئب الذي أرتفع عويله المتألم وأيضا عويل باقي القطيع الذي تراجع للخلف ثم ركض في الاتجاه المعاكس
أبعد ابريس جثه الذئب عنه وهو ينظر لذهاب الذئاب بتعجب لما لم يهجموا عليه هذا محير جدا ذهب ابريس تجاه ميسره التي كانت تتابع المعركه بحماس شديد جدا ثم اخذت تصفق وتصفر / ابريس يا جامد الله عليك يابني إيه الحلاوه دي
نظر لها ابريس ثم ابتسم بيأس منها / لنذهب من هنا فذهاب القطيع هكذا امر مقلق لنذهب قبل عودتهم بسرعه

عاد الجميع للمنزل ونظر حسام بضيق لنيرة / مش هتبطلي مشاكل ولا إيه مش فاهمك مش هتكبري يابنتي ده انتي كسرتي التلاتين ولسه دماغ طفله
شهقت نيرة بفزع صرخت به / جاك تلاتين عفريت يلبسوك ومتعرفش تطلعهم يارب انا 25 يا خويا
حسام وهو يدفعها بغيظ / رصاص بتضرب رصاص يا ستير
مراد وهو يضحك ثم سأل بتعجب / وانتم تعرفوا الانسه نيرة منين
نيرة بتوتر / أصل بشتغل في شركتهم دول المدراء بتوعي
صلاح بتعجب / والمدراء بتوعك بنفسهم سافروا من القاهره للاقصر عشان موظفه عندهم
نيرة وهي ترفع رأسها بتكبر / لا منا مش شويه في الشركه دي الشركه من غيري تخرب
حسام بسخريه / علي يدي
نظرت له بحنق ثم تذكرت شئ / آه صحيح يا بوص بما انك هنا في حاجه غريبه كده حصلت مش عارفه تهمك ولا لا
انتبه لها جاسر بعد أن كان شارد في نسرين / حاجه ايه
نيره وهي تتحدث بجديه / هي مش مهمه آوي يعني اقولك خلاص بلاش تشغل بالك علي الفاضي كفايه اللي فيك يابني ربنا يعينك .
حسام بتعجب / حاجه ايه يا أشرف اخلص
نيرة وهي تهز رأسها بعدم اهتمام / هي حاجه عبيطه يعني فكك فكك
حسام بقرف / فكك حد يقول لمديره فكك
جاسر وهو يفكر ما كانت نيرة تريد قوله هل له علاقه بنسرين /هو الموضوع ده ليه علاقه بسبب وجودك هنا
نيره وهي تأكل موز بعد اهتمام / لا أبدا ده له علاقه بواحده كده اسمها ايه آه ميسره عبدالمنعم رأفت الشافعي بس انا قولت تشابه أسماء
نظر لها حسام وقلبه يكاد يقف بسبب غباءها وهو يستند علي المقعد خلفه حتي لا يسقط مشلول منها
بينما جاسر احمر وجهه ونظر لها ببسمه شريره
فنظرت له نيرة بتعجب ومدت يدها بالموز /في إيه يا بوص عايز موز
نهض حسام وكاد يقترب منها ولكن منعه جاسر وهو يمد يده / عنك والله منت متعب نفسك سيبهالي انا المره دي عندي
نظرت لهم نيرة بقلق / هو فيه ايه مالكم كده
اخذ جاسر يقترب وهو يخلع جاكته بدلته ثم الكرافات ثم اخذ يرفع اكمامه وهو يتحدث بهدوء مرعب / قولتي اسمها ايه
نيرة وهي تنظر له بتعجب ومازالت تأكل / ميسرة عبدالمنعم رأفت الشافعي
جاسر وهو يقترب منها / تشابه أسماء صح
نيره وهي تتحدث بجديه / آه بس ياجدع الاسم ثلاثي شبه اسمكم بالضبط انا كنت بدأت اشك انها….
توقفت عن الأكل بصدمه وهي تتذكر ابنه عم مديرها الذي كان يبحث عنها ولمده خمس سنوات ابتلعت ريقها بخوف ثم نظرت له ونهضت بفزع ووقفت خلف المقعد وصرخت / والله نسيت راح عن بالي خالص بنت عمك والله
جاسر وهو يركض خلفها ويصرخ بها / هقتلك يا كلبه آنتي لا ومكنتش ناويه تقول موضوع تافه انا بقي هاخد فيكي نوبل للسلام يا نيرة العالم هيكافئني علي موتك انا هفرمكم بأيدي يا حيوانه ركضت نيرة وهي تصرخ في جميع أنحاء للمنزل وخلفها جاسر الذي كان يستشيط منها/ هقتلك يا نيرة هقتلك واريح البشريه كلها
بينما ركض حسام وامسكه وهو يصرخ / سيبني انا هريحك منها عديمه الاحساس
نيرة بصراخ / لا يا حسام متسبهوش هيقتلني
جاسر / سيبني يا حسام هقتلها يعني هقتلها
ثم اخذ يغيظها / يا أشرف يا أشرف يا أشرف
نيرة وهي تنظر له بغيظ / طب كده مش هقولك بقي عرفت منين ولا هقولك حاجه عنها
نظر جاسر لحسام بمعني هل تري ما تفعله بينما حسام ترجاه بعيونه
جاسر وهو ياخد أنفاسه ليهدأ /طب سيبني ومش هكلمها سيب بقي
تركه حسام بينما جاسر جلس بكل هدوء واشار لنيره لتجلس / اتفضلي وقولي كل حاجه عنها
اقتربت نيرة بخوف وما ان مرت بجانبه الا وشعرت بقدمها ترتفع عن الأرض وهو يصرخ / أنا هعلقك يا جذمه وكل اللي يعدي يضربك بالقلم لحد ما يبانلك صاحب
تحدثت كريمة بعدما هدأت من نوبه الضحك التي أصابت الجميع / اهدوا بس وصلوا علي النبي وقولوا ميسره نبقي بنت عمك إزاي
القي جاسر نيرة فسقطت وصرخت بحده
بينما هو تحدث بجديه / تعرفيها منين
نظرت كريمة للجميع ثم تحدثت بهدوء / ميسرة كانت ضيفه عندنا هنا

كانت ميسرة تغني بلا ادني اهتمام لذلك الذي يكاد يشتعل من برودها هل تظن انها قي رحله ام ماذا. ميسرة وهي تغني / طب وآحده وآحده وبلاش كل ده يجي مره واحده لتجنن كده
ابريس / آكتر من كده هتتجنني آكتر من كده هتروحي فين
ميسرة وهي تكمل غناء دون الاهتمام له / لو ده النظام معاك بالشكل ده مقدرش عليه
ابريس / ليه يا قادره مش هتقدري ليه
ميسرة وهي تنظر له باستفزاز / اذا سمحت كله الا الاستاذ حماقي ده حبي ده
نظر لها ابريس بحده وصرخ بها / نعم يا ختي
ميسرة وهي تبتسم بغباء / ده مغني والله عادي إعجاب بيه وبصوته وبجماله ول……
ابريس بصراخ / اخرسي فقط اخرسي حتي لا اقطعك أجزاء صغيره وارميك للحيوانات هنا هل تفهمين
هزت ميسره رأسها ثم صمتت قليلا وجاءت لتتحدث وتفتح فمها فقاطعها هو دون النظر إليها / أياكِ حتي ان تحاولي فقط اصمتي حتي نجد مكان للبقاء الليله يا ثرثاره
ميسرة بصدمه / آه قلبي انا ثرثارة اخص عليك لا بجد اخص طعم الظلم وحش اوي
كاد ابريس يتحدث ولكن قاطعهم وجود ضوضاء علي بعد منهم ميسرة بفضول / إيه الصوت ده
نظر لها ابريس بتحذير وهو يراها تسحب اللجام / ميسرة إياك تت….
‏قاطع كلامه وهي تركض بحصانها بسرعه تجاه الصوت
‏ ابريس بصراخ / الرحمممممه يارب الرحمه والصبر عشان هقتلها قبل ما نوصل للحكيم
‏ثم سحب لجام حصانه بشده وهو ينطلق خلفها وعندما اقترب وجد ميسرة تقف وتحملق بتعجب في ماتراه بينما هو صرخ بها / انتي عايزه تموتي هنا صح انتي….. مالك يابنتي
‏ميسرة وهي تنظر للاضواء والاصوات وأخذت تصرخ بصوت عالي / فرررررررح تعالي وحياتي نحضر الفرح يا ابريس وحياتي يلا نحضره
‏نظر ابريس أمامه لهذا الزفاف بشك / معرفش ميسره خلينا نكمل طريقنا من غير ما نحتك بحد الأرض دي مليانه سحره وممكن يكون ده بس سحر لعينك ومفيش فرح ولا حاجه
‏ ميسره وهي تنطلق / تعالي بس تعالي هنهيص شويه ونمشي تعالي
‏نظر ابريس لها بملل / يارب انا زعلت ابويا الله يرحمه مني تقريبا سامحني يا والدي سامحني ابوس ايدك عشان البلوة دي كبيرة آوي كبيرة آوي يارب يا تخدها يا تخدني يارب

نظر بيك وازي لست بتعجب / هل تقصد أن هذه القلعه بها فتاه ولكن من يمكن أن يكون هناك
ست / لا أعرف أبدا لذلك اقول لنذهب لاكتشافه اظن اننا سنحصل علي متعه كبيره
ازي وهو ينهض / اذا سأجهز الاسلحه الان
ست / اذا تجهزوا فالليله سنذهب لقصر الظلام

دخل ابريس لذلك المنزل الضخم حيث الزفاف واخذ يبحث عن ميسرة في كل مكان ولكن لقد اختفت سمع صوت خلفه نظر وجدها فتاه في غايه الجمال تقترب منه وهي تبتسم باغراء له ثم وضعت يدها علي كتفه واقتربت اكثر واكثر ثم اخذت تهمس له بكلمات بصوت منخفض جدا
فابتسم ابريس بسخريه ثم أبعد يدها عن كتفه وتحدث ببرود / شكرا علي عرضك المغري لاي شخص سواي انا لا انظر للعا…. والان ابتعدي عن طريقي
نظرت له الفتاه بشر ثم رحلت وهي تغلي لرفضه عرضها
بينما هو شعر ان هذا المكان به شئ خاطئ يجب أن يخرج ميسره سريعا من هنا الأمور تبدو له غريبه وهذه الفتاه وعرضها القذر جعلت الأمور اكثر غرابه بحث وبحث عنها ولكن لم يجدها زفر بغضب هو حذرها بعدم فعل شئ في هذه الرحلة اللعينه حتي يصلوا للحكيم ولكن بمجرد ان رأت زفاف ركضت كالاطفال له فجأه سمع صوت تصفيق حاد نظر خلفه وفتح اعينه بشده علي هذا المنظر ميسرة ترتدي ثياب فاضحه جدا وتغني وتتمايل علي المسرح والرجال حولها وهم يصيحون بصخب وهي تتمايل اكثر وتقوم بحركات مبتذله جدا نظر بغضب يشع من جميع جسده ثم اقترب من المنصه التي ترقص عليها وحملها بعنف ثم ابتعد عن الجميع تحت صرخاتهم به أن يتركها ولكن هو الغضب والغيرة قد اعمته ماذا تفعل هذه الغبيه هي ترقص لهم سوف يقتلها بينما هي أخذت تصرخ به / ابريس اتركني يا رجل اريد ان اكمل
ابريس بغضب وهو ينزلها ويصرخ بها بعنف ويحجزها في الجدار ويصرخ وهو يضرب يده في الجدار / انتي غبيه ايه القرف اللي عملتيه ده
نظرت له بتخدر وبسمه واقتربت اكثر ووضعت يدها خلف رأسه وأخذت تلعب في شعره بينما هو ينظر ليدها بتعجب ويرفع حاجبه / ماذا تفعلين الان
اقتربت منه وهمست بنبره مخدره / اوووه حبيبي لما انت غاضب انا فقط كنت استمتع قليلا يا عزيزي
ابريس بغضب يكاد يقتلها / تستمتعين ماذا هل انتي واعيه لما تقولين ميسره انتي كنتي تقومين برقصات تشبه راقصات العا…. هنا هل جننتي بحق الله يا فتاه…. ااااا ميسره ماذا تفعلين توقفي عن فعل ذلك
كانت ميسرة تضمه بشده وتقبل خده بحنان بينما هو أصبح جسده كله يرتجف / ميسره بطلي اللي بتعمليه ده انتي…… ميسرة بسسسسسسس
صرخ بها حينما شعر بأنها تتمادي ابتعد عنها ونظر لها بشر / انتي ايه اللي بتعمليه ده….. هل اصابكي الجنون
تحدثت ميسره ببسمه ساحره / جننت لأنني أود البقاء معك اريد ان اصبح لك ابريس
ابريس بجنون وهو ينظر لها بغباء / انتي اكيد اتجنيتي ابعدي ايدك دي عني انتي مش في وعيك
اقتربت اكثر وحاولت تقبيله وكاد ان يستسلم لها ولكن استفاق بأن ذلك خطأ كبير فابعدها عنه وصرخ بها وهو يصفعها بشده /قلت توقفيييييي عن ذلك
صرخت ميسرة وهي تضع يدها علي خدها ثم نظرت له ببسمه بمخيفه وفي ثواني تغير مظهرها وتحولت للفتاه التي كانت تتحدث معه منذ فتره نظر لها برعب كيف أخذت شكل ميسره اقترب منها بعنف وصرخ بها / أين هي ميسرة هيا انطقي
ابتسمت بخبث ونظرت خلفها فوجد رجال قاموا بمسكه من الخلف وضحكوا بشده
تحدثت الفتاه بخبث / خذوه سيكون اضحيه رائعة للسيد
بينما هو نظر لهم بغضب وهم يسحبونه وصرخ بشده / أين هي رفيقتي ايها الحمقي اتركوني هيا اتركوني
جاء شخصين اخرين وجذبوه لاحد الغرف البعيده ثم القوه بها بحده بينما هو وقع علي زراعه ونظر لهم بغضب وصرخ / ستندمون يا حمقي
سمع صفير خلفه نظر وجدها ميسره تربع قدمها وتجلس ببرود أشارت له ميسره فاقترب منها ميسره بضحكه / تعالي يا باشا سليني عشان زهقت
جلس ابريس جانبها بهدوء وتحدث / جيتي هنا إزاي
ميسره / ولا حاجه ماشيه في امان الله لقيتك ماسك وآحده فرعونيه وبتبوسها قامت الحماسه اخدتني والتار ولا العار روحت هجمت عليك من ورا وقعدت اضرب فيك لحد ما وقفت مره واحده وضحكت ضحكه شريره اللي هي نيهاهاهاها
هووب لقيتك لفيت وبصيت ليا بصه حمدي الوزير كده قومت بقي اتعصبت وضربتك قلم يا جدع لوح وشك الناحيه التانيه
نظر لها ابريس نظره دقه وسخريه
ميسره / وبس ياسيدي لقيت واحد فيهم قفشني قفشه حرامي الشباشب بتاع الجامع يوم الجمعة وجابني هنا
نظر لها ابريس ببسمه
بينما هي تحدثت وهي تنظر له / وانت جيت هنا إزاي
ابريس بعدم اهتمام / لا أبدا بس كنت بشتري حاجه واختلفنا علي السعر
نظرت له ميسره وابتسمت وفجأه انفجر الاثنان من الضحك
وسقطت ميسره أرضا وهي تضحك وكذلك ابريس / آه سأموت انتي مصيبه يا فتاه ههههههههههههههه
بينما ميسرة تضحك بشده/إنت بتضحك ليه
ابريس وهو يضحك بشده / بضحك علي إللي بيحصل فيا بسببك يا بلوه حياتي
‏اقتربت منه ميسره ونظرت له بحب فضمها له وهو يبتسم / سعيد ان تلك الفتاه بالخارج لم تكن انتي
‏ ميسره وهي تنظر له بتعجب / ليه عملت ايه
‏ ابريس بمزاح / أبدا يا ستي دي بعد الشر عنك كانت بتعمل حركات بنات ودلال وكده
‏ ميسره وهي تكشر / يا ستير ياربي استغفر الله يا أخي أنا والبنات يعععع الحمدلله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا
‏ضحك ابريس عليها بشده
فجأه شعروا بظل أمامهم رفع ابريس نظره وصدم لما يري وميسره تنظر بصدمه كبيره ابريس / ميسره اسمحيلي استعير كلمه منك يا احيييييييييه

نهض جاسر بفزع/ يعني إيه اختفت مدورتوش كويس ليه
انا هقلب عليها اسوان لحد ما الاقيها
تحدثت كريمة بملل / مش هيفيدك أبدا لان زي ما كان واضح انها مش هنا لما كلمناها
نظر جاسر بلهفه / كلمتوها يعني هي كويسه صح طب هاتي رقمها اكلمها انا بقالي سنين بدور عليها
نظر له الجميع بشفقه خاصه حسام الذي يعرف ماذا واجه أخيه للعثور علي عمه وعائلته
كريمة وهي تنظر للارض بأسف /مكلمنهاش في الفون
جاسر بتعجب / امال ايه مش فاهم لو سمحتي اتكلمي عشان اعصابي مش مستحمله
كريمة وهي تنظر للجميع ثم له / انت مش فاكر
نظر جاسر بتعجب / فاكر ايه
كريمة / لما كنت انت هنا مع نسرين حصل حاجه غريبه وهي ان شيرين اخت طمطم مسكت سلسلة كانت في شنطه ميسره ووقعت منها ومره وآحده السلسله دي بدأت تعرض صوره وصوت لميسرة وكلمناها بس للاسف اتقطع الاتصال مره واحده افتكرتك فاكر لأنك كنت موجود وقتها
اخذ جاسر يفكر فيما قالته كريمة ولكن نسرين تحدثت بسرعه / لا هو مش فاكر حاجه لانه كان مستخبي فيا
صمتت نسرين بحرج عندما أدركت ما قالته بينما هو نظر لها بعشق وحنان ثم نهض واخذ يسير وهو يفكر / موضوع السلسله دي انا قرأت عنها قبل كده بس فين مش فاكر فين اه إزاي راحت عن بالي
تذكر جاسر عندما كان بشقه عمه بعد مشاجرة علي فنهض واخذ يسير في الشقه لعله يصل لشئ وجد غرفه مفتوحه فدخل ووجد اشياء ملقاه علي الارض باهمال نظر بيأس فيبدو ان ابنه عمه غير منظمه ولكن لفت نظره صندوق غريب الشكل اقترب منه وحمله بتعجب وفتحه وجد به اشياء كثيره غريبه وايضا دفتره فتح الدفتر وجد كلام غريب وبلغه أغرب ولكن لفت نظره كلمه باللغه العربيه (قلاده الأبعاد) ولكن لم يهتم وضعه في جيبه ورحل
فاق جاسر وهو ينظر لهم / دي مش مجرد سلسله عاديه دي قلاده الأبعاد
كريمة بسخريه / يا حلاوه ياولاد
تجاهلها جاسر وأخرج هاتفه وحادث احد ما ليذهب لمنزله ويحضر دفتره نظر له الجميع بتعجب
نيرة /دفتر ايه يا بوص
جاسر بشرود وهو ينظر لكريمة / عايز اشوف السلسله دي

ابريس وهو ينظر أمامه بصدمه كبيره / ميسرة اسمحيلي استعير كلمه منك يا احيييييه
ميسرة وهي تنظر بصدمه / وازيدكم من الشعر بيتا احيه احيه احيه
نهض ابريس بسرعه وامسك ميسره خلفه / متتحركيش
بينما ميسره تشبثت به بشده وهي تنظر لهذا الذي امامها وهي فارغه فمها / احيه يابو سوسو احيه ده إحنا هنتفرم
بينما ابريس كان ينظر له بهدوء شديد وهو يحاول الرجوع للخلف فاقل حركه قد تجعله يهجم عليهم ووقتها سوف يصبحوا في عداد الموتي بلا ادني شك
ميسره / كابتن كابتن لو سمحت ايه الشئ ده بس عشان لما اولول واصرخ، اصرخ بذمه
ابريس وهو يبتلع ريقه / ده أسطورة المانتيكور
ميسره وهي تكاد تسقط أرضا / يا وجعه مطينة بطين
***********(المانتيكور
يصنف وحش المانتيكور الخرافي واحدا من أخطر الوحوش التي لطالما أرعبت المسافرين وسكّان القرى النائية.
جاء ذكر هذا الوحش من قبل الطبيب والمؤرخ الإغريقي كتسياس، الذي تواجد لفترة من الزمن ببلاد فارس، وبلاد الهند.
وخلال فترة مكوثه ببلاط الملك الفارسي أرتكسركسيس الثاني، ووصف كتسياس هذا الوحش الأسطوري ذا الأصول الفارسية بالمتعطش للدماء.
وأكد أن شكله كان مرعبا، حيث امتلك المانتيكور جسد أسد، ورأس إنسان، وكانت لديه 3 صفوف أسنان، بينما امتد فمه من أذن إلى أخرى.
وكان لهذا الوحش الأسطوري ذيل شبيه بذيل العقرب، توجد بآخره عدد هائل من الأشواك السامة التي يستخدمها المانتيكور للإجهاز على فرائسه البشرية قبل ابتلاعها بشكل كامل.)
اخرج ابريس خنجره فنظرت ميسره بسخريه / إيه هتعمله جلسه ابر صينيه ولا إيه الخنجر ده مش هيأثر فيه
نظر لها ابريس بشر / انتي تسكتي خالص بدل ما اقطعك فاهمه اخرسي
نظرت له ميسره برعب وصمتت
بينما هو ارجعها للخلف وامسك خنجره واخذ يقترب منه بحذر بينما هو كان يبتسم بشر
ميسرة / يا بوووووووي شايف بقه كبيره إزاي يخربيت اهلك ده مش هناخد تحت أسنانه مضغه وآحده وهيبلعنا
سب ابريس في سره بينما المانتيكور كان ينظر بسخريه له ثم رفع ذيله الملئ باشواك سامه فصرخت ميسره / حاسب
نظر لها ابريس وصرخ / اخرسي هنتفر…….
لم يكمل كلامه فكان المانتيكور يلف ذيله حول جسده ورفعه عاليا فصرخت ميسره / ابريس بتعمل ايه
ابريس وهو يحاول تحرير يده ويتحدث بسخريه / بتشمس يا روحي أصل الاطلاله هنا رائعه اوي
ميسره بحنق / ده وقت هزارك يعني يا ابريس
ابريس بحنق وصراخ وهو يكاد يختنق بسبب ذيل المانتيكور الذي يلتف علي جسده اكثر / اقسم بالله لولا ايدي المتربطه دي لكنت قلعت الجذمه ورميتك بيها يا بووومه كله منك
ميسرة وهي تتخصر / يا سلام وانا قولتلك يعني تعمل فندام وتدخل عليه بقلب جامد بسلاكه السنان دي
لم يكن ابريس معها فقد احمر وجهه بشده بسبب عصر المانتيكور لجسده بشده
بينما ميسره تنظر برعب لا تعرف ماذا تفعل هذا الوحش متعطش للدماء سوف يقتلهم ويشرب دمائهم
لذا فكرت بسرعه فوجدت صناديق بجانب ذلك الوحش
ميسره / ابريس اشغله شويه بس
ابريس وهو يكاد يختنق / لا براحتك يا قلبي مش مستعجل
فانطلقت للصناديق وصعدت عليها وهي تستغل انشغاله بابريس فوقفت علي الصناديق وصرخت عاليا وهي تقفز علي ظهره / صلي علي رسول الله
ثم قفزت علي ظهر المانتيكور فشعر بها فارخي ذيله عن ابريس واخذ يحاول انزالها بينما ابريس استغل ارتخاء ذيله وحرر يده وغرز خنجره في ذيله فصرخ المانتيكور وفك ذيله عن ابريس فوقع ابريس أرضا وهو يتنفس بحده فقد كاد يختنق كليا بينما المانتيكور كان يتحرك بحده وعنف وميسره علي ظهره تصرخ / قوووم ياخربيتك ده بيرجني اااااااااه
بينما ابريس نظر له بعد أن استعاد أنفاسه ثم نظر حوله يبحث عن أي شئ حاد فوجد معدن طويل الشكل وحاد
فانطلق له وامسكه وذهب وجد المانتيكور يتحرك بعنف وميسره تكاد تسقط وهي تصرخ / يااماااااااااااااا بسرعه
بينما نظرت ميسرة للالمانتيكور وهو يتحرك ويقوم برجها / خلاص الصودا راحت الله يحرقككككككككككككك
بينما ابريس يبحث عن نقطه ضعف وهي تصرخ / خلص يلعن ابو معرفتك يا أخي
ابريس بسخريه / معرفتي أنا برضو يابوومه
ميسره وهي تصرخ / نسيب الاخ اللي فاكرني دوا وعمال يرج فيا قبل الاستعمال ونمسك في معرفة مين اللي زفت اخللللللللللص
بينما ابريس اقترب منه ليضربه بالمعدن فلاحظه ذلك الوحش فنطحه برأسه بقوه فارتد جسد ابريس بعنف للخلف فاصطتدم بالحائط فصرخت ميسره برعب وفجأه اضائت قلادة ميسره وعرضت امامها الجميع صرخت كريمة بفرحة / ميسره
بينما ميسره تحدث وهي تتحرك بعنف بسبب حركة المانتيكور /هاي كريمممممممممممممممة
في المنزل حادث جاسر ذلك الرجل الذي أمره بإحضار الدفتر وطلب منه تصويره وإرسال الصور له حتي يختصر الوقت
جاسر / اهوووو لقيته بصوا كتبوا هنا أن القلادة دي للابعاد يعني ممكن شخصين من زمنين مختلفين يكلموا بعض عادي لو هما معاهم القلادات دي وان هي بتشتغل بالطاقه الشمسيه
ثم نظر لكريمة / مش انتي قولتي فصلت مره واحده
هزت كريمة رأسها
فتحدث جاسر بحماس/ يبقي اكيد محتاجه طاقه واللي هي ايه
نيره وهي تحاول أن تظهر ذكية / الكهربا طبعا
دفعها جاسر بيده / يا شيخه بقي ارحمي امي قصدي الشمس القلاده دي بتشتغل بالشمس
كريمة وهي تبتسم بفرحه /بينا علي الساحه بره
خرج الجميع بسرعه ووقفوا في الشمس علي امل ان تعمل ولكن لا شئ نظر الجميع بخيبه امل
فتحدث حسام / مش انتم قولتوا انها اول مره اشتغلت لما وقعت
نيرة وقد تصلت لفكره / آه صحيح
ثم اخذت القلاده والقتها أرضا
فصرخ الجميع حسام وهو ينظر لها بتشنج / يخربيت دماغك كان قصدي اكيد فيها زرار عشان تشتغل منه
نيرة وهي تنظر له بحنق / الله وانا آيش دراني يا جدع
كاد حسام يجيب
صرخ جاسر بحده / بس
نظر الجميع لما ينظر له وجد القلاده تضئ
نيرة بفخر / شوفتوا اشتغلت اهي
وظهر وجهه ميسره وهي تتحرك بعنف شديد
كريمة بفرحه / ميسره
ميسرة وهي مازالت تتحرك / هاي كريمممممممممممممممة
كريمة بتعجب / مالك بتتهزي بسرعه ليه كده
ميسره / لا أبدا اصلي في الملاهي
طمطم بفرحه/ الله ملاهي يابختك وانا كمان يا مراد عايزه اروح
مراد بحنان / قلب مراد هنروح
ميسره بصراخ / يا أخي بقي يلعن ابو اللي جابو ابو امك
نظر لها مراد بصدمه
فتحدقت ميسره / لا مش انت ده الكلب ابن الجذمه ده
كريمة وهي تغمز لها / آيوه بقي الناس اللي بتتمرجح في الملاهي واحنا هنموت من القلق عليها
ميسرة بصراخ / اشوفك بتتمرجحي مرجحتي يا كريمممممة
ثم رأي الجميع ميسره تنظر خلفها / جرا ايه يا عم فندام انت تعبت وخسوعت ولا إيه خربيتك هموووووووووووت اخللللللللللص يا ابريييس
نظر الجميع بتعجب فتحدثت كريمة بخبث / احنا جينا في وقت مش مناسب ولا إيه
ميسره بصراخ / الصراحه اه يا جماعه أصل كنت بستجم كده وانتم قطعتوا استجمامي….. يا أخي بقي ارحم اممممممممي
ميسرة بصراخ / احييييييييييييه
نظر الجميع بانتباه لما يحدث فرأوا شاب ينهض وهو يحمل حديده بيده ويتجه ناحيه ميسره فصرخوا بعنف / حاسبي
بينما ميسره تصرخ فاقترب ابريس من الوحش اكثر واستغل انشغاله بميسره وانهاكه فضربه بالمعدن في معدته بشده فصرخ صرخه هائله ورفع ذيله عاليا وكاد يسقطه علي ميسره التي صرخت بحده / ابريييييييييييس
اقترب ابريس منها وجذبها من علي ظهره بسرعه كبيره في احضانه فسقط ذيل المانتيكور علي ظهره وانتشر سمه بسرعه كبيره في جسده واخذ صراخه يعلو ويعلو بطريقه مرعبه وضع الجميع يده علي اذنه وفجأه عم الصمت في المكان فنظر الجميع وجد الوحش سقط أرضا وأصبح جسده اسود نظرت ميسره لابريس فابتسم لها بينما هي ضحكت بصخب / عملناهاااااااااااااا
ضمها ابريس بفرحه وهو يصرخ / آيوه يا باشااااااااا
نظر الجميع لبعضه بتعجب من هذا ابريس وما هذا الكائن الغريب وماذا يحدث والأهم هو أين هي ميسره
نظر ابريس لميسرة بحب شديد واغمض عينه وهو يحمد ربه انه لم يصبها شئ وانها بخير فتح عينه ونظر لها بحب وابعد شعرها عن عينها فسمعوا صوت / نحن هنا يا جدعان صلوا علي النبي
‏كان هذا الصوت صادر من القلاده فنهضت ميسره بسرعه ونظرت إليها
‏بينما علي الجانب الاخر ضربت كريمة نيره / يا فصيله الواد المز كان لسه هيديها قبله النهايه وينزل شريط مكتوب عليه the end بس انتي فصيله
‏نظرت نيرة لها بعدم اهتمام
‏بينما ميسره ابتسمت / هاي يا شباب اخباركم
‏ضحك ابريس عليها فهي تتكلم كما لو انها لم تكد تمت منذ قليل
‏تحدث ابريس وهو يأخذ خنجره من ذيل المانتيكور / لم تنالي عقابك بعد ميسره
‏ ميسره وهي تنسي انها تتحدث معهم / نعم يا عمررررر عقاب مين
‏ ابريس وهو يقف امامها وينظر لها نظره حاده / يا سلام ومين اللي اول ما لمح فرح جري عليه ودخل
‏ ميسره بحده اكثر / وانا ايش عرفني يعني ان ده كله هيحصل انا قولت آخرها حته لحمه وكفته رز ومكرونه
‏جز ابريس علي أسنانه بغضب ونظر لها بشرار بينما هي ابتعدت عنه بخوف / إيه براحه كده ده كلام عيال هتاخد عليه
‏اقترب منها ابريس وتحدث بهمس / تؤ تؤ مش هاخد بكلام العيال بس يا انا يا آنتي يا ميسره اما ربيتك مبقاش ابريس
‏ كريمة وهي تتحدث / يا جماعه صلوا علي النبي ده شيطان ودخل بينكم
‏نظر ابريس للقلاده وابتسم
‏ كريمة / اللهم صلي علي النبي لهطه جشطه يا جدعان يخربيت ضحكتك
‏امسكها صلاح بحده / اهدي يا ماما ها اهدي
‏ ميسره وهي تتحدث معهم / وحشتوني اوي عرفتوا إزاي تشغلوا القلاده تآني
‏تحدث جاسر / من دفتر والدك
‏نظرت ميسره له بتعجب
‏فتحدث هو ببسمه ودموع محبوسه وهو لا يصدق ان أخته أصبحت كبيره وشابه جميله /أنا جاسر يا ميسره ابن عمك مش فاكراني ولا إيه
‏نظرت ميسره له بتعجب وصدمه وهمست / ابن عمي
‏وجدت ميسره ابريس يجذبها من يدها / هيا بسرعه لقد آمنت طريق الخروج قبل أن ينتبه احد
‏فاقت ميسره من صدمتها وتحدثت وهي مازالت تنظر لجاسر / هكلمكم تآني يا شباب لازم اقفل سلام
‏ثم ضغطت علي جانب القلاده فانطفأت مجددا وتسحبت خلف ابريس للخروج من هذا المكان
‏بينما جاسر نظر للقلاده وأغلق عينه وفرت دمعه من عيونه واخيرا رأي أخته ولكن لا يعرف أين هي وما الذي تواجهه ولكن من خلال ما شاهده منذ قليل يعلم انها في خطر وخطر كبير

اخذ ابريس يسير بهدوء وهو يستغل الصو العالي للالات العازفه وصوت الاشخاص وخرج هو وميسره التي ما ان خرجت من المنزل اخذت تركض وهي تصرخ / اااااااااه يا ولاد المجانين يا ولاد المجانين
بينما ابريس ما أن ابتعد عن المنزل حتي سقط أرضا ونظر للسماء وتنهد بتعب
جاءت ميسره ونظر له ثم امسكت يده وجعلته ينهض ثم صعدوا للاحصنه واخذوا يركضوا بها بعيدا بينما كان الهواء يلفح شعر ميسره اخذت تصرخ بفرحه / نحن احياااااااااااااااااء
ضحك ابريس بشده عليها
فنظرت له وقالت ببسمه / اصرخ انت التاني
نظر لها بتعجب فاكملت / لو صرخت بصوت عالي هتحس براحه كبيره اوي اوي
ابتسم عليها فبدأت هي تصرخ والهواء يرتطم في وجهها بشده / قتلنا المانتيكورررررررررررررررررررررررررررر
نظر ابريس لها ثم ضحك واخذ يصرخ معها / بحبكككككككككككككككككككككككككككككك
نظرت ميسره له بعشق فتحدث هو بعشق وهو يغمز لها بمشاكسة / عندك حق استريحت آوي بس مش من الصراخ لا من الكلمه اللي صرخت بيها عدت علي قلبي وخليته يشعر براحه كبيره
ابتسمت ميسره وادمعت عيونها وصرخت بشده / ميسره بتعشق ابرررررررررررريس
بينما ابريس ضحك بفرحه كبيره وصرخ / وابريسسسس بيعشق ميسرررررررررررة

ياتري ميسره لسه محبيه مصايب تآني خلال الرحله ولا اكتفت بكده 😂😂🤔🤔

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى