رواية لعنة الفراعنة الفصل الرابع 4 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة الجزء الرابع
رواية لعنة الفراعنة البارت الرابع
رواية لعنة الفراعنة الحلقة الرابعة
*🌸🎀قال العلامة ابن عثيمين رحمه الله تعالى*:
تمر السنوات، فيذهب عمر الإنسان مثل بساط يسحب من تحت رجليه سريعًا، ولكن بهدوء ودون إعلان، فيدرك الإنسان حينئذ أنه قد انتهىٰ وذهب كما يذهب بياض الصفحة تحت سواد المداد .
ولكن ! ها هي فرصة المحاسبة والمعاتبة، والمراجعة والتوبة، لا زالت ماثلة يتحدث عنها هذا اللقاء، وعن أهمية الحرص على العلم، والاجتهاد في تحسين الخلق .
*📮”لقاء الباب المفتوح”(١٥٣).*
❤️❤️صلوا على النبي ❤️❤️
الفصل الثالث
دخل الجميع لقسم آلشرطه وكريمه تنظر بحنق لنسرين التي تتصرف تصرفات غريبه عليهم
بينما صلاح لم يرفع عينه من عليها فقط ينظر إليها وكأنها الشئ الوحيد الموجود بينما طمطم تسير بلا مبالاه لأحد وصلوا لمكتب هذا الشرطي أشار لها بالجلوس ثم ابتسم ابتسامه أطاحت بباقي تعقل نسرين / ها بقي إيه هو الحوار إللي حصل عشانه كل ده
كادت نسرين تتحدث ولكن منعتها كريمه / أسكتي آنتي عشان تسبيلك ده
ثم ضربت مراد في كتفه / ما تنطق ياض مش إنت الكبير هنا
مراد وهو يفرك مكان ضربتها / ياض هو بعد ياض دي خليتي فيها كبير اخرسي بقي عشان مدكيش علي وشك
ثم نظر للشرطي الذي ينتظر إن يتحدث أحد منهم
بينما صلاح هز رأسه بيأس وهو ينظر لكريمه / يموت الزمار
تحدث مراد / احم أولا إحنا اسفين علي إللي حصل بره من بنت عمي
كريمه / لا مش اسفين
نظر لها مراد بحده / بعتذر بس هي دايما مندفعه كده المهم يا فندم إمبارح بنات عمي وأختي كانوا راجعين و…………….
استمع الشرطي للقصه كامله / اممممم مش يمكن تكون فعلا خرجت تتفرج علي القريه وتاهت
كريمه / طب ما دي شغلتكم تلاقوها هي مش البنت دي تعتبر سايحه برضو ولازم تساعدها لو حصل حاجه
ضحك الشرطي / سايحه آه ماشي بصي هو للأسف مينفعش نأخد أي إجراءات قبل 24 ساعه من دلوقتي يعني بكره الصبح نتحرك
كريمه وهي تدعي التفكير / يعني لو كانت مخطوفه يا دوبك ياخدوا إللي هما عايزينه منها شكلك فاهم يا نصه
نظر لها هذا الشرطي بصدمه هذه الفتاه كيف تتحدث إليه هكذا
بينما صلاح نهض سريعا وامسك يدها / عن اذنكم يا جماعه
ثم جذبها الخارج تحت مقاومتها
مراد / بعتذر تآني لحضرتك بس هي
واشار بيده إنها مجنونه
هز الشرطي رأسه / آه تمام مفيش مشكله صحيح مش يمكن تكون مشيت ومحبتش تزعج حد
تحدثت طمطم بنفي / لا مش ممكن لأن شنطتها سابتها عندنا
نظر لها الشرطي بدقه / طب والشنطه دي فيها حاجه توصلنا ليها يعني مثلا خريطه للاماكن اللي جايه عشان تزورها وهكذا
تذكرت طمطم القلاده كادت تتحدث / آه ال……. لألأ مفيش حاجه بس هي قالت إنها حابه تروح للمقبره بس قلنالها إنها مقفوله فقررت تقعد عندنا لحد ما تتفتح تآني خايفه تكون حبت تستكشفها ويحصلها حاجه
الشرطي / متقلقيش المقبره مقفوله ده لو حطينا فكره إنها عرفت توصل أساسا ليها في عين الاعتبار
واخيرا تحدثت نسرين / يعني هو إحنا كده المفروض نعمل إيه
ابتسم لها الشرطي وتحدث لها بانتباه / ولا حاجه هستني 24 ساعه يعدوا ونتحرك
هزت هي رأسها بشرود وشعرت بيد مراد التي تجذبها / طب متشكرين لحضرتك يا فندم وبعتذر تآني إلي الازعاج إللي حصل
خرج الجميع وجدوا كريمه تنظر بحنق لصلاح الذي يزفر بضيق منها
ذهبت إليهم كريمه وجذبتهم للخارج / يلا عشان فيه حاجه لازم تعرفوها
نظرت ميسره بدهشه كبيره وهي فارغه الفاه / يابوووووي علي الطول إيه ده لا ومسمسم كده الواد ياخربيت حلاوتك يا شيخ ما الأجداد حلوين أهم يا جماعه أمال الاحفاد طلعوا بايظين ليه حد لعب في المقادير ولا إيه
نظر لها الملك بتعجب وتحدث بصوت جهوري / اصمتي وتحدثي بلغه نفهمها جميعا
ميسره بتجاهل لكلامه وهي تشير لثيابه / حبيت لبسك ده آوي عطيك هيبه كده
كاد يصرخ بها لولا خروج فتاه ترتدي الثياب التي اشتهرت بها الناس في هذا الوقت وهي ثياب كاشفه كثيرا
ميسره / يا أعوذ بالله أهي دي نسلها متغيرش والله
تحدثت الفتاه والتي تكون أحدي نساء الملك وتدعي (نانيس) بنبره متعجرفة / من هذه وماذا تفعل
ميسره وهي تشنج فمها / مش بحب أنا النبره دي خلي بالك اشطا
ثم نظرت للملك / بقولك إيه ما تسرب الحيزبونه دي وخلينا سوا سوا نتكلم براحه
نظر لها بتعجب ثم نظر لقائد الحرس الذي هز رأسه بيأس
حورس وهو يبتسم بخبث شديد / آنتي جميله جدا اعترف بهذا
ميسره وهي تضع يدها علي صدرها / عمي وعم الناس والله العظيم
تكمل الملك كلامه / ولكن آنتي غريبه وثيابك أيضا غريبه جدا
نظرت ميسره لثيابها / غريبه إيه إنت متعرفش اللبس ده جايباه بكام من التوحيد والنور يا جدع
حورس وهو يكاد يفقد أعصابه / إذا سمعت منك كلمه لم افهمها سأقطع رأسك هل تفهمين
تحدث بصوت مرتفع / نانيس
اقتربت منه نانيس ووضعت يدها علي كتفه بدلع كبير / نعم يا عزيزي
أحدث حورس وهو ينظر لميسره / خذي هذه الفتاه واجعليها ترتدي شيئا يليق بنساء الملك
نظرت له نانيس بصدمه / ماذا هل ستجعلها من نسائك وإنت لا تعرف شيئا عنها لربما تكون دخيله أو جاسوسه ما هل تمزح حورس
صرخ حورس بصوت هز القاعه وجعل ميسره تصرخ / خضتني يا إسمك إيه
حورس بغضب وهو ينظر لنانيس / هل تراجعيني في قراراتي وايضا لا تنسي من هو الملك حورس يا نانيس
استغلت ميسره انشغال الحرس بمشاهده هذه المعركه ونظرت حولها تحاول ايجاد أي صغره لتخرج منها ولكن لم تجد المكان مؤمن جدا وقع عينها علي طبق فاكهه عملاق فاستغلت الفرصه وركضت له سريعا وامسكت السكينه التي به وركضت باقصي سرعه وخلفها الحراس بعدما انتبهوا لها وايضا حورس للذي ينظر لها بصدمه وهي تركض تجاهه وقف بكل برود ولم يتراجع سنتي واحد فقط وهو يراها تقترب منه وامسكت نانيس من شعرها ووضعت السكين علي رقبتها
ميسره بصراخ / والله العظيم إللي هيقرب مني لكون شقيت دماغ نونسه دي
عاد الجميع للمنزل نظرت كريمه لطمطم التي هزت رأسها
كريمه وهي تأخذ انفاسها / فيه حاجه حصلت لما مشيتوا من هنا أنا وطمطم لقينا حاجه غريبه جدا
نظر الجميع بانتباه بينما ذهبت طمطم للغرفه التي كانت بها ميسره وخرجت وهي تحمل
حقيبه ميسره وتبعدها عنها بخوف كأن بها وحش سينقض عليها
نظر لها الجميع ما عدا كريمه بتعجب
كريمه وهي تأخذ الحقيبه بحنق من طمطم / هو آنتي ماسكه فار هاتي يا ختي
ثم فتحت الحقيبه تحت انظار الجميع المترقبه لما يحدث
وأخرجت القلاده التي تشبه الخاصه بميسره
امسكتها كريمه وقالت وهي تشير لها / البتاع دي وراها سر
نظر حورس بكل برود لميسره وتحدث بكل برود / إذا افعليها
نظرت ميسره له بصدمه سرعان ما اخفتها وهي تقول بخبث / اوووه انظروا إلي الملك العظيم لا يهتم برعياه اووه يا رجل صدقني هذه نقطه ليست في صالحك و سيذكرها التاريخ
بينما نانيس تنظر له بصدمه إذا به يقترب بسرعه من ميسره فرأته ميسره وألقت نانيس عليه بحده فالتقطها بسرعه وهي قفزت بسرعه واخذت تركض والحراس خلفها وهي تقفز هنا وهناك والحراس ينظرون لها بدهشه كيف تفعل هذه الفتاه كل هذا ومن هي هذه الفتاه بينما ميسره كانت كل ما تفكر به هو الخروج من هنا ولكن عذرا عزيزتي فقد اصبحتي من ممتلكات الملك
بينما حورس ترك نانيس ونظر لمكان خروج ميسره بدقه هذه الفتاه جذابه يعترف وايضا بها شئ من الغموض يجذبه وسيكون أكثر من سعيد بان يكشف هذا الغموض بنفسه ابتسم بسخريه ففقد أصبحت هذه الفتاه من ممتلكاته منذ وقعت عينه عليها سواء كان برغبتها أم لا
رحل الملك من القاعه وهو ينادي لرئيس الحرس / جد الفتاه وضعها في السجن حتي اخبرك بالجديد
هز رئيس الحرس رأسه بايجاب وانطلق ليبحث عنها
بينما نانيس نظرت في اثره ببسمه حيه / حسنا عزيزي حورس فلتستمتع بالمُلك طالما يمكنك ذلك ثم غادرت لغرفتها وهي تفكر كيف ستنهي هذا الحورس من الوجود
وجدته يجلس علي سريرها ابتسمت بخبث / انظروا من هنا ماذا هل اشتقت لي
تحدث هذا الشخص بخبث /توقفي نانيس عن العبث خطتنا واضحه هل فهمتي اتمني إلا تنسي دورك في هذا القصر
نظرت نانيس للامام بحقد ظاهر / نهايه حورس
ابتسم الشخص الاخر بخبث وهو ينظر لنانيس / نعم يا عزيزتي نهايه حورس
كانت ميسره تركض في انحاء القصر وهي تصرخ / الانجليز احتلو البلد الانجليز احتلوا البلد
صرخ أحد الحراس / افسحوا الطريق هناك مجنونه طليقه هناك مجنونه طليقه
بينما ميسره تنظر حولها برعب / أعمل إيه استخبي فين أعمل إيه
بينما الحرس يقتربون وتسمع صراخهم / أين ذهبت هذه المجنونه
ميسره بضيق / بقي القمر ده مجنونه ناس عديمه النظر والله مباااارك يا ميسره دخلتي كتب التاريخ بس وإنتي مصنفه كمجنونه
ثم صفقت بيدها / براااافو
أحد الحرس / ها هي المجنونه هنا
ابتعدت ميسره للخلف / مش مجنونه أنا مش مجنونه يا جدعان الله بصوا أنا مش عايزه اتغابي عليكم فاتقوا شري بقي ماشي
قائد الحرس بملل / ما بكي يا فتاه منذ رأيتك وإنتي تركضين في كل مكان الم تتعبي بعد
ميسره وهي تخمس في وجهه / خمسه في عينك الله أكبر الله أكبر
اشار للحرس / احضروها لتري الملك
ميسره بضحكه غبيه وهي تعدل ثيابها / آيوه الراجل المز ده يلا نروح له أصله وحشني
نظر لها الحرس بيأس فهذه الفتاه منذ وطئت قدمها القصر وهي تعتبر كارثه متحركه
اقترب الحرس منها ولكنها اشارت بيدها / عنكم أنتم الطلعه دي يارجاله أنا همشي لوحدي وكمان عشان برستيجي قدام المز
ثم تقدمتهم / ورايا يا رجاله
ذهب الحرس خلفها وهم ينظرون لها بصدمه كبيره بينما هي تزفر بضيق شديد كيف تهرب من هنا كيف …….
صلاح بتعجب وهو يأخذ القلاده من كريمه فلمست يده يدها بالخطأ فجذبتها بعنف بينما هو ابتسم بحزن وتحدث وهو ينظر للقلاده /السلسله دي شكلها اثري آوي شبه السلاسل الاثريه القديمه بتاعته الفراعنة
مراد وهو ينظر لها بتعجب / فعلا مش عاديه يا تري البنت دي ممكن تكون مهربه اثار واختفائها ده ليه علاقه بالعقد ده وهي أساسا كانت جايه المقبره عشان تسرق آثارها مثلا
هزت نسرين رأسها برفض / لا لا ميسره مش ممكن تكون مهربه اثار أو لصه
تحدث صلاح بسخريه / وليه متأكده كده دي وآحده ممرش علي معرفتك بيها آكتر من يوم
كريمه بحده / هو فعلا يوم بس ميسره من اليوم ده وإحنا اعتبرناها أخت سميه جنون سميه هبل بس البت دي لا مؤاخذه تخصنا وإللي يجي عليها بيجي علينا أمين
نظر لها صلاح ومراد بتعجب شديد ماسر تعلقهم هذا
بينما الفتيات نفسهم لم يفهموا سر تعلقهم بميسره ولكن كل ما يعرفوه إن هذه الفتاه أصبح لها مكانه كبيره في قلوبهم منذ أول كلمه لها معهم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
*عاوزه تخش روام روايات علي 📌واتس خش علي الينك كده 💞🥀*
*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
*روايات ابو تولين👧*
~روايات جامده ممتعه 🥰~
“`اي روايه عاوزها هتلاقيه علي
الجروب 🤍💞“`⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
وصلت ميسره القاعه وهي فقط تفكر ما هو مصيرها نظرت لقائد الحرس ببسمه / إلا صحيح متعرفناش إسم الكريم إيه
نظر لها بتعجب
ميسره / اوبس معذره نسيت ماهو إسمك
ابتسم لها قائد الحرس فهذه الفتاه حقا تبدو لطيفه جدا بغض النظر عما سببته من خراب منذ قدومها ولكن ما لاحظه هو ابتسامتها التي لم تنمحي منذ رأها وضحكتها تحدث /إسمي ست
ضحكت ميسره بشده / ست ولا راجل
نظر لها بتعجب
ميسره / أسفه والله بس كنت هموت لو مكنتش قولت كده
صمتت ثواني ثم انفجرت مجددا / اعتذر جدا ولكن هههههههههههه تذكرت شئ ما
نعم فهي تذكرت دائما إنها كانت تسخر من هذا الاسم اثناء دراستها
نظر ست لها بيأس ثم اشار للحرس / خذها للسحن حتي يأمر الملك بغير ذلك
نظرت ميسره لهم بتعجب / سجن مين بس صلي علي النبي كده
مش علي آخر الزمن أكون وش سجون دي ماحصلتش في زمني رغم كل المصايب إللي عملتها تيجي دلوقتي تقولي سجن لا يا باشا اصحي كده عشان هتبقي بزعله
تحدث ست بملل شديده / آه يا فتاه لقد مللت منك ومن لغتك هذه ومن كل مشاكلك لقد تعبت حقا منك
نظرت له ميسره بحزن / لا أريد الذهاب للسجن أرجوك
تحدث ست بشفقه / أسف يا صغيره هذه أوامر الملك ولكن لن تطول فتره بقائك هنا فالملك قريبا سيستدعيكي
ثم اشار للحرس لكي يأخذوها للسجن سارت معهم بهدوء
حتي وصلت للسجن فتح أحد الحراس الباب فدخلت بكل هدوء عكس شخصيتها ونظرت له ببسمه سحريه فاغلق هو السجن نظرت حولها وفردت يدها ثم ضحكت بشده وهي تصرخ / مبااااارك حياتك الجديدة ميسره مبااااارك ياباشا
نظر مراد لهم بملل ثم نهض / طب هنقعد اليوم كله نبص السلسله دي كده أنا هقوم أروح افتح العياده وإنت يا باشا إيه مش ناوي تيجي
كان صلاح فقط ينظر لكريمه التي تحاول ان تتجاهله
مراد وهو يضربه في كتفه /يا عمي فوق بقا ويلا نروح العياده كفايه كل ده تأخير علي المرضي هز صلاح رأسه ووقف ثم نظر لهم / خلوا بالكم من نفسكم ولما نرجع العصر هنتكلم في الموضوع ده سلام
ثم قبل رأس نسرين كما فعل مراد ورحلوا
بينما كريمه كانت تنظر للعقد وهي لا تستطيع رفع عينها من عليها / مش عارفه حاسه إن البتاع دي وراها سر وسر كبير كمان
نسرين / يعني مثلا ممكن يكون إيه
كريمه /معرفش بس شكلها.اااا……
قاطعت كلامها وهي تنظر لطمطم الشاردة
كريمه / في إيه يا طمطم مالك سرحانه كده
طمطم وهي تخرج من شرودها بتعجب / ها لا معاكم بس هو فيه حاجه لازم أعملها ضروري مش هتأخر
ثم نهضت سريعا قبل أن يسألها أحد
نسرين / مالها طمطم
كريمه بحيره / معرفش بس اتمني متكونش بتغلط
بينما طمطم خرجت واوقفت تاكسي و أعطته عنوان ثم استندت برأسها علي النافذه وهي تفكر هل ما تفعله صحيح أم لا ثواني وتوقف التاكسي فنزلت منه ثم نظرت للعماره امامها واخذت أنفاسها بتوتر وهي تشجع نفسها ثم صعدت للعماره حتي وصلت للطابق المطلوب ذهبت لاحدي الشقق وطرقت الباب ثواني وانفتح الباب / أخيرا جيتي كنت هزعل آوي لو مجتيش
نظرت طمطم بحزن شديد / غصب عني كان لازم اجي
نظرت ميسره حولها السجن مظلم جدا ما عدا بقعه الضوء التي تأتي من أحدي النوافذ العاليه نظرت حولها بسخريه هل هذه هي نهايه حكايتها أم هي فقط البدايه
زفرت باختناق ثم جلست بجانب الحائط ودفنت وجهها في يدها وضمت قدمها لصدرها واخذت ذكرياتها تتدفق بسرعه كبيره
Flash back 🔙
تحدث ثريا بعنف / لا يا عبد المنعم غلطت غلطت آوي لما عملت كده إنت كده فتحت علينا أبواب جهنم
عبدالمنعم / يوووه يا ثريا مش هنخلص من الكلام ده حصل إللي حصل وخلاص ولو إللي في بالي نجح هنوصل للعالميه آنتي مدركه الاكتشاف العظيم ده
كادت ثريا ترد بحده إلا أنها انتبهت لتلك الصغيره صاحبه التسع سنوات تختبئ بعيدا بخوف من اصواتهم نظرت بلوم لعبدالمنعم ثم مدت يدها ببسمه لطيفه/ ميسره حبيبتي تعالي يا عمري واقفه بعيد ليه
اقتربت تلك الصغيره وهي تضم دميتها وكأنها ستحميها من هذا العالم الغدار اقتربت منهم ببطئ فضمتها والدتها وهي تنظر بخوف لعبدالمنعم فالطريق الذي سلكوه نهايته لم تكون جيده أبدا
انحني عبدالمنعم علي ركبتيه وهو يأخذ ميسره من أحضان زوجته ويخرج عقد جميل يشبه عقد والدتها وهو خاص بوالدها / ده خليه دايما معاكي يا ميسرتي ماشي ده بتاعي بس عشان أنا بحبك هخليه معاكي حافظي عليه يا عمري ماشي
هزت ميسره رأسها بالايجاب وهي تنظر للعقد بينما عبدالمنعم نظر لثريا التي هزت رأسها بيأس
عبدالمنعم وهو يضم ميسره / خليكي دايما فاكره إن ماما وبابا بيحبوكي كتير آوي
ميسره بطفوله / قد البحر
عبدالمنعم وهو يضمها بشده / قد البحر والسما يا شمسي
ميسره بتعجب / ليه قولتلي شمسي يابابا أنا ميسره
عبدالمنعم بنظره لم تفهمها / لأنك إنتي الشمس يا قلب بابا
Back
ميسره وهي تنظر امامها وتبتسم بحنين وتتذكر صوت والدها الذي كان دائما يغني كل صباح اغنيته المفضله أخذت ميسره تغنيها بصوت جميل وهي تبتسم / زوروني كل سنه مره حرام تنسوني بالمره حرام تنسووووني بالمره زوروني كل سنه مره حرام
وهنا اختنق صوتها بغصه بكاء سرعان ما انفجرت بالبكاء وهي تكمل / حرااام تنسوني بالمره
حرااام
أخذت شهقاتها ترتفع بشده فملئت المكان كله نعم فهذه عادتها دائما إما تدعي البرود والامبالاه أو تدعي الفكاهة وضحكتها ومشاكستها دائما ولكن عندما تكون وحيده تظهر ميسره الحقيقية الطفله الصغيره التي عانت كثيرا منذ صغرها وبشده أخذت تبكي بشده وهي تقول / بابا شمسك تعبت يابابا
نهض حورس بانزعاج من المجلس وهو يعلن للجميع بإنهاء هذا المجلس حسنا منذ رؤيته لتلك الفتاه لا يستطيع إخراجها من رأسه جرئتها وقوتها هذه عدم خوفها منه لم يري ذره خوف في أعينها هي تشغله وتشغل رأسه قرر إنه سيذهب للسجن ويراها ويري من هي هذه الغريبه صاحبه الثياب الغريبه وهو في طريقه استوقفه رؤيه شئ غريب اقترب من الصوت الذي سمعه وجد أخته الصغيره اسينات صغيرته أجمل فتيات الاقليم كله ولكن مهلا من هذا الذي معها / اسينات ماذا يحدث هنا
كانت ميسره ما تزال تبكي في السجن ولكن فجاه شعرت بصوت بجانبها صوت هي تعرفه جيدا انتفضت برعب شديد وهي تنظر لهذه الحيه التي كانت بجانبها نظرت لها برعب شديد وابتعدت عنها للخلف وهي تحاول إلا تنظر لها حتي لا تخاف أكثر ولكن مهلا ما هذا الذي اصتدمت به هذا ليس الجدار أبدا شعرت بشئ يضرب أسفل اذنها نعم إنه قلب هذا يعني إنها ليست وحدها ألتفت برعب رأت عيون جميله جدا تنير في الظلام ولامعه جدا شعرت بيد تضم حصرها إليه وصوت دافئ حنون جعل جسدها يرتجف
تحدث هذا الشخص بحنان شديد / لا تخافي أنا هنا معكي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)