رواية لعنة الفراعنة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة الجزء الرابع والعشرون
رواية لعنة الفراعنة البارت الرابع والعشرون
رواية لعنة الفراعنة الحلقة الرابعة والعشرون
في الصباح كانت ميسره تجلس مع الحكيم احمس والباقي نائم وابريس خرج باكرا جدا
امسكت ميسره القلادة ونظرت لاحمس /طب ياباشا اقولهم ايه
الحكيم بسخريه/ هيييه يا فتاه ليس انتي أيضا تحدثي معي باحترام فأنا حكيم
ميسره بسخريه / طب بس عشان مش مقتنعه أبدا إنك حكيم فين الشعر الأبيض فين الهيبه يا راجل
احمس بحنق / أين الاحترام يافتاه لا يوجد شخص هنا يحترمني والجميع ينحني لي في باقي العالم عار عليكِ
ضحكت ميسره عليه / اخلص ياباشا اقول ايه للعيال بس الله يكرمك كلام يكون بسيط احسن دول مش فيهم غير واحد بس اللي بيفهم والباقي عقله علي قده
ضحك الحكيم بشده / فقط تواصلي معهم وانا سأشرح لهم
ميسره / آيوه بس مصري الله يكرمك عشان ميتنحوش
هز الحكيم رأسه وقامت ميسره بإجراء التواصل معهم
كانت كريمة تجلس مع الفتيات في الباحه ويضحكن
كريمة بتذمر / والله يا دانه الكلب لو قولتي لسمر علي حاجه لهقتلك دي ممكن تطلعلي من الفون تقتلني
ضحكت دانه بشده / صحيح ناس تخاف متختشيش مكنتش اعرف ان سمر عامله رعب كده
فجأه اضائت القلادة بصوره ميسره وبجانبها شاب
نيرة وهي تصفر / يا بوووووووي ايه لهطه الجشطه مين ده يابت
ميسره بضحك / ده احمس
نيره / هو احمس فعلا
كريمة وهي تنظر لاحمس / بت يا نيره انتي انحرفتي يابت المركوب ولا إيه
ميسره وهي تتحدث يقرف / والنبي يا كريمة تسكتي هو أنا عارفه انحرف في ام المكان ده
كريمة وهي تضحك / طب ماتيجي ننحرف سوا هنا
شعرت كريمة بشخص يضربها علي رقبتها من الخلف / تنحرفي يا كريمة الكلب ده انا اولع فيكي حيه
نظرت كريمة له ثم ضحكت بغباء / أنا لا مش انا دي البت نيره
جاء حسام ونظر لنيرة بحاجب / صحيح الكلام ده يا أشرف
نيرة / انا أبدا ان شاء الله أعدم كريمة يارب
كريمة وهي تنهض ثم تنطلق لنيرة / تعدمي مين يابنت الفلطوس انتي
نيرة وهي تصد ضربات كريمه / يا هبله انتي هو أنا بكدب انتي اللي بتكدبي يا عبيطه ابعدي ايدك تقيله
دانه وهي تصفر / نيره نيره نيره قومي يابت اضربيها انتي ساكته ليه
كريمه وهي تترك نيره وتكاد تقترب من دانه / طب تعالي انتي بقي
فجأه شعرت بأحد يرفعها من الخلف وابعدها
نظرت كريمه لليث بخوف /بااشا البشوات ده انا بس كنت ههش الدبانه إللي عليها
ثم ركضت لمقعدها ضحك صلاح عليها بشده
جاء جاسر ومراد
جاسر / اهدوا شويه لله
ميسرة وهي تنظر بحرج لاحمس / قولتلك أصل عقلهم بعافيه شويه
بينما احمس كان ينظر بتعجب وهو يتحدث/ هل يفترض بهؤلاء انهم احفادي وشباب كمت المستقبليين
ميسره / احفادك متربوش ياباشا اقسم بالله بس متقلقش في بعض الشعب المصري احم بعضه يعني لسه بعقله احنا عندنا علماء كتير اوي
احمس / حقا
ميسره / ايون امال ايه نصهم مهاجر ونصهم اتكل علي الله بس عندنا علماء كتشير آوي مصر في ايد امينه
نظر لها بحاجب مرفوع بينما ميسره نظرت للقلاده وجدت كريمة تتشاجر مع نيرة فصرخت بحده / بسسسسس اسمعوا شويه الراجل الكباره ده هيقول ايه اخ ليث ركز الله يكرمك عشان دول هيضيعوني
تحدث احمس / أولا بكره القمر هيكتمل
كريمة بغمزه /ليه مالقمر مكتمل اهو ولا إيه يا جدعان
صلاح وهو ينظر لها بتعجب / انتي انحرفتي بعد الجواز ولا إيه اخرسي
نيرة / يا حلاوه يا ولاد ده بيتكلم زينا
تحدث احمس بصرامه / اللي اسمعه بيتكلم كلمه واحده هسخطه قرد سمعتوا
صمت الجميع برعب بينما ليث تحدث ببرود / أتفضل
الحكيم وهو ينظر بحده لكريمة / بكره هيكتمل القمر ودي فرصتنا عشان بوابه الأبعاد تنفتح وميسره ترجع تاني لعالمها
اخذت كريمة تزغرط بشده / الف مبروك يابت يا ميسره ربنا تاب عيلكي يافقرية
نظر الحكيم بحده لكريمة فصمتت بخوف
بينما هو اكمل / كل اللي عليكم انكم هتاخدو القلاده اللي معاكم دي وتروحوا المقبره وتخلوا الشمس تتعامد علي القلاده من جوا المقبره من المكان اللي ميسره اتنقلت منه
كريمة / نروح مقبره يا أخي احمس عايزنا نتلبس
صلاح وهو ينظر لها بقرف/ ده انتي اللي هتلبسي العفاريت مش العكس اهمدي بقي
كريمه وهي ترفع يدها / عندي سؤال
نظر الجميع لها
كريمة / لا لا والله المره دي سؤال ذكي إزاي الشمس تتعامد وانت بتقول القمر هيكتمل مش فاهمه
الحكيم بهدوء / الأوقات مختلفه بين العالمين
ليث وهو ينظر لميسره بتركيز / وإنتي اتنقلتي من فين بالضبط
ميسره وهي تحاول التذكر/ اول ما دخلت المقبره ومشيت شويه لجوه لقيت نفق ناحيه الشرق كده نزلت فيه
كريمه / بجره عليا الطلاق بجره وانتي ايه اللي يخليكي تنزلي يا حزينه
ميسره وهي تضحك بغباء / معرفش اللي جه في بالي وقتها
ليث وهو يهز رأسه / تمام سهل جدا بس هيكون بكره أمتي بالضبط
الحكيم / قبل ما ننفذ عمليه الانتقال القلاده هتشع لون احمر وقتها تروح المقبره وتنتظروا ان القلاده تهتز ووقتها تتسلط الشمس عليها ووقتها ميسره هترجع
هز ليث رأسه بايجاب / تمام كده بإذن الله كل حاجه هتتنفذ بالحرف
اشار احمس لكريمة / البت دي لو جات الموضوع هيبوظ صدقني فبلاش عشان مش ناقصين بدل ما نطلع ميسره كلكم تشرفونا هنا
كريمة باعتراض / جرا ايه يا عم انت انا هروح اتفرج واستني ميسره بالبطانية
ميسره بسخريه / بطانيه ايه يا كريمه هو أنا كنت بغرق
كادت كريمة تتحدث ولكن قاطعها الحكيم / ها هسخطك قرد اخرسي
صمتت كريمة بغضب شديد
بينما احمس ضحك بشده / تمام كده اتفقنا لو فيه حاجه تانيه هتواصل معاكم
هز ليث رأسه بايجاب / اتفقنا
ثم نهض ليث وتحدث وهو يجذب دانه / عن اذنكم يا جماعه لازم اعمل حاجه كده
نظرت له دانه بتعجب فغمز لها بمشاكسه فنهضت معه وهي تضحك / طب سلام يا بنات اشوفكم بليل بقي
ثم نظرت لنيرة / صحيح متنسيش تكلمي سمر عشان عايزاكي اشطا
نيره برعب / قولتيلها ايه يا دانه
دانه وهي تضحك وترحل / ولا حاجه يا قلب دانه بس هي عايزه تتمم علي الشغل
بينما علي الجانب الاخر تحدثت ميسره وهي تنظر لاحمس بتعجب / هو إنت ممكن فعلا تسخط حد قرد و هو مش في زمنك
احمس وهو يتحدث بضحك وهو ينهض / ولا في زمني وحياتك هو أنا ساحر عشان اسخطها قرد بس كنت بخوفها بس ههههههههههه
نظرت ميسره له بتعجب منه فجأه شعرت بأحد يجلس بجانبها نظرت وجدتها نانيس تبتسم لها بحزن / اذا غدا سترحلي؟؟؟
ميسره وهي تضمها بشده /اوووه ننوسه قلبي هتوحشيني آوي
نظرت لها نانيس ببسمه / وإنتي أيضا هتوحشيني
ضحكت ميسره بشده وتحدثت وهي تنظر لها / هل تعلمين ان كلمه” آوي”، و”توحشيني” مازالت مستخدمه حتي الآن في مصر اسفه أعني كمت في عصري نستخدم هذه الكلمات
نانيس بتعجب / حقا كيف ذلك
ميسره وهي تتحدث بجديه / هناك العديد من الكلمات التي مازالت مستخدمه حتي عصرنا منها كلمه (آوي /وحشتوني /إزاي /معلش / دلوقتي / ملخوم / بيبرطم) وغيرهم الكثير والكثير من الكلمات مازالت مستخدمه في عصري وبكثره أعني نحن نتحدث العربيه بلهجه مصريه واللهجه المصريه تتميز بالكلمات الفرعونيه اي اننا أضفنا لللغه العربيه كلمات فرعونيه يتعدي عددها المئات وهكذا أصبحت لهجتنا خليط بين العربيه والفرعونيه ولكن رغم ذلك حافظنا علي لغتنا العربيه رغم اي محتل مصر رأت الوان استعمار عديده ولكن لكرم الله لم تتأثر ولو بمقدار بسيط بالمستعمر بل بالعكس نحن من علمنا المستعمر اللغه العربيه هههههههههه
نانيس بتعجب/ محتل هل تم احتلال كمت هل عاد الهكسوس في عصركم
ميسره بضحكه عاليه / يا ختييي دي مصر مر عليها الوان وأشكال من الاستعمار المهم لا تهمتي كنت أود أن أسألك شئ مهم
نانيس وهي تنتبه لها
فتحدثت ميسره بخجل / اريد ان منك أن تجعليني مثلك هكذا
رفعت نانيس حاجبها بتعجب / مثلي؟؟؟؟ كيف؟؟؟؟
ميسره بخجل / اريد ارتداء ثياب فرعونيه مثلك وان اتعلم حركات الرقص الفرعونيه تلك التي تحركون ايدكم فيها لا أعلم ما اسمها
هزت نانيس رأسها بايجاب / حسنا فهمتك ولكن لما تريدين معرفه ذلك
ابتسمت ميسره بحزن شديد / أود اليوم ان يكون ذكري سعيده لي ولابريس فهو اخر يوم لي هنا معه لذا
ابتسمت نانيس بشده ثم عانقت ميسره / عزيزتي لا تقلقي سأجعلك تبدين كأنك أحدي فتيات كمت يا عزيزتي اما بالنسبه للرقص فهو سهل ففي النهايه انتي من كمت يا عزيزتي مهما اختلفت السنين ولكنك مازلتي وآحده من فتيات كمت وسيكون اسلوب الرقص سهل جدا وايضا سيكون رائع فأنتي جسدك مناسب جدا له
ميسره بضحك / آه الله يكرمك يابنتي أصل مينفعش ارقصله علي واحده ونص بيقولي حركات مثيره لما شافني بعلمك وكان ناقص يطخني عيارين والتار ولا العار يا ولد
ضحكت نانيس وهو تجذبها / حسنا انا لا أفهم ما تقولين ولكن هيا تعالي معي
ثم نادت بصوت / اسينات اسينات انتي يا فتاه
خرجت اسينات من المطبخ بسرعه/ ماذا بكي الا ترين انني اصنع الطعام اتركيني نانيس الان
نانيس بسخريه / حقا اي طعام هذا يا فتاه انتي تفسدين كل شئ ثم يأتي ازي ويصنع لنا طعام
وضعت اسينات يدها بخصرها / أنا اتعلم يا عزيزتي لست مثلك
نظرت نانيس لميسره التي تضحك عليها / يبدو أن الأحمق بيك اكثر في تدليلها أليس كذلك
ضحكت ميسره كثيرا بينما تحدثت نانيس / توقفي عزيزتي حتي لا تغضبيني وانا غضبي ليس جيد أبدا حسنا والان اتركي ما تفعلين وتعالي معي هناك مهمه قوميه يجب أن نفعلها قبل عوده الرجال
خرج احمس من الغرفه بجانبهم فصمت الجميع فنظر لهم بشك واشار / أنتم الي ماذا تخططون
نانيس وهي تشير عليهم / نحن لا شئ يا حكيم لا شئ
ابتسم احمس / واخيرا شخص يحترمني هنا
ثم نظر لميسره / وإنتي يا صغيره الن تحترميني وتناديني حكيم
ميسره بضحكه/ لما تلبس عبايه وقفطان هناديك حاضر
تجاهلها احمس / اذا الي ماذا تخططون.
اسينات / لا أعرف ولكن هم يعدون مفاجأه للرجال
نظر لهم احمس بحزن مصطنع / كل رجل لديه حبيبه تدلله اما انت يا احمس وحيد يجب أن افكر جديا في الارتباط
ميسره بضحك / آيوه فعلا خصوصا ان شعرك بدأ يبيض فوق اهو
فزع احمس وهو يلمس شعره / أين أين
بينما ميسره ضحكت وبشده عليه فنظر لها بشر / اعتقد انني سأفكر ماليا في موضوع تعلم السحر حتي احولك لحِمار
ثم تركهم ودخل لغرفته بينما هي نظرت له بغضب / غبي حمار في عينك
نانيس بضحكه / حسنا حسنا انسي الأمر والأن لنبدأ العمل
اسينات / أنا لا أفهم شئ ماذا سنفعل
نانيس ببسمه خبيثه / سأخبرك
كانت طمطم متسطحه علي الفراش وفي الخارج نسرين وكريمة ونيرة ينتظرون انتهاء جلستها
بينما طمطم كانت تنظر للسقف بشرود فاليوم صباحا قبل أن تأتي وجدت شعرها يتساقط وبشده هبطت دموعها
فشعرت بأحد يمسحها ويقبل خدها بحنان نظرت وجدته هو ومن غيره حبيبها مراد ابتسمت له فضحك لها بحنان / نبدأ يا بطتي
هزت طمطم رأسها بايجاب وبسمه / نبدأ
بدأ مراد الجلسات وهو يركز عينه عليها ويمسك يدها بقوه وهي تقاوم الالم وهو يربت علي يدها بحنان وهكذا حتي مر الوقت وانتهت الجلسه فحاولت النهوض ولكن كان جسدها مرهق كثيرا فكادت تسقط فامسكها مراد جيدا وجعلها تجلس ثم قبل رأسها بحنان ونظر لها وهو يمسك وجهها بحب / حبيبي قوي وهيعدي ده كله صح يا قمري
هزت طمطم رأسها بايجاب ولكن فجأه شعرت بالغثيان فوضعت يدها علي فمها بسرعه فلاحظ ذلك مراد فحملها بسرعه كبيره واتجه للحمام في الغرفه ثم وضعها أرضا فأخذت تتقيأ بشده بينما هو يمسد علي ظهرها وهي تحاول دفعه خارجا ولكنه يرفض ذلك انتهت ثم استندت علي الحائط خلفها وهي تبكي بشده بينما هو جذب رأسها لصدره / ليه بتبكي يا قلبي ده أثر جانبي عادي جدا انك تتقيأي متبكيش يا عمري
بينما هي تبكي عليه تشعر انها تظلمه وبشده ببقاءه معها
بينما هو نهض وحملها وخرج وضعها علي الفراش ونظر لها بحنان ثم احضر منديل واخذ يمسح وجهها وثيابها ويرتب حجابها ثم قبلها بحنان وخلع البالطو الخاص بها وحملها وخرج نهضت الفتيات بسرعه وركضت كريمة بسرعه اليه وهي تتحدث بقلق من ملامح طمطم التي تنام غلي كتفه بتعب / مالها يا مراد طمطم
مراد ببسمه / عادي يا كرميلا هو بعد الجلسات لازم تتعب
نسرين بخوف / بس يا مراد الأول مكنش بيبان عليها حاجه
مراد وهو يقبل رأس طمطم بحنان / احنا كثفنا العلاج
يلا نروح عشان ترتاح
شدت طمطم يدها حول رقبته فابتسم هو بحنان شديد وضمها لقلبه اكثر ثم ذهب واستأذن ورحل مع الفتيات
ولكن في الطريق توقف ونظر لخارج السياره بينما الجميع نظر له بتعجب فابتسم مراد وخرج من السياره وحمل طمطم وركض بها بجنون وهي تنظر له بتعجب وتبتسم بينما الفتيات نظروا بتعجب
كريمة / شوفوا ابن المجنونه ده بيعمل ايه
نسرين وهي تضربها/ دي امي انا برضو خفي
نيره وهي تفتح الباب وتهبط / أنتم لسه هتتخانقوا انزلوا نشوف فيه إيه
هبطت الفتيات وجدن مراد يضع طمطم علي مقعد مقابل للنيل ثم تركها ذهبت الفتيات عندها وتحدثن بتعجب / هو راح فين
فهزت طمطم رأسها بجهل
ثواني وعاد إليهم مراد وهو يحمل بلالين ملونه كثيره جدا وفي يده الاخري غزل بنات وحقيبه حلويات
صفرت كريمه وهي تصفق وتصفر / باشا اخوكي ده باشا مش التاني اللي متجوزاه
ضحكت نسرين بفرحه وهي تنظر لاخيها الذي يحاول جاهدا جعل طمطم سعيده كانت طمطم تنظر له بتعجب وهي تكاد تبكي ولاتصدق ما يفعله لاجلها
بينما مراد أعطاها البلالين كلها ووضع بجانبها أكياس الحلوه
وذهب وعاد بأشخاص يحملون آلات موسيقيه يبدو انهم احد الفرق المتجولة نظرت الفتيات بتعجب ماذا هل سيغني مراد فهو توقف عن الغناء منذ الجامعه ولكن الجميع يشهد له بصوته الرائع
أشار مراد الفرقه فبدأت بالعزف واخذ يغني لطمطم اغنيه ( انتي جايه من الأرض ولا جايه من السما)
بينما كريمه و نيرة يصفرون ونسرين تصفق وطمطم فقط مازالت تضع يدها علي فمها وهي مصدومه ثواني واجتمع العديد من الأشخاص والسائحين الذين أخذوا يشجعوه وهو يغني بحماس لها وكل كلمه يوجهها لها وهي فقط تبكي بفرحه عارمة بينما كريمه تصور كل ما يحدث.
جلس مراد علي ركبتيه امامها وهو يغني ويمسك يدها بحنان ثم جذبها فوقفت بجانبه فضمها بعشق ثم اخذ يغني لها (سيبي روحك وارقصي) وكريمة ونسرين ودانه يصفقن ويصفرن بشده
اما طمطم فمن يراها الان لا يراها وهي جثه هامده منذ قليل فكان وجهها متورد بشده والابتسامه تنير وجهها بشده وكلما نظر لها مراد ووجه لها كلمه تدفن نفسها في صدره وبعد دقائق ودقائق قضاها مراد وهو يغني لها اغاني كثيره تعبر لها عن جزء صغير مما يكمن في صدره ذهب الجميع للسياره وهم يودعون الناس بينما كانت طمطم تحمل البلالين وكريمه تحمل أكياس الحلوي
نسرين / كريمة هاتي شوكلاتايه
كريمة بنفي / لا طبعا الحلويات بتاعت البنت وهديه من مراد مينفعش ناكلها كده قدامهم نرجع البيت وهما ينسوا الكيس ده ونروح اوضتي نقسمها قسمه العدل
نيره / قد ايه انتي حراميه حنينه
كريمه بضحكه / امال يابنتي انا حنونه آوي خايفه علي مشاعر البنيه لما ناكلهم قدامها
نظرت طمطم لها وهزت رأسها بيأس ثم امسكت يد مراد التي يضعها بجانبه فنظر لها ببسمه فقبلت يدها وتحدثت بهمس وصل له / بحبك
ابتسم مراد باتساع وجذبها لاحضانه بشده / وانا بعشقك
بينما ليث كان يضع عصابه علي عين دانه حتي لاتري مفاجأته
دانه وهي لا تري شئ وتكاد تسقط / يا باشا بس قولي فيه ايه
ليث وهو يهمس لها بحنان / اشششش هتشوفي دلوقتي.
هزت دانه رأسها ثواني وشعرت به وهو يحملها فصرخت وهي تضع يدها حول عنقه فضحك هو علي خوفها ثم انزلها علي سطح ما ثواني ونزع عنها الرابطة وجدت نفسها في مركب كبير ومزين بالورود ومعد بكل شئ نظرت حولها بانبهار ثم ركضت لليث وقبل خده / آه ياليث شكرا شكرا شكرا
ليث وهو يضمها بعشق / عجبك
دانه بفرحه / آوي آوي آوي
ليث بضحك / طب الحمدلله ان المفاجأة حلوه
دانه بتعجب / بس إيه المناسبه
ليث وهو يحملها ويدخل للغرفه في المركب / المناسبه اننا لوحدنا في رحله من غير الشياطين عيالك
دانه وهي تضربه علي صدره بتذمر / متقولش عليهم شياطين دول ملايكه وكلكم ظلمينهم
ليث بضحكه عالية/ القرد في عين امه
ضحكت دانه / في إيه يا عم حساك جوز امهم
ليث بضحكه وهو يهبط للأسفل / أنا بعشق امهم وبعشقهم هما كمان عشان هما حته منها انتم اغلي من حياتي يا دانه
دانه وهي تضمه بعشق / وانت كل حياتي يا بلاكي
نظرت ميسره لنفسها في المرأه ثم تحدثت بفخر / ميسرة بسوت
ضحكت نانيس بشده/ تقصدين حتشبسوت
ميسره وهي تنفي برأسها / لا ياباشا انا ميسره بسوت
ضحكت اسينات / اوووه ميسره عزيزتي انتي جميله جدا في هذه للثياب وهذه الزينه
ميسره وهي تنظر لها بدقه / اذا كنت جميله لما تضحكين انتي
اسينات بضحكه شديدة / لا أعرف ولكن مظهرك مضحك كثيرا يافتاه
ميسره وهي تتجاهلها / مش هرد عليكي الان علميني الرقص يا نانيس.
نانيس وهي تضحك حسنا انظري الي جيدا
ثم اخذت تقوم بحركات بيدها
ميسرة وهي توقفها / بس بس ده انا ارقص علي واحده ونص احسن ايه الرقص ده حساه شبه رقصه محمد رمضان في مافيا
نانيس وهي تتحدث بصرامه/ توقفي عن هذا يا فتاه هل فهمتي والان هيا افعلي مثلما قلت لكي
ميسره / طب متزعقيش كده عشان بيجي بناتج عكسي معايا
ثم اخذت ميسره تتحرك بشكل مضحك كأنها تعاني من وجع في البطن
فسقطت اسينات أرضا من الضحك عليها بينما نانيس كانت تنظر لها بفم مفتوح من الصدمه / ماذا تفعلين انتي لقد شوهتي التراث يا عزيزتي توقفي ارجوكي
توقفت ميسره وتحدثت بحده / الله منا بحاول اهو هو اللي رقص ثعباني كده ولا كأن الواحد مزنوق فيه إيه ارتقوا شويه
نانيس بتعجب / انتي ماذا تقولين الان
ميسره بحده / اقول ان رقصكم هذا سئ جدا
نانيس بحده / هيييي يا فتاه التزمي حدودك فالرقص هنا شئ مقدس جدا انتي لا تعلمين مكانته عندنا
ميسره بضحك / شعب بيقدس الرقص لا ده إحنا طلعنا شعب فرفوش من الجذور
تحدثت نانيس بهدوء / هنا نقوم بالرقص في مناسبات كثيره فمثلا لكل مناسبه رقص معين مثل الحصاد والمسابقات والاحتفالات والحروب
ميسره بسخريه / والحروب كمان
اسينات وهي تهز رأسها بيأس / سأذهب لاكمل الطعام انتي لافائدة منكي
نظرت لها ميسره بحنق ثم أشارت لها / انظري إليها انها تسخر مني هذه الباربي
ضحكت نانيس / دعكي منها والان هيا افعلي مثلي
ميسرة بملل / بقولك ايه ارقصلك حاجه لفيفي عبده
بينما كان ابريس وبيك وازي يقومون بدراسه الوضع الأمني لقصر حورس وذلك بمساعدة ست بالتأكيد
ابريس بدقه / اذا نحن سندخل للقصر صباحا
ست وهو يهز رأسه / نعم وعند دخولكم سوف احضر لكم ثياب للتنكر بها وذلك حتي تتنقلوا براحه في القصر وعند اقتراب المساء تتجهون الي القاعه الرئيسيه سيكون هو هناك وايضا هناك بؤره في سقف هذه القاعه من حسن الحظ هذا سيساعدنا لوصول ضوء القمر للعين
بيك بتعجب / ماذا عن الحرس
ست ببسمه / اذا لما برأيك ستتنقلون في القصر طوال النهار
ازي / هل تعني انني سنقوم بقتل الحرس ولكن الن يلاحظ احد شئ
ست بعدم اهتمام / لاتقلق سأتدبر ذلك انتم فقط كونوا حذرين وميسره ارجوكم ابعدوها عن المشاكل هذه الفتاه حقا مصيبه
ضحك ابريس بخفوت / لاتقلق ميسرة ستكون معي
ست / حسنا كما قلت عند غروب الشمس تتجهون للقاعة الرئيسية قبل اغلاقها وتختبئون بها
بيك / ولكن لما سيتم غلق القاعه
ست / هناك اجتماع مع حكام الأقاليم ونحن سنستغل ذلك للقضاء علي جميع اعوانه كما أن هناك البعض منهم حلفائنا وانا اتفقت معهم علي كل شئ
نظر ست لابريس وتحدث بنبره يعلمها ابريس جيدا / سيكون كل شئ بخير وسيعود كل شئ لطبيعته
هز ابريس رأسه وتحدث بخفوت / مفهوم
ميسره وهي تجلس بتعب / يابنتي ارحمي امي بقي قولتلك مش عايزه اتنيل اتعلم ياخربيتك
نانيس وهي تجذبها / هيا يا كسوله انهضي هيا
ميسره وهي تكاد تتذمر ولكن سمعت صوت الرجال بالخارج فركضت بسرعه للداخل فسقطت بحده وهي تصرخ / آآآآآآه حسبي الله
ثم نهضت مجددا وأخذت تعرج للداخل تحت ضحكات نانيس واسينات وتعجب احمس الذي خرج للتو
احمس / هل اخيرا جنت
بينما نانيس كانت تضحك بشده / انتظر فهذه المجنونه ستبهركم الليله
ميسره من الداخل بصراخ / لقد سمعتكم لست بمجنونه
دخل ابريس والجميع وجدوا اسينات تضحك وبشده
ذهب إليها بيك ثم ضمها وقبل رأسها / مابها حبيبتي الجميله علام الضحك
اسينات وهي تضحك بيدها وتهز يدها بنفي انه ليس هناك شئ ولكن انفجرت اكثر
نظر ابريس بتعجب / ما بها اسينات يا نانيس واين هي ميسره
علي ذكر ميسره انفجرت اسينات في الضحك اكثر واكثر
ابريس وهو يهز رأسه بتفهم / اذا ميسره لها علاقه بهذا الضحك
تنهد بتعب / ماذا فعلت هذه المره
خرجت ميسره بعدما بدلت ثيابها / تبقي قاعد في امان الله تلاقي المصايب نازله عليك
ابريس بضحكه / لا والله يعني معملتيش حاجه
ميسره ببراءه / وحيات ابريس عندي ما عملت مصيبه جديده
نظر لها ابريس لفتره بعشق حتي فاق علي صوت ست الذي انتهي للتو من الحديث مع نانيس / احم احم ابريس أريدك بعد ساعتين ان تسبقني للتله أريدك في أمر هام
نظرت له ميسره بتذمر فهي تحضر مفاجأه لابريس وهو سيذهب
ابريس بتعجب / اي امر هذا
ست وهو ينظر له بغموض/ سأخبرك حينما تذهب لهناك والان أين الطعام
توقفت اسينات عن الضحك بصدمه ثم ركضت للمطبخ بسرعه / الطعام سيحترق
بينما الجميع انفجر ضاحكا فهي دائما ما تفسد الطعام
ازي وهو يتنهد / سأغير ثيابي واطمأن علي تيتي ثم سأعد الطعام
ست وهو يعانق ازي / آه يارجل كنا سنهلك بدونك
ضحك ازي بصخب / العفو العفو والأن اتركني سأموت يارجل لا استطيع التنفس
ضحك ست وتركه بينما ميسره نظرت لاحمس / وانت متعملنا اكل كده هو إنت مش حكيم وبتعرف تعمل كل حاجه متجبلنا طبقين محشي وبطايه كده اعمل اي نيله من ساعه ما شوفتك ما عملتش ميزه
نظر احمس لابريس / هي دي اللي هتموت عليها يا خي بركه انها هتغور من وشنا
ميسره وهي تنظر له بتعجب / بركه وهتغور …. انت متأكد انك حكيم ده انت عامل زي النسوا….. اااامممممممم
كادت تكمل كلمتها لو وضع ابريس يده علي فمها
احمس وهو ينظر لها بدقه / ماذا كنتي ستقولين يا فتاه
ميسره / اممممم اممممممم اممممممم
ابريس وهو يبتسم لاحمس / لا تأخذ علي كلامها حكيم فهي لاتفكر فيما تقول المسكينه مجنونه
هز احمس رأسه بايجاب / يبدو ان الجميع في المستقبل مثلها اعانك الله عليها
ثم تركهم ودخل لغرفته بينما ميسره نزعت يد ابريس / إيه مسبتنيش اكمل كلامي ليه
ابريس بصراخ متعجب / هتقولي للحكيم انت زي النسوان انتي اتجنيتي
ميسره وهي تشوح بيدها وتدخل لغرفتها / ما هي دي الحقيقه يا جدع الله
نظر ابريس لها بتعجب وهز رأسه بيأس
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
*عاوزه تخش روام روايات علي 📌واتس خش علي الينك كده 💞🥀*
*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
*روايات ابو تولين👧*
~روايات جامده ممتعه 🥰~
“`اي روايه عاوزها هتلاقيه علي
الجروب 🤍💞“`⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
كانت كريمة تجلس علي فراشها وهي تضع امامها كيس الحلوي الذي أخذته من طمطم نظرت لنسرين ونيرة / احنا هنقسم قسمه العدل وهنطلع منهم زكاه عشان ربنا يباركلنا فيهم هندي البت شيرين اللبانه دي عشان يبقي عدانا العيب
هزت نيره رأسها / اصيله يا ختي اصيله
نسرين / بطلوا رغي يابت منك ليها ويلا قسموا الحلويات عايزه اكل
كريمه وهي تمسك الحقيبه / قبل ما نفتح كده بالصلاه على النبي اي بابلي تلمزني امين
نسرين باعتراض / وده ليه يعني انا عايزه بابلي
نيرة / وانا كمان عايزه بابلي بدل ماتبقي بزعله
امسكت كريمة شعر نيرة الذي تفرده خلفها / البت دي من ساعه ما فردت شعرها وبقت جريئه آوي
ثم نظرت لهم بتحذير / بصي بقي يا قمر منك ليها انا اللي اخدت كيس الحلويات من الأول وانا اللي هربته لاوضتي يعني انا إللي نفذت واللي مش عاجبه يروح ياكل كيكه امال اللي بالبرتقال فهمتوا ولا لا
نسرين بتذمر / ده ظلم يعني اخويا هو اللي جابوا
كريمة / وهو برضو سلفي واخو جوزي وابن عمي
نيره / وهو برضو جوز صاحبتي واخو صاحبتي التانيه وسلف صاحبتي التالته وابن عمها يعني انا اللي أحق بيه عشام متبقاش دم هنا
وبينما هم يتشاجرون إذا مراد يدخل الغرفه ويسحب منهم كيس الحلوي من أمام أعينهم وهو يبتسم لهم / شكرا جدا كنت بدور عليه
ثم خرج كما دخل
نظرت كريمة للفتيات / تاكلوا كيكه بالبرتقال
هزت الفتيات رأسها بيأس ثم هبطن للأسفل
فوجدت نسرين جاسر يجلس مع صلاح وحسام ويضحكون فاشارت له فنظر لها بتعجب ثم اقترب منها فتحدثت نسرين بخجل / احم هو أنا كنت عايزه اطلب منك طلب
جاسر ببسمه وهو يمسد خدها بحنان / حبيبي يأمر مش يطلب
ابتسمت نسرين وتحدثت بخجل وهي تنظر أرضا / عايزه اكل شوكولاته
نظر جاسر لخدودها الحمراء بشده وضحك كثيرا وهو يجذب خدودها بلطف / ياناس علي قلبي إللي عايز شوكلاته
خجلت نسرين اكثر فضحك بصخب ثم قبل خدها بحنان / ياقلبي احسن شوكلاته ليكي يا قلب جاسر انتي
ابتسمت له نسرين ثم تركها هو وتوجه للشباب وتحدث معهم ببعض الكلمات ثم رحل
بينما كريمه تنظر لها بفم مفتوح من الصدمه
كريمة بصدمه / شوفتي البت بلفته بكلمتين يخربيت كده
بينما نسرين نظرت لهم وضحكت بشر علي ملامحهم
ثواني وكان جاسر يدخل للمنزل بحقائب كثيره
وضع بعضها علي الطاوله ثم اتجه لنسرين واعطاها حقيبتين مليئتين بالشوكولا والحلوي
بينما حسام حمل حقيبتين اخرتين وذهب لنيرة واعطاها لها / وصيت جاسر يجبلك الحلويات والشيبسي اللي بتحبيه
نظرت نيرة له بفرحه ودموع فهذه اول مره يفكر بها شخص ويجلب لها شئ دون طلبه / دول ليا انا
حسام وهو يبتسم ويمسك يدها ويقبلها / اها يا قلبي ليكي انتي
سقطت دموع نيره / شكرا يا حسام انا…
حسام وهو يضمها / في إيه يا أشرف انت بقيت رقيق كده ليه
ضربته نيره بخفه في صدره وهي تضحك
بينما كريمه كانت تنظر لنيرة بحنان وفرحه لفرحتها تلك فشعرت بصلاح يضمها من الخلف بحنان / قلبي ابو لسان طويل عامل ايه
استدارت له كريمة ونظرت له بتذمر / انتي بتمدحني ولا بتذم عشان اعرف
ضحك صلاح ثم مد يده بحقيبتين / أتفضل ياباشا دول ليك
كريمة وهي تنظر لهم ببسمه / بجد وحيات امك امال دول ليا
ضحك صلاح بصخب / يخربيت لسانك اه يا ام لسانين ليكي انا قولت لجاسر يجبلك الحجات اللي انتي بتحبيها
اخذت كريمة الحقيبتين ثم غمزت له / وانا بحبك انت يا ابو صلاح
ثم تركته وركضت بينما هو نظر في اثرها بعشق كبير
كان ابريس يقف علي التله وهو ينظر للسماء ويتنهد بضيق واختناق وكأن هموم الكون اجتمعت علي قلبه
سمع خطوات خلفه فتحدث / لماذا أردت أن تراني يا ست
ولكن لم يسمع صوته فنظر بتعجب / لما لا………
قطع حديثه رؤيته لميسره امامه وهي ترتدي فستان فرعوني تقليدي من اللون الأبيض يتوسطه حزام من اللون الذهب يختلط به الوان اخري يتدلي منه خيط طويل من نفس اللون وايضا ترتدي عقد كبير علي الرقبه وفي منتصفه قلاده الأبعاد وكانت ترتدي علي شعرها شئ يشبه الحجاب ذهبي اللون ويتدلي علي الجانبين

تحدثت ميسره بخوف / إيه وحشه
بينما ابريس يقترب منها وهو لا يستطيع الاجابه اخذ يمرر نظره علي ملامحها التي تجملت بالكحل وعيونها الجميله التي سحرته كل ما استطاع قوله هو / ساحره
ابتسمت ميسره بخجل / حلو
ابريس وهو يمسك يدها بحنان /انتي جميله جدا يا ميسره ولكن كيف…
ميسره وهي تبتسم / أردت ان تكون الليله هذه مميزة لذا طلبت مساعده نانيس وايضا ست ساعدنا ليجلبك هنا دون أن تعلم شئ
ابتسم ابريس ثم جذبها لاحضانه بشده وتحدث / فليشهد الله يا ميسره ان هذا القلب لم ولن يعشق غيرك أبدا
ثم ابعدها عنه ونظر في عيونها / انتي شمسي ونور حياتي يا ميسره لو ابتعدتي لحظه اذا مرحبا بالظلام وليشهد العالم علي وفاة قلبي ومفارقته للحياه في بُعدك
ضمته ميسره بشده وهي لا تريد للغد ان يأتي قلبها يضرب قلبه بشده وهو يترجاه الا يتركه
ابتعدت عنه ميسره وتحدثت بمزاح / بص هو المفروض كنت ارقص رقص فرعوني وكده بس فشلت فشل ذريع فايه رأيك نرقص سلو
نظر لها ابريس بتعجب / لا أفهم
امسكت ميسره يده بحنان ونظرت بعينه ثم وضعت يده علي خصرها وامسكت يده الاخري ووضعت يدها علي كتفه وأخذت تحرك جسدها ببطئ وهو يتحرك معها ولا يفهم شئ بينما هي وضعت رأسها علي كتفه وتحدثت بصوت هادئ / فقط اغمض عينك واشعر بأن الهواء هو ما يحرك جسدك تمايل فقط
بينما ابريس ضم خصرها اكثر وهو يتحرك معها وهو ينظر لها بحنان بينما هي أخذت تغني بصوت حنون وجميل / عايشه حاله حب واخداني وصعب انها تتكرر تآني وبعيشها او انت بعيد او قدااامي
بينما ابريس كان يغمض عينه وهو يضمها له ويبعد اي حزن عن رأسه فقط ليعيش اللحظه معها

ميسره وهي تبعد رأسها عنه وتستند بجبينها علي خاصته وهي تكمل غناء بحب شديد وتبتسم له وهو ينظر لها بعشق شديد ثم ضمها بشده /بيقولوا ان القمر هو رمز الجمال واجمل وصف بس انتي مش قمري يا ميسره انتي شمسي اللي نورت حياتي كلها وعشقي الوحيد ولغايه آخر يوم في عمري قلبي هينبض باسمك ولحد اخر نفس ليا لساني مش هينطق بالعشق غير ليكي
ميسره بحنان / طول عمري اسمع عن الحب وانه حلو عمري ما فكرت في يوم يعني إيه حب بس بعد معرفتك عرفت ان الحب هو ابريس وابريس هو الحب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)