روايات

رواية لعنة الفراعنة الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة نبيل

موقع كتابك في سطور

رواية لعنة الفراعنة الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة الجزء الرابع عشر

رواية لعنة الفراعنة البارت الرابع عشر

لعنة الفراعنة
لعنة الفراعنة

رواية لعنة الفراعنة الحلقة الرابعة عشر

حسبي أنك ربي، ولا يخفى عليك ما في قلبي، فاللهم طمأنينة منك وغنى بك، يا رب إني أعوذ بك من ضيقة القلب، وإبتلاع الكلام، وشعور لا يُشكى ولا يفهم، وأرح قلبي بما أنت به أعلم، ولا تجعلني اشكي لمن لا يخشى علي من حزني، وأفوض دنياي كلها إليك.”
يا سيّد الثقلين عشت يتيما واختارك الباري فكنت عظيما يا من تُحبّون النّبيّ محمدا صلّوا عليه وسلّموا تسليما♥️🌸🌸
الفصل الرابع عشر
كان مراد يقود سيارته بسرعه عاليه وهو لا يعي لما حوله وكانت دموعه تغطي وجهه بالكامل ويبكي بشده كالطفل
لا يشعر بشئ حوله توقف في مكان بعيد وهادئ واخذ يبكي وشهقاته تملي المكان سمع صوت سياره وجده صلاح الذي هبط سريعا وذهب لاخيه الكبير / مراد مالك في ايه
‏ركض اليه مراد وضمه بشده واخذ يبكي اكثر واكثر وصلاح لا يفهم اي شئ / مالك يا مراد حصل ايه يابني اهدي
‏ولكن مراد فقط يبكي ويبكي ولا يتوقف أبدا
‏ وصلاح يكاد يجن ماذا حدث لكل ذلك / في إيه يا مراد هو فيه حاجه حصلت ايه اللي حصل من طمطم خلاك تبقي كدة
‏ابتعد مراد عنه ونظر بشرود للبعيد وهو يتجاهل سؤاله وعم الصمت المكان واستمر كثيرا حتي شعر مراد انه اصبح هادئ اكثر ثم نهض واتجه لسيارته دون كلمة وآحده بينما صلاح لا يفهم شئ مما حدث، ركب صلاح سيارته ولحق بمراد وعادوا للمنزل اخذ مراد يبحث بعينه عنها ولكن لم يجدها فصعد للاعلي بينما دخل صلاح وهو مازال يفكر فيما حدث
‏ كريمة وهي تري صلاح شارد / اسطا صلاح
‏نظر صلاح لها بحاجب مرفوع / آيوه يا اسطا كريمة فيه إيه
‏كرينة وهي تشير للدرج / مالة مراد
‏ صلاح وهو يتنهد بتعب / معرفش مرضيش يتكلم خالص عن اذنكم هطلع استريح
‏نيرة وهي تأكل البطيخ بشكل يشبه الأطفال وقد خربت نفسها تماما / ماله ام البيت الكئيب
‏ كريمة وهي تأكل بطيخ مثلها / هو كده بيت كئيب بس انا فرفوشه يا اوختشي
‏نيرة بغمز / أخدت بالي يا مزه
‏ثم نظرت لنسرين وهمست لكريمة / هي دي الحته بتاعت البوص
‏ كريمة/ ايون ايه رأيك قمر صح
‏نيرة وهي تأكل البطيخ / تستاهل الضجه اللي معموله وبهدلتي من القاهرة للاقصر الصراحه
‏ كريمة لنسرين / مالك يا نونو
‏نسرين وهي تنظر لها بشرود / جاسر وحشني اوي
‏ كريمة وهي تنظر لنيرة / احم علي فكره هي محترمة بس البت طمطم خرطت عليها شويه
‏ايه يا زفته انتي وحشني دي البت تفتكرك مش مؤدبه
‏نظرت نسرين لنيرة بتعجب / صحيح انتي تعرفي كريمة منين
‏ كريمة بتوتر / ها اه أصلها كانت معايا في كليه الهندسه
‏نيرة وهي مازالت تأكل / آيوه انا مهندسه صح
‏نسرين وهي تبتسم / مهندسه ايه بقي
‏نيرة ببسمة غبيه / مهندسه كل حاجه حضرتك ترجمه تلاقي إشراف ميضرش محاسبة تمشي كل حاجه بعملها قهوه وشاي ماشيه
‏نسرين / ياقلبي انتي بتتعبي في شغلك ولا إيه ليه مش بتشتغلي في مجالك
‏نيرة وهي تأكل وتبصق البذر / مهو طول ما الطور حسام في الشركه مش هخرج من منطقه الشاي والقهوه
‏نسرين بفزع / شاي وقهوه
‏نيره وهي مازالت تأكل / وأم علي برضو
‏نسرين / ليه كده يابنتي مبهدلة نفسك انتي مهندسه اشتغلي في مجالك
‏ نيرة / مهندسه مين
‏ضربتها كريمة في جنبها / آه انا مهندسه صح مهندسه الباشمهندسة نيرة
‏ كريمة بحنق / خلاص صدقنا انك مهندسه
‏نظرت نسرين لهم بتعجب / صدقت فعلا انكم صحاب
‏عن اذنكم هروح انام
‏نيرة ببسمه / نوم العوافي اعروسة
‏ضحكت نسرين عليها وصعدت لتنام
‏بينما كريمة أشارت للبطيخ / هاتي البطيخه دي يا ختي
‏اعطتها نيره البطيخه وهي تتحدث وفمها ممتلئ / هو الهدف هيجي أمتي
‏كريمة وفمها ملئ بالبطيخ أيضا / هو عيل لازقه هتلاقيه نط عليها بكره يشوفها قبل الشغل
‏نيرة وهي تبتسم بسمه مستمتعه / اممممم لازقه اشطا بكره نشوف اللازقه ده
‏قاكع حديثهم رنين هاتف نيره فاجابت / الو يا معلمي
‏حسام بقرف / معلمي يا أشرف يا بني بقي نفسي احسك ابن ناس كده
‏نيره / هو ده اللي هنا يابا عجبك ولا لا
‏حسام وهو يبعد الهاتف وينظر له ويبصق عليه / ابو ام ألفاظك يا شيخه
‏نيره / يوووه عايز ايه
‏حسام وهو يتحدث بتذمر / علي فكره انا رئيسك
‏نيرة / لا ده كان زمان قبل الثوره قصدي قبل ما يرجع البوص دلوقتي هو رئيسي
‏حسام بحده / اقفلي يابت انتي ابو اللي يتكلم معاكي
‏نيرة / استني بس كنت عايز إيه
‏حسام / اااا كنت عايز اااا وانتي مالك مش انا مش الرئيس بتاعك يلا اقفلي
‏ثم اغلق الهاتف ونظر له بشرود قم ابتسم
‏بينما هي نظرت للهاتف بتعجب
‏ كريمة وهي مازالت تأكل وتنظر لها نظرات دقيقه / المز ده
‏نيرة بتعجب / مز مين قصدك حسام ده شايفني واحد صاحبه صلي علي النبي مز مين
‏ كريمة وهي تبتسم بخبث / وإنتي بقي شايفاه ايه
‏ نيره وهي تأكل وتلوي فمها / ياختي هتفرق في الاخر أنا ليه أشرف أشرف وبس
نظرت ميسرة للفتيات الذين انتهوا للتو من تزيينها بحنق وتحدثت بتذمر / أنتم مجانين صح اكيد مجانين عروسة نيل ايه اللي هترموها يا جماعه انتم لو رمتوني النيل هيتف في وشكم
نظرت الفتيات بتعجب لها وهن لا يفهمن ولا كلمة وآحده
ميسره وهي تحمل الفستان / بقولكم يلا خليني ارمي نفسي ونخلص ده ايه القهر ده
ثم خرجت وخلفها الفتيات وجدت اشخاص ينتظرونها بعربه مزينه
ميسره بسخريه / ماشاء الله وكمان مجهزنلي الكفن صدقوني هتندموا كتير علي ده
نظرت حولها وجدت الفتيات فقط والأشخاص الذين يحملون العربة فرفعت فستانها وركضت بأسرع ما لديها بينما اخذت الفتيات بالصراخ / العروس هربت العروس هربت.
بينما هي تركض بكل ما أوتيت من قوه وهي تنزع عنها أي اكسسوارات تثقل من حركتها ثم اخذت تقطع الفستان من الأسفل حتي يصبح مناسب للركض وأخذت تجري وهي لا تعرف أين هي أو ماذا تفعل كانت ماتزال داخل حدود القصر وهي تركض تكاد دموعها تهبط من شده القلق والتوتر فجأه شعرت بأحد يجذبها بقوه شديدة الي ركن فكادت تصرخ لولا وضعه ليده علي فمها حتي شعر بأنه لا يوجد أحد فنزع يده واستدارت ميسرة وكادت تضربه ولكنه وجدته بيك ومعه اسينات ذهبت اسينات وعانقتها /اوووه حبيبتي لا تخافي ستكونين بخير
ميسرة وهي لا تصدق عينها / بيك ماذا تفعل هنا أليس من المفترض أن تكون في منزلكم
بيك ببسمه / نعم ولكن اسينات أرادت العوده حتي لا يغضب اخاها وعندما عدت وجدت حركة غريبه في القصر واستفسرت عن الأمر وعلمت كل شئ ولكن لم أعلم أنكي انتي العروس ثم رأيتك تركضين فعلمت مخطط حورس
اسينات وهي تنزع الغطاء الذي دخلت به حتي لا يكشفها احد / هيا ارتدي هذا وتعالي معي
ثم نظرت لبيك / وانت عزيزي عند منتصف الليل انتظر عند الباب الخلفي سوف احضرها لك عندما تهدأ الأمور
نظر بيك بقلق فهو لا يود تركها بينما اسينات ابتسمت بحنان وامسكت يده / لا تقلق فهي ضيفتي الان اذهب وأخبر ابريس فهو الان يمكن أن يدمر القصر علي رأس من فيه
ابتسم بيك وقبل رأسها ورحل بتخفي كما دخل بينما اسينات امسكت يد ميسرة وسارت بها بكل ثقه في الممرات حتي لا يشك احد
وجدت ميسره أحدي الفتيات اللاتي قمن بتزيينها قادمه نحوهم فانزلت الغطاء علي وجهها اكثر بينما اسينات كانت تسير بكل كبرياء وثقه جاءت الفتاه ونظرت لميسرة بدقه ثم انحنت لاسينات وهي تقول بخضوع / مولاتي
الفتاه وهي مازالت تنظر بشك لميسرة / لا شئ فقط كنت اتسأل اذا رأيتي الهاربه التي من المفترض انها العروس
اسينات بكل برود جعل ميسرة تتعجب من هذه الصغيره / وكيف من المفترض بي ان أراها انا لا اخرج من حدود غرفتي هيا اذهبي وابحثي عنها وتوقفي عن ازعاجي
انحنت الفتاه باحترام ثم رحلت ومازالت نظرات الشك تلاحقها
سارت بها اسينات حتي وصلت لجناح كبير فنظرت للحارس / اريد الدخول
الحارس بتوتر / ولكن…..
اسينات بنظره غاضبة / قلت اريد الدخول افتح الباب بأمر من الاميره
انحني الحارس وفتح الباب فدخلت هي وميسرة التي نظرت للجناح بانبهار شديد /هل هذا هو الجناح الخاص بكي
اسينات وهي تهز رأسها ببسمه / لا ليس جناحي
ميسرة بتعجب / اذا جناح من هذا
أشارت اسينات للفراش ببسمه وجدت شخص ما ينام عليه نظرت بتعجب فاقتربت قليلا لتتبين من هذا الشخص فرجدته نانيس فصرخت بفرحة / ننوسسسسه
استيقظت نانيس بفزع / ماذا يحدث
نظرت وجدت ميسرة واسينات / ماذا بكي يا غبيه انتي وماذا تفعلان هنا
ميسرة وهي تركض لها وتعانقها بشده / عايزين يرموني في النيل يا ننوسه عايزين يخلصوا مني اكمني يعني غلبانه وهاديه ومش بعرف ارد علي حد وملاك فبيستغلوا ده اسوء استغلال اعاااااااااااا
ضربتها نانيس علي ظهرها / تحدثي بلغه افهمها يا غبيه ماذا حدث.
جلست نانيس علي طرف الفراش / اليوم كانوا سيقدمون عزيزتنا ميسرة عروس للنيل
أشارت نانيس لميسره بتعجب /هذه
نهضت ميسره وتخصرت بجانبها / الله الله ومالها دي يا ختي ايه هعمل حموضه للنيل ولا قرحه معده ولا يكونش هسببله عسر هضم ده انا حتي مسكره ومانجه كده
نظرت لها نانيس ببرود / لن اجيبك حتي تتحدثي بلغه افهمها
ميسره وهي تجلس بجانبها وتزفر بضيق / حسنا لنرى ماذا سنفعل في هذا الأمر
ثم نظرت حولها / ولكن نانيس هل كل نساء حورس الغبي يمتلكن جناح كهذا
نظرت نانيس حولها ثم تحدثت بتذمر / انا لست أحدي نسائه يا غبيه ثم إن هذا ليس جناحي
نظرت ميسره لها بتعجب / اذا جناح من
اسينات ببسمه خبث وهي تنظر لنانيس / هذا جناح ست يا ميسرة
ميسرة وهي تنظر لنانيس ببسمه خبيثه / آه فهمت
نانيس بغضب وهي تنهض / توقفا عن ذلك اووف سأذهب لاستحم ثم أعود لكما حتي نفكر جيدا
اسينات وهي تنظر لميسره / حسنا ميسرة بينما تستحم نانيس سأذهب انا لاغير ثيابي ثم أعود
ميسرة وهي تنظر لها بتعجب / الن يشك احد في دخولك وخروجك من جناح قائد الحرس أعني هذا غريب نوعا ما
اسينات بعدم اهتمام / أنا ادخل في أي مكان اريده ثم انه يمكنني أن أخرس الحارس بالخارج تماما بقطعه ذهب هيا سأذهب ولن اتأخر
هزت ميسرة رأسها ثم اراحت جسدها علي الاريكه ورفضت ان تنام علي فراش شخص آخر وذهبت في النوم من شده التعب
بينما ست دخل لجناحه ليحضر شئ ما ثم يكمل عمله حتي لا يشك حورس بامره وايضا ليراقب ما يحدث لاخيه زفر بضيق فابريس حقا حالته سيئه جدا جدا وقع نظره علي الاريكه وجسد يلتف بفراش السرير نظر بتعجب / لما نانيس تنام غلي الاريكه هكذا.
ثم اتجه ناحيه الاريكة وحملها برفق وسار بها للسرير في نفس الوقت الذي خرجت به نانيس وهي تلف منشفه علي جسدها تحدثت بتعجب / ست هل عدت
‏نظر ست لها بفزع اذا كانت نانيس هنا اذا من هذه صرخ بدهشه وهو ينظر ليده / نانيس اذا من هذه
‏ثم ألقاها أرضا بعنف بينما هي صرخت / اااااااااااه يا حيوانات يا تيران انتم ااااااااه يا ضهري قلاب رمل قلبني ياما
‏نظر ست بتعجب هو يعرف هذا الصوت رفع الغطاء ببطئ عن وجهها وجدنا ميسرة فتحدث بصدمه / المجنونه
بينما بيك عاد للمنزل وأخبر ابريس بكل شئ فاصر ابريس علي الذهاب الان فهو لن يتركها ثانيه في القصر مع الحقير حورس ولكن بيك أقنعه ان هذا افضل لان الجميع الان يبحث عنها كما أن حورس خارج القصر حاليا وعندما تهدأ الأمور سوف تخرجها اسينات اخذ ابريس يتحرك في جلسته بعنف شديد هو لا يستوعب انها معه في نفس القصر قلبه تشتعل به النيران جسده يطالب بها بجانبه لا يتخيلها بعيده عنه ولو لثانيه وآحده ااه من هذا القلب الذي عشقها وهام بها
دخل مراد لغرفة طمطم وجدها نائمه بكل هدوء فابتسم بسخريه / نايمه ولا علي بالك ولا هامك اللي عاملاه
اقترب منها ببطئ وهدوء ثم جلس علي طرف الفراش ونظر لها بعشق وحزن وهبطت دموعه بشده وهو يحدثها / ليه يا طمطم ها ليه مش انا مرادك ها فاكره لما كنتي دايما تقوليلي انت مرادي ومرادك دلوقتي بيقولك انه زعلان منك يا طمطم قلبي ليه تعملي كده ها يعني مصعبتش عليكي لما اعرف من بره ها انتي انانيه يا طمطم انانيه آوي ليه توصلي حبنا للمرحله دي اتخليتي عني وعن حبي وواجهتي كل ده لواحدك واجهتي…..
‏تقكع صوته بسبب زياده حده بكائة / وواجهتي المرض لوحدك عشان كده سبتيني وقولتيلي نفسخ الخطوبه ومش هتتجوزيني للدرجه دي مش واثقه في حبي ليكي اني هقف معاكي في رحلتك لحد اخر محطه
‏مسك دموعه وتحدث بألم وبسمه متألمة / عارفه يا طمطمي ان صورتك وانتي صغيره كل يوم بتنام في حضني. عمري يا طمطم قلبي عمري ما نسيت حبنا وان كنت ببين اني بارد قدام الكل وان مفيش حاجه بتهمني أبدا بس في الحقيقه انا من جوا طفل كل يوم بيبكي في غرفته لوحده يا طمطمي يرضيكي كده يا حبيبتي
‏نظر لملامحها المستغرقه في النوم بشده واقترب منها بحنان وتحدث بهمس شديد / هفضل جنبك يا قلبي دايما مهما حصل انا معاكي وحياتي مرتبطه بيكي يا طمطمي
‏ثم تركها وخرج من غرفتها وهو يمسح دموعه ويقرر انه سيخوض معها هذه الحرب سواء برضاها ام لا ثم ابتسم بشده عندما تذكر حركه جفونها فهي استمعت لكل كلمة قالها وهو يعرف انها كانت مستيقظه ذهب لغرفته وذهب وتوضئ واخذ يصلي وهو يناجي ربه ان يحمي حبيبته له وتذكر هذه اللحظه التي وصل له ظرف من طبيب زميل له في مجال الأورام وهو يعرض عليه حاله مرضيه ووقتها وقع قلبه عندما رأي اسمها في أول الاشعه اخذ يقنع نفسه انه تشابه أسماء ولكن الاسمع رباعي بالاضافه لعنوان منزلها كاد يجن وقتها كيف كيف يحدث كل ذلك لحبيبته وهو لا يعلم شئ استغفر ربه واخذ يدعي لها أن تتخطي كل شئ
‏بينما طمطم فتحت أعينها وبكت بشده هي لم ترده ان يتعذب معها في مرضها هذا فقبل عقد قرانهم شعرت بأنها ضعيفه وكل فتره تشعر بألم شديد في معدته ذهبت وبعد التحاليل اكتشفت انها تعاني من كانسر في القولون واكتشفت هذا يوم عقد القران واول شئ خطر علي بالها هو أن تحرر مراد من اي ارتباط حتي لا يظلم في هذا وبعدها ظلت فتره لا تتقبل الأمر وايضا مراد حاول التواصل معها مجددا حتي قررت قطع اخر خيط بينهم فاهانته اهانه كبيره صعب تحملها ومنذ ذلك اليوم وهي تدعي انها تحدث شباب بينما فقط كانت تقوم بضبط منبه هاتفها وتدعي انها تحدثهم وذلك بعد أن تكتم صوت الهاتف حتي لا يتصل شخص ويظهر الصوت فيشك الجميع ثم بعد فتره بدأت صحتها تتدهور بشده فبحثت عن طبيب جيد وجدت ان مراد من اول المرشحين ولكنها استبعدته تماما ووجدت طبيب اخر يسكن في عمارة علي بعد شارعين ومن حظها ان صديقه لها تعمل ممرضه عنده حدثتها وبدأت تذهب لهناك ولكن كانت تكتفي بالادويه وترفض اي علاج اخر والان علم مراد ما حدث وواجهها بالأمر كل ما استطاعت فعله هو البكاء فقط وهو يدمر ما حوله بجنون وفكره تركها له تقتله اغمضت عينها بألم وهي فقط تدعي ان تسير الايام بخير
نظر ست بصدمة لميسرة / ماذا تفعل هذه المجنونة هنا
اقتربت منه نانيس / مابك ست اهدئ وأخبرك بكل شئ يا رجل
ست وهو مازال ينظر لميسرة التي تتألم بشده من ظهرها / ست ايها الثور لقد كسرت ظهري ااااه يا غبي
ست وهو لا يفهم شئ / هلا تكرمتم وافهمتموني ماذا يحدث هنا
نانيس وهي تنظر له بملل / حسنا لحظه وآحده لارتدي ثيابي ثم أعود لاخبرك كل شئ.
وكأنه انتبه الان لما ترتديه فهي فقط تضع منشفه علي جسدها نظر لها بخبث واقترب منها وضمها له / اووووه حبيبتي الجميله ل……..
ميسرة وهي تقاطعهم / عم سوما العاشق انت في بني ادمه مكسورة هنا مش وقت محن الله يكرمك موعتوا نفسي
نظر لها ست بملل ثم تجاهلها واقترب اكثر من نانيس / دعكي من هذه المجنونه حبيبتي سأكون انا المجنون اذا أضعت هذه الفرصه
ثم اقترب اكثر وكاد يقبلها لولا ميسره التي صرخت / ابو قله ادبكم يا شيخ ايه مش عارف تصبر لما اغور صحيح البطن قلابه واحد قليل الادب مشافش خمس ثواني تربيه ودايما لازق في المزه بتاعته وواحد أبرد من الفريزر ويوم ما ينحرف ويوصل لليفل الوحش في قله الادب بيغمزلي
متعلم اخوك واكسب ثواب عشان والله احترامه ده خنقني يا جدع
ست وهو يترك نانيس / هذه الغبيه كم مره قلت لها انني لا افهمها هيا نانيس اذهبي وارتدي ثيابك فأنا ثانيه اخري وسأتجاهل مفسده اللحظات هذه وافعل ما أريده
ضحكت نانيس بشده ثم قبلته من خده وذهبت لترتدي ملابسها
بينما ست ابتسم بحنان وانحني وساعدها لتنهض ثم اجلسها علي الاريكه وابتسم بحرج / اعتذر عما حدث ميسره ظننتك نانيس
ميسرة وهي تلوي فمها بضيق / وهي نانيس عود فرنساوي زيكي كده دي معصعصه
خرجت نانيس رقد ابدلت ثيابها وجلست بجانب ست / حسنا يا عزيزي ما حدث هو…….
اخذ جاسر يطرق الباب ويرن الجرس ولكن ليس هناك أي رد كان قلبه يخفق بشده فبعد فشله في العثور علي عمه وزوجته عاد ليبحث عن ابنه عمه مجددا واخيرا استطاع الوصول للعنوان الخاص بها ولكن لا أحد يجيبه زفر باختناق بعد أن كاد يطير من الفرحه لعثوره علي ابنه عمه الان لا شئ لا أحد هنا ربما ذهبت للجامعه سوف ينتظرها في السياره كاد يهبط لولا أن أحد فتح باب الشقه المقابلة لشقة ابنه عمه نظر وجدها أمرأه تنظر له بانبهار
تحدث جاسر بلباقة / احم احم عفوا بعتذر لو ازعجت حضرتك بس كنت بسأل عن الانسه ميسره
حنان وهي تنظر له باعجاب / يا ختي ايه الرجاله الحلوه دي ولا ريحتك يخربيت ريحتك
نظر لها جاسر بحاجب مرفوع
بينما هي تسائلت وهي تنظر له باعجاب كبير / هو إنت مصري أصل لا مؤاخذه يعني شكلك زي بتوع التلافزيون
جاسر بدهشه /تلافزيون
خرج علي من خلف زوجته / في إيه يا وليه انتي بقالك ساعه واقفه علي الباب
ثم نظر لجاسر باستنكار / مين ده ياوليه
حنان / ده بيسأل علي ميسرة
علي وهو ينظر له بسخريه / وبيسأل علي سيادتها ليه يكونش من الزباين بتوعها يلا يا أخ البت دي مشيت من هنا من فتره تلاقيها شافت ليها عيل صايع ولا اي حاجه وتيجي عليا وتعمل خضرة الشريفه
برزت عروق جاسر بشده وصرخ بعلي / اخررررررس
انا بنت عمي أشرف منك ومن اللي خلفوك يا كلب إنت وكلمه كمان م هخليك نافع في حاجه انت فاهم واي حد يقول كلمه واحده علي بنت عمي هوريه النجوم في عز الضهر انت فاهم
ثم نظر لشقتها / معاك مفتاحها
حنان برعب من صراخه / آيوه يا اخويا لحظه
ثم ركضت للداخل تحت نظرات جاسر المستحقره ونظرات زوجها الخائفة فلا يخفي عليه ما يرتديه جاسر من ثياب باهظه الثمن مما يدل علي إنه غني
جائت حنان واعطته المفتاح فاخذه بحده واتجه لباب الشفه ودخل وأغلق الباب في وجههم بحده
ونظر للشقة بحنان وتحدث وهو يجلس أرضا بتعب / انتي فين يا ميسره بس فين يا اختي
استند برأسه للخلف وهو يتذكر حياتهم سابقا فاخر مره رأي بها ميسره عندما كانت سنتان فقط فقد تربت معه هو وأخيه سنتان وهي اخت حسام بالرضاعه فقط مرضت والدتها مباشره بعد والدتها بسبب مرض بالرحم لذا منعها الطبيب من الإنجاب وقامت باستئصال للرحم ومرضت بشده قاعتنت والدته بها وارضعتها مع حسام فحسام اكبر منها بثمان شهور فقط تذكر عندما اخذ عمه عائلته وترك روسيا وعاد لمصر يتذكر جيدا ولع عمه بالتاريخ والآثار حيث انه وزوجته كانوا ضمن طاقم للتنقيب عن الآثار وبعد عودتهم لم يسمع شئ عنهم سوي كل فتره من والده ولكن بعدها تعرض والده لخساره ضخمة ادت لاصابته بصدمه فتوفي علي اثرها تولي امر والدته وأخيه منذ كان في 16 من عمره وعندما أصبح عمرة 20 اصيب والدته بمرض لدي لوفاتها قاعتني هو باخيه وعمل باي شئ وكل شئ كان يجده حتي نهض مجددا وبني شركه صغيره لنفسه ويوما بعد يوم كانت شركاته تكبر ومسئوليته أيضا وكبر أخاه وعمل معه بالشركات حتي أصبح الجميع يتحدث عن شركات ومجموعه الشافعي وفي هذا الزحام نسي تماما عمه حتي جاء يوم منذ خمس سنوات اتصل به احد المقربين من عمه وأخبره انه وصل له بصعوبه وأخبره بان عمه اختفي منذ خمس سنوات…. خمس سنوات وعمه غير موجود بجانب أخته ترك أخته وحدها خمس سنوات وهو بالخارج وهي هنا تعاني والله وحده يعلم ماذا حدث لها عاد وقتها من سفره وذهب لآخر مكان ذهب له عمه وحاول ايجادها ذهب لذلك القبر بعد أن حذره الجميع ولكن لم يستمع لشئ بعد أن ترك حراسته في الفندق وذهب وحده كان عنده امل ان يجد اي خيط يوصله لعمه ويعود بعدها به لابنه عمه يطلب منها السماح ولكن وقتها عندما ذهب سمع أصوات غريبه وصراخ في المقبره تلفت حوله بترقب وسار تجاه الصراخ وهو يظن ام شخص ما يتعذب او شيئا اخر سار وهو لا يعرف ان هذا خطأ كبير الا عندما وصل وقتها علي الصراخ بشده فوضع يده علي اذنه بألم واغمض عينه بالم وعندما فتح عينه وجد ضوء كبير يهاجمه صرخ بشده وهو لا يستوعب ماحدث وبعدها ام يعي بنفسه ابدا سوي وهو في المشفي مجددا وعندما استيقظ في المشفي هاجمت ذكرياته مع نسرين عقله وتذكر ما حدث بعدما صفعته في ذلك اليوم حيث اخذ يركض في الشوارع كالمجنون حتي وصل لمكان المقبره ووقتها وكأن الصوت تردد مجددا فاخذ يصرخ حتي وقع أرضا واستيقظ في المشفي وقتها قرر العوده للبحث عن ابنه عمه واخته ولكن قبل أن يترك الاقصر كان يجب أن يتأكد ان حبيبته لن يقترب منها هذا الاسر أبدا وهو يعلم أن كريمة ونيرة خير من يمكنهم فعل ذلك وعلي اكمل وجهه ضحك بخفوت وهو يتخيل ما يمكن أن تفعله كلا منهما
كانت كريمة تأكل الجزر وتسير بكل برود في المنزل فجأه سمعت طرق المنزل فركضت بسرعه وهي تفكر انه أسر وقد صدق حدسها فقد كان هو فعلا
نظر أسر بضيق / فعلا بدأت أصدق انك بواب هنا فين نسرين
كريمة وهي تضحك باستفزاز / أتفضل بس الاول في اوضه الضيوف وانا هبعتها ليك
نظر لها أسر بشك / تمام
ثم توجه أسر لغرفه الضيوف وصعدت كريمة واخبرت نسرين لتذهب وتراه فارتدت نسرين حجابها وهبطت بينما كريمة ركضت لغرفه ميسرة والتي أصبحت نيرة تجلس بها واخبرتها انه اتي
نيرة وهي تلم شعرها للخلف وترتدي النظاره / اذا روحي جهزي القاعده كده وانا هحصلك
كريمة بضحكه / اشطات
ثم هبطت كريمة وكادت تدخل ولكن سمعت صوت أسر الحاد / يعني إيه كان فيه شاب متعرفوش هو مين ولا جاي منين ويعيش معاكم عادي
نسرين وهي تنظر له بحزن / هو مكانش واعي للي بيحصل و…..
قاطعها صراخ أسر / برضو هو في الاخر شاب عارفه يعني ايه شاب يع
دخلت كريمة وهي تقاطعة / يعني شاب هيكون معناه ايه بعدين وطي صوتك يا محترم انت في بيت ناس
بينما نيرة كانت تحدث جاسر / الو يا بوص اه هو بره نعم يعني إيه اسيب المكالمه مفتوحه طب خلاص متتعصبش كده هسيبها مفتوحه
جلست كريمة في المنتصف كالعاده وامسكت ريموت التلفاز واحضرت قناه مصارعه حره
نظر لها أسر بصدمه مما تفعله بينما هي نظرت له وابتسمت بسماجه/ زي ما كنتم ولا كأني هنا
هز أسر رأسه ييأس ثم انتقل لمقعد بجانب نسرين وتحدث معها / دلوقتي تقدري تحكي كل حاجه بالتفصيل
كريمة / طور عليا الطلاق طور ومش بيفهم حاجه وعامل نفسه بيفهم
نظر لها أسر بحده فتحدثت هي ببسمه وهي تأكل فشار ببرود / إيه بتكلم علي المصارع شايف طور إزاي كمل كمل متاخدش بالك
نسرين وهي تنظر له بملل / عايز توصل لايه يا اسر
أسر / عايز اع…..
كريمة بصوت عالي / يا اشرررررررررف يا شراارارارف
نظر لها بضيق شديد ثم اخذ نفس ليهدأ نفسه وكاد يكمل كلامه ولكن قاطعه دخول نيره وهي تحمل طبق كبير من التسالي / اعيووون أشرف امعلمي ها بدأو من امتي
كريمة / لا لسه بدأين الطور الأهبل داخل يعيني علي المسكين ده ونازل استجواب فيه ولا اكنه في قسم امه هو
كادت ضحكة تفلت من نسرين فنظرت لأسر الذي احمر وجهه بشده ثم نظر لها وصرخ / اخلصي يا نسرين خلينا نخلص من……
نيرة / بقولك ايه في حيوان عجيب كده سبحان الله علي ناشونال جيوغرافيك كده بيقولك بقي الحيوان ده عامل نفسه أسد وهو قطعه أساسا وبينهق بقي
ثم نظرت لأسر / آيوه هو تقريبا زي الكابتن ده كده سبحان الخالق
أسر وهي ينهض ويصرخ/ انتي مين يابت انتي وعارفه مين اللي بتكلميه كده
نيرة وهي تأكل لب ببرود / لا حول ولا قوه الا بالله انا كلمتك يا جدع انت أتفضل بس هدي نفسك انا اقصد الحيوان انت حيوان لا خلاص بقي معصب نفسك ليه أتفضل اقعد
جلس أسر بعصبيه ونظر لنسرين مجددا التي احمر وجهها من كتم الضحك / هي كلمه عشان نخلص يا كريمة الجدع اللي كان هنا ده ملكيش علاقه بيه كان حاله بتشفقي عليها واخلاص خلصنا.
نسرين وهي تنظر له بقوه / مين قال اني كنت بعمل ده كله من باب الشفقه
أسر بسخريه / امال من باب ايه
نسرين وهي تتذكر ملاحمه وتبتسم/ المسئوليه
رفع أسر حاجبه / مسئوليه إزاي مش فاهم
كريمة / عشان حمار
نظر أسر وجدها تنظر للتلفاز / شايفه يا أشرف حمار حمار مفيش كلام
نيره وهي تأكل لب ببرود / سبحان الله ويخلق ما لا تعلمون
نظر أسر لنسرين وهو يترقب اجابتها
نسرين وهي تبتسم وتتنهد / أنا اعتبرت جاسر ابن ليا ومسؤول مني عشان كده استقبلته هنا لاني اعتبرته ابن
نظر لها أسر بغيظ / ابنك اكبر منك
نسرين ببسمه بارده / وهيفضل ابني لآخر العمر اول واحد احس معاه بالمسئوليه كده يا اسر
أسر وهي ينظر لها / يعني إيه افهم من كده انك بتحبيه
صمتت نسرين وقلبها يضرب بشده وهو يرحب بهذه الفكره بينما علي الطرف الآخر كان جاسر يكاد قلبه ينخلع وهو ينتظر اجابتها
نظرت له نسرين ببرود / والله أنا قولتلك كل اللي عندي يا اسر وشوف انت بقي
جز أسر علي أسنانه بغضب / يعن…..
نيرة بصراخ / يا أخي بقي انت ايه
ماهو قدامك اهو يا طور ده انا لو نزلت العب مكانك هجيب اجوال آكتر منك يا معفن
نظر أسر لهم واخذ يهدئ نفسه حتي لا يقتلها
كريمة / تحسي ان بلديه المحله هي اللي بتلعب الماتش مش برشلونه
أسر بهدوء شديد / طب يا نسرين انا هعتبر اللي حصل ده كان مجرد ذكري وانتهت وهنبدأ من جديد عشان نقدر…..
نيرة / لازقه آوي يعني إيه ده لازق في المهاجم مش عارفين نسجل بسببه
كريمة / ياريت لازقه بس لا وغلس سمج كمان
نهض أسر بغضب وعصبيه / مش هينفع كده هكلمك بعدين يا نسرين عن اذنك
ثم تركهم وخرج بعصبيه شديده
بينما نيرة نظرت للباب ببراءه / هو زعل ولا إيه
كريمة بتعجب / معرفش هو احنا قولنا حاجه ولا ايه.
نسرين بضحك / لا أبدا ده انتم ملايكه
ثم تركتهم وخرجت
بينما علي الجانب الاخر نظر جاسر لحسام الذي كان ينظر بتعجب للهاتف ويتحدث / يخربيتهم قادرين
‏ضحك جاسر بشده / مش قولتك محدش غيرهم هينفعني
‏حسام / يا ستير يارب دول فظاع ده انا لو مكان الشاب دة كنت انتحرت
‏ضحك جاسر بشده عليهم وهو يصبر نفسه بأنه قريبا جدا ستكون له وله وحده
في منتصف الليل خرج ست ومعه ميسرة التي كانت ترتدي ثياب من عند نانيس وكانت تسير خلفه لكل هدوء متجهين الي ذلك الباب الذي تستخدمه اسينات دائما للخروج مع بيك فقد اتفقوا علي الخروج منه وسيكون ابريس علي الجانب الاخر ينتظرها كانوا يسيرون في الممر ولكن سمع ست صوت احد الحراس فجذب ميسرة بسرعه وخبأها / اششش لا تتحركي من هنا سأخلي الممر وأعود
ثم ذهب ست حيث الحراس / أنتم ماذا تفعلون هنا لقد طلبت تكثيف الحراسه علي جناح الملك هيا اذهبوا بسرعه قبل أن اقطع رؤوسكم
ذهب الحراس بسرعه حيث أمرهم ست ثم عاد ست لميسره وجذبها خلفه بينما هي ضحكت بخفوت / لا مسيطر آوي يا ست
وصلوا حيث البوابه الخلفيه للقصر ولكن للأسف كانت مغلقه سب ست في سره ثم نظر للبوابه بعجز / ماذا الان
ميسره وهي تنظر للسور ثم خلعت الغطاء الذي كانت تضعه عليها / شبكلي يابني شكلي هرجع ايام الشقاوه
نظر لها بتعجب فشرحت له ما يجب فعله ولكنها اقترح عليها شئ اخر
نظرت له ميسره بقلق / هتعرف ولا تكسرني ضحك عليها ست / هيا ياصغيره انتي خفيفه كالريشه
ابتلعت ميسرة ريقها بتوتر ثم وقفت أمامه فمد يده وحملها بخفه فصعدت هي علي كتفه ونظر لبعيد / صدق شايفه مصيبه جايه من بعيد اهي
ثم وقفت علي كتفه وهي تحاول الاتزان وامسكت بالسور ووضعت قدمها علي السور وصعدت عليه فنظر لها ست / انظري اذا كان ابريس علي الجانب الاخر ام لا
نظرت ميسره حتي وجدت ابريس يختبئ بجانب الباب الخلفي فأخذت تصفر وتنادي بخفوت / ابريس هنا
نظر ابريس لمصدر الصوت وجدها هي معلقه علي السور وتهز رجلها كما لو انها علي الشاطئ
نظرت ميسرة خلفها لست / حسنا ست اذهب انت فابريس هنا
هز ست رأسه ثم رجل حتي لايشك احد بوجوده هنا بينما هي ابتسمت وهي تنظر لابريس الذي ينظر لها بغيظ / ابريس هنعرف تلقف
ابريس بغيظ / انزلي انتي بس وانا هوريكي يا ميسرة انزلي يابت اخلصي
ميسره وهي تترك نفسها / صلي علي رسول الله
ثم قفذت فامسكها هو ولكن كان هناك حجر خلفه فعرقله فسقط وسقطت هي عليه تأوه هو بينما هي نظرت له بمرح / حلوه اوي كمان مره احيات عيالك يا شيخ
نظر لها ابريس بتعب ثم تنهد ييأس ونهض وحملها بين زراعيه وضمها له بشده كل مره تبتعد عنه يشعر كأنه سيموت او ان احد سرق روحه بينما هي وضعت يده حول عنقه / هعرف امشي نزل….
قاطعها هو وهو يقربها من قلبه / اشششش فقط اهدئي دعيني أنعم بضربات قلبك التي تطرب قلبي يا شمسي
نظرت هي له بتأمل وقلبها ازداد نبضه بسبب كلماته فاغمضت عيناها واراحت رأسها علي كتفه واغمضت عينها بينما هو نظر لها بعشق تخطي الحدود ونظر أمامه بشرود وهو يفكر ان حورس أصبحت أفعاله كثيره لابد من وضع حد له وبسرعه فالان يمكن القول ان الحرب بدأت يا حورس وهو يعرف كيف سينهيها ومعني ان الحرب بدأت اذا يجب للشمس ان تستيقظ ………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى