رواية لعنة الامبراطور الفصل التاسع 9 بقلم نور شريف
رواية لعنة الامبراطور الجزء التاسع
رواية لعنة الامبراطور البارت التاسع
رواية لعنة الامبراطور الحلقة التاسعة
انا جايه اقدم علي شغل في الشركة دي مش حضرتك زين بيه ده كل حاجه عني اسمي واسم بابا بس بابا متوافي وعايشه مع ولدتي :
زين قام مفزوع من علي الكرسي انتي مامتك اسمها اسية متاكده؟
لين :ايوه اسمها كده حضرتك تعرفهاا؟
زين :ايوه اعرفهاا هي مش قالتلك حاجه عن عيلة باباا او اي حاجه يا لين؟
لين بستغراب :لاء بس لم بسالهاا بتقول ياريت منتكلمش ف الموضوع ده تاني وكمان ان احنا عايشين لوحدنا؟
زين :فات كل السنين دي واحنا بندور عليهاا تمام بكره الصبح تكوني موجوده هنا يا لين؟
لين بضحك غريب اوي الراجل الي جوه ده اتفزعت لم وقف حسيت ان عملت جريمة لاء وكمان عارف ماماا يلهوي، اارن عليهاا كده اشوفها فين؟
ليال :ايوه يا زين اتاخرت ليه ف الشركة ابنك عامل مشكلة في الجامعة كبيره والمدير مكلمني وابنك جاي مضروب تقريبا هو الي غلطان.
زين بعصبية :هو كل يوم مشكلة انا زهقت من ابنك ده هو يروح جامعه بره ويروق دماغي انا زهقت من المشاكل دي كلهاا…
سليم بضحك :ما هو يا باباا ف واد شتمني ونا خارج ف سكتت ولقيته بيكمل بقاا ونزلت فيه ضرب بس كان معاه شلة ضربوني انا سليم اضرب هقول ل عمي صخر هيجيب حقي؟
ليال :اهدي يا سليم محصلش حاجه خلاص يا زين هحضر الاكل علي ام تيجي.
سليم :انا نازل ل عمي صخر هو يتصرف بابا ده شايف ان عبيط ولسه صغير؟
صخر قاعد ماسك صوره اسية وبيبصلها :مش قادر اقولك وحشتيني ازي يا اسيه اسيتي ف هزار بعدك ما اكيد الجبل بيحزن عارف اذيتك كتير بس وحشتيني يا اسيه باسها وحط الصوره مكانها وغمض عنيه.
سليم فتح الباب وقفله ورن المكان كله :عميي شوفت باباا عمل اي انا مش غلطان انا عايز حقي واحد شتمني وجاب الشلة كلهاا اخدت علقة سخنه يرضيك..
صخر :هات اسم الواد ونا هعلم عليه بس مين الي غلطان ب امانه يا سليم..
سليم بتوتر :هو انا بعمل حاجه يعني هو الي غلطان؟
صخر :مين الي غلطان يا سليم.
سليم بخوف :الصراحة هو خاطب بنت ف الجامعة ف انا عكستها ف شتمني ونا خارج ف روحت ليه عشان اضربه ف حصل الي حصل؟
صخر بعصبية :سليمم اطلع بره حق اي ده انا لو مكانه اكسر عظمك اطلع بره..
فجاه زين دخل وشاف سليم وشه بيجيب الوان *
بص يا باباا محصلش حاجه انا هطلع بره وخلاص؟
زين :صخر عايزك ف موضوع مهم انا عرفت مكان اسيه وشوفت بنتك؟
صخر بصدمة :لقتها يا زين اكيد بتهزر عملتها قبل كده؟
سليم :بنتها حلوه زيهاا كده؟
صخر بصله بطرف عينه :مش انا قولتلك اطلع بره يبقي تتطلع بره عشان مش ادفنك مكانك..
زين ده السي في بتاعها :وعرفت كمان موقع البيت من رقمهاا هتروح ل اسية؟
صخر اكيد يلا بيناا فرصه لن تتعوض،
عند لين :ايوه يا ماماا انا اتقبلت انا جيالك علي البيت اهوو،
اسية بفرحة :الحمدلله يحبيبتي خير ان شاء الله.
لين لم اجيلك عايزه احكيلك علي حاجه يلا باي..
اسية تمام يا حبيبتي بايي.
صخر بيركب العربية لاقه سليم قاعد وراه :انا دراعك اليمين متنساش يلا بيناا اطلع وشغل حاجه تفرفشناا كده جاي بيشكي اي حاجه تعدل المود بتاعي ولا اي يا حاج؛؟
زين ببرود :انا هيجيلي الضغط قريب منك انت واختك علياا؟
سليم هو لسه مش جالك تقريبا مستعجل علي اي؟
صخر حبيبة عمهاا هادية ازي عن العفريت الي قاعد ده..
سليم بضحك :طب خاف مني بقا اصل بطلع بليل
صخر بضحك :ابو تقل دمك عيل دمه تقيلل اوي مش عارفه امك كانتت بتتوحم علي سلحفاة..
زين بص ل سليم بصه غيره :
صخر اسكت يا سليم ابوك هيولع فيناا..
زين :ما لقيت غيرك كتر خيرك ما لقيت غيرك كتر خيرك علي الي عملته سنين في هواك راجععع تاني،،
سليم بضحك جاي بيشكيي يلا يا حاج البتاع بيقولك وصلناا الشارع ده اسال بقاا؟
صخر نزل بهيبة وسال علي بيتها وعرف المكان شاف بلكونة صغيره وفيهاا كرسي عرف ان ده بيتها والورد الاحمر..
لين :علي جمب يسطاا هو ده البيت شافت زين واقف تحت قالت ف سرهاا :يلهوي اي جابه هنا ده؟
زين شافهاا :ازيك ممكن نشوف مامتك دقيقة؟
سليم بنبهار :ركز مع حركتها وكلامهاا الله يا صخر باشاا دي شبهك اوي؟
صخر قرب منها وقالها :عرفه انا مين؟
لين :لاء مش عرفاك بس شوفتك ف صوره مش فاكره فين؟
صخر لسه بيمسك اديهاا قامت سحبت اديهاا بسرعه :
لو سمحت مينفعش كده حضرتك محتاج حاجه..
صخر اه عايزين مامتك،،
صخر طالع معاه والفرحة مسيطرة عليه،
زين خايف يا صخر ولا مالك.
صخر قلقان يا اخويا هشوفهاا بعد سنين كتيره وحشاني اوي؟
لين مامااا البسي طرحتك معايا ناس؟
اسية فتحت الباب ولكن الصدمة الجمتهاا بلعت ريقهاا وقفلت الباب تاني ‘
صخر افتحي الباب اي مش فاكره صخر خالص وجهي نفسك وافتحي؟
لين ب استغراب :انت مين اصلا؟
صخر :انا باباكي..
اسية فتحت الباب وبصت ليه شافت ملامحه الي كبرت شعره الي بقاا ابيض واسود وشويه تجعيد بس لسه زي ما هو بنفس الهيبة متغيرش، اتفضلوا يا جماعه..
صخر هترجعي القصر تاني؟
اسية :لاء مش هرجع
صخر :ده لازم مش باخد رايك جهزي الحاجه يا لين؟
اسيه متعمليش حاجه انا مش هتحرك من هناا..
صخر بعصبية :*********
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الامبراطور)