رواية لعبة العشق الفصل العاشر 10 بقلم دودي
رواية لعبة العشق الجزء العاشر
رواية لعبة العشق البارت العاشر
رواية لعبة العشق الحلقة العاشرة
ذات يوم..
سهير: لا بقولك ايه بقى، انتي ناويه تعتكفي في الأوضة أخرجي يا بت انتي من الأوضة شوية، في فرح عاوزة اخدك معايا فيه
رانيا: يا ماما معرفش حد هناك هروح ليه؟!!!
سهير: تعالي يلا بس وأهو تفكّي شوية
اومأت رانيا بملل و إرتدت فستان أسود طويل وخمار أبيض
خرجا و إتجها للمكان الخاص بالعُرس
دخلت وقد صدمت أن الأنوار جميعها مُطفأة
رانيا باستغراب:ماما فيه إيه؟؟ المكان كله ضلمة ليه؟
ما أن نطقت حتى أضاء النور فجأه وظهر مازن الذي إبتسم بحب وبدأت فتاة جميلة بالغناء وعيون رانيا معلّقة بعيون مازن والدم.وع تملأ وجهها وهي تتذكّر كل الآلام التي قاستها بسببه والحال لا يختلف عند مازن من التذكّر والدم.وع وتأنيب الضمير وو.جع قلبه على ما فعله بحبيبته وزوجته
الفتاة: نزلِت من البيت في المطر ومهمهاش برد الشتا.. بقاله كام يوم مختفي مش فاهمه ليه بيعمل كده..
نزلت وراحت علي مكان كانوا فيه تملي بيسهروا.. أول ما شافها فسلامه بان إن مشاعره إتغيروا وقال كلام مكنتش عارفة تجمّعوا.. متفاجئة بيه مذهولة قاعدة بتسمعه.. أصل الكلام ده بيبقى دايماً آخره بُعد.. فعلاً أوام ظنونها جت فمحلها..ورفع عينيه وبقس.وة وبر.ود قالها..معلشي أسف..إحنا لازم ننسى بعض
سرحت وشافت زكريات أجمل ليالي عمرها..معقوله يعني قلبه مات وحياتها ناوي يهدّها..بصتله تاني بإهتمام وقالتله متفقين كده أنا جاية أقول نفس الكلام مبقتش عايزه الحب ده.. هتقوله إيه ماهي مستحيل تستعطفه.. معقولة يعني هتبكي علشان تكسفه.. يعني هيبقى جر.ح وكماان يبقى ذ.ل..
مشيت أوام كانت ضعيفة متشتتة.. مشيت أوام وساعتها حست بالشتا… بس المطر… قدام دم.وعها كان أقل…
اتفاجئت رانيا بمازن يأخذ المايكروفون ويغني بصوت جميل مخلوط بالدم.وع الجزء الثاني من نفس الأغنية وهو يتقدّم مع غناؤه بإتجاه رانيا التي تملأ الدم.وع وجهها ولا تستطيع السيطرة على نفسها
مازن: خلص الشتا وعدت شهور .. واقفه حياته ف بعدها ..
من يوم ما سبها والايام .. بقت بتشبه بعضها ..
عرف قيمتها لما باع .. مقابلش واحدة زيها ..
مع إنه سابها عن إقتناع .. إنه مكنش بيحبها ..
إحساسه خ.انه .. وده اللي عاش يندم عليه ..
معقوله ضيّع .. اللي كان نفسه يلاقيه ..
وهو عارف قد إيه صعب الرجوع
بقى مستحيل تحِن ليه أو يرجعوا..
بتستنى يوم م يجيلها .. علشان توجعه ..
ومش هتضعف .. حتى لو بك.ى بالدم.وع
نزل وراح نفس المكان .. لأول مره من بعدها ..
يمكن ساعتها قلبه كان .. حاسس إنه هيشوفها هنا ..
عيونه تايهه بين الوشوش .. وفجأه .. لمحت وشها ..
وهى عملت متعرفوش .. ودارِت اللي ف قلبها ..
أول م شافت نظرة الضعف ف عنيه ..
مقدرتش تمنع نفسها .. وندهت عليه ..
ساعتها حس بروحه .. وإن ف قلبه نبض .
من غير كلام .. قال كل حاجه ف حضنها ..
من غير كلام .. نزلت دمو.عه على كتفها
لم تستطع رانيا الوقوف أكثر من ذلك وأعطته ظهرها وبدأت بالتحرّك وترك المكان بأكمله، تشعر أنها لا طاقة لها بمواجهته أو مواجهة قلبها الذي يص.رخ بداخلها يطلب البقاء بجانب حبيبه وعقلها الذي يرفض وجود هذا الحبيب
مازن بصر..اخ وحز..ن وحب: يا رانيا تعبتي قلبي بقى معاكي، وافقي بقى يا ستي أنا حي..وان وزبا..لة أنا جمعت كل اللي أها..نتك قدامهم وبعترفلك، أنا اتجن..نت بيكي مش بس بحبك يا رانيا، وافقي بقى متعذ..بينيش أكتر من كده أرجوكي
إبتسمت قليلاً ثم دارت ابتسامتها وتحرّكت مجدداً ليوقفها صوته مرة أخرى
مازن: طب بصي عشان خاطري طيب،طب بقولك شايفة عمو اللي هناك ده (اشار لوالدها آسر) متجوز يعني والحياة لطيفة أنا عاوز أتجوز زي الناس دي مليش دعوة
إبتسمت رانيا قليلاً وذهب لها والداها ووالدا مازن
سهير: خلاص بقى يا حبيبتي ده حتي ربنا بيسامح سامحيه
محمد: يا بنتي سامحيه هو إتغيّر بجد وبيحبك
آسر: يا رانيا إنتِ بتحبيه وافقي بقى وانسي اللي فات، انا متطمّن عليكي معاه المرة دي
سلوى: بسببك بعد ربنا إبني إتغيّر وقرّب من ربه ودينه وافقي يا بنتي وصدقيني المرة دي ثقتك فيه في محلّها
وفجأة بدأ كل من بالمكان يصر..خون قائلين مشجّعين إياها: وافقي يا رانيا بليززززز وافقي بقى يا رانيا
إبتسمت وهي تنظر للجميع ما عدا مازن
رانيا: طب مهو يعني أصل يعني يوووه بقى، يلا عشان خاطركوا بس
ضحك مازن بصوته كله وجرى عليها حملها ودار بها وقلبه يكاد يقف من سعادته بعودة حبيبته إلى حض..نه مع صياح الجميع: هيييييييييي
ضحكت رانيا بخجل وقالت بهمس داخل أذن مازن
رانيا: بحبك يا صياد
ضحك مازن وناظر عيناها
مازن: بعشقك يا قلب الصياد
اخذ البنات رانيا للغرفة المخصصة لها فى الفندق الذى يوجد به القاعة وهناك وجدت فستان زفاف ملائكي مزين بورود بيضاء جميلة وخمار ابيض رقيق وتاج من الألماس هدية مازن لها ومتخصصة للميك اب تنتظرها
بعد نصف ساعة كان مازن ينتظر امام الغرفة ليأخذها
طرق الباب أذنوا له بالدخول ورانيا تعطيه ظهرها
أدارها له بهدوء وما أن وقعت عيناه عليه قال: ما شاء الله لا قوة إلا بالله العلي العظيم لاااا انا كده مش هنزل من هنا انا مش عاوز مخلوق يشوف الجمال ده كله غيرى
ابتسمت رانيا بخجل زادها جمالاً فقال مازن فى أذنها: تؤتؤتؤ ارحميني بقي كمان الإبتسامة مسلمِتش من جمالك، بالله انا كنت أغب..ى انسان في الكون إني أسمح ببُعدك عني كل ده، بحبك يا اغلى ما فى حياتى
رانيا بهمس: وانا كمان بحبك اوي
قبّل مازن جبينها وألبسها التاج الألماس ونزلوا سوياً إلى القاعة
بدأ الزفاف وسط سعادة الجميع
بعد انتهاء الرقصة الأولى جلس مازن على ركبة واحدة وقام بإخراج خاتم ألماس تحفةةةة وألبسه لرانيا قائلاً: تسمحيلي أعيش حياتى جنب اللي نوّرت قلبي وحياتى وادتني معنى لحياتى، تسمحيلي نعمل عيلة جميلة و ناخد ايد بعض للجنة
رانيا اومئت برأسها موافقة وهى تضحك وتبكي
قام مازن ومسح دموعها وحضنها بكل شوق وحب دام لفترة طويلةةةةة واخذ يدور بها وهو يقول بأعلى صوته: بحبككككككككك
صفّق الجميع من أجلهم وقام مازن بحملها فجأة قائلاً: سوري بقي يا جماعة اتأخرنا أنا وعروستي على شهر العسل وشكراً للجميع على مشاركتكم لينا فرحتنا
وأخذ رانيا التى دفنت وجهها خجلاً في صدره وركض لخارج القاعة وسط ضحكات الجميع.
الخاتمة..
مرت ثلاثة أشهر على زواج رانيا ومازن و هم فى سعادة غامرة
يوماً ما عاد مازن ك عادته بعد عمله إلى منزلهم وجد الانوار مُطفئة
مازن: رانى فينك ياقلبي؟
رانيا من خلفه قامت بإحتض..انه وقالت: انا هنا ياقلب راني
التفت مازن وأخذها بين أحض..انه ثم أضاء الأنوار وتفاجأ أن صالة المنزل كلها مزينة بالورود وفى الوسط بالون كبير على طاولة العشاء التى أعدتها رانيا بكل الأكلات التى يحبها مازن
مازن: ده ايه الدلع ده كله؟ الاكل اللى بحبه والورد الجميل بس الغريب حاجة واحدة
رانيا بحب: ايه هى؟
مازن: بالون الهيليوم اللى واقف على الترابيزة ده ليه كبير كده؟ وليه واحد بس وشكله جواه حاجات؟
رانيا وهى تاخذ يده وتتحرك إلى الطاولة
رانيا: دى هديتك يا روحى واللى جواها ليك
مازن بإستغراب: ليا انا !! انا مش عاوز حاجة من الدنيا بعد وجود اجمل هدية معايا
رانيا: ربنا يديمك ليا يارب حبيبي
يلا بقي اتفضل الدبوس ده فرقع البالونة وشوف هديتك
مازن: ماشي ياقلبي
قام بتفجير البالون وتفاجأ ب الزينة تنفجر حولهم فضحك بسعادة
مازن: حبيبتى يا احلى رانى ربنا يديمك ليا يارب ياقلبي
رانيا وهى تنظر للطاولة: بس هديتك لسه ع الترابيزة
نظر مازن موضع نظرها وجد كوب خاص بالاطفال
اتسعت حدقتاه بصدمة: بجد؟؟!!!
رانيا بخجل: مم
احتضنها مازن بكل عشق العالم واخذ يدور بها وهو يصر..خ: يا الله.. يا اما انتَ كريم يارب
رانيا بدم..وع وفرحة: ربنا يديمك لينا يارب يا حبيبي وميحرمناش منك أبدا يارب
انزلها مازن بحب وذهبا لتناول الطعام فى سعادة لا توصف
تمر الشهور حتى وصلت رانيا لنهاية حملها
ذات ليلة قامت من نومها بتعب شديد وبدأت تض..ربه بقوة
رانيا بص..ريخ:إصحى يا حيوا..ااننن انااا. بووووللدددددد اعععععععععععععععع
مازن:ايه فيه ايه بتولدي ازاي يعني!
رانيا وهي تعُض ذراعه:اااععععع هو ده وقت إستغراابككككك قووووووووومممممم ااااااه
مازن بصر..يخ:ايدييييي اااااه
قالها بألم وقد احضر خمارها وفستان طويل جعلها ترتديهم بسرعة وقد قال وهو يحملها بينما تض..رب ضهره
مازن: متخافيش يا حبيبتي قربنا
رانيا بدم..وع وص..ريخ:بكر..هك يا مااازننن بكر..هككك اااااااااه
واخذت تعض ضهره وهو يصر..خ حتى أدخلها السيارة وبعد قليل وصل للمشفى
مازن:اه يا بنت المج..نونة! يارب قومها بالسلامة يارب
دقائق حتى توقف صر..اخ رانيا وقد بدأ صرا..خ طفولي جعله يبتسم بخفة وجرى بسرعة ما ان خرجت الممرضة وهي تحمل إبنته وإبنه
ضحك بخفة وقد إحتض..نهم بينما همس في اذن الفتاة اليمنى.
مازن:الله أكبر
ثم اذنها اليسرى اقام الصلاة بهما وفعل هذا مع الولد بإبتسامة
مازن:بسم الله ماشاء الله عليكم ربنا يحفظكوا يا حبايبي
نظر ناحية رانيا ثم قال بمشاكسة
مازن:إنتِ أد ضربك ليا ده؟
رانيا بخ..در أثر البنج:بحبك يا مازن.. متسيبنيش ارجوك بحبك
مازن:هششش مازن بيمووت فيكِ يا رانيا
رانيا:هو انا ولدت خلاص؟
مازن:ايوة يا حبيبي
رانيا:ممكن اشوفهم؟
مازن:اكيد
وضع الولد على ذراعها الأيمن والفتاة على الأيسر وهذا جعلها تبتسم وتحتض..نهم بخفة وبدأت دموعها تنسدل بفرحة
مازن:هنسميهم إيه؟
رانيا بإبتسامة:رين وريان
مازن:إنتِ تؤمري وانا انفذ يا قلب مازن.
دخل الأهالي وقد بدأت الزغاريد تتعالى و المباركات انهالت عليهم
بعد عدة ايام قرر مازن ورانيا الإحتفال بالمولودان وقد بدأت الإعدادات للحفلة
قاموا بتزبين حديقة ڤيلا اهل مازن بالورود والبالونات
وقف مازن وسط المدعوين يمتلىء قلبه بالسعادة بوجود رانيا وأبنائه فى حياته
نزلت رانيا ترتدى فستان نبيتي وخمار نفس اللون وتحمل طفليها على يديها
اقترب مازن منها وهمس فى اذنها: وبعدين بقي فى الجمال ده والله اطلعك فوق بحلاوتك دى
رانيا بخجل: مازن بقي!!
مازن: قلب وروح مازن..بحبك اوى
رانيا: وانا بعشقك
تلقّوا التهانى من الجميع واقتربت سالى واحت..ضنت رانيا بحب ف هُم اصبحوا اصدقاء مقرّبين منذ فترة وقد تغيرت سالى كثيراً فى كل شىء
سالى: الف مبروك يا رونى ربنا يديمهم ليكم يارب
رانيا: الله يبارك فيكي يا قلبي عقبال ما افرح بيكي يارب
انا حقيقي بحبك اوى رغم انى مكنتش بطيقك زمان انتى عارفة ليه؟؟
سالى: انا ومازن مكناش ننفع لبعض يا رونى انا بس اللى افتكرت انه لازم يرتبط بيا لاننا سوا من زمان بس لما شوفت حبكم لبعض أدركت انى كنت غلطانة
رانيا: ربنا يديم المحبة ما بينا يارب حبيبتي
سالى: امين يارب العالمين🤲🏻 ربنا يديمك ليا حبيبتي انا مقدرش انكر ان ليكي الفضل بعد ربنا انى اتغير، قُربي من ربنا طريقتى لبسي اسلوبي، انا حالياً بتمني من ربنا انه يرزقنى بشريك حياة نعين بعض للقُرب من ربنا
رانيا: ربنا يفرحنى بيكي يارب حبيبتي عن قريب
ابتسمت سالى لها ب وِد وذهبت للتحدث مع عمها
أقبلَ عليهم كلاً من ياسر واحمد وشمس وليل وهم يضحكون
ياسر واحمد: مبرووووك ياحلويييين على القمامير
رانيا ومازن بإبتسامة: عقبالكم يا حلوييين
نظرا لشمس وليل ب هيام: قريب ان شاء الله
ردا الاثنين: لسه بدريييي مش كفاية كتبنا الكتاب لسه بقي نخلص الحاجات اللى ورانا الاول
ياسر واحمد بإمتنان: احنا مش عارفين نشكرك ازاى يا رانيا انتى كنت سبب من عند ربنا انهم يرضوا عننا ويوافقوا علينا ويتأكدوا اننا اتغيرنا فعلاً واننا فعلاً بنحبهم بجد
شعرا شمس وليل بالخجل وهما ينظران إليهما بحب
ردت رانيا بهدوء: انا معملتش حاجة انتوا اللى عملتوا واثبتوا حبكم وتغيركم و ب رضا ربنا عنكم اتيسّرتلكم كل الصعاب
ربنا يسعدكم كلكم يارب
اخذوا يضحكوا جميعاً سوياً فى حب وفجأة ظهر آخر شخص توقعوا حضوره
رانيا بصدمة: سيف!!!!!
اقترب منهم سيف بخجل
سيف بأسف:انا أسف يا مدام رانيا انا والله فعلاً إتغيرت اتمنى منكوا إنتِ ومازن تسامحوني واللهِ ندمت
كان مازن سيتحدث بغ..ضب لولا رانيا التي قاطعته
رانيا:مسامحينك يا سيف..
ابتسم يف بسعادة ولام نفسه انه اخطأ في حق هذه الفتاة صاحبة القلب الكبير الماسامح يوماً ولكنه تاب لربه وغيّر حياته بالكامل
اكملت بمرح:وبعدين يا استاذ مازن يا محترم متنساش إن المُص..يبة اللي الأستاذ سيف عملها ادت ل قربك مني وزواجنا من تاني وكمان ادت لإننا دلوقت عندنا بنت وولد ولا إيه
إبتسم مازن وقد تنهد
مازن:طيب يا سيف… مسامحينك بس إبعد عن حياتنا
سيف بإبتسامة:شكراً.
قالها سيف وهو يمد لهما الهدية بينما قد خرج لكن قبل خروجه لاحظ مازن إستغفاره عدة مرات ورجوعه له مسرعاً
سيف:لأ بقولك ايه كدا ما ينفعش، مين الأنسة اللي هناك دي؟
قالها محدثاً مازن وهو يشير بعيناه
مازن:دي بنت عمي
سيف:اممم قلتلي… احم ماشي طيب بقول اي يا جماعة
رفع صوته:انا قررت اتجوز مفيش مبروك؟
مازن بصدمة: نعممم!!! تتجوز ايه يا ابني و مين؟ هو سلق بيض؟؟؟
سيف بإبتسامة: هتجوز البنت الحلوة اللى هناك دى
ضحكت رانيا ومازن والجميع عليه وعلى تهوره
مازن: تعرفها منين انت عشان اول ماتشوفها تقول اتجوزها
سيف: معرفش!! هالة جميلة حواليها خطفت عيني رغم انى غضّيت بصرى بسرعة بس هيئتها وابتسامتها فعلاً خطفتنى ..طيب هى مرتبطة ؟؟
مازن بخبث: لاااا مش هجوزهالك..بنت عمى وانا حر
سيف بتوسل: بالله عليك يا مازن عشان خاطرى كلملى ابوها اروح اتقدملها بالله عليك متبقاش رخم
مازن بغض..ب مصتنع: بقي انا رخم طب تعالالى بقي
ركض سيف وورائه مازن فى مرح وسط ضحكات الجميع وفى وسط الركض ذهب سيف تجاه سالى التى تبتسم مثل البقية عليهم وقال: كله عشان خاطرك شوفتى ادينى هت..ضرب اهو
سالى بصدمة: انا!!!
سيف بمزاح: ايوة انتى يا ستى.. كل ده عشان قولتله عاوز اتقدملك وهو رفض وبيرخم عليا
سالى بخجل نظرت للأسفل قائلة: افندم!!
سيف ب مزاح: لالالالا الطماطم ظهرت يا ….
سالى( قالتها بصوت خفيض)
سيف: احلى صدفة ف حياتى يا أنسة سالى
نظر خلفه وجد مازن ينظر لهما فى صمت بنظرة سخرية : لا والله
سيف ب ضحك: اه والله
ضحك الجميع وذهب سيف راكضاً لوالد مازن: بالله عليك يا عمو جوزنى الأنسة الحلوة اللى هناك دى
محمد ضاحكاً: انت اتجننت يا ولد انت!! فى حاجة اسمها اصول باباها اهو هو اللى مفروض تكلمه
ركض سيف لوالد سالى : عمو عمو بالله عليك جوزنى بنتك العسل دى
رد احمد والد سالى بغ..ضب مصطنع: ايه اللى بتقوله يا استاذ انت!!! فى اصول للجواز وفى بيت تتقدم فيه لو عاوز الحلال فعلاً زى ما بتقول
سيف بجدية ضاحكة: طب بالله عليك ادينى ميعاد هه هه
نظر احمد ل مازن فأومأ له مازن مطمئناً
احمد كاتماً ضحكته: تمام يا استاذ تقدر تتفضل الخميس الجاى ان شاء الله واللى فى الخير يقدمه ربنا
ضحك سيف بسعادة: ربنا يكرم اصلك يا رب
ضحك الجميع بسعادة واجتمعوا وأخذوا صورة جماعية لتخليد هذه الذكرى الجميلة
النهاية..
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعبة العشق)