رواية لست ضعيفة الفصل الرابع عشر 14 بقلم رانيا عبدالعليم
رواية لست ضعيفة الجزء الرابع عشر
رواية لست ضعيفة البارت الرابع عشر
رواية لست ضعيفة الحلقة الرابعة عشر
ريما من الداخل وهي تركض بملابسها التي كانت تعد بها الطعام مع والدتها ورائحتها بصل وشعرها ليس مرتب… بطريقه عشوائيه /ما
تستني يابقف يلي برا.
ريما بشهقه / انت.
الشخص/اي قله الادب دى حتي الخدامين …روحي يا شاطره نادي
ريما وقوليلها مديرك برا.
ريما وهي تنظر لنفسها ثم تنظر له/ مالك ياض في اي ماتظبط.
يوسف/الصوت ده انا سمعته قبل كده بس اتمني ميكنش اللي
. بالي….وبعدين بتقولي لمين ياض.
ريما وهي تضع يدها في خصرها/ليك يعنيا.
كاد يجيب عليها لولا سماع صوت والدتها/مين يابت عندك برا.
حنان وهي تضرب ريما في كتفها/مين ده يابت.
ريما/ده اللي كان عليز يستغلني ياما .
نظر لهم يوسف بحاجب مرفوع.
حنان/يا الف اهلا ياباشا نورتنا…اتفضل
ذهب يوسف الي الداخل بينما ريما كانت تتشاجر مع والدتها .
حنان /دي ريما الفرحه مش سيعاها.
يوسف وهو ينظر لها من الاعلي للأسفل ثم تحدث بقرف/اه فعلا واضح.
ريما/اي اللي جابك هنا مش انا قلت مش هشتغل.
حنان/معلش ياخويا هي من فرحتها مش مصدقه لحظه وجايين.
ذهبت حنان واخذت ريما معاها إلي الداخل .
حنان بحده/اسمعي يابت اما اقلك هتسمعي كلامه ده باين عليه ابن ناس ومش هيأذيكي ومترفضيش الشغل عشان لو رفضتي ملكيش خروج تاني .
ريما وهي تجز علي اسنانها/حاضر.
~~~~~~~~~~~~~~~~
سمعت منار صوت طرق علي باب غرفتها /ادخل ….عايز اي يا معتز
معتز/متزعليش مني مكنتش اقصد.
منار/مش زعلانه عادي.
معتز دخل وقعد جمبها وهي بتبص من البلكونه.
معتز/بتفكري ف اي.
منار/في اللي جاي.
معتز/اللي جاي ده نسيبه لربنا .
منار/ونعمه بالله.
دخلت منار من البلكونه ومعتز وراها.
معتز اخد باله من انها لابسه هدومها الرياضيه كامله/ لابسه رايحه
.فين.
منار/مشوار بسيط وراجعه.
معتز/هاجي معاكي
منار/لا انا هروح لوحدي.
بعد عشر دقايق
معتز/انا هسوق.
منار/يا ريت بسرعه .
~ ~ ~~~~~~~~~~~
نوال/مش عايزه اي غلطه زي ما قلتلك بالظبط.
الشخص /تمام ومتنسيش اني بعمل كده عشان انا بردو
عايز انتقم.
نوال/ماشي.
حد من وراها جيه وحط ايده علي كتفاها /بتكلمي مين.
نوال/ا ا ا ايدا نبيل عامل اي جيت امتي.
نبيل/كويس الحمدلله بس انتي شكلك مش كويسه!
نوال وهي تذهب من الغرفه لكي تتهرب منه/لا انا تمام.
هز نبيل اكتافه وتركها ورحل.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
نسرين كانت ماشيه في الجنينه بتاعت الڤيلا في نفس الوقت اللي كان طارق داخل فيه الڤيلا لمؤمن…. فضل طارق يبصلها ونسي اللي جيه عشانه لحد ما سمع صوت من وراه/صغيره متنفعكش.
بص طارق للشخص اللي بيكلمه /افندم!
هبه بمشاكسه/زي ما سمعت البنت صغيره متنفعكش.
جيه مؤمن لقيها واقفه مع طارق ادايق وراحلهم/خير يا طارق وانتي بتعملي اي هنا.
طارق/انا كنت جايب ورق وعايزك تشوفه وتمضي عليه.
مؤمن /تمام تعالي ورايا وانتي حسابك معايا بعدين
هزت هبه كتفها/ماله ده كمان … ثم ذهبت لنسرين
هبه بمشاكسه/ سرحان ف اي يا جميل .
نسرين بشرود/ اني لقيت اهل يعوضوني عن اللي فات خايفه
في يوم اقوم اللاقيني تاني فالشارع
كتمت هبه دموعها وتحدثت بابتسامه/اي يبت العبط ده ده انا ارمي الواد إيهاب ف الشارع وانتي تقعدي مكانه ده لو مشلتكيش الارض اشيلك فوق راسي …..هههههه بهزر هتقعدي علي الارض
عادي مش هعرف اشيلك فوق راسي
جريت نسرين عليها وحضنتها/انا بحبكم اوي
هبه بابتسامه / واحنا بنحبك اوي…. يلا يبت تعالي
نشوف حد نراري فيه ولا اي مصيبه نعملها نطري بيها يومنا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مؤمن/تمام اهو الورق والامضي وكل حاجه ناقص حاجه تاني
طارق بأستغراب/ لا كل حاجه تمام بس انت مالك في اي.
مؤمن /مفيش يا طارق ومتوقفش مع هبه تاني.
طارق بغمزه/ ايوا كده فهمت والله ووقعت يا مؤمن ههههه.
مؤمن بعصبيه/اطلع برا.
طارق بضحك/ هههههه ماشي يعم بس ما تزقش.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
هبه/بصي كده انتي هتمسكي دي واول ما يطلع تنزلي علي راسه بيها.
نسرين بقلق/هبه انتي متأكده من الطلب ده ما تشوفي اي حكم غيره.
هبه بأصرار/ اه متأكده وهو ده الحكم ياختي مش مشكلتي انتي اللي مبتعرفيش تلعبي كوتشينه.
نسرين بخوف/ماشي .
واول ما خرج طارق من الاوضه لقي حاجه بتنزل فوق راسه ضرب وهبه واقفه علي جمب ماسكه بطنها من الضحك/ هههههههههه مش قادره بجد .
طارق بيبص لنسرين اللي بطلت ضرب وواقفه محرجه/ اههه يادماغي اي ده هو انا عملت اي.
نسرين بأحراج وهي بتبص ف الارض/ اسفه والله ده كان حكم.
طارق وهو ينهض/ خلاص ياستي مفيش مشاكل….وبعدين بص لهبه بشر /انتي ليكي اللي يلمك هبقي اقوله.
هبه وهي تتخصر/مين ده اللي يلمني يخويا روح قوله واضرب راسك ف اجدعها حيطه.
طارق ماشي يعرج بعدين بص لنسرين/اي البتاعه اللي بتضربي بيها ف ايدك دي.
نسرين/معرفش دي هبه اللي اداتهاني.
طارق/ماشي.
هبه بضحك/هههههههه شكلك يموت ضحك
خرج مؤمن علي صوتهم لقي هبه بتضحك بصوت عالي بصلها بصه خلتها سكتت….ممكن افهم اي اللي بيحصل وانت لسه موجود هنا ليه.
طارق وهو بيعرج/ يخويا اسألهم انا بعمل هنا اي….. انا ماشي
مؤمن بضحك/ هههه اي ده انت بتعرج ليه.
طارق/البركه ف الست هانم خلت الاخت (وشاور علي نسرين ) تضربني باللي في ايديها دي.
مؤمن بضحك/ ههههه تستاهل .
طارق وهو ماشي من المكان وبيعرج /منكم لله ياقادرين..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منار/ خليك هنا انا هنزل وجايه تاني
معتز بأنفعال/هتنزلي فين ف المنطقه المقطوعه دي لوحدك
منار/ياخي اعتقني لوجه الله….وبعدين روح شوف حبيبتك دي
معتز بعصبيه/ملكيش دعوه.
منار/ يبقي انت كمان ملكش دعوه وسبني ف حالي.
معتز نزل وفتح باب العربيه وفتحلها هي برضوا باب العربيه /انزلي
نزلت منار ودخلت المخزن اللي ف منطقه معزوله ومعاها معتز وماسك المسدس …..خرجلهم واحد من المخزن وادي لمنار ورق وهي شكرته وادتله فلوس ومشيت.
معتز/ورق اي ده اللي جيبانا ف حته مقطوعه عشانه.
منار بعند/ ملكش دعوه.
معتز / مليش دعوه اللي هو ازاي يعني.
منار/ زي ما قلتلك كده ملكش دعوه بأي حاجه
تخصني
مسكها معتز جامد من دراعها وتحدث بفحيح مرعب / اي حاجه
تخصك تخصني.
منار بصدمه وهي مش فاهمه حاجه/ انت بتقول اي وسيب دراعي عشان بيو’جعني.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
يوسف/ من بكره الشغل وزي ما قلتلك .
ريما وهي مربعه ايديها علي صد’رها زي الاطفال ومبوزه/ ماشي.
يوسف بابتسامه بينت غمازاته/عامله زي الاطفال.
ريما تاهت في شكله
يوسف/اي عجبوكي
ريما/اللي هما اي
يوسف/غمازاتي
ريما بقرف/انت اخر واحد ممكن تعجبني فيك حاجه
قام يوسف وبيقفل زرار بدلته وقال لحنان/ اتشرفت
بحضرتك ….ومشي
~~~~~~~~~~~~~~~~
فريده ببكاء/يخيتي كان نفسي اخد ولدي فحضني بس هو مقطع جلبي عليه بعمايله اللي عتكره الناس فيه.
سحر وهي تربت علي كتفها/ متشليش همه هو اللي غلط ونسي نفسه وبياخد جزاته.
هدي/ ابنك غلك يا فريده وغلط مش هين ابدا وانا متأكده ان بنتي مش هتعمل كده غير لو متأكده من غلطه.
فريده ببكاء/ هو فعلا يستاهل كل اللي يجراله بس اني مستاهلش كل ديتي اني قلبي متقطع علي عيالي كل واحد فيهم عميشيلني همه وهو مش داري باللي عما يعمله.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
اللواء محسن/عامل اي انت طمني عنك انا كويس وهي كويسه ليا بدري مش عارف اكلمك .
شخص/ قريب اوي كل حاجه هتبقي زي الاول واحسن يا محسن
محسن/………..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لست ضعيفة)