روايات

رواية لست ضعيفة الفصل الخامس 5 بقلم رانيا عبدالعليم

رواية لست ضعيفة الفصل الخامس 5 بقلم رانيا عبدالعليم

رواية لست ضعيفة الجزء الخامس

رواية لست ضعيفة البارت الخامس

رواية لست ضعيفة الحلقة الخامسة

********في المستشفي..
هبه وهي تخرج من غرفه التحاليل وتنظر لهم بحزن /للأسف يجماعه مفيش حد متطابق معاه خالص …..
وتركتهم ورحلت.
صدم الجميع مما قالته الان الطبيبه.
في اللحظه دى وصل الجد وفريده المستشفي.
الجد بلهفه / طمنا يا معتز يا ولدي خيك بخير!
معتز بحزن وهو يكتم دموعه/ مش لاقين متبرع يجدي متطابق معاه كل اللي بيجي يتبرع يطلع مش متطابق.
الجد/ اني عايز احلل.
فريده ببكاء/ واني كمان.
ذهبوا ليحللوا …

 

 

************ في بيت منار
دخلت منار المنزل بغضب وتهاجمها ذكرايتها.
هدي/ مالك يبنتي في اي!..
لم تنتبه لوالدتها ودخلت غرفتها.
هدي/ربنا يخفف عنك يبنتي وترجعي زي الاول..
منار بغرفتها وهي تصرخ و تحطم كل ما تجده امامها..
وكل ما حدث في الماضي يعرض امام اعينها وكأن الماضي يجبرها علي تذكره/ انا السبب انا السبب
**************
Flash back
من سنه
علي/ موافقه تتجوزيني ولا تقري علي ابوكي الفاتحه.
(علي ابن عم منار عندو35 سنه بيحب منار وعايز يتجوزها غصب)
منار بغضب/ امشي اطلع برا انت اخر انسان ممكن اتجوزوا.
وعارف لو بابا حصلوا حاجه هقتلك وهقتل كل اللي ساعدك ف كده
علي ببرود/ تؤ تؤ تؤ مش بمزاجك يلا سلام يا بنت عمي.
(الحته دى متتقلش بالفصحي🙂😹 ).
بعد كلامها مع علي بيومين.
(هنتكلم بالعاميه خلاص 🙂😹)
منار وهي راجعه من الشغل لقيت الطريق واقف بسبب ان في قطر معدي زهقت من الانتظار طلعت برا العربيه بصت علي السكه لقت القطر خلاص هيعدى شافت باباها واقع علي سكه وفي كدمات كتير عليه ووشو كلو دم جريت عليه بسرعه عشان تلحقوا وهي مش مصدقه ان ده والدها لكن الناس منعتها وشافت والدها وهو بيموت بالطريقه البشعه دى..
اغمي عليها من هول المنظر الناس اخدوها وودوها المستشفي واخدوا تليفونها ورنوا علي والدتها ولما فاقت لقت كل أخواتها حواليها امهم معاهم.

 

 

منار ببكاء/ بابا يماما بابا انا شفتوا والله شفتوا..
هدى وهي بتحاول تبان قويه عشان ولادها/ اهدى خلاص يحببتي هو راح عند اللي خلقوا .
_________________________
عدى شهرين علي موت والدها وكانت لسه مخرجتش من الصدمه والدتها حبت تخليها تفك شويه / قومي يمنار عيزاكي تيجي معايا اروح اجيب طلبات للبيت.
قبل متخرج منار شافت علي ومعاه المأذون… منار اتعصبت اول ما شافتوا
علي ببرود/ عامله اي مرمر وحشتك مش كده …الحج قبل ما يموت او قبل ما اموتوا قلي خلي بالك عليها وانا جاي ومعايا المأذون عشان هنتجوز …
منار افتكرتك كلام ابوها / اوعي ف يوم تحسسي اللي قدامك انك ضعيفه خليكي دايما قويه حتي لو جواكي عكس كده..
استجمعت قواها كلها ونزلت عليه لكمات ف وشو وشالوه منها بالعافيه..
علي بغضب/ انا همشي دلوقتي بس هرجعلك ف يوم ومش هتفلتي مني ….وسابها ومشي ومن وقتها مظهرش
ومن وقتها بدأت تتقبل الوضع وتفتكر كلام والدها ليها وحلفت انها هترجع حق كل اللي قتلهم : قتل اعز اصدقائها الاتنين (هنعرف ف الفصول الباقيه )
Back
****************
منار/ هاتلي كل المعلومات عن الشخص ده واعرفلي هو فين دلوقتي خلال يومين تكون كل المعلومات عندي
المجهول/ تؤمري بحاجه تانيه!
منار / لا سلام

 

 

*************** في المستشفي
هبه راحت تستلم نتيجه التحاليل وتقولها ليهم / في شخص فيكم متطابق معاه…
الكل اتبسط وبصو لبعض بأمل …قاطعتهم من فرحتهم/ بس مينفعش الست الوالده تتبرع لأنها بكلي واحده…. ثم تحدثت بصدمه واستغراب/ جدي!….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لست ضعيفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى