رواية لست ضعيفة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رانيا عبدالعليم
رواية لست ضعيفة الجزء الحادي والعشرون
رواية لست ضعيفة البارت الحادي والعشرون
رواية لست ضعيفة الحلقة الحادية والعشرون
وبعد ساعات طويله خرج الدكتور …منار بلهفه/يا دكتور هو عامل اي دلوقتي
الدكتور بأسف/البقاء لله
زعقت منار بصوت عالي وبكاء/ انتو اغبيه حته رصاصه مش عارفين تخرجوها منه .
الدكتور/ حضرتك احنا حاولنا بس مفيش امل ده بالإضافه ان الرصاصه جت جمب القلب
جيه دكتور يجري من اوضه معتز/ المريض بيتنفس المريض عايش
منار قلبها دق بسرعه وكانت حاسه بفرحه .
الكل فرح من اللي قاله الدكتور.
بعدها بشويه الدكتور خرج / المريض حالته بقت كويسه الي حداً ما كلها ساعات ويتحسن تماما ….المريض نجي بأعجوبه احمدو ربنا.
_____________
يوسف بعصبيه/ينفع اللي انتي عملتيه ده يا هانم ماشيه تجري في الشارع خليتي اللي الاشكال دي تلمسك افرض كان عملك حاجه
ريما بعصبيه/اطلع من حياتي بقا قرفتني
يوسف اتعصب منها واتكلم بفحيح مرعب/كلمي ابوكي وقوليله اني جاي انهارده.
مدهاش فرصه تتكلم او ترفض بس هي في نفسها كانت فرحانه
اخدها بالعربيه وصلها البيت.
___________________
كامل بأبتسامه/خلاص بقا نستحمل دي اخر جلسه
عليا بأبتسامه/حاضر
بعد ساعات
كامل كان بيمسح دموع عليا واتكلم بأبتسامه بشوشه/ خلاص خلصنا.
عليا بفرحه/بجد
كامل / ايوه خلاص ….الف حمدلله علي السلامه…كنتي قويه جدا
عليا بأمتنان/ لولاك كنت هضعف.
كامل بأحراج/ عليا هو انا كنت عايز اقلك حاجه
عليا بضحك/ ومالك مكسوف كده.
كامل/ ماما عزماكي انهارده علي الغدا
عليا ضحكت علي شكله/ بقا كل ده عشان غدا…ياعم ماشي هاجي
_____________________
منار دخلت لمعتز ومسكت ايدو وهو كان لسه مافقش/ خضتني عليك يا معتز كنت هموت لو جرالك حاجه.
معتز فتح عينيه بهدوء واتكلم وهو بيتوجع من الرصاصه/كان هيجرالك اي…بتخافي عليا يامنار
منار بأحراج لما سمعها/لا اقصد عشان ابن عمي عادي بخاف عليك .
ضحك معتز عليها وهي وقفت بسرعه /ا ا اانا هروح اناديهم واقلهم انك فوقت.
معتز مسك ايديها قبل ما تخرج / امتي امتي يا منار هتظهري بشكلك الحقيقي .
منار بأبتسامه/ خلاص هنهلص من اللي احنا فيه وكل حاجه هتبقي تمام وهبقي بشكلي الحقيقي.
خرجت منار وبلغت الكل انه فاق والكل دخله .
_______________________صلو علي النبي.
في السجن
منال/ابعدي يا وليه كده
الست/مالك يا بت مش علي بعضك اتلمي بدل ما اقملك
منال بخوف بس مش مبيناه/ هتعملي اي يعني متقدريش تعملي حاجه.
الست قامت عليها مسكتها من شعرها وكل الستات اللي تبع الست دي نزلو في منال ضر’ب .
جيه الشاويش زعق فيهم وكل واحد رجع مكانه بعد ما منال خدت العل’قه السليمه.
_____________________
معتز /يلا ياجماعه انا بخير عايز اخرج
الجد بزعيق/ تطلع كيف يا واد انت اتچننت انت واخد رصاصه كانت هتقضي عليك.
معتز/ وانا دلوقتي بقيت كويس يا جدي وعايز اخرج
منار/ خلاص يا جماعه انا هكلم الدكتور ونخرج .
معتز زعق /خدي هنا.
منار بأستغراب/ انت مش عايز تخرج
معتز بعصبيه/ اي حد يروح غيرك ….عايزه تروحي للدكتور تقفي معاه….روح انت يا مؤمن
مؤمن بضحك/ اي بتغير يا وحش
معتز بحده/ انجز يا مؤمن عشان مزعلكش.
مؤمن راح للدكتور وبعدها رجع وبلغهم بالخروج
مؤمن رن علي طارق/ ايوا ياض يا طارق.
طارق/ عايز اي عيل فصيل.
مؤمن بشك/ بتعمل اي يا طارق.
طارق ضحك/ انت مالك.
مؤمن زعقله/قاعد معاها لوحدك يا كل’ب
طارق بضحك/ ياعم خليك في حالك وبعدين دي خطيبتي .
مؤمن / متترزعش معاها تاني لوحدك المهم ان يوسف رايح يكتب كتابه انهارده متنساش
طارق بصدمه/ ازاي ده هو مقلش لحد .
مؤمن/ قلي اقلك.
طارق/ ماشي
___________________
معتز/ فين منار يا جماعه
احمد/ياض ما تهدا دي اختي راعي اني واقف.
معتز/هتبقي مراتي يعني واقف قاعد ملكش لازمه.
احمد بعند/طب شوف هتتجوزها ازاي.
معتز ببرود/ هبقي اخطفها
دخلت منار الاوضه وسط ذهول الجميع.
هدى/اخيرا يا حبيبتي وحشني شكلك الحقيقي
الكل/ مين دي
منار بكل هدوء/ دي انا منار .
الكل اتصدم وهي شرحتلهم كل حاجه
اللي مكانش معاهم ولا مركز غير في منار وسرحان فيها.
ملك/معتز يا معتز
معتز/ها
ملك/ ليا ساعه بنادي عليك وانت ولا هنا.
معتز / معلش ….عايزه اي
ملك/ شفت منار
معتز/اه
____________________
مؤمن/ يا عمي كنا جاين نطلب ايد الانسه ريما ليوسف
ابو ريما/ وهو والد يوسف مجاش ليه
يوسف الحزن اتملك منه وريما كانت هتقول لأبوها يسكت
مؤمن بزعل علي صاحبه/ الله يرحمه يا عمي…ها قلت اي
ابو ريما بأحراج/ ربنا يرحمه اعذرني يا بني مكنتش اعرف….اه طبعا موافق ريما دايما بتحكيلنا عنه وعن اخلاقه.
يوسف بص لريما بحب وهي بصت للارض بخجل
يوسف/ تمام ياعمي اهو المأذون يلا يا شيخنا
ابو ريما كان عارف انهم هيكتبو علي طول/ يلا علي خيره الله
ريما كانت سرحانه بس فاقت علي كلمه المأذون الشهيره
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
يوسف بصلها بحب /بكره هنعمل فرح.
_______________________
اشرقت/خد يا شادي هنا….ولم اختك اللي ماشيه تعاكس في الولاد معاها في المدرسه.
شادى/بضربها ياماما.
ديما/ انتم عالم ظالمه انا بس بقدر الجمال
مدحت بضحك/ بنتك دي طالعه مش متربيه لمين
اشرقت بضحك/ لهبه…بس لو جينا للحق كلهم ماشفوش تربيه
_______________________
نسرين/منار انا كنت عايزه اشكرك علي كل حاجه عملتيها معايا.
منار/ انتي عبيطه يا بت مفيش شكر بين الاخوات
نسرين حضنت منار/بحبك اوي يا منار
منار وهي بتحضنها وبتمشي علي شعرها/ وانا بمو’ت فيكي
ياسمين/ والغلبان ده ملهوش حضن.
إيهاب من وراهم بغمزه/ لا ليه ….قريب هيبقي ليه
ياسمين بأحراج/ انا انا نسيت فوق النور شغال هروح اطفيه.
إيهاب ضحك عليها/ خليكي هروح انا اطفيه
_____________________________
معتز نادى علي منار وراحتله/نعم يا معتز
معتز/امتي بقا هنتجوز
منار/ نتجوز اي انا اصلا مش هتجوز
معتز / نعممم يا ختي
منار بجديه/زي ما سمعت كده مش هتجوز
_________________________
بعد مرور اربع سنين.
نسرين بصراخ/ طارق الحقني بولد
طارق بنعاس/كل يوم بتقولي كده نامي يا حبيبتي.
مصريخ وهي بتعض ايده/ يخربيتكك قوم
طارق بألم/ اه يابت الجعانه ايدي منك لله… خلاص اتنيلت
راح بيها المستشفي وبعد ساعات الدكتوره قالتله/ مبروك المدام جابت بنوته.
طارق بفرحه/ ممكن ادخلها
__________________________
إيهاب/قومي يا حبيبتي طارق في المستشفي ومراته بتولد
ياسمين بنعاس/ سيبني انام شويه
إيهاب/ يلا بقا بلاش كسل.
ياسمين/ يا إيهاب عايزه انام
إيهاب/ قومي ولما تيجي نامي
_____________________
معتز دايما قاعد حزين وشارد
الجد/ ما بزداك يولدي اللي عاتعملو ديه في حالك.
معتز ببكاء/ بترفضني ياجدي بترفضني ليه مش قادر انسي قسوتها.
الجد/ بكره قلبها يحن يولدي
معتز ببكاء/ امتي امتي ياجدي لينا اربع سنين اهو ولا قلبها حن ولا حصل حاجه
الجد /ربك هيدبرها ولو ليك نصيب معاها هتاخدها….قوم انت بس مرت طارق بتولد يلا يولدي عشان تبجي جمبه
قام معتز ولبس وراح علي المستشفي ولقي هناك منار واقفه كان عايز يروح يكلمها بس اتردد في الاخر قرر هيروح ويتكلم معاها.
منار اول ما شافته فرحت وابتسمت بس بعدها لمت ابتسامتها.
معتز/ هتفضلي كده لحد امتي ها
منار/ والله انا مش شايفه اني مستعده لأي ارتباط من الاخر كده انا مش هتجوز ابدا.
معتز/ لا هتتجوزي وغصب عنك .
منار بضحك/ محدش يغصبني علي حاجه.
معتز / منار انا بحبك كل يوم بتعذب فيه وانتي مش معايا وانتي بعيده عني حسي بيا بقا
منار / ايوه يعني المفروض اعمل اي
معتز / نتجوز
منار بعد تفكير/ ماشي موافقه.
_______________________
بعد تسع سنين.
منار/ خد هنا يا تامر
معتز بضحك/ سيبي الولاد يلعبو متقفليش عليهم كده خوفك الزياده ده هيتعبك
منار بضحك/ عيالك دول مطلعين عيني وانت يخويا ولا حاسس بحاجه
شادي/ عامله اي يا روجي
روجي/ الحمدلله وانت اخبار شغلك اي
شادي/ ماشي تمام
مؤمن/ بتعمل اي مع بنتي يا واطي
شادي/ يا مؤمن مبحبش حد يمسكني من هدومي ياخي ….وبعدين هعمل اي يعني مهي قاعده قدامك.
مؤمن/ انت عيل مش متربي وانا هقول لمدحت يربيك….ابعد عن بنتي بقا.
شادي بضحك/ اهي عندك انا قايم
___________________
معتز بحب/ شفتي يا منار ان اللي بيصبر ربنا بيعوضه شايفه عوض ربنا حلو ازاي….عيلتنا كلها بقت ملمومه حوالينا وكلما مع بعض ومبسوطين
منار بحب/فعلايا معتز عوض ربنا جميل
تمت بحمد الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لست ضعيفة)