روايات

رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني

رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني

رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان البارت السادس

رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان الجزء السادس

لسان قطه حب بعد فوات الاوان
لسان قطه حب بعد فوات الاوان

رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان الحلقة السادسة

🐈 بدات اروى تحكى كل حاجه بدموع ،ووجع وألم شديد
وكنت بسمع ليها
لانى متشوقه اعرف قصتها
تنهدت اروى بدموع ووجع :
مش عارفه يا عم حامد مين اللي كان غلط في البداية، بدأت حياتى مرة واحدة تتغير من يوم لقيت في ناس جي تعلمنا ازاى البس ازاى اختارة الالوان المتناسقة ازاى اتكلم
اتعصبت وقتها وكانت بداية كره قاسم ليا ،لأنه سمع كل كلامى عنه وأخطاء متتالية
فلاش باك
كانت اروى متعصبة وتصرخ بصوت مرتفع :
اى الهبل دا مين انتم وعايزين اي
قالت المدربة
احنا هنعلمك حاجات بسيطة تخص الاتيكيت والبس والمشي حضرتك
صرخت اروى وقالت
هو انا مش بعرف اعمل كل دا انا بنت حسن السلحدار ، وسهير المنشاوي
قالت المدربة :
دى تعليمات قاسم بيه
استعجبت اروى وقالت :
مين قاسم بيه دا واى علاقته بيا
ردت المدربة :
الله اعلم انا شغلي ان اعلمك كل حاجة خلال شهرين تكونى جاهزة
صرخت اروى وقالت :
بابا يا بابا مين الناس دى واى الكلام دا
يخرج حسن وهو كان منتظر رد فعل بنته
وكان شخص يراقب الا بيحصل
وردحسن وقال
نعم يا اروى في اي
سالت اروى:
مين الناس دى يا بابا وليه عاوزين اتعلم كل الحاجات دي
طلب حسن تاتى معه وقال:
تعالي يا اروى معايا، علي المكتب معلش يا جماعه انتظروني شويه
هزت المدربة راسها وقالت :
تمام يا فندم
تذهب اروى وحسن علي المكتب
بلع ريقه حسن وبدا يشرح ل اروى :
انا عارف انك دلوقتى بقيت كبيره ،وهتفهمي كل حاجه
استغربت اروى وقالت بهدوء
اكيد يا بابا ،لكن أنا مش فاهمه مين الناس دى، ومين قاسم دا
تحدث حسنبحزن :
في خسارة حصلت في الشركات الخاصة بينا وكنت ببحث عن شريك يكون معايا وقاسم دا الشريك اللي يمسك الشركات معايا، لكن شرط بكذا حاجه
تنهدت اروى وقالت : وياترى الاستاذ طلب اى مش كافية يشترك معاك، و كمان بيتشرط كمان
قال حسن
مش تعرف الاولى شرطه اى
ردت اروى شرطه اى
صدم حسن اروى عندما قال :
هيجى يعيش معانا هنا ،وكمان انتى تنزل تشتغلي معه، لانى في أسهم ب اسمك
انصدمت اروى وقالت
نعم ازاى دا ،والناس تقول عنى ايه، وبصفته ايه وكمان اي علاقة الشركات، بالقصر وبالحاجات دى
كان حسن عارف ان بنته عندها حق لكن قاسم عنده حق وقال :
لأنه اخد القصر رهان لحد ما يوقف كل الشركات علي رجلها ،وبعد كدة يرجع لينا القصر ،ولم تشتغلي معها هتعرفى تتعملي مع كل كبيرة وصغيرة في الشركات وكمان لازم يكون كل حاجه تحت عيونه، علشان لم تستلمي اسهمك، يبقي متاكد انك هتحافظى عليها
واقترح أن يبعت ناس تعلمك الحاجات اللي ناقصك
تسرعت اروى وقالت :
نبيع القصر يا بابا، وكل الشركات اللي خسرت ونفتح مشروع صغيره
ومحدش يتحكم فين يا بابا
رد حسن :
لو كانت بتاعتى كنت اتصرفت كدة، لكن كل دى بتاعك انتى وامك وجدك، مش ينفع اضيعهم بسهولة ،وكمان انا مش عايش ليك طول العمر، ولازم فعلا تدربي علي كل شى علشان تقدرة تمسك كل حاجه
كانت اروى غير مقتنعة وقالت :
بعد الشر عليك يا بابا، بس انا مش بقدر حد يتحكم فيا
قال حسن :
ليه شايفه تحكم شوفيها مساعدة ،واحنا بنعيش ونموت بنتعلم
استلسمت اروى وقالت:
حاضر يا بابا لكن مش يتعامل معى مباشرتنا مادم مش اقد المقام
دا شرطى ،مش كافية الناس هتقول كلام علينا ..
ابتسم حسن وقال
مش تخافي الناس طول ما انتى عارفه الصح والغلط ،وقريبة من ربنا ، محدش يقدر يتكلم وبعدين انتى معايا انا طول الوقت
خرجت اروى وكانت لبسة بنطلون وتشريط نصف كوم وشعره مفروض
راحت قابلت فارس ومنى علشان تاخد رأيهم وبدات تحكى:
ايه رايكم في كل اللي بيحصل ده
ابتسم فارس وقال :
دا الصح يا اروى لازم تمسك شغل ابوكي ،وترجعى كل حاجة مهما كان الثمن
سندت منى رايه وقالت:
ودا رايي كمان
اسيتغربت اروى وقالت
لكن في واحد يجى يعيش معنا في البيت، ازاى اقبل دا
قال فارس ببرود :
عادى يا اروى انتى متربية معظم عمرك خارج
البلاد، وعارفة أن دا عادى
استغربت اروى من كلامه وقالت :
عادى ازاى ،واحد مش قريبنا حتي، ازاى يدخل ويخرج من البيت عادى
ابتسم فارس وقال:
ما انا بيجى بدخل وبخرج عادى
رفضت اروى التشبيه وقالت :
في فرق كبير انت اخو صديقتى، وكمان صديق العائلة
تدخلت منى وقالت:
اجتنبيه وخلاص هو مش هيكلك ولا يقدر ياخد حاجة غصب عنك
تنهدت اروى وقالت :
اكيد محدش يقدر يتحكم فيا مهم كان
صفق فارس وقال :
يا جامد انت بموت فيكي
ابتسمت اروى بخجل
…….
وفعلا لمدة شهرين كانت بتتعلم كل حاجه تخص التعامل مع المجتمع
قالت اروى ل حامد
انا مش انكر أنى كنت معجبة بفارس في البداية، لانه كان أول شاب اشوفه كان اخو صديقتى منى، وكان رقيق معايا ..
لكن مش الحب اللي كنت بحلم بيه ،فارس كان شاب مستهتر جدا
فارس ابن دكتور قلب شاطر هنا في اسكندريه ،ودخل فارس طب خاص لأنه رغبة أبوه وهو عنده حق يعنى العيادة الكبيرة دى يسيبه لمين
انا كنت بشوفه كتير وحكيت ليه اللي حصل هو ومنى
لانى مش كنت اعرف اي حد غيرهم
وفي الوقت دا قربت من فارس وقلبي اتعلق بيه اكتر
لأنه كان بيخفف الضغط اللي كان بيمارسه عليا قاسم
فعلا دكتور قلب
كنت بجتنب اشوف قاسم ولو شفوته بتكون بالصدفة وكانت راسي فى الارض لانه طويل وهو مكنش بيعترضت لي كأنه عارف رأيي في وجوده هنا، معنا
لكن علاقتى مع فارس كنت بشوفه كل يوم
شغل بابا اتحسن تانى وانا فعلا اتعلمت كل حاجه فعلا طلعت مش عارفة حاجة مرض امى كان في وقت صعب وكمان وجودى فى خارج البلد
الحياة العمليه فرقت كتير، لكن في يوم عرفت فارس على حقيقته بطريقة مختلفة
كنت بزور منى في يوم زاى العادة ونتكلم ونحكى مع بعض
اعتذرت منى علشان تعمل تليفون
لقيت فارس قرب منى ورفع شعرى بحنان، استلمت في البداية
وبعدها قرب منى واعطنى قبلة علي خدى، كنت أول مرة أشعر ب احساس الحب دا بس لم قرب من شفافية ضرباته بالقلم
صرخ فارس وقال
انتى مجنونه، في واحدة تضيع لحظة الحب دى، وكمان بتضربنى
قالت أروى :
علشان مش يصح اللي انت بتعمله
اقترب فارس وقال :,
انا بحبك يا أروى ،وانتى كمان فين العيب دا
شرحت اروى له وقالت :
لو بتحبنى تخاف علي ومش تقترب منى الا لما اكون حلالك
ابتسم فارس بسخرية وقال :
انتى كبرت الموضوع اوى ،دا حاجة عادى ما بين اللي بيحبوا بعض، انتى مش كنت عايشة في الخارج وعارفة انى هناك بيعملوا علاقة كاملة، قبل الزواج
قامت أروى من مكانها بانفعال
انت بتقول ايه ،دا اللي ناقص واحنا مالنا بالغرب ،احنا هنا في مصر في عادت وتقاليد
تكلم فارس بسخرية :
والله والعادات والتقاليد دى مش افتكرتيها لما قاسم بيه جيه عندكم وممكن تذوق من العسل ده ،علشان كدة ضحى بكل حاجة علشان ينقذ ابوكى، ام انا نقعد نتكلم مع بعض بالساعات بس
انصدمت اروى وقالت:
انت بتقول ايه انت بتعيرنى علشان حكيت ليكم كل حاجه تخصنا ،والدرجة دى صورتك عنى بنت سهلة ..
يسحبها فارس الي حضنه بقوة:
بلاش تمثيل عليا مفهوم، انتى مشتاقة ونفسك تترمى في حضنى، وتشبعي من الحب
تدفعته اروى بكل وقالت
قوة انت مش فارس انت حد تانى وتسحب الحقيبة وتجرى
قال فارس :
والله هتندمى يا قمر وهترجعى ل حضنى
…..
اخرجت اروى وهى مكسورة دى واول مره اشعر بضيق نفس وتعب
وقرارت مش اشفوه تانى
وشكرتنا ربنا أنى بكرة اول يوم في العمل مع بابا انقذ شغله واتفق مع قاسم دا يسيب البيت وياخد اللي عايزه كفايه، الناس اللي كنت فاكراهم قريبين مني يشكوا فيا كدة طيب الغريب يقول ايه
……
في الشركة
تحدث قاسم بضيق:
انا مش هستمر في الشركة دى كتير، لانى مش اقدر اغصب البنت أنها تتجوزنى
رد باهر :
انت اللي وضعت الشرط صح ليه عايز تتخلي عنه
تنهدقاسم ‘:
انا حكيت ليك اقد اي انبهرت بالبنت لكن أكبر غلط انى استغيلت حاجة أبوها للتقرب منها والبنت طلعت بتحب اخو صاحبتها وانا كل يوم بحسي بحسرة لانى بتعلق بيه
ساله باهر وقال
تقصد فارس ابن الدكتور مراد دا واد مستهتر و استحالة يغلبك ويسرق قلبها .
انتشع امل جديد فى قلب قاسم لكن قال:
بقولك بتحبه ،وكل يوم عندهم، علشان مش تشوفني ولو صدفت وقابلتها فى الطريق تخفض راسها وتمشي من مكان تانى ، وأنت بتقول اغلبه
ابتسم باهر وقال :
لان انا اعرف اروى وفارس ، انت بس مش من هنا، ومش عارف حد كويس
أروى ممكن تكون معجبة ب فارس ،لكن يوم ما تكشف حقيقة فارس ،اتكرهه
رد قاسم وقال
تقصد علشان علاقته، ونزوته مع البنات ، انا وأنت وكلنا كان لينا علاقات مش شرط على فكرة
اكد باهر رايه وقال :
بس مش بنخدع حد ب اسم الحب، ونعمل علاقة مع حد علشان نبتزهم وناخد فلوس ،اى واحدة بتتقرب منى او منك بيكون برضاهم، غير كدة ، أروى مختلفة عن كل البنات اللي من الطابقة دى، صدقنى علي قد حريتها ولبسه الا مش عجبك ، لكن عارفة حدودهاكويس اوى
تنهد قاسم وقال :
طيب الحل اي انا بقيت متلخبط، من يوم ما شوفتها مش اقدر انساها بقعد بالساعات ارقبيها فى اللحظات البسيطة الا بتكون فيه فى البيت
ابتسم باهر وقال
الحل بسيط أنكم تتقابلوا ، صدقنى لو شافتك، مرة هتقع في حبك جرب كدة
لم يقتنع قاسم لكن انتعش الامل ل فرصة تانى وقال :
هى هتنزل بكرة الشركة
قال باهر :
كويس اوى لازم تتعامل معاك ،وأنت كون رقيق معها بليز ،بلاش شوية العجرفة دى معها ..
غضب قاسم وقال :
انا متعجرف تمام أخرج يلا من المكتب ،انا اللي غلطان اتكلمت معاك
ابتسم باهر وقال
كدة في لحظة تبعنى، بعد ما اخد المفيد منى ..
ابتسم قاسم وقال :
انا كدة ندل عجبك والا مش عجبك ، كأنك اول مرة تعرفنى
ابتسم باهر وربط على كتفه وقال :
علشان عارفك يا صحابى ،وعارف قلبك ،وعارف انى كل العجرفة دى ،من علي الوش وبس علشان وضعك
الاجتماعي، لكن لو ظهرت بسيط قدامها ،هتفرق كتير اروى بتحب البساطة
شعر بغيرة قاسم وقال :
واضح فى منافس جديد وقع فى حبها وعامل يمدح بالساعات وهموته دلوقتى
ضحك باهر وقال
لا متخافيش انا بحب صحبتها مش هى يعنى بلاش غيرى وقرب منها علشان انا كمان اقرب من صحبتها
ابتسم قاسم وقال
يبتاع مصلحتك وانا بقول قلبه عليا
ضحك باهر وجرى من اقدمه وقال
الحق انت بس وطب نفسك واسمع كلامى
ظهر على عيونه الفرحة وقال
أشوف كدة لكن لو حسيت، ب اي تجاهل منها، مش هكمل في الشركة وهرجع الصعيد
قال باهر :
تمام يا صاحبي سلام
رد قاسم عليه :
سلام
…..
تانى يوم
لبست اروى ملابس تليق علي الاجتماع ،وروحت هى وابوها ،
لكن كانت عيونها منتفخة من البكاء طول الليل،
لبست نظارة شمس
ودخلت الشركة الام لقيت ترحيب كبير ،من كل اللي موجودين كبير وصغير
فرحت اروى جدا وحسيت ان قلبها ارتاح شويه، وممكن تلاقي الا يساعدها ويفهمها شغل ابوها
انسحب ابوها وتركها تتعامل ،مع الموجودين وفجأة شافت
اروى

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى