رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان الفصل العاشر 10 بقلم صفاء حسني
رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان البارت العاشر
رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان الجزء العاشر
رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان الحلقة العاشرة
في الفضاء وعلي متن الطائرة أتي من حفل تسليم جوائز عن فيلم للنجمه مرام
وكان معها مخرجين مصورين وممثلين العمل
وأيضا مسافرين عادين
كانت مرام جالسه بجوار النافذة وهي تشعر بالخوف والتوتر وتقلب في صوابع يديها بخوف ….
المساعدة ليلي :انتى لسه بتخافي من ركوب الطياره..
تلفت لها مرام بشعرها الجميل وعيونها العسلية والبشرة البيضاء وتبتسم وتظهر غمزة علي خدوتها..
مرام :اه مش عارفة اتعود علي الطيارة وطول وقت السفر بستعين بآيات القرآن والأدعية..
ليل :انتى في مجال التمثيل بقالك 10 سنين وبتسافري كتير…
مرام: انا بمثل من وانا عندى ١٧ سنه بس مش انشهرت الا لم بقيت في عمر ٢٣ سنه
ليلى’: كنتي صغيره جدا يا هانم
مرام: مش قلت بلاش هانم ده
ليلى: انتى جميله جدا ومتواضع مش زي بقيت الممثلات وده سبب نجاحك
مرام: انتى اللى جميله يا ليلي يالا نربط الحزام عشان ننزل باقي
ليلي: حاضر يا نجمة ⭐
مرام: نجمة ⭐مرة واحدة مش تتغير، بالنجاح دا دفعت ثمنه حاجات كتير
في حياتي
ليلي: بس بقيت مشهورة وليك معجبين كتير
مرام: بس مش لاقي الحب الحقيقى
ليلى : ليه بس اكيد هتلاقي إنسان يعشقك …
مرام : مفيش حد يحبني زى خطيبك لنفسي مش شهرتى او يشرط علي اسيب تعبي وحلمى
ليلي : هو ده عيبه يا نجمة بنت جميلة زيك مثقفة ومشهورة لكن حظها وحش في الحب والجواز …..
مرام : حظى كده الحمد الله ..
ليلى : انتى اتجوزتى قبل كده وانتى صغيره انا سمعت كده قبل ما اشتغل معاكى ولا دى اشاعة ..
مرام : سمعتى الموضوع ده منين
ليلى : كنت شغاله عند فنانه قبل كده اسمها( راندا) كانت بتقرأ مجله ولاقيت الخبر كان بيتكلم عن قصة زوجك ون ناشرين صورة جوزك السابق ..
مرام : واكيد كانت بتجيب في سيرتية وكلام ذي كدا …
ليلي : لا والله دى بتحبك اوى ونفسها تمثل معاكى كمان ..
مرام :طيب سبتيها ليه …
ليلي : علشان خطيبي مكانش بيحب اسلوبها في الحياة سهر طول الليل وكنت مجبرة أكون معاها طول الوقت
مرام :اكيد شغلها هو إللي جابرها ..
ليلي : لا هى إللي بتحب السهر فاكرة بكدا هتعمل علاقات وتكبر في شغلها..
مرام : وطبعا خطيبك شافها مع كذا شاب وكذا راجل نظر لها بنظرة احتقار.
ليلي :اه حتى رفض اشتغل في المجال دا خالص بس مينفعش..
مرام :ليه يا ليلى مادم بتحبيه…
ليلي :أصرف علي امى ازاى وتعليم اخواتى وجهازى الموضوع صعب..
مرام :طيب اقنعتيه ازاى…
ليلي :مسكت ايده وبحب قلتله انا آسفة يا حبيبي انا ممكن اسيب الممثلة دى واروح مع واحدة تانية انت تختارها ليا بس احنا يا حبيبي محتاجين كل قرش باخده …..
مرام : وهو إللي اختارنى ليكي هههههه مش العكس..
ليلي :والله ما أقصد انتى زعلتي صح..
مرام : لا بس ازاى اقدر اعرف نظره الجمهور ليا شكلها ايه …
ليلي :كلنا بنحبك اكيد علشان بنحس انك بتمثلينا في كل ادورك ….
مرام :شكرا يا حبيبتي بس مش هتهربي لازم اعرف…
ليلي :راح للشركة إللي بتبعتنا وطلب منهم يعرف أسماء النجمات إللي محتاجة مساعدة وبالصدفة انتى كنت بتدوري علي بنت بسرعة قبل ما تسافرى …
مرام :اه علشان إللي كانت معايا سابتنى ورجعت بلدها من غير ما تقولي وعرفت بعد كدا أن ابوها تعبان ومش هتقدر تسيبه والسفر مش هيستنى روحت اتصلت بالشركة…
ليلي :كل شئ نصيب يا هانم …
مرام :تاني يا ليلى …
ليلي :مش قادرة والله اتعودت علي كدا مع كل الممثلات إللي اشتغلت معاهم ..
مرام : طيب ما بينا تقوليلي مرام عادى اما في وسط الناس يا نجمة او استاذة انما هانم دي لأ انتى مش خدامة انتى إللي زيك فنانة علشان شاطرة في تنظيم أللبس واختيارات الالون وكل مناسبة البس ايه فيها ..
ليلي : انتى إللي نجمة النجوم وقلبك طيب ربنا يسعدك يارب…
مرام :وعلي فكره انا ارتاحت معاكى وبلغت الشركة انك هتكوني دايما معايا ايه رايك…
ليلي : مش عارفه اقولك ايه ربنا يكرمك يارب واكون عند حسن ظنك …
يقطع كلامها المضيفة برجاء علي الجميع ربط الأحزمة وغلق النوافذ لاننا اوشكنا علي الوصول والهبوط بالطائره .
ربطت ليلي ل مرام الحزام عندما شعرت بتوترها وربطت لنفسها ايضا..وبعد قليل نزلت الطائرة علي أرض القاهرة بسلام
وبدأ الجميع يستعد للنزول
فجأة نسمعوا اصوات عاليه أصوات ناس كتير وأضواء
…🐈.. :اكيد دى كاميرات الصحافيين مش نجمة بقي يا ترى يا امير يا جميل انت هتعمل معايا ايه هتخلينى اعيش مع الشهرة و الاضواء ولا هعيش معاك ورزقي ورزقك علي الله….❤❤❤
وبعد قليل كانت وصلت مرام داخل المطار
🐺 في لحظة لاقيت ناس كتير متجمع واصوات مرتفعة وخرج الشاب الوسيم الي خارج المطعم وانا فضولي هيجننى واعرف متجمعين ليه طيب أخرج من الصندوق ده ازى بس وفي لحظة لمحتها فتاة جميلة جدا لابسه فستان أحمر بحمالة وشعرها الطاير اللي بيطير بسبب الهوا وشوفت الوسيم قاعد يبصلها من بعيد بحب وشغف و المذيعين بيسالو اسأله كتيره عن أخبار الفيلم و أعمالها إللي جاية وزحمه كتير عليها
🐺عالم الإنسان ده غريب اوى في الف من المسافرين
وممكن يكون في واحد اتغرب كتير عن أهله بس محدش منتبه منه وفي بيدور علي حد منتظره مش لاقي حد
وفي إللي ليه مشتاق ليه وواقف منتظره اما المشهورين دول ليهم أنتظار مختلف أعلام ومعجبين …..
انا مش سمع حاجة من الازاز بس حظى اني علي حرف الشباك و شايفة كل دا واللي لفت نظرى اكتر أمير الشاب البسيط إللي معجب ب مشهورة إعجاب شديد انا شايفه نظراته عليها كأنه عايز يخطفها ويطير وهي جميلة اوى ورقيقه انتهى التجمع بصعوبة شديده بعد آخر سؤال ل للنجمة …
المذيعة : في جمهور كبير ليكى وقدرتي تكسبي محبة معظم زملائك في المجال من مخرجين وممثلين وكتاب بس يا تري ليكي حبيب ولا التجربة الأولي قفلت قلبك وليه انفصلتي وفعلا كان العيب فيكي زى ما طليقك بيقول..
أمير : ايه السؤال السخيف ده يا استاذة
والجميع يلتفت الي مصدر الصوت.
أمير : انتي لسه بتقولي أنها من أحسن النجمات اللي وصلت بمجهودها واعمالها وتروحي بعد كدا تصدقي كلام فارغ من واحد مريض…
المذيعة : وأنت مين وايش دخلك في شغلي…
أمير : انا من الجمهور إللي عايز يعرف أخبارها العمليه مش أخبار حياته الشخصيه إللي من حقها تحتفظ بيها لنفسها …
المصور :انت بس عايز تظهر في الكاميرات علشان حد يكتشفك مش اكتر …
أمير يتعصب وكان هيتهور ..
معتز : عندنا شغل يا أمير أرجوك تعالي.
🐺البودي جارد وسعوا الطريق ل مرام علشان تركب مع اندفاع الجميع عليها لكن شوفت دمعة لمعت في عينيها ولهفة وخوف من أمير علي مرام يا تري يا وسيم انتبهت ليك النجمة اكيد لأ ولو انت محتاجين أكون وصله الحب ما بينكم تبقي غلطان..
دخل معتز ب أمير علي المطعم
معتز :انت مجنون كنت هتخسر شغلك
أمير :شوفت الأسئلة الرخمه…
معتز: ده اللي لازم يتسأل يا ابنى القواضي ما بينهم من 4 سنين وجوزها فضحها …
أمير :علشان حيوان وهيموت و ترجع له هو إللي دفن شبابها العجوز ده هو إللي دخلها في العالم ده وهي طفلة صغيرة وفي الآخر يتكلم بالوقاحه دي علشان يكسر نجوميتها ده بعده
انا مش هسيبك يا مرام صدقينى..
**********
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لسان قطه حب بعد فوات الاوان)