روايات

رواية لحظة موت الفصل الثامن 8 بقلم أسماء صلاح

رواية لحظة موت الفصل الثامن 8 بقلم أسماء صلاح

رواية لحظة موت الجزء الثامن

رواية لحظة موت البارت الثامن

رواية لحظة موت الحلقة الثامنة

كريمة قالت لنفسها بتفكير : هتكون راحت فين نهر تلقيها عندها عامر وخرجت من الغرفة وراحت علي غرفة عامر وخبطت علي الباب ودخلت ملقتش حد وسمعت صوت بيقول الهام وبتنظرة على يمينها لقيت عامر ونهر في البلكونه فاراحت لهم وقالت : انتي هنا يانهر
ونظرة لها نهر وقالت بزعل : ايوه ياتيته ليه
كريمة قالت : مافيش أصل وراحت غرفتك ملقيش فاقلقت عليكي
نهر قالت بزعل : لا مافيش داعي انك تقلقي عليه ياتيته علشان انا معتش صغيرة انا كبرت دلوقتي
وبينظر نهر لعامر باستغراب
كريمة قالت : مهما كبرتي هتفضلي في نظرة لسه صغيرة برده
وبتنظرة لها نهر بضيق
عامر قال : كنت عاوزة حاجة يا ماما
والداته قالت : لا يا حبيبي أصل نهر نسيت الأدوية بتاعتها وانا حطتهم لك في غرفتك يانهر ماتنسيش تاخديهم ياحبيتي قبل ما تنام
نهر قالت بزعل : لا مش هنسها وبتنظرة على الجنينه
كريمة قالت : طيب
وبينظر عامر لنهر بدهشة
كريمة قالت : هو انتم كنتم بتكلموا عن الهام
عامر قال : ايوه يا عامر أصل نهر طلبت مني احكلها كل حاجة عني انا والهام علشان هي مش فاكرة حاجة
والداته قالت بإبتسامة : اه ااااه طيب كويس اهي ممكن تذكر حاجة
عامر قال : ايوه هو ماجد لسه مرجعش
والداته قالت بقلق : لا وجمال راح يدور عليه يارب يلقيه
عامر قال : إن شاء الله يا ماما على فكرة ياماما انا هسافر العذبة بكرة علشان الشغل
والداته قالت : بس ياعامر انت لسه تعبان وماكنتش راضي تسافر
عامر قال : انا بقيت كويس ياماما وبعدين لازم اروح العذبة اشوف الشغل وانا وعدت وبينظر لنهر اني هسافر وانتي عارفة ياماما اني عمري ما خلفت بوعد وعدته لحد
ونظرة والداته لنهر وقالت : اه ااااه نهر صح
عامر قال : ايوه
والداته قالت بإبتسامة : يعني هي اللي اقنعتك
عامر قال : ايوه
والداته قالت : طيب ياعامر تروح ترجع بسلامة
عامر قال : الله يسلامك
والداته قالت : طيب انا في غرفتي لو عاوزتم حاجة
عامر قال : طيب ياماما
وخرجت كريمة من الغرفة
ونظر عامر لنهر وقال باستغراب : مالك يانهر
نهر قالت : مافيش يا بابا
عامر قال : امال حاستك اضيقتي لما ماما جات هو انتي زعلانه من ماما فى حاجة
نهر قالت بزعل : ها سيبك من الكلام ده دلوقتي يابابا كملي يلا
عامر قال : انتي بتهربي يانهر من سؤال قوللي ماما زعلتك في حاجة
نهر قالت : مافيش حاجة يابابا احكلي بقي علشان خاطري
عامر قال : طيب وبيحكلها
في غرفة رضوان بيه :
وبتنظرة كريمة لرضوان وقعدة على السرير وقالت : نهر قعدة مع عامر بيحكلها عنه هو والهام
رضوان بيه قال : ايوه ما انا عارف انا عدت عليهم من شويه وعامر بكرة ان شاء الله هيسافر على العذبة
كريمة قالت : ايوه ما هو قالي
رضوان بيه قال : مالك يا كريمة
كريمة قالت : مافيش يا رضوان
رضوان بيه قال : مافيش ازاي هو انا مش عارفك فيه ايه
كريمة قالت بقلق : قلقنا اوي على ماجد
رضوان بيه قال : متقلقيش هو هيكون كويس
كريمة قالت بقلق : يارب ويرجع مع جمال
رضوان بيه قال باستغراب : يرجع مع جمال
كريمة قالت بقلق : ايوه
رضوان بيه قال : يرجع مع جمال فين وجمال هنا
كريمة قالت : ماهو جمال راح يدور عليه
رضوان بيه قال : يدور عليه فين
كريمة قالت : هو قالي انه هيروح يشوفه في النادي
رضوان بيه قال : طيب
كريمة قالت بقلق : ماكنتش المفروض تقسه عليه يارضوان كنت عدي الموضوع وخلاص مادام اتحل
رضوان بيه قال : ماينفعش ياكربمة كان لازم اعمل اللي عملته ده علشان يتعلم ويبقي قده المسئولية
كريمة قالت : بس يارضوان مش بشكل ده
رضوان بيه قال : كربمة انتي عندك شك اني بحب ماجد وبعمل ده علشان مصلحته
كريمة قالت : لا طبعا يا رضوان انا عمري ماشكت في كده
رضوان بيه قال : يبقي خلاص سبني اتصرف
كريمة قالت : بس براحة عليه يارضوان
رضوان بيه قال : سيبك من ده دلوقتي انتي أخدتي الدواء
كريمة قالت : لا لسه
رضوان بيه قال : لسه ليه ياكريمة وقام من علي السرير وراح وفرغ كوباية مياه وأخذ الدواء من علي الجدمينه امسكي يلا خديه
كريمة قالت : طيب واخذته وشربت المياة
رضوان بيه قال : بالشفا واخذ منها الكوباية وحطها علي الجدمينه ارتاحي يلا
كريمة قالت : بس ماجد
رضوان بيه قال : ماتفكريش في أي حاجة المهم صحتك وكل حاجة هتبقي كويسة يلا
كريمة قالت : طيب ونامت
وغطها رضوان بيه وراح وقعد بجانبها على السرير
في النادي :
وصل جمال علي النادي ونزل من العربية وراح علي الكافترية وبينظر ملقش ماجد وقال لنفسه بتفكير : هيكون فين بس ايوه ممكن يكون في غرفة الملاكمة وراح مسرعا علي غرفة الملاكمة وبينظر مالهوش امال هيكون فين بس
وبينظر المدرب لقي جمال بيه فاراح له وقال : ازيك يا جمال بيه
جمال قال : الحمد لله يا كابتن ازي حضرتك
المدرب قال : الحمد لله
جمال قال : هو ماجد مجاش النهادرة
المدرب قال : لا جيه
جمال قال : جيه
المدرب قال : ايوه انا شوفته وهو ركب عربيته وماشي
جمال قال : اه ااااه طيب
المدرب قال : هو فيه حاجة
جمال قال : لا مافيش يا كابتن عن اذنك
المدرب قال : اتفضل
وخرج جمال من الغرفة وقال لنفسه بتفكير : هيكون راح فين ده اما أحاول اتصل بي يمكن يرد وطلع تليفونه من جيبه وبيتصل بي لقه مغلق ليه بس كده يا ماجد تقلقني عليك وراح وركب العربية وتحرك
في فيلا المنشاوي :
في غرفة جمال :
وبتتصل زهرة بماجد وقالت لنفسها بقلق : رد يا ماجد مغلق وبتبكي اتصل بجمال يمكن لقها وبتتصل بي
في عربية جمال :
رن تليفون جمال وطلعه من جيبه وقال : زهرة وفتح الخط الووه
زهرة قالت : الووه ايوه يا جمال لقيت ماجد
جمال قال : لا يا زهرة هو كان في النادي وبعدين مشي
زهرة قالت : كان في النادي
جمال قال : ايوه المدرب الملاكمة شافه وهو بيركب عربية وماشي
زهرة قالت : طيب هيكون رايح فين
جمال قال : معرفش يازهرة انتي اتصلتي بي
زهرة قالت بقلق: ايوه وتليفونه مغلق هنعمل ايه ياجمال
جمال قال : لما اجي يازهرة نبقي نشوف هنعمل ايه
زهرة قالت : طيب ابقي طمني لو لقيته
جمال قال : طيب سلام
زهرة قالت : مع السلامة وقفلت الخط ياتري انت فين ياماجد يارب يكون بخير وبغضب كل ده بسببك يا نهر طيب يانهر أما دفعتك انتي ورضوان المنشاوي علي عملته في ابني ده غالي اوي مبقش انا
فى بيت زين :
في شقة محمود :
وخرج أدهم من غرفته وقال : ماما ياماما
والداته وهي في الغرفة وقالت : ايوه يا أدهم انا هنا في الغرفة
وراح لها أدهم وقال : انا جعان ياماما حضري الأكل
والداته قالت : استنا شويه زمان والدك جاي
وناكل مع بعض
أدهم قال : بابا شكله هيتاخر يا ماما وقعد
والداته قالت : مش هيتاخر عن كده ان شاء الله
أدهم قال : طيب امال فريدة فين
والداته قالت : في غرفتها بتذاكر
أدهم قال : طيب
وخرجت فريدة من الغرفة وقالت : ماما
وسمعتها والداته وهي في الغرفة وقالت : ايوه يا فريدة تعالي انا في الغرفة
ودخلت فريدة الغرفة وقالت : ايه يا ماما احنا مش هناكل
أدهم قال : انا كنت لسه بقولها
والداتها قالت : هنستنها لما باباكي يجي زمانه جاي بسلامة
فريدة قالت : طيب ربنا يسوك يا بابا وقعدة
وخبط الباب
والداتها قالت : اهو ربنا استجاب دعوتك قومي افتحي الباب
فريدة قالت : ايه ده معقول يكون بابا
أدهم قال : اما اروح اشوف مين وخرج من الغرفة وراح وفتح الباب بابا وبصوت مرتفع بركاتك ياشيخة فريدة
ودخل والده وقال : فيه ايه
أدهم قال : مافيش يا بابا وقفل الباب وبينظر في ايده والده ايه اللى معاك ده يابابا
والده قال : دي بسبوسة
أدهم قال : بسبوسة
والده قال : ايوه
أدهم قال : طيب حات يابابا
والده قال : طيب واعطه له والداتك فين
أدهم قال : في الغرفة هي وفريدة
والده قال : طيب تعال
أدهم قال : حاضر
ودخل محمود الغرفة ووراها أدهم وقال :ازيكم
نوال وفريدة قالوا : حمد لله
ونظرة فريدة لأدهم وقالت : ايه اللي معاك ده يا أدهم
أدهم قال : بسبوسة بابا جابها
فريدة قالت بإبتسامة : بسبوسة طيب حات حته
والداتها قالت : لا استني لما تأكلي علشان متجزعش
فريدة قالت : طيب
محمود قال : هو انتم لسه ماكلتش
نوال قالت : لا لسه هقوم احضر الأكل اهوه
محمود قال : طيب
وقامت نوال وقالت : تعالي يا فريدة ساعدني
فريدة قالت : حاضر ياماما
ونظرة نوال لأدهم وقالت : حط البسبوسة دي على الترابيزة ومتكلش منها
أدهم قال : طيب
وخرجوا نوال وفريدة من الغرفة ورحوا علي المطبخ
وخرج أدهم ووراهم وحط البسبوسة على الترابيزة ودخل علي غرفته
في فيلا المنشاوي :
في غرفة عامر :
في البلكونه :
عامر قال : كفاية كده يانهر
نهر قالت : ليه يا بابا كمل
عامر قال : لا روحي خدي الدواء وارتاحي شويه انتي تعبتي النهادرة
نهر قالت : لا يا بابا كمل علشان خاطري يلا بابا بقي
عامر قال : طيب ماشي بس تاخدي الدواء الأول وهبقي اكملك
وقامت نهر وقالت : ماشي مش هتاخر
عامر قال : طيب
وخارجة نهر من البلكونه
وبينظر زين وهو أمام الفيلا على نهر لقها مشها وقال لنفسه : رايحة فين يانهر خليكي ياحبيتي شويه
ووقفت نهر وهي في البلكونه ونظرة وراها
ونظر لها عامر وقال : وقفتي ليه يانهر
نهر قالت : ها وبتنظرة على الجنينه
وواطي نزل بقلق
ووقف عامر وهو فى البلكونه وقال باستغراب : فيه ايه يا نهر
نهر قالت : ها مافيش يا بابا
عامر قال : طيب يلا روحي
نهر قالت بإبتسامة : طيب ومشت
وخرج عامر ووراها وقفل البلكونه
ونظر زين وهو أمام الفيلا على البلكونه وقال لنفسه : ياحبيتي يانهر
جوه الفيلا :
في غرفة عامر :
عامر قال لنفسه : اما اروح اشوف جمال جيه ولا لسه وخرج من الغرفة ونزل وراح علي غرفة المكتب ملقش حد امال جمال فين يمكن يكون جيه وطلع علي غرفته وطلع علي غرفة جمال وخبط علي الباب
زهرة قالت : أدخل
ودخل عامر لقي زهرة وقال : هو جمال لسه مجاش يازهرة
ومسحت زهرة دموعها وقالت : لا يا عامر لسه بيدور على ماجد
عامر قال : متقلقيش ان شاء الله هيلقيه
زهرة قالت : يارب
عامر قال : عن اذنك
زهرة قالت : اتفضل
وخرج عامر من الغرفة وقفل الباب وراح ودخل غرفته وقعد علي السرير وبينظر لصورة الهام وقام من علي السرير وفتح الدولاب وأخذ البوم الصور وقفله وراح قعد على السرير وفتح الألبوم وبيتفرج على الصورة وقال لنفسه : كنتي زي القمر في الصورة دي يا الهام وبيقلب
في بيت زين :
في شقة محمود :
في المطبخ :
ونظرة نوال لفريدة وقالت : خدي يلا يافريدة حطي الأطباق على السفرة
فريدة قالت : حاضر وأخذت الأطباق وخرجت من المطبخ وراحت علي السفرة وحطتهم وقعدة
وخرجت نوال وراها ومعها باقي الأطباق وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : يلا يا محمود يلا يا أدهم الأكل جاهز مش كنت جعان
أدهم وهو في غرفته قال : حاضر ياماما وخرج من الغرفة وراح على السفرة وقعد
نوال قالت : يلا يا محمود الأكل هيبرد
محمود وهو في الغرفة قال : طيب يا نوال وخرج من الغرفة وراح عندها باب الشقة
نوال قالت : رايح فين يامحمود مش هتاكل
محمود قال : هروح اخبط على زين علشان يأكل معانا
نوال قالت : طيب
وخرج محمود من الشقة وراح علي شقة زين وخبط علي الباب وقال : زين وخبط علي الباب إظهار مش جوه وراح ودخل شقته وقفل الباب
ونظرة له نوال وقالت : ايه مجبتش زين معاك ليه يامحمود
محمود قال : قعد اخبط ومفتحش باين مش موجود في الشقة وقعد
نوال قالت : طيب
محمود قال : بسم الله الرحمن الرحيم وبياكل ونظر لأدهم عملت ايه في الامتحان يا أدهم
وبياكل أدهم وقال : الحمد لله يابابا حلت كويس
والده قال : طيب الحمد لله وانتي يا فريدة هتبدي امتحانات امتا
أدهم قال : قالها ياشيخة فريدة يابابا
ونظرة له فريدة وقالت : بدل ياظريف
والده قال باستغراب : شيخة فريدة
أدهم قال : ايوه
والده قال : ليه
نوال قالت : انا هقولك وحكتله على اللي حصل بس ده اللي حصل
ونظر محمود لفريدة وقال بإبتسامة : اه ااااه سيبك منه يا فريدة وقوللي هتبدي امتا امتحانات
فريدة قالت : بكرة إن شاء الله يا بابا
والدها قال : طيب بقولكم ايه بقي دي أيام امتحانات وانا عاوزكم تركزوا علشان تنجحوا وتجيبوا تقديرات كويسة
أدهم قال : ان شاء الله هنجح وبتفوقك
والده قال : إن شاء الله
في فيلا المنشاوي :
خرجت نهر من الغرفة وراحت علي غرفة عامر وخبطت علي الباب
عامر قال : أدخل
ودخلت نهر وقالت : يلا يابابا كملي
عامر قال : اخدتي الدواء
نهر قالت : ايوه وقعدة جانبه ونظرة ايه ده يا بابا دي صورك انت وماما
عامر قال : ايوه وانتي معانا كمان
نهر قالت بابتسامة : ايه ده بجد
عامر قال : ايوه وبيلقب اهوه انتي اهوه وانتي كنتي بيبي
نهر قالت بإبتسامة :انا دي
عامر قال : ايوه كنتي زي القمر
نهر قالت : طيب حات يابابا الألبوم من الاول
عامر قال : طيب وجاب الألبوم من الاول
نهر قالت : ايه ده يابابا دي صورة فرحكم
عامر قال : ايوه كان فرح كبير اوي
نهر قالت بإبتسامة : ماما كانت زي القمر
عامر قال : فعلا بس ماما بس
نهر قالت : لا وانت كمان يا بابا كنت زي القمر
عامر قال بإبتسامة : انتي اللي قمر ياحبيتي تعرفي الفرح ده يانهر كان
وقطعت نهر كلامه وقالت : لا استنا
عامر قال : فين ايه يانهر
نهر قالت : متحكليش عن الفرح
عامر قال باستغراب : ليه
نهر قالت : علشان عاوزك تحكلي بترتيب
عامر قال : طيب
نهر قالت : طيب احكلي وانا هتفرج على الصور
عامر قال : ماشي يا اميرتي وبيحكلها
في عربية جمال :
وبينظر جمال من شباك العربية لقي كافيه وقال لنفسه بقلق : يمكن يكون هنا ووقف العربية ونزل ودخل الكافيه وبينظر ملقش ماجد برده مش هنا
وراح له الجرسون وقال : اتفضل يافندم
جمال قال : لا شكرا وخرج وراح وركب عربيته وتحرك هيكون راح فين بس
في بيت زين :
في شقة محمود :
محمود قال : الحمد لله وقام
نوال قالت : يستهل الحمد
وراح محمود علي الانتريه وفتح التليفزيون وقعد
أدهم وهو قعد علي السفرة قال : انا هروح اذاكر
والداته قالت : طيب
وراح أدهم على غرفته
فريدة قالت : وانا كمان
والداتها قالت : طيب
وراحت فريدة على غرفته
وقامت نوال وبتلم الأكل وقالت : اعملك شاي يامحمود
محمود قال : لا انا اللي هعملوا يا نوال
نوال قالت : طيب ليه ما انا اعمله لك
وراح لها محمود وقال : لا كفاية عليكي الطبيخ وقام
نوال قالت بإبتسامة : طيب وراحت علي المطبخ
محمود قال لنفسه : اما اشوف فريدة وأدهم عاوزين شاي ولا لا وراح علي غرفة أدهم وخبط علي الباب
أدهم قال : أدخل
ودخل محمود وقال : تشرب شاي يا أدهم
أدهم قال : أشرب يابابا وياريت يبقي جانبه حته بسبوسة من اللي حضرتك جيبها
والده قال : طيب يا استاذ وقفل الباب وراح علي غرفة فريدة وخبط علي الباب
فريدة قالت : أدخل
ودخل محمود وقال : تشربي شاي يا فريدة
فريدة قالت : انا هعمله يابابا وقامت
والدها قال : لا ياحبيتي كملي انتي مذاكرة
فريدة قالت : بس يابابا
والدها قال : مابسش يا فريدة قوللي عاوزة شاي
فريدة قالت : ايوه
والدها قال : طيب وقفل الباب وراح وأخذ البسبوسة وراح علي المطبخ وبينظر لقي نوال بتسغل المواعين وحط علبة البسبوسة على الترابيزة وفتحها وراح وأخذ الأطباق وحطهم على الترابيزة
ونظرة له نوال وقالت : بتعمل ايه يا محمود
محمود قال : مافيش يا نوال أصل أدهم عاوز خارطة بسبوسة مع الشاي وحطها
نوال قالت : اه ااااه طيب حطلي خارطة انا كمان
محمود قال : طيب وحط خارطة وراح وشغل البوتجاز وبيعمل الشاي
نوال قالت : إنما انت اتاخرت النهادرة ليه
محمود قال : الموصلات هي اللي اخرتني وخلص الشاي وطفي البوتجاز وفرغه خلصتي يا نوال المواعين
نوال قالت : اه ااااه خلاص اهوه
محمود قال : طيب يلا وأخذ الصنية وخرج من المطبخ وراح وحط الشاي والبسبوسة بتاعه وهو ونوال علي الترابيزة وراح علي غرفة أدهم وخط على الباب
أدهم قال : أدخل
ودخل محمود ومعه الشاي وقال : اتفضل يا استاذ
وقام أدهم وقال : ايه ده يابابا بنفسك
والده قال : ايوه وحطهم على المكتب اقعد ذاكر
أدهم قال بإبتسامة : ماشي وقعد
وخرج والده من الغرفة وراح علي غرفة فريدة وخبط علي الباب
فريدة قالت : أدخل
ودخل محمود وقال : اتفضلي يا استاذة
وقامت فريدة وقالت : ايه يا بابا ده ماندهتش عليها ليه وانا كنت اجي اخده
والدها قال : انا عاوزك تذاكري وبس وحطهم على المكتب
فريدة قالت : ربنا يخليك لي يا بابا
والدها قال : ويخليكي لي
وبتنظرة فربدة وقالت : ايه ده بسبوسة كمان
والدها قال : ايوه قولت اجبلك خارطة تاكليها
مع الشاي
فريدة قالت بإبتسامة : طيب
والدها قال : يلا اقعدي ذاكري
فريدة قالت : حاضر
وخرج والدها من الغرفة وحط الصنية على الترابيزة وراح وقعد في الانتريه وبيشرب الشاي وبيتفرج علي التلفزيون وبينظر لقي نوال وقال : تعالي يا نوال اشربي شايك قبل مايبرد
نوال قالت : طيب وراحت له امال فين شاي فريدة وأدهم
محمود قال : ادهملهم
نوال قالت : طيب وقعدة وبتشرب وبتنظرة للتليفزيون حلو مسلسل ضوء الشادر ده مش كده
محمود قال : ايوه
نوال قالت : انت موطي الصوت ليه
محمود قال : علشان أدهم وفريدة بيذكروا
نوال قالت : كويس أنك عمل كده علشان ميسمعش ويركزوا
محمود قال : طيب اتفرجي بقي
نوال قالت : طيب
أمام فيلا المنشاوي :
وقعد زين بجانب سور الفيلا وقال لنفسه بحزن : انا مش عارف بيحصل معانا كده ليه كنا عايشين حياة سعيدة ومبسوطين وبينظر للسماء ليه حصل معانا كده انا عمري ماعملت حاجة وحشة في حد ليه حياتي كلها اتلغطت فجأة ونهر حبيتي بعدت عني ونزلت الدموع من عنيه
جوه الفيلا :
في غرفة نهر :
نهر قالت لنفسها باستغراب : ايه الشعور اللي انا حاسة بي ده ونزلت الدموع من عنيها
ونظر لها عامر وقال بقلق : انتي بتعطي ليه يانهر انا قولت حاجة زعلتك
وبتبكي نهر وقالت : لا يا بابا
عامر قال : امال بتعطي ليه
نهر قالت : مش عارفة يابابا حاسة اني مخنوقة مش قادرة اخد نفسي
عامر قال بقلق : انا هطلب الدكتور حالا وهيقوم
ومسكت نهر ايده وقالت : لا يابابا مافيش داعي
عامر قال : إزاي يانهر مش بتقولي انك مخنوقه ومش قادرة تاخدي نفسك
نهر قالت : ايوه بس هبقي كويسة افتح بس البلكونه يابابا
عامر قال بقلق : حاضر وراح وفتح البلكونه
وأخذت نهر نفس وبتمسح دموعها
وراح عامر لنهر وقعد جانبها وقال بقلق : احسن دلوقتي يانهر
نهر قالت : ايوه يا بابا
عامر قال : طيب الحمد لله بس لازم اتصل بالدكتور علشان يجي يشوف ايه اللي بيحصل معاكي ده
نهر قالت : متقلقش يابابا انا بقيت كويسة يلا بقي احكلي عن ماما
عامر قال : بس يانهر
نهر قالت : والله يا بابا انا كويسة احكلي بقي
عامر قال بتنهيد : طيب وبيحكلها
أمام الفيلا :
ومسح زين دموعه وبينظر علي شماله لقي عربية جاية وقال لنفسه بقلق : دي عربية جمال المنشاوي وراح مسرعا واستخبها وراها السور وبينظر له لقها دخل الفيلا وقف البواب والبوابة وراح مكانه
عندها البوابة :
ووقف جمال العربية ونزل وراح وشن الجرس
وراحت سعدية وفتحت الباب
ودخل جمال وقال : ماجد جيه يا سعدية
سعدية قالت : لا يا فندم و قفلت الباب
جمال قال : طيب وطلع علي غرفته ودخل
وراح له زهرة وقالت بقلق : عملت ايه ياجمال لقيته
جمال قال : لا يا زهرة ملقتش انا دور عليه على كل الكافتريات بس مقلتش
زهرة قالت بقلق : امال هيكون راح فين
جمال قال : مش عارف وقعد علي السرير
زهرة قالت بخوف : ليكون عمل حادثة بالعربية وبتبكي وقعدة جانبه
جمال قال : لا يا زهرة هو اكيد كويس
زهرة قالت : ايه اللي مخليك متأكد كده
جمال قال : علشان لو كان عمل حادثة لقدر الله كانت الشرطة أو المستشفى اتصلوا بنا
زهرة قالت بقلق : ايوه صح امال هيكون فين
جمال قال : مش عارف وطلع التليفون من جيبه
زهرة قالت : هتتصل بمين
جمال قال : بي يمكن يرد وبيتصل بي مغلق برده
زهرة قالت بخوف : لازم نبلغ الشرطة ياجمال علشان تدور عليه
جمال قال بدهشة : انتي بتقولي ايه يازهرة الشرطة
زهرة قالت : ايوه علشان تلقي ابني امال هقعد كده و معرفش هو فين
جمال قال : هو كويس يازهرة وكان في النادي والمدرب نفسه شافه وهو بيركب العربية وبعدين تلقيه في مكان بيهدي أعصابه وهيرجع ولما يرجع هتشوفي هعملك فيه ايه على اللي عمله فين ده
وبتبكي زهرة و قالت : بس هو يرجع
وقام جمال وقال : هيرجع يازهرة وحضنها
وبتبكي زهرة وقالت : يارب ياجمال
جمال قال : انا هروح اطمن ماما تلقيها قلقنا
زهرة قالت : طيب
وخرج جمال من الغرفة وراح علي غرفة رضوان بيه وخبط علي الباب
رضوان بيه قال : أدخل
ودخل جمال وبينظر لقي والداته نايمة وقال : هي ماما نامت
والده قال : ايوه اخدت الدواء وقعدة اقنعها لغاية موافقة انها تنام
جمال قال : طيب كويس يا بابا انك عملت كده علشان هي تعبانه والتوتر مش كويس علشانها
والده قال : طيب قولي ماجد رجع معاك
جمال قال بقلق: لا يا بابا ملقتش
والده قال : هو مرحش النادي
جمال قال : لا يا بابا راح بس مشي وزهرة في الغرفة مبطلتش عياط ومش عارف اعمل ايه
والده قال : اعذرها ياجمال دي أم وخايفة على ابنها
جمال قال بقلق : انا عارف يا بابا بس اعمل ايه
والده قال : كلمه تاني يمكن يرد
جمال قال : ما انا كلمته كتير وتليفونه مغلق
والده قال : متقلقش ان شاء الله هيرجع بالسلامة
جمال قال : يارب يابابا انا هروح لزهرة اهديها شويه
والده قال : طيب
جمال قال : تصبح علي خير
والده قال : وانت من اهله
ومشي جمال
وفاقت كريمة وبتنظرة لقيت جمال وقالت : جمال
ونظر لها جمال وقال : ايوه يا ماما
والداته قالت : لقيت ماجد
جمال قال : لا يا ماما
والداته قالت بقلق : لا
رضوان بيه قال : بس متقلقيش هوكويس
كريمة قالت باستغراب : وانت عرفت منين يارضوان
وحكلها رضوان بيه علي اللي حصل وقال : مش قوتلك انه كويس
كريمة قالت بقلق : ايوه بس هو راح فين بعد كده
جمال قال : متقلقيش ياماما هو لما هيهدها هيرجع
والده قال : جمال معه حق ياكريمة ما انتي عارفة ماجد بيحب السهر
جمال قال : تصبحوا علي خير
والده والداته قالوا : وانت من اهله
وخرج جمال من الغرفة
رضوان بيه قال : يلا يا كريمة نامي
كريمة قالت بقلق : إزاي بس انام وانا معرفش حفيدي فين يارضوان
رضوان بيه قال : احنا مش قولنا انك ماتفكريش في أي حاجة غير صحتك وبعدين ماجد احنا اطمن عليه وعرفنا انه كويس يلا كريمة
كريمة قالت : بس يارضوان
رضوان بيه قال : مابسش يا كريمة يلا علشان خاطري
كريمة قالت : طيب ونامت
في الديسكو :
وبيفرغ ماجد الويسكي في الكوباية لقه الازازة فاضية وقال : جرسون
الجرسون قال : ايوه يافندم
ماجد قال : ازازة ويسكي
ياسر قال : كفاية يا ماجد كده انت شربت كتير
ماجد قال : لا ونظر للجرسون حات ازازة
الجرسون قال : حاضر ومشي
ياسر قال بدهشة : فيه ايه يا ماجد انا عمري ما شوفتك كده
ماجد قال : مافيش
ياسر قال : ماجد انا مش صاحبك
وضحك ماجد وقال : ايوه طبعا
ياسر قال : يبقي قولي ايه اللي حصل وليه مردتش على اونكل لما اتصل بك
الجرسون قال : اتفضل يافندم
ماجد قال : جيه الويسكي وأخذ الازازة
ياسر قال : سيبك من الويسكي وقولي الأول ايه اللي حصل
ماجد قال : ده ويسكي يا ياسر وفرغ في الكوباية وهيشرب خده اشرب
ياسر قال : لا مش عاوز
ماجد قال : طيب اشرب انا وشرب
ياسر قال : قولي بقي ايه اللي حصل مخليك في الحالة دي
وسكران ماجد وقال : اللي حصل
ياسر قال : ايوه
وسكران ماجد وقال : اللي حصل وبيشرب
ياسر قال : كفاية شربه وأخذ الكوباية
ماجد قال : حات الكوباية
ياسر قال : لا كفاية كده وقام ويلا قوم جرسون اشيك لوسمحت
وبيشرب ماجد من الازازة
وجاء الجرسون وقال : اتفضل يافندم
ودفع ياسر الحساب وقال : كفاية يا ماجد وأخذ منه الازازة يلا وقومه وبيأخذ تليفون ماجد
ومشي ماجد وهيقع على الأرض
وبينظر ياسر لقي ماجد هيقع فاراح له ومسكه وقال : حاسب ياماجد ما انا قولت ما تشرب كتير يلا
وخرجوا ماجد وياسر من الديسكو
وسكران ماجد وبينظر لعربيته وقال : عربيتي
ومسكه ياسر وقال : ايوه بس ماينفعش تسوق وانت في الحالة انت هتركب معايا يلا
ورحوا ياسر وماجد عندها عربيته
وفتح ياسر الباب وقال : يلا اركب
وسكران ماجد وقال : لا انا مش عاوز اركب ومشي
ومسكه ياسر وقال : رايح فين ياماجد
ماجد قال : هامشي
ياسر قال : طيب اركب واحنا هنمشي يلا يا ماجد
ماجد قال : طيب وركب العربية
وقفل ياسر باب العربية وبينظر له وقال : اوعها تنزل
وسكران ماجد وقال : طيب
راح ياسر وركب العربية وتحرك
في فيلا المنشاوي :
في غرفة جمال :
جمال قال : كفاية عياط يازهرة احنا اطمن عليه
زهرة قالت : اطمن عليه فين ده ياجمال وهو احنا عرفين هو فين
جمال قال : لا بس على الأقل عرفنا انه كويس وتلقيه سهرنا وهيرجع تعالي نامي بقي
زهرة قالت : انا مش هنام غير لما اطمن علي ابني
جمال قال : طيب ماتنميش بس كفاية عياط عنيكي احمرت من العياط وراح وقعد قصدها على الكرسي علشان خاطري يا زهرة بطلي عياط انا مقدرش اشوفك كده وأخذ منديل امسكي
زهرة قالت : طيب وأخذت المنديل ومسحت دموعها
جمال قال : ايوه كده هي دي مراتي القوية اللي انا عارفها
ونظرة له زهرة بحزن
جمال قال : إن شاء الله ماجد هيرجع بالسلامة يازهرة
زهرة قالت : يارب
في غرفة عامر :
وبينظر عامر لنهر لقها نامت وقال بإبتسامة : انتي نمتي وأخذ منها البوم الصور براحة وحطه علي الجدمينه وغطها تصبحي علي خير يا اميرتي وبسه رأسها وقام براحة من علي السرير وراح وقفل البلكونه وأخذ مخددة من علي السرير
وراح ونام على الكنبة
في بيت زين :
في شقة محمود :
في الانتريه :
محمود قال : انا هقوم انام
نوال قالت : طيب
وقام محمود وقال : تصبحي علي خير
نوال قالت : وانت من اهله
وراح محمود على غرفته
نوال وقالت لنفسها : وانا كمان اروح انام وطفت التليفزيون وأخذت الصنية الشاي وحطتها على السفرة وراحت علي غرفة أدهم وخبطت علي الباب
أدهم قال : أدخل
ودخلت نوال وقالت : خلصت يا أدهم الشاي
أدهم قال : ايوه يا ماما
والداته قالت : طيب وأخذت الكوباية والطبق من علي المكتب ماتسهرش كتير
أدهم قال : طيب تصبحي علي خير
والداته قالت : وانت من اهله وخرجت من الغرفة وقفلت الباب وحطتهم على الصنية وراحت علي غرفة فريدة وخبطت علي الباب
فريدة قالت : أدخل
ودخلت نوال وقالت : خلصتي يا فريدة الشاي
فريدة قالت : ايوه ياماما ليه
والداتها قالت : علشان اغسلهم
فريدة قالت : لا يا ماما روحي نامي انتي وانا هبقي اغسلهم
والداتها قالت : لا ياحبيتي خليكي في مذاكرتك واخذتهم من علي المكتب
فريدة قالت : بس ياماما
والداتها قالت : مابسش ماتسهرش كتير علشان تعرفي تركزي بكرة في الامتحان
فريدة قالت : طيب بابا نام
والداتها قالت : ايوه
فريدة قالت : طيب تصبحي علي خير
والداتها قالت : وانتي من اهله وخرجت من الغرفة وحطتهم على الصنية واخذتها وراحت علي المطبخ وغسلتهم وخرجت من المطبخ وراحت ودخلت الغرفة ونامت
في عربية ياسر :
ياسر قال : انا قوتلك ماتشربش كتير هتروح ازاي دلوقتي
وسكران ماجد وقال : اروح
ياسر قال : ايوه
ماجد قال : اروح فين
ياسر قال : علي البيت ياماجد
ماجد قال : اه ااااه
ياسر قال : يا انت في دنيا تانية خلاص
وتذكر ماجد كلام جده وقال : تعرف انا محدش بيحبني
ياسر قال : ليه بتقول كده يا ماجد احنا كلنا بنحبك عيلتك بتحبك وانا كمان
ماجد قال بصوت مرتفع : لا يا عبيط
ياسر قال بدهشة : عبيط
وسكران ماجد وقال : اه انت عبيط
ياسر قال : ليه
ماجد قال : علشان الناس بتمثل على بعضها انهم بيحبوا بعض شوفت بقي انك عبيط
ياسر قال بدهشة : بس مش ده حقيقي ياماجد علشان عيلتك بتحبك
ماجد قال بغضب : لا عيلتي مش بتحبني تعرف هي كمان بتمثل انهم بيحبوا بعضهم مافيش حد بيحب حد ده كلام بنقوله وبس أفهم بقي يا عبيط
ياسر قال باستغراب : انا عبيط
ماجد قال : ايوه علشان مش فاهم حاجة
ياسر قال : طيب
وبينظر زين لقي عربية جاية وقال لنفسه : إظهار دي عربية ماجد بيه وراح واستخبها
ياسر قال : وصلنا ووقف العربية ونزل وراح وفتح الباب من ناحية ماجد تعال يلا ومد ايده
ماجد قال : طيب ومسك ايده ونزل من العربية
وقفل ياسر باب العربية وقال : يلا
ورحوا ياسر وماجد عندها البوابه
وبينظر لهم زين وقال لنفسه باستغراب : ماله ماجد ما كان كويس في الشركة تلقيه تعبان ولا حاجة
وبيخبط ياسر على البوابه ونظر لماجد وقال : هو البواب اسمه ايه ياماجد
وسكران ماجد وقال : البواب
ياسر قال : ايوه وبيشن الجرس
ماجد قال : بواب ايه
ياسر قال : انا بسال مين وبيخبط على البوابة
جوه الفيلا :
في غرفة رضوان بيه :
وصحها رضوان بيه من النوم وبينظر جانبه لقي كريمة نايمة وقال لنفسه : اما اروح اطمن علي ماجد وقام من علي السرير وخرج من غرفته وراح علي غرفة ماجد ودخلت وسرج النور وبينظر ملقش حد يمكن يكون في الحمام وراح وخبط علي الحمام ماجد وبيخبط وفتح الباب ملقش حد وبدهشة ايه ده يا لسه مجاش هيكون فين لغاية دلوقتي وطفي النور وخرج من الغرفة ياتري هو فين لغاية دلوقتي وقعد علي الكرسي وبيفكر
أمام البوابة :
ونظر ماجد لياسر وقال : تعال نروح
ياسر قال : نروح فين ياماجد ماهو ده بيتك وبيشن الجرس
وصحها محروس على الصوت وقال لنفسه : ايه الصوت ده باين حد أمام البوابة ايوه وخرج من غرفته وبينظر لقي ماجد بيه واحد وراح لهم
ياسر قال : أيه ياعم كل ده مش سامع
محروس قال : معلشي يا بيه وفتح البوابة اتفضلوا ماله ماجد بيه
ياسر قال : مافيش
ودخلوا ياسر وماجد الفيلا
ونظر ياسر لماجد وقال : علي مهلك ياماجد
وسكران ماجد وقال : طيب احنا رايحين فين
ياسر قال : احنا دخلين بيتك وشن الجرس
وسمع رضوان بيه صوت الجرس وقال لنفسه : يمكن يكون هو ونزل وسرج النور وراح وفتح الباب وبينظر بقلق ايه ده ماله ماجد
ياسر قال : مافيش يا جدي بس هو تعبان شويه
رضوان بيه قال بقلق : تعبان
ياسر قال : ايوه
رضوان بيه قال : طيب دخله
ودخل ياسر ومعه ماجد
وقفل رضوان بيه الباب ومسك ماجد مع ياسر وقال : ماله
ياسر قال : متقلقش يا جدي هو هيبقي كويس وقعدوا ماجد على الكرسي
ونظر رضوان بيه لماجد وقال بقلق : انا هطلب الدكتور
ياسر قال : لا يا جدي مافيش داعي صدقني هو كويس
وقرب رضوان بيه من ماجد وقال بخوف: حاسس بأيه ياماجد وشم ريحة خمره وبضيق ايه ده هو شرب
ياسر قال بإرتباك : ها هو هيبقي كويس
رضوان بيه قال بغضب : هو شرب
وبينظر له ياسر بقلق
رضوان بيه قال بعصبية : ما ترد هو شرب
ياسر قال بقلق : ايوه
ونظر رضوان بيه لماجد بغضب وقال : طيب
ياسر قال : بس
رضوان بيه قال بغضب : انت تأخرت ولازم تروح
ياسر قال بقلق : طيب وطلع تليفون من جيبه ده تليفون ماجد
رضوان بيه قال بغضب : طيب واخذه
ونظر ياسر لماجد بقلق وقال : تصبح علي خير
رضوان بيه قال بضيق : وانت من اهله
وخرج ياسر من الفيلا
ونظر رضوان بيه لماجد بغضب وقال : شرب وقوم ومسكه
ماجد قال : هنروح فين
رضوان بيه قال بعصبية : هتعرف دلوقتي وقومه ورحوا رضوان بيه وماجد ودخلوا الحمام
وفتح رضوان بيه الحنفية وحط رأس ماجد تحتها
ماجد قال بضيق : أبعد عني
جده قال بغضب : لازم تفوق
ماجد قال : أبعد انا مش قادر هموت وبيحرك ايده أبعد
جده قال بعصبية : مش قادر
ماجد قال بعصبية : ياهوووو وشال راسه من تحت الحنفية وبيقح
ونظر له جده بغضب وقفل الحنفية وأخذ فوطة وقال : امسك نشف وحصلني وحدفها له
وخرج رضوان بيه الحمام وعلى وجهه علامات الغضب وقعد علي الكرسي
وخرج ماجد من الحمام ونظر لجده وطلع علي غرفته
جده قال بعصبية : علي فين يا ماجد بيه
ووقف ماجد ونظر له وقال : طلع على غرفتي
جده قال بغضب : لا تعال
وراح له ماجد بقلق
وقام رضوان بيه من علي الكرسي وعلى وجهه علامات الغضب ورفع ايده وضربه بالقلم على وشه
ونظر له ماجد وقال بعصبية وبصوت مرتفع : انت بتضربني ليه
جده قال بغضب وصوت مرتفع : امال المفروض اعمل ايه اخدك بالحضن
في غرفة جمال :
وصحها جمال علي الصوت وقال لنفسه باستغراب : فيه ايه
وصاحت زهرة وقالت : فيه ايه ياجمال
جمال قال باستغراب : مش عارف يازهرة وقام
زهرة قالت : هو ماجد لسه مجاش
جمال قال : مش عارف
وفي نفس الوقت :
في غرفة عامر :
صحها عامر على الصوت وقال لنفسه : فيه ايه
وصاحت نهر وقالت بنعس : ايه الصوت ده يابابا
عامر قال باستغراب : مش عارف يانهر تعالى نشوف فيه ايه
نهر قالت : طيب
في غرفة رضوان بيه :
صاحت كريمة على الصوت وقالت : ايه صوت ده وبتنظرة جانبها ملقتش رضوان استر يارب ونزلت من علي السرير وخرجت من الغرفة وبتنظرة لقيت عامر ونهر وزهرة وجمال وقالت : فيه ايه يا أولاد
جمال قال باستغراب : مش عارف ياماما ونزل نزلوا زهرة وعامر ونهر وكريمة وراها
وبينظر جمال لقي ماجد وقال : ايه ده ماجد
وراحت زهرة لماجد وحطت ايدها علي كتفه وقالت : انت كويس يا حبيبي
ونظر لها رضوان بيه وقال بعصبية : الا كويس يازهرة مافيش بعد كده
كريمة قالت : طيب الحمد لله انك كويس
ونظر جمال لماجد وقال باستغراب : مالك مبلول كده ليه هو انت اخد دش بهدومك
رضوان بيه قال بغضب صوت مرتفع : رد على أبوك وقوله انت مبلول كده ليه
وبينظر له ماجد بضيق
رضوان بيه قال بغضب : ايه ما ترد وقوله انت مبلول من ايه
ونظر جمال لوالده وقال بدهشة : فيه ايه يا بابا
والده قال بعصبية وبصوت مرتفع : الأستاذ شرب وجاي مسنود على صاحبه
وعامر جمال قالوا باستغراب : ايه
كريمة قالت : شرب ايه يارضوان
ونظر لها رضوان بيه وقال بعصبية : هيكون ايه يعني يا كريمة خمره وبصوت مرتفع حفيد
رضوان المنشاوي بيشرب خمره
كريمة ونهر قالوا بدهشة : ايه خمره
ونظر جمال لماجد وقال بضيق : انت شربت ياماجد
وبينظر له ماجد بقلق
زهرة قالت : خلاص يا جمال هو تعبان دلوقتي
رضوان بيه قال بعصبية وبصوت مرتفع : تعبان من ايه قوللي طول عمر البيت ده محترم والناس اللي ساكنين فيه ناس محترمة تخاف ربنا وعمره ماحد عمل فيهم اللي هو عمله ده النهادرة
كريمة قالت بقلق : اهدي بس يا رضوان
رضوان بيه قال بغضب وبصوت مرتفع : اهدها حفيدي رجع سكران وبتقوللي اهدها وانا اللي قولت انه بعد اللي معه في الشركة هيعرف غلطته لكن لا يرجعلي سكران احنا هنا قلقنين وخايفين عليه وهو قعد يسكر ولا همه حد وضربه بقلم علي وشه
كريمة وزهرة ونهر قالوا بخوف : ماجد
ونظر ماجد لجده بغضب وقال : انت عمرك ما قلقت عليه ولا حتى خوفت عليه علشان كل يهمك نهر وبس ونظر لها
ونظروا الكل لنهر
ماجد قال بغضب : ايوه انا شربت علشان انسي اللي انت عملت فيه ايه يعني غلطت ما كل الناس بتغلط انت نفسك بتغلط بس علشان انت رضوان بيه المنشاوى محدش يقدر يقولك حاجة بس انا لما أغلط الدنيا تقوم وتهني وتضربي وتخلني اروح لفؤاد الشامي واعتذر منه غظبن عندي اديني انا مش حفيدك وضحك اديني ليه ما انا فعلا كده انت دايما مش شايف غير نهر هي اللي حفيدتك وبس وانا ولا على بالك من أصله
وبتبكي زهرة وقالت : ماجد
ونظر لها ماجد وقال بغضب : لا يا ماما لا ونظر لجده وانا متاكد ولو كانت نهر هي اللي مكاني وغلطت نفس الغلطة انا متأكد انك مش هتعمل فيه أي حاجة من اللي عملتها معايا ليه علشان هي حفيدك الغالية ونزلت الدموع من عنيه بس انا اضرب واتهن ويتمسح بكرامتي الأرض عادي مافيش مشكلة وكمان مش من حقي ازعل اديني انا مش انسان من لحم ودم ومش بحس مش كده
جده قال بدهشة : انت مش حفيدي بما انك فاكر كده اطلع بره
ونظر له ماجد بدهشة
ونظر الكل لرضوان بيه وقالوا بصدمة : ايه
رضوان بيه قال بغضب : اطلع بره
وبتبكي كريمة وقالت : انت بتقول ايه يارضوان ده حفيدك
ونظر لها رضوان بيه وقال بعصبية : لا يا كريمة هو قالي انه مش حفيده ونظر لماجد يلا اطلع بره
وبتبكي زهرة وقالت : إزاي يابابا
رضوان بيه قال : زي ما سمعتي هو مش حفيدي يبقي مايعيش معانا
عامر قال بقلق : اهدها بس يابابا ماجد مايقصدتش
جمال قال : ايوه يا بابا هو مش في وعيه
والده قال بعصبية : لا يا جمال هو عارف هو بيقول ايه كويس اطلع بره انت سمعتني كويس
وبينظر ماجد لجده بدهشة
وراحت نهر لرضوان بيه وبتبكي وقالت : علشان خاطري يا جدي ماتمشش ماجد هو مايقصدتش أي حاجة من اللي قالها انت عارف انه بيحبك ومايقصدتش يزعلك
رضوان بيه قال بعصبية : انت مش هتطلع وراح ومسك ايده ماجد ومشي ووراها ماجد
وبتبكي زهرة وقالت : ماجد ومشت ووراهم
وبتبكي نهر وقالت : يا جدي ومشت ووراهم
ومشت كريمة وراهم وبتبكي قالت : يارضوان مش كده
ومشي جمال ووراهم وقال : يابابا ماجد
ومشي عامر وراهم وقال بقلق : اسنتي بس يابابا
وفتح رضوان بيه الباب وقال : بره وزقه وقفل الباب
وبتبكي زهرة وقالت : ماجد
كريمة قالت : هيروح فين بس يارضوان افتح الباب
رضوان بيه قال بعصبية : لا يا كريمة ويلا اتفضلوا على غرفكم
ووقف الكل بحزن
رضوان بيه قال بصوت مرتفع : قولت على غرفكم
جمال قال : تعالي يا زهرة ومسكها
وبتبكي زهرة وقالت : ماجد ياجمال
جمال قال : تعالي
زهرة وقالت : ماجد
وطلعوا جمال وزهرة
عامر قال : يلا ماما يلا يا نهر
وبتبكي والداته قالت : وماجد
وحط عامر ايده علي كتفها وقالت : تعالي يا ماما يلا يا نهر وطلعوا
وبتنظر نهر لرضوان بيه وبتبكي وطلعت ووراهم
وراح رضوان بيه وقعد علي الكرسي بحزن
عندها البوابة :
وبينظر ماجد علي الفيلا وعلى وجهه علامات الغضب
في غرفة جمال :
وراحت زهرة وفتحت البلكونه وبتبكي وبتنظرة لقيت ماجد وقالت بصوت مرتفع : ماجد
ونظر لها ماجد بضيق
زهرة قالت : ماتمشيش ياماجد خليك يا حبيبي
ونظر لها ماجد وبيبكي
وسمعها رضوان بيه وهو قعد جوه
ودخل جمال البلكونه وبينظر لقي ماجد بيبكي وقال : اهدي يا زهرة وحط ايده علي كتفها
زهرة قالت : يا ماجد استنا انا هكلم جدك وابوك كمان وهنقنعه متخفش
وفتح ماجد بغضب البوابة وخرج
وبتبكي زهرة وقالت : يا ماجد ماجد
جمال قال : خلاص يا زهرة اهدي
وبتبكي زهرة وقالت : ماجد ياجمال انا عاوزة ابني
جمال قال : اهدي اهدي ودخلوا
أمام الفيلا :
وسمعهم زين وبينظر لماجد وهو ماشي وقال لنفسه باستغراب : هو ايه اللي حصل وماجد رايح فين إظهار فيه مشكلة حصلت بينه وبين جده علشان زهرة هانم كانت بتقوله انه مايمشيش وهتقنع جده بس معقول يكون جده طرده لا لا ده حفيده ومهما عمل مش ممكن يطرده برده امال هو رايح فين تلقيه راح مشوار وهيرجع تاني طيب وبعدين أنا لازم اشوف نهر قبل ماروح بس ازاي وهما كلهم صاحين جوه وبيفكر
جوه الفيلا :
في غرفة جمال :
وبتبكي زهرة وقالت : انا عاوزة ابني ياجمال
جمال قال : اهدي يا زهرة
زهرة قالت بعصبية : ليه بابا عمل كده هو مش حفيده وانت واقفت تتفرج وهو بيطرده ولا
عملت حاجة
جمال قال : كنت عاوزين اعمل ايه يازهرة وبابا مصير بشكل ده
زهرة قالت بغضب : هو فاكر نفسه ايه علشان يطرد ابني هو يعني عمل ايه علشان يعمل فيه ده كله
جمال قال باستغراب : كان عمل ايه سهر لغاية دلوقتي ورجع سكران وبتقوللي عمل ايه
وبتبكي زهرة وقالت : وماهو عمل كده من عمايل ابوك فيه كل شويه يهينه ويضربه عاوزه يعني يعمل ايه بعد كل اللي حصل معه وقعدة على السرير يبقى مبسوط ياحبيبي يا ابني ياتري انت روحت فين دلوقتي
وراح جمال وقعد جانبه وقال : متقلقيش يا زهرة انا هكلم مع بابا لما يهدها وهيرجع ان شاء الله
زهرة قالت : ماجد هيعمل ايه دلوقتي ياحتي مغيرش هدومه المبلولة وهياخد بارد
جمال قال : انا هلبس وهروح ادور عليه وراح وفتح الدولاب وأخذ هدوم وقفله وراح ودخل علي الحمام
على الطريق :
وبينظر ماجد وراها لقي تاكسي جاي وقال : تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب ماجد وقال بغضب : اطلع
السواق قال : حاضر وتحرك
في فيلا المنشاوي :
في غرفة جمال :
خرج جمال من الحمام وأخذ مفتاح العربية وتليفونه ونظر لزهرة وقال بقلق : متقلقيش يا زهرة ان شاء الله القيه
زهرة قالت : يارب ابقي طمني ياجمال
جمال قال : طيب وخرج من الغرفة ونزل وبينظر لقي والده قعد وحطت ايده علي راسه ومشي وراح عندها البوابة وركب العربية وتحرك وبصوت مرتفع محروس يا محروس
وصحها محروس على الصوت وقال لنفسه : هو فيه ايه الليلة دي وخرج من الغرفة وبيتاوب وبينظر لقي جمال بيه ايوه يافندم
جمال وهو في العربية قال : افتح البوابة
محروس قال : حاضر يابيه وفتح البوابة
وخرج جمال من البوابة
وقفل محروس البوابة وقال لنفسه باستغراب : هو فيه ايه شويه وجيه ماجد بيه وواحد وبعدين مشي والواحد ده ووشوية وجمال بيه خرج وهو ايه اللى بيحصل احسن حاجة اروح أكمل نومي وياخبر النهادرة بفلوس بكرة يبقي بلاش وبيتاوب ودخل غرفته
بجانب الفيلا :
زين قال لنفسه باستغراب : هو ايه اللي بيحصل سيبك دلوقتي من اللي بيحصل لازم أدخل اشوف نهر بس ازاي وهما صاحين وبيفكر ايوه اشوفها من بعيد بس لازم أخلي بالي ان محدش يشوفتي علشان لو حد شافني هروح في داهية وبينظر من علي السور ملقش البواب ونط من علي السور ومشي وبينظر حوليه ملقش حد وداخل الفيلا لقي رضوان بيه قعد على الكرسي فإستخبها طيب وبعدين مافيش قدامك ان استني لما يقوم وبينظر له
في غرفة رضوان بيه :
وبتبكي كريمة وقالت : احنا ليه بيحصل معانا كده كل ما نخلص من مشكلة تطلعنا التانيه ليه بس يارب
عامر قال : اهدي يا ماما انتي لسه تعبانه وان شاء الله كل حاجة هتبقي كويسة
والداته قالت : مش باين يا عامر بعد اللي حصل وبتبكي
عامر قال : اهدي ياماما
وبتنظرة لهم نهر وبتبكي وخرجت من الغرفة ونزلت لقت جدها قعد فاراحت له وقالت : جدي وقعدة
وبينظر زين لقي نهر وقال لنفسه بقلق : نهر هي بتعيط ليه
وبتنظرة نهر لرضوان بيه وقالت : ليه كده ياجدي قعدة
ونظر له رضوان بيه وقال بحزن : ماجد بيقول ان انا مش جده تعرفي لما ماجد اتولد انا اول واحد شلته وقرأت في أذنيه قرآن علشان ربنا يحمي ويبارك فيه ولما كبر شويه ونادني اول مرة جدي مقدرش اوصفلك كنت فرحان قده ايه كنت اقعده على رجلي واكله وكان بيركب على ضهري وامشي بي ونزلت الدموع من عنيه
وبتبكي نهر وقالت : جدي
رضوان بيه قال : تعرفي كان يحب الشكولاتها اوي اللي انا بجيب له وماكنش بيروح المدرسة غير لما ياخدها مني وكان يجي من المدرسة عليه ويحضني ويحكلي هو عمل ايه وكان يقعد معايا وانا بقرا القرآن ويقول ورايا وقوله لو حفظت القرآن ربنا هيحبك وكان ماينمش غير لما احكيله حدوته ولما كان بلقيني نايم كان يجي وينام جانبي هو ليه قال ان انا مش جده يا انا بحب اوي
وسمع زين كلام رضوان بيه وبيبكي وبينظر لهم
وبتبكي نهر وقالت : جدي
رضوان بيه قال بحزن : سبيني يانهر دلوقتي ورايح علي غرفة المكتب
وبتنظرة له نهر وبتبكي
فاداخ رضوان بيه ووقع على الأرض
ونهر قالت بقلق : جدي وراحت له
وبينظر لهم زين لقي رضوان بيه علي الأرض فارايح له وتذكر كلام الدكتور ووقف واستخبها وبينظر لهم وقال لنفسه بقلق : يارب يكون كويس
وبتنظرة نهر لرضوان بيه وقالت بخوف : جدي رد عليه ياجدي وبصوت مرتفع بابا يابابا
في غرفة رضوان بيه :
سمع عامر صوت نهر وقال بقلق : نهر وقام
والداته قالت بقلق : فيه ايه يا عامر
عامر قال : مش عارف ياماما وخرج من الغرفة
وخرجت والداته ووراها
في غرفة جمال :
سمعت زهرة صوت نهر وقالت لنفسها باستغراب : فيه ايه وخرجت من الغرفة لقيت كريمة وعامر فيه ايه ياماما
كريمة قالت بقلق: مش عارفة يازهرة
ونزل عامر
ونزلوا والداته وزهرة وراها
وبينظر عامر لقي والده على الأرض وقال بقلق : بابا وراح له
ونظرة كريمة لرضوان بيه وقالت بخوف : رضوان وراحت له
وراحت زهرة وراهم
وبتبكي نهر وقالت : الحقني يابابا جدي مش بيرد عليه
عامر قال بخوف : بابا رد عليه ايه اللي حصل يانهر
نهر قالت بخوف : معرفش هو كان قاعد يتكلم معايا وفجأة لقيته وقعد علي الأرض
ونظرة كريمة لرضوان بيه وقالت بقلق : رضوان رد عليه يارضوان وبتبكي
عامر قال بقلق : انا هروح اطلب الدكتور وقام
وبتبكي نهر وقالت : جدي قوم ياجدي علشان خاطري
ونظرة زهرة لرضوان بيه وقالت لنفسها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لحظة موت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى