رواية لحظة موت الفصل الأول 1 بقلم أسماء صلاح
رواية لحظة موت الجزء الأول
رواية لحظة موت البارت الأول
رواية لحظة موت الحلقة الأولى
ونظر محمود لزوجته و قال لنفسه : كفاية تشخير بقي العمارة هتصحها وراح وهينام ايه الخبط ده يمكن انا بيتهيئلي اما انام وسمع الخبط مرة أخرى لا بقي اكيد فيه حاجة نوال نوال
وصحت نوال وقالت بنعس : فيه ايه يا مصطفى
محمود قال : اسمعي معايا كده
نوال قالت : اسمع ايه
محمود قال : فيه صوت خبط
نوال قالت : خبط ايه نام انت بيتهيئلك
محمود قال : بيتهيئلي ايه اسمعي بس
نوال قالت بنعس : نام يامحمود نام ونامت وشخرت
محمود قال : نامتي طيب اقفلي المسورة اللي انتي فاتحها دي وسمع الصوت مرة أخرى لا بقي كده فيه حاجة وقام وخرج من الغرفة وراح وفتحها الباب ونظر الله مافيش حاجة امال الخبط ده جاي منين وقف الباب معقول أكون بيتهيئلي زي ما نوال بتقول بس بيتهيئلي مرة مرتين مش ثلاثة وبينظر بالصدفة في المطبخ لقي خيال في مطبخ الشقة اللي قصدهم ايه ده حرامي انا كنت حاسس إن فيه حاجة غلط وهي بتقولي بيتهيئلي ودخل المطبخ وبينظر من شباك لقي فيه خيال على حائط المطبخ اللي قصده اعمل ايه ونظر تحت مش هعرف انط ايوه مافيش غير كده وراح علي غرفة ابنه ودخل كويس أنك لسه صاحي
أدهم وقال : ليه فيه حاجة
والده قال : تعال كده ومسك ايده وخرج
أدهم وقال : فيه ايه يا بابا
والده قال : واطي صوتك وتعال
أدهم قال : ليه
والده قال : هقولك تعال
في المطبخ
والده قال : بصه كده
أدهم قال : ابص على ايه
والده قال : علي مطبخ الشقة اللي قصدنها
ونظر أدهم على المطبخ وقال : مافيش حاجة
والده قال بقلق : اهوه
أدهم قال : ده حرامي
والده قال : اه ااااه وراح وجاب الطسه امسك
أدهم قال : اعمل بيها ايه
والده قال : نط من هنا اضربه من ضهره وبعدين افتح باب الشقة وانا هقول حرامي والعمارة كلها هتصحها
أدهم قال : يا سلام وخرج
وراح والده وراها وقال : ايوه
أدهم قال : يعني عاوزني انط واضربه وبعدين افتح باب الشقة
والده قال : ايوه
أدهم قال : لا طبعا
والده قال : ليه
أدهم قال : وانا مالي
والده قال : مالك ازاي يا شقة جارنها عمك فوزي الله يرحمه يلا أمسك
أدهم قال : لا افرض جارلي حاجة
والده قال : مش هيجرلك حاجة ما انت هتضربه على رأسه من وراها
أدهم قال : لا
وخرجت فريدة وقالت : فيه ايه
أدهم قال : فيه حرامي ف شقه عمي فوزي
فريدة قالت بقلق : حرامي
أدهم قال : ايوه وبابا عاوزني انط من شباك المطبخ على مطبخ عم فوزي واضربه على رأسه بالطاسه
فريدة قالت : لا افرض يا بابا يكون معها سكينة ولا حاجة
والدها قال : افهمني أدهم اللي هيضربه من وراها على رأسه من وراها يلا بقي قبل مايقلب الشقة
أدهم قال : ماشي بس هات الأول 100 جنية
والده قال : 100
أدهم قال : ايوه اللي انا طلبتها منك
والده قال : بتستغل الموقف
أدهم قال : اه ااااه هات
والده قال : طيب هدهلك بس روح الأول
أدهم قال : لا دلوقتي قبل ما اعمل حاجة
والده قال : اه ااااه يا معفن
أدهم قال : معفن معفن
والده قال : امسك يلا
وحطها الفلوس في جيبه وقال : طيب
والده قال : خده الطاسه
أدهم قال : طيب واخذها وراح علي المطبخ
وراحت فريدة على غرفة والداتها وقالت : ماما ماما اصحي وهزتها
وصحت والداتها وقالت بنعس : فيه ايه يافريدة
فريدة قالت : فيه حرامي في شقة عمو فوزي وادهم هينط ويضربه
والداتها قالت : ايه حرامي
فريدة قالت : ايوه
وقامت والداتها قالت : ازاي ده وفين ابوكي
فريدة قالت : مع أدهم
والداتها قالت : طيب تعالي وخرجت
وخرجت فريدة وراها
في المطبخ :
نوال قالت : بتعمل ايه يا أدهم
أدهم قال : بنط ياماما تجي معايا
نوال قالت : خلي بالك لتقع
أدهم قال : ماتخافيش ياماما
محمود قال : ده ابنك ده معفن مرضيش ينط غير لما اخد 100 جنية
نوال قالت : ما انت عارفه والحرامي ده ازاي دخل الشقة
محمود قال : انا عارف تلقيه فتح الشقة بأي حاجة يلا بقي نط
أدهم قال : طيب ونط
نوال قالت : ايه وقع
محمود قال : لا نط اضربه بالطاسه
أدهم قال : طيب ومشي
محمود قال : خليكم هنا
نوال قالت : ازاي ده لا انا هجي معاك
محمود قال : لا خليكي هنا ولا اقولك تعالى علشان تصوتي
نوال قالت : طيب خليكي هنا يافريدة
فريدة قالت : طيب وبتنظر على المطبخ
في الشقة فوزي :
وبينظر أدهم حوليه وقال لنفسه بصوت منخفض : فين الحرامى ده انت ياحرامي وبينظر لقها خارج من الحمام وراح له على أطراف صوابعه وضربه بالطاسه على رأسه
ووقع الحرامي على الأرض
أدهم قال : اه ااااه ياحرامي ازاي تجي تسرق هنا انت فاكر اللي العمارة بتاعتنها سهلة على فكرة انت مش حرامي ذكي علشان لو كنت ذكي كنت درست المكان اللي هتسرق فيه وعرفت اني انا موجود ياغبي
أمام الشقة :
محمود قال : هو والولد اتاخر كده ليه
نوال قالت : ليكون الحرامي ضربه
محمود قال : ياريت علشان هو معفن
نوال قالت : بعد الشر عليه متخبط كده
محمود قال : اخبط علشان الحرامي يهرب
نوال قالت : امال هنعمل ايه
محمود قال : انا عارف بقى
ونظرة نوال لقيت باب الشقة اتفتح وقالت : باب الشقة انفتح
محمود قال بقلق : بس لو الحرامي صوتي على طول ماشي
نوال قالت : طيب
وطلع أدهم من الشقة
محمود قال : استني ده ابنك
نوال قالت : طيب الحمد لله
محمود قال : ايه اللي اخرك كده يا معفن
أدهم قال : مش اعقبال ما ضربته
نوال قالت : يعني هو دلوقتي مغمي عليه
أدهم قال : ايوه ضربته ضربها
والده قال : متتنفخش اوي البركة في خطتي
أدهم قال : وانا اللي نفذتها
والده قال : بس الأهم الخطة صوتي يا نوال
نوال قالت : طيب حرامى الحقونها حرامي الحقونها حرامي
وخرجت فريدة وقالت : انت ضربته يا أدهم
أدهم قال : أيوه
وطلعوا الجيران من شقتهم وقالوا : حرامي ونزلوا مسرعين على شقة محمود
سعاد قالت بقلق : حرامي فين يانوال
نوال قالت : في شقة عم فوزي
محمود قال : تعالوا ندخل نشوفه
في الشقة فوزي :
شفيق قال بقلق : مين اللي عمل فيه كده
أدهم قال : انا اللي ضربته
سعاد قالت : وهو مات
محمود قال : لا لسه عايش روح هات كوباية مياه ياسوبر مان
أدهم قال : طيب وراح علي المطبخ وجاب كوباية مياه وجيه اتفضل يا بابا
وأخذ والده منه الكابوية ورشها على وشه
وفاق الحرامي وبينظر حوليه وقال : اه وقام انتم مين
محمود وقال : احنا اللي مين انت اللي مين ياحرامي
الحرامي وقال بوجع : اه انا مش حرامي
أدهم قال : هو برده الحرامي هيقول على نفسه حرامي
الحرامي قال : بس انا فعلا مش حرامي
شقيق وقال : امال بتعمل ايه هنا بتتفسح
الحرامي قال : ما دي شقتي
الكل قالوا باستغراب : شقتك
الحرامي قال : ايوه
محمود قال : إزاي يعني شقتك دي شقة فوزي الله يرحمه
الحرامي قال : —-
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لحظة موت)