روايات

رواية لا افهمك الفصل العشرون 20 بقلم هدير محمد

رواية لا افهمك الفصل العشرون 20 بقلم هدير محمد

رواية لا افهمك الجزء العشرون

رواية لا افهمك البارت العشرون

رواية لا افهمك الحلقة العشرون

صفوان بغضب عارم : مرتك !!! مرتك كيف ؟؟؟
صعق ادهم لسماعه الخبر : مستحييييل !!! انت واحد كذااااب
قاطعه معاذ بهدوء رافعا وثيقة في يده و سرعان ما انفلتت وئام من يد ادهم و وقفت بجانبه ممسكة يده بثقة
معاذ: أوة مراتي و دي قسيمة جوازنا
أمسك العم الوثيقة يطالعها بصدمة بينما انطلق ادهم كالإعصار الهادر نحو وئام و هو يتوعد:
– عملتيها يا فا،جرة ! و الله لأ…
وقف امامه معاذ كالجبل مانعا إياه من الوصول إليها رافعا اصبعه في تحذير : ايااااك تتهور و تحاول تلمس شعراية وحدة منها !! انا مبحبش اعيد كلامي مرتين !!
ضئالة حجم ادهم مقارنة بمعاذ كانت واضحة للعيان و من المؤكد لهم من سيخسر المعركة
صفوان بأمر : اصبر يا ادهم يا ولدي خلينا نتكلمو بالعڨل التهور ما عيجيبش حاجة غير الندامة
تراجع ادهم بحنق و هو ينظر الى معاذ بحقد شديد
نظر محمود والد أدهم بتوعد ناحية نادية : ديه بڨى تربيتك يا نادية ؟؟ تچوزي البت من ورانا ؟ ليه .. ملكمش حد يشكمكم !! تحطو يدكم في يد راجل غريب كيف الغوازي و انتم وراكم كفر رجالة تغطي عين الشمس ؟
-و مين قال اني هاسمح لبنت اختي تجوز نفسها و انا موجود !!
نظر الجميع إلى القادم بدهشة
محمود بصدمة : خالد ؟؟ انت رجعت امتى !!!
فلاش
معاذ بحماس: ايه رأيك لو نتجوز دلوقت و نحطهم قدام الامر الواقع !
وئام برفض: لا طبعا ..احنا معندناش الكلام ده ف عرفنا و انا مستحيل اجوز نفسي دول كانوا يشر’بوا من د’مي !
– طب و بعدين ؟؟ ملكيش قرايب تانيين غير اعمامك؟
– لا ليا خال أكبر مني عشر سنين مش متجوز ..بس عايش في الكويت مش هيقدر يجي دلوقت اجازته كمان خمس شهور
– طب و اللي يجيبهولك من هنا لبكرة ؟؟
– ازاي ؟؟
– ما تشيليش هم الموضوع ده ..انت ناسية انا مين و ابن مين؟
– بس في مشكلة تانية ! يعني حتى لو فرضنا ان خالي خالد قدر يرجع بكرة و كتبنا الكتاب …القسيمة مش هتطلع قبل اسبوع ..و طبعا محدش هيصدق اننا اتجوزنا من غيرها !
– لا من ناحية القسيمة سيبي الموضوع ده على آسر هو هيتصرف
– اااه صحيح افتكرت هو اخوك آسر بيشتغل ايه ؟؟ ده انت و مراته كنتو عارفين تفاصيل حياتي كلها !!!
معاذ بضحكة : هتعرفي بعدين …سيبينا في موضوعنا احنا
انا هاتصل على آسر افهمه المطلوب منه و أروح الشركة اتفق مع بابا على موضوع خالك و انتي أبقي اتصلي بيه و فهميه كل حاجة …اه و ما تنسيش تديه رقمي عشان نبقى على تواصل و نفهمه يعمل ايه
وئام وقفت بحماس: حاضر …هروح بقى أقول لماما ..سلام
معاذ بضحك : سلام ايه بس ي مجنونة …. استني اوصلك
بااااك
خالد : انا رجعت من يومين عشان اوقف المهزلة دي …انا وكيلها زي ما هو مكتوب في القسيمة و هي اتجوزت اللي ترضاه لنفسها ..محدش يقدر يغصبها على جوازة هي مش عايزاها طول ما خالها عايش .
توتر الجو كثيرا حيث بدأ الجميع يبدي رأيه و كثر التراشق بالكلمات و النظرات حتى بلغت الاصوات الى خارج المبنى و تحولت النقاشات لمشادات بالايدي
أخيرا تدخل صفوان لإنهاء الجدال فهو كبير العائلة و كلمته هي المسموعة بدون نقاش …ضرب عصاه بالارض ضربة واحدة هزت ارجاء البيت و صرخ : بااااااااس !!!
في بيت آسر
رنا و آسر جالسان امام التلفاز …آسر يأكل مقرمشات و يضحك و رنا تنظر اليه بتذمر
آسر بمزاح : مالك مبوزة يا رنون ده حتى الكرتون بيفصل
رنا بضيق : قلبي مقبوض على معاذ … مش كنت رحت مع اخوك احسن يا آسر ؟؟
آسر بغمزة : و أسيب القعدة القمر دي ؟ 😉😁
رنا بتذمر: يوووه يا آسر انا مش بهزر 😣 معقولة تسيبه في مواجهتهم كلهم لوحده …دول صعيدة و د’مهم حامي اوي ف مواضبع الشر’ف دي …يعني افرض اتهو’روا عليه قبل ما يسمعوه حتى ؟
اعتدل في جلسته ووضع إناء المقرمشات جانبا ثم امسك يديها بحنان
– ما تخافيش عليه ..معاذ اخوي و عارفه و عارف تفكيره
رنا ببلاهة ؛ مش فاهمة !!
آسر : مش هيرضى بمساعدتي حتى لو طلبت منه …لأنه مش عايزهم يقولوا أنه مستقوي اكمن اخوه معاه …ده حتى لما كان صغير و يتخانق مع العيال في المدرسة مكانش بيقولي عشان ما يقولوش عنه ضعيف و مستخبي ورا اخوه الكبير
و كان بياخذ حقه منهم مهما كان عددهم …عايزاني بعد ما كبر اروح اقف قصاد اهل مراته و اقلل من قيمته قدامهم؟
رنا بإستسلام – يعني انت شايف كدة ؟
آسر بحب – ايوة يا قلبي انا متأكد ان اخوي قدها …و عشان يرتاح قلبك الجميل ده انا منتظر منه مكالمة اول ما ينتهي الموضوع .
– ماشي يا آسر …ربنا يعدي الليلة دي على خير .
بقلمي آلاء إسماعيل البشري
في شقة وئام
توقف الجميع و ساد الهدوء في لمح البصر ينتظرون تعليمات زعيمهم
التفت صفوان ناحية اخيه الاصغر : جابر ! قول للمأذون يتفضل ما بڨاش ليه لزوم ..
نفذ جابر من غير نقاش و انصرف المأذون
التفت ناحية خالد: اني موافق على الجوازة ديه بس بشرط !
كاد ادهم المشتعل غضبا أن يتدخل مقاطعا عمه : كيف يع…
لكن صفوان ألجمه مكانه بحركة يد واحدة مانعا اياه من الكلام
و اكمل جملته قائلا :
– الفرح يبڨى عندينا في البلد .
علت الدهشة وجوه الجميع و اولهم أدهم
و اردف صفوان بحزم : الناس أكيد عتقول انها رفضت ابن عمها اكمنها غلطت و بتداري على فضيحتها مع الضابط اياه …عشان اكدة لازم الدخلة تكون عندينا و اكدة عنقطع لسان اي حد يجيب سيرة بت اخوي الله يرحمه بالباطل … ڨولت ايه يا خالد !
نظر خالد الى وئام و نادية اللتان لم تعترضا ثم اردف نظرته الى معاذ الذي اومأ بالموافقة
خالد : عداك العيب يا كبير … احنا موافقين .
ادهم بغضب : يعني كدة خلاص خُلص الموضوع يا عمي ؟؟
ضرب صفوان مرة ثانية و هو ينظر الى ادهم بغضب :
– ايوة الموضوع خلص يا ادهم …وئام بڨت حرمته خلاص اياك تهوب ناحيتها واصل يا اما اني اللي نقف لك المرة دي !
نظر الى الجميع : يالا بينا يا رجالة مابڨاش لينا لزوم هني.
ثم التفت الى معاذ و اردف بحزم :
:الفرح بعد شهر من النهاردة اعمل حسابك على اكده ..
ثم انصرف .. و تبعه الجميع بين حاقد و غاضب و مستسلم و جار لذيول الخيبة .
بقلمي آلاء إسماعيل البشري
فور خروجهم ركضت وئام نحو خالها تحتضنه : ربنا يخليك ليا يا خالي .
ربت خالد على راسها و هو يمازحها غامزا لمعاذ : المفروض الحضن ده يكون لجوزك ..ما هو اللي عمل كل حاجة 😉
نادية بإحراج من معاذ : ما تختشي يا خالد الله !! بس تقول ايه..مفيش فايدة فيك مش هتتغير أبدا ..
خالد بإبتسامة ماكرة : الله !! مش دي الحقيقة ؟؟ انا مش عارف اصلا ازاي قدرو يقنعو الشركة تديني اجازة اربع ايام !
معاذ : ما تشغلش بالك ..المهم ان الموضوع خلص .
خالد : طب عن إذنكم ادخل أحضر شنطتي و ألحق آكل لقمة و أنام لي ساعتين عشان اسافر الصبح بدري .
دخل خالد الى غرفة الضيوف و اردفت نادية
– اتفضل يا ابني واقف ليه البيت بيتك انت مبقتش غريب ثواني و يكون العشاء جاهز
معاذ : لا يا حماتي مرة تانية انا لازم اروح دلوقت ..
اهلي مستنيين اطمنهم
بص لوئام ففهمت نادية انه عايز يقولها حاجة
– طب انا داخلة احط اكل لخالد عن اذنكم
امسك معاذ يدي وئام بحب:
– على فكرة خالك معاه حق
وئام بخجل: في ايه مش فاهمة.
معاذ: يعني ما استاهلش حضن صغنن بعد كل اللي عملته ده ؟ اعتبريه حضن كتب الكتاب اللي ما اتهنيتش بيه
وئام بقت طماطم : معاااذ ! بطل قلة أدب بقى و امشي من هنا قبل ما ترجع ماما !!
معاذ بمكر : لحد دلوقت مش قادر اصدق انك بقيتي مراتي ! عايز اي حاجة منك تخليني أصدق ان ده حقيقي مش حلم
وئام بعد تفكير : طب غمض عينك
معاذ بحماس : اهو غمضنا .
طخخ …قلم خفيف علم على خده .. فتح عينيه لقاها هربت ناحية المطبخ و هي بتضحك
– كدة صدقت انه حقيقي ؟ 🙄😂
فرك خده بتلذذ و اردف مبتسما – ماشي …بس و حياة عينيكي لادفعك ثمن القلم ده ..يا جااامد انت 😍
– خلصني يالااا امشيييي !!!
– هاكلمك اول ماا اوصل يا قمر
رمى لها بوسة في الهوا و خرج
بقلمي آلاء إسماعيل البشري
في قصر عائلة آسر
فاطمة : بقى ابنك يجرى له كل ده و الوحيد اللي يفهمه يبقى اخوه ؟ و انت بدل ما تقرب منه و تحاول تصاحبه مش فاضي غير انك تحاسبه و تلومه ؟
محمد : ما بلاش الكلام اللي ما منوش فايدة ده المهم نتطمن دلوقت عليه ..
فاطمة : على رأيك …الندم معادش يجيب فايدة ..اهو آسر قدامك عايش حياته و ناسينا كأنه يتيم ملوش أهل
– هو انتي كل شوية هترجعي للسيرة الز،فت دي ؟ ما تغيري الموضوع يا اما أروح اتخمد
– طب خلاص سكتت ..ماتتصل تشوف عمل ايه مع الجماعة اصله أتأخر اوي !
في هذا الوقت دخل معاذ :
محمد- اهو قدامك يا ستي اتطمنتي !!
معاذ : سلام عليكم
محمد : و عليكم السلام ..خير يا ابني طمننا
معاذ : كل خير يا بابا الحكاية عدت على خير
فاطمة : هاا احكيلنا ايه اللي حصل ؟
معاذ : تعبان يا ماما مش قادر اصلب طولي هاطلع اغير و اخذ دش و انزل اكل لقمة و ابقى احكيلكم كل حاجة
– حاضر يا حبيبي هخلي دادة عزيزة تجهز لك العشاء
عند ادهم :
كان يستشيط غضبا و هو يتحرك بترنح في غرفته ذهابا و ايابا ممسكا بقارورة خ’مر : عملتيها يا بنت نادية !! فاكرة نفسك أذكى مني صح !؟؟
ألقى بالقارورة نحو الحائط لتنكسر و تتناثر قطع الزجاج و المشروب في كل مكان و اردف بحقد
– طب و اللي خلق الكون ما انا سايبهولك ولا هتلحقو تتهنو ببعض يا ز’بالة منك ليه ! هتشوفي الوش الحقيقي لأدهم

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لا افهمك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى