روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل السادس والأربعون 46 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل السادس والأربعون 46 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء السادس والأربعون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت السادس والأربعون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة السادسة والأربعون

ردت وقالت :
جوزي مات جوايا جبل ما يموت ياجدى
نظر لها ولرأفت وقال :
جوزك يبجا رأفت
الكل انصدم حتي قالت مهجه :
كيف دة ياجدى
رد الجبالي وقال :
بصي يابتي انتي بجيتي من العيلة ومستحيل اهملك ورأفت انا رايد ان هيحافظ عليكي انتي اتظلمتي وهو اتظلم وعندك كامل اهو ومرته شوفي رأيهم

 

 

أقتربت منها أم حامد وقالت :
عتعرفي اني حبيتك وحبيت طيبه جلبك والا حوصلك من ولدى عفش بس حجيجي رأفت ولدى كمان واني عحبة كتير وبردو هتكوني مرت ولدى اني خابرة ان ولدى عذبك امعه وجي الوجت الا تشوفي في حياتك بطريجه صحيحه وأم رأفت هتحبك كمان كليتنا اهنيه عنحبك جوى
وأقترب كامل وقال :
متهمليش بيتك يامرت ولدى
الكل ظل يبكي أما زوجة عم رأفت قالت ل أم رأفت :
وانتي رأيك ايه ياام العريس
ردت أم رأفت وقالت :
كانت حنان مرات ولدى وكانت كيف العجربة انما مهجه كيف النسمة ومالو اتنينتهم اتظلموا
سكتت حتي قال الجبالي :
جولتي ايه يابتي
لسه مهجه هتتكلم حتي رد رأفت وقال :
وعد مني حافظ عليكي وهشيلك فوج راسي
سكتت حتي قال الجبالي :
فكري يابتي زين
ردت وقالت :
حاضر ياجدى
اما في مكان أخر وبتحديد في منزل الباشا تجلس نانسي بالجنينه حتي سمعت صوت قطه بشع انتفضت نانسي وظلت تنظر حتي تجسد لها هيئة نعمات المخيفة وهي تقول :
كيف ما جتلتوني هتموتو العادلة هي الأساس روحي هتفضل محوطاكم لحد ما انتجم كيف ما انتجمت من أم زغلول وعباس الدور عليكم
حتي سقطت نانسي مغشي عليها
وعند افاقتها حاولت الحديث ولكن صوتها مكتوم ومش طالع انصدم الكل واتوا بالدكتور
حتي قال الدكتور :
حالتها غريبة بس هي فقدت النطق لفترة ممكن صوتها يرجع في اي وقت متقلقوش خير ان شاء الله
اما في منزل سلطان المنشاوي يجلس في منزلة ومعه جميع عائلته حتي قال :
لؤلؤ كنت حابب اعرف نجات مصيرها ايه
حتي تغيرت ملامح أمل ولحظت لؤلؤ وقالت :
ياجدى غير السيرة العفشة دى الول عاوزين نحدد فرح فهد وخديجه خلونا نفرح
فهم جدها ونظر ل أمل وقال :
خلاص نخلي علي اخر الشهر هتجدرو تجهزو في سبوع

 

 

ردت لؤلؤ وقالت :
نجدر أمل وخديجه ينزل القاهرة وتختار هي الا عاوزة واهنية فهد يظبط الجناح بتاعه انما العفش متجلجوش هيكون جاهز
رد الجميع وقال :
علي خيرة الله
حتي تعالت الزغاريط وفرح فهد وخديجه
في مكان أخر وبتحديد في منزل القبلي اتصل مالك بها وقال :
في حد برة واظن ان حس ان في حد جوة
ردت بتوتر وقالت :
متفتحش لحد ومتخافش وخليك في اؤضتك ومتعملش صوت واني هاجي
في منزل نوح ابو زهران يجلس ومعه فاطمة وزين وفارس وأسد وسمر اخت فاطمه حتي قال الجد :
فارس خلال سبوعين تكون جهزنا جناحك ودخلتك علي سمر هتم
اتفجأ الجميع حتي قال فارس بسعادة :
بجد ياجدى
الكل ضحك عليه وقال أسد :
مستعجل جوى
رد فارس وقال :
كيف ما انت نفسك تتجوزها ولا ايه
رد نوح وقال :
كان نفسي تتجوز الول بس العروسة محتاجه وجت المهم نجوز فارس ونرتاح من زنه وبعدين اتحدد وياه سلطان المنشاوي
ف مكان أخر وبتحديد في المخزن جلست تبكي نفيسة حتي اتي احدهم وقال :
عتنوحي ليه يامره
ردت وقالت :
شيعو للكبيرة اني طالبة السماح ولادى اتوحشتهم واني محجوجه ومستعدة ابوس علي يدهم كلاياتهم
رد وقال :
هوصلها مرسالك
حتي صاحت منال وقالت :
اوعاكي تعملي اجده ياحزينه
رد الرجل وقال :
اجفلي خاشمك يامره
خافت منال وسكتت اما الرجل خرج وقص كل حاجه علي لؤلؤ

 

 

أما في مكان أخر وبتحديد عند المنزل القبلي قفلت لؤلؤ مع الحارس ودخلت المنزل وهناك أعين تراقبها
دخلت لؤلؤ وحضنها مالك وقال :
الوضع بقا صعب عليه جدا اتصرفي لازم كله يعرف حبستي دى كمان مش حاببها
ردت وقالت :
اهدا بس وجولي كلت ولا لا
رد وقال :
مستنيكي
ابتسمت له وقالت :
واني جايبالك احلي وكل من الدار بس معوزاكش تزعل اجده كله بوجته ياحبيبي
رد وقال بحزم :
ليه مش عاوزاني اطلع للنور وانتي عارفه طبعي زيك مش بحب الحبسة ولا الأموامر
ردت وقالت :
عارفة انك كيفي بس عاوزك تهدا طلوعك دلوج ممكن يخلي مطاريد الجبل يمسكوني من يدى الا بتوجعني طلوعك هيكون واعر ياحبيبي اني خايفه عليك
رد وقال بقوة :
انتي عارفة اني مش بخاف وكمان لازم الكل يعرف اني موجود معاكي ومش لوحدك اتصرفي بقا لاني تعبت
سمعت لؤلؤ صوت خبط برة جريت فتحت الباب ونظرت يمين وشمال ولكن لمحت خيال شاورت لمالك انه يسكت ويدخل الاؤضة
قفلت لؤلؤ الباب وظهر أحدهم حتي قالت :
اني خابرة زين أنك عتراجبني اسمع ياولد أبو زهران مش معني اني خطيبتك تعمل اجده واني جولتلك خطوبتنا صوره اجده لوجت معين وهنفضها
نظر لها بغضب وقال :
انا نفسي افهمك شوية بتحبيني وبحس بدة وشوية تقولي وقت ونفضها وكمان مين الا معاكي جوة دة لو بتحبي عرفيني ومتعلجنيش امعاكي واصل
ردت بغضب وقالت :
وطي صوتك دة واسمع مليكش صالح مين معايا ولا الحديد العفش دة واعتبر ان خطوبتنا انتهت
رد وقال بغضب :
هو لعب عيال اياك اسمعي اني اه حبيتك ولكن اني راجل دمي حر ومجبلش واصل اني حرمة تتحكم فيه وحديدى مع كبيرك لحد دلوجت الحديد امعاكي انتها بالأذن
ارتبكت لؤلؤ ودخلت المنزل حتي صاح بها مالك وقال :
انتي كل الا بتعملية دة غلط وسمعتك هتكون في الأرض والا بنتيه بتهدمية هو صح وكلامه صح وانتي غلطتي كل دة علشان ايه فهميني

 

 

صاحت به وقالت :
علشانك انت
رد وقال :
بتحميني والا عملتي دة هيخلي سمعتك في الطين خلتي ياخد فكرته ومكنش ينفع تسبيه يمشي كنتي حولي تهدى الامور ولكن انتي قليتي منه ولي الحق يروح لجدك
ردت وقالت :
لان بيشك فيه وعلطول بيراجبني عصبني كتير
رد وقال :
فوقي بقا هو راجل ولازم يعمل كدة أسد اكيد شافنا قبل كدة ياكبيرة لحظى ان الا حصل دة هيكشف كل حاجه كنتي هديتي الامور افضل من النار الا شعللتيها جواه
سكتت لؤلؤ وقالت بقوة :
خلاص الا حوصل
رد وقال :
انتي عاوزة تجننيني عملتي كدة علشان تخلي يغير ولا اي بظبط
ردت وقالت :
كان لازم اخلي يعرف اني عارفه ان بيراجب تحركاتي
رد مالك وقال :
بصي انتي لازم تظهريني وكل حاجه هتتحل
ردت وقالت :
لو خليتك تظهر هتطلع الجبل وهتعرض نفسك لخطر واعر
رد وقال :
يعني اسيبك تروحي انتي تاني
ردت وقالت :
انت بذات مينفعش تروح وانت عارف ليه ولا نسيت عاد
رد وقال :
الموضوع حصل من سنين ودلوقت خلاص محدش يعرفني
ردت وقالت :
بص لنفسك زين يامالك
سكت مالك حتي قال :
وأسد هتعملي ايه معه
ردت وقالت :
أسد هشوف هيعمل ايه واني هتصرف

 

 

في مكان أخر وبتحديد في منزل وهبة المنشاوي
تحدثت ابنه نفيسة ببكاء وقالت :
اما ورد اماي مجتش كمان النهاردة
ردت ورد بحزن وقالت :
هتيجي ياحبيبتي مش اني امك بردك
ردت وقالت :
ايوة وعحبك جوى
حضنتها ورد وقالت :
واني عحبك جوى جوى
نظرت جليلة بحزن ودخلت لزوجها وقالت :
اتحدد مع الكبيرة نفيسة غلطت بس عيالها متجينها
رد وهبة وقال :
همليها تتربي الا حوصل واعر ومعيزش حديد تاني
في مكان أخر وبتحديد في الجبل
جلس ابو سامر يحتسي الشاي وهو يقول :
لازم ننزل البلد ونعمل حاجه لازم انتجم منيها
رد عوض وقال :
انت تأمر ياكبير
رد وقال :
اني عاوز اخطف طفل من بيت المنشاوي او مرة او ابنته
رد عوض وقال :
صعب جوى ياكبير الدار كله حرس وكمان ميطلعوش برة الا بالحرس
رد وقال :
نعمل ايه لازم نفكر
سكت عوض اما أبو سامر قال :
اجمع الرجالة علشان نفكر زين
في مكان أخر وبتحديد عند أسد جلس في سيارته
وهو يلعن قلبه ويتحدث مع نفسه وقال :
كيف تعملي اجده فيه كيف هونت عليكي اجده لازم اطلعك من جلبي وأدوس عليه لو فكر يحبك
ذهب بسيارته الي المنزل حتي رأه جده وقال :
مالك ياولدى
رد أسد بتعب وقال :
مفيش ياجدى
رد نوح وقال :
احكي وجول الحج عمرك ما دسيت حاجه عليه
تنهد أسد وقص لجده كل حاجه ورأيت لؤلؤ مع مالك وحضنهم لبعض انزعج نوح وقال :
ولساتك ساكت وكمان تممت الخطوبة
رد وقال :
مخابرش ليه هي ساكته في حاجه والشاب دة ليه حكاية ولازم اعرفها
رد نوح وقال :
وهتعرف كيف وهي ساكته اجده وطول ما انت ساكت هي هتسكت
رد أسد وقال :
يعني اعمل ايه ياجدى

 

 

رد نوح وقال :
لازم تتحدد امعاها وتحط حد ياتروح لجدها
رد أسد وقال :
هعمل اجده
ارسل رساله لها وقال :
لازم نتحدد واعرف كل حاجه يا حديدى هيكون مع جدك وابوكي
ارسلت له وقالت :
اني مبتهددش واصل وانت جولت الا عندك واني جولت
اتصل بها وقال :
اني لازم اعرف مين دة اني شوفتكم مرة جبل سابج وحضنته بعض
ردت وقالت بصدمة :
شوفت مين دة
رد وقال :
شاب امعاكي في البيت الجبلي بس وشه معرفتش ادجج في
ارتاحت لؤلؤوقالت :
وانت لو شوفتني سكت ليه
رد وقال :
مكنتيش خطبتي وكنت عارف حديدك
ردت وقالت :
بتشك فيه وخطبتني كيف معني اجده اني بخونك وانت ساكت
اتعصب وقال :
اني خلجي بجا ضيج وانتي مصممه تحرجيني بنار واعره
ردت وقالت :
اسمع ياأسد اني مش هحكي حاجه واصل دلوجت هيجي يوم وتعرف كل حاجه ودلوجت لو عاوز تفسخ الخطوبة معنديش مشكلة
رد بصدمة وقال :
اني لدرجادى مليش لازمه في حياتك
ردت وقالت :
غصب عني هيجي وجت وهتعرف كل حاجه بالأذن
قفلت لؤلؤ اما أسد ظل يفكر حتي قال :
لازم اعرف كل حاجه

 

 

في مكان أخر وبتحديد في منزل الباشا تجلس نانسي في الغرفة حتي قامت وذهبت الي الجنينه مشيت نانسي وراء صوت يناديها فهي تمشي بخطوات لا ارادية
حتي وصلت بجانب المنزل المهجور فاقت نانسي ورأت تلك المكان البشع نظرت حولها ذهبت عند الباب ليقفل الباب بصوت جعلها ترتجف نظرت حولها لتسمع صوت ضحكات مرعبه ظهرت نعملت بشكلها الطبيعي وقالت :
جتلتوني بدم بارد وخوضته في شرفي خدتي كمان ولدى وبتربي علي انه ولدك لانك مش بتخلفي جتلتيني انتي وسوزان علشان حب عز الكتير ليه طعنتوني في كل حاجه خليتو واحد يغتصبني بدون رحمه منكم شوفتوني واني بستنجد بيكم ومرحمتونيش الدور عليكي لازم العادلة تظهر لازم انتجم لنفسي لازم اشوه كل حاجه فيكي
ظلت تصرخ نانسي ورجعلها صوتها وقالت بخوف :
ارجوكي سبيني سامحيني
ردت بضحكه شريرة وقالت :
وانتو مرمتونيش ليه اشعلت من حولها النيران وظهرت نعمات بشكلها المرعب واقتربت منها وقالت :
العين بالعين والسن بالسن والبادى اأظلم موتي
واشارت بأيدها وهي معلقة بالهواء لتشتعل النيران بنانسي وتلتهم جسدها حتي تتفحم
في الصباح ظل الجميع يبحثون عنها حتي اتاهم احد الحراس وقال :
عز بية البيت المهجور طالع منية ريحه دخان دخلنا لجينا جثه كتفحمه اهناك
دب الخوف بقلب سوزان وذهب عز ورأه الجثة وبجانبها مكتوب الأنتجام ن
استغرب عز ونظر ورأه ملابس نانسي ملاقاه علي الأرض
رجع عزت وبعد ما الشرطة جات اخدت الجثه وتبينت انها نانسي واصبحت القضية ضدد مجهول
ظلت سوزان في حالة رعب حتي أقترب منها عز وقال :
ماما
انتفضت سوزان وقالت :
عز
رد وقال :
عاوز افهم في ايه اي بيحصل
ردت برعب وقالت :
مفيش حاجه بس خايفه من حادث نانسي غريب
رد عز وقال :
بس ايه حكاية الانتقام ن ساعه حادثه أم زغلول والدجال بردو كان مكتوب كدة
سمع صوت قطه بشعه ونظر لها وأستغرب أنها بعين واحده حتي قال :
ايه القطه دى
امسكت سوزان به وهي تصرخ وتقول :
ابعدها عني هتموتني زى نانسي
رد عز وقال بعدم فهم وقال :
ازاي تموتك زى نانسي

 

 

اتهم صوت نعمات وقالت :
جوليلو ازاي
سمع عز الصوت المرعب وقال :
مين بيتكلم
ردت وقالت وهي تتجسد بشكلها الطبيعي وقالت :
نعمات
انصدم عز وقال :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى