رواية لؤلؤ الصعيد الفصل السابع والأربعون 47 بقلم آية علي الشربيني
رواية لؤلؤ الصعيد الجزء السابع والأربعون
رواية لؤلؤ الصعيد البارت السابع والأربعون
رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة السابعة والأربعون
🕊🦚🦋صلي علي محمد 🕊🦚🦋
ردت وقالت وهي تتجسد بشكلها الطبيعي وقالت :
نعمات
انصدم عز وقال :
نعمات انتي عايشة
ردت نعمات وقالت :
اني موت يوم ما شكيت فيه موت ميت موته اني موت يوم ما صدجت العجربة مرتك والست والدتك موت كتير انت موتني جبل ما هم يجتلوني
رد بصدمة :
يقتلوكي ازاي وانتي قدامي ومين الا قتلك تقصدى ايه
ردت وقالت بغضب :
اني ميته من زمان واني مجرد روح بس روحي مش مرتاحه أسأل سوزان وهي تجولك اني عايشة ولا ميته
رد عز وقال :
انتي هتجننيني انتي واقفه قدامي اهو ومازن ابننا لو عرف انك امه هيفرح مازن كبر دلوقت يانعمات
ردت بغضب وقالت :
دلوجت ابننا فاكر يوم ما رمتني برة القصر اني فاكرة يوم ما اتهمتني اني خاطية اني فاكرة زين لما جولتلي اني لميتك من الشوارع ياخدامه وفي الأخر تخونيني بكيت كتير وتوسلتلك اني معملتش حاجة وانت صدجت سوزان ونانسي
انصدم وقال :
بس والله لسه بحبك انتي الا خونتيني وانتي عارفه اني بحبك
غضبت نعمات وقالت :
اخرس اني عمري ما خونتك اني فضلت محافظة علي شرفي ولكن الست امك ومراتك خلو الدجال النجس يغتصبني جتلوني بدم بارد في البيت المهجور الا هو ملكك اني الا جتلت نانسي والدجال وأم زغلول وحان الدور علي الست والدتك الانتجام لازم يتجج انا عاوزة العادلة
انصدم عز ونظر لها حتي قالت بغضب وتحولت لشكلها المرعب وعيونها الحمراء وقالت :
العين بالعين والسن بالسن والبادى أظلم وهما ظلموني
انصدم عز ورجع لورا وسوزان ظلت تمسك في حتي قالت سوزان :
بعدها عني ياعز عاوزة تموتني
رد عز وقال:
انتي ميته وبتنتقمي من الا موتوكي طيب نانسي وامي مالهم
ردت بغضب وقالت :
هما السبب في موتي واشارت بيدها لتظهر شاشة بالهواء
فلاش باك
ياخالتو اتصرفي لازم نخلص منها
ردت سوزان وقالت :
لازم نفكر نبعدها عن عز لازم نطعنها في شرفها
ردت نانسي ب ابتسامه شر وقالت :
صح لازم نفهم عز انها بتخونه
اختفت الشاشة ونظرت نعمات له وقالت :
جتلوني بأبشع الطرج ادت ل ام زغلول والدجال فلوس وخدوني البيت المهجور اغتصبني الدجال بعد ما عذبوني وبعدها شرحو جسمي وكيف ما انت شايف حرجوني وطفوني وسبوني انازع لحد ما روحي طلعت الأنتجام لجل روحي ترتاح انتجمت من أم زغلول والدجال ونانسي الدور علي سوزان واشارت بيدها واشعلت النيران وظلت سوزان تصرخ حتي تجمعه الخدم اختفت نعمات وظل عز مصدوم
اما في مكان أخر وبتحديد في منزل المنشاوي اتفقه علي الفرح والمستلزمات وذهبت خديجة وأمل بصحبه لؤلؤ الي القاهرة وتم شراء كل ما يلزمهم
تجهز قصي ومعه فهد ونور الدين ليجهزه الجناح واتو بمهندس قد صمم لهم الجناح
اما سلطان المنشاوي يجلس مع نوح وقال نوح :
انت جافل البيت الجبلي ما تعمل في حاجه تستفاد بيها
رد سلطان المنشاوي وقال :
لؤلؤ حاطه في حاجات خاصة بيها
رد نوح وقال :
بس الجو زين هناك تعالي نروح اهناك نعمل جاعدة كلياتنا
رد وقال بتفكير :
زين خلاص نروح نسهر اهناك واجول لشباب وانت هات الشباب عندك
رد نوح وقال :
زين
في القاهرة تنظر خديجة للأماكن وهي تقول :
يابوي المكان اهنية زين جوى
ردت لؤلؤ وقالت :
عجبك فهم هيجبك اهنيه علطول
ردت أمل وقالت :
واني هاجي معاكي انتي
ضحكت لؤلؤ وقالت :
من عيوني التنين
رن هاتف لؤلؤ ردت وقالت :
ها ياجدى ظبط كل حاجه متجلجش والبنته اشترو كل حاجتهم
رد وقال :
زين يابتي الشباب جابوا المهندس وشغل في الجناح وبالليل هنروح البيت الجبلي نسهرو في اني والشباب ونوح ابو زهران وأسد وخواته
انصدمت لؤلؤ وقالت :
بس ياجدى روحو المضيفة التانية البيت دة كلياته حاجات خاصة بيه
رد وقال :
متجلجيش الاؤضة مش هنجرب منيها
ردت وقالت بتوتر :
ماشي ياجدى
قغلت معه وبعدت ورنت عليه وقالت :
مالك جدى والشباب هيجو البيت الجبلي لازم تتدسة في الاؤضة
رد وقال :
قدميني ليهم يالؤلؤ اني مش هفضل زى الحرامي
ردت وقالت :
مش دلوجت اني في القاهرة
رد وقال :
أسد الا عملها يالؤلؤ اكيد هو الا شار علي جدك كدة
ردت وقالت :
واني واثقه من اجده المهم لو حابب تطلع من اهناك هبعتلك روبرت وهو هيتصرف والأفضل تطلع
رد وقال :
لا اني هجعد بالاؤضة وهجفلها
ردت وقالت :
لا الأمان تخرج افضل
وقفلت واتصلت علي روبرت
وفهمته وذهب روبرت الي المنزل القبلي واخذ مالك وذهب
في المساء تجمعه الشباب ومنتظرين نوح واحفادة
في منزل نوح أسد بغضب :
كيف عملت اجده ياجدى هتعرف اجده اني انا الا عملت اجده
رد نوح وقال :
لجل يرتاح جلبك عملت اجده يمكن تكون ظلمها
سكت أسد وذاهبة
وصل الجميع عند البيت الجبلي
جلس الجميع وظل أسد عيونه تدور
حتي قال نور الدين :
البيت اهنية جميل جوى
رد سلطان وقال :
الجو اهنية زين بس من ساعه ما لؤلؤ جابت حجاتها اهنية محدش ياجي اهنية
رد نوح وقال :
الاؤضة دى فيها حجات لؤلؤ
رد سلطان وقال :
ايوة
خرج قصي والشباب وظبطو القاعدة برة وخرج الجميع حتي قال أسد هدخل الحمام :
دخل أسد وحاول فتح الغرفة ولكن لقها مقفولة
ظل ينظر للمكان حتي نظر الي غرفة مفتوحه دخل ونظر بها ولكن لم يري شئ
خرج أسد وظل يجلس مع الشباب ونظر زين اخو أسد ورائة خيال حتي قال :
في حد عيبص علينا من بعيد
نظر أسد والشباب ورائه خياله قامه الشباب حني فر الشاب هارباً
ظلوا يبحثون عنه ولكن اختفا
رجعه الشباب وقال سلطان المنشاوي :
ياله نمشي شكل مطاريد الجبل بيحاولو يعمل حاجه احموا ضهر بعض
قفله المنزل وذهبه ولكن أسد ظل مكانه وقال :
اني هتمشي
ظل يراقب المكان حتي لمح الخيال وظل يجري أسد ليراه حتي لف الشاب وراه نظر أسد له بغضب وقال :
عننجسس علينا ليه جول انت مين انطج
رد الشاب وقال :
مش بتجسس ولا حاجه وسبني انت ماسكني كدة ليه وزق أسد
نظر أسد لملابسة وقال :
انت حديدك مش صعيدى ولبسك كمان بس ليه وشك مش باين
رد الشاب وقال :
انت محقق في الشرطة انا بتمشي ووسع كدة وزق أيد أسد
اما روبرت ظل يبحث عن مالك حتي سمع صوته وأقترب وسمع حديثه مع أسد
أقترب روبرت وقال :
في ايه
رد وقال أسد :
الأستاذ دة عيتجسس علينا
رد روبرت وقال :
اهد ياأسد دة صديقي وكمان لسه جديد هنا ميعرفكش
نظر أسد ب أستغراب وقال :
ولما هو صديقك بيتجسس ليه وكمان ملطم نفسه ليه روبرت بلاش تكدب
زعق مالك وقال :
انت عاوز ايه ومفيش مبرر يخلينا نقف كدة وتحقق معانا روبرت اتعامل معه انت لان خلقي بدء يضيق
انصدم أسد وامسك مالك من هدومة حتي اشتبك كل منهم مع التاني وظل روبرت يبعدهم حتي اتصل ب لؤلؤ وقص عليها كل شئ
ردت لؤلؤ بغضب وقالت :
افتح الأسبيكر
فتح روبرت الأسبيكر حتي سمعه صوت لؤلؤ ووقفه عن الأشتباك وقالت :
وجفه خناق منك لي
رد مالك وقال :
هو الا بدء
رد أسد ب أستغراب وقال :
بيتجسس علينا وياتري مين دة يالؤلؤ
ردت بغضب وقالت :
أسد مليكش صالح بي ودة يخصني وزى ما روبرت جالك بلاش تعمل خناج علي الفاضي وانت يا روبرت خدو وامشو من اهنية ومعيزاش كتر حديد بالأذن
قفلت لؤلؤ وذهب روبرت وشد مالك ولكن سمعه صوت سلطان المنشاوي وهو يقول :
حوصل ايه اهنية ومين دة ياروبرت
رد روبرت ب أرتباك وقال :
دة صديق ليه ياكبير بس أسد كان هيحسبة بيتجسس عليكم
رد سلطان المنشاوي وهو يتفحصه وقال :
وليه ملطم نفسه اجده شيل الا حاطه علي وشك دة
اتوتر روبرت ورن من غير ما حد ياخد باله علي لؤلؤ وفتحت وسمعت جدها بيقول :
شيل الا لبسة علي وشك دة
قفلت لؤلؤ ورنت علي جدها حتي قال :
هعمل حاجه وهكلمك تاني يابتي وقفل
اما لؤلؤ اتعصبت وبعتت رساله لروبرت ان يخلي مالك يهرب بأي طريقة
رد برساله وقال :
جدك مصمم يشوف وشه
ردت وقالت :
حاول ميشفوش غير لما اجي روبرت
ذهبت لؤلؤ للبنات وقالت :
اجهزو هننزل دلوجت الصعيد
تجهزو وذهبت بالطيارة
اما عند سلطان المنشاوي ظل يحكي مع الشاب وروبرت يجيب مكان مالك حتي اتعصب سلطان المنشاوي وقال :
اكشف عن وشك ومتتحددش ياروبرت هو في خشم اظن
رد مالك وقال :
هكشف عن وشي بس بشرط
وصلت لؤلؤ الصعيد وهي تركب السيارة اوصلت البنات وذهبت للبيت الجبلي
وصلت لؤلؤ وهم يتحدثون ورأت جدها واخواتها واهل أسد والجميع متجمع امسك سلطان مالك وأقترب منه ليكشف عن وجهه حتي رأي لؤلؤ زقتهم الاتنين ليقعه فوق بعضهم وصوبت سلاحها بين الشجر وقالت بصوت عالي :
انزلو في الارض
وصرخت وقالت :
روبرت احميهم دخلوهم كلهم للبيت اتصال علي الرجالة
ذهب أسد اليها لتدفعه بعيدا عن تلك الرصاصة المتوجه له
وامسكت سلاحين وظلت تضرب بقوة ولكن كثر الضرب اتخبت لؤلؤ وراء براميل وظلوا يتبادلون الرصاص اتوا رجالة لؤلؤ وأسد صمم الخروج اما مالك زعق لروبرت وقال :
مستحيل اقعد هنا مستحيل اسيبها تغامر بنفسها مش كل مرة تحبسني كدة لازم اطلع
رد روبرت وقال :
لو طلعت هتخليها تبعد عني انا مؤمور بحمايتك بلاش تخرج المطاريد هجمه علي المكان
رد وقال :
ازاي اسيبها لوحدها
رد روبرت وقال :
انا هحميها متقلقش الرجالة كلها برة
رد أسد وقال :
انت متقفلش الباب انا لازم اطلع
رد روبىت وقال :
ممنوع حد منكم يخرج واتفضلو اقعدو في الاؤضة دى عازلة عن اي حاجه
فتح روبرت الباب وهيخرج دفعه اسد وقال :
مش هسيبها لو حصلها حاجه هاخد روحك
رد روبرت وقال :
مستحيل اطلعك ياأسد هي منعتني وطلبت الحماية ليكم مني مينفعش اكسر كلامها
حتي صرخ بوجه مالك وقال :
اطلع ليها وانا لو لقيت اي حاجه هطلع روبرت وانت عارف انا مين
الكل نظر له ومستغربين خوفة عليها خرج روبىت
اما مالك مازال مقنع وفتح الاب توب ونظر علي المكان المزروع بالكاميرات برة
نظر له المنشاوي ب أستغراب ورأي أسد ينظر له حتي قال أسد :
وليه خايف عليها جوى اجده يبجا انت صوح
رد مالك بغضب وقال :
مش عاوز اسمع صوتك انت السبب خليتهم ينصبه الكمين بسهولة ولو جرالها حاجه هاخد روحك
نظر في الكاميرات حتي تحدث مع لؤلؤ عن طريق سماعه وقال :
عند البراميل الاول احذري
لؤلؤ ورا روبرت
لؤلؤ ابعد انتي والرجالة اسمعي الكلام
نظرت لؤلؤ لرجل يحاول فتح الباب وضربته اتجمع كذا رجل وكسرو الباب وظلو يبحثون عنه في كل الاؤض
حتي حاولو فتح تلك الغرفة المجهزة بالعازل رئهم مالك وفتح شباك صغير ودفع قنبلة مسيلة للدموع ظلو الرجال يكحون ويقعون فوق بعضهم فتح مالك الباب وهو مقنع ربط الرجالة وحبسهم في غرفة دخل الغرفة والجميع ينظرون له بزهول حمل سلاح ناري كبير وخرج وقف مالك بمكان سري عند المنزل
وضرب طلقة من تلك السلاح واشعلت النيران بكل مكان
رأته لؤلؤ ودب الخوف بداخلها حتي ضربت رصاصة علي رجل كان يصوب علي مالك
انتهت المعركة ودخل مالك ومعه لؤلؤ طلع الجميع وهم مستغربين قالت لؤلؤ :
لازم اطلع الجبل
رد مالك بغضب وقال :
مستحيل تطلعي لوحدك
غضب جدها وقال :
انا عاوز اعرف مين دة واي بيحوصل
ردت لؤلؤ وهي تصتنت لصوت تيت تيت تيت
فزعت لؤلؤ وقالت :
روبرت خرجهم بسرعه
تحرك روبرت وحاول اخرجهم اما لؤلؤ لملمت بعض الأشياء هي ومالك الذي ظلت تصرخ به ان يخرج حتي نظر أسد لهم وهو يناديها حتي أقترب فدفعته للخارج وصرخت فجأة
ليهدئها مالك ويقول :
اهدى مفيش حاجه حصلت اخرجي بسرعه حتي سمعه صوت تيتتتتتتتتتتتت خرجو ولكن صرخت لؤلؤ وهي تقول ماااااااالك لا 😭😭😭😭🥺🥺🥺
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)