روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الرابع والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الرابع والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الرابعة والعشرون

صلي علي محمد
زعق الراجل وقال :
لا مش هتنازل دة حجي وظل يزعق
حتي غضبت لؤلؤ وقالت بصوت قوي :
حديدى ميتعادش واصل واسمع ياعفش انت الا يسوج حرمه علي الحبس علشان كام ملطوش يبجا ميتحسبش واصل من الرجال وارمح جدامي بدون لت افضل ليك
ذهبت لؤلؤ ومعه الست والرجل بعد ما تم التنازل نظر الظابط حازم لها وقال :
ازاي يافندم تخلوها تغصب الراجل يتنازل
رئيس المباحث وقال :
اسمع ياحازم دى ملكه الصعيد انت فاهم يعني ايه اسمها مسمع في العالم كله عارف الكبيرة دى من أكبر سيدات الأعمال في الشرق الاوسط وكمان تمتلك شركة من أفخم الشركات شركة لؤلؤة واكيد انت سمعت عنها البنت الصغيرة دى اسطورة في الصعيد وفي كل مكان وقوتها ملهاش وصف فمينفعش واحده بتنصر الخير وانا اقف ضدها
نظر حازم وهو مستغرب من تلك الفتاة وعند لؤلؤ وصلت الي منزل تلك السيدة ورأت اولادها يبكون هدئت من روعهم وقالت :
اسمع الست دى دينها عندى جولي كام
ردت الست كريستينا وقالت :
١٠ الف جنية
رد وقال بمكر :
لا ٢٠ الف
نظرت له لؤلؤ وقالت بقوة :

 

 

 

حسابك كام ياراجل انت وانطج الحق
رد وقال :
صوح هما ١٠ بس مينفعش اصبر كل دة واخدهم ١٠ في فوايد بجا
ردت لؤلؤ وقالت بقوة :
بس اجده ربا ولا ايه
رد وقال :
دة حج ياكبيرة
ردت بصوت غاضب وقالت :
واني هديك حجك صوح روبرت
رد وقال :
اوامرك ياملكه
ردت وقالت :
خدو علشان ادى حجه
نظر لها واخذ الرجل ويذهب بخوف
اما لؤلؤ نظرت للست وقالت :
سترتي بتك صوح بجي امعاكي كام عيل
ردت وقالت :
سهام اتجوزت بجي خيتها نجات وبهية اتنناتهم جد بعض تؤام يعني عندهم ١٥ سنه وامعاي الصغير دة عندو ٩ سنين
ردت لؤلؤ وقالت :
اسمعي ياست جهاز بناتك دول عليه متروحيش للرجل العفش دة تاني واصل واني كل شهر هبعتلك الا في النصيب
بكت السيدة وظلت عيلها حتي قالت لؤلؤ :
هفوت عليكي بكرة علشان اطمن عليكم بالاذن
ومشيت لؤلؤ وذهبت الي روبرت وهو يجلس مع تلك الرجل نظرت له بغضب وقالت :
عتتبلا علي حرمه يامره وكمان هتاجر بالربا حج الصوح اني ابلغ عنيك انت جاتك الهم بو
رد بخوف وقال :
خلاص ياكبيرة الا يريحك انتي اني اسف مهعملش حاجه امعاهم تاني
ردت لؤلؤ وقالت بقوة :
ولا هتفكر حتي اسمع زين حج هتاخدو ولكن ١٠ الف عجبك زين مش عجبك مش هتاخد جنية وهخليك تهمل المكان جولت ايه
رد وقال :

 

 

لا اموافج
طلعت لؤلؤ الفلوس وادتهم للراجل وذهب حتي ذهبت الي المنزل لترتاح
في غرفه قصي تجلس جومانه علي السرير مكسوفه وينظر لها قصي بهيام ويقول :
حج حلم دة ولا علم ممصدجش انك امعاي
ردت بكثف وقالت :
لا تتطلع فيه هيك قصي عم اخجل هيك
نظر وقال :
يابوي علي حديدك الجمر تعالي جمبي هبابة
ردت وقالت :
ما فهمت قصي
رد وقال :
منوياش تغيري خلاجاتك ياله غيري علشان نتوضا ونبدأ حياة زينه كيفك ياجمر
اتكسفت وبدلت ملابسها وصلي قصي وكان امامها وبعد الصلاة اقترب منها وهمس عند اذنيها :
بحبك جوى جوى ياجومانه
ونظر لها بهيام حتي ذاهبة في عالمهم ملناش دعوة بيهم
في غرفة نور الدين نظر ل ميادة بحب وقال :
معجول بجيتي امعاي ممصدجش تعالي جمبي هبابة عاوز اجولك حاجه
ردت بخجل وقالت :
جول الاؤضة فاضية
رد وقال :
يابوي علي الجمر ياله غيري خلاجاتك دى وتعالي اكون امامك ونصلي ركعيتن نبدء بيهم حياتنا ياجمري
انتهوا من صلاتهم واقترب منها حتي صاحت وقالت :
لا لا عيب
رد وقال :
اخرب مخك عاد اني جوزك ياهبلة
ردت وقالت :
بعد بجا متفجناش علي اجدة
رد وقال :
اياك دبحنا الدبايح وعملنا الفرح علشان تجولي اجدة اتحشمي ياحرمه والله لطلع القصافة واشج بطنك بجيج
ضحكت ميادة وقالت :

 

 

والله لو جربت مني هلم عليك الدار
رد بضحك وقال :
تعالي هبابة جمبي نتحدد ومتخافيش عاد
جلس جمبها حتي ذاهبة في عالمهم الخاص ولاد الهبلة
في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت لؤلؤ وغيرت ملابسها ونزلت اما قصي استيقظ وظل يداعب وجه جومانه بخصلات شعرها حتي استيقظت وقالت :
قصي
رد وقال :
يابوي هصتبح اجده علي الوش الجمر دة كل يوم عاد
ردت بخجل وقالت :
بكفي هيك عم تخجلني قصي كتير
رد وقال :
الاه عتخجلي عاد بعد ليله امبارح اياك
خبت وجهها وقالت :
قصي بليز
رد وقال :
عيونه
استيقظ نور الدين من نومه ونظر لها بهيام حتي فاقت ميادة وقالت بصوات :
انت ايه الا جابك اهنية يافضحتي ابوي هيطخك عيرين
رد وهو ينظر لها بصدمة وقال :
يخرب نفوخك يامجنونه صرعتيني ياهبلة اني جوزك يامتخلفه
ردت وقالت :
انت جوزي متزعلش عاد بس فكرت نفسي في بيت ابوي
رد وقال وهو يعايب عليها :
انت جوزي يخرب مطنك كمان انسيتي عاد جومي يابه هتشليني
ردت بهيام وقالت :
عهزر امعاك بجا
رد وقال :
هتهزري ما تياجي نهزر كيف ليله امبارح
خلت وجهها وقالت :
ياجليل الرباية
بعد شوية الجميع نزل والزغاريط ملأت المنزل اتت عائلة ميادة نظر اسد الي لؤلؤ حتي اقترب وقال بدون ما احد ياخد باله :
شوجي عيزيد كل يوم طفي نار جلبي جولي كلمه او تنين خلي جلبي يدوب معاكي دوختي اسد الصعيد بنظرة وخليتي الجلب مشتاق
اتصدمت لؤلؤ من كلامه ونظرت له وهي تتصنع القوة :

 

 

بكفياك عاد اتحشم بجا نسيت اني مين عاد وعتعرف زين اني دماغي امجفله
رد وقال :
منسيتش واصل انتي الرمش ونن العين يالؤلؤ حياتي حني بجا عليه بكفياكي عاد
ردت بقوة وقالت :
في احلامك يوم ما اتجوز
قطعها اسد وقال :
اسمها نتجوز اياك فاكرةاني ههمل حد ياخدك مني انسي الحديد دة عاد
ردت وقالت :
هو الجواز بالعافية اياك
رد وقال :
لا هتحبيني واني واثق من اجده وغمز لها وتركها وذهب
نظرت بصدمة وقالت :
مجنون جوى
اتاها صوت يقول :
مين دة الا مجنون
نظرت الي امها وقالت :
مفيش ياماي اني معودة القاهرة
رد امها وقالت :
مش بعرف اجعد امعاكي يابتي
ردت لؤلؤ وقالت :
عيوني ياجمر هجعد النهاردة امعاكي
ابتسمت قمر وذهبت المطبخ اما فهد نازل علي السلم فرأها اقترب منها وقال :
جمر في كل حالتك معيزكيش تظهري علي حد
ردت بخجل وقالت :
عتحبني عاد بجا
رد وقال :
حبستك في جلبي من يوم ما نزلت من السفر وشوفت عيونك الا خدوني
ابتسمت له خديجه وقالت :
عتحبني يافهد
رد وقال :
عحبك جوى يانبض جلبي ها انطجيها وريحيني بجا
ردت وقالت :
واني عحبك جوى

 

رد وقال :
يابوي هيجع من طولي يابوي
اتاه صوت من الخلف :
وليه تجع
اتنفض فهد وقال :
وجعتي جلبي ياخيتي
ردت وقالت :
عصافير الحب بكفياكم عاد حب وانت عتحبها خليني اجول لجدك ونخطبها
رد فهد وهو يحتضن لؤلؤ وقال :
ايوة ياريت جواز علطول
خجلت خديجه وذهبت اما في الاعلي نظرت امل لهم بحقد ودخلت غرفتها ولكن سمعت صوت اسد فنزلت الي تحت جري ظلت تنظر له ولكنه لم يراها
راتها امها وقالت :
تبجي بت امك لو اتجوزتي
ردت امل وقالت :
عتحدد كيف امعه ياماي
ردت وقالت :
هجولك بعدين بس اخفي علشان لؤلؤ لو شافتك هتجلب البيت عليكي
ذهبت امل الي غرفتها جلست لؤلؤ والعرسان والعرايس وظلو متجمعين وهم يتضحكون وعند نجات جلست في غرفتها وخرجت من الغرفة رأت نعمه بوجهها حتي قالت :
بطنك بانت اهي
ردت نعمه بخوف فهي تعرف شر نجات وقالت :
ربنا يجومني بسلامه اني والصغير
ردت وقالت نجات :
وممكن تكون بت حد خابر
ردت نعمه وقالت :
الا يجيبه ربنا عاد
ردت نجات بخبث وقالت :
خلي بالك منيه بجا

 

اترعبت نعمه ومشيت اما نجات نظرت بشر
في مكان اخر وبتحديد في منزل الجبالي خرجت مهجه من غرفتها وهي تلتف بفوطه بعد ما انعمت بحام منعش وقفت تنشف شعرها حتي انفتح باب الغرفة ودخل حامد ونظر لها بصدمة اما هي فقد اتسمرت مكانها
اقترب منها وهي تبتعد حاي التصقت بالحائط نظر لها بهيام حتي قالت :
بعد عني
رد وقال وهو مغيب :
لا انتي جمر جوى
ردت وقالت بحده :
مش اني مش نوعك بعد وزقته وذهبت الي الحمام واخذت معاها ملابسها
نظر لطيفها حامد وقال :
هتموتيني يابت حسانين
بعد ما تجهزت لبست ملابسها وسرحت شعرها الطويل ولبست عباية جميلة وخرجت من غرفتها زى الاميرة فحامد ذهب اما هي بتقفل اؤضتها ولفت حتي وقعت ب احضان

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى