رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم آية علي الشربيني
رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الخامس عشر
رواية لؤلؤ الصعيد البارت الخامس عشر
رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الخامسة عشر
دخل قصي غرفته ليرتاح حتي رأها في الغرفة بملابس ضيقه وقال بصدمة :
أمل بتعملي ايه اهنيه وايه خلجاتك دى اطلعي من اهنيه
ردت بدلع وقالت :
كيف اطلع وأهملك ياحبيبي ومالها خلجاتي زينه اهي
رد بغضب وقال :
خلجاتك دى من ميتا عتلبسيها اتحشمي يابت عمي واطلعي برة معيزش انادى علي كل الا في الدار
اقتربت منه وحطت أيديها علي رقبته بدلع وقالت :
مالك ياقصي ليه متحيسش بيه عاد اني بحبك جوى
بعدها قصي بعصبيه وقال :
انتي جليله الأدب اطلعي برة اني محبكيش واصل اني خلاص هخطب جومانه ويلا همليني بجا
اتعصبت أمل وقالت :
هنشوف ياولد عمي هتتجوز مين
وخرجت وتركته وهو يضرب يد علي يد ويقول :
كيف اجده محتاجه تتربي
ذهبت أمل وكانت في انتظارها نجات حتي قالت :
خير يابتي عملتي ايه
ردت وهي مكشرة :
مهموش ياماي وكمان هجوز واحده اسمها جومانه
انصدمت نجات وقالت :
يامري فوجي يابت العبيطه عتعرفي مين جومانه دى
ردت وقالت :
مين ياماي
قالت نجات :
الا جات امعاهم يابت بطني الا تحت دى يالي نايمه على ودانك
ردت أمل بحقد وقالت :
بجا هي دى جومانه يبجا تساعديني ياما نطفشها
ردت نجات وقالت :
تسمعي الا اجولك عليه
ردت وقالت :
حاضر ياماي انا من يدك دى ليدك دى
ردت نجات وقالت :
زين جوى
في مكان أخر وبتحديد في غرفة جومانه تجلس وتنعم بحمام دافئ ولبست ملابسها ونزلت وقابلت في طريقها قمر حتي قالت قمر :
تعالي يابتي امنوره
ردت جومانه بحب وقالت :
يسلمو كتير بيتكم كتير بيجنن
ردت قمر بحب وقالت :
عيونك الا حلوين ياحبيبتي بصي انتي زي لؤلؤ بتي وهتكوني مرت ولدى عاوزاكي تعتبرني زى أمك زين جوليلي ياماما كيف ما تجوله
ردت بحب وحضنتها وبكت وقالت :
انا حسيتك ماما والله امي تركتني صغيرة كتير وأبي اتجوز ومرته ل ابي كتير عذبتني معها انا مبسوطه اوووى معاكم
ردت قمر بحب وقالت :
متبكيش ياحبيبتي اني اهنية امك وكمان دياب ابوكي احنا اهنيه هنكون عيلتك ياجمر انتي
ردت جومانه بحب وقالت لها :
ربنا يخاليلي ياكي ويدمكن الي امي
وهناك من يراقبهم بحقد
في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران
قال أسد :
ياجدى هنروح ميتا بيت الحج سلطان المنشاوي
اتاه رد من اخيه فارس وقال :
هتروح عند الجمر خدوني معاكم عاد بجا
رد نوح بضحك وقال :
خلي سمر تاجي تعلجك من رجبتك ياحزين وانت يااسد شيعت وجبت الزيارة
رد اسد وقال :
ايوة ياجدى كله جاهز
رد وقال نوح بصوت قوي :
يافتحية انتي يامري
ردت وقالت :
نعم ياكبير
رد وقال :
اجهزي ياله هنروح بيت نسيبنا نطمن علي خطيب ميادة وقصي ولد دياب
ردت وقالت :
حاضر يا كبير
وذهبت وهي تبرتم وتقول لبنتها سعدية :
مخابرش ليه كل الا جايبة دة كل دة علشان بنته المعدولة اياك
ردت سعدية وقالت :
مخابراش ياماي هو مهتم بيهم لدرجادى
ردت وقالت بغيظ فتحية :
ما هم أكبر دوار في البلد ومن كبارتها منسياش الزيارة الا جم بيها ولسه هروح واشوف الدوار اه يامري علي بت نازلي دى
تجهزة وذهبة وحين وصولهم دخلت فاتحه الدار وهي تنظر لجمال المنزل واثاثة ونظامه وتكتم غيظها ورحبت بيها قمر وياقوت وجلست وهي تتصنع الأبتسامه حتي اتت لؤلؤ والقت السلام علي الجميع واتت من ورائها جومانه والقت السلام نظرت فتيحه لجومانه وقالت :
ومين الجمر دى
ردت قمر بأابتسامه وقالت :
دى صحبت لؤلؤ بتي
ردت فتحية وقالت :
يامرحبا يابتي
ردت جومانه وقالت :
اهلين فيكي
تركتهم لؤلؤ وذهبت حيث يجلس جدها ودخلت والقت السلام وحين رأها أسد سرح في جمال عيونها وقوتها
حتي قال سلطان :
تعالي يابتي
القيت السلام علي نوح وأسد السارح حتي قال نوحبصوت مسموع يفيق أسد :
يااهلا يابتي عنسمع عنك سمع خير جوى ربنا يجويكي يازينه الصعيد كله
ابتسمت له وقالت :
متشكرة جوي ياجدى
ابتسم لها حتي قال أسد :
مكنتش امصدج ان في ابنته تطلع الجبل وتحارب المطاريد بس حديد جدى سلطان عنك زين جوى
ردت وقالت :
مفيش فرق بين البنته والراجل في فرق بين الا يسكت عن الحق يستاهل يعيش جبان
رد نوح وقال :
المطاريد نزلو عندينا
ردت وقالت لؤلؤ :
كيف ياجدى ومجولتليش ليه
رد وقال :
أسد جام بالواجب يابتي وقص عليهم الحكاية
نظرت له لؤلؤ وهي تتذكر انه شافته قبل كدة حتي نظر لها ليثبت لها وغمز لها بعيونه
انصدمت من عملته ونظرت لها بقوة حتي بادلها نظرة اعجاب وتركتهم لؤلؤ وذهبت ولكن استأذن أسد وقال :
هستأذن اعمل مكالمه ضروري
طلع وراها وقال :
افتكرتيني عاد صوح
ردت بحده وقالت :
بعد عني ياحزين وبطل شغل المراهجه دة بكفي عاد المطار
رد وقال :
مخابرش كيف ابنته كيف الجمر يكون معندهاش غير الحرب والضرب نسيتي جلبك ولا ايه
ردت وقالت :
ملكش صالح وامشي عاد احسن
قطعها وهو يقترب منها ونظر في بحور عينيها وقال :
احسن ايه بجا ها سكتي ليه عاد مجدراش تاخدى نفسك صوح اني اجده لما بشوفك
ردت بصدمه وقالت :
بعد ياوكل ناسك انت واياك تقرارها تاني انا بحذرك
رد وقال :
هقرارها بس لما تكوني مرتي
انصدمت وقالت :
دة بعيد عن عيونك
رد وقال :
عيوني ملكك كيف ما سرجتي جلبي
تركته وذهبت وهو ابتسم فهو يري الخجل يظهر عليها فهي في الاول والاخر أنثي
في مكان أخر وبتحديد في الجبل
يجلس حمدان ومعه رجالته وكبير المطاريد معهم ويتوعد ل لؤلؤ وقال :
اخوي مات بسببها ياجمدان وطار اخوي مسبوش واصل عاوز نشوف حل اطفي بي ناري
رد وقال :
هجولك الحل ياريس بس اهدى وهخليك تطفي نارك وناري
ردت الريس وقال :
بينا ندفن اخوي والرجالة
وذهبه يدفنوهم
في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران عند وصولهم قال نوح :
عاوزك ياولد
رد أسد وقال :
حاضر ياجدى
جلس نوح ونظر ل أسد وقال :
عتحبها صوح
انصدم أسد وقال :
مين دى ياجدى
رد وقال ب سعادة وقال :
لؤلؤ ومتخبيش عليه عاد
رد وقال :
عتفهم عليه علطول ايوة ياجدى بس هي دماغها كيف الحجر
رد نوح وقال :
جرب منيها وكون امعاها وساعدها وسيب الباجي عليه
رد بسعة وقال :
ربنا يخليك لينا ياجدى
فرح نوح لفرحه أسد فهو حفيدة الاول
في مكان اخر تجلس لؤلؤ وهي تتذكر حديث أسد حتي قالت في سرها :
دة مجنون دة ولا ايه مخابرش كيف يسمح لنفسه ويتحدد اجده امعاي بس ملحوجه يانا ياانت يااسد
في مكان اخر وبتحديد في غرفة نجات تجلس هي وابنتها أمل حتي قالت نجات :
اسمعي يابت لازم نطفشوها من اهنية هي وبت المركوب نعمه
ردت أمل بحقد وقالت :
ياريت ياماي بس كيف
ردت نجات وقالت لها بخبث :
اول حاجه لازم نخوفها من المكان هجيب *****************
ردت أمل بصدمه :
يامري ياما لا دة جدى يجلب علينا لا شوفي حل غيرو
ردت نجات وقالت لها بخبث :
اسمعي ياخيبه البت دى دخلت جلب قمر يعني اجده هيتمم الجوازة وانتي حره فكري وشيعيلي خبر
في مكان اخر تجلس نعمه في غرفتها وتلبس ملابس جميلة وتمشط شعرها مع ميك اب خفيف دخل عليها مندور وقال :
ايه الجمر دة متجوز جمر ياولاد يخربيتك يانجات نستيني ان اشوف الجمر
ضحكت ضحكه عالية أذابت بها قلب مندور ليقترب منها ويقول :
ليلتنا جمر ياجمر هروح اتسبح وجيلك ياجميل
ضحكت ضحكه رنانه وقالت :
متعوجش ياحبيبي الا بتوحشني جوى
رد بهيام وقال :يابوي علي كلامك الا يدوخ هجيلك علطول ياجمري
دخل مندور ينعم بحمامه اما نعمه سمعت باب الغرفه يدق قالت مين :
اتاها رد وقالت :
افتحي ياوكله ناسك
فتحت نعمه وقالت :
عامله ايه يانجات خير جايه ليه السعادى متعرفيش اننا عرسان ولا اي
نظرت لها نجات بغضب وحقد فرأتها جميلة حتي قالت :
مهطوليش اهنيه كتير يابت المركوب وشوية الحمر والاخضر دة مهينسوش مندور مرته وام عياله
ردت نعمه بضحكه رنانه وقالت :
ووه وووه ما اني بردك مرته وحبيبته وهكون ام عياله بردك حتي اسمعي اجده
سمعت مندور يقول :
جيلك ياجمري ليلتنا جمر زيك
حتي خرج من الحمام ونظر الي الواقفه وقال :
ياساتر يارب عاوزة ايه ببوزك دة
ردت نجات وقالت :
نسيت مرتك عاد ما اني ليه حج عليك بردك
رد وقال :
اني لسه عريس يامره وهجسم الايام بس خليكي مطرحك والجدول هيجيلك ياله بلاش غم وتضربيلي الليله
اشتعل غضب نجات وخرجت وقفل مندور الباب وسكعته يقول :
الجمر ماله لا متكشريش دة الليله ليلتك ياجميل
حتي ضحكت ضحكه رنانه وقالت :
الليله زينه بوجودك يارجلي وياسندى
وظلت نجات يزيد غضبها ودخلت غرفتها وقالت :
يانا ياانتي يانعمه
في صباح يوم جديد استيقظ الجميع نزلت أمل ونظرت الي قصي الجالس ومعه جومانه وهي يبتسم لها وهي كذلك حتي غضبت من حديثهم واقتربت وقالت :
كيفك ياقصي بجيت زين
نظر لها وتجاهلها حتي قال :
زين ياله ياجومانه تعالي افرجك علي الجنينه عتحبيها جوي
ابتسمت له وقالت :
هحبها كتير علشان هكون معك حبيبي
ابتسم لها وقال :
حبيبت جلبي ونور عيوني ياله تعالي
غضبت أمل وذهبت الي أمها وقالت :
اموافجه ياماي جهزى المطلوب
ردت نجات بشر وقالت :
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)