روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الحادي والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الحادي والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الحادية والعشرون

صلي علي محمد
ردت أمل وهي تتراجع للخلف فهجم عليها ولكن حصل ورأته لؤلؤ انقضت علية وهي تقول له :
كيف يدك الشينه دى تتمد علي بت المنشاوى ياابن المركوب
ونظرت لها أمل في خضه حتي نظر الشاب بخوف وقال :
لا ياكبيرة مجصدش السماح ياكبيرة والله ما اقصد حتي أساليها كمان
نظرت بغضب وقالت :
ياك هتكدب عيني ياوكل ناسك انت جن ام يعفرتك
ظلت لؤلؤ تسدد له الضربات حتي امسكته واتصلت علي روبرت
جاء روبرت واستلم منها الشاب اما هي فقد امسكت أمل ونزلت صفعه اوقعت امل ارضاً وقالت :
كيف تتجرى تطلعي دلوجت وكمان تجبلي راجل غريب خلاص فجرتي صوح
ردت امل بخوف وقالت :
لا هو هو الا عيهددني ياخيتي
ردت لؤلؤ بعصبية وقالت :
عبهددك كيف ياحزينه فرطي في شرفك اياك
ردت امل سريعاً وقالت :
لا لا اني اني بنت والله ياخيتي
ردت لؤلؤ بغضب وقالت :
اني من اهنية ورايح مش خيتك اني كبيرتك وبس ارمحي جدامي
ذهبت لؤلؤ بها الي المنزل وزقتها للغرفه ورأت نجات في غرفتها حتي قالت نجات :
يامري في ايه كيف اتمدى يدك علي بتي

 

 

نظرت لؤلؤ وقالت بقوة :
اجفلي خاشمك يامره يامخبولة انتي كا دى تربيتك الشينه بتك عاوزة تتربي من اول وجديد واقتربت منها لؤلؤ وظلت تصفعها وقالت نجات :
والله لو ما بعدتي عنيها ل اصرخ واجول يابوي غتوني
ردت لؤلؤ وقالت بقوة :
صرخي افضحيها بتك جبتلنا العار بتربيتك الشينه ليها
ضربت نجات علي صدرها وقالت :
يامري يامري عملتي ايه ياحزينه
ردت لؤلؤ :
بتك طالعه في نص الليل عتجال راجل غريب وهجم عليه كان هيغتصبها وقصت عليها لؤلؤ كل شئ
نظرت نجات بصدمة وقالت :
فرطي في شرفك يابت بطني يامري لو ابوكي عرف وجدك هيجتلوكي ياحزينه
ردت أمل ببكاء وقالت :
والله يامي اني بت
ردت لؤلؤ بغضب وقالت :
ممنوع تخرجي من البيت وممنوع تاخد فلوس البت دى اني الا هربيها كل حاجه هتكون ممنوعه منك وانتي يامره لو فكرتي تساعديها هجتلك
ظلت تبكي نجات وصحي كل من في المنزل علي الصوت ودخل دياب وقال :
مالها أمل ومرت اخوي يابتي
نظر الكل وهو يتسأل حتي صاحت لؤلؤ وقالت بقوة :
البت دى ممنوعه من كل حاجه والا هيكسر حددى هيتحبس مكانها ودة اخر حديد عندى
وتركتهم ظلو يسألون نجات وهي تبكي وبس
خرج سلطان واقترب من لؤلؤ وقال :
وجدك مش هتحكيلو
ردت وهي تاخد نفسها :
تعبت ياجدى ملحجاش علي المشاكل والهم وكل يوم اوعر من الا جبله بت ولدك عتجابل شاب في نص الليل وكمان ابن المركوب عيسومها وهجم عليها عيغتصبها لوله اني شوفتها وهي خارجه ورجابتها

 

 

صاح سلطان وقال :
الفاجرة لازم تتجتل
ردت لؤلؤ وت جدها وقالت :
لا هجوزها جريب بس ممنوعه من كل حاجه سامعني ياجدى ومتخبرش حد بحاجه
رد وقال :
الا تشوفيه يابتي روحي ارتاحي
ذهب سلطان ودخل غرفة امل وصاح بها هي ونجات وقال :
ممنوعه من كل حاجه والا هجتلك يافاجرة وانتي يامره اياكي تساعديها وياله اطلعي برة وسيبها اهنية
خرجت نجات وهي تبكي بحسرة وقالت في سرها :
سودتي وشي ياامل ليه يابتي اجده
في صباح يوم جديد وفي مكان اخر وبتحديد في منزل الجبالي
ها ياكامل جهزت الا جولتلك عليه
رد كامل وقال :
ايوة يابوي عينصبه للعرس برة
رد الجبالي وقال :
في ولدك
اتاه صوت يقول :
نعم ياجدى
رد الجبالي وقال :
اسمع ياولدى انت غلط وخليك فاكر انك سلبت من البنته شرفها اغلي حاجه عنديها وبلاش تحارب الكبيرة اني اكتر واحد عارفها زى جدها المنشاوي بلاش ياولدى
رد حامد وقال :
واني هتغصبوني اجوزها ليه كنا استكفينا بفلوس وخلاص
نزلت صفعه علي وجهه وقال الجبالي :
هي دى الرجولة ياولد كامل ربي ولدك ياكامل عرفه ان شرف البنته غالي ميتعوضش بالمال
نظر كامل ل ابنه وقال :
جلعي وجلع امك هو السبب بجيت طايش ومستهتر وفضحتنا بعملتك في البلد وكمان مش عجبك عتعرف البنته دى برجبتك كليتنا عارفين اخلاجها زين بس انت الا خدتها علي خوانه

 

 

وتركه كامل وذهب رأي امه وقالت :
جدك وابوك عنديهم حج كيف يعني شرف البنات يندفع في فلوس ويداوى ياولدى دة شرف بكره تخلف وتعرف جيمه الضنا مهجه امانه في رجابتك ان هنتها عتهين نفسك وان عملتها شين يبجا مش هتكون راجل نسواين ولاد عمك كليتهم اهنيه اوعاك اتجلل منيها امعاهم وانت خابر زين البنته هتاجي اهنية بكفي عاد الا شافته وسمعته
وتركته وذهبت
عند مهجه جلست في منزل والدها وحوليها البنات والكل يغني ومعاها الكوافيرة وهي تزينها وجلست مهجه شاردة حتي سمعت صوت يقول :
الجمر شارد فين
نظرت لها مهجه وابتسمت وقالت :
معرفاش ياكبيرة اجولك ايه
ردت لؤلؤ وقالت :
عاوزة منك حاجه واحده بس تبتسمي وشك كيف الجمر كيف تهملي دبلان اجده جولولي يابنات في حد شاف عيون كيف عيونها الحلوة دى ولا شعرها الا كيف الحرير ولا جمالها الا يخطف اي حد
ردو البنات وقالوا :
لا ياكبيرة مهجه كيف البدر والبلد كليتها عتعرف اجده
ردت لؤلؤ وقالت :
شوفتي بجا المهم عاوزة اتحدد امعاكي
تركهم البنات وجلست لؤلؤ وقالت :
اسمعي ياخيتي هتروحي بيت الجبالي ترفعي راسك عاد اياكي تظهري ضعفك دة عاوزاكي جوية وخليكي كيف الاسد ميعزاش حد يجرحك وتسكتي اسمعي جوزك المخبل دة عاوزاكي تعلمية الادب تخلي يتمنا جربك اياكي تباني امعه ضعيفه خليكي جوية فهماني عاد
ردت مهجه وحضنتها وقالت :
كان نفسي يكون عندي اخت بس خلاص بجا عندى
ردت لؤلؤ وقالت :
ربنا يسعدك ياخيتي ورقمي امعاكي كلمني في اي وقت واي حاجه افهمك تعملي ايه ياله ارفع راسك بجا واطلعي وري للكل انك انتصرتي
اخذتها لؤلؤ وطلعو وهي رافعه راسها ونظرات الجميع تلاحقها
هتفت احد النساء وقالت :
شايفه مهجه واجفه صلبة علشان انتصرت وجطعت حديد الخلج
ردت الاخرة وقالت :
بكره نعرف هتتعامل كيف في بيت الجبالي
والاخرة قالت :
البنته الكل عارف اخلاجها وهي طيبه وكيف البدر

 

 

اتت الزفه ودخل العريس ليأخذها وهي تغطي وجهها
ذهب الجميع الي منزل الجبالي وسط الزغاريط والسقف والطبل
دخلت مهجه عند النساء ورفعت لها الطرحه ام العريس ونظرت لها وقالت :
مرت ولدى كيف الجمر مبروك يابتي
ابتسمت لها مهجه وقالت :
يبارك فيكي ياماي
حضنتها ام حامد وسط نظرات الجميع ودخلت لؤلؤ بهيئتها الخاطفة عند النساء وقالت :
مبروك ياام العريس مش هواصيكي علي مهجه
ردت ام حامد وقالت :
متجلجيش ياكبيرة دى في نن عيوني
وبعد انتهاء العرس دخل حامد وطلع الي غرفته رأها تجلس علي السرير والطرحه مغطيه وجهها
حتي قال وهو يجلس علي الكرسي :
مبروك اهو حوصل كيف ما انتي عاوزه
رفعت مهجه الطرحه وشلتها ونظرت له بقوة وقالت :
الا حوصل مش ب اردتي ياحامد انت الا اتعديت علي حاجه مش من حجك متنساش انك انت السبب في كل دة فاكرة اني فرحانه فرحه البنته في يوم فرحها انها هتروح بيت جوزها وحبيبها فرحتها في اول يوم تتجمع في معه احلام كتير انت سلبتها مني متفكرش ياولد الجبالي ان هموت عليك لا موافجتي دى علشان ابوي واماي غير اجده اني اصلا مكنتش عاوزة اجمع مع مغتصبي في مكان واحد انت دبحتني في اليوم الا سلبت مني في شرفي وتركته مصدوم من قوتها ودخلت الحمام لتغير ملابسها
نظر لطيفها وقال :
يامري هي دى مهجه حج ولا مين دى
بعد فترة خرجت مهجه وهي ترتدي بجامه جميلة وردية اللون بها رسومات كرتونية وتركت لشعرها الطويل العنان ونظر لها نظرة انبهار فهل هي زوجته هذا الملاك
حتي صاحت وقالت :
هتنام فين علي السرير ولا الكنبة
رد وقال :
وليه انتي مرتي وهتنامي جمبي
ردت وقالت :
اسمع علشان اني محبش الحديد الكتير انت عارف واني عارفه ان الجوازة دى علشان متموتش وعلشان اهلي فخلينا بعيد عن بعض احسن
نظر لها وهو يقترب منها وقال :
بلاش الاسلوب دة امعاي واسمعي حديدى زين فكرك اني هيموت عليكي عتحلمي انتي ولا حاجه بنسبالي اه صوح مش نوعي كمان

 

 

نظرت له وتجاهلته واخذت مخدة وفردت الكنبة لسرير ونامت
ظل يغلي حامد ويقول في سره :
متمردة كمان هي ليله باينه من اولها
في صباح يوم جديد استيقظت لؤلؤ ولبست ملابسها وذهبت من المنزل وذهبت الي القاهرة
اما عند نجات لبست ملابسها وذهبت الي الدجال
في مكان أخر وبتحديد منزل نوح ابو زهران يجلس أسد يفطر وهو يقول :
هما يومين ياجدى وراجع هخلص شغل بس
رد زين اخوه وقال :
المحصول كله شيعته ياخويا كيف ما جولت
رد اسد وقال :
زين جوي
رد فارس وقال :
هو فرح عمتي ميتا مشتاج جوى اشوف الكبيرة بجا
اتته ضربة علي راسه وقالت :
اتحشم بجا هفضل ل ميتا الملم وراك ما تجولة حاجه ياجدى
رد نوح بضحك وقال :
خلاص يابتي بعد فرح عمتك ميادة هجوزكم بجا علشان اني صدعت من جنانكم دة
فرحت سمر وفاطمه ةميادة حتي قال فارس :
عتتكلم جد ياجدى
رد وقال اسد :
اه عيال هتتجوز
رد فارس وهو يغمز له وقال :
عجبالك بجا مع الجمر ها اكيد فاهمني
ضربة اسد وقال :
حط عينك في الوكل واجفل خاشمك دة
ياله اني همشي لو عوزته حاجه كلموني بالأذن
في مكان أخر وبتحديد في منزل الجبالي استيقظت مهجه مثل الاطفال وهو ينظر لها حامد حتي فتحت عينها وعمل نفسه نايم دخلت مهجه الحمام وانعمت بدش دافئ ولبست هدومها وخرجت لبست عبائة مطرزة جميلة وتركت لشعرها العنان وميك اب خفيف فهي لا تحتاجه وربطط بنفس قماش العبائة ربطه علي شعرها خرج حامد وقال :
فين العزم ان شاء الله
ردت وقالت :
هنزل تحت ياك هنتحبس اهنيه
سمع صوت تحت حتي قالت مهجه :
اماي جات وابوي وجريت مهجه وضحك حامد علي طفولتها
نزلت مهجه وصبحت علي حماتها ونظرت لها ام حامد بسعادة وقالت :
ما شاء الله كيف الجمر يابتي
نظرو سلايف ام حامد لبعضهم وقالت زوجه نصر :
شايفه ولا اكن البنته حوصل فيهاحاجه

 

 

ردت زوجه محمد وقالت :
البنته كيف الجمر ما شاء الله عليها
والجنب الثاني تجلس زوجه رأفت حنان وزوجه أحمد هبة وزوجه هاشم رحاب
حتي تحدثت زوجه رأفت وقالت :
العروسة شرفت بس عنجول عيزغرطو علي اي ما هو عمل كل حاجه جبل سابج
سمعها حامد حتي نظر لها بغضب وقال :
في القاهرة وبتحديد في شركة لؤلؤة دخل أحدهم وهو يرتدي زى رسمي ومعه صديقة ويعمل معه في الشركة
دخل وجميع من الفتيات ينظرون له حتي قال :
عندى معاد مع مستر فهد
ردت وقالت :
اتفضلو رئيس مجلس الإدارة ومستر فهد في الداخل
دخلت السكرتيرة واعطت خبر ل لؤلؤ وهمت بذهاب الي الجالس بالخارج دخل بهيئته الخاطفة وقال بدهشة :
انتي
ردت وقالت :
أنت
نظر لهم فهد وقال :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى