رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم آية علي الشربيني
رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الحادي والثلاثون
رواية لؤلؤ الصعيد البارت الحادي والثلاثون
رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الحادية والثلاثون
صلي علي محمد
نامت امل في غرفتها وهي حرارتها ظلت تعلي وبدأت تحلم بكوابيس حتي فاقت تصرخ وتصرخ والمنزل كله فاق وذهبه لها
دخلوا الغرفة والجميع انصدم من هيئه أمل ونظرو الي نجات الواقفه بجانبها حتي نظرت الي ابنتها التي تصرخ بهستريا حتي أقترب منها سلطان المنشاوي وظل يقرأ لها القرأن حتي اذدات في صرخها أكثر
انتفض الجميع من هيئتها وصراخها اتصل سلطان علي دكتور واتي الدكتور وكشف عليها وقال :
هي بتمر بحالة نفسيه سيئة
انا هكتبلها عن مهدئات وكمان دوا يخليها تعرف تنام
شكرو الطبيب وذهب
اما عند نجات جلست تبكي علي حل ابنتها وامسكت هاتفها وقالت :
ام زغلول اجلي المعاد بنتي تعبانه
ردت ب ارتباك وقالت :
مالها ياخيتي
ردت نجات ببكاء وقصت عليها كل شئ
خافت ام زغلول وقالت لتغير الموضوع :
هتعملي ايه مع ضرتك
ردت نجات بشر وقالت :
جابت الواد واني عاوزه الكل يشوفها امعفرته علشان يمشوها
ردت أم زغلول وقالت :
طلبك عندى بس شوفي الوجت وشيعيلي مرسال
ردت نجات وقالت :
اتفجنا بالاذن
ذهبت ام زغلول وقصت للدجال كل شئ فخاف وقال :
معجول هتنتجم
ردت أم زغلول بخوف وقالت :
خلينا نهمل المطرح ياعباس دى واعره جوى ومهتسبناش واصل
رد عباس وقال :
هنروح فين احنا نجعد ونشوف الا هيوحصل وتابعي انتي اخبار المره وبتها
ردت ام زغلول وقالت :
ماشي
في منزل الجبالي تجلس هبة وحنان حتي قالت حنان :
بعدتي كتير عني ياهبه
ردت هبه وقالت :
لا بعدت ولا حاجه ياخيتي بس معيزاش مشاكل مع جوزي
ردت حنان بمكر وقالت :
ونسيبها تاخد الرجالة منينا
ردت هبه وقالت :
كيف ياخيتي البنته في حالها ومبسوطه مع حامد
اتغاظت حنان وقالت :
افهمي بجا لازم نطفيشها جبل ما تحمل نسيتي عاد ان كليتنا معانا بنات
ردت هبه بخوف وقالت :
الا انتي هتعملي عفش جوى واعر ياخيتي ومنقصاش
ردت حنان بمكر وقالت :
يبجا علي راحتك اني هنهي للأخر
ردت هبه وقالت :
ياخيتي ارجعي عن الطريج دة
قطعتهم رحاب وقالت :
هتفضلو جاعدين جومي منك ليها عاوزين نجهزو الوكل جبل ما رجلتنا تاجي
ردت حنان بخبث وقالت :
البركة فيكي ونزلي العروسة هي مفكره نفسيها هتفضل عروسة دى بجالها شهرين اهنيه
ردت رحاب وقالت :
العروسة في المطبخ ياخيتي وكمان يدها بيدي وبيد حماواتكم وحماتها ومسيبهمش وبتريهم كمان البنته عملت الوكل لحالها
اتغاظت حنان ونظرت بحقد وقالت :
واحنا هنعملو ايه
ردت رحاب بخبث وقالت :
اعملو البيت بدل الط والعجن الا مش سيبكم دة
نظرت لها حنان بحقد وزقتها وهي قايمه اما رحاب شدتها من ايدها وقالت :
اسمعي عاد اني مش هبه اني رحاب بت كبير قنا متنسيش نفسك عاد ومتنسيش اني مرت هاشم ولو حطيتك في ادماغي هتخسري كتير بعدى جاتك الجرف
نظرت لها بحقد وقالت في سرها :
حسابك تجل جوى يارحاب
في مكان أخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي تجلس أمل في غرفتها ومفتحه عيونها جامد وتحت عيونها اسود وقفت فجأة قدام المرايا وظلت تنظر انعكس شكلها في المرايا بشكل واحده تانية نظرت أمل لتلك المرأه ورأتها بشكل غير لائق شعرها مبهدل ووجهها به جروح وكدمات وهكذا يدها حتي قالت تلك المرأه :
مش هسيبهم ومن اليوم هكون في جسدك أنتي مش هسيبهم عاوزة حجي وظلت تضحك ضحكات شريرة حتي انعكست تلك الضحكات علي أمل دخلت أمها وخديجه أختها حتي رؤها بمنظرها هكذا وانعكست تلك الكدمات علي أمل صرخت خديجه وأمها من منظرها فنظرت لهم أمل نظرت قد أرعبتهم ليجتمع من في المنزل في الغرفة وانصدمه من منظرها حتي أقتربت أمل وامسكت نجات من رقبتها وقالت بصوت مخيف :
انتي معاهم وكيفهم انا هاخد حجي وظلت تضحك ضحكات هستريا
الجميع يراها بتلك المنظر وهم في حالة صدمة حتي اتصل سلطان المنشاوي بأحدهم وقال ل ياقوت :
اخوي جاي وهيشوفها كيف حوصل اجده وامعه شيخ البت دى مش طبيعية في حاجه واعره
وبعد وقت اتي وهبه المنشاوي ومعه الشيخ محمد ودخلوا حتي اخدهم سلطان المنشاوي الي اعلي ودخل عند أمل فنظرت أمل برعب حتي بكيت وقالت :
الحجني ياجدى هيموتنوني وتبكي وترجع تضحك
حتي دخل الشيخ وقفت أمل وهي تقول :
متجربوش مش هسيب جسمها هاهاها لازم انتجم
رد الشيخ محمد وقال بعض الأيات وظلت أمل تصرخ زظلت تقول :
مش هسيب جسمها عاوزة القصاص
نظر الشيخ محمد وقال :
عاوزة تنتجمي من مين
ردت بغضب وقالت :
منهم هي عارفهم وهتوصلني بيهم لازم انتجم هاهاها
طلع الشيخ محمد ومعه سلطان ووهبة وقال الشيخ :
ياكبير حفيدتك ملبوسة والا لبسها واحده ومحتاجه تنتجم مستحيل تسبب جسمها
سمعوا صوت من غرفة أمل وهي تقول :
سبوني انتو عاوزين ايه
بكت نجات علي ابنتها اما خديجه ظلت تبكي علي حال أختها
في منزل الجبالي ظلت مهجه تجهز الطعام فجأة وقعت فاقدة الوعي
ظلو يفوقها ولكن دون فائدة
اما عند ام زغلول اتت لها تلك المرأتان المنتقبات وقالت الست الاولي :
جهزنا كل حاجه
ردت ام زغلول بطمع وقالت :
زين جوى تعالو امعاي
ادخلتهم أم زغلول عند الدجال وظل يحضر لهم السحر واعطاهم أزازة وورق بهي دماء وكلمات وتلاسم
وذهبت المرأتان وظلت تقول الست الثانية :
اني خايفة جوى لو حوصلها حاجه هنروح في داهية
نظرت لها وقالت :
اجمدى بجا متوترنيش عاد
في منزل الجبالي الجميع يحاولون افاقة مهجه اما عند حنان وهبة ظلو ينظرو لها حتي قالت حنان :
شكلها هيبجا يوم زين جوى جوى
ردت هبة بخوف وقالت :
كيف اجده احنا متفجناش نجتلها ياخيتي
في مكان اخر وبتحديد عند لؤلؤ انهت عملها ونظرت الي مالك وقالت :
برافو مالك كيف ما طلبته نفذته
رد مالك وقال :
سينيوريتا هننقله ازاي
ردت وقالت :
دى حاجه خاصة بس اهم حاجه جهزت الحاجات التانية ولا لا
رد وقال :
كله جاهز حتي بصي :
فتح زورر صندوق ونظرت ما في دخله وابتسمت ابتسامه فرحه وقالت :
جهز نفسك هننقل كل حاجه الفجر انتظر مني تلفون شاو ومتنساش انك هتظهر الحقيقة جهز نفسك
نظر لها مالك وقال بعد ذهابها :
مش عارف ايه الا في دماغك بس بس مقدرش اسيبك ابدا وشكل كل الحقيقة هتظهر قريب لازم استعد
في مكان أخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي تجلس ياقوت وهي تبكي علي ما اصابهم اما قمر حالتها سيئة
في الجبل يجلس كبير المطاريد ويقول :
مخابرش كيف مهجمتش حتي الفخ الا نصبنا راح نفسي افهم ادماغها دى مصنوعه من ايه لازم اكسر عينيها ولازم اغتصبها وهنزلها من البلد من غير خلاجات وكل دة راح الفخ سجط علشان امشغل امعاي شوية حريم وهي حرمه سايجه بلد
رد عوض وقال :
دى سايجه كل حاجه ياكبير
دخل عليهم احد الرجال وقال :
ياكبير في واحد برة يعرف خط سير لؤلؤ
نظر وقال :
دخلو
دخل رجل في سن الخامسه وثلاثون ونظر له كبير المطاريد وقال :
انت مين وتعرف ايه واي الا عرفك بينا
رد وقال :
اني شوفت كل الا حوصل من الول وشوفت الراجل دة كمان وهو بيراجب لؤلؤ الول لازم تديني الامان والحماية
رد الكبير وقلل :
من مين
رد وقال :
من لؤلؤ وسلطان المنشاوي اتسبب سلطان في موت اخوي ولما فتحت بوجي خدو مني كل حاجه مفضليش حاجه واصل وكمان كل دة لان اخوي عرف سرهم اني طالب الحماية واعرف كل حاجه عنيهم ومستعد اكون يدك اليمين وكل الا تطلبة هنفذه بس انت تحميني منيهم
رد الكبير وقال:
الول جول الا عندك
رد وقال :
اديني الامان ياكبير هيجتلوني لو عرفه اني وصلتلك
رد وقال :
هديك الامان
رد وقال الشاب :
سلطان بيه شنج اخوي وكل دة علشان عرف سره سلطان بية عيتاجر بسلاح والمخدرات ولما اخوي كشفه موته وكمان حفيدته كيفه بس هي عتشتغل بالمداري وهي دلوجت مش في الصعيد هي سافرت
نظر له بصدمة وقال :
كمل واي كمان يعني هو لسه عيتاجرو
رد وقال :
ايوة كيف ما بجولك اجده وكمان ولدك سامر يوم ما ولعت في المزرعة لؤلؤ انهالت عليه بالضرب وبجا يصرخ حاولت كتير اهربة بس معرفتش
رد كبير المطاريد وقال :
تجدر تساعدني نجيبة عتعرف طريجه
رد وقال :
اعرف بس محتاجين خطه واعره
رد كبير المطاريد وقال :
متجلجش من حاجه
في مكان أخر وبتحديد عند لؤلؤ ارسلت رساله لمالك وقالت :
جهز كل حاجه واطلع برة
خرج مالك ومعه كل شئ
وكان يحمل شنطيتن سفر كبار واخذتهم لؤلؤ وحطط ملابس من فوق وذهبت الي المطار ومعاها مالك وتجهزت طائراتها الخاصة وذهبت نظر لها مالك :
ازاي مفتشوش الشنط
ردت وابتسمت وقالت :
لا ما انا مش بتفتش عاد نسيت اني مين
نظر لها وقال :
ياخوفي منك
هبطط الطائرة ووصلت لؤلؤ واخذت الشنط وذهبت اوقفها ظابط وقال :
الشنط دى لازم تتفتش
نظر مالك بصدمة وقال
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)