رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم آية علي الشربيني
رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الثاني عشر
رواية لؤلؤ الصعيد البارت الثاني عشر
رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الثانية عشر
نظر لها وقال :
حسي بيه بجا اني مخبرش جتتي مالها حاسس اني حرارتي عالية وظل يفوج نفسه ولكنه فشل حتي انقض عليه وفعل ما هو تم الأتفاق عليه من قبل نجات ففتحت نجات الباب فجأة لكي تفضحهم ولكنها انصدمت مما رأت
وقفنا لحد هنا
دخلت نجات وهي ناوية علي فضيحه دياب مع نعمه وعند دخولها وبدأت في الحديث وقالت :
يادى الفضايح وصوتها انكتم وظلت في حالة صدمه
ونظر لها بصدمة ولكن مازال مغيب حتي سقط مغشي عليه
اما نعمه ظلت تحاول تداري جسدها وظلت تبكي وتقول :
منك لله يانجات انتي طلعتي تعبانه وعجربة تبعيني يانجات وانتي كنتي جيه تفضحيني وسبحان الله في الأخر كل حاجه اتردتلك والا عمل فيه جوزك مش دياب لانك كيف السم وكله اتردلك بس حجي مش هسيبه
اقتربت نجات وحاولت تكتم صوت نعمه ولكن سمعت صوت بعض العمال بالخارج فهم ذهبه الي صوت الصريخ
تركتها وجلبت ملابسها ودخلو العمال ورأي مندور بالارض فاقد وعية حمله وذهبه به للمستشفي بمندور زمعه نجات وبعد افاقته ذهب الي المنزل وعند دخولة نظر للجميع له واتخضه حتي قالت ياقوت :
يامري ياولدى حوصل ايه
ردت نجات وقالت :
هو زين ياكبيرة بس فجد وعيه وهو في المزرعه
دخل مندور يرتاح في غرفته بعد ما الجميع اطمن عليه حتي دخلت نجات ونظرت له وقالت :
بتخوني يامندور ومع مين مع نعمه
رد وقال بتعب :
مخبرش يانجات والله ما كنت بوعي معرفش حوصل ايه
ردت وقالت :
انت هتعملهم عليه اياك دة اني شوفتكم بعيوني دول
رد بعصبية وقال :
اكتمي يامره وايه جابك المزرعه من الاساس
ردت وقالت :
عاوز تخفي غلطك وتحطه علي والله ما انا سيباك الا لما جايلة لكل الا في الدوار
رد عليها بغضب وقال :
طلاج تلته لو جولتي كلمه هطلجك وهرميكي برة البيت وهجيب نعمه مكانك اهنية
خافت نجات وبكت بخبث وقالت :
يامري علي بختي المايل ياما
في مكان اخر تجلس نعمه وهي تبكي وتقول :
بجا كنتي عاوزة تفضحيني يانجات والله ما انا سيباكي وهطربجها عليكي
في مكان اخر في منزل ورد تجلس ومعاها زوجها وعمها وزوجه عمها وسلفتها حتي قال عمها :
تعالي ياغالية يابت الغالي
ابتسمت ورد وقالت له :
حبيب جلبي ياعمي ياغالي ربنا يحفظك ليه يارب
اتغاظت نفيسة سلفتها وظلت تاكل في نفسها اما ورد وجهت الكلام لزوجها وقالت :
بعد أذن عمي الاول طبعا واذن جوزى حبيبي هروح عند بيت ابوي
رد عمها بحب وقال :
ماشي يابتي روحي بس مطوليش انتي خابرة زين مجدرش اجعد من غيرك ومن غير حبايب جدهم
ردت بحب وقالت :
من عيوني ياعمي
حتي قال زوجها :
هتروحي ميتا
ردت وقالت :
بعد ما تروح شغلك مهملكش ياحبيبي هتسافر واروح انا
ابتسم لها وقال :
ربنا ما يحرمني منيكي ياحبيبه جلبي
ظلت نفيسة وجليله ينظرون والنار تأكل في قلوبهم
اما في مكان أخر وبتحديد في القاهرة جلست لؤلؤ في الشركة ومعها اخيها فهد وعمها وقصي وفهمتهم نظام العمل وقالت :
كدة فهمته
رد الجميع وقال :
اه فهمنا
حتي قال قصي :
جومانه هتيجي النهاردة ياخيتي
ردت وقالت :
تنور ياخوي احنا نمشي دلوجت علشان كل حاجه تجهز ياله بينا
ذهبت لؤلؤ معهم ووصلو الي الفيلا وجلسه الجميع حتي ذهبت لؤلؤ لتنعم بحمام دافئ
وبعد مدة اتت جومانه ورحب بها قصي وعرفها علي اخاه وعمه وبعد قليل نزلت لؤلؤ بهيئتها الخاطفة ونظرت لها جومانه وقالت ل قصي :
هايدا لؤلؤ مو هيك
رد قصي وقال :
اه هي
اقتربت لؤلؤ وبعد السلامات جلست لؤلؤ وقالت :
زوجكك حلو جوى ياخوي عتفهم صعيدى ولا نتحدد عادى
نظرت لها جومانه وقالت :
بحب كتير لهجت الصعيد
نظرت لها لؤلؤ وقالت :
هتنورينا في الصعيد ان شاء الله
رد جومانه ب سعادة وقالت :
بتمنا والله
بعد فترة من التعارف والكلام حبتها لؤلؤ وكذلك جومانه
وذهبت جومانه حتي ذهبت لؤلؤ في سيارتها واتجهت الي الصعيد
في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت لؤلؤ ونزلت اليهم والكل قال :
لؤلؤ
ردت وقالت :
صباح الورد
رد سلطان وقال :
صباح الفل ياكبيرة
ونظرت الي أمل نظرة حادة وقالت :
عامله ايه ياخديجه
ردت بحب وقالت :
زينه جوى بشوفتك ياخيتي
ردت بحب وقالت :
حبيبت خيتك
نظرت لهم امل بحقد اما عند نجات ظلت نعمه تتصل بها ولكن نجات لا رد
دخلت لؤلؤ غرفة جدها وقالت :
الفرح ميتا ياجدى علشان التجهيزات وهنروح عند العروسة النهاردة وناخد امعانا الزيارة
في المزرعه جلس مندور واتت له نعمه وقالت وهي بتبكي :
يامندور بيه اعمل ايه في الا حوصل ومرتك مسيبنيش في حالي
نظر لها وقال :
بصي يانعمه اني مكنتش في وعي والله عارف انك انت الا دفعتي التمن ونجات مهتسكوتش لو اتجوزتك
لمعت عيون نعمه وقالت :
اتجوزني واستر عليه اني هتفضح اجده وبعدين هعيش تحت رجلك ياسيد الرجاله
فرح مندور بكلامها ف نجات تختلف عنها ونعمه بنت جمالها حلو عيون واسعه برموش طويلة وبشرة قمحوية ووجه مدور وجسدها ممشوق القوام وسنها ٢٥ سنه
حتي اضافات نعمه وقالت :
اني خابرة انك مكنتش في وعيك علشان الشاي كان في حبه وقصت له نعمه كل شئ وظلت تبكي وتقول :
والله ياسيد الرجالة فضلت تهددني كتير واني غلبانه ومجدهاش واصل انجدني منيها مرتك هتطلع حديد شين عليه بس مهتجولش انك انت الا اخدت شرفي هتجول حد تاني هي كانت عاوزة تفضح خيك واني استحرمت ومكنتش هخلي يلمسني بس مرتك عملت الأوعر والحبه طلعت منشط جوى ودة الا خلاك متكونش داري بحاجه هي جالتلي بس هلاحجك بس عملت الأوعر
نظر لها ولأنكسارها وقال وهو يلمع في اذنية فكر وقال :
اسمعي يانعمه اصبري وهحددك واجولك ايه هيوحصل اهدي بجا وانتي كيف الجمر اجده عارف انك غلبانه ومرتي سبهالي العبها بعدي انتي ماشي
ردت بسعادة وقالت :
انت تأمر يارجلي وياسندى
فرح اكثر ونفش ريشة ياله ما معه واحده عاوزة صاروخ يكسر نفوخها 😂😂😂😂
في مكان اخر ذهبت لؤلؤ ومعاها ياقوت وقمر ونجات وخديجه وامل الي منزل نوح ابو زهران وعد وصولهم دخلت لؤلؤ بهيبتها ونظرت لها اخوات ميادة البنات وسمر وفاطمه وفارس الذي قال :
يابوي علي الجمر الا ماشي يدوس علي نغشيش جلبي
صفعته سمر علي رأسه وقالت :
هطلع نغشيشك بيدى ياوكل ناسك انت
رحبه بيهم وجلست لؤلؤ مع ميادة وحبه بعض حتي قالت ميادة :
نسمع عنك كتير جوى ومكنتش خابرة انك كيف الجمر اجده وفوج كل دة سمعنا عنيكي انك جوية جوى
ردت اخت ميادة من ابوها وقالت :
بس الحرمه المفروض اتكون زينه مش واعره
نظرت لها لؤلؤ وهي تحط قدم في القدم وقالت :
وانتي فاكرة نفسك حرمه اياك اسمعي ياحزينه اني خط أحمر حديد النسوان دة محبوش واصل وحطي لسانك جوة خاشمك ونجطينا بسكاتك
نظرت زوجه أبوه ميادة وقالت :
هتخرسي بتي عاد ولا ايه
اخرستها لؤلؤ وقالت :
اسمعي يامره انتي خدى بتك وبعدو من المكان الا جاعدة في الا وأذا هتكون نهايتكم علي يدى وهتكون واعره ياله من اهنية
قالتها بصوت قوي جعلهم يرجفون صقفت سمر وفاطمه وقاله :
عظمه على عظمه ياكبيرة هو دة الحديد
ضحك الجميع ولكن هناك من سمع صوتها وأسرت قلبه وحين نظر لها اتصدم ف ها هي البنت التي سحرته في المطار ابتسم وذهب
عدا اسبوع بدون أحداث حتي دخل مندور المنزل وفي أيده نعمه وصوت الزغاريط تملئ المكان نظرت نجات بصدمة :
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)